My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl) Aalto Jussi (4 kpl) Aalto Tuija (4 kpl) Adams Ansel (10 kpl) Adobe (2 kpl) American Photo (3 kpl) Andrews Blake (2 kpl) Android (4 kpl) apurahat (2 kpl) Araki (2 kpl) Arbus Diane (5 kpl) arkisto (1 kpl) arkistointi (2 kpl) Art Fair Suomi (2 kpl) Asdam Knut (2 kpl) ASMP (2 kpl) Ateneum (4 kpl) audio (1 kpl) audioslideshow (10 kpl) Austrup Fearnley (2 kpl) Avedon Richard (6 kpl) avustajasopimus (2 kpl) Barack Obama (5 kpl) Beckett Martin (3 kpl) Bendiksen Jonas (2 kpl) Bieber Jodi (2 kpl) Black Star Rising (5 kpl) blogaaminen (1 kpl) blogi (31 kpl) blogit (1 kpl) Bloom Philip (8 kpl) Bombay Flying Club (2 kpl) Bonet Pep (2 kpl) Brady Matthew B. (3 kpl) Brander Signe (3 kpl) Bremer Stefan (6 kpl) Burri Rene (3 kpl) business (62 kpl) c/o (1 kpl) cameratruck (1 kpl) Canon (42 kpl) Canon 5D Mark II (8 kpl) Canon 7D (2 kpl) Canon EOS (2 kpl) Canon S90 (2 kpl) Capa Robert (4 kpl) Cederqvist Simon (3 kpl) cheerleading (1 kpl) CitiesDreamsIllusions (2 kpl) copyright (1 kpl) Corbijn Anton (7 kpl) Crewdson Gregory (2 kpl) croudfunding (4 kpl) dAgata Antoine (3 kpl) Dahl Cecile (2 kpl) Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl) digi (3 kpl) digiexpo (1 kpl) Digiexpo (7 kpl) Docendo (4 kpl) dokumentarismi (1 kpl) domain (5 kpl) elokuva (1 kpl) elokuvat (1 kpl) Emphas.is (3 kpl) english (1 kpl) ennustus (5 kpl) Epson (2 kpl) erikoista politiikkaa (10 kpl) Erwitt Elliot (2 kpl) etiikka (1 kpl) exhibition (1 kpl) exif (1 kpl) Facebook (11 kpl) FEP (3 kpl) filmi (2 kpl) Fink Larry (2 kpl) Finnfoto (17 kpl) Flattr (2 kpl) Flickr (2 kpl) forumit (1 kpl) foto12 (1 kpl) fotofinlandia (1 kpl) Fotofinlandia (13 kpl) Fotografiska (5 kpl) fotogrammi (1 kpl) fotoSkoda (1 kpl) Frakes Bill (3 kpl) Frank Robert (2 kpl) Freeman Michael (2 kpl) galleria (2 kpl) Getty Images (2 kpl) Gillmore Dan (2 kpl) Goldin Nan (4 kpl) Google Plus (2 kpl) Greenberg Jill (2 kpl) greenscreen (1 kpl) guru (8 kpl) haakuvaus (10 kpl) Hakasalmen huvila (2 kpl) HanGrip (2 kpl) Hasselblad (2 kpl) Hauswolff Annika von (2 kpl) HCP (8 kpl) Heald Laura (2 kpl) Heikura Hannes (9 kpl) Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl) Helsingin Sanomat (6 kpl) Helsinki (31 kpl) Helsinki School (6 kpl) Henry Alexx (2 kpl) Hipstamatic (2 kpl) historia (3 kpl) Hoepker Thomas (3 kpl) Holga (2 kpl) huoltoyhtiot (1 kpl) hybridi (1 kpl) hyperlapse (2 kpl) ICP (5 kpl) ilmaisu (2 kpl) ilmakuvaus (1 kpl) Instagram (5 kpl) internet (1 kpl) Intia (2 kpl) iOS (1 kpl) iPad (6 kpl) iPhone (3 kpl) iStock (2 kpl) iZettle (1 kpl) jalkapallo (3 kpl) japanilainen valokuva (1 kpl) Jarvis Chase (6 kpl) Jobs Steve (2 kpl) Jokela Markus (3 kpl) jooga (1 kpl) julkaisulupa (1 kpl) julkiset paikat (1 kpl) Jung Irmeli (2 kpl) Kaleva Matti J. (2 kpl) Kallio Harri (2 kpl) kamera (5 kpl) Kameraseura (4 kpl) kamerat (17 kpl) Kamppi (2 kpl) kansalaisjournalismi (3 kpl) Karsh Yosuf (2 kpl) Karttunen Johanna (2 kpl) katse.org (4 kpl) katukuvaus (4 kpl) keikat (1 kpl) Kelby Scott (2 kpl) Kero Sami (2 kpl) keskusta reitti (1 kpl) Kiasma (3 kpl) Kickstarter (5 kpl) kilpailu (1 kpl) kinofilmi (1 kpl) kirja (12 kpl) Kirjamessut (3 kpl) kirjaston kätköistä (1 kpl) kirjaston katkoista (18 kpl) kissa (1 kpl) kissanpennut (1 kpl) Kodachrome (2 kpl) Kodak (6 kpl) Koivunen Vesa (6 kpl) Kolari Jukka (9 kpl) kontaktikuvaus (1 kpl) Kopiosto (2 kpl) koripallo (1 kpl) Korjaamo (2 kpl) Koskinen Paivi (2 kpl) koulukuvaus (3 kpl) koulutus (14 kpl) Koutaniemi Meeri (4 kpl) Kovalainen Ritva (2 kpl) kritiikki (1 kpl) kulttuuripolitiikka (1 kpl) Kuukka Kari (13 kpl) Kuva & Kamera (7 kpl) kuvablogi (4 kpl) kuvajournalismi (63 kpl) Kuvalo (3 kpl) kuvamanipulaatio (2 kpl) kuvan julkaisu (1 kpl) kuvankäsittely (1 kpl) kuvankasittely (15 kpl) kuvanluku (1 kpl) kuvapankki (10 kpl) kuvatoimisto (2 kpl) LaChapelle David (5 kpl) Laforet Vincent (8 kpl) laki (1 kpl) Lange Dorothea (4 kpl) Langhans Jan (2 kpl) Lavaklubi (2 kpl) lehtikuvaus (1 kpl) Leibovitz Annie (7 kpl) Leica (4 kpl) Leinonen Kati (2 kpl) Leskela Jouko (3 kpl) lightroom (14 kpl) Lightroom Journal (2 kpl) Lindahl Erik (3 kpl) LinkedIn (2 kpl) linkki (52 kpl) lisenssi (1 kpl) Luceo (2 kpl) lukijan kuvat (1 kpl) Lumia (3 kpl) Luova (13 kpl) lyhyt elokuva (1 kpl) Lytro (4 kpl) Magic Lantern (2 kpl) Magnum (8 kpl) mainonta (1 kpl) mainoskuvaus (1 kpl) maisemakuvaus (1 kpl) Malmstrom Henrik (3 kpl) manipulointi (1 kpl) Mannermaa Lauri (2 kpl) Mannikko Esko (2 kpl) Mann Sally (9 kpl) Mapplethorpe Robert (2 kpl) markkinointi (3 kpl) Mark Mary Ellen (3 kpl) matkakuvaus (1 kpl) McCurry Steve (10 kpl) media (1 kpl) Mediapaivat (2 kpl) Mediastorm (4 kpl) Melcher Paul (2 kpl) messut (5 kpl) metadata (1 kpl) Metso Juha (2 kpl) Mexican Suitcase (6 kpl) micro four thirds (1 kpl) Mikkila Janne (2 kpl) Minkkinen (14 kpl) mobiilikuvaaminen (13 kpl) Model Lisette (2 kpl) moraali (1 kpl) Moriyama Daido (2 kpl) muistikortti (1 kpl) multimedia (3 kpl) muotokuva (4 kpl) muotokuvaprojekti (1 kpl) muotokuvaus (26 kpl) Musta Taide (6 kpl) mustesuihkutulostus (1 kpl) myytit (3 kpl) Nachtwey James (4 kpl) nakemys (1 kpl) näyttely (1 kpl) nayttely (8 kpl) neulanreika (1 kpl) neulanreikä (1 kpl) Newton Helmut (4 kpl) Ng Ren (2 kpl) Nikon (14 kpl) Nitsa (3 kpl) Nokia (8 kpl) NOOR (2 kpl) NY Times (5 kpl) Olympus (13 kpl) online video (1 kpl) Page Tim (2 kpl) Pagter Soren (2 kpl) Panasonic (12 kpl) Panasonic G1 (3 kpl) panoraama (1 kpl) Parempia kuvia (12 kpl) Parr Martin (2 kpl) patentti ´672 (2 kpl) Penn Irving (3 kpl) Perander Robert (5 kpl) perjantai13 (1 kpl) Petersen Anders (9 kpl) Phaidon (2 kpl) photofilm (1 kpl) photography (1 kpl) Photokina (10 kpl) Photoshelter (2 kpl) Photoshop (4 kpl) photostories (1 kpl) piilomainonta (1 kpl) Piiroinen Heidi (2 kpl) piktorialismi (1 kpl) plagiaatti (3 kpl) plateblog (2 kpl) Plato (3 kpl) Platon (3 kpl) Plugi (2 kpl) pokkari (2 kpl) Polaroid (5 kpl) portfolio (1 kpl) Potka Pekka (4 kpl) Praha (4 kpl) printti (1 kpl) Puputti Tiina (2 kpl) Pureview (4 kpl) Qaiku (2 kpl) radio (1 kpl) Rajala (2 kpl) Rautaheimo Kaisa (2 kpl) RED (4 kpl) Riis Jakob (4 kpl) ruokakuvaus (2 kpl) Saanio Matti (4 kpl) salama (2 kpl) salamalaitteet (1 kpl) Salgado Sebastiao (2 kpl) salibandy (24 kpl) Salo Merja (3 kpl) Sammallahti Pentti (2 kpl) Samsung (4 kpl) Sanoma Magazines (2 kpl) SanomaNews (5 kpl) Sanoma Oy (3 kpl) SanomaWSOY (3 kpl) Saudek Jan (2 kpl) SAV (10 kpl) Schoeller Martin (4 kpl) Scoopshot (5 kpl) sekalaista (1 kpl) Seymour David (2 kpl) Social Cam (2 kpl) softat (1 kpl) some (20 kpl) somesukuprojekti (1 kpl) sony (1 kpl) Sony (7 kpl) Sports Illustrated (3 kpl) Steichen Edward (2 kpl) Steidl (3 kpl) stereokuvaus (1 kpl) Stockholms Fotomassa (4 kpl) striimaus (1 kpl) Strobist (2 kpl) Stuart Matt (2 kpl) studio (10 kpl) Studio IMG (2 kpl) studiokuvaus (1 kpl) Sudek Josef (2 kpl) Sulanto Matti (2 kpl) suomalainen valokuva (3 kpl) Suomen Kuvalehti (1 kpl) Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl) Suomenlinna (1 kpl) Suonpaa Juha (1 kpl) Super Bowl (1 kpl) suttukuvat (2 kpl) Szarkowski John (2 kpl) Taidemuseo Meilahti (1 kpl) taidevalokuvaus (1 kpl) Takala Antero (3 kpl) Talbot Henry Fox (1 kpl) Tammi (1 kpl) Tammi Maija (4 kpl) Tapes Michael (1 kpl) Taro Gerda (2 kpl) tearsheet (1 kpl) Tejada David (1 kpl) tekijanoikeus (51 kpl) tekijanoikeusaloite (3 kpl) Teknari (4 kpl) tekniikka (4 kpl) televisio (2 kpl) Tennispalatsi (9 kpl) Teosto (2 kpl) Terho Jesse (2 kpl) testit (1 kpl) The Americans (2 kpl) TheBestCamera (1 kpl) the Impossible Project (1 kpl) The New Yorker (2 kpl) The Online Photographer (3 kpl) ThePhotobookmuseum (1 kpl) The Stolen Scream (1 kpl) tietokone (1 kpl) Tiihonen Petra (1 kpl) Tikkanen Jukka (1 kpl) timelapse (6 kpl) Timiriasew (1 kpl) tineye (1 kpl) TinEye (3 kpl) Tirkkonen Sami (1 kpl) Toikkanen Tarmo (1 kpl) top 10 (5 kpl) Torkkeli Kimmo (1 kpl) Toscani Olivier (1 kpl) Tress Arthur (1 kpl) Tsekki (2 kpl) TTL (1 kpl) Tukholma (2 kpl) tulevaisuus (1 kpl) Turku (1 kpl) Turnley David (1 kpl) Turun Sanomat (1 kpl) Twitpic (2 kpl) Twitter (10 kpl) tyonkulku (1 kpl) tyopaja (11 kpl) Ueda Shoji (1 kpl) Unia ja Sarjakuvia (6 kpl) Upian (1 kpl) urheilukenttä (2 kpl) urheilukuvaus (9 kpl) Ut Nick (2 kpl) Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl) vaalijulisteet (2 kpl) Vaasa (1 kpl) valaisu (4 kpl) Valkonen Jukka (1 kpl) valokuva (85 kpl) valokuvaaja (3 kpl) valokuvakilpailut (1 kpl) valokuvamessut (3 kpl) valokuvanayttely (59 kpl) valokuvan vuosi (1 kpl) valokuvataide (3 kpl) Valokuvataiteen museo (12 kpl) Valokuvataiteenmuseo (2 kpl) valokuvau (1 kpl) Valokuvaus (16 kpl) valokuvaus (677 kpl) valokuvauskilpailu (4 kpl) valokuvauslehti (1 kpl) valokuvausmessut (1 kpl) valokuvaus SAV (1 kpl) Vanhanen Hannu (1 kpl) varilampotila (1 kpl) Vasko Ea (2 kpl) vedostus (1 kpl) Veijo Karoliina (2 kpl) verkkokaupat (1 kpl) verkkolehti (2 kpl) verkkosivut (3 kpl) verkkoyhteys (1 kpl) Veturitalli (1 kpl) Viddy (1 kpl) video (14 kpl) Videokuvaus (2 kpl) videokuvaus (35 kpl) videostock (1 kpl) Vignette (2 kpl) VII Photo (1 kpl) VII Photo Agency (1 kpl) VII The Magazine (2 kpl) Vilna (2 kpl) Vimeo (2 kpl) Vine (1 kpl) vinkit (1 kpl) Virka Galleria (2 kpl) Vivolin Asko (1 kpl) Vuoden lehtikuva (11 kpl) Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl) Vuoden luontokuva (2 kpl) Vuoden muotokuvaaja (9 kpl) VVI (4 kpl) Wagstaff Sam (1 kpl) Watkins Carlton E. (2 kpl) Watson Albert (7 kpl) webdokumentti (1 kpl) WeeGee (1 kpl) Westermark Kirsi (1 kpl) Weston Edward (2 kpl) WhatTheDuck (1 kpl) White Charles (1 kpl) William Imaging Research (1 kpl) Winogrand Gary (1 kpl) World Press Photo (2 kpl) World Press Photo Award (2 kpl) Worley Brian (1 kpl) Wornell Gary (1 kpl) Wreck a Movie (1 kpl) xpoSeptember (1 kpl) Yamaji Yuka (1 kpl) Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl) You Tube (8 kpl) Zacuto (1 kpl) Zeiss (2 kpl)

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Polaroid

Torstai 23.8.2012 klo 9:33 - Peter Forsgård

Suomen Valokuvataiteen museossa avattiin viime viikonloppuna iso Polaroid-näyttely. Esillä on Polaroid-yhtiön keräämää kokoelmaa. Nykyään osa konkurssiin menneen Polaroid-yhtiön kokoelmasta on WestLicht-museon omistama. Mukana näyttelyssä on myös suomalaisia Polaroid-legendoja.

Esillä on useita maailmanluokan valokuvaajien Polaroid-otoksia. Onkohan Suomessa koskaan ollut esillä näin laajasti valokuvauksen legendojen valokuvia samassa näyttelyssä? Linkin takana olevalta näyttelyn esittelysivun alareunassa on lista mukana olevista valokuvaajista, vaikuttava lista kaiken kaikkiaan.

Minusta tuossa näyttelyn kuvissa on hirveän paljon samaa kuin nykyisessä kännykkäkuvaamisessa tai oikeastaan pitäisi sanoa toisin päin. Hetken näpsäyksiä ja laadultaan, siis tekniseltä, huonoja. Andy Warhol käytti Polaroid-kameraa samalla tavalla kuin nykyään käytetään kännykkää. Hän kuvasi juhlissa ihmisiä, aivan kuten nykyään kuvataan. 

Polaroidin historiaan liittyy hyvin vahvasti Ansel Adams. Hän testaili polaroidia heti sen lanseerauksen (v. 1947) jälkeen. Hänellä on myös merkittävä osuus siinä, että Polaroid keräsi kokoelmaa kuuluisien kuvaajien ottamista Polaroid-kuvista. Muutenkin Adams oli mielenkiintoinen uusien innovaatioiden suhteen. Hän suhtautui niihin hyvin kiinnostuneesti ja oli valmis kokeilemaan uutta. Hän varmaan olisi hyvin innoissaan digitaalisesta kuvaamisesta? Uskon, että se aito kiinnostus uuteen teki hänestä suuren Valokuvaajan. 

Suomalaisista esillä on mm. Kari Riipisen ja Lauri Ericsonin Polaroid kuvia. Esillä olevat kollaasit ovat varsin mielenkiintoisia. Niissä on koottu yksi iso valokuva useasta Polaroid-kuvasta. Ne muodostavat sitten kokonaisuuden. Samanlainen kollaasitekniikka voisi olla hauska toteuttaa vaikka Instagram-applikaatiolla.   

Itsekin käytin Polaroidia jonkin verran. Minulla oli ja itseasiassa on vieläkin, Polaroid-perä Mamiya 67:aan. Käytin sitä kuten tapana oli testikuvaamiseen, ennen varsinaista yleensä diafilmille kuvaamista. Se toimi myös erittäin hyvänä kuvana näyttää asiakkaalle ja hyväksyttää kuva. Kun Polaroid oli hyväksytty, saattoi rauhassa ottaa lopullisen kuvan. Tiesi sen varmasti olevan sellainen kuin asiakas halusi, olihan se hyväksytty. Nykyään tuo toimii vielä helpommin.

Muistan myös tehneeni Polaroidilla ns. transfer-kuvia. Niissä emulsiopinta liotettiin pohjastaan irti ja levitettiin paperille. Linkin takaa löytyy Marjolein Baniksen tekemä transferkuva. Siitä saa käsityksen miltä ne näyttivät, jos tuo tekniikka ei ole tuttua. Omiani ei valitettavasti ole tallessa. En myöskään löydä niitä lehtiä, joissa niitä oli kuvituksena. Muuten käytin Polaroidia varsin vähän. Tosin jossain nurkissa taitaa vielä joku Polaroid-kamera olla.

Näyttely on esillä joulukuun toiseen päivään asti.

Aiempia blogauksiani Polaroidista.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Polaroid, Valokuvataiteen museo, Adams Ansel

Taas kerran on löydetty matkalaukku....

Tiistai 24.5.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Mistä näitä matkalaukkuja siunaantuu. Mexican Suitcase on varmasti monelle blogiani lukevalle tuttu. Väärennetyksi todetut Anselm Adams kuvat olivat myös matkalaukussa tai no laatikossa.

Nyt on löytynyt tai siis muutamia vuosia sitten löytyi, matkalaukku, jossa oli kuvia Hiroshiman ydinpommin aiheuttamista tuhoista. Ne ovat ilmeisesti virallista USA:n hallituksen alkuun panemaa virallista dokumentointia.

Nyt ne kuvat ovat esillä ICP:ssä New Yorkissa näyttelyssä Ground Zero 1945. ICP:ssä on muuten esillä myös Elliot Erwitt Personal Best -näyttely.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, ICP, Adams Ansel, Mexican Suitcase, Erwitt Elliot

Sam Wagstaff ja Robert Mapplethorpe

Perjantai 14.1.2011 klo 16:39 - Peter Forsgård

Eilen katselin uusinta YLE Teemalta tulleen dokumenttielokuvan Black White + Grey.  Dokumenttielokuva kertoo New Yorkin taidepiireissä vaikuttaneesta kuraattorista ja keräilijästä Sam Wagstaffista ja valokuvaaja Robert Mapplethorpista. Wagstaff keräsi mittavan kokoelman valokuvia. Hän oli myös Robert Mapplethorpin löytäjä ja hänen innoittajansa. On sanottu ettei Mapplethorpe olisi koskaan noussut tietoisuuteen ilman Wagstaffiä.

Ohjelma on katsovissa YLE Areenassa kirjoituspäivästä (14.1.) vajaan kuukauden. Elokuvan Black White + Grey -verkkosivuilla on lisää tietoja kyseisestä dokumenttielokuvasta.

Wagstaff käytännössä loi valokuvataiteen markkinat omalla kokoelmallaan. Hän käytti valtavan isoja summia kokoelmiinsa. Monet hankinnat olivat sen aikaisia ennätyshintoja, joita valokuvasta maksettiin. Wagstaffistä oli mielenkiintoinen persoona ja hänen merkityksensä valokuvamaailmassa on hyvin merkittävä. Hän oli myös mm. Andy Warholin taustalla.

Elokuvassa tuli esiin Mapplethorpin esikuvana ollut valokuvaaja George Lynes. Jos katselee linkin takana olevia valokuvia ja vertaa niitä Mapplethorpen kuviin, on yhteys ilmeinen. 

Kiinnostava kysymys on plagioiko Mapplethorpe Lynesiä vai oliko hän vain esikuva?

Toinen kiinnostava pari samassa plagiontisuhteessa on Carlton E. Watkins ja Anselm Adams. Plagioiko Adams Watkinsia?

Näissä kahdessa tapauksessa plagioinnista voidaan keskustella, koska Mapplethorpe ja Adams olivat tietoisia esikuvansa valokuvista. Plagioivatko he vai eivät?  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Mapplethorpe Robert, Wagstaff Sam, Adams Ansel, Watkins Carlton E., Lynes George

Oliko se sittenkin Uncle Earl?

Torstai 29.7.2010 klo 23:03 - Peter Forsgård

Bloggasin aiemmin tänään suurta keskustelua aiheuttaneista lasinegoista. 

Ilmeisesti lasinegat eivät olekaan Adamsin ottamia vaan erään Earl Brooksin. KTVU-kanavan uutisen aiheesta voi lukea ja katsella täältä. Mielenkiintoista seurata miten asia etenee.

(via Online Photographer)

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Adams Ansel

Arvokkaita lasinegoja?

Torstai 29.7.2010 klo 15:00 - Peter Forsgård

Rick Norsigan osti joitakin vuosia sitten kirpputorilta laatikollisen lasinegatiivejä. Nyt on arvioitu, että ne olisivat Ansel Adamsin valottamia. Niiden arvoksi on arvioitu $200 miljoonaa. Ostohinta oli $45.

Mitään ihan selkeää varmuutta siitä ovatko lasinegat Adamsin valottamia vai ei ole. Adamsin gallerian blogissa on pitkä englanninkielinen bloggaus aiheesta. Asia on käsitelty varsin seikkaperäisesti. Yksi tarkaastelun aihe on negojen suojapapereihin kirjoitettujen tietojen käsiala. Adamsin vaimo Virginia Adams oli se joka ne kirjoitti. Adamsin pojanpojan mukaan näissä ei ole Virginian käsialaa. Norsiganin asiantuntijoiden mukaan taas teksti olisi Virginian kirjoittamaa.

Mielenkiintoinen oli erään tutkijan havainto. Lasinegoissa on samanlaisia pilvimuodostelmia kuin eräässä Adamsin toisessa kuvassa. Se antaisi ymmärtää, että kuvat olisivat Adamsin ottamia.

Adamsin pojanpojan mukaan negatiivit, sikäli mikäli ovat Adamsin, eivät voineet olla kovin tärkeitä hänelle, koska muuten niistä olisi tehty printit. Toisekseen noista lasinegoista tehdyt printit eivät olisi Adamsin printtejä, koska kukaan ei voisi tehdä niitä kuten Adams olisi halunnut. Toisin sanoen kukaan ei tiedä miten Adams ne olisi printannut. 

Mikäli lasinegat osoittautuvat Adamsin kuviksi, kertoo ne paljon hänen näkemyksensä kehittymisestä jne.  

Verkosta löytyy paljon kirjoituksia aiheesta, tosin englanninkielellä. Noissa jutuissa on monia mielenkiintoisia pointteja.

CNN:n alkuperäinen uutinen

Alkuperästä käydään kovaa sanasotaa.

CNN:n sivuilla on myös videoita aiheesta.

Adamsgalleryn blogi

 

Heitän lopuksi oman veikkauksen: Jos eivät ole Adamsin ottamia niin lasinegat ovat jonkun hänen oppilaansa tai Virginia Adamsin kuvaamia? Kuvaaja on ollut samalla kuvausreissulla ja kuvannut samoja kohteita?

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Adams Ansel

Ansel Adams ja kuvankäsittely

Keskiviikko 23.6.2010 klo 19:00 - Peter Forsgård

Edelleen tulee vastaan valokuvauksen harrastajia joilla on harhakäsitys siitä, että ennen digitaalisen kuvaamisen aikaa tehtiin vain suoria valokuvia. Toisin sanoen kuvankäsittely olisi jotain uutta. Nyt en siis tarkoita manipuloituja kuvia, joista on esimerkiksi ihmisiä poistetttu epätoivottuina henkilöinä, vaan sävyjen säätämistä, kuvan kontrastiin vaikuttamista jälkikäteen ym. 

Silberstudios.tv:n sivuilla on useita erittäin mielenkiintoisia opetusvideopätkiä ja valokuvaajien haastatteluita. Yksi mielenkiintoisimmista Ansel Adamsin pojan haastattalu, jossa hän esittelee isänsä pimiötä ja kotia. Pääosassa on Adamsin yksi kuuluisimmista valokuvista: Moonrise, Hernandez, New Mexico. Kuvan kautta käydään pikaisesti läpi miten Adams vedosti valokuviaan. Kannattaa katsoa kyseinen video ja nähdä miten vedokset syntyivät pimiössä. Moonrise-valokuvan syntytarina on muutenkin ihan mielenkiintoinen.

Samoja asioita tehdään valokuvalle edelleen ja nyt ne ovat monelle "kiellettyä" kuvankäsittelyä. Jotkut jopa pitävät vastaavaa tietokoneella tehtynä täysin hyväksymättömänä. Pilviin kajoaminen on jopa johtanut potkuihin kuvajournalismin puolella. Toki kuvajournalismissa on tiukemmat eettiset säännöt kuin taidevalokuvauksessa. 

Linkki videoon.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, Adams Ansel, kuvankasittely

Ansel Adamsin kuvajournalistina

Lauantai 16.1.2010 klo 10:55 - Peter Forsgård

Ansel Adams tunnetaan parhaiten hänen loistavista mustavalkoisista maisemakuvistaan. Viime vuosina on esiin tullut kuitenkin erilaisia Adams-kuvia. Smithsonia-lehdessä oli artikkeli Adamsin värikuvista. Bloggasin siitä viime vuoden lokakuussa. 

Nyt PhotoEpherama -blogissa oli kirjoitus Adamsin ottamista kuvista Fortune-lehteen 40-luvulla. Gerard Van der Leun löysi kuvat tutkiessaan Los Angelesin kirjasto n kuvakokoelmia verkossa. Kirjaston kokoelmista voi hakea valokuvia erilaisilla hauilla. Kokoelmissa olevat Ansel Adamsin kuvat löytyvät täältä.

Gerard Van der Leun Flickr-sivuilta löytyy tarinaa Adamsin kuvarepparista Fortune-lehteen. Kannattaa lukaista, siila siinä on paljon mielenkiintoista tarinaa Adamsista. Kiinnostavaa on myös nähdä Adamsin henkilökuvia. Adams dokumentoi vuonna 1943 Manzanar War Location Centerin ihmisiä. Keskukseen oli sijoitettu amerikan-japanilaisia toisen maailmansodan aikana. Tästä Adamsin mielestä epäreilusta kohtelusta hän teki kuvarepparin. Vuonna 1965 hän lahjoitti valokuvat Kongressin Kirjastolle, jotta kuvia voitaisiin käyttää johonkin hyvään. Amerikkalaiseen avoimuuteen kuului ainakin siihen aikaan, että julkisen sektorin tilaamat ja sille lahjoitetut valokuvat ovat julkisia. Adamsin valokuvia Manzarista voi katsella Kongressin Kirjaston sivuilla. Kuvat ovat myös ladattavissa vapaasti painokelpoisina tiedostoina. Käsittääkseni kuvilla on myös vapaa käyttöoikeus. Tämä on taas sitä amerikkalaista avoimuutta, jossa kaikkinen julkisen sektorin tiedot ovat julkisia ja kenen tahansa hyödynnettävissä. Adamsin kuvien taustasta ja projektista on lisätietoa samoilla sivuilla

Erittäin kiehtovaa katsella näitä kuvia. Adams teki näitä muita keikkoja taloudellista syitä, näin olen jostain lukenut. Pelkkä maisemakuvaus ei lyönyt leiville. Hän myös teki aikalaistensa valokuvaajien vedoskia mm. Dorothea Langen.

Noita kuvia ja tietoja katselessa Henri Cartier-Bressonin lausahdus Adamsista: "The world is in fire and he is photographing rocks" ei taida ihan pitää paikkansa. (sanonta meni jotakuinkin noin, muistaakseni)

Muita bloggauksiani Ansel Adamsista.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Adams Ansel, kuvajournalismi, Cartier-Bresson Henri, Lange Dorothea

Ansel Adamsin värikuvista

Tiistai 27.10.2009 klo 19:47 - Peter Forsgård

Ansel Adams tunnetaan mustavalkokuvauksen mestarina. Harva varmaan tietää, että hän kuvasi myös paljon värikuvaa. Adams köytti mitäpä muutakaan kuin Kodachromea. Hän kuvasi paljon värikuvaa samalla kertaa kun hän kuvasi projektejaan mustavalkofilmille. Värikuvaukset olivat hänelle tuloa. ne kelpasivat mainoksiin ja julkaisuihin.

Ansel Adams ennusti jo vuonna 1949, että värifilmi tulee korvaamaan mustavalkofilmin.

Smithsonia.com verkkolehdessä on juttua Adamsin värivalokuvauksesta. Jälkimmäisellä sivulla on varsin mielenkiintoinen Adamsin kommentti E ggleston in MoMassa olevasta solonäyttelystä. 

Adamsin värikuvia on koottu myös kirjaan Ansel Adams in Color.

(via photokaboom blog)

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Adams Ansel, maisemakuvaus

Ansel Adams on visualization.

Sunnuntai 22.3.2009 klo 10:03 - Peter Forsgård

Lens culture verkkolehden blogista löytyi mielenkintoinen video Ansel Adamsista. Siinä hän kertoo näkemisestä valokuvassa. En tässä sen enempää asiaa selosta, vaan antaa Adamsin itse kertoa mistä on kysymys. Video on ennen julkaisematon.

Suora linkki Vimeoon.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, guru, Adams Ansel

Stay on the f*****g bus

Lauantai 26.1.2008 klo 10:54 - Peter Forsgård

Arno Rafael Minkkinen piti eilen lyhyen luennon Valokuvataiteen museossa. Luennon aiheena oli juuri avattu MexicoAxaca-näyttely ja Spirit Level -työpajat. Spirit Level -työpajat ovat Minkkisen kehittämä yhteistyö suomalaisten ja amerikkalaisten valokuvauksen opiskelijoiden välille. Työpajat järjestetään aina molemmille vieraassa kulttuurissa, jotta uudenlaisen k ulttuurin vaikutuseroja voi myös tutkia suhteessa syntyvään kuvaan. Viimeisin Spririt level -työpaja oli juuri nyt esillä oleva MexicoAxaca -työpaja.

Näyttelyssä on mielenkiintoista huomata suuri ero amerikkalaisten ja suomalaisten opiskelijoiden tavassa kuvata. Amerikkalaiset tukeutuvat hyvin vahvasti klassiseen tapaan valokuvata ja suomalaisilla on enemmän "contemporary art" -lähestymistapa. Se näkyy tekniikassa muun muassa siinä, että suurin osa amerikkalaisten kuvista olivat mustavalkoisia ja hopeagelatiinivedoksia, kun taas suomalaisten kuvat olivat digitaalivedoksia. Sisällöllisesti amerikkalaisten kuvat myös kunnioittavat klassista tapaa ilmaista asiaa. Kuvat ovat myös valollisesti hyvin erilaisia. ripustuksissakin on selkeä ero. Minkkinen tosin totesi, että vaikutus amerikkalaisten tapaan kuvata tässä kyseisessä tapauksessa johtuu vahvasti siitä, että suurin osa osallistujista olivat hänen oppilaitaan.

Minkkinen innostui myös puhumaan valokuvasta laajemminkin. Hän muun muassa jälleen korosti valokuvan tekemistä pitkäjänteisesti eli käytti esimerkkinään "Helsinki Busstation" -metaforaansa, toisin sanoen "Stay on the f*****g bus". Yksinkertaisesti sanottuna ei pidä pelätä plagiointia vaan jatkaa sinnikkäästi uskomaansa kuvaamiseen. Kun riittävän pitkään tekee jotain se muuntuu ja saa eri piirteitä kuin alkuperäinen. Töistä tulee kuvaajan omia. Sen jälkeen niissä alkuajan töissäkin huomaa eron esikuviinsa. Minkkinen on itse elävä esimerkki tästä. Hänen alkuajan ensimmäisiä kuviaan verrattiin Bill Brandtin kuvaan jalkapohjista. Kuka nykyään sanoisi, että Minkkinen plagioi?

Tässä ajattelussa korostuu myös Minkkisen suuri kunnioitus valokuvaajan eri vaiheiden töitä. Hänen mielestään ei ole koskaan kuvallisesti "opiskeluvaihetta" vaan kaikki kuvat ovat arvokkaita ja sen ajantöitä. Minkkinen on itse tästäkin esimerkki, hänen Saga-kirjansa kannessa on opiskeluaikana tehty kuva. Kuva on loppuunmyyty ja kuten Minkkinen totesi, ei sitä kuvaa myydä suurissa huutokaupoissa opiskelijatyönä.

Minkkisellä on suuri kunnioitus valokuvauksen historiaan. Monet hänen kuvistaan ovat kunnianosoituksia suurille mestareille. Meksikossa hän kuvasi kuvia, jotka olivat kunnianosoituksia Manuel Álveres Bravolle. Hän sanoi etsivänsä Bravon kuvia. Toinen esimerkki oli hänen etsiessään Carleton E. Watkinsin kuvaa. Minkkinen kertoi kuvatessaan maisemaa ja itseään seisovansa Watkinsin kuvan sisällä. Hän kertoi jättäneensä itsensä varjoon ja näin kunniottaen Ansel Adamsin innoittajaa Watkinsia olevansa tämän varjossa. Kuinka moni nykyään syyttää isoa A:ta plagioijaksi? MexicoAxacassa on kaksi Minkkisen ottamaa kuvaa. Toinen kuva Bravo henkinen "A Man and his Dog". Minkkisen kuvassa näkyvä varjo näyttää koiralta. Kuva on myös muisto Minkkisen pari vuotta sitten kuolleesta rakkastaa Ismo-koirasta, joka on edelleen läsnä. Minkkisen ei ollut tarkoitus kuvat kuvaa kuten hän sen sitten loppujen lopuksi otti. Kuten Minkkinen sanoi luonto auttoi häntä ottamaan sen kuvan. Toinen näyttelyssä oleva kuva on taas kunnian osoitus Edward Westonille ja Tina Modottille. Molemmat ovat siinä kuvassa. Käykää katsomassa, kuva on mielenkiintoinen tarinan tietäen ja tuntien Westonin ja Modottin tarinan.

Minkkinen myös kertoi tulevista projekteistaan liittyen Suomeen. Kesällä ilmestyy hänen kirjansa Homework. Kirjaan on koottu hänen Suomessa ottamiaan kuvia. Kuvia on alkaen vuodesta -73 aina ilmesiesti eiliseen iltaan asti. Hän sanoi vielä illalla ottavansa kuvan hotellinsa ikkunasta. Kirjan kustantaa Like. Hänellä on myös näyttely Galleria Anhavassa, samaan aikaan kun kirja julkaistaan. Lahden Taidemuseossa Homework-näyttely avataan tammikuussa -09.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Minkkinen, Spirit Level, Brandt Bill, Bravo Manuel Alvares, Watkins Carlton E., Adams Ansel, Weston Edward, Modotti Tina, Valokuvataiteen museo