My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Sanoma News kiristänyt silmukkaa...

Perjantai 17.6.2011 klo 9:32 - Peter Forsgård

Sanoma News ja muutamat muut isot lehtitalot (A-lehdet ja Aller) ovat ottaneet järeämmän otteen free tekijöistä. Tällä hetkellä Sanoma News ei tilaa töitä freeltä, joka ei ole allekirjoittanut heidän tarjoamaansa sopimusta.

Sopimus on freen kannalta varsin hankala, koska siinä halutaan kaikki oikeudet kaikkiin mahdollisiin käyttöihin. Oikeuksista maksetaan kertakorvaus. Vastuut kuitenkin jää kuvaajalle. Toisin sanoen uutisjuttuun otettu kuva voisi päätyä mainokseen. Mikäli kuvassa oleva henkilö tätä moittii on kuvaaja vastuussa. Kuvaaja siis vastaa mahdollisista oikeuden määräämistä korvauksista. Tarkempaa tietoa asiasta löytyy free porukan tekemästä avoimesta kirjeestä. (kokeile täältä tai täältä, jos tuo ensimmäinen linkki ei toimi. Liikennettä ollut sen verran tuolla, että välillä linkit eivät aina toimi.)

Todellakin näyttää siltä, että Hesarissa kuvat ottaa joko lehtikuva tai HS:n oma väki. Viime päivinä ei hirveästi ole näkynyt free-kuvaajien kuvia Hesarissa. Ilta-Sanomista en tiedä, koska sitä sontaa en lue. Aika hankala tilanne monelle free-kuvaajalle, jos duunit loppuvat kuin seinään. Saa nähdä myös miten Hesari tulee pärjäämään. Yksi minulle ennestään tuntematon valokuvaaja sanoi, että vakikuvaaja tekevät selkeästi vähemmän keikkoja kuin freet. Vakikuvaajat "suostuvat" max. kolmeen keikkaan päivässä ja freet sitten painavat viittä kuutta keikaa per päivä. Tämä viimeinen oli toisen käden tietoa ja sen paikkansa pitävyydestä en ole aivan varma, mutta näin tosiaan kerrottiin.

Minun on vaikea ymmärtää miten tämä on esim. Hesarin etu. Kuvittellanko siellä tosiaan, että säästämällä voidaan kehittää? Uudet media esim. iPad-lehdet ja vastaat muut tabletti ratkaisut perustuvat varsin pitkälle visuaaliseen materiaaliin. Tosin Hesarin iPad-versio on varsin onneton tässä suhteessa. Monimuotoiset multimediat, hybridit ym. ovat tabletti-lehdille se ominainen tapa esittää materiaalia. Sen tuottamiseen jos mihin tarvitaan ammattitaitoisia visuaalisen sisällöntuottajia. Kuvien laatuvaatimus iPadillä on korkeampi kuin painetussa lehdessä. Hankaloittamalla freen mahdollisuuksia tehdä työtään sahaavat Hesarin päättäjät omaa oksaansa tai siis ainakin Hesarin oksaa. Nyt pitäisi nimenomaan satsata hyvin visuaaliseen materiaaliin, jotta kilpailukyky säilyy. Uskallan väittää, että freet ovat kuitenkin niitä, jotka kehittävät omaa työtään ja miettivät uusia ratkaisuja. He kokeilevat uusia juttuja herkemmin kuin kuukausipalkkaiset "olen vain täällä töissä" -tyypit. 

Minun ennustukseni on, että pian eli muutaman vuoden sisällä syntyy lisää Teknarin kaltaisia julkaisuja ja ne eivät välttämättä synny isojen lehtitalojen tekeminä. Teknarikin on televisiotaustaisten ihmisten aloittama. Parhaassa/pahimmassa (valitse itse) tapauksessa näemme indie-lehtien renesanssin. Tässä voi vielä käydä kuten musiikissa, täysin ulkopuolinen peluri pistää koko pelin uusiksi ja lehtitalot ihmettelevät mikä iski?

Koko pelikenttä on muuttunut. Valokuvaajat ja hybridien tuottajat ovat perustaneet omia yhteenliittymiään. Esimerkkeinä vaikka Luceo, Mediastorm jne. En tiedä kuinka hyvin noilla taloudellisesti menee, mutta loistavia esimerkkejä yrityksestä tehdä asiota hiukan uudella tavalla. Croudfunding on myös verkon yhteisöllisyyden kautta kehittynyt uusi tapa saada rahoitusta projekteilleen. Kickstarter, Emphas.is ovat muutamia esimerkkejä tästä. Nämä kaikki ovat niitä jotka ehkä tulevaisuudessa ovat free-kuvaajien mahdollisuuksia.

Nykyisellä menolla Sanoma News menettää parhaat free-tekijänsä ja laatu sen kun huononee. Jos Sanoma Newsin touhu on sinusta syvältä, niin ainahan voit Erota Erkosta.  

(edit 17.6.2011: Lisäsin avoimeen kirjeeseen -linkkiin pari vaihtoehtoista linkkiä samaan dokumenttiin)

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, business, SanomaNews, tekijanoikeus, croudfunding, Luceo, Kickstarter, Emphas.is, Mediastorm

Dokumenttaarisen valokuvauksen tilasta

Lauantai 22.1.2011 klo 10:27 - Peter Forsgård

Photoshelter on sponsoroinut mielenkiintoista panelikeskustelua. Aiheena on dokumentaarisen kuvauksen tulevaisuus. Keskustelu on englanniksi.

Keskustelu kestää tunnin, mutta kannattaa todellakin käyttää päivästään tunti tuon kuuntelemiseen. Keskustelun aikana tulee monta mielenkiintoista pointtia liittyen valokuvaukseen ja sen erilaisiin mahdollisuuksiin.

Nostan tähän muutan itselleni mieleenjääneen pointin.

New York Timesin valokuvaaja Jim (James) Estrin muistuttaa, ettei ansainta mielessä nykyinen tilanne ole kovinkaan erilainen kuvajournalistin näkökulmasta kuin aiemmin. Palkat ovat aina olleet varsin matalat ja moni on n. 35 vuoden iässä vaihtanut alaa, koska tarve oli tienata paremmin. Ehkä kuvajournalismin menneisyyttä ja mahdollisuuksia tienata on tässä mielessä liioiteltu. Varmasti kuitenkin aiemmin oli siinä mielessä helpompaa, kun kuukausipalkkaisia valokuvaajia oli huomattavasti enemmän. 

Toisen mielenkiintoisen pointin toi esiin Bess Greenberg. Hän määrittelisi valokuvaajan uudestaan. Nythän se on monien mielessä ollut virallisen koulutuksen saanut päätyönään valokuvausta tekevä. Greenbergin mielestä ratkaisevaa on se, kuvaako kohti jotain omaa päämäärää eli rakentaako itselleen portfoliota. Englanninkielen tapa sanoa working on a body of work. En ole tälle oikein keksinyt mitään suomenkielistä sanaa. Kuten Greenberg keskustelussa toteaa voi olla viikot muualla töissä ja viikonloppuisen valokuvata omia projekteja ja silti voi sanoa olevansa valokuvaaja. Vaikka nykyään usein sanotaan, että vain kuvan hinta ratkaisee, niin monessa tilanteessa se sisältö on kuitenkin se kuningas.

Greenberg tuo myös esiin sen, että nykyään ei ole pelkästään mahdollisuuksia vaan jokaisella on myös mahdollisuus luoda mahdollisuuksia.

Näitä keskusteluja joita silloin tällöin tulee vastaan on todella inspiroivaa kuunnella. Harvoin kuulee suomalaisessa valokuvakeskustelussa positiivista viritystä. Asiat halutaan aina nähädä sen huonoimman kautta. Turhan usein ajatellaan, että koska vakikuvaajan paikkoja on vähemmän on valokuvaus on kuollut. Toiset taas, usein amarikkalaiset, taas ovat sitä mieltä, että nykyhetki on parasta aikaa olla valokuvaaja. On hyvä muistaa, että murros ja muutos on myös mahdollisuus, kuten tuossakin keskustelusta käy ilmi.

Esimerkkejä suomalaisessa blogosfäärissä olevasta positiivisesti ajattelisvista valokuvaajista nostaisin esiin Kari Kuukan ja Vesa Koivusen. Heissä on ainakin näin ulkopuolisen silmin katsottuna sitä postiivista draivia ja asennetta uuteen ajatteluun ja uusiin välineisiin. Sitä tänään tarvitaan.  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

4 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Luceo, Photoshelter, Estrin Jim, Greenberg Bess, Kuukka kari, Koivunen Vesa

Erikoista politiikkaa: A-lehtien avustajasopimus

Perjantai 17.9.2010 klo 10:01 - Peter Forsgård

A-lehdet ovat esittäneet avustajilleen eli free-toimittajille ja -kuvaajille uuden avustajasopimuksen. Journalisti-lehden mukaan sopimuksessa vaaditaan freetä salamaan palkkionsa, A-lehtien kilpailijoille saa tehdä töitä ainoastaan A-lehtien luvalla.

Hetkinen nyt... palataanpa hiukan ajassa taaksepäin.

Kuluja leikatakseen lehtitalot eivät juurikaan palkkaa uusia valokuvaajia, vaan käyttävät nykyään free-kuvaajia. Ennen lehtitaloissa oli vakikuvaajia selkeästi enemmän. Asiassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, jos palkkiot ja tekijänoikeusasiat ovat kunnossa. Parhaissa tapauksissa olla jopa parempi kaikkien kannalta. Valitettavasti noita parhaita tapauksia on ilmeisen harvassa, varsinkaan tekijänoikeuksien kannalta. Nyt ollaan esim. SanomaNews:ssä uusittu sopimuksia, koska se free-juttu ei ollutkaan edullisempaa kuin ne vakikuvaajat. Asia liittyy juuri niihin kuvankäyttöoikeuksiin.

Wikipedian mukaan freelancer tarkoittaa "ilman pysyvää työsuhdetta lukuisille työnantajille työskentelevään vapaaseen ammattilaiseen, esimerkiksi toimittajaan, muusikkoon tai juontajaan." Tarkkaavainen lukija varmaan huomasi kohdan, lukuisille työantajille. Jos A-lehdet rajoittaa freen vapauksia tehdä töitä usealle lehdelle, onko hän enää free? 

Tuosta voi vielä syntyä mielenkiintoisia tilanteita, koska vain yhdelle toimeksiantajalle tekevä ei verotuksen mukaan ole free vaan suhde voi muuttua työsuhteeksi. Se tulee aiheuttamaan sählinkiä sekä "freelle" että A-lehdille. Kustannuksiltaan tuo muutos ei välttämättä ole myöskään kovinkaan edullista.

Minua ihmettyttänyt se, että miten lehtialalla jatkuva kulujen leikkauspolitiikka mahdollistaa alan kehittämisen. Osa leikkauksista tuntuvat olevan rahansiirtoa kehitystyöhön toisella sektorilla.

Heitän tähän pienen ennustuksen: Jos nykyiset lehtitalot jatkavat valitsemallaan linjalla, kuvatoimistot nousevat kuvajournalismin julkaisemisessa ohi perinteisten sanoma- ja aikakausilehtien. Jossain vaiheessa mukaan tulee kirjoittavia toimittajia ja ne muuttuvat eLehden muotoon. Perinteinen media valuu ns. skeidajournalismin ja uutispalojen julkaisijaksi. Nämä uudet pelurit tekevät ne oikeasti kovat jutut. Kuvajournalismi siirtyy tekijöittensä käsiin ja perinteisen median kontrolli pienenee. Esimerkkejä näistä uusista pelureista ovat mm. VII The Magazine, Magnum In Motion, Luceo Images ja MediaStorm ym. Pitkässä juoksussa, kunhan ansaintalogiikka selkiytyy, tämä voi olla ja myös uskon sen olevan kuvajournalismin voitto. Matkalla tosin menee pesuveden mukana hyviäkin tekijöitä, valitettavasti.

(via Digicamera.net uutiset 17.9.2010)

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, erikoista politiikkaa, A-lehdet, SanomaWSOY, Mediastorm, Luceo Images, Magnum In Motion, VII The Magazine