My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kuva&Kamera messuilta 360-videoita.

Lauantai 5.3.2016 klo 9:26 - Peter Forsgård

Tein Kuva&Kamera -messuilta 360-videoita. Haastattelin Sonyn, Canon, Olympuksen, Garminin ja Pentax:n edustajia.

Messuilla on mukavasti esillä uutuuksia. Tänään lauantaina teen muutaman videon lisää. Alla lista videoiden soittolistaan. 360-videoiden katselu onnistuu parhaiten YouTuben omalla applikaatiolla.

Linkki soittolistaan.

Tässä kaikki seitsemän videota:

 

edit:6.3.2016 klo 9:30, lisätty videot.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kuva&Kamera, Sony, Canon, Olympus, Pentax, Garmin, Sigma, Leica, Nikon

Hurjia ISO-herkkyyksiä!

Tiistai 25.2.2014 klo 15:30 - Peter Forsgård

Nikon julkisti tänään uuden järkkärin, D4s:n. Ensimmäisenä pisti silmään maksimi ISO-arvo 409600, jota tuolla kameralla voi käyttää. Aivan käsittämättömän korkea arvo. Muistelin tuossa aamukahvilla, kun noita uutisia tuosta kamerasta luin, miten joskus vuonna Kodak kävin erikseen testaamassa korkeaherkkyyksistä värifilmiä hääkuvausta varten. Herkät filmit olivat siihen aikaan aika rakeisia. Kävin oikein ottamassa koekuvat parilla eri filmillä Saksalaisessa kirkossa. Asiakkaan kanssa sitten katsottiin koekuvia ja todettiin materiaali teknisesti riittävän hyväksi. Silloin kyse oli siis vain 1600 värinegafilmistä. Jos en väärin muista niin kyseessä oli Fujin Superia 1600 ASA:n filmi johon päädyttiin. Siihen aikaa herkkyydestä käytettiin tuota ASA merkintää, vaikka ISO oli jo otettu käytöön 1974. ASA 1600 oli korkea siihen aikaan, etenkin värifilmeillä. Kodakillahan oli mustavalkopuolella T-Max 3200, mutta tosiaan väri puolella oli haastavampaa. Konica teki myös 3200 ASA:n värifilmiä. Toinen varsin hyvä herkkä värifilmi oli Kodak Ektar 1000. Sitä muistan käyttäneeni jonkin verran. Muistikuvani mukaan sillä sai jo kohtuullisen rakeetonta kuvaa, mutta silti sen "kohina" olisi liikaa monelle digiin tottuneelle. 

Noihin filmiherkkyyksiin nähden ISO 409600 on aivan käsittämättömään korkea. En ole vielä nähnyt sillä herkkyydellä otettuja kuvia, mutta eivätköhän niitä lähiaikoina ilmesty verkkoon. Mielenkiintoista nähdä miltä ne näyttävät. Yleensä nämä suurimmat herkkyydet eivät oikeasti ole käyttökelpoisia, mutta tekniikka kehittyy.

Minusta juuri tuo suurten herkkyyden käyttämisen mahdollisuus on yksi monista hyvistä ellei se merkittävin digitaalikuvauksen ominaisuuksista. Pystymme kuvaamaan paikoissa joissa aiemmin tarvittiin salamaa tai muuta valoa. Mikäli haluaa käyttää lisävalo ei niiden tehon tarvitse olla samaa luokkaa kuin aiemmin. Kalusto siinä suhteessa pienenee ja keventyy. Osittain myös halpenee, kun salamassa ei välttämättä tarvitse olla niin paljon tehoja kuin ennen. Liikkuvan kuvan puolella ihan sama juttu. Tuotannot halpenevat, kun valoarsenaalia ei tarvita läheskään niin paljon kuin ennen.

 

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, Nikon, kamera

Kameroista ja retroilusta

Torstai 14.11.2013 - Peter Forsgård

Olen viime aikoina testannut harvinaisen paljon kameroita. Lähinnä Canonin harrastaja ja aktiiviharrastajille tarkoitettuja malleja. Se liittyy Canonin kuvauskouluun, jossa noiden kameroiden käyttöä koulutan. Se ei siis liitty siihen, että olisin aloittanut kameratestien tekemisen. Noista Canoneista myöhemmässä blogauksessa, sillä muutamat viime aikaiset kameralanseeraukset saivat minut pohtimaan kameranostajien mietteitä esim. retrokameroista.

Nikon julkisti eilen retrotyylisen Df kameran, joka on tehty vanhan filmi FE:n näköiseksi. Sonyn uudet A7 ja A7R noudattaa osittain tätä samaa retroajatusta. Rungossa on kaikki analogisesta kamerasta tutut säätökiekot. Aikoinaan nuo säätökiekot on todettu varsin toimivaksi, vaikka itse esim. koen suljinajan säätämisen nopeammaksi säätörullalla kunhan se on laukaisimen vieressä. Silloin ei tarvitse ottaa sormea edes laukaisimelta pois. Nämä ovat toki jokaiselle yksilöllistä ja sen kokee parhaaksi johon on tottunut. 

Olen aiemminkin sanonut, että nykyiset digikamerat ovat kuin filmikameroita joissa filmin tilalla on kenno. Aika vähän mitään todella mullistavaa on syntynyt designin osalta hyödyntäen jotain mitä ei aiemmin ole ollut. Yksi tähän suuntaan on Sonyn Q kamerat, jotka ovat yhdessä kamerapuhelinten kanssa toimivia objektiivikameroita. Niissä hyödynnetään uudenlaista ajattelua. Sonysta tai oikeammin Makista oleva juttu Dpreviewssä on mielenkiintoista luettavaa. Otsikossa jo sanotaan olennainen "I try to do something new every six months." Tuosta ajatuksesta on meillä kaikilla jotain opittavaa. Uuden opettelu on selviytymiskeino, vanhassa pitäytyminen on varma tie tuhoon. 

Retrokameroista tulee varmasti lisää ja aivan varmasti muut kameranvalmistajat seuraavat tarkkaan millaisen vastaanoton Nikonin uutuus saa. Usein sanotaan, että uutta ei kannatta tehdä vain uuden vuoksi. Se pitää paikkansa ihan niin kuin vanhaakaan ei kannata ylläpitää vain sen vanhuuden tai retroa vuoksi. Monet taas haluavat ylläpitää vanhaa, koska niin on aina tehty tai uusi tuntuu pelottavalta koska se vaatii uuden oppimista ja oppimista pois vanhoista tavoista.

Kaiken kaikkiaan hieno ja rohkea veto Nikonilta lähteä tuolle linjalle ja tehdä retrotyylinen ja suhteellisen arvokas kamera. Aivan varmasti tuo löytää omat ostajansa. Siitä voi hyvin tulla tietynlainen status ja sen omistaminen kertoo omistajastaan jotain? Hyvää tuossa uutuudessa on se, että palataan aikaan jolloin kittilinssi oli hyvävalovoiminen kiinteä 50mm. Normaaliobjektiivissa on jotain perustavaa laatua valokuvaukseen liittyen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, kamerat, Nikon, sony

Digiexposta

Maanantai 4.11.2013 klo 12:30 - Peter Forsgård

Taas on se aika vuodesta, kun Messukeskuksessa oli Digiexpo. Vaikka siellä tuntuu kameroiden ja etenkin kuvaamisen osuus vähenevän vuosi vuodelta, ovat ne silti messut joissa tulee joka vuosi käytyä.

Tänä vuonna oli Digiexpon 10-vuotis"juhlat", mutta se näkyi tosin aika vähän. Digilava, jossa kuvaamiseen liittyvät esitykset pidettiin, oli juhlan kunniaksi varsin komea. Esiintyjät varmaan olivat mielissään, kun kuvat näkyivät kerrankin kunnon kokoisella screenillä ja vieressä ei ollut mitään pelikoneosastoa ja siitä tulevaa kovaa meteliä. Valitettavasti vain äänentoisto esiintyjien äänen osalta oli surkea. Äänestä puuttui pehmeys, kova volyymi ei sinänsä häirinnyt, mutta äänen kovuus oli karmiva. Muutaman esityksen jaksoin kuunnella, mutta heti kun aihe ei ollut kiintoisa, niin lähdin pois. On aina mielenkiintoista kuulla esityksiä valokuvauksen perusteista, kun itsekin paljon vedän juuri tuosta aiheesta luentoja. Kaikilla meillä on hiukan eri tapa sanoa asiat ja toisen esitystä on aina mukava kuunnella. Aina oppii itsekin, jos vain haluaa olla avoimin mielin. 

Kameranvalmistajilla osastot taisi olla vain Nikonilla, Sonylla ja Olympuksella. ActionCamejä esittelivät GoPro ja Garmin. Garminin Virb on mielenkiintoinen actionkamerauutuus. Rajalan myyntiosasto oli myös mukana ja heillä näytti olevan ihan hyviä tarjouksia kameroista. Jos olisin tarvinnut jotain tuolta se olis kannattanut hankkia. Canon sen sijaan tänä vuonna loisti poissaolollaan. Olisi mielenkiintoista tietää miksi Canon ei ollut mukana. Ei ehkä nähty tarvetta olla mukana ja kun juuri äsken oli ExpertExpo, jossa he taas olivat kunnon osastolla esillä. Toisaalta Digiexpon yhteydessä on muitakin messuja ja siellä paljon potentiaalisia asiakkaita mm. lumilautailijat ym. Esillähän voisi olla eri tavalla. Nyt kaikki kameranvalmistajat ovat mukana aika perinteisesti. Miksei kukaan laittanut kameroita esim. Skiexpon temppuratojen ääreen, jotta kävijät voisivat kuvata esiintyjiä? Varmasti olisi elämys monelle kuvata pitkällä putkella ja ammattirungolla. Vielä kun sen saisi tehdä omalle muistikortille, jäisi kuvat kuvaajalle ja ne voisi jakaa ja samalla kehua kameraa... Pieni kuvakilpailu eetisine sääntöinen ja palkintoineen tuskin vähentäisi intoa jakaa kuvai. Taatusti jäisi kameramerkki muistiin. Elämyksiä ja fiiliksiä porukka kaipaa, eikä niinkään vitriiniin takaa kuulla kameran teknisistä hienouksia. Toki niihinkin pitää olla valmis vastaamaan. Esittelijöinä on siis hyvä olla aiheesta tietäviä, kuten nykyään onkin verrattuna aikaisempaan. 

Perinteisten kameranvalmistajien lisäksi Nokialla oli iso osasto, jossa luonnollisesti Lumia 1020 oli isosti näytillä. Tuosta ei sen enempää tässä vaiheessa. Teen tuosta Lumiasta ihan oman blogauksen. Minulla on tällä hetkellä sellainen kokeiltavana.

Alussa mainitsemani Garmin on esitellyt oman versionsa suosituista action cameistä. Virb on kamera, jossa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin vain kuvaaminen. Yhdessä Garminin sykevyön kanssa se pystyy videokuvan yhteyteen lisäämään sykkeen, kadenssin ym. kussakin tilanteessa. Luonnollisesti Garmin kerää GPS-tiedon ja liikuttua matkaa voi seurata kartalta jälkikäteen yhdessä muiden kameran tallentamien tietojen kanssa. Fiksusti suunniteltu Virb on myös yhteensopiva GoPron kiinnitysjärjestelmien kanssa. Helpottaa merkittävästi, jos haluaa vaihtaa merkkiä. Mahtaako Quantify Selfistä kiinnostuneet ottaa tämän Virb-kameran omakseen? 

Kovin kuhina kameraosastoista taisi olla Sonyn osastolla. Siellä oli esillä kaksi tai oikeastaan kolme erittäin mielenkiintoista uutta kameraa. Sonyn uudet A7 ja A7R sekä R10. A7-sarjalaiset ovat täyden kennon peilittömiä järkkäreiltä. Näistä kahdesta on jo ollut aika paljon verkossa positivista juttua. DPReview on tehnyt molemmista A-sarjan kamerasta ensituntuma testin. Nyt tuntuu siltä, että Sony on osunut oikeaan. Pienikokoisia erinomaisella EVF:llä varustettu järkkäri on erinomainen ajatus. A7R mallissa ei ole alipäästösuodinta eli sen tuottama kuva on terävämpi kuin kyseisen filtterin läpi kuvatessa. Videokuvaus on myös otettu isosti huomion näissä Sonyn uutuuksissa. Kaikkiin kolmeen kameraan saa adapterilla XLR-mikrofonit kiinni ja etsimessä näkyy äänentasot, zenra-kuviot valotuksen tarkkailuun ym. RX10:ssä on 24-200mm objektiivi ja valovoima siinä on koko polttovälialueella f2.8. Aukon säätö on objektiivissa eli siinä on perinteinen himmeninrengas. Säädön saa myös toimimaan joko perinteisesti napsahtaen tai portaattomasti. Toisin sanoen videokuvaukseen aikana valotusta voi säätää aukolla ilman kuvassa näkyvää porrastusta valotuksen muuttuessa. RX10:ssä on myös sisäänrakennettu ND-suodin. Mielenkiintoista nähdä miten muut valmistajat vastaavat tähän. Ehkä ensi tiistaina selviää jotain, kun Nikonin huhuttu uutuus ilmeisesti esitellään. Harmi Nikonin kannalta, ettei se ehtinyt näille messuille.

Saa nähdä miten Digiexpo ensi vuonna, montako kameranvalmistajaa on mukana?

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: Valokuvaus, Digiexpo, Garmin, Sony, Canon, NIkon, Lumia, Nokia, Rajala

NOOR Images käväisi Helsingissä, taas.

Perjantai 8.2.2013 klo 13:27 - Peter Forsgård

Nikon Professional Service järjestää aina silloin tällöin varsin mielenkiintoisia luentotilaisuuksia. Olen onneksi noihin saanut myös kutsun, vaikkein Nikonia ole käyttänytkään sitten vuoden -94.

Viime keskiviikkona Tennispalatsissa olivat puhumassa kuvistaan ja työstään NOOR Imagesin kuvaajat Pep Bonet ja Andrea Bruce. Molemmat ovat kuvanneet eri puolella maailmaa kriisialueilla. Pep Bonet voitti tämän vuoden World Press Photo:n Multimedia -kilpailun Online lyhyt elokuvasarjan trailerillaan elokuvasta Into the Shadow. Se kertoo Johannesburgiin muuttavien siirtolaisten suhteellisen karusta arjesta. Into the Shadows -verkkosivulla on lisää tietoa projektista. Koko elokuvan leikkaamiseen on kerätty rahaa croudfunding-menetelmällä. Minimitavoite täyttyi. Olen aikaisemminkin noista rahoitusmalleista blogannut. Ne ovat ihan varteen otettava mahdollisuus tehdä projekteja. Luonnollisesti se vaatii laajaa markkinointia, jotta tarvoitteeseen päästään.

Pep Bonet käyttää paljon multimediaa. Hänellä on yhteistyökumppaninaan säveltäjä Jose Bautista, joka säveltää jokaista multimediaa varten oman musiikin ja äänimaailman. Hän käyttää ilmaisussaan pääasiassa mustavalkoista kuvaa.

Hän näytti myös yhden oman projektin nimeltä röadkill. Sitä varten  hän kuvasi Motörhead-bändiä kiertueella. Kuvista on koottu kirja ja ymmärtääkseni myös näyttely. Siitä tehtiin myös multimedia. Sitä myös yritetty myydä, mutta se ei ole onnistunut vaan se on nyt tuon kuvakokonaisuuden promomateriaalia. Se on pyörinyt ilmaiseksi mm. Rolling Stone -lehden verkkosivuilla.

Andrea Bruce näytti kuviaan eri sotatoimialueilta. Hän on kuvannut perinteisemmällä tavalla eli hän kuvaa amerikkaisiin sanomalehtiin, pääasiassa Washington Postiin ja New York Timesiin. Hänellä on myös multimediaosaamista, koska hänen mielestään se kuuluu osaamisalueeseen jonka kuvajournalistin on osattava. Hänellä on pitkä tausta Washington Postin stuffikuvaajana. Nykyään hän free.

Esitysten jälkeen oli Bettina Sågbomin moderoima yleisökyselytunti. Varsin aktiivisesti yleisö kysymyksiä esitti. Median tila oli myös tapetilla ja molemmat olivat toki huolissaan siitä. Andre Brucen mielestä nykyinen loputon kuvatulva tulee kääntymään valokuvan eduksi, vaikka nyt juuri tilanne ei olekaan kovin hyvä. Kuvatulva tulee hänen mukaansa opettamaan ihmisiä paremmiksi kuvanlukijoiksi.

Pep Bonet ei suhtautunut ihan samalla tavalla kuin Bruce. Bonet oli huomattavasti turhautuneempi. Hän etsii tapaa kuinka multimedialla voi tehdä rahaa. Sen suhteen hän vain sanoi, että ei auta muuta kuin jatkaa yrittämistä. Toinen turhautumisen aihe hänelle oli ykeensäkin kuvan ja kuvaajan arvostus. Bonetin projektit ovat pitkäkestoisia ja jos niistä tehdään lehtijuttuja, menee se yleensä tekstintekijän nimellä. Toisin sanoen Bonetin kuvien perusteella joku kirjoittaja tekee lehtijutun ja kuvituksena siten ne Bonetin vuosien aikana ottamat kuvat.

Bonetilla on mielenkiintoinen suhtautuminen keikkoihin. Hän ei etukäteen halua hirveästi tietää kuvauskohteena olevista asioista, vaan hän paikan päälle tullessaan tekee johtopäätökset mistä on kysymys. Hän käytti esimerkkinä tilanneta, jossa hänet on lähetetty kuvaamaan ongelmaa A ja paikalle tullessaan huomaa ongelman olevankin B. Bonetin tapa reagoida on kuvata ongelma B. Toki se voi aiheuttaa haasteita tilaajalle, mutta Bonet sanoi kuvaavansa vain sellaista mikä hänelle on tärkeää.

Kaiken kaikkiaan tilaisuus oli hyvin järjestetty ja kiitokset siitä Nikonille. 

Vastaavanlainen tilaisuus oli noin vuosi sitten ja silloin kylässä olivat valokuvaajat Jan Grarup ja Kadir van Lohuizen.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: NOOR, Nikon, Bonet Pep, Bruce Andrea

Hajatelmia Photokinasta 2012

Perjantai 21.9.2012 klo 16:25 - Peter Forsgård

Tein taas jo melkein "perinteiseksi" käyvän reissun Photokinaan. Tuotejulkistukset ovat aina tärkeitä näillä messuilla, koska ne osaltaan määrittävät aika paljon sen miltä valokuvaus seuraavat pari vuotta näyttää. Sanotaan mitä sanotaan, niin laitteella on aina ollut iso merkitys siihen mihin suuntaan valokuvaus kehittyy. Tänä vuonna se teema ja muutos varmaan on kuvien jakaminen. Nimenomaan siis perinteisen kameran valmistajan kannalta. Kaikki suurimmat kameran valmistajat taisivat julkistaa kameroita, joilla kuvien jakaminen suoraan kamerasta on mahdollista. Tuo ominaisuus on yhä tärkeämpi ja voisi jopa sanoa, että välttämätön kehitysaskel. Mobiilikuvaaminen on niin suosittua, että se on jo uhka perinteisille kameranvalmistajille. Nyt julkistetuilla kameroilla ja niihin liittyvillä mobiiliaplikaatiolla halutaan vastata huutoon.

Canon julkisti maanantaina 17.9. isossa lehdistötilaisuudessa EOS 6D-mallin. Se on käytännössä  täyden kennon 60D. Toki uuteen 6D:hen on lisätty mm. wifi ja GPS. Kaksi erittäin hyvää ominaisuutta. (kuva alla)

canon6d.png

Pokkari puolella julkistetiin S110. Sillä otettuihin kuviin saa GPS koordinaatit älypuhelimeen asennettava applikaation kautta. Kuvien paikkatieto on erinomainen tapa löytää ne mm. Lightroomissa.

Nikon puolestaan julkisti Android-käyttöjärjestelmää käytävän pokkarin hiukan ennen messuja. Samsungin Galaxy Camerassa käyttöjärjestelmänä on myös Android. Samsung vaikutti varsin hauskalta kameralta. Saa ainakin hiukan monipuolisemmat säädöt esim. Instagram-kuviin. :) 

Täyden kennon kamerat olivat myös yksi Photokinan teema. Aiemmin mainitun 6D:n lisäksi Nikon julkisti D600:sen ja Sony sekä SLT-A99:n että mielenkiintoisen täyden kennon pokkarin RX-1:sen.
Molempiin uusiin wifi-kameroihin, niin 6D:hen kuin Panasonicin GH3:een, saa yhteyden älypuhelimeen aplikaation avulla. Ainakin Canonin applikaatio näyttää live view kuvaa esim. iPhonen ruudulla. Se on erittäin kätevä ominaisuus ja sille varmasti löytyy monta hyödyllistä käyttöä.

Laite puolella ehkä erikoisin uutuus oli Hasselbladin peilitön kamera, Lunar. En sen tarkemmin siihen tutustunut, mutta muutaman kuvan siitä otin. Selkeästi Hasselblad on panostanut kameran ulkonäön räätälöitävyteen. Silmiin sattui ainakin käärmeennahalla päällystetty versio, samoin kullattu ym. Hintaakin tuolla on aika kivasti, perushinta jossain hiukan yli 6000€. Eiköhän tuollekin erikoisuudelle löydy ostajia. Pekka Potka blogasi aiheesta ja hänen mielipiteensä tulee aika selkeästi esiin.

hasseli.png

 

Tuotteita toki esiteltiin valtavasti muitakin, mutta ehkä kiinnostuvan kaikesta oli Project1709. Se on Canonin lanseeraama pilvipalvelu valokuville. Se on vasta beta-testausvaiheessa ja siitä on vielä hiukan hankala paljon kirjoittaa, koska en ole siihen vielä ehtinyt tutustua. Betatestaajan tunnarit ovat matkalla. Nopeasti sanottuna se on pilvipalvelu, jonne kuvaaja voi koota kaikki kuvansa. Se kokoaa kuvat myös eri verkkopalveluista esim. Facebookista samaan paikaan. Kuvat ovat helposti löydettävissä monin eri keinoin. Palvelu ei vaadi Canon-kameran käytttämistä, vaan sinne voi ladata millä tahansa otetut kuvat. Kyseessä on minusta varsin mullistava ja täysin uudella tavalla kuvia pilveen kuvia tallentava palvelu. Palaan tähän vielä Project1709 blogauksen myötä kunhan ehdin siihen tutustua.

Näyttelyt ovat aina iso ja tärkeä osa Photokinaa, ainakin minulle. Tällä kertaa isoimmasta näyttelystä vastasi Leica. Se oli koonnut omalle osastolle Leica-kuvaajien näyttelyitä. Vaikuttavin ja kiinnostavin oli Platon Faces of Power, jossa on kuvattu suuri osa maailman maiden johtajista YK:n yleiskokouksen yhteydessä. Esillä oli myös Steve McCurryn kuvia. Näin ensimmäistä kertaa aidon Afgan girl -kuvan livenä. Muita esillä olleita kuvaajia olivat mm. Nik Ut, Araki, Rankin ja moia muita. Nik Ut itse oli paikalla, mutta missasin hänen esityksensä. Ut oli myös ollut paikalla Leican lehdistötilaisuudessa. Itse en tuonne ollut saanut kutsua, mutta sen tilaisuuden tunnelmista voit lukea Sulantoblogista. Tällä kertaa ei tullut käytyä muissa Kölnin tai Dusseldorfin gallerioissa olevissa näyttelyissä. Ei vain ehtinyt, koska reissu oli tällä kertaa päivän lyhyempi kuin yleensä. Toisekseen se kiinnostavin, Walker Ewansin -näyttely aukesi vasta torstaina.

Kuvia Leican osaston valokuvanäyttelyistä:

001_jakob_aue_sobol_0001.jpg
002_rankin_0001.jpg
003_platon_0001.jpg
006_mccurry_0001.jpg
004_araki_0001.jpg
005_erwitt_0001.jpg
007_ut_0001.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Nikon, Sony, Panasonic, Samsung, Hasselblad, Leica, Project1709, Ut Nick, Rankin, Erwitt Elliot, Araki, Sobol, Jakob aue, Platon, McCurry Steve, Ewans Walker

Open source kameroita?

Tiistai 21.8.2012 klo 9:04 - Peter Forsgård

Photokinan lähestyessä huhut erilaisista uusista julkistuksista "vuotavat" huhusivuille. Eilen bongasin Twitteristä yhden mielenkintoisen huhun, joka ilmeisesti on muutakin kuin vain huhu.

Nikon on julkaisemassa kameran, jonkä käyttöjärjestelmänä on Android. Minusta se on nerokas veto Nikonilta. Aiemminhan ainakin Polaroid on julkaisut samaisella Androidilla toimivan pokkarin. Samoin Samsungilla in samankaltaisia suunnitelmia. Tuon Nikonrumours-sivun mukaan Nikon Coolpix kamerassa toimisivat kaikki Google Playsta saatavat applikaatiot. Voisihan se olla mielenkiintoista pelata Angry Birdsiä kameralla.... :)

No vakavasti ottaen se hyöty tulee kuitenkin jostain muusta. Kännyköiden kuvanlaatu paranee koko ajan ja ne ovat tosissaan haastaneet pokkarit tavallisen kuluttajan kamerana. Kännykameroissa kuvien jakaminen on hyvin tärkeä ominaisuus, samoin erilaiset kuvausapplikaatiot. Jos nuo molemmat saadaan oikeisiin kameroihin, tilanne voi muuttua ja pokkarit muuttuvat hyvin kiinnostaviksi.

Minusta koko kamerateknologia voisi muuttua avoimemmaksi. Nyt kameran ohjelmistoa hallitsee kameranvalmistaja, mutta entä jos kamerat olisivat vaikka Android-pohjaisia ja niihin voisi tehdä sovelluksia joita sitten hyödynnetään kuvauksessa? Magic Lantern on yksi esimerkki, vaikkei kamerat vielä olekaan avoimia. ML:ää käytettäessä ohjelma ajetaan muistikortilta ja sen avulla kameraan saadaan lukuisia lisäominaisuuksia. Ominaisuudet ovat lähinnä videokuvaukseen.

Perusajatus siitä, että kameraan lisätään ominaisuuksia tarvittaessa lisäohjelmilla on mielenkiintoinen. Tuossa olisi kameranvalmistajallekin mahdollisuus. Miksei esim. Canonilla tai Nikonilla voisi olla oma sovelluskauppa? Nyt asiakkaita sitoutetaan merkkiin lisävarusteiden avulla, miksei myöskin applikaatioiden avulla? Olisihan tuo avain uudenlainen ajattelumalli nykyiseen verrattuna.

Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Android, Nikon, Polaroid, Samsung, Magic Lantern

Kodak moment on kohta historiaa.

Sunnuntai 8.1.2012 klo 9:00 - Peter Forsgård

Kodak on hyvin todenäköisesti menossa konkurssiin. He ovat myymässä isoa patenttisalkkua välttääkseen konkussin. Ilmeisesti salkun myyminen ei tule onnistumaan. On varsin surullista, että digitaalisen kuvauksen keksinyt yritys kaatui juuri siihen omaan keksintöönsä. He todellakin kannibalisoivat liiketoimintansa.

Uskon kuitenkin, että Kodakin alamäki alkoi jo ennen digitaalista murrosta. 90-luvulla se nuorempi valokuvaaja sukupolvi käytti huomattavasti enemmän Fujin filmiä. Itsekin siirryin Kodakista Fujiin paremman laadun vuoksi. Olin siihen asti kuvannut Kodakchromella ja Ektacolorilla. Kodachromen kehitys hankaloitui jonkin verran ja samaan aikaan Fuji tarjosi värikylläisempiä vaihtoehtoja diafilmeillään. Jos en ihan väärin muista niin taisi hienoinen hintaetukin olla Fujilla. Mustavalkokuvaus oli myös ammattipiireissä hiipuva trendi. Siellähän Kodak oli Tri-X:lään aika vahva. 

Ammattidigitaalikameroissa Kodakilla oli vahva ote vielä 90-luvun lopulla. Nikonin ja Canon bajoneteilla olevat järkkärit olivat markkinoiden ykköskamerat ammattipuolella. Hinnat taisivat olla yli 100.000 markkaa eli lähemmäs 20.000 euroa. Kodak yritti vielä samaa 2000-luvun alussa ja teki täyden kennon järkkäreitä sekä Nikonin, että Canonin bajonetilla, DCS Pro. Muutama muukin järkkäri heillä oli samaan aikaan. Olin itse tuota DCS Pro:ta hankkimassa, mutta onneksi päädyin Canonin 1DMKII:seen. Kodakin kamera osoittautui varsin heikoksi.

Nykynuorelle Kodak ei ole mitenkään tuttu merkki samoin kuin se oli vanhemmilleen ja etenkin iso-vanhemmilleen. On siinä mielessä ymmärettävää, että Kodak hiipui unholaan. On mielenkiintoista nähdä miten nykynuoret käyttäytyvät jatkossa. Kameramaailmassa voi taas käydä merkkien suhteen iso mullistus. Olen aiemmin veikannut, että Sony nousee. Playstation sukupolvi pitää sitä hyvänä brändinä. Toistaiseksi ainakin Canon ja Nikon ovat pitäneet pintansa, samoin Olympus ellei nyt sitten taloussotkut kaada sitä.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, Kodak, Fuji, Canon, Nikon, Sony

Bill Frakesin työpajasta

Torstai 18.11.2010 klo 14:00 - Peter Forsgård

Viime perjantaina Nikon Professional Service järjesti työpajan pienelle joukolle valokuvaajia. Olin myös mukana vaikka NPS:N jäsen en olekaan. Bongasin työpajan Bill Frakesin blogista. Täytyy myönttä, että hiukan järjestäjät katselivat oudosti, kun kaivoin "väärän" merkkisen kameran laukustani. :D

Bill Frakes näytti töitään ja kertoi niiden synnystä. Tärkeänä osana oli työnkulku ja yhteistyö Laura Healdin kanssa. Frakes tekee paljon videoita, joissa suuressa roolissa on still-kuvat. Hän kuvaa paljon Sports Illustrated lehdelle. Lehteen tarvitaan kolmeen eri mediaan sisältöä. Perinteiseen printtiin tarvitaan still-kuvia, verkkoon stilliä ja liikkuvaa. Uusimpana iPad-versiota varten sitten laajempaa sisältöä. SI:n iPad-lehteä myydään miljoona kappaletta per numero. Frakes oli aivan innoissaan tästä uudesta mahdollisuudesta esittää kuvia ja videoita. Frakes sanoo itse olevansa tarinankertoja. Mikäs sen parempaa, kun tarinankertomiseen on enemmän mahdollisuuksia. Hän moneen kertaan korosti videon opettelemisen tärkeyttä valokuvaajille. Tämän ei pitäisi olla valokuvaajille uutta, mutta yllättävän moni ei ole vielä edes aloittanut kokeilemaan videota. Kannattaa katsella ulos sieltä omasta laatikosta ja miettiä voiko videosta olla itselleen jotain. Tämä ei tietäänkään tarkoita, että kaikkien on kuvattava videota, mutta suosittelen sen kortin katsomista myös. Kokeilut voivat tuoda jotain uutta omaan tekemiseen vaikkei videota jatkossa kuvaisikaan. Etsivä löytää, kuten kliseisesti on tapana sanoa.

Mielenkiintoista oli myös kuulla Frakesin sanovan, että tällä hetkellä on kiinnostavin aika olla valokuvaaja. Tätä samaa olen kuullut muiltakin USA:ssa töitä tekeviltä valokuvaajilta. Tilanteen käännekohtana on nimenomaan ollut iPad ja sen tuomat mahdollisuudet. Voisi oikeastaan sanoa, että tablet laitteet yleensä mutta iPadin markkinaosuus on n. 90% kaikista tablet-laitteista. Kannattaa kuitenki muistaa, että ne mahdollisuudet ovat niile jotka ovat valmiita niihin tarttumaan. Nyt vaan sopii toivoa, että suomalaiset alan toimijat ovat hereellä. Ainakin olen kuullut asiasta tietäviltä, että lehtitalot ovat hyvässä vauhdissa omien tablet-sovellustensa kanssa. Jos ei olla valmiina, kun laitteita virallisesti täällä myydään on vaarana, että sisältöä ostetaan sieltä mistä sitä saa.

Kaikesta huolimatta Frakes piti still-kuvaa tärkeänä ja erittäin vahvana kerronnan välineenä. Still-kuvan käyttömahdollisuus on monipuolisempi. Stilliä voi käyttää printissä ja videoissa. Frakes tekee samalla videokuvaukset ja still-kuvaukset. Osallistujista yksi kysyikin kumpaa hän keikoilla priorisoi. Frakes vastasi: stilli. Juurikin edellä mainituista syistä johtuen.

Työpajan aikana oli mahdollisuus käydä katselemassa ja halutessaan kuvata Leijonien harjoituksia. Kuvasin hiukan materiaalia, josta koostin lyhyen videopätkän. Liikkuvaan kuvaan Karjala Turnaukseen liittyen yksinoikeus on MTV3:sella. Työpajan järjestäjät olivat kuitenkin sopineet, että turnauksen jälkeen muutaman päivän kuluttua voi näitä työpajan aikana tehtyjä videoita julkaista. 

 

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, NPS, Nikon, Frakes Bill

Samaan aikaan muualla.....

Sunnuntai 14.11.2010 klo 12:47 - Peter Forsgård

New York Times esittää Lens Blogissaan säännöllisesti valokuvareppareita. Niihin on kerätty tietyn aihepiirin ympäriltä useiden kuvaajien valokuvia. Ehdottomasti säännöllisen vierailun paikka tuo saitti.

Bill Frakes ja Laura Heald tekevät kuvauksia mm. Sports Illustrated -lehdelle. He myös esittelevät ja jakavat töitään Strawhatvisuals.com -saitillaan. He ovat muuten parhaillaan Suomessa kuvaamassa Karjala-turnausta. Leijonat on tehnyt yhteistyösopimuksen Nikonin kanssa. Frakes on tunnettu Nikon-kuvaaja. Heidän tuotoksensa on esillä ensi viikon keskiviikkona Sports Illustratedin -verkkosivuilla. Perjantaina he pitivät päivän työpajan kourallisille valokuvaajia. Olin mukana vaikka en kuulukaan tilaisuuden järjestäjään NPS:n. Palaan tuohon työpajaan ja sen sisältöön kunhan saan sen kirjoitettua. Ennen sitä kannattaa käydä katsomassa Matti Sulanton tekemä videohaastattelun Bill Frakesistä.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, NY Times, Nikon, StrawHatVisuals, Frakes Bill, Heald Laura, Sulanto Matti

Digiexpossa nähtyä...

Perjantai 5.11.2010 klo 8:43 - Peter Forsgård

Valokuvaajalle Digiexpo ei tarjoa juuri mitään. Kuten jo vuosi sitten bloggauksessani samasta aiheesta totesin, on kyse kodinelektroniikka- ja pelimessuista. 

Valokuvaukseen liittyviä osastoja oli aika niukasti. Kamera-lehti oli hyvin ja näkyvästi esillä. Vuoden Luontokuvat eivät vielä eilen ammattilaispäivänä olleet esillä (viime vuotinen toistui tässäkin #fail). Kameran valmistajista vain Nikon ja Olympus olivat isommin esillä. Samsungia oli Hirvoxin isolla osastolla ja Sonylla oli pokkareita ja videokameroita jonkin verran näytillä. Epsonilla jotain tulostukseen liittyvää, vaikka pääpaino olikin tykeissä ja kotiteattereissa.

Luulisi, että pokkareiden kanssa kannattaisi Canonin ja Panasonicin kanssa olla myös mukana. Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta, on se kuitenkin nuoremmalle sukupolvelle merkittävä brändi. Playstation on tuttu ja sitä kautta Sony. Se varmasti vaikuttaa Sonyn maineesen kamerana. Tähän huomatus: Sonyn kameroissa ei ole mitää vikaa, vaan ajatus siitä kameramerkkinä ei vain istu omaan päähäni ja se on ainoastaan oma vikani :). Käpistelin eilen messuilla kolleegani Sony NEX5:sta. Sen hiukan oudosta ulkomuodosta huolimatta, se istui erinomaisesti käteen. Kuvan jäljessäkään ei kuulemma ole moittimista. 

Docendon osastolta jäi käteen Mikko Hietaharjun Kuuntele kuvaa -kirja. Kirjassa annetaan näkökulmia kuvan tulkintaan. Sen takakannessa on lause: "Valokuvan kieli rakentuu valon, ajan ja tilan perussäätöjen hallinnasta". Kirjan mukana on myös äänimaailma CD. Tämä kirja voisi toimia varsin hyvin eKirjana, jos kerran musiikkiakin mukana.

Digiexposta vielä sen verran, että ohjelmaa kuvaukseen liittyen messuilla toki on. Perjantaina klo 16.00 on Nikon school: Vinkkejä kuvaamiseen järkkäreillä, 16:30 Asko Vivolin kertoo skannaamisesta jne... Ohjelma löytyy täältä.

Aikaisempia bloggauksia edellisvuosien Digiexpoista.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Kameralehti, Nikon, Olympus, Canon, Panasonic, Sony, Docendo, Hietaharju Mikko

Rakennusliiton valokuvauskilpailu

Keskiviikko 18.8.2010 klo 21:39 - Peter Forsgård

Kamera-lehti ja Rakennusliitto järjestävät valokuvauskilpailun. Mukana näyttää myös olevan Rakentajalehti ja Turva. Nikon sponssaa palkinnot.

Kilpailun säännötkin ovat järkevät. Mistään kaikki meille -kilpailusta ei ole kysymys. Palkitsemattomista kuvista maksetaan mikäli niitä käytetään. Hienoa, että näitä kohtuulliset ehdot täyttäviä valokuvauskilpailuja ilmaantuu.

Tuohon voi jopa harkita osallistuvan. Pitää oikein miettiä mitä kuvia sinne voisi laittaa, kun tässä kerran on ollut erään rakennusliikkeen kanssa tekemisissä kohta kaksi ja puoli vuotta. Näillä näkymin suhde jatkuu vielä jonkin aikaa, sen verran laiskaa on toi heidän virheittensä korjaaminen ollut...

 

Pitäiskö laittaa kuva niistä raksamiehistä jotka kantoivat sixpäkkejä ja mäyräkoiria ruokatunnilla kohti rakennustyömaita? Tosin en ole ihan varma olivatko ne just sen firman edustajia, jonka kanssa olen tekemisissä ollu. Ei kyllä tainnu olla, jonkun muun firman miehiä vissiin.

Miten olisi kuva siitä, kun sähkömies on korjaamassa omia ristiinkytkentöjä, joiden vuoksi ihmiset lähes kaksi ja puoli vuotta maksoivat toistensa sähkölaskuja?

Niin tai joku niistä ryhmäkuvista, kun äijät käy viidennen kerran ihmettelemässä samaa asiaa. 

Lähikset vois myös toimia. Vaikka ne terassinrakentajan ruuvaamat ruuvit, jotka rikkoivat laudanpinnan joista kivasti sai jalkoihin tikkuja. Tostakin sais muuten laitetua niitä ryhmäkuvia, kun ne samat ukot ihmettelee niitä ruuveja ja vääntyneitä terassilautoja kuudetta kertaa. Hienoja ilmeitä sais, kun ne siinä yrittää selittää jotain ja kääntää asiaa.

Mites jos kuitenkin laittaisi kuvan siitä 9X8 ruutuisesta shakkilaudasta, joka oli pihalle tehty. Ois ainakin ainutlaatuinen kuva, ei taida olla toista niin hienoa shakkilautaa missään. No ei ole tosin meilläkään sitä raksamiehensakkilautaa enää, kun saivat sen kahden vuoden ihmettelyn jälkeen korjattua.

Dramatiikkaa kuvaan ois saanu siitä kun noin 2m X 3,5m terassin lasiovi lentää kadulle neljännestä kerroksesta. Pieni suunnitteluvirhe suunnittelijalta vissiin ja ei se oven kiinnityskään ihan kohillaan ollu.

Oishan tossakin jo aika kivasti valinnan varaa kuviin. Muitakin kuvia saattais olla arkistossa. Katotaan nyt miten on ton osallistumisen laita.... Voisin koota porukkaa ihmettelemään niitä kuvia ja ihmettelykertoja tarvitaan ainakin sen seitsemän. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, valokuvauskilpailu, Nikon, Kamera-lehti

Samaan aikaan muualla. (osa jotain/jotain)

Tiistai 6.7.2010 klo 9:43 - Peter Forsgård

Muutama linkki mielenkiintoisiin videoihin ja bloggauksiin:

Vincent Laforet: Aerials of New York City & Thoughts on Both the Present and The Past. Mielenkiintoinen video New Yorkista ja ilmakuvauksesta. Bloggauksen lopussa Laforet kertoo omasta työstään. Painopiste tosin on entisessä työssä kuvajournalistina. 

 

Fstopper: The iPhone Fashion Shoot by Lee Morris

Lee Morris kuvaa muotikuvaussession iLuurilla. Pääpaino on todistaa valaisun merkitys kuvauksessa. Huonollakin kameralla saa tehtyä, kun tietää mitä tekee. Bloggauksessa on myös otetut kuvat, jotka on käsitelty normaalin muotikuvan keinoin. (via Strobist)

 

Steve McCurryn blogi on tutustumisen arvoinen.

 

Matti Sulanto: Langattomat salamajärjestelmät, kumpi on parempi Canon vai Nikon 

Lopputulos ei liene yllätys. Tässä asiassa Nikon vie voiton. 

 

Muutamia jalkapallon MM-kisoihin liittyviä bloggauksia ja kuvakoosteita:

Momentum blogissa on esitelty ne kamerat ja tekniikka joilla upeat hidastukset on tehty. Hienoa on tekniikka ja hienosti myös hyödynnetty. Ainoa asia pistää ihmetyttämään, vaikka tekniikka on tuon tasoista niin silti maaleja jätetään hyväksymättä ja paitsioita vihelletään miten sattuu.... ai niin FIFA tai siis Blatter ja Platini ei tykkää....

 

Valokuvia kisoista Boston Globen sivuilla: Preparing for the World CupOpening week, Halfway in - 2010 World Cup. Tuolta blogista löytyy muutenkin varsin kovatasoista valokuvaa muistakin aiheista. Noin vahvaa kuvasettiä ei suomalaisten lehtien sivuilta löydy. HS:n Maailman kuvia yrittää olla sinne päin. Muulla ollaan jo tekemässä uuden tyylisiä videoita eli laajennettu audioslideshowsta eteenpäin ja täällä eivät lehdet edes vielä esitä stillkuvia näyttävästi, jos nyt hiukan kärjistetysti sanoo.... Sähköiset lukulaitteet ovat nurkantakana....

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: linkki, blogi, Laforet Vincent, F-stopper, Nikon, Canon, Sulanto Matti, McCurry Steve

Still Moving Pictures by Nikon

Lauantai 23.1.2010 klo 21:24 - Peter Forsgård

Nikon Professional Service järjesti mielenkiintoisen luennon tänään Helsingissä. En tiedä miksi saan kutsuja NPS:n tilaisuuksiin. Otetaan kutsu vastaan, kun kerran mielenkiintoisia tapahtumia aika ajoin järjestävät.

Tilaisuuden aloitti norjalainen Applen video ja broadcast puolen kehitysjohtaja Erling Teig. Hän kävi läpi Final Cut Pro 7:lla leikkaamista. Aluksi hän kartoitti mitä kukin tekee. Paikalla oli paljon valokuvaajia, niin mainos- kuin lehtikuvaajiakin. Kysyessään kuka kuvaa videota yhdenkään lehtikuvaajan käsi ei noussut. Teig oli hiukan ihmeissään ja kehoitti aloittamaan viimeistään maanantaina. Jaksan jankuttaa ja ihmetellä miksei suomalaisia lehtikuvaajia video kiinnosta. Joiltakin ole siitä kysellyt ja saanut lähinnä "olet sä hölmö" -ilmeitä. Toiset taas ottavat nokkiinsa tyyliin, "pitäskö mun vielä totakin tehdä". No ei pidä, mutta joku sen tekee kuitenkin ja korjaa ne fyffet mitä siitä voi saada. Puhumattakaan mahdollisuuksista ilmaista ja saada tärkeitä asioita esille. 

Pienen kahvitauon jälkeen aloitti Bill Frakes. Hän on Sports Illustratedin kuvaajia. Tehnyt sitä jo 30 vuotta. Nykyään hän kuvaa keikoilta sekä videota, että stilliä. Vaikka SI on vienyt hänet 125 eri maahan ovat nämä viime ajat olleet kuitenkin hänen uransa mielenkiintoisimpia. Video on se mielenkiintoinen asia. Ilmaisu ja mahdollisuus vaikuttaa on parantunut.

Frakes kertoi käyttävänsä pääasiassa käsitarkennusta. Ylläpitääkseen taitoa hän harjoittelee sitä joka päivä vähintään 20 minuuttia. Hän ottaa kameran ja laittaa objektiivin täydelle aukolle ja kuvaa liikkuvia kohteita. Vaikka hänellä on takanaan 30 vuotta ammattikuvausta, silti perusharjoittelu on edelleen ohjelmassa.

Valitettavasti tilaisuuden alkuperäinen aikataulu muuttui ja en ehtinyt jäädä kovinkaan pitkäksi aikaa kuuntelemaan Frakesiä. Frakesin ja hänen assarinsa Laura Healdin töitä on myös strawhatvisuals.com -saitilla.

Sulanto-blogissa on mielenkiintoisia kirjoituksia Frakesin eilisestä Turun kuvauskeikasta.

Sports Illustrated -lehden kuvaaja kylässäBehind the scenes

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, videokuvaus, Nikon, Frakes Bill, Heald Laura

Digiexpossa nähtyä

Sunnuntai 2.11.2008 klo 10:13 - Peter Forsgård

digiexpo.jpgOmalta osaltani Digiexpon kohokohta oli torstaina, kun saimme Kolarin Jukan kanssa uuden kirjamme käteen. Tuntui hienolta nähdä se valmiina loppukesän ja syksyn vääntämisen jälkeen. Tällä hetkellä kirjaa saa vain kylkiäisenä ostaessaan Digiexposta Rajalan myyntipisteestä Canonin osastolta EOS-digijärkkärin tai Canon optiikkaa. Myöhemmin se tulee my ös yleiseen myyntiin kirjakauppoihin.

Printtereitä katselin vähän tarkemmin. Suunnitelmissa on jonkinlaisen A3+ tulostimen hankinta studiolle. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Canon 9500 ja Epsonin R2880. Canonin testaamisesta sain jo sovittuakin. Aika paljon ovat tulostimet menneet eteenpäin muutamassa vuodessa. Kuvanlaatu ja tulostusmateriaalien laajuus on parantunut. Printtien kestävyys on ollut jo pitkään huomattavasti parempaa kuin hopeamenetemällä tehtyjen kuvien. Pigmenttimuisteilla ja happovapailla arkistokelpoisilla papereilla päästään jopa 200v säilyvyyteen. Museostandardi taitaa olla 150v. Kestävyys on yksi erittäin tärkeä ominaisuus, kun toimittaa printtejä asiakkaalle. Myös omissa näyttelyprojekteissa tuo ominaisuus on tärkeä.

Kameroita en hirveästi hypistellyt. Canonin uudet olen jo nähnyt ja hiukan testaillutkin. Kovasti tuntui uusi 5D Mark II yleisöä kiinnostavan. Samoin Nikonin uutuuksien ympärillä kävi porukkaa. Nikonilla on myös näppärä kennonputsauspalvelu. Sony on myös vahvasti tullut kameramarkkinoille. Ihmettelin vain miksei Panasonicia näkynyt uuen G1:sensä kanssa. 

Ohjelmaa noilla messuilla saisi olla enemmän. Kaipaan pieniä demoja eri valmistajien osastoilla. Viime vuonna taisi ainakin Nikonilla olla langattomien flässien esittelyä ja demoja ym. Vaikka Digiexpo onkin pääasiassa härpäkemessut, niin luulisi niihin härpäkkeisiin liittyvien demojen olevan yleisöä kiinnostavia.

Kameralehdellä on kansikuvakilpailu (huom. linkki johtaa pdf:ään). Se oli hauska idea. Voit viedä ottamasi kuvan Kameralehden osastolle ja he tulostavat sen Kameralehden kanneksi. Sen yhteydessä on myös kansikuvakilpailu. Lukijat voivat Kameralehden nettisivuilla äänestää Joulukuun numeron kannen.

Ainoa häiritsevä tekijä messuilla ovat ne karmivat kuraåke- ei kun siis karaoke-pelit. Liian suurella volyymillä karmeaa laulua....

edit (2.11.2008 klo 10.35):

Meinasikin kokonaan unohtua, että mukaan tarttui Docendon kustantama "2000-luvun Hedgecoen" Michael Freemanin uusin kirja, Mestarikuvaajan 101 digikuvausvinkkiä. Siihen on kerätty erilaisia vinkkejä valokuvaamisesta hyvin selkeisiin aukeaman tai sivun mittaisiin ohjeisiin. Kirjaan kannattaa ehdottomasti tutustua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvausmessut, Digiexpo, Canon EOS, Canon 5D Mark II, Epson, Panasonic G1, Panasonic, Nikon, Kamera-lehti, Docendo, Freeman Michael, Parempia kuvia, Kolari Jukka

Kameramainonnasta

Perjantai 25.5.2007 klo 17:24 - Peter Forsgård

Kameroiden mainokset käyvät yhä erikoisemmiksi. Tarkkaan otten siis mainoksissa olevat tekstit.

Nikon on viime aikoina mainostanut uutta pokkaridigiä mainoslauseella: Näkymätön sisäänrakennettu kuvaustiimi?. Loppuun on sentään lisätty kysymysmerkki. Kuvaustiimi viittaa ainakin kuvanperusteella D-lightning systeemiin, jolla kuvaan lisätää valoa sinne missä sitä tarvitaan.... Mitenhän se mahtaa toimia... Tuo lausehan kuulostaa ihan samalta, kun pienet lapset ihmettelee miten ne ihmiset mahtuvat sinne telkkariin sisään... 

Voisivat laittaa sen kuvaustiimin noihin järkkäreihinkin, ei tarvitsisi palkata kallita assareita laittamaan sitä valoa sinne minne sitä tarvitaan....

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kamerat, mainonta, Nikon