My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Hajatelmiani Vuoden lehtikuva -kilpailusta.

Perjantai 22.3.2013 klo 11:31 - Peter Forsgård

Viime keskiviikkona valittiin (20.3.) valittiin Vuoden lehtikuvaaja ja muut samaan kilpailuun liittyvät palkinnot. Ennen kuin kommentoin noita palkittuja kuvia käyn läpi laajemmin tuota koko konseptia.

Facebookissa eräässä ryhmässä, jossa on iso määrä free-kuvaajia, avattiin keskustelu tuon kilpailun nimestä. Onko tuota enää järkevää nimittää Vuoden lehtikuva -kilpailuksi, koska monia palkittuja kuvia ei välttämättä ole edes julkaistu lehdessä. Minusta ainakaan lehdessä julkaiseminen ei pidä olla kriteerinä. Etenkin vaatimus siitä, että kuva on julkaistu painetussa lehdessä on minusta aika turha. Kuten tuossa mainitsemassani keskustelussakin on sanottu, julkaiseminen on paljon laajempi käsite kuin ennen. Entä jos kuva on vaikka Longplayn -jutussa tai jossain journalistissa blogissa tai kuvajournalistissa applikaatiossa tablettilaitteessa? Pitäytyminen vain ajattelussa, että lehtikuva on lehtikuva vain jos se on printattu musteella paperille, on vanhanaikaista.

Vuoden lehtikuvaajaksi 2012 valittiin Meeri Koutaniemi. Tuomariston perusteiden mukaan Koutaniemellä vahva oma tyyli ja hänen persoonansa näkyy kuvissa. Hänen sarjassaan kaikki kuvat oli kuvattu ulkomailla. Mahtaisiko jollain kotimaisella repparilla voittaa tätä kilpailua? Onhan se tietysti eksoottisempaa, jos kuvat ovat Etelä-Amerikasta eikä Korson Essolta.

Vuoden lehtikuva oli myös Koutaniemen käsialaa. Jännää miten tuo kuva voitti, koska ei se minusta ole mitenkään erityisen hyvä valokuva. Sama kuva oli myös vuoden henkilökuva. Varsinkin tuo toinen valinta oli aika erikoinen, koska ei tuolla kuvalla olisi mitään asiaa esim. muotokuvakilpailuissa. Toisaalta eihän henkilökuvan tarvitse ollakaan muotokuva, mutta... Taas tullaan siihen asiaan, että tilanne olisi toinen jos noita tuolla tyylillä otettuja kuvia olisi iso sarja. Se tekisi tuostakin kuvasta mielenkiintoisen, mutta yksittäisenä kuvana se ei minusta ole mitenkään ihmeellinen. Henkilökuva-sarjassa kunniamaininnan saanut Hannu Lindroosin ottama kuva on merkittävästi kiinnostavampi. Se herättää paljon enemmän kysymyksiä ja ajatuksia kuin tuo voittanut kuva.

Ilahduttavaa, että multimediakin on edelleen mukana ja miksei olisi. Myös sen voitti Meeri Koutaniemi multimediallaan Queen by Night

Kilpailun satoa -sivulla pääsee katselemaan mitä vaihtoehtoja voittaneilla kuville oli. Kokonaiskuva on jotenkin ankea. Yllätävää ettei viime kevään presidentinvaalit näy käytännössä ollenkaan näissä kuvissa. Ainoa siihen liittyvä kuva oli Vuoden uutiskuvaksi valittu Jenni Gästgivarin kuva, jossa on mies jonka takapuoleen on tatuoitu Sauli Niinistö. Kuva on minusta varsin sekava ja se itse aihe hukkuu siihen sekalmelskaan. Näkökulma toki on hyvä ja kuva poikkeaa ihan varmasti valtavirrasta. Eikö sitten presidentinvaaleista saatu riittävän laadukkaita kuvia, kun tuo on ainoa. Veikkaanpa, että tilanne olisi kilpailun osalta toinen, jos Pekka Haavisto olisi voittanut. Nyt tulos noissa vaaleissa oli ollut "tiedossa" jo aika pitkään eli siinä mielessä se ei tuottanut yllätystä. Toisin sanoen se ei ollut riittävän kiinnostava ilmiönä, vaikka siinä koko vaalissa minusta olikin erittäin kiinnostavia piirteitä.

Nyt kun olen nuo voittaneet kuvat dissanut, niin pitää varmaan katsoa olisiko tuolla kilpailun sadossa jotain sellaista jonka nostaisin edelle. Minusta hyvän valokuvan pitäisi herättää kysymyksiä tai olla muuten pysäyttävästi ja visuaalisesti kiinnostava. Yksi sellainen ainakin on Katja Luoma Operaatio Mannerheim. Tuo kuva kun lävähtää kasvojen eteen saa se pysähtymään ja katsomaan kuvaa tarkemmin ja kiinnostumaan aiheesta. Toinen kuva on Juha Metson kuva Siperiasta. Se saa kiinnostumaan ja nostaa halua nähdä lisää noita kuvia tuosta sarjasta tai tilanteesta. Kolmas kuva jonka nostan esiin on Hannes Heikuran kuva Vartija. Pidän Heikuran tavasta nähdä varjo. Sanotaanhan, että valon osaa nähdä kuka vain, mutta mestari on se joka näkee varjon. Tässä tapauksessa en tarkoita varjolla pelkästään tuota vartijasta muodostuvaa varjoa, vaan yleensä kuvapinnan hallintaa valojen ja etenkin varjon osalta. Ei tuo valokuva minusta sen kummallisempaa perusteita kaipaa.

 

Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Vuoden lehtikuva, Koutaniemi Meeri, Lindroos Hannu, Gästgivar Jenni, Heikura Hannes, Metso Juha, Luoma Katja

Kuvajournalismin kuolemasta.

Maanantai 25.2.2013 - Peter Forsgård

Hannes Heikura kommentoi kuvajournalismin tulevaisuutta YLE:n haastattelussa. Huoli on aiheellinen ja ihan hyvä, että tuota tuodaan esiin eri medioissa. Minusta on kuitenkin turha puhua kuvajournalismin kuolemasta sinänsä, sillä kyse toimeentulon hankkimisen kuolemasta. Varsinkin jos ajatellaan mekanismin toimivan kuten ennen vanhaan. Kuvajournalismin tulevaisuus on jossain muualla kuin painetussa lehdessä. Hyvä esimerkki on Pep Bonetin Röadkill-kuvareppari. Siitä on tehty näyttely, kirja ja multimedia. Toki tuossakin on omat ansaintaan liittyvät ongelmat, kuten Bonet ne hyvin toi esiin NOOR-tapahtumassa Helsingissä jokin aika sitten.

Suomalaisessa valokuvakeskustelussa, niin forumeilla kuin blogeissakin, on se erikoinen piirre ettei valokuvauksesta liiketoimintajan juuri puhuta. Koko ongelman ydinhän on juuri siinä business osaamisessa. Yrityksen pyörittämisen taidot ovat heikkoja. Se on toki ymmärrettävää, koska esim. lehtikuvaajan ammatti on ollut perinteisesti vahvasti kuukausipalkkapohjaisia. Freekuvaajana tilanne on aika tavalla erilainen. Se vaatii opettelua monissa asioissa, joista palkkatyössä ei tarvinnut välittää. Helppoa se muutos ei todellakaan ole, koska uusia opeteltavia asioita on paljon.

Toinen asia josta pitäisi myös keskustella enemmän ovat ne taloudelliset vastuut, jotka kuvaajalle jäävät uusien sopimusmallien mukaan. Ne tilanteet siis, jossa kuvien käytössä on aiheutunut jollekin ongelmia. Kaikkien oikeuksien menettäminen on myös hankala asia, mutta jos taloudelliset korvaukset olisivat ok, niin ei tuo sinänsä olisi ongelma.

Kuinka paljon kuvajournalismin ongelmassa on osaamattomuutta? Vanhat parrat haikailevat vanhan perään ja pitävät kiinni menneisyydestä ja nuoremmat eivät vain muuten osaa?

Longplay on yksi tapa yrittää ratkaista journalismin ongelmia. Se on erinomainen tapa tuottaa kiinnostavaa sisältöä perinteisen median ulkopuolelta. Toistaiseksi ainakaan Longplay ei ole julkaissut visuaalista sisältöä esim. kuvareppareita. Voisiko tuo sama malli toimia kuvajournalismin osalta?

(edit: 25.2.2013 klo 9.22: Julkaisu pääsi livahtamaan liian aikaisin. Pari pientä korjausta.)

 

Creative Commons License

   

 

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Heikura Hannes, Longplay, NOOR Images

Fotofinlandiasta vielä....

Torstai 24.11.2011 klo 18:30 - Peter Forsgård

fotofinlandia_11-001.jpg

Fotofinlandia 2011 finalistit ovat esillä Sanomatalon Mediatorilla. Kävin ne eilen katsomassa. Blogasin kuvista ja sarjoista 2.11.

Printit nähtyäni nostan Leinosen Heikuran ja Potkan rinnalle suosikiksini voittamaan tämän vuoden Fotofinlandian. Leinosen Still Men -sarja näytti printteinä varsin tyylikkäältä. Ne eivät tule oikeuksiinsa verkkosivuilta katsottuna. Kuvat ovat esillä 4.12 asti ja voittajahan julkistetaan 30.11. klo 13 samassa paikassa.

Ensi lauantaina, 26.11., Mediatorilla on yleisöluentoja valokuvaukseen liittyen. Finnfoto on saanut paikalle mm. Hannu Hautalan. Kello 14.00 ohjelmassa on luento, jonka aiheena on "Kuvaajan oikeudet kuviin ja kuvaukseen?" Luennon pitää Oikeustieteiden ja valtiotieteiden maisteri Sari Uusi-Rauva. Tuota saatan mennä kuuntelemaan.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Fotofinlandia, Finnfoto, Heikura Hannes, Potka Pekka, Leinonen Kati

Fotofinlandia 2011 finalisteista

Keskiviikko 2.11.2011 klo 20:00 - Peter Forsgård

Fotofinlandia 2011 finalistit on valittu tänään. Finaaliin pääsi 12 esiraadin valitsemaa valokuvasarjaa. Ehdokkaita oli kaiken kaikkiaan 33 sarjaa 29:ltä eri valokuvajaalta. Fotofinlandia säännöistä ja osallistumisoikeuksista olen blogannut aiemminkin, joten en siihen nyt tässä puutu.

Yleisö voi äänestää omaa suosikkiaan Fotofinlandia sivuilla.

Omaa suosikkia tuolta etsiessä ei voi olla ohittamatta Hannes Heikuran Dark Zone-sarjaa. Toinen kokonaisuus mikä nousee nimenomaan sarjana esiin on Pekka Potkan Cold:Snow - Moon:Light. Kati Leinosen muotokuvasarjoista pidän myös. Tekniikkana hänellä on märkälevytekniikka. "...kuvattavan pitää keskittyä ja pysyä kauan paikallaan. Tämä riisuu opitut maneerit ja ilmeet, kuvattava ikään kuin putoaa roolistaan, siksi märkälevykuva usein tavoittaa ihmisestä jotakin pintaa syvemmältä." (lainaus Leinosen Elämät-kuvasarjan infosta).

Markku Saihan Olavi-valokuvasarja on mielenkiintoinen. En löytänyt milloin tuo sarja on otettu. Fotofinlandian säännöissä ei mainita miten vanhoilla kuvilla voi osallistua. Oli sitten otettu milloin vain, niin varsin 60-lukulaiselta ilmaisulta vaikuttaa.

Yllättävää on, että Kai Fagerströmin molemmat sarjat ovat finaalissa. Vaikka molemmissa on yksittäisiä upeita valokuvia eivät ne sarjana minusta ole oikein ehyitä.

Kaikenkaikkiaan varsin monipuolinen kattaus suomalaista valokuvaa on esillä.

Käy äänestämässä omaa suosikkiasi! Itse taidan äänestää, jaa enpä vielä tiedä. Varmaan ääneni menee Heikuralle tai Potkalle.

 

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Fotofinlandia, Finnfoto, Heikura Hannes, Potka Pekka, Saiha Markku, Fagerstom Kai, Leinonen Kati

Kirjaston kätköistä: Hannes Heikuran Dark Zones

Lauantai 11.6.2011 klo 12:28 - Peter Forsgård

Hannes Heikuran Dark Zones -kirja kolahti postiluukusta viime torstaina. Välittömästi se kolahti minuunkin. Yksi parhaista valokuvausteoksista jonka olen nähnyt. Kustantajana on Musta Taide.

Vahvoja valokuvia ja niissä näkyy vahva valon näkeminen. Heikura on kuvannut kirjan kuvat marraskuusta 2009 marraskuuhun 2010. Heikura jäi pois Hesarilta keväällä 2010. Ikävä menetys Hesarille, koska Heikura on yksi parhaista ellei paras. Mikäli nyt valokuvauksessa voi sanoa paras. Onneksi Heikuran kuvia näkee välillä Suomen Kuvalehdessä.

Kirjan esipuheessa tulee esiin se mielenkiintoinen seikka. Turhan usein haemme valokuvaa turhan kaukaa. Unohdetaan ja ei nähdä sitä mitä lähellämme on. On sitä paitsi varsin opettavaista katsella ja kuvata omaa lähiympäristöään tai päivättäistä kulkureittiään. Siinä oppii valtavasti valokuvauksesta ja näkemisestä. Dark Zonesin kuvissa on paljon samaa kuin Heikuran lehtikuvissa. Vahvaa valon näkemistä ja taitavaa varjojen käyttöä. Heikuran lehtikuvat eivät pelkästään kerro aiheesta, vaan ovat myös visuaalisesti vahvoja. Monet tutut ovat sanoneet, että Heikura on ainoa lehtikuvaaja, jonka tyylin tunnistavat. Kyseessä ovat maallikot suhteessa lehtikuvaan, tavallisia lehdenlukijoita siis. Kertoo tietysti paljon lehtikuvasta ja lehdistä.

Dark Zones kuvat ovat myös esillä Tennispalatsin taidemuseossa 17.6 alkaen.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kirjaston katkoista, Heikura Hannes, Musta Taide

Vuoden 2009 lehtikuvaaja yleisöäänestys ja muutamia huomiota kuvista ja kuvaajista.

Torstai 11.3.2010 klo 9:11 - Peter Forsgård

Vuoden 2009 lehtikuvaajaa voi myös yleisö äänestää. Äänestysaikaa on 24.3. asti.

Esiraati on valinnut viisi ehdokasta. Tuttuja nimiä taas ehdokkaana. Helsingin Sanomat on saanut kolme ehdokasta mukaan, Hannes Heikuran, Markus Jokelan ja Heidi Piiroisen. Kaksi muuta ovat freelancerit Juha Metso ja Maija Tammi.

Itse koin varsin vaike aksi päättää ketä noista äänestäisin. Heikuralla on tuttuun tapaan tyylikäs sarja hyviä kuvia. Heikuran kuva Fortumin Liliuksesta on loistava. En tiedä onko taustalla oleva lavasteen reuna tarkoituksella niskan kohdalla. Siitä saa vaikutelman, että Lilius roikkuu hirressä. Kuvastaa hyvin sitä mihin Lilius on joutunut julkisuudessa. Valon käyttö tai tässä tapauksessa valon näkeminen on hienoa.

Juha Metson tyyli on suorempi ja ronskimpi. Metso menee tilanteeseen suoremmin ja on ikään kuin keskellä tapahtumia. Hyvin erilainen kuin esim. Heikuran tyyli, jonka kuvista tulee tunne, että tilannetta on tarkkailtu. Molemmat tavat ovat ok ja sopivat eri tilanteisiin. En arvota niitä yli toisen.

Markus Jokelan tyyli taasen on minusta kahden edellä mainitun yhdistelmä. Jokela ilmeisesti menee tilanteen mukaan. Hänen kuvistaan nousee esiin kuva koirasta, jolta on jalka mennyt. Kuva on se sarjan ensimmäinen.

Kokonaisuutta katsoen Heidi Piiroisella oli hyvä sarja, vaikka sieltä ei yksittäistä kuvaa osaa oikein nostaa.

Äänestyksessä kallistun Maija Tammeen. Monet valokuvaan liittyvät asiat kohtaavat Tammen kuvissa. Niissä yhdistyvät tilanteeseen meno ja hieno visuaalisuus. Valon käyttä ja näkeminen on hienoa ilman, että tilannetta menetetään. Kuva parista matkalle kioskille Drive-In leffassa on upea. Kuva on kuin elokuva stilli. 

Nyt näitä kuvia katsoo yksittäisinä kuvina, vaikka lehtikuvalla on aina suhde tekstiin. Se suhde tästä puuttuu, joten tulos voisi olla erilainen jos näitä kuvia katsoisi niiden käyttö yhteydessä.

Joku voisi kritisoida, ettei kuvissa ole näkyvissä kovin selkeästi yhteiskunta kritiikkiä Suomessa tapahtuneista asioista. Hyvin helposti kiinnostavat kuvat ovat jostain muualta. Omista valinnoistakin sen huomaan, että näin usein käy.  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Vuoden lehtikuva, Heikura Hannes, Metso Juha, Jokela Markus, Piiroinen Heidi, Tammi Maija,

Samaan aikaan muualla.

Sunnuntai 30.3.2008 klo 9:54 - Peter Forsgård

Muutamia kiinnostavia linkkejä:

Heikuran Vuoden lehtikuvat HS:n sivuilla. Ehdoton suosikkini kuvasarjassa oleva ensimmäinen kuva (Sotilas ja unikkopelto)

National Geographic:in sivuilla History of Photography. Lähinnä teknisestä lähtökohdista.

Reutersin sivuilla How Did He Shoot that. Set up siitä kuinka Wolfgang Rattay kuvasi Alain Bernardin Uinnin MM-kisoissa . Kauko-ohjatut k amerat ovat olleet jo pitkään käytössä urheilukisoissa.

Sports Illustrated -lehden kuvasatoa NCAA-koriksesta. Näissä myös käytetään kauko-ohjattuja vermeitä. Useita kameroita on suunnattu samaan kohtaan. Master kamera, mikä on kuvaajan kädessä ohjataan myös muita kameroita. Muut kamerat ottavat kuvan samaan aikaa kuin masterikin. Se on toteutettavissa varsin yksinkertaisesti. Myös flässit katossa ovat käytössä, kuten kuvista näkyy.

Washington Post: Eye on Sports

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, linkki, Vuoden lehtikuva, Heikura Hannes, Rattay Wolfgang, urheilukuvaus

Sunnuntain kulttuuripläjäys

Maanantai 4.2.2008 klo 0:28 - Peter Forsgård

Kiersimme vaimon kanssa aika monta valokuvanäyttelyä tänään sunnuntaina.

Kierros alkoi Valokuvataiteen museosta, jossa esillä on useita näyttelyitä. Päänäyttelynä on museon vuoden -08 teeman mukaisesti kuvajournalismia. Iso näyttelytila on jaettu kahteen osaan. Toisessa osassa on näyttely nimeltä Lehtikuvan saaliit ja saalistajat. Siinä esitetään suomalaisen kuvajournalismin lähihistoriaa ja nykypäivää. Näyttelyn idea sinänsä on ihan hyvä, mutta kokonaisuus oli jotenkin sekava. Palaset olivat aika pieniä ja paparazzi-kuvaus sai jotenkin yllättävän suuren roolin. Toisaalta ehkä se kuvaaminen oli/on sitten sitä saalistamista. Sellaisen kuvan näyttely ainakin minulle antoi. Maailmamme oli huomattavasti politisoituneempi 60-80-luvulla ja toki sekin näkyy kuvissa. Sen ajan hyvät lehtikuvat olivat kasvokuvia poliitikoista eri tilanteissa. Ennen tuota aikaa ja minusta sen jälkeen kuvaaminen on laajempaa ja syvällisempää suhteessa yhteiskuntaan. Poliittinen aika oli oma aikansa ja vaati omanlaisensa kuvat. En lähde arvottamaan sen enempää paremmuudesta, kuvajornalistit tekevät oman aikansa näköisiä kuvia.

Ero näkyy hyvin Ison näyttelytilan toisessa näyttelyssä, Hannes Heikuran Hiljaiset kuvat. Ote on varsin erilainen. Kuvissa aihepiiri on laaja, ulkomaiset suuret maailmaa kuohuttaneeet tapahtumat ja toisaalta hyvin arkiset kotoiset askareet. Kuvissa on koko elämän kirjo mukana, ei välttämättä yhteiskunnan päättäjät tai kerma vaan tavallinen ihminen. Kaikissa kuvissa on näkyvissä visuaalisesti yhtenevä Heikuran tyyli. Heikuralla valollinen näkeminen on huippuluokkaa. Valollisuus on minusta jokaisen valokuvan perusraaka-aine, ilman valoa ja varjoa ei ole VALOkuvaa. Heikuran jokainen 113:sta esillä olleesta kuvasta on yksistään teos jo sellaisenaan ilman mitään sen kummempaa selitystä.

Toukokuussa samaisessa paikassa on Next generation - kuvajournalismin nuoret näkijät -näyttely. On mielenkiintoista nähdä millainen kokemus siitä tulee. 

Seuraava etappi oli galleria Luova.fi ja Lauri Mannermaan Interstate Lovesong. Kuvat olin toki nähnyt, kun autoin Mannermaata ripustamaan kuvat. Avajaisethan ovat enemmän sosiaalinen tapahtuma, ei silloin kuvia näe väenpaljouden keskellä. Mannermaan kuvat oavt kymmenen vuoden ajalta eri puolelta USA:ta. Kuvat noudattavat Gary Winograndin ja William Egglestonen perinteitä. Minusta vaikutteita on myös Friedlanderilta. "Parhaassa tapauksessa valokuva voi toimia katalysaattorina,joka auttaa meitä aavistamaan olemassaolon ytimen ja elämän syvän ilon. Iloa ja valoa ei kuitenkaan ole ilman varjoa. Varjon tuominen tietoisuuteen on edellytys eheydelle ja luovuudelle."  sanoo Lauri Mannermaa. Tuo lause kuvastaa minusta parhaiten tuota näyttelyä.

Luova.fi:stä hyvän latte-kahvin jälkeen nokka kohti Kiasmaa ja Nan Goldinin retrospektiivistä näyttelyä. Vaikka Nan Goldin ei varsinaisesti ole minun suosikkikuvaajiani täytyi diasarja Sexual Depency ehdottomasti nähdä. Se taisi olla edellisen kerran Helsingissä esillä vuonna -89, muistaakseni. Silloin se jäi näkemättä. Täytyy kyllä myöntää, että diasarja oli loppuakohden aavistuksen puuduttava. Perä jälkeen toinen toistaan samanlaista kuvaa, onneksi kuitenkin vaihtelua oli ja sai mielenkiinnon pysymään yllä. Toisaalta diasarja pituus ja tapa jolla siinä kuvaa tulee toinen toisensa jälkeen kuvaa Goldinin tapaa kuvata. Vaimoni hajatelma Goldinin nähtyään: "oman kuolevaisuuden tajuaminen on ehkä sittenkin onnellisuuden keskeisin peruselementti - tulee eläneeksi ilman loppua hoputtavia ääritilakokeiluja." kuvastaa hyvin niitä tuntoja jota näyttely herättää. Esillä oli myös pari huoneellista isoja vedoksia kyseisestä diasarjasta.

Kiasmasta vielä yhteen näyttelyyn, Tennarin Pixar-animaatiostudion esittelyyn. Vaikka kyseessä ei olekaan valokuvanäyttely, niin sen verran kommentoin, että minusta tuossa on hyvä esimerkki kaikille Innovaatioyliopistoon kielteisesti suhtautuville. Pixarin toiminta on hyvin poikkitieteellistä, insinööritieteet, kauppatieteet ja taide puhaltavat samaan hiileen ja synnyttävät huikeita ylämyksiä.

Helsingissä on paljon nähtävää valokuvan ystäville. Valokuva elää hyvää aikaa usealla rintamalla. :) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Goldin Nan, Mannermaa Lauri, Heikura Hannes, Luova, Kiasma, Valokuvataiteen museo

Näyttelyä pukkaa....

Tiistai 19.9.2006 klo 20:47 - Peter Forsgård

Pidän ensimmäisen Valokuvanäyttelyni marraskuussa Helsingissä. Tarkka ajankohta on 27.11 - 2.12.2006. Viikon pituinen näyttelyaika löytyi eräästä pienestä helsinkiläisestä galleriasta. Tarkempia tietoja näyttelystä kunhan kaikki asiat ovat selvillä ja sovittuja.

Kuviani on ollut esillä eri lehdissä, esitteissä ja joskus mainoksissakin jo parin kymmenen vuoden ajan. Galleria on kuitenkin aivan uusi paikka "esitellä" kuviaan. Esille tulevat kuvat eivät varsinaisesti ole sitä "joka päiväistä leipää" vaan enemmänkin oman projektin tulosta. Kuvat ovat periaatteessa otettu. Projekti jatkuu edelleen, joten lopullisia esille tulevia kuvia en vielä ole valinnut. 

Er ittäin mielenkiintoinen syksy on tulossa, kun vielä näyttelyn lisäksi on studiotilan tiimoiltakin uusia virityksiä... Palataan tuohon studio asiaan täällä blogissa kunhan kaikki yksityiskohdat ovat loksahtaneet paikoilleen. Jos vaikka tekisi kirjoitussarjan studion rakentamisen ihanuudesta ja kurjuudesta.....

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Goldin Nan, Mannermaa Lauri, Heikura Hannes, Luova, Kiasma, Valokuvataiteen museo