My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl) Aalto Jussi (4 kpl) Aalto Tuija (4 kpl) Adams Ansel (10 kpl) Adobe (2 kpl) American Photo (3 kpl) Andrews Blake (2 kpl) Android (4 kpl) apurahat (2 kpl) Araki (2 kpl) Arbus Diane (5 kpl) arkisto (1 kpl) arkistointi (2 kpl) Art Fair Suomi (2 kpl) Asdam Knut (2 kpl) ASMP (2 kpl) Ateneum (4 kpl) audio (1 kpl) audioslideshow (10 kpl) Austrup Fearnley (2 kpl) Avedon Richard (6 kpl) avustajasopimus (2 kpl) Barack Obama (5 kpl) Beckett Martin (3 kpl) Bendiksen Jonas (2 kpl) Bieber Jodi (2 kpl) Black Star Rising (5 kpl) blogaaminen (1 kpl) blogi (31 kpl) blogit (1 kpl) Bloom Philip (8 kpl) Bombay Flying Club (2 kpl) Bonet Pep (2 kpl) Brady Matthew B. (3 kpl) Brander Signe (3 kpl) Bremer Stefan (6 kpl) Burri Rene (3 kpl) business (62 kpl) c/o (1 kpl) cameratruck (1 kpl) Canon (42 kpl) Canon 5D Mark II (8 kpl) Canon 7D (2 kpl) Canon EOS (2 kpl) Canon S90 (2 kpl) Capa Robert (4 kpl) Cederqvist Simon (3 kpl) cheerleading (1 kpl) CitiesDreamsIllusions (2 kpl) copyright (1 kpl) Corbijn Anton (7 kpl) Crewdson Gregory (2 kpl) croudfunding (4 kpl) dAgata Antoine (3 kpl) Dahl Cecile (2 kpl) Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl) digi (3 kpl) digiexpo (1 kpl) Digiexpo (7 kpl) Docendo (4 kpl) dokumentarismi (1 kpl) domain (5 kpl) elokuva (1 kpl) elokuvat (1 kpl) Emphas.is (3 kpl) english (1 kpl) ennustus (5 kpl) Epson (2 kpl) erikoista politiikkaa (10 kpl) Erwitt Elliot (2 kpl) etiikka (1 kpl) exhibition (1 kpl) exif (1 kpl) Facebook (11 kpl) FEP (3 kpl) filmi (2 kpl) Fink Larry (2 kpl) Finnfoto (17 kpl) Flattr (2 kpl) Flickr (2 kpl) forumit (1 kpl) foto12 (1 kpl) fotofinlandia (1 kpl) Fotofinlandia (13 kpl) Fotografiska (5 kpl) fotogrammi (1 kpl) fotoSkoda (1 kpl) Frakes Bill (3 kpl) Frank Robert (2 kpl) Freeman Michael (2 kpl) galleria (2 kpl) Getty Images (2 kpl) Gillmore Dan (2 kpl) Goldin Nan (4 kpl) Google Plus (2 kpl) Greenberg Jill (2 kpl) greenscreen (1 kpl) guru (8 kpl) haakuvaus (10 kpl) Hakasalmen huvila (2 kpl) HanGrip (2 kpl) Hasselblad (2 kpl) Hauswolff Annika von (2 kpl) HCP (8 kpl) Heald Laura (2 kpl) Heikura Hannes (9 kpl) Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl) Helsingin Sanomat (6 kpl) Helsinki (31 kpl) Helsinki School (6 kpl) Henry Alexx (2 kpl) Hipstamatic (2 kpl) historia (3 kpl) Hoepker Thomas (3 kpl) Holga (2 kpl) huoltoyhtiot (1 kpl) hybridi (1 kpl) hyperlapse (2 kpl) ICP (5 kpl) ilmaisu (2 kpl) ilmakuvaus (1 kpl) Instagram (5 kpl) internet (1 kpl) iOS (1 kpl) iPad (6 kpl) iPhone (3 kpl) iStock (2 kpl) iZettle (1 kpl) jalkapallo (3 kpl) japanilainen valokuva (1 kpl) Jarvis Chase (6 kpl) Jobs Steve (2 kpl) Jokela Markus (3 kpl) jooga (1 kpl) julkaisulupa (1 kpl) julkiset paikat (1 kpl) Jung Irmeli (2 kpl) Kaleva Matti J. (2 kpl) Kallio Harri (2 kpl) kamera (5 kpl) Kameraseura (4 kpl) kamerat (17 kpl) Kamppi (2 kpl) kansalaisjournalismi (3 kpl) Karsh Yosuf (2 kpl) Karttunen Johanna (2 kpl) katse.org (4 kpl) katukuvaus (4 kpl) keikat (1 kpl) Kelby Scott (2 kpl) Kero Sami (2 kpl) keskusta reitti (1 kpl) Kiasma (3 kpl) Kickstarter (5 kpl) kilpailu (1 kpl) kinofilmi (1 kpl) kirja (12 kpl) Kirjamessut (3 kpl) kirjaston kätköistä (1 kpl) kirjaston katkoista (18 kpl) kissa (1 kpl) kissanpennut (1 kpl) Kodachrome (2 kpl) Kodak (6 kpl) Koivunen Vesa (6 kpl) Kolari Jukka (9 kpl) kontaktikuvaus (1 kpl) Kopiosto (2 kpl) koripallo (1 kpl) Korjaamo (2 kpl) Koskinen Paivi (2 kpl) koulukuvaus (3 kpl) koulutus (14 kpl) Koutaniemi Meeri (4 kpl) Kovalainen Ritva (2 kpl) kritiikki (1 kpl) kulttuuripolitiikka (1 kpl) Kuukka Kari (13 kpl) Kuva & Kamera (7 kpl) kuvablogi (4 kpl) kuvajournalismi (61 kpl) Kuvalo (3 kpl) kuvamanipulaatio (2 kpl) kuvan julkaisu (1 kpl) kuvankäsittely (1 kpl) kuvankasittely (15 kpl) kuvanluku (1 kpl) kuvapankki (10 kpl) kuvatoimisto (2 kpl) LaChapelle David (5 kpl) Laforet Vincent (8 kpl) laki (1 kpl) Lange Dorothea (4 kpl) Langhans Jan (2 kpl) Lavaklubi (2 kpl) lehtikuvaus (1 kpl) Leibovitz Annie (7 kpl) Leica (4 kpl) Leinonen Kati (2 kpl) Leskela Jouko (3 kpl) lightroom (14 kpl) Lightroom Journal (2 kpl) Lindahl Erik (3 kpl) LinkedIn (2 kpl) linkki (52 kpl) lisenssi (1 kpl) Luceo (2 kpl) lukijan kuvat (1 kpl) Lumia (3 kpl) Luova (13 kpl) lyhyt elokuva (1 kpl) Lytro (4 kpl) Magic Lantern (2 kpl) Magnum (8 kpl) mainonta (1 kpl) mainoskuvaus (1 kpl) maisemakuvaus (1 kpl) Malmstrom Henrik (3 kpl) manipulointi (1 kpl) Mannermaa Lauri (2 kpl) Mannikko Esko (2 kpl) Mann Sally (9 kpl) Mapplethorpe Robert (2 kpl) markkinointi (3 kpl) Mark Mary Ellen (3 kpl) McCurry Steve (10 kpl) media (1 kpl) Mediapaivat (2 kpl) Mediastorm (4 kpl) Melcher Paul (2 kpl) messut (5 kpl) metadata (1 kpl) Metso Juha (2 kpl) Mexican Suitcase (6 kpl) micro four thirds (1 kpl) Mikkila Janne (2 kpl) Minkkinen (14 kpl) mobiilikuvaaminen (13 kpl) Model Lisette (2 kpl) moraali (1 kpl) Moriyama Daido (2 kpl) muistikortti (1 kpl) multimedia (3 kpl) muotokuva (4 kpl) muotokuvaprojekti (1 kpl) muotokuvaus (26 kpl) Musta Taide (6 kpl) mustesuihkutulostus (1 kpl) myytit (3 kpl) Nachtwey James (4 kpl) nakemys (1 kpl) näyttely (1 kpl) nayttely (8 kpl) neulanreika (1 kpl) neulanreikä (1 kpl) Newton Helmut (4 kpl) Ng Ren (2 kpl) Nikon (14 kpl) Nitsa (3 kpl) Nokia (8 kpl) NOOR (2 kpl) NY Times (5 kpl) Olympus (10 kpl) online video (1 kpl) Pagter Soren (2 kpl) Panasonic (12 kpl) Panasonic G1 (3 kpl) panoraama (1 kpl) Parempia kuvia (12 kpl) Parr Martin (2 kpl) patentti ´672 (2 kpl) Penn Irving (3 kpl) Perander Robert (5 kpl) perjantai13 (1 kpl) Petersen Anders (9 kpl) Phaidon (2 kpl) photofilm (1 kpl) photography (1 kpl) Photokina (10 kpl) Photoshelter (2 kpl) Photoshop (4 kpl) photostories (1 kpl) piilomainonta (1 kpl) Piiroinen Heidi (2 kpl) piktorialismi (1 kpl) plagiaatti (3 kpl) plateblog (2 kpl) Plato (3 kpl) Platon (3 kpl) Plugi (2 kpl) pokkari (2 kpl) Polaroid (5 kpl) portfolio (1 kpl) Potka Pekka (4 kpl) Praha (4 kpl) printti (1 kpl) Puputti Tiina (2 kpl) Pureview (4 kpl) Qaiku (2 kpl) radio (1 kpl) Rajala (2 kpl) Rautaheimo Kaisa (2 kpl) RED (4 kpl) Riis Jakob (4 kpl) ruokakuvaus (2 kpl) Saanio Matti (4 kpl) salama (2 kpl) salamalaitteet (1 kpl) Salgado Sebastiao (2 kpl) salibandy (24 kpl) Salo Merja (3 kpl) Sammallahti Pentti (2 kpl) Samsung (4 kpl) Sanoma Magazines (2 kpl) SanomaNews (5 kpl) Sanoma Oy (3 kpl) SanomaWSOY (3 kpl) Saudek Jan (2 kpl) SAV (10 kpl) Schoeller Martin (4 kpl) Scoopshot (5 kpl) sekalaista (1 kpl) Seymour David (2 kpl) Social Cam (2 kpl) softat (1 kpl) some (20 kpl) somesukuprojekti (1 kpl) sony (1 kpl) Sony (7 kpl) Sports Illustrated (3 kpl) Steichen Edward (2 kpl) Steidl (3 kpl) stereokuvaus (1 kpl) Stockholms Fotomassa (4 kpl) striimaus (1 kpl) Strobist (2 kpl) Stuart Matt (2 kpl) studio (10 kpl) Studio Blick (1 kpl) Studio IMG (2 kpl) studiokuvaus (1 kpl) Studiovarustamo (1 kpl) Sudek Josef (2 kpl) Sulanto Matti (2 kpl) Sundstrom Eric (1 kpl) suomalainen valokuva (3 kpl) Suomen Kuvalehti (1 kpl) Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl) Suomenlinna (1 kpl) Suonpaa Juha (1 kpl) Super Bowl (1 kpl) suttukuvat (2 kpl) Szarkowski John (2 kpl) Taidemuseo Meilahti (1 kpl) taidevalokuvaus (1 kpl) Takala Antero (3 kpl) Talbot Henry Fox (1 kpl) Tammi (1 kpl) Tammi Maija (4 kpl) Tapes Michael (1 kpl) Taro Gerda (2 kpl) tearsheet (1 kpl) Tejada David (1 kpl) tekijanoikeus (51 kpl) tekijanoikeusaloite (3 kpl) Teknari (4 kpl) tekniikka (4 kpl) televisio (2 kpl) Tennispalatsi (9 kpl) Teosto (2 kpl) Terho Jesse (2 kpl) testit (1 kpl) The Americans (2 kpl) TheBestCamera (1 kpl) the Impossible Project (1 kpl) The New Yorker (2 kpl) The Online Photographer (3 kpl) ThePhotobookmuseum (1 kpl) The Stolen Scream (1 kpl) tietokone (1 kpl) Tiihonen Petra (1 kpl) Tikkanen Jukka (1 kpl) timelapse (6 kpl) Timiriasew (1 kpl) tineye (1 kpl) TinEye (3 kpl) Tirkkonen Sami (1 kpl) Toikkanen Tarmo (1 kpl) top 10 (5 kpl) Torkkeli Kimmo (1 kpl) Toscani Olivier (1 kpl) Tress Arthur (1 kpl) Tsekki (2 kpl) TTL (1 kpl) Tukholma (2 kpl) tulevaisuus (1 kpl) Turku (1 kpl) Turnley David (1 kpl) Turun Sanomat (1 kpl) Twitpic (2 kpl) Twitter (10 kpl) tyonkulku (1 kpl) tyopaja (11 kpl) Ueda Shoji (1 kpl) Unia ja Sarjakuvia (6 kpl) Upian (1 kpl) urheilukenttä (2 kpl) urheilukuvaus (9 kpl) Ut Nick (2 kpl) Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl) vaalijulisteet (2 kpl) Vaasa (1 kpl) valaisu (4 kpl) Valkonen Jukka (1 kpl) valokuva (85 kpl) valokuvaaja (3 kpl) valokuvakilpailut (1 kpl) valokuvamessut (3 kpl) valokuvanayttely (59 kpl) valokuvan vuosi (1 kpl) valokuvataide (3 kpl) Valokuvataiteen museo (12 kpl) Valokuvataiteenmuseo (2 kpl) valokuvau (1 kpl) Valokuvaus (16 kpl) valokuvaus (672 kpl) valokuvauskilpailu (4 kpl) valokuvauslehti (1 kpl) valokuvausmessut (1 kpl) valokuvaus SAV (1 kpl) Vanhanen Hannu (1 kpl) varilampotila (1 kpl) Vasko Ea (2 kpl) vedostus (1 kpl) Veijo Karoliina (2 kpl) verkkokaupat (1 kpl) verkkolehti (2 kpl) verkkosivut (3 kpl) verkkoyhteys (1 kpl) Veturitalli (1 kpl) Viddy (1 kpl) video (14 kpl) Videokuvaus (2 kpl) videokuvaus (35 kpl) videostock (1 kpl) Vignette (2 kpl) VII Photo (1 kpl) VII Photo Agency (1 kpl) VII The Magazine (2 kpl) Vilna (2 kpl) Vimeo (2 kpl) Vine (1 kpl) vinkit (1 kpl) Virka Galleria (2 kpl) Vivolin Asko (1 kpl) Vuoden lehtikuva (11 kpl) Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl) Vuoden luontokuva (2 kpl) Vuoden muotokuvaaja (9 kpl) VVI (4 kpl) Wagstaff Sam (1 kpl) Watkins Carlton E. (2 kpl) Watson Albert (7 kpl) webdokumentti (1 kpl) WeeGee (1 kpl) Westermark Kirsi (1 kpl) Weston Edward (2 kpl) WhatTheDuck (1 kpl) White Charles (1 kpl) William Imaging Research (1 kpl) Winogrand Gary (1 kpl) World Press Photo (2 kpl) World Press Photo Award (2 kpl) Worley Brian (1 kpl) Wornell Gary (1 kpl) Wreck a Movie (1 kpl) xpoSeptember (1 kpl) Yamaji Yuka (1 kpl) Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl) You Tube (8 kpl) Zacuto (1 kpl) Zeiss (2 kpl)

Angry Nerds!

Torstai 17.2.2011 klo 15:25 - Peter Forsgård

penkkariajot_2011_0011.jpg

Trilogian kolmas osa! Tsemiä!

Aiemmat osat: osa 1, osa 2

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma

Keskiviikko 26.5.2010 klo 10:17 - Peter Forsgård

Kävin lauantaina katsomassa viime tipassa muutaman mielenkiintoisen näyttelyn. Valokuvataiteen museossa oli eiliseen asti esillä Antero Takalan maisemakuvia 50 vuoden ajalta. Mindscapes on läpileikkaus Takalan pitkästä urasta maisemakuvaajana. Hän on erittäin paljon tutkinut valoa. Lukuisilla kuvausmatkoillaan YLE TV -kuvaajana hän on pitänyt kirjaa valosta ja sen luonteesta eri puolella maailmaa. Bloggasin tuosta aiheesta 10.8.2008.

Takalan maisemakuvat ovat sävyiltään hyvin mielenkiintoisia. Tummat ja mystinen tunnelma näyttää kaamoksen ja suomalaisen valon erityispiirteen.

Esillä oli myös hänen tutkielmansa näyttämötaiteilijoista. Niiden valo on luoto hyvin samankalitaiseksi kuin maisemakuvienkin. Valon näkemisessä ja käytössä Takala on varsin taitava.

Valokuvataiteenmuseossa oli esillä myös Susanna Majurin Vedentutkijan tytär -näyttely. Osa kuvista on otettu vedenalla ja altaan pohjalle on levitetty taustaksi isoja kankaita ym. Näidenkin kuvien maisemat ovat löytyneet pohjoisesta, mm. Islannista. Susanna Majurin haastattelu on museon sivuilla. Itse luin tuon haastattelun vasta käytyäni katsomassa kuvat. Haastattelussa tuodaan esiin kuvien eroottisuus. Itse en kokenut sellaista ollenkaan. Täytyypä katsoa uudestaan jossain vaiheessa nuo kuvat, josko sieltä löytää sen erotiikan.

Meilahdessa Taidemuseossa oli esillä Helsinki Schoolin näyttely. Ihme kyllä taisi olla heidän ensimmäinen isompi näyttely Helsingissä. Olen ennenkin sanonut, että oli kyseisen koulukunnan tai yhteenliittymän kuvista ja niiden sisällöstä mitä mieltä tahansa, on se ilmiönä erittäin mielenkiintoinen. Se tapa, jolla Timothy Persons on vienyt sen maailmalle, on hieno. Siitä on monella opittavaa. Erityisesti pidin Nelli Palomäen henkilökuvista sekä Ea Vaskon abstrakteista "maisemakuvista" vai ovatko ne kuvia tilasta.

Jotta bloggaukseni ei ole pelkästään näyttelyistä, mitkä ovat jo ohi, muutama sana myös Stefan Bremerin Toisaalla -näyttelystä Jukka Male museossa. Esillä on kuvia Intiasta, Johnny Rottenista Moskovasta ja Suomesta. Intian kuvat reissusta yhdessä Teemu Kupiaisen kanssa Viulunsoittaja kadulla -kirjasta. Bremer on luvannut vaihtaa näyttelyn kuvia silloin tällöin, joten siellä kannattaa pistäytyä aika ajoin katsomassa mitä uutta seinille on tullut.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Bremer Stefan, Jukka Male museo, Taidemuseo Meilahti, Valokuvataiteenmuseo, Takala Antero, Helsinki School, Palomaki Nelli, Vasko Ea, Kupiainen Teemu

Driving around Helsinki - timelapsevideo

Keskiviikko 18.11.2009 klo 16:27 - Peter Forsgård

 

Driving around in Helsinki from Peter Forsgard on Vimeo.

Tein tämän timelapsevideon kesällä 2008, tarkkaan ottaen 27.6.. Kuvia on otettu tunnin ajan viiden sekunnin välein. Paikoitellen viisi sekunttia on liian pitkä väli, mutta useimmissa kohdissa se on juuri sopiva. Tunti on tässä pätkässä sitten puristettu pariin minuuttiin. 

Ajatuksena on ajaa tuo sama reitti lähiaikoina uudestaan. Mahdollisesti pimeällä tai kunnon lumisateessa. Katsotaan tuleeko sitä lumisadetta lähiaikoina.

Musiikin on tehnyt Edgen. Freeware pätkä löytyi Flashkit-saitilta.

 

Bookmark and Share Subscribe

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, Helsinki, video, timelapse, keskusta reitti

Signe Branderin näyttely Hakasalmen huvilassa

Tiistai 13.10.2009 klo 22:00 - Peter Forsgård

Signe Branderin Helsinki kuvia on esillä huomisesta (14.10.09) alkaen Helsingin Kaupunginmuseossa Hakasalmen huvilassa. Edellisen kerran Branderin kuvia oli Hakasalmen huvilassa vuonna 1909 eli tasan sata vuotta sitten.

Signe Brander palkattiin Muinaismuistolautakunnan toimesta kuvaamaan Helsinkiä. Kuvia hän toimeksiannon aikana otti 907, joista nyt on esillä 79. Brander kuvasi Helsinkiä 1907-1913. Vuonna 2004 ilmestyi kirja johon oli koottu häne n kuviaan. Signe Brander - Helsingin valokuvaaja -teosta painettiin 15.000 kappaletta ja on jo loppuunmyyty. Näyttelyn pohjalta ilmestyy samanniminen kirja marraskuussa. Siihen on koottu kuvia myös näyttelyn ulkopuolelta.

Mielenkiintoisinta Branderin kuvissa on mielestäni se, että hän kuvasi paljon myös helsinkiläisten arkea. Pelkät tyhjät katumaisemat toki nousevat kiinnostaviksi ajan myötä, mutta kiinnostavuutta lisää merkittävästi kuvissa olevat ihmiset.

Branderin muita merkittäviä kuvakokonaisuuksia ovat mm. kuvat suomalaisista kartanoista. Kirja Suomen kartanoissa - Finland Herrgårdar ilmestyi 2008.

Brander opiskeli alunperin piirustusta Ateneumissa, mutta valokuvaus kiinnosti enemmän. Hän oli harjoittelijana Daniel Nyblinillä ja perusti myöhemmin oman studion, Helikonin, vuonna 1904. Studiokuvaus ei tainnut olla Signe Branderin juttu, sillä aika pian tuon jälkeen hän aloitti Helsinki-projektinsa.

Kiinnostavista Helsingistä Branderin ottamista panoraamakuvista näkee varsin hyvin miltä Helsinki näytti noin sata vuotta sitten.

Linkkejä: Valokuvataiteen museo, YLE Teema

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Brander Signe, Helsinki, Hakasalmen huvila

Helsinki kuvia vuodelta 1908, I.K. Inha

Perjantai 10.4.2009 klo 10:45 - Peter Forsgård

I.K. Inhan Helsinki-kuvia on esillä parhaillaan Virka-galleriassa. Se on uusi galleria Helsingin Kaupungintalon ala-aulassa. Galleria korvaa kahvilaksi muuttuneen Jugend-salin.

Inhan ottamat Helsinki-kuvat löytyivät WSOY:n arkistosta vuonna 2006. Kuvat on alun perin otettu matkailuoppaaseen.
Näyttelyn kuvat ovat erittäin mielenkiintoisia historialliselta arvoltaan. Valokuvauksellisesti kuvat eivät minusta nouse kovin korkealle. Jotenkin tuntuu, että kuvat on otettu menem ällä vain paikalle ja esim. valoa ym. ei ole siinä hetkessä juuri ajateltu. Kuvat ovat selkeästi tilaustyön ja tiukan aikataulun säätelemiä. Näytti myös siltä, että vedokset eivät tehty ihan sellaisiksi kuin olisi olut mahdollista. Niitä vaivasi yleisharmaus ja monet esillä olevien kuvien kontrasti oli aika löysä. Musta ei ollut mustaa eikä valkoinen valkoista. Samoista kuvista tehty kirja sen sijaan on painettu hyvin ja siinä kuvat ovat huomattavasti sävykkäämpiä.

Inhan kuvat ovat ainoastaan Pitkäsillan eteläpuolelta. Työläiskortteleihin Söörnäisiin ja Kallioon hän ei mennyt. Mielenkiintoista on verrata Inhan kuvia samaan aikaan Helsinkiä kuvanneiden Signe Branderin ja Ivan Tirimiasevin kuviin. Kaikilla kolmella kuvaajalla oli hiukan erilainen näkemys kaupungista. Brander kuvasi laajemmalla alueella ja dokumentoi myös Pitkänsillan pohjoispuolista, silloin pahamaineista, Kalliota ja Söörnäistä. Timiriasevin näkökulma olivat taasen ihmiset eikä niinkään kaupunki sinänsä.

Inha oli kuvaava toimittaja, mikä sinänsä on mielenkiintoista ja antaa ulottuvuutta nykyiseen valokuvaaja/toimittaja akseliin. Nykyään paljon keskustelua herättävä kuvaava toimittaja ei siis ole sinänsä mikään uusi ilmiö. Joissakin yhteyksissä näin on annettu ymmärtää. Kyseessä olevaan matkaoppaaseen ostettiin myös täydentäviä kuvia, ne ostettiin amatööreiltä. Tekstit matkaoppaaseen ostettiin Eteläsuomalaiselta osakunnalta. Heidän kauttaan myös hankittiin kuvia. Kirjantekoon ei osallistunut yhtään valokuvausalan ammattilaista. Huomautuksena tässä vain: En siis tarkoita, että on hyvä ettei ammattilaisia käytetä, vaan haluan tuoda esiin ettei nykyinen tilanne ole mitenkään uusi. Samat asiat ovat pyörineet vuosia, välillä korostuneemmin ja välillä piilossa.

Kuvauspalkkio Inhalle noista kuvista oli ymmärtääkseni noin 1000mk, nykyrahaksi muutettuna tuo vastaa noin 3000€:n summaa.

Kuvista tehdyssä kirjassa Helsinki - valon kaupunki (ISBN: 9789510350225) on paljon enemmän kuvia. Siitä löytyy myös Kjell Westön hieno teksti Inhan kuvista niiden taustasta ja niiden suhteessa omaan aikaansa. 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Helsinki, Inha I.K., valokuvaaja

Valokuvan vuosi 2009

Sunnuntai 25.1.2009 klo 8:56 - Peter Forsgård

Valokuvakeksinnön julkistamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 170 vuotta. Tarkemmin sanottuna 19. elokuuta. Keksintö julkistettiin Ranskan Akatemiassa tuona päivänä vuonna 1839.

"Valokuvan vuoden 2009 tarkoituksena on tuottaa iloa ja lisätä ymmärrystä valokuvasta. Katseen kohdistamisella valokuvamediaan on syynsä teknologian murroksessa ja taiteen kentän liikahduksissa, joissa valokuva vaikuttaa. Valokuvataiteen nousu, kuvan digitalisoituminen sekä kulttuurin kuvallistuminen ovat prosesseja, joita valokuvan, sen historian ja erilaisten käytäntöjen tuntemus osaltaan mielekkäästi jäsentää." (lainaus >www.katse.org)

Katse.org on valokuva vuosi 2009 virallinen tiedotuskanava. Sieltä löytyy tietoja ja taustaa tapahtumalle. Ohjelmatiedot löytyvät Helsinki Photography Festival-sivuilta.

Tapahtumaan liittyvä valokuvanäyttely Aletheia - Positions in Conteporary Photograhy on esillä Meilahden taidemuseossa.

Valokuvataiteen museossa on festivaaliin liittyvä näyttely on Tilan Jännitteet.

Näyttelyistä lisää, kun olen käynyt katsomassa.

Toivottavasti tämä tapahtuma saa paljon kävijöitä. Aika hyvin on lehdistössä ollut, ainakin HS:ssä, juttuja tapahtumasta. Toistaiseksi näyttelyarvioiden muodossa. Tämän tapaiset festivaalit saisivat olla joka vuotisia. Nykyvalokuvan tunnettuvuus lisääntyisi melkoisesti ja palstatilaa mediasta saavat muutkin kuin vain Helsinki School.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, valokuvan vuosi, valokuvanayttely, Helsinki Photo Festival

Suomalaisesta valokuvasta

Lauantai 17.1.2009 klo 12:18 - Peter Forsgård

YLE:n nettisivuilla oli kirjoitus suomalaisesta valokuvasta ja sen kiinnostuksen noususta Englanissa. Valokuvaus on noussut tunnetuimmaksi suomalaiseksi taidemuodoksi Englannissa.

Esko Männikkö, voitti viime vuoden Deutshe Börs-valokuvapalkinnon. Muuten pääosassa on luonnollis esti ollu Helsinki School. Yksityinen arvostettu galleria Purdy-Hicks on viimeisen kahden vuoden ajan pitänyt useamman suomalaista valokuvaa esittävän näyttelyn. Parhaillaan siellä on esillä Jorma Purasen valokuvia.

Minusta on kummallista, että Suomessa aliarvioidaan tätä valokuvauksemme menestystä maailmalla. Johtuneeko suomalaisesta perisynnistä eli kateudesta vai mistä? Toisaalta suomalainen helposti väheksyy, jotta voi sitten toisen epäonnistumisen hetkellä ilkkua: Minähän sanoin! Suomalainen saa usein oman itsetunnon kohotuksen toisen epäonesta. Toki varjopuolena voi olla Helsinki Schoolin ulkopuolisten kuvaajien jääminen julkisuuden ulkopuolelle. Toisaalta sekaan on syntynyt "vasta" liikkeitä. Olisiko näitä syntynyt ilman Helsinki Schoolin menestystä. Tärkeää näissä on minusta se, ettei vastusteta varsinaisesti mitään vaan tehdään "vastaliike" omalla hyvällä tekemisellä. Osoitetaan toinen "vääräksi" omalle tekemisellä, eikä toista mollaamalla. Jotenkin tuntuu, että suomalaissa on asteittain tapahtumassa tässä kohdassa pientä muutosta. Tuntuu vain siltä, että yhä useampi ajattelee positiivisemmin ja uskoo siihen omaan tekemiseen ja sen vaikutukseen. Mielipiteen ilmaisun henkinen vapautuminen kuin tekninenkin mahdollistuminen on varmaan osa syynä tähän mielikuvaani.

Menestyksenä yhtenä perustana on ollut oppi markkinoida. Ilman sitä menestystä ei olisi koskaan tullut. Luonnollisesti sisältö on myös tärkeä, ilman sitä menestys ei kovin pitkälle kanna. Nyt menestystä on jo tullut sen verran hyvin, että voidaan sanoa sisällönkin toimivan. Ihan hetkessä homma ei muutu. Toki jatkossa tarvitaan uusia tekijöitä lyömään läpi, jotta menetys jatkuu. Uusille tekijöille on toki helpompaa päästä eteenpäin, koska rankka pohjatyö on tehty. 

Pidän menestystä varsin hyvänä ja erinomaisena asiana koko valokuvan kannalta Suomessa. Valokuvasta, myös sen laajemmassa merkityksessä, kirjoitetaan enemmän kuin aikoihin. Tuon tuostakin on artikkeleja taidevalokuvasta, mutta myös arkisesta käyttökuvasta on paljon kirjoituksia. Televisio näyttää ilahduttavan paljon dokumentteja valokuvaajista.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, suomalainen valokuva, Helsinki School, Purdy-Hicks, Mannikko Esko, Puranen Jorma, Deutsche Borse Photography Prize

Suomalainen valokuvakulttuuri esillä Ranskassa

Maanantai 23.6.2008 klo 23:21 - Peter Forsgård

Ranskan merkittävimpiin kuuluvassa Musée Nicephore Niépce:ssä on esillä laajasti suomalaista valokuvataiteen historiaa. La Photographie Finlandaise (1950-1980) näyttelyssä on esillä 150 valokuvaa tuon ajan merkittävimmiltä kuvaajilta. Näyttely on alkanut 21.6. ja jatkuu aina syyskuun loppuun asti.

Suomalainen nykyvalokuvaus on Ranskassa jo tunnettua. Helsinki School on siinä tehnyt ansiokasta työtä ja no stanut suomalaisen valokuvauksen maailman huipulle. Mielenkiintoista onkin, että tuo menestys on poikinut tämän näyttelyn. Suomalaisesta valokuvasta Ranskassa nähdään 1950-luvun kameraseura kuvaajien tuotantoa sekä 60-70 -lukujen yhteiskunnallisesti suuntautuneiden subjektiivisten dokumentaristien töitä. Nämä ovat juuri niitä kuvaajia, jotka ovat luoneet sitä pohjaa nykyiselle menestykselle. Painopiste on nimenomaan dokumentaarisessa valokuvassa. Näyttelyssä mukana ovat mm. Matti Saanio, Ben Kaila, Pentti Sammallahti muutamia mainitakseni.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, suomalainen valokuva, Helsinki School, Musee Nicephore Niepce, Saanio Matti, Kaila Ben, Sammallahti Pentti

Sofia-lehdessä mielenkiintoinen artikkeli.

Perjantai 8.2.2008 klo 12:11 - Peter Forsgård

Helsingin kaupunginmuseon asiakaslehdessä Sofiassa oli mielenkiintoinen artikkeli museon valokuva-arkistosta. Tutkija Henri Wegelius kirjoittaa työstään ja kuvien erilaisista merkityksistä. Tekstissä pohditaan kuvien totuusarvoa.

yrjonkatu.jpgParhaana ja konkreettisena esimerkkinä on Eric Sundströmin vuonnna 1911 ottama kuva Yrjonkadulta Helsingissä. (Kuvattu suurinpiirtein nuolen kohdalta). Kuvassa näkyy Yrjönkadun ylittävä umpinainen kävelysilta. Mielenkiintoista kuitenkin on ettei kyseisen sillan rakennuslupaan liittyviä dokumentteja löydy kaupunginarkistosta. Kuva on mitä ilmeisimmin mallinnus siitä miltä kyseinen kävelysilta tulee näyttämään. Tekstin luettuani katselin kuvaa tarkemmin ja kyllä se silta näyttää piirretyltä kuvaan jälkikäteen. Taitavasti "photoshopattu" vuoden 1911 menetelmillä. (kuva: reprokuvattu Sofia 1/2008). Siltaa ei tiettävästi koskaan rakennettu.

Mielenkiintoinen tieto oli myös se, että Kaupunginmuseo tuo Helsingin kaupunginteatterin aulaan näyttelyn valokuvia paikoista, jossa Missä kuljimme kerran -romaanissa liikuttiin. Kjell Westön Finlandia palkittuun romaaniin pohjautuva näytelmä saa ensi iltansa 3.4.2008.

Kyseisessä kirjassa valokuvat ja valokuvaaja ovat merkittävässä roolissa. Valokuvaaja Eric Widing on yksi kirjan päähahmoista. Kirjassa on muutama mielenkiintoinen kuvailu Widingin tavasta valokuvata. Ateljeesta on myös seikkaperäinen kuvaus. Muutenkin Widingillä taisi olla samat kujeet kuin valokuvaajilla yleensä. ;)

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Helsinki, Sundstrom Eric, historia

Helsinki School ja sen menestys

Perjantai 8.6.2007 klo 9:17 - Peter Forsgård

Kuraattori Timothy Persons oli eilen Valokuvataiteenmuseossa esittelemässä Helsinki School Uutta Valokuvaa TAIKISTA-näyttelyn.

Kuraattori Persons aloitti esittelyn kertomalla Helsinki Schoolin taustoista ja sen synnystä. Tullessaan TAIKiin noin kaksitoista vuotta sitten oli hänen ensimmäinen tehtävä saada oppilaat tekemään portfoliot. Sellaiset kuulemma puuttuivat kokonaan. Hän piti sitä ihmeellisenä, kuin ka mitään voi saada esille ja myytyä, jos ei ole mitään millä esittelee itsensä? Ensimmäiseltä sukupolvelta meni kuulemma muutama vuosi saada portfolio asiat kuntoon. Suurin mörkö oli ymmärtää kaupallisuuden ja markkinoinnin merkitys tärkeänä osana kokonaisuutta. Personsin mukaan Suomi on ainoa länsimainen maa, jossa kaupallisuus noin yleisesti on katsottu pahaksi asiaksi. Ulkomailla hän saa paljon hämmästyneitä kysymyksiä, esittäessään kyseisen asian. "Are they still living in the 70s?" on aika yleinen kommentti. Tämä händiäppi on saatu Personsin toimesta aika hyvin korjattua ainakin TAIKin valokuvataiteen osastolla, hyvä niin. Kaupallisuuden vastustaminen on menneen maaailman idealismia, jolla ei saada loppupeleissä mitään positiivista aikaan. Onneksi muillakin aloilla, esim. ICT-sektorilla, on kaupallisuuteen satsattu jo vuosia. Suurimpana ja kauneimpana Nokia, mutta joukossa on paljon pieniäkin menestystarinoita. Niiden innovaatioilla ja niiden kaupallistamisella ja siihen liitetyllä PR:llä on luotu paljon hyvinvointia yhteiskuntaamme. Ilman kaupallista ajattelua jäisi moni veromarkka saamatta...  

TAIK tuottaa tällä hetkellä enemmän valokuvataiteen huippunimiä kuin mikään muu taidekoulu maailmassa. Personsin sanojen mukaan, jos 5 miljoonainen kansa pystyy tähän tällä alalla, on mikä tahansa muukin mahdollista. Hieno asenne ja hienoa, että hän on saanut sen vietyä läpi TAIKissa.

Miten tuo saatiin aikaan? Persons vei oppilaat taidemessuille portfolioittensa kanssa. Hän sanoi vieneensä oppilaat ulos luokkahuoneesta ja käytti taidemessuja opetustilanaan. Oppilaat joutuivat heittämään itsensä likoon niissä paikoissa joissa omia töitään saa tehtyä tunnetuksi. Ensimmäinen sukupolvi oppi ja nyt seuraavat sukupolvet etenevät edellisen jalan jäljillä hyödyntäen edellisten kokemusta. Personsin asenne on positiivinen ja hän uskoo kovien satsausten tuovan menestystä. Pitää olla valmis heittämään itsensä likoon. Hän sanoi, että "Aiming high is likely to get at least small results, but aiming low gets no results." Hyvin kiteytetty. Toinen tärkeä metodi oli opettaa kuvaaja kykeneväksi tulkitsemaan omaa työtään. Sitä tarvitaan siinä oman portfolion esittelyssä. Aluksi oppilaat esittelivät toinen toistensa portfolioita, koska toisen töistä puhuminen on helpompaa.

Minkä tasoista kuvaa sitten Helsinki School vie eteenpäin maailmalle? Taidemaailma ja taiteen ostajat ainakin tuntuu pitävän ja ottavan sen innolla vastaan. Ruotsalaisen valokuvaajan Anders Petersenin sanoja lainaten: "Helsinki School is selling like hell and everybody is talking about it." Minä itse en ihan hirveästi pitänyt niistä valokuvista, joita Valokuvataiteen museossa oli esillä. Yhtenäistä niissä töissä oli niiden kumpuaminen taiteilijan omasta elämästä. Tarkemmin sanottuna ne tuntuivat olevan terapiaa valokuvaajalle itselleen. Monet kävivät läpi omaa elämäänsä valokuviensa kautta. Syy miksi en niistä pitänyt oli niiden valokuvauksellinen ankeus. Harvoista kuvissa oli käytetty valokuvalle tyypillisiä ja vahvoja elementtejä, kuten valoa ja syvyysvaikutelmaa. Suurin osa kuvista oli valottomia ja kaksiulotteisia.

Toiset ovat sitä mieltä, että taiteen tulisi olla kriittistä yhteiskuntaa kohtaan. Toki se voi sitäkin olla, mutta ei se minusta ole taiteen ainoa tehtävä. Taide on siitä hieno asia, että se voi toimia niin monella tavalla. Yhteiskuntakritiikki on yksi osa-alue, henkilökohtainen terapia on yksi ja luonnollisesti esteettinen puhtaasti kauneuteen perustuva elämys on yksi. Kaikilla näillä aluiella on oma paikkansa ja mikään niitä ei välttämätä ole toistaan parempi. Kuten sanottu Helsinki School on noista lähinnä sitä henkilökohtaista terapiaa, mutta oli siellä varsin esteettisesti ja kaunistakin kuvaa. Huomautuksena vielä, että eiväthän nuo minun esittämät kategoria tai lähestymistavat ole suinkaan toisiaan poissulkevia. Se joka pystyy yhdistämään nuo kolme tekee todella kovaa ja vaikuttavaa valokuvaa.  

Oma suosikki oli Ea Vasko ja erityisesti työ Study VII sarjasta Defining Darkness.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Helsinki School, Persons Timothy, Vasko Ea, Valokuvataiteen museo

Trilogia osa 2

Torstai 15.2.2007 klo 14:35 - Peter Forsgård

penkkariajot_2007_012.jpg

Tsemiä!

 

(trilogian ensimmäinen osa löytyy täältä)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Soutuvene

Torstai 8.2.2007 klo 17:42 - Peter Forsgård

soutuvene_003.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Suomalaisen (valokuva)taiteen myynnistä

Perjantai 5.1.2007 klo 13:14 - Peter Forsgård

Taloussanomien verkkosivulla oli tarinaa suomalaisen taiteen myynnin hyvästä tilanteesta.

Jutussa oli minusta muutama varsin mielenkiintoinen ja tärkeä asia , joista on muutama sana mainittava. Ensinnäkin on hienoa, että suomalainen valokuva myy kansainvälisesti. Tämähän on toki ollut jo jonkin aikaa trendinä. Etenkin Helsinki School on myynyt jo muutamia vuosia todella hyvin. Tästä mm. mainitsi Anders Petersen viime keväänä työpajassan. Taidemessuilla ja muissa myyntitilaisuuksissa hän katseli silm ät pyöreinä kuinka "they were selling like hell", lainatakseni Petersenin sanoja. Taloussanomien jutussa galleristi Ilona Anhava (galleria Anhava) sanoo myyvänsä 90% valokuvista ulkomaille. Jutussa puhtaan buumista.

Mikä ilahduttavinta, että poiketen 80-luvun statushakuiseen buumiin verratuna haetaan myös kulttuurisia arvoja. Pehmeämmät arvot ovat siis arvossaan ainakin taiteen ostajien piirissä arvossaan. Wenzel Hagelstam toteaa, että ei myydä pelkästään nimiä vaan myös työn pitää olla kiinnostava.

Selvästi ainakin jutussa mainittujen galleristien ja asiantuntijoiden mukaan taiteen ostajat ovat järki kädessä liikkeellä. Taidetta ostetaan maltillisesti ja substanssi on kiinnostavaa, ei pelkästään nimi. Toisekseen taidetta ei osteta pelkästään sijoitusmielessä, vaikka toisaalta taide mielletäänkin sijoitukseksi, vaan sitä hankitaan myös kodin ja yrityksen seinälle pidettäväksi. Taiteen ostaminenkin on demokratisoitunut, sitä ei enää mielletä "eliitin" yksinoikeudeksi vaan kuka tahansa ostaa taidetta. Tässäkin asiassa kehitys on mennyt parempaan suuntaan. olisiko siihen syynä jutussakin mainittu ihmisten hallussa olevan tiedon lisääntyminen.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvataide, Helsinki School, Galleria Anhava

Rautatie...

Keskiviikko 25.10.2006 klo 8:46 - Peter Forsgård

helsinki_003_bw.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Adoben Lightroom 3.0 beta

Torstai 14.9.2006 klo 18:23 - Peter Forsgård

kaivopuisto_04_bw.jpg

En ole juurikaan koskaan tehnyt mustavalkokuvia. Olen aina tykännyt värikuvista. Syynä varmaan se etten koskaan oikein ole osannut tehdä kunnollisia vedoksia pimiössä. Minusta se on jotenkin hankalaa. Photoshopilla en ole myöskään saanut kunnollisia mustavalkovedoksia tehtyä.

Adoben uusin, vielä beta vaiheessa oleva Lightroom- työnkulkuohjelman mustavalkokonvertointi tuntuu olevan aivan loistava. En ole täysin tutustunut laajan ohjelman kaikkiin ominaisuuksiin, mutta konvertointi ainakin sujuu mainiosti.

Mielenkiintoista Lightroomi ssa on se, että se "konvertoi" myös muita tiedostoja kuin raakatiedostoja. Tuo yllä oleva kuva Kaivopuistosta on konvertoitu Rawshooterilla ja tehty HDR:ksi 14:sta kuvasta. Panoraamapäällä on kuvattu kaksi kuvaa, joissa molemmissa seitsemän eri valotusta ja stitsattu ne yhteen. Mustavalkokonvertoinnin tein sitten Lightroomilla 16-bittiseen tif-tiedostoon. Säätö mahdollisuuksia tuntuu olevan loputtomiin.

Lightroom on tosin PC:llä työskentelyssä hiukan hidas, mutta ei se oikeastaan pahemmin haittaa, kun sillä tekee vain noita mustavalkokuvia. Koko työnkulkua en ainakaan tuolla vielä lähtisi tekemään.

Adobe Lightroon beta on ladattavissa Adoben sivuilta. Ohjelmaa kannattaa ehdottomasti kokeilla. Rawshooterin Pro-version käyttäjät saavat Lightroomin ensimmäisen version ilmaiseksi. On mukavaa, että taas ohjelman joka täytyy kerran vuodessa päivittää uuteen versioon.... ;)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki, lightroom

Työpajassa...

Maanantai 4.9.2006 klo 8:52 - Peter Forsgård

Osallistuin ruotsalaisen Valokuvaaja Anders Petersenin (linkki on Langhans-gallerian sivuille) työpajaan elokuun lopulla. Järjestäjänä oli Luovat kuvat. On upeaa voida täysin keskittyä valokuvaan kokonaiset neljä vuorokautta, ilman mitään arkirutiineja. Samalla toki se on kovin raskasta ja tuollaisen jälkeen on takki aika tyhjä, niin sanotusti väsynyt, mutta onnellinen.

Petersen kuvaa lähinnä omia kirjojaan ja näyttelyitään varten. Hän pitää jatkuvasti näyttelyitä ympäri maailmaa.

Työpajan aikana katsottiin valtava määrä kuvia sekä Petersenin, että etenkin edellisen illan tehtävien kuvia. Niistä käyty keskustelu on aina antoisinta työpajoissa. Kuvaustehtävien anto oli selkeän epäselvä. Mitään eksaktia aihetta, jolla olisi jotenkin ohjattu kuvaajaa liiaksi tiettyyn suuntaan, vaan enemminki annettiin kuvaajan omalle tyylille ja tavalle sijaa. Toki aiheina olivat ihmiset. Tehtäviä oli muutama mainitakseni, be an animal, be a dirty lobster, contradiction... ym. Eivät toki helppoja, mutta sopivan haasteellisia. Tehtävien kautta haettiin enemmänkin fiilistä ja tunneta kuvaan. Kuviin piti antaa jotain itsestään.

Petersen itse kuvaa tuntemattomia ihmisiä kadulla. Hän pysäyttää heitä, juttelee ja kuvaa. Petersenin ohjeet olivat: approach, take the picture, print it and present it. Kaikkiin neljään osaan tuli hyviä vinkkejä ja ohjeita, kamerakalustoa unohtamatta. Approach pitää myös sisällään kuvattaviin tutustumisen, get to know the people you photograph, Petersen sanoi. Mielenkiintoinen oli myös tuo kolmas kohta: printaaminen eli tässä tapauksessa vedostaminen. Petersen itse käyttää filmiä ja pyrkii aina vedostamaan pääasiassa kuvansa itse. Hän oli kateellinen digitaalista menetelmää käyttäville, koska saman vedoksen saa digitaalisesti niin paljon nopeammin kuin perinteisellä menetelmällä. Saman kuvan voi vedostaa muutamassa tunnissa Photoshopissa, mihin hän käyttää viisi päivää pimiössä.... Harva 70-lukulainen vain filmille kuvaava suhtautuu Photoshopin käyttöön noin luontevasti.

Petersenin mukaan "hyvässä" valokuvassa on kolme elementtiä: humanity, decisive moment, tai oikeastaan vielä syvemmälle vietynä Raymond Depardionin mukaan decisive instinct. Kolmantena elementtinä oli tietysti valo. Valosta hän sanoi mainiosti: "Find the perfect light and destroy it."

Mielenkiintoista oli myös Petersenin näkökulmat valokuvauksen tilasta tällä hetkellä. Maailmalla on menossa valtava buumi valokuvan suhteen. Petersenin omien sanojensa mukaan "I am selling like hell." Hänen mukaansa Ruotsin valokuvaus elää kuitenkin syvässä lamassa ja vuosia perässä suomalaista valokuvaa. Suomalaisen valokuvan veturina maailmalla on TAIK:n Helsinki School. Suomalainen taidevalokuva on maailmalla hänen mukaansa todella kuumaa tavaraa. Helsinki Schoolin kokonaisuus on taitavasti hallussa, koko ketjun läpi. Unohtamatta sitä viimeistä kohtaa present it. Oli mukava kuulla positiivisia kommentteja suomalaisesta valokuvan tilasta, vaikka varmaankin Petersen oli hiukan vieraskorea.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Luova, Petersen Anders, tyopaja, Helsinki School

Pohjoisesplanadi

Sunnuntai 13.8.2006 klo 11:38 - Peter Forsgård

espa_hdr_001.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Wireless...

Lauantai 12.8.2006 klo 23:41 - Peter Forsgård

wireless_002.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Suomenlinna

Tiistai 1.8.2006 klo 12:52 - Peter Forsgård

suomenlinna_040_color.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki

Rautatieasema, Helsinki

Torstai 27.7.2006 klo 22:20 - Peter Forsgård

asemahalli_002.jpg

Taitaa olla sepia-vaihde päällä..... Tämän kuvan sepia-sävy on tehty Adoben Lightroomin (beta) Antique Grayscale-presetillä. Vaikuttaa varsin lupaavalta softalta tuo Adoben uutuus. Hiukan vaan on hitaan puoleinen, varsinkin kun ei ole ohjelmaa tottunut käyttämään. Mukava yllätys oli kun ohjelma tukee myös Panan LX1:sen raw-tiedostoja. On hyvä jos voin käyttää samaa konvertteria kaikkille käytössäni oleville kameroille. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuva, Helsinki, lightroom

Vanhemmat kirjoitukset »