My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Tim Page part 2

Perjantai 3.10.2014 klo 16:10 - Peter Forsgård

Tänään taas pääsi kuuntelemaan legendaarista sota- ja kriisialuekuvaajaa Tim Pagea. Tällä kertaa Ateneumin auditoriossa.

page_tim_007.jpg
Tim Page Ateneumissa istumapaikaltani kuvattuna.

Kannatti mennä, sillä esityksen sisältö oli aika tavalla erilainen kuin tiistainen Fimage Seminaarin esitys. Siitä ja sen sisällöstä voit lukea edellisestä blogauksestani.

Tämän päiväinen esitys alkoi kahdella lyhytelokuvalla, joissa kerrottiin Vietnamin ja Indokiinan alueella kadonneista kuvajournalisteista. Ensimmäinen lyhytelokuva oli pääasiassa Sean Flynnistä, joka katosi Kamputseassa huhtikuussa 1970. Hän oli Tim Pagen ysätävä ja hän on etsinyt ystäväänsä vuosia ja etsii edelleen. Toinen lyhytelokuva taas keskittyi laajemmin kadonneisiin ja oli oikeastaan traileri Dispatches kirjaan.

Toinen osa esityksestä keskittyi kuviin ja tarinoihin Pagen 21-sarjasta. Se on kokoelma Pagen uralta olevista kuvista joita yhdistää Leiva ja 21mm objektiivi. Kuvasalkkua on tehty 21 kappaletta ja siinä on 21 kuvaa ja se maksaa 21.000 dollaria. Siinä olevat kuvat voi katsoa edellisestä linkistä. Kuvat ovat eri aikakausilta hänen valitseminaan suuresta määrästä kuvia.

Haluan tässäkin blogauksessa tuoda esiin hänen ajatuksensa digitaalisuudesta. Hän kuvaa edelleen sekä filmille, että digitaalisesti. Digitaalisuus on saanut, kuten hyvin tiedämme, kuvamäärän räjähtämään. Aiemmin saattoi kuvata kaksi filmiä ja niistä tuli kaksi kuvaa valituksi. Nyt kuvia voi olla tuhansia samasta aiheesta/paikasta ja Pagen mukaan tämä johtuu paljolti myös siitä, että kuvia ei enää samalla tavalla karsita ja kokonaisuutta ei editoida. Kuvien esittämistapa on myös toisenlainen. Aiemmin kuvat olivat painettuna lehdessä ja se lehti oli olohuoneen pöydällä selattavissa uudestaan ja uudestaan. Nämä tarkkan valikoidut kuvat ovat niitä, jotka ovat syöpyneet mieleemme. Nyt kuvia katsellaan paljon nopeamalla tempolla ja kuten Page asian ilmaisi kuva katoaa nuolinäppäintä painamalla ja ei syövy samalla tavalla mieleemme.

Omalla tavallaanhan asia on juuri noin, mutta samalla mietin miten huomattavasti nopeammin siirryymme nykyään kriisistä toiseen. Tämä nopeutunut tahti on myös muuttanut yksittäisen kuvan merkitystä. Kriiseistä tulevilla kuvila on edelleen vaikutusta, mutta nyt ne eivät välttämättä olekaan kuvajournalistien ottamia vaan kadulla olevan tavallisen kansalaisen ottamana ja sosiaalisessa mediassa jaettuna. Tämä ei tietenkään poista kuvajournalismin tarvetta. Fokus tai se tapa jolla vaikutetaan ehkä muuttuu? Se tavoite ei välttämättä ole se yksi vlokuva vaan useampi taustottava kuva, joista muodotuu tarina? Mieliimme ei jää yksi kuva vaan se tarina. Se tarina ei myöskään välttämättä ole aivan siitä tapahtuman ytimestä vaan kriisiin ja sen syihin panottuva? Mielenkiintoisia ajatuskia molemmat luennot minussa herätti.

Suuret kiitokset Suomen Lehtikuvaajille ja Fimagelle näiden tilaisuuksien järjestämisestä.

   

 

   

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Page Tim, kuvajournalismi

Tim Page ja kuvajournalismi

Torstai 2.10.2014 klo 16:09 - Peter Forsgård

Fimage ry järjesti eilen mielenkiintoisen seminaarin. Viiden tunnin aikana lähes täysi Aalto Yliopiston Sampo-salillinen yleisöä sai tuhdin annoksen kuvajournalismia keskustelun muodossa.

Ensimmäinen osa oli Rauli Virtasen ja legendaarisen sota- ja kriisaluekuvaajan Tim Pagen keskustelua Pagen urasta ja kuvista. Tim Pagen tarinasta voi lukea hänen verkkosivuiltaan. Melko tyypilinen tarina 60-luvulla kuvajournalistiksi päätyvälle.

Virtasen ja Pagen keskustelu kuvista avasi Pagen kuvia hienosti. Tarinat kuvien takaa ja hiukan sen vierestä saivat kuvat elämään ihan uudella tavalla.

timpage.png

Tim Page (etummainen) ja Rauli Virtanen stagella. Screenillä oleva kuva

on Pagen ensimmäinen UPI:lle myymä kuva. (kuvattu iPhonella istumapaikaltani.)

Legendoja on mahtava kuulla livenä. Heissä on jotain karismaattista, mikä saa kuuntelemaan heitä keskittyneesti. Varmaan se sama karisma on salaisuus jolla he myös saavat kuvattavat luottamaan itseensä. Jotain maagista siinä on. Tämä koskee myös muiden genren kuvaajia kuin vain kuvajournalisteja. Pelkkä taito kuvata ja nähdä ei vielä riitä, tarvitaan se jokin. Suosittelen tutustumaan Pagen kuviin ja blogiin, jos ne eivät vielä ole tuttuja. Myös HS teki hänestä artikkelin.

Pienen virkistätymistauon jälkeen alkoi paneeli, jonka aiheen oli kuvajournalismin tulevaisuus. Paneelissa mukana olivat Tim Page, Mikael Pentikäinen, Kaarle Hurtig, Jesper Vuori sekä Niklas Meltio. Keskustelu aaltoili mukavasti ja suinkaan kaikesta ei oltu aivan samaa mieltä. Mitään suuria linjaeroja keskustelijoiden välillä ei ollut, ehkä voisi puhua painotuseroista. Se taas johtui aika pitkälle panelistien erilaisita taustoista.

Tim Page sanoi ettei ole missään muulla törmännyt niin selkeisiin tekijänoikeuksien varastamisiin kuin Suomessa. "Why is Finnish media getting away with murder?" Tim Page kysyi ja viittasi epäreiluihin avustajasopimuksiin. Hänen näkemyksensä, jonka muutkin panelistit jakoivat, oli että tekijänoikeudet kuuluvat vain ja ainoastaan tekijälle. Page sanoi hänen kuviensa olevan hänen eläkkeensä.

Page myös totesi, että "photographers has to think out of the box". Tuohan ei sinänsä ole uutinen kenellekkään valokuvaajalle, tai ainakaan toivottavasti ei ole. Oli kuitenkin hienoa kuulla se hänen suustaan. Hänelle se on merkinnyt mm. häiden kuvaamista. Hän on myös teettänyt julisteita ja postikortteja omista ikonisista valokuvistaan.

Digitaalisuudesta Page totesi kuvatulvan ja kuvaamisen näennäisen helppouden luulevan, että ostamalla kamera on yhdessä yössä David Bailey. Kuvaaminen ja menestyminen vaatii kovaa työtä. Toisin sanoen kuten joku jossain muualla on todennut, että "Over night success requires many years of hard work." Kuvatulva on myös vaikuttanut ettei ikonien syntyminen ole niin helppoa, totesi Page myös.

Moneen kertaan tuli myös esiin, että valokuvaus on liiketoimintaa ja pärjäämiseeen vaaditaan muutakin kuin vain taito valokuvata. Tämähän on ihan itsestään selvää, kun valokuvauksesta on tullut ala, jossa suurin osa on yrittäjiä. Ei voi enää odottaa, että keikat tulevat, vaan ne pitää itse etsiä. Joskus jopa niin, että ensin kuvataan ja sitten vasta myydään. Tätä erityisesti korostivat Jesper Vuori ja Kalle Hurtig kuten myös Niklas Meltio. 

Niklas Meltio valaisi omaa tapaansa tehdä työtään. Hän nimenomaan korosti kuvaajan omaa aktiivisuutta ja muistutti, että "Media do not send photojournalists to places, freelancers has to find the places and sell their work themselves". Tämä on se olennainen ero aikaisempaan ja tämän sisäistäminen on se suurin haaste. Pahaa pelkään, etti tätä ole otettu riittävästi huomioon alan koulutuksessa.

Oman kiinnostavan mausteensa paneelin toi HS:n entinen vastaava päätoimittaja Mikael Pentikäinen, jonka kontolle osittain on laittetu epäreilut avustajasopimukset. Häntä jonkin verran kurmoteltiin yleisökysymysten muodossa tästä. Syynä oli avustajasopimusten yhtenäistäminen, sanoi Pentikäinen. Selityksenä se minusta hiukan ontuu, koska esim. monella kansainvälisellä kuvatoimistolla on yksilölliset sopimukset eri kuvaajien kanssa. Pentikäinen myös oli sitä mieltä, että journalismi tarvitsee uusia rahoittajia. Mitä ne sitten ovat niin, keskustelussa tuotiin esiin "business driven funding", joka taas on ristiriidassa journalismin perusperiaatteiden kanssa ainakin osittain. Uusia tapoja on jo syntynyt mm. Longplay. Joukkorahoitteinen journalismi voisi olla yksi tapa jne. Kaikki keinot eivät tietenkään sovi, mutta keksutelua on hyvä käydä laajalla ideapohjalla.

Kaikkiaan erinomainen tapahtuma ja toivottavasti Fimage ry. järjestää näitä lisää. Itse olen aiemmin ollut Ammattivalokuvaajien jäsen, mutta alkukesästä liityin Fimageen. Se on muuten ollut toistaiseksi nopein jäseneksihyväksyminen, joka kohdalleni on sattunut. Puoli tuntia siitä, kun olin laittanut sähköisen hakemuksen, tuli hyväksymisvastaus mailiini. Fimage ry on nimenomaan visuaalisen alan yrittäjien järjestö. Siinä yksi syy miksi halusin juuri Fimageen.

Kannattaa lukea myös Ulla Pulkan blogaus samasta aiheesta Fimagen sivuilta. 

 

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, Fimage, Page Tim, kuvajournalismi, Meltio Niklas