My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Hajatelmia Kuva & Kamera -messuista.

Sunnuntai 8.3.2015 klo 21:00 - Peter Forsgård

Viikonloppuna oli taas se aika, kun valokuva-ala kokoontui Messukeskukseen, Kuva & Kamera -messuille. Minusta messut oli varsin hyvä kokonaisuus, taas kerran. Toki olisi toivonut, että kaikki isot kameramerkin olisivat olleet edustettuna. Poissaolollaan loistivat Nikon, Panasonic ja Sony. Muuten paikkalla oli varsin hyvä kokoelma eri yrityksiä. Etenkin pientarviketta oli runsaasti esillä. Käytetyt kamerat taas nousseet suosiossa, koska näytteilleasettajien joukossa olivat sekä JAS-kamerakauppa, että Kameratori. Erityisesti JAS-kamerakaupan osastolla kuolasin Peztval uusvanha objektiiviä. En onneksi sortunut ostamaan. Kameratorilla oli myynnissä laatikoittain pienhärpäkettä sekä vanhoja kameranrunkoja.

Uutuksia oli ainakin esillä Canonilla ja Olympuksella. Canonilla uudet 5D-sarjalaiset ja M3, sekä Olympuksella uusi E-M5MKII. Focus Nordicin osastolla oli hypisteltävänä Lytro. Sellaisen hankkiminen houkuttelisi kovasti, mutta 1700,- hintalappu hillitsee haluja ostaa...

Nykyään kuvaan kevyemmällä kalustolla, on jalustani aika järeä ja turhankin painava. ED-Markin osastolla oli varsin kätevä ja sopivan kevyt Cullman-jalusta. Tuossa 628-mallissa on kätevä hybridi kuulapää. Se käy niin videokuvaukseen kuin perinteiseenkin kuvaukseen. Sen olisi saanut aika hyvään hintaan, mutta vielä jäi hankkimatta. Pitää varmaan korjata tilanne ensi viikolla. 

En tänä vuonna valitettavasti ehtinyt kovin montaa esitystä kuuntelemaan. Ainoastaan yhden kokonaan ja se oli Mikael Rantalaisen (@finnishviews) luento maisemakuvauksesta. Pidin esityksestä, siinä oli pajon asiaa ja hyviä vinkkejä maisemakuvaajalle. Erityisesti pidin siitä, että Rantalainen kehoitti kuvaamaan omaa lähimaisemaa. Aina ei tarvitse mennä kauas eksoottisiin paikkoihin, vaan se maisema voi löytyä ihan siitä omasta lähipiiristä. "Pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikkassa", sanoi Rantalainen esityksessään. Oli kiva kuunnella tuo luento, koska jostain syystä minua on maisemakuvaus kovasti viiem aikoina ruvennut kiinnostamaan. En tiedä miksi, en ole koskaan maisemaa kuvannut. No ehkä juuri siksi se kiinnostaa. Aina pitää kokeilla jotain uutta. Katsotaan mitä tässä kevään aikaan tuon osalta ehtii tehdä.

Valokuvanäyttelyt ovat myös sitä parasta osaa näillä messuilla. Nyt mieleen jäi Finnfoton juhlanäyttely sekä Heikki Kuisman "Uhanalaisia kisapetoja" -näyttely.

Kuten aina messujen yksi kohokohta on tuttujen tapaaminen. Tänä vuonna ne kohtaamiset jäivät vähäisemmäksi kun yleensä. En perjantaina ehtinyt ammattiaikaan, kuin vasta ihan lopuksi. Onneksi yksi kohokohta kuitenkin sattui kohdalle. Pitkästä aikaa tapasin Matti J. Kalevan. Oli todella ilo nähdä hänet hyväkuntoisena ja pirteänä. Hän on taas aloittanut opettamisen ja ryhmänä on noin kymmenen kansainvälisesti menestynyttä kuvaajaa. Oli ilo nähdä se innostuksen palo joka Matin silmissä hehkui, kun hän kertoi niistä kuvausprojekteista, joita hän tämän ryhmänsä kanssa tekee. Mahtavaa että hän vielä jaksaa noin innostuneesti auttaa ja sparrata suomalaisia valokuvaajia. Se on korvaamatonta työtä kuvaajien eteen. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, Kuva & Kamera, JAS-kamerakauppa, Kameratori, ED-mark, Cullman, Focus Nordic, Lytro, Petzval, Rantalainen Mikael, Kaleva Matti J., Canon, Olympus, Kuisma Heikki

Hajatelmia Photokinasta

Lauantai 27.9.2014 klo 12:06 - Peter Forsgård

Kuten moni tietääkin Photokina oli viime viikolla. Olin siellä neljä päivää ja se oli nyt neljäs kerta minulle. En varsinaisesti voi vielä sanoa olevani veteraanikävijä, mutta hyvää matkaa siihen. :)

Uusista kameroista voi parhaiten lukea DPReview:n messuja kattavilta sivuilta. Samaisesta paikasta löytyy myös suurimpien kamaranvalmistajien edustajien haastatteluita ym. 

Itse nostaisin yhden kameran esiin. Lytro Illum on ehkä kiinnostavin kamera pitkään aikaan. Jopa niin kiinnostava, että ihan oikeasti tekisi mieli sellainen hankkia. Onneksi 1600€:n hintalappu hiukan hillitsee ostohaluja. Blogasin ensi kerran Lytrosta 2011 ja siitä asti on tullut verkon yli sitä kehitystä seurattua. Tämän vuoden Photokinassa sitten ensi kerran pääsin hypistelemään kyseistä ihmettä. Kyseessä on light field menetelmään perustava kamera. Mielenkiintoista on, että kuvanoton jälkeen voi kuvaaja valita aukon ja tarkennuskohdan jälkikäteen. Tosin sanoen moni niistä kuvaushetken valinnoista siirtyy koneen ääreen. Mielessäni on jo vaikka mitä hauskaa, jota tuolla voisi tehdä. Esimerkkikuvat joita Lytrolla oli messuilla olivat hauskoja. Heidän sivuillaan olevilla esimerkkikuvilla voi leikkiä ja kokeilla mitä light field -kuvaus käytännössä on. On jännä nähdä mihin tämä johtaa, syntyykö tästä uusi isompikin asia vai jääkö tämä kursiositeetiksi. Voisi nähdä, että joku innovatiivinen kameranvalmistaja olisi kiinnostunut ostamaan Lytron. Yleisön kiinnostus Lytroon oli aika iso ja suurimman osan aikaa osostolla oli varsin ahdasta. Itse kävin siellä heti tiistaiaamuna ja sain kunnolla jutella heidän edustajansa kanssa.

Tosiaan kamerosta kannattaa lukea tuolta DPRewiev:n sivuilta. Totta puhuen en ihan hirveästi niihin Photokinassa perehtynyt. Tosin Canonin uutuuksiin tutustuin paremmin maanantai-iltana heidän lehdistötilaisuudessaan. Etenkin G7X vaikutti erinomaiselta. Uusi 7DMKII oli myös monilta osiltaan kiinnostava kamera. Sitä pääsin kunnolla kokeilemaan. Sen nopeutta kehuttiin ja pitihän se nopeus testata. Kokeilin miten hyvin se jaksaa, kun laittaa jatkuvankuvauksen päälle (10fps) ja painaa liipasimen alas. Kuvasin reilut 600 ruutua putkeen kunnes lopetin. 7DMKII ei kertaakaan jäätynyt, vaan nuo kaikki täysikokoiset jpg-tiedostot tallentuivat kortille ilman puskurimuistin täyttymistä. Vaikka harvoin tuota jatkuvaakuvausta tuleekaan käytettyä niin kertoohan tuo jotain. Tuskin menee kuvaustilanne ohi kameran hitauden vuoksi. Se kuvaamani sarja on nähtävissä Instagram-videona. Timelapse/videokäyttöön tuo nopeus ja puskurimuistin suuruus voisi soveltua. 

Muita kameroita joihin kannattaa ehdottomasti tutustua ovat Samsung NX1, Panasonicin LX100 ja Leica M Edition 60. Viimeksi mainittu on M-sarjan 60-vuotisjuhlamalli. Siinä ole lcd-näyttöä lainkaan. Ainoa kameranvalmistaja, jolle on luontevaa jättää näytö pois. Muutenhan on ihan hölmöä jättää digitaalisuuden tuomat hyödyt käyttämättä. Tuota Leicaa tehdään vain 600 kappaleen erä.

Parasta antia Photokinassa aina ovat kohtaamiset ja näyttelyt. Messut inspiroivat ja siellä syntyvät keskustelut ovat jotenkin erityisiä. Ehkä se syy siihen on se, että valokuva on keskiössä ja se oma arki on sivussa kun Photokinassa ja Kölnissä liikkuu. Mikään muu ei häiritse ja vie keskittymistä valokuvasta. Nytkin jokaisena iltana oli mahdollisuus istua iltaa eri ihmisten kanssa, nauttia hyvää ruokaa ja "muutaman" Kölshin palanpainikkkeeksi. Ilmatkin olivat lämpimät ja saattoi istua Kölnin vanhankaupungin terasseilla. 

Toinen isoa asia ovat ne näyttelyt. Käytävät ovat pullollaan erilaisia näyttelyitä, mutta yksi on aina ylitse muiden, Leican osaston näyttely. Tällä kertaa esillä ei ollut varsinaisesti kuvajournalismia, vaan kuvat keskittyivät musiikkikuvien ympärille. Yksi mielenkiintoisimmista oli myös musiikista tunnetun Bryan Adamsin sarja haavoittuneista amerikkalaisista sotaveteraaneista. Toinen kiinnostava oli Anton Corbijn:in A.Somebody, joissa hän on oli itse pukeutuneena ja stailattuna eri muusikoiksi. Kuvan tyyli on myös kullekin artistille ominainen. Tämä sarja oli mennyt minulta aiemmin ohi, vaikka nämä samat tai ainakin osa niistä oli kuulemma ollut esillä Heksingissä olleessa Corbijn näyttelyssä. Alla olevat kuvat kyseisestä näyttelystä.

_z2c0019.jpg
_z2c0014.jpg
_z2c0011.jpg
_z2c0012.jpg
_z2c0022.jpg
_z2c0013.jpg

Noin yleisesti muuten trendeistä oli huomattavaa erilaisten lisähärpäkkeiden suuri määrä. Selfiepole eli teleskooppivartinen monopod, jonka päähän saa pienen kameran oli yksi esimerkki näistä. Ne ovat tarkoitettu lähinnä selfien ottamiseen ja sen avulla saa kameran kauemmas, jos käsien pituus ei riitä. Tavallaan nämä ovat turhakkeita, mutta kertovat alan muuttumisesta ja siitä ajatuksesta, että kuvaaminen on nykyään osa elämää. Erityisesti tähän liittyy myös kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa. Minusta tämä kehitys on vain hyvä asia. Kaikista tulee tarinankertojia, kuva ja visuaalisuus nousee keskiöön. "Hyvän" valokuvan kriteerit muuttuvat? valokuva on kiinnostava tapa kertoa omasta elämästään ja jakaa se muiden kanssa. Totta kai tämä asettaa kysymyksen ammattikuvaajien asemasta ja paikasta tässä kaikessa. Yksi asia on varma ja se on muutos. Se tarkoittaa, että myös ammattikuvaajien tulee muuttua, siis jos haluamme olla mukana ja harjoittaa ammattiamme. Se voi tarkoittaa, että valokuvaajan ammatti on jatkossa sivutoimi ja se elinkeino saadaan jostain muusta. Tämä selfiepole ja muut tähän lifestyle-kuvaamiseen liittyvät asiat ovat vain yksi esimerkki ja ei luonnollisestikaan yksin ole se tekijä, vaan ennemminkin seuraus kehityksestä muiden vastaavien asioiden kanssa.

Onko kuvaajan arkkityyppi on muuttunut siitä kuvausliiviin pukeutuneesta keski-ikäisestä isolla järkkärillä kuvaavasta miehestä, pienellä värikkäällä peilittömällä kameralla omaa elämäänsä kuvaavaksi nuoreksi naiseksi? Jos ei muutunut niin ainakin se on tullut siihen rinnalle. Tämä tietysti vaikuttaa kaikkeen, niin ammattikuvaajiin kuin laitevalmistajiinkin. Se on otettava huomioon. 

Esillä oli myös varsin paljon droneja ja action-kameroita. Tosin odotin niitä olevan vieläkin enemmän, sillä ovathan dronet yleistyneet todella paljon.

Yksi merkille pantava oli liikkuvan kuvankäyttö myös still-kuvauksessa. REDin demossa näytettiin työnkulkua kuinka samasta materiaalista tehdään mainosfilmi ja printtimainokseen kuvat poimitaan tuosta mainosfilmistä. Kyseisellä RED kameralla pystyy kuvaamaan 75fps 6K-resoluutiolla. RED tekee yhteistyötä Epsonin kanssa ja esillä olleet printit olivat huikaisevan laadukkaita. Tämä työnkulku tulee yleistymään. Isoissa projekteissa, joissa tarvitaan molempia, tämä työnkulku on kustannustehokasta. Muoti- ja mainoskuvauksessa se on jo tätä päivää. Panasonic on myös ollut tämän osalta hereillä ja uudessa GH4:sen firmwaressa stillien poimintaa liikkuvasta 4K kuvaata on parannettu. En sitä itse ole vielä testannut, mutta siitä blogausta myöhemmin kunhan saan tuon uden firmiksen ladattaua GH4:seeni. Muutos tämänkin osalta on jo pitkällä. Muistan kuinka tästä puhuin joskus vuosia sitten, niin monet naureskelivat ja kertoivat opettavaiseen sävyyn kuinka se ei voi mennä noin, koska video ja valokuvaus ovat niin eri asia...

red.png

Muuta mielenkiintoista tietoa tämän vuoden Photokinasta voi lukea järjestäjän tiedotteesta (englanninkielinen pdf). Merkille pantavaa oli, että uusia eli ensi kertaa mukana olevia oli ennätysmäärä, 180. Yksi näistä uusista oli Google. Muita tunnettuja ensikertalaisia olivat RED, GoPro ja Blackmagic. Kertooko tuo uusien määrä alan muutoksesta enemmänkin?

Kävin myös messuviikon aikana katsomassa Olympuksen Photography Playgroundin ja Kölnissä olevan The Photobookmuseum:in. Näistä kahdesta koitan saada blogaukset tehtyä alkuviikosta.  

 

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Samsung, Panasonic, Canon, Olympus, RED, Lytro, Leica, Adams Bryan, Corbijn Anton,

...jatkoa edelliseen blogaukseen.

Torstai 14.6.2012 klo 14:07 - Peter Forsgård

Tuohon edelliseen blogaukseeni liittyen kannattaa katsoa Ng Ren:in Tedx Talk Lytro-kamerasta ja sen kehittämisestä. (via Vincent Laforet).

Videon alussa on myös hyvä lyhyt katsaus valokuvauksen historiaan. Mielenkiintoista oli kuulla Ren:in Lytron kehittämisen lähtökohta, hänen ottama aavistuksen takatarkka valokuva. 

Siitä epäonnistuneesta kuvasta hän sai idean ja haastoi ajatuksen miksi kuvaa ottaessa pitäisi tarkentaa ensin. Tuskin kukaan valokuvaaja edes osaisi ajatella noin, vaan suurin osa harmittelisi epäonnistunutta valokuvaa. Piristäviä nämä nerot, jotka osaavat ajatella laatikon ulkopuolelta ja tehdä tyhmiä kysymyksiä.

Tuleeko Lytrosta koskaan mitään laajempaa. Uskon, että tulee. Jos se ei mullista valokuvausta, niin kyllä tuolle teknologialle sovellutuksia löytyy. 

Pari muuta blogaustani Lytrosta.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Lytro, Ng Ren

Ajatuksia valokuvauskojeiden tulevaisuudesta

Torstai 7.6.2012 klo 14:37 - Peter Forsgård

Sanotaan että kamera on vain väline jolla valokuvaaja ilmaisee itseään ja laite sinänsä ei ole tärkeä. Tuo pitää varsin hyvin siinä mielessä, että osaavissa käsissä ei kameralla ole niin väliä. Osaava saa aikaiseksi Valokuvan laitteella kuin laitteella.

Historiassa on myös käännekohtia, joiden kohdalla kameroilla on ollut merkitystä valokuvauksen kehittymiseen. Aikoinaan Oskar Barnack:in keksimä pienkamera, Leica, muutti valokuvausta merkittävästi. Se mahdollisti kuvaamisen paikoissa ja tavalla jota ennen ei voinut tehdä. Leica ja pienkamerat olivat iso osa esim. kuvajournalismin synnyssä. Muutamaa vuosikymmentä aiemmin oli Kodak omalla laatikkokamerallaan laajentanut ihmisten mahdollisuuksia valokuvata. Valokuvaus ei ollut enää kolmijalkamiesten yksinoikeus. Perhekuvat eivät enää välttämättä olleet ainoastaan studiossa otettuja portretteja, koska lähes kuka tahansa saattoi kuvata itse.

Taas kerran valokuvaus on murroksessa. Nyt kännykuvat tekevät osittain samaa kuin Kodak yli sata vuotta sitten teki. Koko asia liittyy laajempaan kokonaisuuteen eli digitalisoitumiseen ja kuvien jakamiseen. Minua haastateltiin aiheesta 3T-lehteen. Juttua ei ole verkossa, joten valitettavasti alkuperäiseen lähteeseen en voi linkittää. Toimittaja Tero Lehto kyseli mielipiteitäni kännykkä kuvaamiseen ja kuvien jakamiseen liittyen.

Sanoin mm. seuraavasti: "Kameroiden ongelma on yleensä se, ettei kuvia pysty suoraan jakamaan ilman tietokonetta. Tämä on erikoista, koska helppo jakaminen on tämän päivän juttu. Kameranvalmistajat syövät hitaudellaan omaa bisnestään." (lainaus s.8 3T/Tero Lehto/1.6.2012). Aprikoin myös, että pian kameroissa on mobiiliverkon tuki? Loppukaneettina totesin moibiilikuvauksen hyödyttävän myös kameranvalmistajia, koska kiinnostus valokuvaukseen lisääntyy ja jossain vaiheessa halutaan parempi kamera. Se näkyy järkkäri myynnin kasvuna nyt jo.

Toinen mielenkiinotinen aiheeseen liittyvä ovat huhut Applen suunnitelmista tehdä kamera. Heillähän aikoinaan oli digikameroita, mutta niiden valmistus lopetettiin jo 1997. Lopettamispäätöksen teki Steve Jobs tullessaan takaisin Applelle ja karsiessaan rönsyjä yrityksestä. Applehan oli silloin kohtuu huonossa jamassa.

Jobsin suunnitelmissa oli viime vuosina muuttaa valokuvaus tai suoraan kääntäen hän sanomansa: uudelleen keksiä valokuvaus. Se jo olisi suhteellisen mullistavaa, jos Apple tekee iOS käyttiksellä toimivan kameran. Se avaa uudet mahdollisuudet esim. kamera-applikaatioden käyttöön. Kuvien jakaminen ym. olisi varmaan myös mukana. Mitä muuta se mahdollisesti tuo tullessaan on arvoitus. Huhuissa on ollut esillä yhteistyö Lytron kanssa. Lytrosta blogailin vajaa vuosi sitten. Blogailun aihe oli aika sama kuin nytkin, mutta hiukan eri näkökulmasta. Siinä keskityin enemmän liikkuvaan kuvaan. Apple on ajatellut monista asioista toisin ja todellakin odotan mielenkiinnolla miten he aikovat keksiä valokuvaamisen uudestaan. Mitä uutta se tuo? Applikaatiohin liittyen Business Insiderissa oli mielenkiintoinen kaavio noipeimmin kasvavista app-kategorioista, valokuvaan ja videoon liittyvät appsit ovat määrällisesti eniten kasvavia. Niitä koodaavia yrityksiä myös rahoitetaan eniten.  

Nykyiset kamerat ovat aika pitkälle digikameroiksi muutettuja filmikameroita. Tarvitseeko näin olla tulevaisuudessa, vaikka nykyinen muotoilu onkin käytännössä aika hyväksi havaittu. Muuttaako Apple tämän(kin)? Polaroidin Android käyttiksellä toimiva "älykamera" ei sitä varmaan kuitenkaan tee?     

8 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Apple, Jobs Steve, Lytro, Polaroid, iOS, Android, kamerat, Barnack Oskar, Leica

Kohta ei tarvitse edes tarkentaa?

Torstai 23.6.2011 klo 10:11 - Peter Forsgård

Valokuvaus on muuttumassa rajusti seuraavien vuosien aikana tekniikan osalta. Red Epic tai sen kaltainen tekniikka on muuttamassa valokuvaamista videon suuntaan. Oikeastaan Epic on vastaus siihen tarpeeseen, joka tulee sitten kun lehdet ovat pääasiassa sähköisiä, mutta printtiäkin vielä tehdään. Osittain tämä tarve on jo nyt.

Toinen mielenkiintoinen tekninen innovaatio on Lytro-kamera. Sillä voi kuvata tarkentamatta ja päättää katseluvaiheessa mihin haluaa tarkentaa.  Lytron galleriasta löytyy esimerkkejä kuvista. Kyseistä kameraa on kehitetty jo vuosia ja se on saanut alkunsa Stanfordin yliopistosta. Kehittäjänä on ollut siellä opiskellut Ren Ng. Lytro kutsuu valokuvia "living pictures" ja niitä on käsittääkseni tarkoitus katsella verkossa ja tableteilla. Kannattaa katsoa Ng:n TechCruchille antama haastattelu. Siinä on tarkemmin ja seikkaperäisemmin asiasta. Videohaastattelu löytyy esim. FilmmakerIQ.comistaNew York Timesin artikkelissa on myös aiheesta lisää.

Saa nähdä miten Lytron käy vai tuleeko siitä samanlainen ikuisuusprojekti kuin se filmirullan näköinen digikenno, jonka olisi pystynyt laittamaan mihin tahansa kinokameraan. Sen nimeä en kyllä nyt juuri muista. Lytron kehittäjä Ng esiintyy kyllä vakuuttavasti tuossa linkkaamassani videossa ja on omiaan luomaan uskoa, että kyseessä on todellinen mahdollisuus menestykseen. 

Molemmissa näissä uusissa kehitysaskeleissa on yhteistä se, että ne on tehty perinteisen kameravalmistajien ulkopuolella. Tässäkään ei sinänsä ole mitään uutta, onhan kinofilmikamerankin kehittänyt Leica alunperin valmistanut mikroskooppeja. Oscar Barnack kehitteli pienkameraa kymmenen vuotta ja sota lykkäsi ensimmästä varsinaista Leicaa vielä toiset kymmenen vuotta. Varmasti siihen aikaan moni ison kameran valmistaja katosi markkinoilta. Samalla tavalla digitaalisuus on pyöhinyt valmistajia ja osa kadonnut kokonaan. Perinteiset elektroniikka valmistajat ovat tulleet peliin mukaan. On mielenkiintoista nähdä miten Lytro etenee ja onko siitä haastamaan Canonia ja Nikonia. Mikäli Lytro tosiaan toimii niin kuin se noissa esimerkeissä on, saattaa isoilta kameranvalmistajilta tulla muutama tarjous, jossa Lytro halutaan ostaa.

Toinen merkittävä muutos on editoinnin tai kuvankäsittelyn lisääntyminen. Jos paukutetaan sata kuvaa sekunnissa kertyy kuvia muutama kappale ja niiden valitseminen vie aikaa. Samoin tarkentaminen jälkikäteen lisää koneen ääressä istumista. Sikäli mikäli se on tarpeellista, koska kuvat voivat olla sellaisenaan julkaistavissa ja katsoja päättää mitä kuvasta haluaa katsoa tarkentamalla haluamaansa kohtaan. Living picture tekee kuvien jakamisesta aika mielenkiintoista ja tuossa on todellakin myös huima mahdollisuus lisätä kuvien katselun mielenkiintoa. Kuten videossa todetaan esim. tabletilla katsoessa.

Sitten kun vielä yhdistetään Epicin tekniikka ja Lytro, niin voi katsella leffaa ja tarkennella itse haluamaansa kohtaan. Jokainen katsoo hiukan erilaista leffaa :D  

Joku voi olla sitä mieltä, että onko se sitten enää valokuvaamista. Toisaalta kun Leicat tulivat "kolmijalkamiehet" kritisoivat silloin, että oikeat valokuvat otetaan vain isolla kameralla. Pienkameralla kuvaaminen on jotain muuta kuin valokuvaamista. Kuinka moni enää on sitä mieltä?

Asiat muuttuvat ja kehittyvät. Toiset tykkäävät ja näkevät mahdollisuuksia ja toiset eivät.

Eihän tärkeintä ole valokuva sinänsä vaan tarinoiden kertominen. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Lytro, Ng Ren, Barnack Oscar, Leica