My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Erik Lindahl Blue Shots

Torstai 1.4.2010 klo 20:46 - Peter Forsgård

Galleria Luovassa on mielenkiintoinen valokuvanäyttely, Blue Shots. Se on ruotsalaisen valokuvaajan Erik Lindahlin pitkä valokuvausprojekti bluesmuusikoista.

Kävin videoimassa Lindahlia, kun hän kertoi kuvistaan ja näyttelystä. Blue Shots on esillä huhtikuun 25:een päivään asti.

 

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Lindahl Erik, Luova, video

Lisää valokuvaluentoja - Erik Lindahl

Torstai 25.3.2010 klo 8:30 - Peter Forsgård

Ruotsalainen valokuvaaja Erik Lindahl on kuvannut viimeisen 25 vuoden aikana Bluesin legendoja syvässä etelässä. Myös Chicago ja LA ovat tulleet hänelle tutuksi. Kyse ei ole perinteisistä artistikuvista, vaan niissä näkyy koko elämän kirjo, arki ja juhla, ylä- ja alamäet.

Erik Lindahl pitää valokuvaluennon Heltechissä (Muotoilijankatu 3) Helsingissä tiistaina 30.3. klo 14.30. Koitan saada taas luennosta audiomateriaalia tai mahdollisesti myös videokuvaa. Katsellaan kuinka sen kanssa käy.

H änen näyttelynsä BLUE SHOTS avajaiset ovat keskiviikkona 31.3. klo 17-19 Luova.fi galleriassa.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Lindahl Erik, Luova, valokuvanayttely

Steve McCurry ensi viikolla Suomessa

Lauantai 20.3.2010 klo 21:32 - Peter Forsgård

Steve McCurry vierailee ensi viikolla Suomessa. Hänellä on parhaillaan näyttely Salossa Veturitallissa. Hän pitää yleisöluennon tiistaina 23.3. Finnfoton jäsenjärjestöjen jäsenille. Tilaisuuteen mahtuu 270 ja tilaisuus on tietojeni mukaan jo täyteen varattu.

Luennon jälkeen hän signeeraa kirjojaan Luovan galleriassa klo 18.30 alkaen.

Steve McCurrysta lisää luennon ja signeera ustilaisuuden jälkeen.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, McCurry Steve, Magnum, Luova

Valokuva on valokuva on valokuva

Lauantai 7.6.2008 klo 10:19 - Peter Forsgård

Galleria Luova.fi:ssä on parhaillaan esillä Jussi Aallon retrospektiivinen näyttely Valokuva on valokuva on valokuva. Jussin näyttely jatkaa varsin merkittävien näyttelyiden sarjaa Luovassa.

Esillä on Jussi Aallon kuvia viidenkymmenen vuoden ajalta. Gallerian alakerrassa on kuvia uran alkuajoilta. Esillä mm. mainoskuvia Marimekolle ym. Yläkerrassa on uudempaa tuotantoa.

Näyttely on varsin erinomainen ja tuo esiin Aallon monipuolisuuden kuvaajana. Uudistuminen eri vuosikymmeninä on upea saavutus, johan harva kuvaaja pystyy. Monien kuvaajien osalta on sanottu, että se ensmmäinen näytely/teos on se paras, mutta Jussilla näyttää virtaa ja ilmaisua riittävän. Viimei simmät kuvat tältä keväältä Helsingin patsaista ovat uutta Jussia, mutta silti tunnistettavissa hänen kuvikseen. Tuollainen uudistuminen ja raikkaus on hienoa.

Näyttelystä jäin ainoastan kaipaamaan kuvaa Catherine Deneuvesta. Sen kuvan tarina on niin hauska ja mukava. Samoin kaipasin kuvia Helsinki kirjasta, joka Jussi teki yhdessä Markku Pirin kanssa 80-luvun alussa. Myös perinteisiä muotokuvia olisin halunnut nähdä enemmän. Klassista muotokuvaa näkee nykyään aika vähän. Syynä varmasti Jussin halu profiloitua laajemmin kuin muotokuvaajana. Onneksi alakerrassa niitä kuitenkin oli.

Jussi Aalto on edelleen vahvasti mukana suomalaisessa valokuvassa. Hän toimii tällä hetkellä Helsingin Valokuvakeskuksen toiminnanjohtajana. HCP:n tarkoituksena on edistää valokuvakulttuuria pääkaupunkiseudulla, järjestää työpajoja ja tuottaa näyttelyitä mm. Galleria Luova.fi:in. Allekirjoittanut toimii HCP:n puheenjohtajana.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Luova, Aalto Jussi, HCP

Sunnuntain kulttuuripläjäys

Maanantai 4.2.2008 klo 0:28 - Peter Forsgård

Kiersimme vaimon kanssa aika monta valokuvanäyttelyä tänään sunnuntaina.

Kierros alkoi Valokuvataiteen museosta, jossa esillä on useita näyttelyitä. Päänäyttelynä on museon vuoden -08 teeman mukaisesti kuvajournalismia. Iso näyttelytila on jaettu kahteen osaan. Toisessa osassa on näyttely nimeltä Lehtikuvan saaliit ja saalistajat. Siinä esitetään suomalaisen kuvajournalismin lähihistoriaa ja nykypäivää. Näyttelyn idea sinänsä on ihan hyvä, mutta kokonaisuus oli jotenkin sekava. Palaset olivat aika pieniä ja paparazzi-kuvaus sai jotenkin yllättävän suuren roolin. Toisaalta ehkä se kuvaaminen oli/on sitten sitä saalistamista. Sellaisen kuvan näyttely ainakin minulle antoi. Maailmamme oli huomattavasti politisoituneempi 60-80-luvulla ja toki sekin näkyy kuvissa. Sen ajan hyvät lehtikuvat olivat kasvokuvia poliitikoista eri tilanteissa. Ennen tuota aikaa ja minusta sen jälkeen kuvaaminen on laajempaa ja syvällisempää suhteessa yhteiskuntaan. Poliittinen aika oli oma aikansa ja vaati omanlaisensa kuvat. En lähde arvottamaan sen enempää paremmuudesta, kuvajornalistit tekevät oman aikansa näköisiä kuvia.

Ero näkyy hyvin Ison näyttelytilan toisessa näyttelyssä, Hannes Heikuran Hiljaiset kuvat. Ote on varsin erilainen. Kuvissa aihepiiri on laaja, ulkomaiset suuret maailmaa kuohuttaneeet tapahtumat ja toisaalta hyvin arkiset kotoiset askareet. Kuvissa on koko elämän kirjo mukana, ei välttämättä yhteiskunnan päättäjät tai kerma vaan tavallinen ihminen. Kaikissa kuvissa on näkyvissä visuaalisesti yhtenevä Heikuran tyyli. Heikuralla valollinen näkeminen on huippuluokkaa. Valollisuus on minusta jokaisen valokuvan perusraaka-aine, ilman valoa ja varjoa ei ole VALOkuvaa. Heikuran jokainen 113:sta esillä olleesta kuvasta on yksistään teos jo sellaisenaan ilman mitään sen kummempaa selitystä.

Toukokuussa samaisessa paikassa on Next generation - kuvajournalismin nuoret näkijät -näyttely. On mielenkiintoista nähdä millainen kokemus siitä tulee. 

Seuraava etappi oli galleria Luova.fi ja Lauri Mannermaan Interstate Lovesong. Kuvat olin toki nähnyt, kun autoin Mannermaata ripustamaan kuvat. Avajaisethan ovat enemmän sosiaalinen tapahtuma, ei silloin kuvia näe väenpaljouden keskellä. Mannermaan kuvat oavt kymmenen vuoden ajalta eri puolelta USA:ta. Kuvat noudattavat Gary Winograndin ja William Egglestonen perinteitä. Minusta vaikutteita on myös Friedlanderilta. "Parhaassa tapauksessa valokuva voi toimia katalysaattorina,joka auttaa meitä aavistamaan olemassaolon ytimen ja elämän syvän ilon. Iloa ja valoa ei kuitenkaan ole ilman varjoa. Varjon tuominen tietoisuuteen on edellytys eheydelle ja luovuudelle."  sanoo Lauri Mannermaa. Tuo lause kuvastaa minusta parhaiten tuota näyttelyä.

Luova.fi:stä hyvän latte-kahvin jälkeen nokka kohti Kiasmaa ja Nan Goldinin retrospektiivistä näyttelyä. Vaikka Nan Goldin ei varsinaisesti ole minun suosikkikuvaajiani täytyi diasarja Sexual Depency ehdottomasti nähdä. Se taisi olla edellisen kerran Helsingissä esillä vuonna -89, muistaakseni. Silloin se jäi näkemättä. Täytyy kyllä myöntää, että diasarja oli loppuakohden aavistuksen puuduttava. Perä jälkeen toinen toistaan samanlaista kuvaa, onneksi kuitenkin vaihtelua oli ja sai mielenkiinnon pysymään yllä. Toisaalta diasarja pituus ja tapa jolla siinä kuvaa tulee toinen toisensa jälkeen kuvaa Goldinin tapaa kuvata. Vaimoni hajatelma Goldinin nähtyään: "oman kuolevaisuuden tajuaminen on ehkä sittenkin onnellisuuden keskeisin peruselementti - tulee eläneeksi ilman loppua hoputtavia ääritilakokeiluja." kuvastaa hyvin niitä tuntoja jota näyttely herättää. Esillä oli myös pari huoneellista isoja vedoksia kyseisestä diasarjasta.

Kiasmasta vielä yhteen näyttelyyn, Tennarin Pixar-animaatiostudion esittelyyn. Vaikka kyseessä ei olekaan valokuvanäyttely, niin sen verran kommentoin, että minusta tuossa on hyvä esimerkki kaikille Innovaatioyliopistoon kielteisesti suhtautuville. Pixarin toiminta on hyvin poikkitieteellistä, insinööritieteet, kauppatieteet ja taide puhaltavat samaan hiileen ja synnyttävät huikeita ylämyksiä.

Helsingissä on paljon nähtävää valokuvan ystäville. Valokuva elää hyvää aikaa usealla rintamalla. :) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Goldin Nan, Mannermaa Lauri, Heikura Hannes, Luova, Kiasma, Valokuvataiteen museo

Mennyttä, olevaa ja tulevaa

Torstai 27.12.2007 klo 17:25 - Peter Forsgård

Vuoden vaihtuessa eri saiteilla esitellään Vuoden parhaita kuvia. Oikeastaan pitäisi kuitenkin puhua parhaista julkaistuista kuvista.

American Photo ja Popular Photography esittelevät saitillaan myös Vuoden parhaita. 83 kuvaa eri kategorioista pyörii slideshowna. Kannattaa katsoa läpi. Kunkin kategorian parhaista on myös selostukset kuvista ja kuvaajista.

Muotokuvauksen paras on mielenkintoinen. Martin Schoellerin Close-up -sarjan muotokuvat ovat poikkeuksia muotokuvan valtavirrasta. Itse en niistä kovin paljoa pidä, mutta muutamaan persoonaan tuollainen valaisu kieltämättä sopii. Kahdella strip-boxilla valaistuna katseesta tulee minusta aavistuksen erikoinen. Tosin voi olla, että kuvat ovat valaistu isolla softboxilla suoraan kameran suunnasta. Boxi sijoitettuna niin, että kuvaaja itse on boxin edessä. Mallin silmistä katsottuna näin näyttäisi olevan. Clare-agencyn sivuilta löytyy lisää Schoellerin kuvia. 

Lisää vuoden parhaita varmasti tulossa. Palataan niihin kunhan niitä tulee lisää.

Joulupukki toi Magnum Magnum -kirjan. Kirja on Magnumin 60-vuotis juhlajulkaisu. Siihen on kerätty lähes kaikkilta Magnum-kuvaajilta 6 kuvaa. Äkkipäätä katsottuna Sebastioa Salgado on ainakin poissa. Yksi suomalainenkin löytyy, Ilkka Uimonen. Kunkin kuvaajan kuvat on kerännyt kolleega Magnumista eli kuvaajat ovat keränneet toistensa kuvista 6 itselleen merkittävää kuvaa. He ovat myös kirjottaneet lyhyen selostuksen kuvavalinnan taustoista. Kirjassa on myös kunkin kuvaajan kohdalla lyhyesti kirjoitettu elämäkertatietoja. Kirjan on painanut saksalainen Steidl. Se on tunnettu ja käsittääkseni arvostetuin valokuvakirjoja painava painolaitos ja kustantamo. Magnum Magnum on ihan ehdoton must jokaisen valokuvaajan hyllyssä.

Ensi vuonna Helsingissä on taas kohtuullisen monta varsin mielenkiintoista valokuvanäyttelyä. Valokuvataiteen museossa on lehtikuvauksen teemavuosi. Keväällä Hannes Heikuralla on suuri yksityisnäyttely, Markus Jokelan kuvia on esillä kesällä. Syksyllä on Ismo Höltön ja Mikko Savolaisen Retrospektiivi.

Teemanäyttelysitä mainittakoon kesällä esillä oleva New Generation - kuvajournalismin nuoret näkijät. Se on varsin mielenkiintoinen, onhan kuvajournalismin tasoa viime vuosina moitittu. Toinen mielenkiintoinen teemanäyttely on Vuosi 1918: Valokuvat ja muisti. Kaksi muuta mainittavaa näyttelyä ovat Uusi Suomi ja Arno Rafael Minkkisen työpajassa syntyneiden kuvien näyttely, MEXICOAXACA.

Valokuvataiteen museossa on siis paljon nähtävää ensi vuonna.

Eräs vuoden kohokohdista on helmikuun alussa avattava Nan Goldinin näyttely Kiasmassa. Nan Golding tuli tunnetuksi alunperin klubeilla esittämästään diashowsta The Ballad of Sexual Depency. Siitä on myös painettu kirja.

Mielenkiintoisia näyttelyitä vuonna 2008 tulee myös tarjoamaan Galleria Luova.fi. Näyttelyohjelma ei vielä ihan ole valmis, mutta julkaistaneen ainakin kevään osalta pikapuolin. Mikäli joku on muuten kiinnostunut hakemaan näyttelyä kyseiseen galleriaan, löytyy ohjeet täältä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, American Photo, Schoeller Martin, Steidl, Goldin Nan, Luova, Minkkinen, Valokuvataiteen museo, Magnum

Joululahja New Yorkin Modernintaiteen museolle

Keskiviikko 19.12.2007 klo 17:48 - Peter Forsgård

Perikunta on lahjoittanut koko Diane Arbusin arkiston New Yorkin Modernintaiteenmuseolle.

Lue artikkeli New York Timesista. Artikkelit ovat yleensä luettavissa ilmaiseksi jonkun viikon.

Aikaisempia bloggauksiani Arbuksesta:

Kirjaston kätköistä osa 3: Photography is a secret about a secret

Fur-elokuvan arvioinneista muutama huomio

Jos haluaa tarkemmin tutustua Arbusin tuotantoon kannattaa hankkia kirja Revelations. Näppärästi sen saa Luovan kirjakaup asta Albertinkatu 16:sta tai Luovan nettikaupasta tilaamalla.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Arbus Diane, MOMA, Fur-elokuva, NY Times, Luova

Uusi galleria Helsingin galleria kartalle

Perjantai 16.11.2007 klo 9:00 - Peter Forsgård

Eilen oli Galleria Luova.fi:n ensimmäisen näyttelyn avajaiset. Ensimmäinen näyttely on Anders Petersenin Insides.

Galleria Luova.fi on valokuvagalleria. Gallerian yhteydessä on kirjakauppa, jossa on Suomen suurin valikoima valokuvauskirjoja. Petersen eilen ennen avajaisia tosin sanoi, että taitaa olla pohjoismaiden suurin valikoima. Kirjakaupan yhteyteen on tulossa myös kahvila.

Eilen avattiin tarkkaan ottaen galleriasta vain yläkerta. Alakertaan on tulossa lisää galleriatilaa, jota voi käyttää erillisenä näytelytilana tai sitten yhdessä yläkerran tilan kanssa. Alakertaan tulee myös luentotilat, jossa tullaan pitämään työpajoja. Työpajoja järjestää jatkossa HCP - Helsingin Valokuvakeskus. Alas tulee myös HCP:n toimistotila. Helsingin Valokuvakeskus aloittaa laajemman toimintansa ensi vuoden alussa. Galleria Luova.fi toimii myös Helsingin Valokuvakeskuksen galleriana. 

Avajaisissa oli valtavasti väkeä. Paljon tuttuja valokuvausalan ihmisiä oli paikalla. Avajaisten piti loppua 7 aikaan, mutta vielä puolikahdeksan pintaan väkeä tuli ovesta sisään. Avajaiset olivat kaikin puolin menestys.

Itse näyttelyn kuvista kirjoittelen myöhemmin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Petersen Anders, Luova, HCP

Kirjaston kätköistä osa 4

Sunnuntai 28.10.2007 klo 21:36 - Peter Forsgård

Kirjamessuilta tarttui käsiin muutama kirja. Sally Mannin parhaillaan Tennispalatsissa olevan näyttelyn kuvista kertovat kirjat Immediate Family, Deep South ja What Remains kirjat olin suunnitellut hankkivani. Hankinnat tein Suomessa laajimman valokuvauskirjoja tarjoavan kirjakaupan Luovan osastolta.

Selasin ne kirjat läpi nopeasti, mutta täytyy vielä tutustua niihin syvällisemmin myöhemmin.

Bonuksena hankin varsin mielenkiintoisen kirjan, Photography Speaks: 150 Photographers On T heir Art. Kirjassa 150 enemmän ja vähemmän tunnettua valokuvaajaa kertoo kuvistaan ja ajatuksistaan. Siihenkin olen vasta pikaisesti tutustunut, mutta eiköhän senkin kirjan kanssa vierähdä tovi.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kirjaston katkoista, Mann Sally, Luova, Kirjamessut

Helsinkiä hemmotellaan näyttelyillä.

Keskiviikko 17.10.2007 klo 10:50 - Peter Forsgård

Helsingissä on syksyn aikana kaksi varsin merkittävää näyttelyä. Tänään on Sally Mannin näyttely ensimmäistä päivää auki yleisölle. Näyttely What Remains on Tennispalatsissa.

Helsingissä esillä on kolme eri kokonaisuutta, Immediate Family, Deep South ja What Remains. Sally Mann heräti aikoinaan 90-luvun alussa pahennusta USA:ssa Immediate Family -sarjallaan. Alastomat lapset olivat joillekin liikaa. Samaan aikaan USA:ssa aiheutti polemiikkia Robert Mapplethor pin kuvat. Seurasin noita molempia kesk usteluja sen mitä siihen aikaan pystyi. Se oli ennen netin suomia mahdollisuuksia, joten seuraaminen ei kaikilta osin ollut mahdollista. Syy miksi seurasin tuota moraalikeskustelua oli se, että tein silloin osin noiden tapausten innoittamana Helsingin Yliopistossa etiikan luentoihin liittyvää esseetä valokuvaajan ja valokuvan moraalista. Harmikseni en tuota kirjoitustani löytänyt mistään. 

Sally Mannin kuvat omista lapsistaan ovat suurin osa minusta aivan turhaan aiheuttanut kohua. Toki joukossa on muutama kuva, joka kieltämättä voi nostattaa keskustelua. Esimerkiksi kuva Venus After School on yksi esimerkki paheksuntaa aiheuttaneesta kuvasta. Minusta on ihan luonnollista, että kuva on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen keskustelua. Mikä tuon kuvan erottaa lapsipornosta? Sen taiteellisuus, valaisu, tarkoitus vai mikä? Haluan korostaa, että en tarkoita, että tuo kyseinen kuva olisi ehdottomasti lapsipornoa, vaan haluan pohtia mikä sen siitä erottaa. Kyseinen kuvan vedokset ovat muuten loppuunmyyty. Mannin vedosten hinnat ovat tietojeni mukaan vaihdelleet $20.000 - $60.000 välillä. 

Toinen hyvin merkittävä valokuvanäyttely avataan 16.11.07 Helsingin Valokuvakeskuksen galleriassa. Tuo näyttely on Anders Petersenin Deutsche Börse-kilpailussa ollut kuvasarja About Gap and St. Etienne. Se oli ensi kerran esillä Arlesissa 2006. Tuosta uudesta galleriasta ja Helsingin Valokuvakeskuksesta ja sen taustoista ja taustalla olevista ihmisistä lisätietoa myöhemmin, kunhan galleria on saatu avattua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Mann Sally, Tennispalatsi, Petersen Anders, Luova, Deutsche Borse Photography Prize

Don´t be a photographer, be the food...

Keskiviikko 2.5.2007 klo 11:52

Otsikon sanoilla Petersen kommentoi erään työpajaan osallistuneen kuvaajan kuvaa syömässä olevasta miehestä. Kuva oli Petersenin mielestä liian kesy. Kuvaajan olisi pitänyt heittäytyä tilanteeseen enemmän vatsallaan. "Don´t think, use your stomach!", sanoi Petersen. Varsin värikkäillä ilmaisuillaan Petersen tarkoittaa, että haluaa kuvaajien kuvaavan enemmän tunteella eikä järjellä. Kuvista pitää näkyä sattumanvaraisuus ja impulsiivisuus.

Osallistuin vappuviikonloppuna Luovan järjestämään Petersenin vetämään työpajaan. Edellisen kerran Petersen oli vetämässä vastaavaa työpajaa elokuussa. Olin silloinkin mukana. Halusin osallistua uudestaan, koska ed ellinen työpaja oli sen verran tajuntaa räjäyttävä kokemus. Sain silloin kipinän ajatella valokuvaa aavistuksen toisella tavalla ja tämä toukokuun työpaja vahvisti ja kiteytti omaa ajatustani "personal diary"-kuvauksesta. Työpaja toimi juuri niin kuin pitikin. Tunsin löytäneeni jotain uutta omaan kuvaukseeni tehdessäni kuvaustehtäviä. Jotenkin juttun loksahti kohdalleen. Saamani palaute kuvistani vahvisti tätä käsitystä. Nyt tunnen, että voin jatkaa tuon tyylistä kuvaamista omana projektina. Löysin oman tavan tehdä sitä. Samalla kertaa se antaa oman mausteensa sille kuvaukselle, jota teen työkseni. Katsotaan mihin se johtaa. Kuvaustehtävät olivat tänä vuonna taas varsin abstarkteja puhtaasti tunteella lähestyttäviä. Tehtävinä olivat mm. "Meeting" ja "Be an animal". 

Petersen on todella karismaattinen persoona. Hänestä huokuu toisten ihmisten kunniottaminen ja hän on hyvin nöyrä ihminen. En puhu nyt nöyristelevästä vaan nöyrästä. Hänen vahva itsetuntonsa ja usko itseensä suorastaan huokuu ilman, että sitä täytyy korostaa millään tavoin. Gurujen ei tarvitse tehostaa itseään.

"Photograpy is not about photography, it is about being a human being". Tämän lauseen Petersen toisti monta kertaa työpajan aikana. Olennaisin ajatus Petersenillä on, että kuvien tulee asettaa kysymyksiä eikä antaa vastauksia. "Make questions and don´t give any answers." Petersenin kuvat eivät ole kuvajournalismia tässä perinteisessä mielessä, koska hänen kuvansa eivät anna vastauksia vaan ne herättävät kysymyksiä. Mielenkiintoinen ajatus on myös tavoite ja vaatimus tuhota kaikki mitä tietää valokuvauksesta. "You have to know everything about photography and then destroy it!" 

Linkkejä Petersenin kuviin ja teksteihin hänestä:

wikipedia, Lensculture (Petersenin haastattelu ja viimeisimpiä kuviaan)

Linkkejä Petersenin mainitsemiin kuvaajiin:

Daido Moriyama, Antoine dÁgata, Ed van der Elsken, Christer Strömholm (Petersenin oppi-isä) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Petersen Anders, tyopaja, Luova, Moriyama Daido, dAgata Antoine, Elsken Ed van der, Stromholm Christer

Näyttelyä pukkaa....

Tiistai 19.9.2006 klo 20:47 - Peter Forsgård

Pidän ensimmäisen Valokuvanäyttelyni marraskuussa Helsingissä. Tarkka ajankohta on 27.11 - 2.12.2006. Viikon pituinen näyttelyaika löytyi eräästä pienestä helsinkiläisestä galleriasta. Tarkempia tietoja näyttelystä kunhan kaikki asiat ovat selvillä ja sovittuja.

Kuviani on ollut esillä eri lehdissä, esitteissä ja joskus mainoksissakin jo parin kymmenen vuoden ajan. Galleria on kuitenkin aivan uusi paikka "esitellä" kuviaan. Esille tulevat kuvat eivät varsinaisesti ole sitä "joka päiväistä leipää" vaan enemmänkin oman projektin tulosta. Kuvat ovat periaatteessa otettu. Projekti jatkuu edelleen, joten lopullisia esille tulevia kuvia en vielä ole valinnut. 

Er ittäin mielenkiintoinen syksy on tulossa, kun vielä näyttelyn lisäksi on studiotilan tiimoiltakin uusia virityksiä... Palataan tuohon studio asiaan täällä blogissa kunhan kaikki yksityiskohdat ovat loksahtaneet paikoilleen. Jos vaikka tekisi kirjoitussarjan studion rakentamisen ihanuudesta ja kurjuudesta.....

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Goldin Nan, Mannermaa Lauri, Heikura Hannes, Luova, Kiasma, Valokuvataiteen museo

Työpajassa...

Maanantai 4.9.2006 klo 8:52 - Peter Forsgård

Osallistuin ruotsalaisen Valokuvaaja Anders Petersenin (linkki on Langhans-gallerian sivuille) työpajaan elokuun lopulla. Järjestäjänä oli Luovat kuvat. On upeaa voida täysin keskittyä valokuvaan kokonaiset neljä vuorokautta, ilman mitään arkirutiineja. Samalla toki se on kovin raskasta ja tuollaisen jälkeen on takki aika tyhjä, niin sanotusti väsynyt, mutta onnellinen.

Petersen kuvaa lähinnä omia kirjojaan ja näyttelyitään varten. Hän pitää jatkuvasti näyttelyitä ympäri maailmaa.

Työpajan aikana katsottiin valtava määrä kuvia sekä Petersenin, että etenkin edellisen illan tehtävien kuvia. Niistä käyty keskustelu on aina antoisinta työpajoissa. Kuvaustehtävien anto oli selkeän epäselvä. Mitään eksaktia aihetta, jolla olisi jotenkin ohjattu kuvaajaa liiaksi tiettyyn suuntaan, vaan enemminki annettiin kuvaajan omalle tyylille ja tavalle sijaa. Toki aiheina olivat ihmiset. Tehtäviä oli muutama mainitakseni, be an animal, be a dirty lobster, contradiction... ym. Eivät toki helppoja, mutta sopivan haasteellisia. Tehtävien kautta haettiin enemmänkin fiilistä ja tunneta kuvaan. Kuviin piti antaa jotain itsestään.

Petersen itse kuvaa tuntemattomia ihmisiä kadulla. Hän pysäyttää heitä, juttelee ja kuvaa. Petersenin ohjeet olivat: approach, take the picture, print it and present it. Kaikkiin neljään osaan tuli hyviä vinkkejä ja ohjeita, kamerakalustoa unohtamatta. Approach pitää myös sisällään kuvattaviin tutustumisen, get to know the people you photograph, Petersen sanoi. Mielenkiintoinen oli myös tuo kolmas kohta: printaaminen eli tässä tapauksessa vedostaminen. Petersen itse käyttää filmiä ja pyrkii aina vedostamaan pääasiassa kuvansa itse. Hän oli kateellinen digitaalista menetelmää käyttäville, koska saman vedoksen saa digitaalisesti niin paljon nopeammin kuin perinteisellä menetelmällä. Saman kuvan voi vedostaa muutamassa tunnissa Photoshopissa, mihin hän käyttää viisi päivää pimiössä.... Harva 70-lukulainen vain filmille kuvaava suhtautuu Photoshopin käyttöön noin luontevasti.

Petersenin mukaan "hyvässä" valokuvassa on kolme elementtiä: humanity, decisive moment, tai oikeastaan vielä syvemmälle vietynä Raymond Depardionin mukaan decisive instinct. Kolmantena elementtinä oli tietysti valo. Valosta hän sanoi mainiosti: "Find the perfect light and destroy it."

Mielenkiintoista oli myös Petersenin näkökulmat valokuvauksen tilasta tällä hetkellä. Maailmalla on menossa valtava buumi valokuvan suhteen. Petersenin omien sanojensa mukaan "I am selling like hell." Hänen mukaansa Ruotsin valokuvaus elää kuitenkin syvässä lamassa ja vuosia perässä suomalaista valokuvaa. Suomalaisen valokuvan veturina maailmalla on TAIK:n Helsinki School. Suomalainen taidevalokuva on maailmalla hänen mukaansa todella kuumaa tavaraa. Helsinki Schoolin kokonaisuus on taitavasti hallussa, koko ketjun läpi. Unohtamatta sitä viimeistä kohtaa present it. Oli mukava kuulla positiivisia kommentteja suomalaisesta valokuvan tilasta, vaikka varmaankin Petersen oli hiukan vieraskorea.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Luova, Petersen Anders, tyopaja, Helsinki School