My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Muulla netissä

Lauantai 10.4.2010 klo 21:55 - Peter Forsgård

Muutama mielenkiintoinen sivusto tuli lauantai-illan surffailussa vastaan.

Blake Andrews bloggasi pari vuotta sitten Diane Arbusin ottamasta Colin Wood-kuvasta. Eilen (8.4.) oli kuvassa ollut Colin Wood kommentoinut bloggausta. Varsin mielenkiintoinen kommentti. Kuvaan tulee ihan uusi ulottuvuus.

Valokuvaaja Vesa Koivunen on ollut kuvaamassa MotoGP:n avausta. Hän on koostanut audioslideshown kuvistaan. Tämä on tehty Aamulehdelle. Hyvä että mansessa ymmärretään tulevaisuuden, siis itseasiassa nykyisyyyden, mahdollisuudet.

TosiTV:tä taas ja nyt haetaan mallia ja kuvaaja Playboyhin. PlayboyTV:ssä alkava sarja. Traileri löytyy Youtubesta. Pitäisiköhän ihan ammattimielessä hankkia katseluoikeudet Playboyhin....

New York Times järjestää 2.5. klo 15.00 (U.T.C) eli Suomessa klo 17 (kait) Global Mosaic kuvaushetken. Tarkoitus on tuona hetkenä ottaa kuva siellä missä olet ja lähettää se heille. Heidän on tarkoitus julkaista kuvat verkkosivuillaan. En pikaisella katselemisella löytänyt kuvien käyttöehtoja eli älä missään nimessä lähetä kuvia tuonne ennenkuin olet selvittänyt kuvien käyttöehdot. Palaan tähän mielenkiintoiseen kuvaustapahtumaan kunhan nuo käyttöoikeusasiat selviävät. Muutenkin hyvin mielenkiintoinen tuo New York Timesin blogi.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, linkki, Arbus Diane, Koivunen Vesa

Joululahja New Yorkin Modernintaiteen museolle

Keskiviikko 19.12.2007 klo 17:48 - Peter Forsgård

Perikunta on lahjoittanut koko Diane Arbusin arkiston New Yorkin Modernintaiteenmuseolle.

Lue artikkeli New York Timesista. Artikkelit ovat yleensä luettavissa ilmaiseksi jonkun viikon.

Aikaisempia bloggauksiani Arbuksesta:

Kirjaston kätköistä osa 3: Photography is a secret about a secret

Fur-elokuvan arvioinneista muutama huomio

Jos haluaa tarkemmin tutustua Arbusin tuotantoon kannattaa hankkia kirja Revelations. Näppärästi sen saa Luovan kirjakaup asta Albertinkatu 16:sta tai Luovan nettikaupasta tilaamalla.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Arbus Diane, MOMA, Fur-elokuva, NY Times, Luova

Kuvat jotka haluaisin nähdä.

Lauantai 1.12.2007 klo 21:00 - Peter Forsgård

Valokuvaajalegendat tunnetaan tietyistä kuvistaan tai tarkemmin ottaen tyylistään. Esimerkiksi Avedon tunnetaan valkoisella taustalla otetuista muotokuvistaan, jotka on valaistu tietyllä tavalla. Karsh tunnetaan kovilla valoilla tehdyistä lowkey-kuvistaan. Molemmilla on ns. signature-style ja heidän kuvistaan ei voi erehtyä.

Molemmat kuvaajat ovat kuitenkin ottaneet kuvia, joita ei tietääkseni ole koskaan julkaistu. Nyt en suinkaan tarkoita heidän eri projektiensa töitä, vaan kuvauksia, jotka eivät ole niitä joista heidät tunnemme.

Avedon kuvasi paljon yhdessä Diane Arbusin kanssa erilaisissa juhlissa. Arbus tukeutui Avedoniin ja sai häneltä paljon apua. Näitä heidän samoissa juhlissa ottamiaan kuvia ei tietääkseni ole julkaistu koskaan. Toisaalta tuo ei nyt sinällään ole mitenkään yllättävää, olihan Avedon aikansa suurimpia muotikuvaajia ja varmasti haluttu vieras erilaisissa kissanristiäisissä. Arbus oli luonteva seuralainen, olivathan heidän vanhemmat kauppiaina samalla kadulla.

Paljon yllättävämpää on se, että Yosuf Karsh kuvasi katukuvaa. Aivan hiljattain näin eräässä kirjassa yhden hänen ottaman katukuvan. Kuva ei mitenkään ollut erikoinen, mutta olisi silti mukava nähdä niitä lisää, kokonaisuus on aina eriasia kuin yksi kuva. Karshia ei oikein voi mieltää katukuvaajaksi ja olin aika yllättynyt, että hän sellaista on tehnyt. 

Molempien kuvaajien osalta perikunta päättää julkaistaanko noita kuvia koskaan, jos negat ovat edes olemassa.

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Avedon Richard, Arbus Diane, Karsh Yosuf

Kirjaston kätköistä osa 3: Photography is a secret about a secret - Diane Arbus

Lauantai 25.8.2007 klo 10:46 - Peter Forsgård

Diane Arbus oli varsin kiehtova valokuvaaja. "Photographer of the freaks" kuten hänestä on sanottu. Aivan varauksettomasti hän itse ei tuosta määritelmästä pitänyt. Maine haittasi hänen kaupallista kuvaamistaan eli toimeentuloaan.

Patricia Bosworthin kirjoittama Diane Arbusin elämäkerta (ISBN 9780099470366) on innostavaa ja mielenkiintoista luettavaa. Diane Arbus oli rikkaan turkiskauppiaan tytär. Kirjan alussa kerrotaan Dianen lapsuudesta New Yorkissa. Neljätoistav uotiaana hän tapasi isänsä turkistavaratalossa tulevan miehensä Allan Arbusin. Vanhempiensa vastustuksesta huolimatta he menivät kihloihin heti, kun Diane täytti 18.

Allan ja Diane aloittivat muotikuvaajina. He olivat tiimi, jossa Dianen loistavaa silmää ja näkemystä käytettiin mallien valinnassa ja stylistinä. Allan rohkaisi Diane myös kuvaamaan enemmän ja myöhemmin he kuvasivat muotisessioita vuoron perään. Arbus Studios oli varsin merkittävä muotikuvauksen alalla. He tekivät kuvauksia mm. Glamour, Seventeen, Life ja Look -lehtiin. Heidän ongelmansa tosin oli silloin molempien vetäytyvä luonne. Vaikka he pitivät illalliskutsuja kotonaan, muotimaailman guruille, eivät he oikein hallinneet sosiaalista elämää. He olivat kuitenkin suhteellisen menestyneitä.

Diane oli aika levoton sielu ja luonnollisesti hän halusi kokeilla siipiään itsenäisenä kuvaajana. Allan rohkaisi häntä siihen. Aluksi Diane käytti omissa projekteissaan Studio Arbus -nimeä, koska se oli saavuttanut mainetta ja siihen oli hyvä tukeutua.

Arbusien avioliitto rakoili ja Diane muutti pois yhteisestä asunnosta. Varsinaisesti avioero astui voimaan vasta paljon myöhemmin, vuonna 1969.

Tästä alkaa oikeastaan kirjan mielenkiintoisin osa, Dianen omasta valokuvaus urasta kertova osuus. Osalla on kuvaava nimi, The Dark World. Hänellä oli suuri määrä mentoreita, Lisette Model, Marvin Israel, Richard Avedon, Edvard Weston ym. Kaikki, Israelia, lukuun ottamatta olivat suuria valokuvaajia. Israel oli art director eri lehdissä, mm. Harpers Bazaar-lehdessä. Kaikki he pitivät Dianea suurena lahjakkuutena ja potkivat häntä eteenpäin. Kirjassa on myös paljon tekstiä ja tarinaa näistä kuvaajista. Varsinkin Avedonin tavasta tehdä työtä oli mielenkiintoista lukea.

Koko ajan omien projektien ohella hän teki, tai yritti tehdä, kaupallisia töitä lehdille. Ongelma kaupallisissa töissä oli hänen tyylinsä, se ei aina miellyttänyt. Diane osallistui yhteisnäyttelyyn " New Documents" MoMAssa vuona 1967. Näyttely oli Arbusille varsin merkittävä. Näyttelyn oi tarkoitus esitellä Arbus maailmalla, kuten Avedonin sanoi. Vastaanotto oli upea. Edellisessä MoMA:n näyttelyssä 1965, "Recent Acquisitions", oli ollut esillä kolme Arbusin alkuvuosien tuotantoa. Silloin vastaanotto oli aavistuksen tyrmäävämpi, printit piti puhdistaa joka aamu syljestä.

Vuosikymmenen lopussa Dianen elämä käy yhä hurjemmaksi. Hänen elämänsä käy vaaralliseksi ja ongelmat toimeentulon kanssa käy välillä ylitsepääsemättömäksi. Vuonna 1969 Allan Arbus menee uusiin naimisiin ja muuttaa Hollywoodin toteuttaakseen toista unelmaansa, ruveta näyttelijäksi. Silloin vasta virallisesti loppuu Arbus Studion tarina. Diane on tukeutunut siihen asti Arbus Studion pimiöön ja Allaniin taloudellisesti. Uskoisin, että tuo Allanin muutto kauas oli lähtölaskenta Dianen kohtalolle.

Diane kuvasi lähes tulkoon koko ajan. Hän kulki kamera kainalossa minne tahansa menikin. Hänen intohimonsa olivat kummajaiset, freaks. Niitä hän kuvasi loputtomiin ja monia hänen kuvausideoitaan ei voitu toteuttaa, koska kuvauslupaa ei saatu. Toisinaan hän teki isoja projekteja, joita ei voinut julkaista, koska ei saanut malleilta julkaisulupaa.

Hänen kuolemansa jälkeen MoMA:ssa oli suuri Arbusin retrospektiivinen näyttely, joka oli lopullinen läpimurto.

Kirjasta jäi jotenkin sellainen fiilis, että Arbus ei koskaan oikein itse ollut täysin tyytyväinen saavutuksiinsa. Ikään kuin häneltä olisi jäänyt ottamatta se valokuva, joka olisi lopullisesti nostanut hänet omasta mielestään suureksi. Sitä kuvastavat muutamat kuvasprojektit, jotka kestivät vuosia. Useiden vuosien jälkeen hän vihdoin sai jonkin kuvan pitkään kuvaamastaan aiheestaan, joka miellytti. Sen jälkeen hän siirtyi eteenpäin. Vai oliko hän lopultakin saavuttanut jotain ja päätti itse siirtyä eteenpäin…

Diane Arbus - epävirallinen verkkosivusto

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kirjaston katkoista, Arbus Diane, Model Lisette, Israel Marvin, Avedon Richard, Weston Edward

Fur -elokuvan arvioinneista muutama huomio

Perjantai 6.4.2007 klo 13:58 - Peter Forsgård

poster_fur.jpgDiana Arbusin elämästä löyhästi kertova elokuva Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus on saanut hiukan kritiikkiä suurimpien lehtien kulttuurisivuilla. Hesari kirjoitti jokin aika sitten oman arvionsa ja Turun Sanomat julkaisi omansa arvionsa elokuvasta tänään.

Molemmissa arvioissa kritisoitiin ja ihmeteltiin miksei elokuvassa näytetä Arbusin kuvia. Siihen on hyvin yksinkertainen selitys, jota ilmeisesti ei kummankaan lehden kulttuuritoimituksessa tiedetä. Käsitääkseni, eli toisin sanoen olen antanut itselleni kerrottavan, että elokuva perustuu Arbusin elämästä kertovaan elämäkertaan, jota kuolipesä ei ole hyväksynyt. Siihenkään elämäkertaan ei alkuperäisiä kuvia annettu käyttöön. Joten tätäkään elokuvaa ei siis kuolinpesä ole hyväksynyt, joten siihenkään kuvia ei saatu käyttöön. Tämä on käsittääkseni selitys alkuperäiseten kuvien puutteelle.

Siinä mielessä olen saama mieltä kriitikoiden kanssa, että ilman niitä kuvia Arbusista ei maallikko saa kunnon käsitystä. Arbus on toki tunnettu valokuvaaja, mutta ei kuitenkaan niin tunnettu, että hänen kuvansa olisivat tuttuja suurelle yleisölle.

Itse en ole vielä elokuvaa nähnyt, joten en sen enempää vielä ota kantaa elokuvaan sinänsä.

Diane Arbusin kuviin kannattaa tutustua esimerkikisi tutustumalla kirjaan Revelations. Itseltäni tuo kirja vielä puuttuu hyllystä, mutta eiköhän se tule tässä lähiaikoina hankittua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Arbus Diane, Fur-elokuva, Revelations