My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kirjaston kätköistä: Dorothea Langen elämäkerta, osa 1

Lauantai 6.2.2010 klo 20:43 - Peter Forsgård

Life beyond limits on Linda Gordonin kirjoittama elämäkerta yhdestä maailman kuuluisimmasta valokuvaajasta Dorothea Langesta.

Lange ryhtyminen valokuvaajaksi on mielenkiintoinen tarina. Hän lähtee ystävättärensä kanssa New Yorkista junalla Kaliforniaan. San Franciscossa matkarahat olivat aika vähissä ja rahaa tarvittiin. Lange pestautui valokuvaamoon töihin. Hän oli jo New Yorkissa ollut valokuvauksen kanssa tekemisessä, joten ihan uudesta asiasta hänelle ei siis ollut kyse.

Myöhemmässä vaiheessa hän pyöritti vuosia varsin menestyksekästä muotokuvaamoa San Franciscossa. Hän ystävystyi monien asiakkaidensa kanssa. Kirjassa on muutamia hänen ottamiaan muotokuvia. Niitä on harvemmin nähty.

Hän avioitui taiteilija Maynard Dixonin kanssa. Aviopari Dixon/Lange (Dorothea piti oman sukunimensä) oli taidemaailman keskiössä. Mielenkiintoinen yksityiskohta liittyy myös kuuluisaan Golden Gate -siltaan San Franciscossa. Hänen miehensä teki havainnemallin tulevasta sillasta sen suunnittelijoille. Tarinan mukaan Lange päätti sillan väristä omien mieltymystensä mukaan.

Lange oli varsin moderni eli hän ei ajalle tyypillisesti jäänyt kotiin hoitamaan lapsiaan vaan teki koko ajan kuvaustöitä. Välillä lapset lähetettiin pitkiksi ajoiksi maaseudulle. Myöhemmässä vaiheessa hänen kotinsa oli koontumispaikkana ja turvapaikkana lapsilleen.

Tunnetuksi Lange tuli valokuvasta Migrant Mother. Kuva syntyi hänen ollessaan kuvaajana FSA:n kuvaprojektissa, jossa kuvattiin lännessä maaseudun kurjia oloja. Eräällä kuvausmatkallaan hän pysähtyi herneenkerääjien leiriin. Hän oli jo ajanut kyseisen leirin ohi ja kääntynyt takaisin. Migrant Mother kuvassa on Florence Thompson. Lange otti tilanteesta 7 kuvaa. Kuvat ovat ohjattuja. Kuvasarjan tunnetuin kuva on myös sen verran manipuloitu, että yhdet sormet kuvan reunasta on retusoitu pois.

Myöhemmin Thompson näki kuvan US Camera -lehdessä. Thompson lähetti lehdelle kirjeen, jossa hän paheksui kuvan käyttöä. Thompson koki tulleensa hyväksi käytetyksi. Oikeudellisiin toimiin hänellä ei ollut perusteita, koska Lange itse ei ollut taloudellisesti hyötynyt kuvasta. Kuva oli ministeriön omaisuutta ja osa julkisilla varoilla rahoitettua projektia. Toisin sanoen kuva on kenen tahansa käytettävissä. FSA:n kuvaajat saivat kiinteää korvausta sekä heidän kulunsa katettiin. Kuvien oikeuksien osalta tilanne oli suunnilleen kuin nytkin, tilaaja sai kaikki oikeudet.

Lange jättäytyi pois FSA-projektista, koska hän ei ollut tyytyväinen saamiinsa palkkioihin. FSA-projektin aikana hänen kuviaan vedosti Ansel Adams. Aiemmin häneen vaikutti Edward Weston ja Tina Modotti.

Langen FSA:n jälkeisestä elämästä huomioita kirjoituksen seuraavassa osassa.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kirjaston katkoista, Lange Dorothea

Ansel Adamsin kuvajournalistina

Lauantai 16.1.2010 klo 10:55 - Peter Forsgård

Ansel Adams tunnetaan parhaiten hänen loistavista mustavalkoisista maisemakuvistaan. Viime vuosina on esiin tullut kuitenkin erilaisia Adams-kuvia. Smithsonia-lehdessä oli artikkeli Adamsin värikuvista. Bloggasin siitä viime vuoden lokakuussa. 

Nyt PhotoEpherama -blogissa oli kirjoitus Adamsin ottamista kuvista Fortune-lehteen 40-luvulla. Gerard Van der Leun löysi kuvat tutkiessaan Los Angelesin kirjasto n kuvakokoelmia verkossa. Kirjaston kokoelmista voi hakea valokuvia erilaisilla hauilla. Kokoelmissa olevat Ansel Adamsin kuvat löytyvät täältä.

Gerard Van der Leun Flickr-sivuilta löytyy tarinaa Adamsin kuvarepparista Fortune-lehteen. Kannattaa lukaista, siila siinä on paljon mielenkiintoista tarinaa Adamsista. Kiinnostavaa on myös nähdä Adamsin henkilökuvia. Adams dokumentoi vuonna 1943 Manzanar War Location Centerin ihmisiä. Keskukseen oli sijoitettu amerikan-japanilaisia toisen maailmansodan aikana. Tästä Adamsin mielestä epäreilusta kohtelusta hän teki kuvarepparin. Vuonna 1965 hän lahjoitti valokuvat Kongressin Kirjastolle, jotta kuvia voitaisiin käyttää johonkin hyvään. Amerikkalaiseen avoimuuteen kuului ainakin siihen aikaan, että julkisen sektorin tilaamat ja sille lahjoitetut valokuvat ovat julkisia. Adamsin valokuvia Manzarista voi katsella Kongressin Kirjaston sivuilla. Kuvat ovat myös ladattavissa vapaasti painokelpoisina tiedostoina. Käsittääkseni kuvilla on myös vapaa käyttöoikeus. Tämä on taas sitä amerikkalaista avoimuutta, jossa kaikkinen julkisen sektorin tiedot ovat julkisia ja kenen tahansa hyödynnettävissä. Adamsin kuvien taustasta ja projektista on lisätietoa samoilla sivuilla

Erittäin kiehtovaa katsella näitä kuvia. Adams teki näitä muita keikkoja taloudellista syitä, näin olen jostain lukenut. Pelkkä maisemakuvaus ei lyönyt leiville. Hän myös teki aikalaistensa valokuvaajien vedoskia mm. Dorothea Langen.

Noita kuvia ja tietoja katselessa Henri Cartier-Bressonin lausahdus Adamsista: "The world is in fire and he is photographing rocks" ei taida ihan pitää paikkansa. (sanonta meni jotakuinkin noin, muistaakseni)

Muita bloggauksiani Ansel Adamsista.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Adams Ansel, kuvajournalismi, Cartier-Bresson Henri, Lange Dorothea

Muualla netissä

Keskiviikko 15.4.2009 klo 21:12 - Peter Forsgård

Muutama viikko sitten löysin mielenkintoisen verkkosivuston, Americansuburb X:n. Sivustolta tuntuu löytyvän lopputtomasti uutta mielenkiintoista materiaalia valokuvaajista. Sieltä löytyy eri valokuvaajien haastatteluita. Joukossa monta mielenkiintoista kuvaajaa. David LaChapelle, Harry M. Callahan vuodelta 1975, Dorothea Lange vuodelta 1964 jne.

Videoarkistossa on linkitettynä You Tubessa oleviin  valokuvaajiin liittyviin videoihin.

Kannattaa tsekata tuo saitti.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, linkki, Americansuburb X, LaChapelle David, Callahan Harry M., You Tube, Lange Dorothea

Kommentteja: YLEn ohjelma neljästä lehtikuvasta

Tiistai 10.4.2007 klo 10:50 - Peter Forsgård

Yleltä tuli muutama viikko sitten dokumentti neljästä World Press Photo Awardsin voittaneesta valokuvasta. Katselin sen eilen nauhalta. Dokumentissa oli mielenkiintoista kuulla kuvaajien ja/tai muiden paikalla olijoiden kertomukset kuvien synnystä.

Eddie Adamsin kuva, jossa etelä-Vietnami lainen poliisipäällikkö teloittaa pohjois-Vietnamilaisen sissin kadulla, on herättänyt omana aikanaan aivan erilaisia tunte ita kuin historiankirjat nykyään väittävät. Omana aikanaa kenraalia pidettiin sankarina, kun hän teloitti vihollisen, mutta historian kertovat nykypolvelle muuta kuvan merkityksestä. Kuva herätti historian kirjoituksen mukaan amerikkalaiset toden teolla Vietnamin sotaa vastaan. Kuvan tulkinta ja meritys rakennetaan jälkikäteen toisenlaiseksi kuin se omana aikanaan oli. Merkityksen ja tulkinnan "muuttamisella" palvellaan kunkin ajan ja vallanpitäjän tarkoitusperiä. Kuvaajalla itsellään ei siihen ole mitään valtaa, muut ovat luoneet kuvalle merkityksen.

Samatyylistä tulkinta eroa liittyi Charlie Colen ottamaan kuvaan protestoijasta Taivaallisen rauhan aukiolla vuonna 1989. Länsimaille se oli symbolinen kuva yksilön vaikutuksesta ja rohkeudesta nousta totalitaristista valtaa vastaan. Kuva edustaa länsimaisen ajattelun prinsiippiä, että yksilöllä on vaikutusta. Tämä juontaa juurensa antiikin Kreikasta ja demokratian ihanteesta. Kiina taasen käytti samaa kuvaa osoittamaan oman hallintonsa kärsivällisyyttä ja inhimillisyyttä. Kuva osoitti arvostelijoille, etteivät tankit ajaneet opiskelijoiden päälle. Cole taas koki velvollisuutenaan tallentaa kyseinen hetki, koska hänen mielestään opiskelijan teko oli sen kaltainen. Kuva on kunnianosoitus yksilölle. 

Kuvaaja Charlie Cole sanoi dokumentissa muutaman mielenkiintoisen pointin kuvasta. Hänellä omien sanojensa mukaan oli tuuria, että protestoijalla oli valkoinen paita. Se takasi sen, että kohde erottui taustastaan. Vihreä tai ruskea paita olisi pilannut kuvan. Kuvaaja myös harmitteli hiukan protestoijan tummia hiuksia, koska ne aavistuksen uppoavat taustaan.

Mielenkiintoista oli myös kuulla Olivier Toscanin (vilkkuvaroitus!)kommentti hänen suhteestaan sotakuviin. Miksi kuvata sotaa, kun voi kuvata sitä mikä aiheuttaa sodat, hän sanoi. Siksi kuvaan mainoksia, hän jatkoi. Tämän jälkeen näytettiin hänen ottamiaan Benetton mainoksia. Toscani myös oli sitä mieltä, että lehdessä olevien uutiskuvien tarkoituksena on mainostaa mainoskuvia. 

Kuvista haetiin myös yhteyksiä aikaisempiin kuviin ja tapaamme hahmottaa kuvaa tiettyjen sommitelmien ja symbolien kautta. esimerkkinä Langen Migrant mother ja Madonna sekä kuva Vietnamista vuodelta ja krusifiksi.

Kaksi muuta kuvaa, joita käytiin läpi olivat David Turnleyn kuva Persianlahdensodasta ja tuntemattoman kuvaajan kuva Salvatore Allendesta, jonka sanotaan olleen viimeinen kuva hänestä ennen kuolemaansa.

Tämä oli muuten 200s. kirjoitus blogissani. :). Kiitokset niille kaikille lukijoille, jotka jaksavat lukea tarinoitani. Teitä on itseasiassa kohtuullisen suuri määrä, keskimäärin yli 100 päivässä. Parhaimpina päivinä jopa lähes 1000.

Saan silloin tällöin palautetta teksteistäni mailitse. Ne ovat usein johtaneet hedelmällisiin keskusteluihin valokuvasta. Kommentointi mahdollisuutta ovat monet toivoneet. Kommentointi mahdollisuus olisi toki hyvä ja tavallaan se kuuluu blogin luonteeseen, mutta valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta moderoida kommentteja. Moderointi taasen on välttämätöntä, koska aika ajoin tulee myös sen laatuisia maileja, joita en halua julkaistavaksi. Kyse ei ole tällöin mielipide erosta, vaan suoraan henkilöön menevään kommentointiin ja painokelvottomaan kielenkäyttöön. Vastaan toki maileihin ja tarvittaessa laitan niistä kommentteja ja vastauksia blogini teksteihin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, World Press Photo Award, Adams Eddie, Cole Charlie, Toscani Olivier, Lange Dorothea, Turnley David