My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl) Aalto Jussi (4 kpl) Aalto Tuija (4 kpl) Adams Ansel (10 kpl) Adobe (2 kpl) American Photo (3 kpl) Andrews Blake (2 kpl) Android (4 kpl) apurahat (2 kpl) Araki (2 kpl) Arbus Diane (5 kpl) arkisto (1 kpl) arkistointi (2 kpl) Art Fair Suomi (2 kpl) Asdam Knut (2 kpl) ASMP (2 kpl) Ateneum (4 kpl) audio (1 kpl) audioslideshow (10 kpl) Austrup Fearnley (2 kpl) Avedon Richard (6 kpl) avustajasopimus (2 kpl) Barack Obama (5 kpl) Beckett Martin (3 kpl) Bendiksen Jonas (2 kpl) Bieber Jodi (2 kpl) Black Star Rising (5 kpl) blogaaminen (1 kpl) blogi (31 kpl) blogit (1 kpl) Bloom Philip (8 kpl) Bombay Flying Club (2 kpl) Bonet Pep (2 kpl) Brady Matthew B. (3 kpl) Brander Signe (3 kpl) Bremer Stefan (6 kpl) Burri Rene (3 kpl) business (62 kpl) c/o (1 kpl) cameratruck (1 kpl) Canon (37 kpl) Canon 5D Mark II (8 kpl) Canon 7D (2 kpl) Canon EOS (2 kpl) Canon S90 (2 kpl) Capa Robert (4 kpl) Cederqvist Simon (3 kpl) cheerleading (1 kpl) CitiesDreamsIllusions (2 kpl) copyright (1 kpl) Corbijn Anton (6 kpl) Crewdson Gregory (2 kpl) croudfunding (4 kpl) dAgata Antoine (3 kpl) Dahl Cecile (2 kpl) Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl) digi (3 kpl) digiexpo (1 kpl) Digiexpo (7 kpl) Docendo (4 kpl) dokumentarismi (1 kpl) domain (5 kpl) elokuva (1 kpl) elokuvat (1 kpl) Emphas.is (3 kpl) english (1 kpl) ennustus (5 kpl) Epson (2 kpl) erikoista politiikkaa (10 kpl) Erwitt Elliot (2 kpl) etiikka (1 kpl) exhibition (1 kpl) exif (1 kpl) Facebook (11 kpl) FEP (3 kpl) filmi (2 kpl) Fink Larry (2 kpl) Finnfoto (17 kpl) Flattr (2 kpl) Flickr (2 kpl) forumit (1 kpl) foto12 (1 kpl) fotofinlandia (1 kpl) Fotofinlandia (13 kpl) Fotografiska (5 kpl) fotogrammi (1 kpl) fotoSkoda (1 kpl) Frakes Bill (3 kpl) Frank Robert (2 kpl) Freeman Michael (2 kpl) galleria (1 kpl) Getty Images (2 kpl) Gillmore Dan (2 kpl) Goldin Nan (4 kpl) Google Plus (2 kpl) Greenberg Jill (2 kpl) greenscreen (1 kpl) guru (8 kpl) haakuvaus (10 kpl) Hakasalmen huvila (2 kpl) HanGrip (2 kpl) Hasselblad (2 kpl) Hauswolff Annika von (2 kpl) HCP (8 kpl) Heald Laura (2 kpl) Heikura Hannes (9 kpl) Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl) Helsingin Sanomat (6 kpl) Helsinki (31 kpl) Helsinki School (6 kpl) Henry Alexx (2 kpl) Hipstamatic (2 kpl) historia (3 kpl) Hoepker Thomas (3 kpl) Holga (2 kpl) huoltoyhtiot (1 kpl) hybridi (1 kpl) hyperlapse (1 kpl) ICP (5 kpl) ilmaisu (2 kpl) ilmakuvaus (1 kpl) Instagram (5 kpl) internet (1 kpl) iOS (1 kpl) iPad (6 kpl) iPhone (3 kpl) iStock (2 kpl) iZettle (1 kpl) jalkapallo (3 kpl) japanilainen valokuva (1 kpl) Jarvis Chase (6 kpl) Jobs Steve (2 kpl) Jokela Markus (3 kpl) jooga (1 kpl) julkaisulupa (1 kpl) julkiset paikat (1 kpl) Jung Irmeli (2 kpl) Kaleva Matti J. (2 kpl) Kallio Harri (2 kpl) kamera (4 kpl) Kameraseura (4 kpl) kamerat (17 kpl) Kamppi (2 kpl) kansalaisjournalismi (3 kpl) Karsh Yosuf (2 kpl) Karttunen Johanna (2 kpl) katse.org (4 kpl) katukuvaus (4 kpl) keikat (1 kpl) Kelby Scott (2 kpl) Kero Sami (2 kpl) keskusta reitti (1 kpl) Kiasma (3 kpl) Kickstarter (5 kpl) kilpailu (1 kpl) kinofilmi (1 kpl) kirja (12 kpl) Kirjamessut (3 kpl) kirjaston kätköistä (1 kpl) kirjaston katkoista (18 kpl) kissa (1 kpl) kissanpennut (1 kpl) Kodachrome (2 kpl) Kodak (6 kpl) Koivunen Vesa (6 kpl) Kolari Jukka (9 kpl) kontaktikuvaus (1 kpl) Kopiosto (2 kpl) koripallo (1 kpl) Korjaamo (2 kpl) Koskinen Paivi (2 kpl) koulukuvaus (3 kpl) koulutus (14 kpl) Koutaniemi Meeri (4 kpl) Kovalainen Ritva (2 kpl) kritiikki (1 kpl) kulttuuripolitiikka (1 kpl) Kuukka Kari (13 kpl) Kuva & Kamera (7 kpl) kuvablogi (4 kpl) kuvajournalismi (61 kpl) Kuvalo (3 kpl) kuvamanipulaatio (2 kpl) kuvan julkaisu (1 kpl) kuvankäsittely (1 kpl) kuvankasittely (15 kpl) kuvanluku (1 kpl) kuvapankki (10 kpl) kuvatoimisto (2 kpl) LaChapelle David (5 kpl) Laforet Vincent (8 kpl) laki (1 kpl) Lange Dorothea (4 kpl) Langhans Jan (2 kpl) Lavaklubi (2 kpl) lehtikuvaus (1 kpl) Leibovitz Annie (7 kpl) Leica (3 kpl) Leinonen Kati (2 kpl) Leskela Jouko (3 kpl) lightroom (14 kpl) Lightroom Journal (2 kpl) Lindahl Erik (3 kpl) LinkedIn (2 kpl) linkki (52 kpl) lisenssi (1 kpl) Luceo (2 kpl) lukijan kuvat (1 kpl) Lumia (3 kpl) Luova (13 kpl) lyhyt elokuva (1 kpl) Lytro (3 kpl) Magic Lantern (2 kpl) Magnum (8 kpl) mainonta (1 kpl) mainoskuvaus (1 kpl) maisemakuvaus (1 kpl) Malmstrom Henrik (3 kpl) manipulointi (1 kpl) Mannermaa Lauri (2 kpl) Mannikko Esko (2 kpl) Mann Sally (9 kpl) Mapplethorpe Robert (2 kpl) markkinointi (3 kpl) Mark Mary Ellen (3 kpl) McCurry Steve (10 kpl) media (1 kpl) Mediapaivat (2 kpl) Mediastorm (4 kpl) Melcher Paul (2 kpl) messut (5 kpl) metadata (1 kpl) Metso Juha (2 kpl) Mexican Suitcase (6 kpl) micro four thirds (1 kpl) Mikkila Janne (2 kpl) Minkkinen (14 kpl) mobiilikuvaaminen (13 kpl) Model Lisette (2 kpl) moraali (1 kpl) Moriyama Daido (2 kpl) muistikortti (1 kpl) multimedia (3 kpl) muotokuva (4 kpl) muotokuvaprojekti (1 kpl) muotokuvaus (26 kpl) Musta Taide (6 kpl) mustesuihkutulostus (1 kpl) myytit (3 kpl) Nachtwey James (4 kpl) nakemys (1 kpl) näyttely (1 kpl) nayttely (8 kpl) neulanreika (1 kpl) neulanreikä (1 kpl) Newton Helmut (4 kpl) Ng Ren (2 kpl) Nikon (14 kpl) Nitsa (3 kpl) Nokia (8 kpl) NOOR (2 kpl) NY Times (5 kpl) Olympus (7 kpl) online video (1 kpl) Pagter Soren (2 kpl) Panasonic (10 kpl) Panasonic G1 (3 kpl) panoraama (1 kpl) Parempia kuvia (12 kpl) Parr Martin (2 kpl) patentti ´672 (2 kpl) Penn Irving (3 kpl) Perander Robert (5 kpl) perjantai13 (1 kpl) Petersen Anders (9 kpl) Phaidon (2 kpl) photofilm (1 kpl) photography (1 kpl) Photokina (9 kpl) Photoshelter (2 kpl) Photoshop (4 kpl) photostories (1 kpl) piilomainonta (1 kpl) Piiroinen Heidi (2 kpl) piktorialismi (1 kpl) plagiaatti (3 kpl) plateblog (2 kpl) Plato (3 kpl) Platon (3 kpl) Plugi (2 kpl) pokkari (2 kpl) Polaroid (5 kpl) portfolio (1 kpl) Potka Pekka (4 kpl) Praha (4 kpl) printti (1 kpl) Puputti Tiina (2 kpl) Pureview (4 kpl) Qaiku (2 kpl) radio (1 kpl) Rajala (2 kpl) Rautaheimo Kaisa (2 kpl) RED (3 kpl) Riis Jakob (4 kpl) ruokakuvaus (2 kpl) Saanio Matti (4 kpl) salama (2 kpl) salamalaitteet (1 kpl) Salgado Sebastiao (2 kpl) salibandy (24 kpl) Salo Merja (3 kpl) Sammallahti Pentti (2 kpl) Samsung (3 kpl) Sanoma Magazines (2 kpl) SanomaNews (5 kpl) Sanoma Oy (3 kpl) SanomaWSOY (3 kpl) Saudek Jan (2 kpl) SAV (10 kpl) Schoeller Martin (4 kpl) Scoopshot (5 kpl) sekalaista (1 kpl) Seymour David (2 kpl) Social Cam (2 kpl) softat (1 kpl) some (20 kpl) somesukuprojekti (1 kpl) sony (1 kpl) Sony (7 kpl) Sports Illustrated (3 kpl) Steichen Edward (2 kpl) Steidl (3 kpl) stereokuvaus (1 kpl) Stockholms Fotomassa (4 kpl) striimaus (1 kpl) Strobist (2 kpl) Stuart Matt (2 kpl) Stuckincustoms (1 kpl) studio (10 kpl) Studio Blick (1 kpl) Studio IMG (2 kpl) studiokuvaus (1 kpl) Studiovarustamo (1 kpl) Sudek Josef (2 kpl) Sulanto Matti (2 kpl) Sundstrom Eric (1 kpl) suomalainen valokuva (3 kpl) Suomen Kuvalehti (1 kpl) Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl) Suomenlinna (1 kpl) Suonpaa Juha (1 kpl) Super Bowl (1 kpl) suttukuvat (2 kpl) Szarkowski John (2 kpl) Taidemuseo Meilahti (1 kpl) taidevalokuvaus (1 kpl) Takala Antero (3 kpl) Talbot Henry Fox (1 kpl) Tammi (1 kpl) Tammi Maija (4 kpl) Tapes Michael (1 kpl) Taro Gerda (2 kpl) tearsheet (1 kpl) Tejada David (1 kpl) tekijanoikeus (51 kpl) tekijanoikeusaloite (3 kpl) Teknari (4 kpl) tekniikka (4 kpl) televisio (2 kpl) Tennispalatsi (9 kpl) Teosto (2 kpl) Terho Jesse (2 kpl) testit (1 kpl) The Americans (2 kpl) TheBestCamera (1 kpl) the Impossible Project (1 kpl) The New Yorker (2 kpl) The Online Photographer (3 kpl) The Stolen Scream (1 kpl) tietokone (1 kpl) Tiihonen Petra (1 kpl) Tikkanen Jukka (1 kpl) timelapse (6 kpl) Timiriasew (1 kpl) tineye (1 kpl) TinEye (3 kpl) Tirkkonen Sami (1 kpl) Toikkanen Tarmo (1 kpl) top 10 (5 kpl) Torkkeli Kimmo (1 kpl) Toscani Olivier (1 kpl) Tress Arthur (1 kpl) Tsekki (2 kpl) TTL (1 kpl) Tukholma (2 kpl) tulevaisuus (1 kpl) Turku (1 kpl) Turnley David (1 kpl) Turun Sanomat (1 kpl) Twitpic (2 kpl) Twitter (10 kpl) tyonkulku (1 kpl) tyopaja (11 kpl) Ueda Shoji (1 kpl) Unia ja Sarjakuvia (6 kpl) Upian (1 kpl) urheilukenttä (2 kpl) urheilukuvaus (9 kpl) Ut Nick (2 kpl) Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl) vaalijulisteet (2 kpl) Vaasa (1 kpl) valaisu (4 kpl) Valkonen Jukka (1 kpl) valokuva (85 kpl) valokuvaaja (3 kpl) valokuvakilpailut (1 kpl) valokuvamessut (3 kpl) valokuvanayttely (58 kpl) valokuvan vuosi (1 kpl) valokuvataide (3 kpl) Valokuvataiteen museo (12 kpl) Valokuvataiteenmuseo (2 kpl) valokuvau (1 kpl) Valokuvaus (15 kpl) valokuvaus (666 kpl) valokuvauskilpailu (4 kpl) valokuvauslehti (1 kpl) valokuvausmessut (1 kpl) valokuvaus SAV (1 kpl) Vanhanen Hannu (1 kpl) varilampotila (1 kpl) Vasko Ea (2 kpl) vedostus (1 kpl) Veijo Karoliina (2 kpl) verkkokaupat (1 kpl) verkkolehti (2 kpl) verkkosivut (3 kpl) verkkoyhteys (1 kpl) Veturitalli (1 kpl) Viddy (1 kpl) video (14 kpl) Videokuvaus (2 kpl) videokuvaus (35 kpl) videostock (1 kpl) Vignette (2 kpl) VII Photo (1 kpl) VII Photo Agency (1 kpl) VII The Magazine (2 kpl) Vilna (2 kpl) Vimeo (2 kpl) Vine (1 kpl) vinkit (1 kpl) Virka Galleria (2 kpl) Vivolin Asko (1 kpl) Vuoden lehtikuva (11 kpl) Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl) Vuoden luontokuva (2 kpl) Vuoden muotokuvaaja (9 kpl) VVI (4 kpl) Wagstaff Sam (1 kpl) Watkins Carlton E. (2 kpl) Watson Albert (7 kpl) webdokumentti (1 kpl) WeeGee (1 kpl) Westermark Kirsi (1 kpl) Weston Edward (2 kpl) WhatTheDuck (1 kpl) White Charles (1 kpl) William Imaging Research (1 kpl) Winogrand Gary (1 kpl) World Press Photo (2 kpl) World Press Photo Award (2 kpl) Worley Brian (1 kpl) Wornell Gary (1 kpl) Wreck a Movie (1 kpl) xpoSeptember (1 kpl) Yamaji Yuka (1 kpl) Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl) You Tube (8 kpl) Zacuto (1 kpl) Zeiss (1 kpl)

Muutoksesta taidevalokuvassa.

Tiistai 24.7.2012 klo 11:25 - Peter Forsgård

YLE Uutiset kirjoitti (14.7.2012) suomalaisen dokumentaarisen taidekuvan noususta. Yhtenä syynä mainitaan Sanomien sopimus ja sen aikaansaama valokuvaajien pakko yrittää ja katsella jotain muuta. Valokuvaajat eivät ole kovin innokkaasti allekirjoittaneet Sanomien avustajasopimuksia ja työt ovat vähentyneet ja joillakin jopa kokonaan loppuneet. On ollut aikaa omille projekteille. Kuten olen aiemminkin sanonut kriiseissä ja muutoksissa piilee myös mahdollisuus.

Merja Tammi sanoo, että syynä on dokumentaarisen taidekuvan nousuun on se, että on kulunut riittävästi aikaa ylipolitisoituneelta 70-luvulta. Silloinhan taidevalokuva määriteltiin Valtion taidetoimikunnan toimesta taiteeksi joka kertoo yhteiskunnasta kriittisesti ja objektiivisesti. Aivan käsittämättömän absurdi ajatus, että valtio määrittää mikä on taidetta. Myös tuo objektiivisuus kuulostaa naivilta. 

"- Valokuvassa on ehkä siirrytty siihen vaiheeseen, että valokuvan ei uskota kertovan totuutta maailmasta, ei ainakaan tällaisen ei-kuvajournalistisen dokumenttikuvan, vaan se on enemmänkin totuus minun maailmastani, eli näkökulma on se, että kerron omasta maailmastani, että mitä minä näen, kun mä katson tuonne ulos, dokuvalokuva nettivalokuvaaja Aki-Pekka Sinikoski kertoo." (lainaus tuosta ylempänä linkittämästäni jutusta.)

Yhteiskunnallisessa ja kriittisessä valokuvassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa. Kuten tuossa lainauksessa on, se kertoo enemmän siitä miten valokuvaaja näkee maailman ja eikä välttämättä väitä sen olevan objektiivistä. Minusta tämä suuntaus on hyvä, se antaa katsojalla liikkuma varaa tehdä omia päätöksiä. 70-lukulainen "objektiivinen" kriittisyys oli osoittelevampaa ja tuntuu myös, että siinä pyrittiin määrittämään asiaa ylhäältä alaspäin. Tuo politisoituminen silloi mm. omalta osaltaan vaikutti siihen, että A.R. Minkkisestä ei tullut silloisen TAIK:n valokuvausosaston vetäjää. Hän itse on sanonut ajan olleen liian vasemmistolainen, jotta olisi voitu hyväksyä amerikkalainen opettaja.

Onneksi ajat ovat tuolta osin muuttuneet avoimempaan ja keskustelevanpaan suuntaan. Taidevalokuvassa voidaan tehdä enemmän valintoja, eikä sitä määritä valtio. 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, taidevalokuvaus, Minkkinen, Tammi, Merja, Sinikoski Aki-Pekka

Minkkisen työpajasta muutamia huomioita.

Lauantai 8.8.2009 klo 10:15 - Peter Forsgård

Helsingin Valokuvakeskus järjesti yhteistyössä Kotkan Valokuvakeskuksen kanssa Arno Rafael Minkkisen vetämän työpajan Kotkassa.

Itse en osallistunut työpajaan vaan olin järjestävän osapuolen edustaja junailemassa työpajaa ja auttamassa Minkkistä käytännön asioissa. Oli varsin mielenkiintoista olla vaihteeksi sillä puolen. Toki olisin mielelläni osallistunut myös kuvaamiseen, mutta aikataulut eivät olisi antaneet myöden keskittyä 100% kuvaamiseen. Sen verran kuitenkin 17 työpajalaisten ja Minkkisen kanssa meni aikaa kaikkeen muuhun. Sain toki Minkkiseltä palautetta omi sta kuvistani, joit a olin ottanut mukaan. Palaute oli erittäin hyvää, kriittistä, rehellistä ja rakentavaa. Sain taas paljon pohdittavaa "bussissa" matkustamiseen. 

Minkkisen tapa opettaa on erinomainen. Hän ei opeta omaa kuvaamistaan, vaan hän pyrkii viemään jokaista oppilasta eteenpäin siinä mitä oppilas itse kuvaa ja haluaa kuvata. Mikään genre, aihe tai tapa kuvat ei ole toista parempi tai huonompi. Toki Minkkinen ohjaa ja ehdottaa erilaisia suuntia mihin kukin voisi omaa valokuvaustaan viedä. Henkilökohtaisissa tapaamisissa jokaisen työpajalaisen kanssa Minkkinen antaa pieniä tehtäviä, jotka vievät kuvaajaa henkilökohtaisesti eteenpäin.

Minkkisen kuvakritiikkien yhteydessä kertomat tarinat ja ajatukset, joita kuvat herättivät ovat hienoa kuunneltavaa. Tapa jolla Minkkinen tarinat kertoo saa kuulijaan istumaan aivan hiljaa ja innostus näkyy silmistä, kun työpajalaisilla ajatus raksuttaa.

Työpajaan osallistui niin ammattilaisia kuin aktiivisia harrastajia. Taso oli erittäin korkea. Sitoutumisesta kertoo se valtava työmäärä, jonka kukin työpajan aikana teki. Kuten eräs työpajalaisista Kymen Sanomien jutussa sanoi: Viikko kuvia kolmen tunnin yöunilla. Työpajoissa arvokasta ovat myös kurssilaisten antama palaute toisilleen. Ne tuovat valtavasti lisäarvoa ja luovat keskustelua kuvista. Työpajan anti on paljon enemmän kuin vetäjän ja oppilaiden summa.

Perjantaina kuvien loppukatselmuksessa näimme huikeita kuvasarjoja. Tasosta kertoo se, että peräti kuusi kurssilaisista olisi hakiessaan voinut mahtua Minkkisen Master-tason työpajaan Ranskassa. Sinne haettiin portfolioilla.

Minkkinen valotti tulevaisuuden suunnitelmistaan. Tulemme näkemään varsin mielenkiintoisia juttuja lähi tulevaisuudessa.

Yhteistyö Minkkisen kanssa tulee jatkumaan. Alustavasti juteltiin kesästä 2011 tai 2012. Minkkinen myös antoi mielenkiintoisia nimiä, joiden saamisessa Suomeen hän voisi auttaa. Katsotaan miten näiden todellisten maailman tähtien kanssa edetään. 

Linkit vuonna 2007 kirjoittamiini tuntemuksiin Minkkisen työpajasta Vilnassa:

Intimacy of a Stranger, Signature of the Eye, Body of Your Work ja Body of My Work and finding the signature of The Eye

 

Bookmark and Share Subscribe

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen, HCP, Kotkan Valokuvakeskus

Työpajoista

Tiistai 10.2.2009 klo 9:02 - Peter Forsgård

Valokuvaustyöpajat ovat minulle ollut mielenkiintoinen lisä ammattikuvauksen vastapainoksi. Se antaa mahdollisuuden kuvata omia projekteja, nähdä uusien tuttavuuksien kuvia, keskustella niistä ym.

Ensimmäiset työpajat kävin 80-90 luvun taitteessa Orivedellä. Matti J. Kaleva veti siellä viikon työpajaa siihen aikaan aina kesäisin. Sen jälkeen kävin säännöllisin väliajoin VVI:ssä erilaisia työpajoja. Tiiviimmin tuli käytyä vuosituhannen vaihteessa, kun digitaalisuus nosti päätään.

Seuraava vaihe tuli Luovan kuvauksen työpajojen muodossa tämän vuosikymmenen puolivälissä. Joka vuosi on ollut pyrkimys käydä ainakin yksi työpaja advanced/langs/fi.js"> . Ne antavat mahdollisuuden myös harrastaa valokuvausta. Niistä saa lisäpotkua ja inspiraatiota. 

Nyt olen itse järjestämässä HCP:n puheenjohtajan ominaisuudessa työpajoja. En siis vetämässä, vaan järjestämässä. Kesän  2009 kohokohtina ovat Arno Rafael Minkkisen työpaja heinäkuussa Kotkassa sekä Stefan Bremerin Kontaktikuvaus työpaja elokuussa Helsingissä. Käy katsomassa muu työpaja valikoima HCP:n verkkokaupasta.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tyopaja, HCP, koulutus, valokuvaus, Minkkinen, Bremer Stefan, Kaleva Matti J., VVI

Kontaktikuvauksen huumaa

Tiistai 26.8.2008 klo 8:29 - Peter Forsgård

Olin mukana viime viikonloppuna HCP:n järjestämässä Stefan Bremerin vetämässä Kontaktikuvaustyöpajassa. Kontaktikuvaus on eräänlaista katukuvausta, jossa kuvataan ihmisiä heihin kontaktia ottaen. Lyöttäydytään kadulla tuntemattomien ihmisten seuraan, jutellaan heidän kanssaan, kuvataan heitä jne. Tilanteeseen ei tule kuulua mitään "kuvan varastamista" vaan kuvattavan tulisi antaa kuva kuvaajalle. Bremer korosti ihmisenä olemista, aivan samoin kuin Anders Petersen sanoo, "Photography is about being a human being", hiukan mukailtuna.

advanced/langs/fi.js">

Opetus kulki osallistujien kuvien kautta. Perjantain ennakkotehtävänä oli näyttää kolme "kontaktikuvaa" menneeltä kesältä. Niiden kuvien kautta käytiin keskustelua valokuvaamisesta, kontaktikuvaamisesta, elämästä ym. Hyvää Bremerin tavassa opettaa on hänen kykynsä aktivoida kommentoimaan ja keskustelemaan. Perjantai-illan kuvan katselu rupeama oli tavallaan aika rankka. Osallistujia oli 18 eli kuvia oli kohtuullisen paljon.

Ennakkotehtävä kritiikin jälkeen oli aika lähteä tekemään ensimmäistä tehtävää. Tehtävän antona oli Keskeltä ja kovaa, vai oliko se muotoiltu Keskeltä ja täysillä. Lisäpisteitä annetaan, jos saa turpiinsa. Tehtävänä oli siis heittäytyä täysillä Taiteiden yön humuun ja kuvata tuntemattomia ihmisiä. Perinteisen tarkkailevan katukuvauksen kautta tehtävä ei onnistu sillä kontakti pitää näkyä kuvassa. Hyvin pitkälle tuttua Petersenin työpajassa käyneille. Taiteiden yö on hyvä hetki pitää Kontaktikuvauksen työpaja. Ihmisiä on paljon liikkeellä ja hilpeissä tunnelmissa. Se helpottaa kuvaamista. Toisaalta taas kuvattavien liiallinen esittäminen ja tyrkylle tunkeminen häiritsee hiukan kuvaamista. Kaljaa kittaavien nuorien kuvaamisessa taas minusta ei ole mitään kiinnostavaa tästä lähtökohdasta. Se sopisi paremmin aiheeksi esim. Markku Niskasen vetämään Reportaasikuvaustyöpajaan.

Oma tehtäväni meni ihan kivasti ja Bremeriltä saatu palaute oli erittäin positiivista. On ihan hieno tunne siinä mielessä, että niin Petersen, Minkkinen kuin Bremerkin ovat pitäneet kovasti tyylistäni ja tavastani ottaa kuvia. Kysehän ei ole niistä joka päiväiseen työhön liittyvistä kuvista, niitä en ole näissä yhteyksissä edes näyttänyt, vaan niistä joita otan harrastusmielessä. Tätä kuvagenreä edustaa myös syyskuussa avattava yhteisnäyttelyni Human - Inhimillistä - Mänskligt. Toinen kuvaajahan on Robert Perander. Näyttelyni on ensimmäinen julkinen ulostulo tässä kuvagenressä. Tähän asti näitä kuvia ovat nähneet vain työpajalaiset ja muutamat muut läheiset kuvaajaystävät.

Lauantain kuvakritiikki oli varsin pitkä, koska kuvien määrä oli valtava. Jokainen esitti 5-10 kuvaa. Itse olin iltapäivän poissa hääkuvauksissa. Sinänsä harmi, etten silloin päässyt näkemään muiden töitä. Muiden onnistuminen on yksi tärkeä innostuksen ja inspiraation lähde. Toinen tärkeä on työpajojen henki, siellä tapaa tuttuja, tutustuu uusiin ja sitäkin kautta saa inspiraatioita.

Lauantai-illan tehtävät olivat varsin haastavia. Tehtävä oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa oli kuvata kolme tuntematonta ihmistä, jotka muistuttavat sinua. Yhteys voi olla fyysinen tai henkinen, mutta sen pitää näkyä kuvassa. Toinen tehtävä oli kuvata itsesi kahden kuvitteellisen partnerin kanssa, todellista kontaktikuvausta siis. Kuvissa tuli näkyä yhteys partnereiden välillä eli kuva tuli olla uskottava.

Tehtävä karsi jonkin verran osallistujia ja kaikki eivät myöskään näyttäneet kuvia. Suurin osa, jotka näyttivät, olivat todellakin ylittäneet itsensä tai ainakin heittänet itsensä täysillä likoon. Näimme monta huikeaa suoritusta, fyysistä kontaktia ja rakennettuja kuvitteellisia parisuhteeseen liittyviä tilanteita. Omat kuvalliset ratkaisut olivat tässä tehtävässä hiukan muista poikkeavia ja siinä suhteessa saivat kiitosta. Valokuvallisesti eivät sinänsä olleet kovin merkittäviä. No ehkä yksi oli sitäkin. Paras kommentti kyseiseen kuvaan oli erään kurssilaisen spontaani hiljainen, "Ei jumalau…!".

Viimeisen kuvaustehtävän tarkoituksena oli enemmänkin se otettu kuva tekona kuin se itse kuva. Toki kuvat arvioitiin kuvina suhteessa tehtävän antoon, mutta teot tulivat kyllä varsin merkittävästi esiin arvioissa.

Uskon, että Stefan Bremer oli aidosti tyytyväinen työpajalaisten panokseen ja tuloksiin. Hän ei ole aikaisemmin opettanut aikuisia, eikä käsittääkseni harrastajia. Hänen näkemyksensä mukaan monet esitetyt kuvasarjat eivät häpeäisi ollenkaan taikkilaisten tai Lahdessa opiskelevien vastaavista.

Oikeastaan ainoa työpajojen huonopuoli on se, että intensiivisen kurssin jälkeen on takki ihan tyhjä. Toinen haaste on pitää ja järjestää jotain lisätapahtumaa, jotta työpajan loistava henki saadaan pidettyä yllä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, HCP, Bremer Stefan, kontaktikuvaus, Petersen Anders, Minkkinen

Kirjaston kätköistä, Robert Adams: Beauty in Photography

Keskiviikko 27.2.2008 klo 17:57 - Peter Forsgård

Pitkästä aikaa uutta tekstiä.

Robert Adamsin Beauty in Photography koostuu kahdeksasta essestä, joissa hän pohtii valokuvan kauneuden käsitettä ja siihen liittyviä paradokseja.

Kirjannimeen oikeastaan kuuluu myös sanat "Essays in defense of traditional values." Robert Admas on itse maisemakuvaaja ja se tulee esii n monessa kohdassa kauneuden määrittelyn kanssa. Adams pohtii kauneuden ja muodon yhteyttä. Oikeastaan on parempi käyttää sanaa form, pelkkä muoto ei kuvaile minusta asiaa oikein.

Taiteesta luonnollisesti kirjoitetaan ja sen kritiikkiä käsitellään. Kritiikin lähtökohtana on kolme kysymystä (käännökset vapaita, joten laitan alkuperäisen tekstin mukaan): "Mitä taiteilija yrittää sanoa/tehdä?" ("What is the artist trying to do?"), "Sanooko/tekeekö hän sen? ("Does she/he do it?"), "Kannattiko se tehdä/sanoa?" (Was it worth doing?"). Lopullinen ajatus tässä on siis Did she/he reveal Form, that is, Beauty? Kriittiiki esseen lopussa on sanottu eräs tärkeä asia: valokuvaajan pahin vihollinen ovat hänen huonot kuvansa.

Making Art new-esseessä puhutan taiteen prosessista tai oikeastaan taiteilijan prosessissta. Toki yksittäiset prosessit ovat henkilökohtaisia, mutta tässä on siis kyse laajemmasta kokonaisuudesta. "No young artist can grow unless he emulates someone bigger than himself" Valokuvan osalta tilanne on täysin sama. Kaikki minua opettaneet valokuvaajat ovat sanoneet samaa ja kuten Anders Petersen sen minusta parhaiten ja värikkäimmin ilmaisi: "Steal, Steal, Steal like hell".

Taas palataan siihen Minkkisen esittämään Helsinki Busstation-metaforaan. (kirjoitin siitä aiemmin blogissani)

Luettuani tuon kirjan en olenkaan ihmettele miksi Minkkinen sitä suositteli. 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kirjaston katkoista, Adams Robert, Minkkinen

Stay on the f*****g bus

Lauantai 26.1.2008 klo 10:54 - Peter Forsgård

Arno Rafael Minkkinen piti eilen lyhyen luennon Valokuvataiteen museossa. Luennon aiheena oli juuri avattu MexicoAxaca-näyttely ja Spirit Level -työpajat. Spirit Level -työpajat ovat Minkkisen kehittämä yhteistyö suomalaisten ja amerikkalaisten valokuvauksen opiskelijoiden välille. Työpajat järjestetään aina molemmille vieraassa kulttuurissa, jotta uudenlaisen k ulttuurin vaikutuseroja voi myös tutkia suhteessa syntyvään kuvaan. Viimeisin Spririt level -työpaja oli juuri nyt esillä oleva MexicoAxaca -työpaja.

Näyttelyssä on mielenkiintoista huomata suuri ero amerikkalaisten ja suomalaisten opiskelijoiden tavassa kuvata. Amerikkalaiset tukeutuvat hyvin vahvasti klassiseen tapaan valokuvata ja suomalaisilla on enemmän "contemporary art" -lähestymistapa. Se näkyy tekniikassa muun muassa siinä, että suurin osa amerikkalaisten kuvista olivat mustavalkoisia ja hopeagelatiinivedoksia, kun taas suomalaisten kuvat olivat digitaalivedoksia. Sisällöllisesti amerikkalaisten kuvat myös kunnioittavat klassista tapaa ilmaista asiaa. Kuvat ovat myös valollisesti hyvin erilaisia. ripustuksissakin on selkeä ero. Minkkinen tosin totesi, että vaikutus amerikkalaisten tapaan kuvata tässä kyseisessä tapauksessa johtuu vahvasti siitä, että suurin osa osallistujista olivat hänen oppilaitaan.

Minkkinen innostui myös puhumaan valokuvasta laajemminkin. Hän muun muassa jälleen korosti valokuvan tekemistä pitkäjänteisesti eli käytti esimerkkinään "Helsinki Busstation" -metaforaansa, toisin sanoen "Stay on the f*****g bus". Yksinkertaisesti sanottuna ei pidä pelätä plagiointia vaan jatkaa sinnikkäästi uskomaansa kuvaamiseen. Kun riittävän pitkään tekee jotain se muuntuu ja saa eri piirteitä kuin alkuperäinen. Töistä tulee kuvaajan omia. Sen jälkeen niissä alkuajan töissäkin huomaa eron esikuviinsa. Minkkinen on itse elävä esimerkki tästä. Hänen alkuajan ensimmäisiä kuviaan verrattiin Bill Brandtin kuvaan jalkapohjista. Kuka nykyään sanoisi, että Minkkinen plagioi?

Tässä ajattelussa korostuu myös Minkkisen suuri kunnioitus valokuvaajan eri vaiheiden töitä. Hänen mielestään ei ole koskaan kuvallisesti "opiskeluvaihetta" vaan kaikki kuvat ovat arvokkaita ja sen ajantöitä. Minkkinen on itse tästäkin esimerkki, hänen Saga-kirjansa kannessa on opiskeluaikana tehty kuva. Kuva on loppuunmyyty ja kuten Minkkinen totesi, ei sitä kuvaa myydä suurissa huutokaupoissa opiskelijatyönä.

Minkkisellä on suuri kunnioitus valokuvauksen historiaan. Monet hänen kuvistaan ovat kunnianosoituksia suurille mestareille. Meksikossa hän kuvasi kuvia, jotka olivat kunnianosoituksia Manuel Álveres Bravolle. Hän sanoi etsivänsä Bravon kuvia. Toinen esimerkki oli hänen etsiessään Carleton E. Watkinsin kuvaa. Minkkinen kertoi kuvatessaan maisemaa ja itseään seisovansa Watkinsin kuvan sisällä. Hän kertoi jättäneensä itsensä varjoon ja näin kunniottaen Ansel Adamsin innoittajaa Watkinsia olevansa tämän varjossa. Kuinka moni nykyään syyttää isoa A:ta plagioijaksi? MexicoAxacassa on kaksi Minkkisen ottamaa kuvaa. Toinen kuva Bravo henkinen "A Man and his Dog". Minkkisen kuvassa näkyvä varjo näyttää koiralta. Kuva on myös muisto Minkkisen pari vuotta sitten kuolleesta rakkastaa Ismo-koirasta, joka on edelleen läsnä. Minkkisen ei ollut tarkoitus kuvat kuvaa kuten hän sen sitten loppujen lopuksi otti. Kuten Minkkinen sanoi luonto auttoi häntä ottamaan sen kuvan. Toinen näyttelyssä oleva kuva on taas kunnian osoitus Edward Westonille ja Tina Modottille. Molemmat ovat siinä kuvassa. Käykää katsomassa, kuva on mielenkiintoinen tarinan tietäen ja tuntien Westonin ja Modottin tarinan.

Minkkinen myös kertoi tulevista projekteistaan liittyen Suomeen. Kesällä ilmestyy hänen kirjansa Homework. Kirjaan on koottu hänen Suomessa ottamiaan kuvia. Kuvia on alkaen vuodesta -73 aina ilmesiesti eiliseen iltaan asti. Hän sanoi vielä illalla ottavansa kuvan hotellinsa ikkunasta. Kirjan kustantaa Like. Hänellä on myös näyttely Galleria Anhavassa, samaan aikaan kun kirja julkaistaan. Lahden Taidemuseossa Homework-näyttely avataan tammikuussa -09.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Minkkinen, Spirit Level, Brandt Bill, Bravo Manuel Alvares, Watkins Carlton E., Adams Ansel, Weston Edward, Modotti Tina, Valokuvataiteen museo

Mennyttä, olevaa ja tulevaa

Torstai 27.12.2007 klo 17:25 - Peter Forsgård

Vuoden vaihtuessa eri saiteilla esitellään Vuoden parhaita kuvia. Oikeastaan pitäisi kuitenkin puhua parhaista julkaistuista kuvista.

American Photo ja Popular Photography esittelevät saitillaan myös Vuoden parhaita. 83 kuvaa eri kategorioista pyörii slideshowna. Kannattaa katsoa läpi. Kunkin kategorian parhaista on myös selostukset kuvista ja kuvaajista.

Muotokuvauksen paras on mielenkintoinen. Martin Schoellerin Close-up -sarjan muotokuvat ovat poikkeuksia muotokuvan valtavirrasta. Itse en niistä kovin paljoa pidä, mutta muutamaan persoonaan tuollainen valaisu kieltämättä sopii. Kahdella strip-boxilla valaistuna katseesta tulee minusta aavistuksen erikoinen. Tosin voi olla, että kuvat ovat valaistu isolla softboxilla suoraan kameran suunnasta. Boxi sijoitettuna niin, että kuvaaja itse on boxin edessä. Mallin silmistä katsottuna näin näyttäisi olevan. Clare-agencyn sivuilta löytyy lisää Schoellerin kuvia. 

Lisää vuoden parhaita varmasti tulossa. Palataan niihin kunhan niitä tulee lisää.

Joulupukki toi Magnum Magnum -kirjan. Kirja on Magnumin 60-vuotis juhlajulkaisu. Siihen on kerätty lähes kaikkilta Magnum-kuvaajilta 6 kuvaa. Äkkipäätä katsottuna Sebastioa Salgado on ainakin poissa. Yksi suomalainenkin löytyy, Ilkka Uimonen. Kunkin kuvaajan kuvat on kerännyt kolleega Magnumista eli kuvaajat ovat keränneet toistensa kuvista 6 itselleen merkittävää kuvaa. He ovat myös kirjottaneet lyhyen selostuksen kuvavalinnan taustoista. Kirjassa on myös kunkin kuvaajan kohdalla lyhyesti kirjoitettu elämäkertatietoja. Kirjan on painanut saksalainen Steidl. Se on tunnettu ja käsittääkseni arvostetuin valokuvakirjoja painava painolaitos ja kustantamo. Magnum Magnum on ihan ehdoton must jokaisen valokuvaajan hyllyssä.

Ensi vuonna Helsingissä on taas kohtuullisen monta varsin mielenkiintoista valokuvanäyttelyä. Valokuvataiteen museossa on lehtikuvauksen teemavuosi. Keväällä Hannes Heikuralla on suuri yksityisnäyttely, Markus Jokelan kuvia on esillä kesällä. Syksyllä on Ismo Höltön ja Mikko Savolaisen Retrospektiivi.

Teemanäyttelysitä mainittakoon kesällä esillä oleva New Generation - kuvajournalismin nuoret näkijät. Se on varsin mielenkiintoinen, onhan kuvajournalismin tasoa viime vuosina moitittu. Toinen mielenkiintoinen teemanäyttely on Vuosi 1918: Valokuvat ja muisti. Kaksi muuta mainittavaa näyttelyä ovat Uusi Suomi ja Arno Rafael Minkkisen työpajassa syntyneiden kuvien näyttely, MEXICOAXACA.

Valokuvataiteen museossa on siis paljon nähtävää ensi vuonna.

Eräs vuoden kohokohdista on helmikuun alussa avattava Nan Goldinin näyttely Kiasmassa. Nan Golding tuli tunnetuksi alunperin klubeilla esittämästään diashowsta The Ballad of Sexual Depency. Siitä on myös painettu kirja.

Mielenkiintoisia näyttelyitä vuonna 2008 tulee myös tarjoamaan Galleria Luova.fi. Näyttelyohjelma ei vielä ihan ole valmis, mutta julkaistaneen ainakin kevään osalta pikapuolin. Mikäli joku on muuten kiinnostunut hakemaan näyttelyä kyseiseen galleriaan, löytyy ohjeet täältä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, American Photo, Schoeller Martin, Steidl, Goldin Nan, Luova, Minkkinen, Valokuvataiteen museo, Magnum

Body of My Work and Finding the Signature of My Eye

Sunnuntai 5.8.2007 klo 20:13 - Peter Forsgård

Olen prosessoinut Arno Rafael Minkkisen työpajan antia eilen ja tänään. Kuviin, joita siellä otin, en ole vielä palannut. Haluan ottaa niihin muutaman päivän etäisyyttä ja katsella niitä sitten ”tuorein” silmin.

Suurimman vaikutuksen Minkkinen minuun teki tavallaan, jolla hän käsitteli ihmisiä. Kaikki osallistujat olivat hänelle yhtä tärkeitä ja hän piti huolen siitä, että kaikki saivat tasapuolisesti häneltä aikaa. Toinen iso ja merkittävä asia ol i hänen suhtautumisen valokuvaan. Kaikki valokuvaus oli hänelle yhtä arvokasta ja tärkeää. Valokuvaus on kaikissa muodoissa dokumentointia, näin minä sen tulkitsin. Valokuvaus joka tapauksessa kumpuaa tunteista ja omista kiinnostuksen aiheista. Kaikki työpajassa saadut tehtävät annettiin kirjallisena. Niissä oli aina jokin tarina ja se tarina toimi metaforana tehtävän tulkintaa varten. esimerkkinä vaikka Intimacy of the Stranger-tehtävässä oli ajatus siitä milloin stranger muuttuu ”tutuksi”. Koko työpajan läpi kulkeva punainen lanka oli ”the Body of Your Work”. Sillä Minkkinen tarkoitti oman tyylinsä löytämistä/pitämistä. Jos on aloittanut jonkun ”aiheen” ja/tai tyylin, siitä kannattaa pitää kiinni.

Todennäköisesti jossain vaiheessa joku tulee sanomaan, että tuo kuva on plagiointi ja tuokin kuva on jo otettu jne. Harmittavan moni muuttaa suuntaa ja aloittaa kuvan tekemisen erilailla, eri aiheesta ym. Taas menee aikaa ja uusista kuvista kuulee samat kommentit kuin ensimmäisestä yrityksestä. Todennäköistä on, että taas tyyli muuttuu. Minkkisen ohje on jatkaa sitä ensimmäistä juttuaan ja ”make a case out of it”. Kun tekee tietynlaista kuvaa tarpeeksi kauan, siitä tulee merkittävää ja ainutlaatuista. Aika monille hän sanoi kuvista, että ”challenge the artistic world, make a case out of this.” Hän näki monessa sisällä piilevän potentiaalin, heidän kuvansa tulivat sydämestä. Saattoi olla että tekniikassa tai tavasta ilmaista oli korjaamista, mutta se ei ollut kovin tärkeää, vielä. Pääasia oli, että kuvat lähtevät sisältä. Minusta tuo lähestymistapa oli hieno ja sai kaikki kurssilaiset astumaan monta askelta eteenpäin omassa työssään. Jälkeenpäin ajateltuna tuo tapa ajatella ei oikeastaan ollut mikään yllätys. Minkkisen omasta historiasta löytyy monta kohtaa, jotka ovat muovanneet hänen ajattelunsa tuohon suuntaan. Oikeastaan koko hänen kuvallinen legacy on todiste tuon ajattelun oikeellisuudesta. Helppo tie se ei suinkaan ole, mutta mahdollinen.

Minun oman ”taiteellisen”kuvaamisen kehittymisen kannalta työpaja oli mainio. Sain erittäin paljon hyviä vinkkejä ja ohjausta mihin suuntaan kannattaisi kulkea. Näytin työpajassa vain omiin projekteihin liittyviä kuvia. Kaupallisia töitä ei ollut esillä kertakaan. Olen tyytyväinen, että kävin ensin Petersenin työpajan (kaksi kertaa) ja vasta sen jälkeen Minkkisen. Petersenin antama tunne oli kuin olisi lyöty nyrkillä naamaan, niin kovin se kolahti. Toisella kerralla löysin ja oivalsin juttuni. Tavallaan se ”the body of My Work” löytyi silloin. Minkkinen osasi upeasti ohjata minua oikeaan suuntaan tai siis suuntaan joka minusta nyt tuntuu oikealta. Kuvaustyyli oli johdonmukainen ja Minkkinen toi siihen lisänä ajatuksia kuvien kerronnallisuuden lisäämiseksi. Kuvista tulisi näkyä ja tuntua vielä enemmän, jotta kuva olisi vielä enemmän ”memorable”. Minkkinen auttoi minua ”to sharpen my pyramid” ja löytämään ”signature of my eye”.  Näitä kuvia, joita olen omina projekteina ottanut, ei ole ollut vielä missään julkisesti esillä. Muutamat kollegat ja ystävät ovat niitä nähneet. Niistä kuvista lähtee rakentumaan uusi juttu kaupallisen kuvauksen rinnalle. Sen suhteen on paljon suunnitelmia, joista sitten myöhemmin kun suunnitelmat aktualisoituvat. Mielenkiintoisia aikoja minulla on edessä joka tapauksessa. Uudistan parhaillani verkkosivujani ja sinne tulee oman osio omille projekteille. Kaiken kaikkiaan kurssilaisten kuvat olivat hyvää tasoa ja kaikki tekivät kovasti töitä valokuvan eteen koko viikon. Kova työ palkittiin monen kohdalla selkeään parannukseen omassa työssään. 

Vilnaa tuli kierrettyä kuvausreissuilla varsin paljon. Kilometri tolkulla tuli käveltyä. Näin paikkoja, joita en olisi tavallisella turistireissulla nähnyt. Toisaalta sellaisia paikkoja jäi väliin, joita normaalisti olisin nähnyt. Paikallisten kanssa tuli juteltua kaduilla aika paljon, joten tuntuma tavallisiin vilnalaisiin on varmasti parempi kuin normaalilla turistireissulla olisi tullut. Kielen kanssa toki oli haasteita. Yllättävän moni ei puhunut kuin liettuaa, venäjää tai puolaa. Puolaa puhuvia ei tosin tullut kovin paljon vastaan. Nuoriso toki puhui sitten englantia, joten suurimman osan kommunikoinnista kävin heidän kanssaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen

The Body of Your Work

Perjantai 3.8.2007 klo 21:11 - Peter Forsgård

Takaisin kotona, väsyneenä ja onnellisena.

Työpajan kaksi viimeistä päivää olivat työntäytteisiä. Päivät jatkuivat aina aamuntunteihin valokuvien kanssa. Toiseksi viimeisenä päivänä osalla oli sattuman kautta mahdollisuus nähdä itse mestarin työskentelyä. Minkkinen otti kuvia Vilnassa ja osa kurssilaisista oli kävellyt kuvaustilanteen ohi. Itse pääsin todistamaan mestarin kuvaustilannetta aivan vierestä, kun hän kuvasi Vilnan lentokentällä. Toivottasti tuo kuva päätyy johonkin kirjaan tai näyttelyyn.

Viimeisessä palaverissa kaikki näyttivät "The Body of My Work"-kuvansa. Minkkinen katsoi kuvat läpi ja antoi kritiikkinsä omalla humaanilla ja rakent avalla t yylillään. Kaikki saivat hienoja neuvoja oman valokuvaamisensa eteenpäin viemiseksi. Uskon, että jokainen osallistuja koki saaneensa paljon mietittävää.

Nyt ovat ajatukset niin "sekaisin" ja väsymys viiden lähes 24 tunnin päivän jälkeen aika kova. Kirjoitan ajatuksia työpajasta lisää parin kolmen päivän päästä. Koitan saada myös aikaiseksi muutaman gallerian kuviani esille.

Vilna on hiljentynyt, mutta matka jatkuu. Se on muuttunut entistä mielenkiintoisemmaksi ja innostavammaksi.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen, Vilna

Signature of the eye

Torstai 2.8.2007 klo 8:29 - Peter Forsgård

Minkkisen ohjaama työpaja jatkui kuvaustehtävällä Signature of the eye.

Kahden keskisten keskustelujen pohjalta Minkkinen ohjasi kaikkia jatkamaan matkaa eteenpäin sillä valokuvalla, jota hän kultakin kuvaajalta on täällä nähnyt. Minkinen todellakin syventyy jokaiseen osallistujaan niin syvälle kuin aikataulullisesti on mahdollista, Minkkinen on todella Opettaja ja Ohjaaja. Osallistujat ovat saaneet aikaan todella hienoja kuvia ja ihan varmasti osansa on Minkkisen kyvyllä luoda ilmapiiri, jolla tervettä itsetuntoa saadaan nostettua. Uskon, että muutkin kurssilaiset ovat kokeneet saman.

Saamani palautteeni Minkkiseltä oli erinomainen. Sain hyviä vinkkejä työni kehittämiseen ja kuinka sitä hänen mielestään pitää viedä eteenpäin. Tänään palauteessa kuulen kuinka eilen illalla onistuin. Itse koen, että osittain ja matka jatkuu tänään luentojen jälkeen. Hauskana sivuhuomautuksena muuten, aika moni ne parhaat kommentit saaneet kuvat on otettu sillä mukana olevalla Panasonicilla....

Kävimme eilen kuuntelemassa Minkkisen luennon, jonka hän piti latvialaisessa valokuvauskerhossa. Onneksi oli tämä mahdollisuus, koska minulta jäi viime lauantainen Helsingin luento väliin hääkeikan vuoksi. Työpajastamme oli valittu neljän valokuvaajan kuvat näytettäväksi latvialaisille kolleegoille. Olin varsin otettu, kun sain olla yksi heistä, joiden kuvia näytettiin. Monilta kuvaajilta on tullut näytille sen verran kovaa kamaa, että oli kunnia tulla valituksia noiden neljän kuvia näyttävien joukkoon.

Signature of the eye tehtävä jatkuu taas tänään. Tavoiteena on saada kasaan kolme kuvaa, josta tulee "body of your work".  

Vilna hiljenee kuuntelmaan Minkkisistä ja matka jatkuu kohti jotain jota en vielä tiedä.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen

Intimacy of the stranger

Keskiviikko 1.8.2007 klo 7:49 - Peter Forsgård

Minkkisen työpajaa Vilnassa on kestänyt kaksi päivää. Pää on aivan pyörällä sen prosessoidessa asioita. Asiaa valokuvista ja valokuvaamisesta on ehtinyt tulla valtavasti. Maanantaina oli portfolioiden kritiikki. Kaikkien 18 osallistujan kuvat käytiin läpi ja jokainen sai huimasti kommentteja Minkkiseltä.

Minkkisestä huokuu suuri kunnioitus valokuvaa kohtaan ja hän arvostaa jokaisen tapaa lähestyä valokuvausta. Pääsääntöisesti hänen kritiikkinsä lähtee korostaen kuvaajien vahvuuksia. Kritiikki on amerikkalaiseen tyyliin aika kohteliasta. Negatiivisetkin asiat kerrotaan positiiviseen ja kannustavaan sävyyn.

Minkkisen tapa analysoida valokuvaa saa koko salin hiljenemään . Välillä tuntuu, että mystinen aura laskeutuu kurssilaisten päälle.

Ensimmäinen tehtävä oli jaettu kolmeen osaan ja jokaisessa osassa sai käyttää vain kaksitoista laukausta eli yhteensä 36 kuvaa. Teeman kehittäminen piti siis tehdä ainoastaan päässä, ei kameran ja ajatuksen yhteispelillä. Tehtävän nimi oli Artifical Creative Respiration. Osioina olivat four cornes, back and forth ja stop and shoot. Noiden tehtävien sisällöstä ehkä enemmän myöhemmin.

Eilinen tehtävä oli kurssin teema eli Intimacy of the stranger. Meillä oli illan aikana tunti aikaa kuvata kuusi tuntematonta ihmistä. Saman tyylinen tehtävä kuin Petersenilläkin omassa työäpajassaan. Lähtökohta ja tavoite kuitenkin aavistuksen erilainen. Tarkoituksena oli kuvata niin, että valokuvaaja poistuu katsojan ja kuvattavan välistä. Vaikea tehtävä, mutta ihmisten kuvaajalle loistava tehtävä.

Molempia tehtäviä yhdistää niiden lähtökohta ajattelusta ja psykologisesta sisällöstä eikä niinkään konkreettisesta aiheesta. Kuvaajilla on vapaat kädet toteuttaa kuvat omalla tavallaan ja käyttää omaa tapaa kuvata.

Tänään on mahdollisuus kahden keskiseen palaveriin Minkkisen kanssa. Odotan sitä innolla, koska sain ihan hyvää palautetta portfoliosta ja etenkin ensimmäisestä tehtävästäni. On mielenkiintoista kuulla ja keskustella siitä suunnasta johon Minkkinen katsoo että minun kannattaisi lähteä. Olo on kuin olisi tienhaarassa ja on aavistus siitä kumpaan suuntaan tulisi lähteä, mutta ei ole ihan varma.

Kuvaaminen toki jatkuu ja tarkoitus on rakentaa jatkoa sille mitä tähän asti on tehty.

Illalla on tapaaminen paikallisten valokuvaajien kanssa. Tapaamme Liettualaisia valokuvaajia ja näemme heidän portfolioita, joita Minkkisen on tarkoitus käydä läpi.

Vilna hiljenee kuuntelemaan Minkkistä ja sen jälkeen matka jatkuu....

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen

Huomenna Vilnaan.... ja vähän muustakin...

Sunnuntai 29.7.2007 klo 19:58 - Peter Forsgård

Huomenna (30.7) aamulla on lähtö Vilnaan Arno Rafael Minkkisen työpajaan. Työpajan järjestää Luova. En oikein tiedä mitä odottaa ja se onkin parasta. Paljon tuttuja on lähdössä, joten ainakin siltä osin on odotettavissa antoisa matka. On varsin hyvä, että työpaja pidetään poissa "kotoa". Keskittyminen itse asiaan on intensiivisempää, kun arkiset asiat eivät pääse vaikuttamaan tekemiseen. Keskittyminen on siis 110% vain ja ainoastaan yhteen asiaan.

Lähden matkaan varsin kevyellä kuvauskalustolla, runko ja normaalikakkula. Yhdistelmä toimii parhaiten siin ä kuvaskenessä, jota aion valokuvata. Mukaan lähtee myös Panan TZ3:nen, jolla voi räpsytellä turistikuvia, jos siltä tuntuu.

Ohjelma on varmaan tiivis ja eiköhän sitä ole aika puhki viikon jälkeen...

Koitan bloggailla tunnelmia viikon aikana mikäli yhteydet pelaavat; siis jos löydän sopivan paikan, josta pääsee ilmaiseksi wlanilla nettiin. GPRS-modeemilla sitten ainakin pääsee, mutta se voi olla aika kallista. Minulla on nimittäin kiinteä maksu ilman datasiirto rajoituksia vain kotimaassa. Katsellan kuinka homma onnistuu, jos ei wlania löydy niin raaskiiko maksaa datamaksuja....

...niin ja siitä muusta...

Kävin tänään katsastamassa Holgarocksin näyttelyn Kirkkonummella. Näyttely oli kuvaajiensa näköinen eli minusta siis aika onnistunut. Ripustuskin oli varsin omaperäinen.

Kuvatkin olivat monilta osin ihan kelpoja. Kuvien aiheet ja sisältö olivat varsin moninaisia, aivan kuten kuvaajatkin.

Paikalla olleet "taiteilijat" kertoivat mielenkiintoisista tekniikoistaan. Moni saattaisi yllättyä miten kuvat ovat tehty. En viitsi tässä niistä sen enempää paljastaa. Hyvä näyttely joka tapauksessa.   

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen, Vilna, Holgarocks

SAGA --- Minkkisen näyttely Salossa

Sunnuntai 18.3.2007 klo 10:00 - Peter Forsgård

Käväisin eilen pikavisiitillä Salossa Veturitallissa katsomassa Arno Rafael Minkkisen SAGA-näyttelyn.

Näyttely oli todella vaikuttava. En ole aikaisemmin nähnyt Minkkisen kuvia livenä. Kuvien vaikuttavuus on aivan eri luokkaa kuin kirjoista katsottuna. Vedosten laatu oli minusta huippuluokkaa ja esille pano todella hyvä. Kuten näyttelyn nimestäkin voi päätellä on esillä Minkkisen tuotantoa ihan omakuva teeman alusta aina vuoteen 2004. Esillä oli myös se ensimmäinen omakuva (tietääkseni) Self-portrait, Millerton New York, 1971), josta koko projekti alkoi.

Minkkinen kuvaa yksin eikä kuvissa ole käytetty apuria esim. kameran laukaisemiseen. Kuten arvata saattaa Minkkinen käyttää pitkää lankalaukaisinta. Tosin erilaisia huhuja olen kyllä kuullut, että ihan joka kerta näin ei olisi, mutta ne ovat siis vain huhuja. Muutamia kuvia katselessa joutui todella miettimään kuinka kuva on voitu ottaa. Mistä lankalaukaisn menee? Esimerkiksi Self-portrait, Fosters Pond, 1996 on varsin taidokkaasti tehty. Hän kertomuksensa mukaan on kaivautunut lumihankeen ja hitaasti nyrkeillään sulattanut lumen ja työntänyt kädet ulos. Tuosta tilanteesta tuskin kovin monta kuvaa tuli otettua.

Esillä oli myös lyhyt videopätkä, jossa näytettiin muutama kuvanottotilanne. Mukana oli myös lyhyt haastattelu, jossa Minkkinen kertoi ajatuksiaan tavastaan ottaa kuvia.

Oma suosikkini on ehdottomasti Self-Portrait, Fosters Pond, 1989. Kuva on minusta visuaalisesti erittäin vaikuttava, niin sommitelmallisesti kuin valollisesti. Nimenomaan tämä valollisuus ja valo käyttö tai oikeammin sanottuna valon hyödyntäminen on minusta loistavaa suurimmassa osassa Minkkisen kuvista. Liian paljon nykyvalokuvauksessa unohdetaan valo ja sen hyödyntäminen osana ilmaisua. Minulle valo on kaiken a ja o valokuvassa. Oli kyse sitten taidevalokuvasta, uutiskuvasta tai muotokuvasta. Valolla, sen luonteella ja intensiteetillä luodaan kuvaan se lopullinen tunnelma, jolla saadaan pysäytettyä katsoja ja sanoma saadaan läpi. Toki tietyissä kuvissa valottomuus on se ilmaisullinen keino, jolla tunnelma luodaan. Toki silloinkin on kyse valosta ja harkitusti sen puutteesta. Valottomuudella en tarkoita pimeyttä vaan valo ei ole kuvassa osana sommitelman vahvistajana ja kolmiulotteisuuden tunteen tuojana. Valoton kuva on siis varsin kaksiulotteinen.

Olen lähdössä heinäkuussa Vilnaan Luovan järjestämään Minkkisen työpajaan, maltan tuskin odottaa.... 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Minkkinen, Veturitalli

Tennarin kaksi näyttelyä

Maanantai 12.3.2007 klo 16:00 - Peter Forsgård

Käväisin sunnuntaina katsomassa Tennispalatsissa olevat kaksi näyttelyä. Alakerrassa on Robert Doisneaun näyttely Pariisin kuvaaja. Hän on yksi suosikkikuvaajistani. Jotenkin Doisneaun kuvista huokuu inhimillisyys ja kohteensa kunnioitus. Hän ei hakenut sensaatiota vaan tyytyi kuvaamaan ympärillään olevaa elämää, kotikaupunkinsa elämää. Monet arkiset asiat eivät olleet hänelle liian tavallisia. Siitä voisimme jokainen ottaa oppia. Ympärillämme tapahtuu koko ajan paljon kuvattavaa. Tuntuu, että n ykyään haetaan kuvattavaksi jotain erikoista ja sitä kau tta näyttävyyttä kuviin. On jotenkin sellainen tunne, että aihe sinänsä on se merkittävä asia, eikä kuvan visuaalisuus. kuvattava kohde ei minusta ratkasi kuvan "hyvyyttä". Todellinen taituri saa visuaalista kuvaa aikaiseksi ihan arkisistakin asioista.

´Suudelma Pariisin kaupungintalon edessä´-kuvasta oli kaksi vedosta esillä. Toinen oli varsin suuri, muutaman metrin korkuinen ja toinen sitten ns. normaalikokoinen. Merkittävää näissä kahdessa vedoksessa oli se, että ne oli vedostettu aika eri sävyisiksi. Toisessa kuvassa taustalla oelvat rakennukset melkein hävisivät taustaan ja toisessa ne olivat selkeästi erotettavissa tummina elementteinä taustalla. Minusta se on hiukan erikoista, koska yleensä vedokset ovat samalaisia, sellaisia kuin valokuvaaja on niiden tarkoittanut olevan.

Yläkerrassa oli näyttely Tähtitaivas. Näyttely suomalaisen elokuvan kultakaudesta. Tosin minusta suomalaisen elokuvan kultakausi on parhaillaan menossa, tai sitten nyt on menossa toinen kultakausi. Näyttelyssä minulle kiinnostavinta olivat suuret muotokuvat sen ajan suomalaisista tähdistä. Sen ajan muotokuvaus otti esikuvansa Hollywoodin glamourkuvista. Kuvien valaisu ei aivan noudata sitä perinteistä muotokuvan valaisua. Valaisun esikuva oli elokuvavalaisu. Tyypillinen valaisu oli kovilla valoilla ja usein käytössä oli myös ns. Freshnel-linssi.

Näyttäviä kuvat toki olivat, mutta en aivan varauksetta pidä tuosta tavasta valaista. Tuohon elokuvatyyliseen muotokuvausvalaisuun voi tutustua kirjassa Hollywood Portraits. Kirjasta löytyy eri vuosikymmenten tyylit ja tavta valaista. Mukana on myös valaisukaaviot. Kirjan alkuosassa on myös varoitettu: Tällä valaisutyylillä et varmastikaan tule pääsemään muotokuvan valaisun peruskurssista.

Meillä on varsin hyviä valokuvanäyttelyitä menossa parhaillaan. Tämä Tennarin Doisneau, Salossa Veturitallissa on Minkkisen näyttely. Keväällä , toukokuussa, on Tennarissa Oi Maamme-näyttely, jossa on esillä paljon suomalaisia eturivin valokuvaajia. Syksyllä, lokakuussa, on vielä luvassa Sally Mannin-näyttely.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Doisneau Robert, Mann Sally, Minkkinen, muotokuvaus