My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Hurraa! Multimedia on mukana!

Torstai 22.3.2012 klo 9:50 - Peter Forsgård

Vuoden lehtikuvat 2011 valitiin eilen. Riemastuttavaa oli huomata, että mukana on myös multimedia-sarja. Toivottavasti se lisää multimedian käyttöä lehdissä. Kuten olen monesti täälläkin todennut, se on minun näkemyksen mukaan kuvajournalismin tulevaisuus. 

Vuoden lehtikuvaksi valittiin Sami Keron kuva Kairosta tammikuulta 2011 eli ns. Arabikevään aikaan. Linkittäisin sen tähän, jos siihen pystyisi linkittämään… Aivan varmasti kuva saisi enemmän näkyvyyttä, jos siihen voisi linkittää ja sen linkin voisi kätevästi jakaa sosiaalisessa mediassa. Linkittämisestä vielä sen verran, että olisihan ne yhteistyökumppanien logotkin voinut linkittää. 

No palataanpa takaisin itse aiheeseen eli tuohon voittaneeseen kuvaan. Kuva on varsin näyttävä ja varmasti kiinnittää huomiota lehden sivuilla. Kuva on siinä mielessä pysäyttävä. En tosin tiedä onko sitä koskaan julkaistu. Tuomaristo kommentoi kuvaa mm. näin: "Vahva kuva, joka kertoo, mitä tapahtuu, kun yhteiskunnallisen muutoksen tarve kiristyy äärimmilleen ja tavalliseta kaupungista tulee hetkessä sotatanner." (lainaus aiemmin linkitetyltä Vuoden lehtikuvat sivulta.). Varmasti näin, mutta eikö toisaalta myös arabikevät nimenomaan saanut suuret kansanjoukot liikkeelle. Toki ne tuossakin kuvassa ovat taustalla näkyvällä sillalla, mutta se ei minusta korostu tässä kuvassa. 

Multimediasarjan voitti Siskoni Sara. Tekijänä Marjaana Malkamäki. Sen voi katsella PhotoRaw-lehden sivuilta. Pidin kovasti tuosta multimediasta. Pidin erityisesti siitä, että siinä ei osoittelevasti tuotu ongelmaa eteen vaan se antaa katsojalle mahdollisuuden tuntea ja kokea ilman selkeää osoittelevaisuutta. Kaikkien haasteiden edessä läpi paistaa kuitenkin positiivisuus ja se luo uskoa. Multsari on myös varsin hyvin tehty pääasiassa vahvoja still-kuvia käyttäen. Video on sivuosassa, mutta juuri sopivasti täydentämässä kokonaisuutta. Kannattaa ehdottomasti katsoa tuo multsari läpi. Multimediasarjaan oli lähetetty 16 ehdokasta. Harmi ettei niitä tai ainakin kolmea parasta ole esillä Vuoden lehtikuvat sivuilla. Olisi hienoa verrata näitä toisiinsa ja samalla ne saisivat lisää huomiota ja näkyvyyttä.

Henkilökuvasarja on aina minua kiinnostava. Nyt sen voittanut Meeri Koutaniemen kuva Silpa Hanturasta ei minusta ole mitenkään erityinen. Tuon tyyliset kuvat toimivat sarjoina ja dokumentteina, mutta harvoin vain yksittäisenä valokuvana. Kokosarja on nähtävissä Koutaniemen verkkosivuilla www.meeri.fi. En ihan tarkkaan tiedä miten kuvat jaetaan sarjoihin, mutta Touko Hujasen Vuoden lehtikuvaaja sarjassa kuva ammattijoulupukki Timo Alarik Pakkasesta olisi voinut minusta myös olla Henkilökuvasarjan voittaja. Kolme muuta mahdollista voittajaa löytyy Kilpailun satoa osiosta. Maisalmen kuva Sauli Niinistöstä (kuvasta muuten selviää aika selkeästi mitä mieltä Maisalmi Niinistöstä on). Se toinen on Kaisa Rautaheimon ottama kuva Jussi Parviaisesta. Kolmas on Miika Pirisen ottama kuva hoitokodissa asuvasta Arista. 

Tuomariston kommenteissa yleisesti kuvien tasoon otetaan kantaa aika vahvasti. Uutiskuvan kärki on raadin mielestä kapea. Toisin sanoen voittajien ja kunniamainintojen takana on paljon tyhjää eli matka seuraaviin on pitkä. Tämän syitäkin pohditaan ja niissä viitataan nykyiseen lehtitalojen tilaan. Tuomariston kommentissa otetaan myös kantaa siihen millaiset kuvaajat menestyvät tulevaisuudessa: "Tulevaisuus vaikuttaisi olevan verkostuvien ja oppimishaluisten kuvaajien." (lainaus aiemmin linkitetyltä Vuoden lehtikuvat sivulta.) Toisin sanoen raati peräänkuuluttaa yhteistyötä kuvaajien välillä. Varsin validi ohje, avoimuus on aina parempi kuin sulkeutuneisuus.

 

Creative Commons License

6 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Vuoden lehtikuva, Kero Sami, Malkamaki Marjaana, Koutaniemi Meeri, Maisalmi Joel, Rautaheimo Kaisa, Hujanen Touko, Pirinen Miika

Hajatelmia Mediapäivien parista luennosta

Sunnuntai 15.4.2007 klo 8:50 - Peter Forsgård

Käväisin kahteen otteeseen Mediapäivillä. Perjantaina kävin kuuntelemassa Merja Salon esityksen kuvamanipulaatiosta ja sen historiasta. Esitys oli varsin hyvä, vaikka minulle ei sinänsä mitään uutta ja mullistavaa ollutkaan. Olen kuullut esityksen muutama vuosi takaperin eräässä seminaarissa. Merkille pantavaa tosin oli, että esimerkkikuvat näytettiin dioilta. Ei dioi ssa mitään vikaa ole, mutta tila oli valaistu aika hyvin ja dioista ei oikein saanut selvää siinä valossa. Esitys paikalla olisi ollut mahdollis uus käyttää varsin laadukasta videotykkiä, jolla kuvat olisivat näkyneet varsin mainiosti. Esityksen kaikkia kuvia ei näytetty, koska diaprojektori teki tenän esityksen loppuvaiheessa. Näköjään analoginenkaan esitystapa ei ole välttämättä aina ole oikea ratkaisu teknisten ongelmien välttämiseksi.  

Lauantaina olin kuuntelemassa kansalaisjournalismin puolestapuhujaa Dan Gillmorea. Gillmor on Center for Citizen Media-järjestön vetäjä ja journalismin opettaja. Vaikka Gillmor näki tiettyjä ongelmia kansalaijournalismissa, oli hänen asenteensa hyvin asiaan positiivinen. Gillmor puhui journalistien ongelmasta, jossa he kuvittelevat olevansa totuuksia kertovia oraakkeleita. Oraakkelihan oli antiikin Kreikan taruston mukaan vuorella, mutta Suomessa tunnutaan olevan poteroissa. Niitä poteroita kaivetaan syvemmälle kuin ”uhka” koetaan suuremmaksi. Sieltä poterosta annetaan totuuksia ja samaan hintaan haukutaan ja syyllistetään muut. Parempi vaihtoehto olisi sen sijaan tehdä yhteistyötä ja hyödyntää kokonaisvaltaista tietoa, mikä yhteisöltä löytyy. Onhan selvää, että yhteisöllä on kollektiivisesti enemmän tietoa kuin yksittäisellä journalistilla. Oraakkelin sijaan journalistin tulisi olla opas. Verkossa on paljon yritysten ja yksityisten luomaa tietoa, niin blogeissa kuin erilaisilla kuvasaiteilla. Näiden yritys- ja kansalaisjournalistien tietojen pariin tulisi lukijoita ohjata. Näin lukijaa palvellaan mahdollisimman laajasti. Se journalistinen taho, joka pystyy parhaiten tämän palvelun tuottamaan, on vahvoilla. Niille oppaan pitämille sivuille palataan, koska sieltä saadaan ”parhaat” lähteet.

Toinen mielenkiintoinen ajatus mikä Gillmorella oli, ettei journalismin tuottaminen tarvitse koulutusta. Toki laadusta voidaan keskustella, mutta keskustelu koskee niin koulutettua journalistia kuin kouluttamatontakin. Hän ei silti missään vaiheessa kyseenalaistanut koulutetun journalistin olemassa olon tärkeyttä. Rooli vain on muuttunut, koska mahdollisuudet ja media on muuttunut.

Miten tämä kaikki vuodatus liittyy valokuvaan?  No minusta journalistista valokuvaa voi tuottaa kuka tahansa, joka ottaa valokuvia. Kuvan sisältö ja aihe on määräävä tekijä, ei koulutus. Tärkeintä tässä ajatuksessa on, ettei kouluttamattoman valokuvaajan ottama kuva voisi olla sopiva. Eikä myöskään amatöörijournalistin ottama kuva välttämättä ole pois ammattilaiselta. Se täydentää kokonaisuutta. Toiselta pois-ajattelu perustuu vanhakantaiseen ajatteluun ammattikuntien välisistä tiukoista rajoista. Valitettavasti näitä kehityksen jarrujakin vielä löytyy. Huomautuksena tähän haluan kuitenkin sanoa, etten missään tapauksessa tarkoita ettei kuvajournalistista koulutusta tarvita. Koulutus on aina tärkeä jokaisella alalla.

Mediapäivillä oli myös Vuoden lehtikuvat-näyttely. Minusta kuvat olivat varsin loistavia. Väitteellä, että lehtikuvaus olisi huonolla tasolla, ei minusta ole pohjaa. Näyttelyssä olleet kuvat kertoivat aika hyvin viime vuoden tapahtumista. Oliko oikeita tapahtumia ja asioita kuvattu, siitä toki voi aina keskustella. Kuvissa oli huomattavaa vaihtelua, joukossa oli paljon esteettisesti vahvoja kuvia. Monien mielestä etiikka on lehtikuvan tärkein ominaisuus tai oikeammin sanottu ongelmiin puuttuminen ja kriittisyys. Olen samaa mieltä, mutta ei se silti poista esteettisyyden tarvetta. Se, joka pystyy yhdistämään nämä kaksi ominaisuutta lehtikuvassa, on vahvoilla.

Vuoden lehtikuvaksi valittiin Sami Keron kuva Lordista Euroviisu voiton jälkeisestä lehdistötilaisuudesta. Aihevalinta oli minusta aika osuva. Kyseinen viisuvoitto on varsin merkittävä tapahtuma suomalaisessa itsetunnossa, me saimme yhdessä yössä Finland zero-points alemmuuden tilalle 12-points itsetunnon. Minä kuitenkin pidin Joonas Brandtin ottamaa kuvaa Lordista ”parempana”. Se kuva menee esteettisydessä ohi ja on minusta juuri siitä syystä vaikuttavampi. Brandtin kuva kuvaa myös paremmin sitä hurmiota, mikä kyseinen viisuvoitto suomalaisissa aiheutti. Kyseinen kuva oli myös yleisön suosikki Vuoden lehtikuvaksi.

Suomen Lehtikuvaajat ry:n 60-vuotisjuhlan kunniaksi Vuoden lehtikuvista on tehty hieno kirja. Se kannattaa ehdottomasti hankkia. Siitä löytyvät kaikki näyttelyssä olevat kuvat, sekä Merja Salon mainio kirjoitus, jossa hän peilaa kuvajournalismia suhteessa nykyvalokuvauksen seitsemään eri suuntaukseen.

Ainoa mitä jäin näyttelystä kaipaamaan olivat lehtikuvaajien tekemät audioslideshow:t…

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Gillmore Dan, Mediapaivat, kuvajournalismi, Vuoden lehtikuva, Kero Sami, Suomen Lehtikuvaajat, Salo Merja