My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Linkki Petersenin työpajaan

Torstai 10.3.2011 klo 10:50 - Peter Forsgård

Tämä tieto ja videot Anders Petersenin tulevasta Maroccon työpajasta ovat jakamisen arvoisia. Tuonne olisi hienoa päästä. Ne kaksi Petersenin työpajaa, joissa olen ollut ovat edelleen muistissa ja vaikuttavat yhä. Tuo Petersenin tapa katsoa kuvia ja arvioida niitä on ainutlaatuisen hienoa.

Kuvan tulee herättää kysymyksiä, eikä antaa vastauksia. Siinä lähestymistapa valokuvaukseen. Tuossa kiteytettynä Petersenin filosofia.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Petersen Anders

From Back Home -kirja

Perjantai 20.11.2009 klo 20:46 - Peter Forsgård

Ruotsalaiset valokuvaajat Anders Petersen ja JH Engström ovat julkaiseet yhdessä kirjan, From Back Home. Kuvat on otettu Värmlandissa, josta molemmat ovat kotoisin. Engström on ollut Petersenin assarina eli yhteistyö on alkanut sieltä. Kirja palkittiin Arlesissa 2009.

Petersenin osuus oli esillä Tukholman Fotomessuilla. Kuvat olivat taattua Andersia. Jyrkäksi vedostetut printit ovat tyylikkäitä. Aiheet ovat arkisia ja mitään ei kaunistella, mutta silti kuvista ei tule hyväksikäytön tunne. Petersen sanoo kuvatessaa olevansa eläin, kun hän kuvaa. Niitä ohjeita hän myös jakaa työpajoissaan. Hänen persoonansa on sen kaltainen, että hän pääsee ihmisten iholle ja lähelle. Hänen tapansa kohdata tuntematon on hypnoottinen. Olen nähnyt sivusta seurataen hänen tapaansa kuvata.

Petersenin verkkosivun avaussivu kertoo paljon hänen tavansa laittaa kuvat esille, mahtavaa tykitystä!

Engström on minulle tuntemattomanpi kuvaaja, mutta selkeästi Petersenin vaikutus näkyy hänen kuvissaan. Osa kuvista tuntuvat olevan jopa rankempia kuin oppi-isänsä. 

LensCulture verkkosivulla on kirjasta arvio.

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Petersen Anders, Engstrom JH, kirja, LenCulture, From back home, Arles

Tukholman Fotomessut -09 osa 2

Lauantai 14.11.2009 klo 9:10 - Peter Forsgård

Tukholman Fotomessuilla meni eilen lähes koko päivä. Messuilla on varsin hyvä kirjo sekä laitteita, että valokuvanäyttelyitä.

Järkkillä videokuvaamiseen liittyvät laitteet ovat hyvin esillä. Aika moni on tuonut näytille erilaisia rigejä, joilla järkkärillä on helpompi kuvata videota. Yleensäkään hirveästi uutuuksia ei näillä pienemmillä messuilla esitellä.

Ricohin uusi GXR oli esillä. Sehän on se modulaarinen kamera, jossa linssi ja kenno vaihdetaan molemmat. 

Valokuvanäyttelyitä on lähes puolihallia. Kii nnostavin ehdottomasti Anders Petersenin From back home. Todellista Andersimaista tykitystä. Kuvat rip ustettu vieri viereen toisiinsa kiinni. 

Mielenkiintoinen oli myös uuden keväällä avattavan Fotografiska-gallerian osasto. Siellä on esillä mm. Albert Watsonin töitä. Watsonilla on Fotografiskassa toukokuussa suuri näyttely. Fotografiska tulee olemaan suuri valokuvakeskus, jossa gallerian lisäksi on museo, akatemia, kirjakauppa ym. 

Kuvailin päivän mittaan videokuvaa. Videosta ei, kuten oletinkin, mitään huippuhienoa tullut mutta laitan sen kuitenkin jossain vaiheessa esiin. 

 

Fotomässän -09, Stockholm from Peter Forsgard on Vimeo.

 

Tänään ajattelin kuunnella muutaman kiinnostavan luennon. Ne jotka mainitsin osassa 1. Luennoitsijoina Philip Bloom ja Simon Cederqvist. Niistä ja ehkä muustakin lisää sunnuntaina, kun taas olen kotona.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvamessut, Stockholms Fotomassa, video, Petersen Anders, Fotografiska, Ricoh GXR, Bloom Philip, Cederqvist Simon, Watson Albert

Tukholman fotomessut -09 osa 1

Torstai 12.11.2009 klo 14:00 - Peter Forsgård

Olen huomenna aamulla lähdössä Tukholmaan Fotomessuille. Messut kestävät kolme päivää ja loppuvat sunnuntai-iltana. Itse olen paikalla perjantain ja lauantain.

Minua kiinnostaa erityisesti ne muutamat valokuvanäyttelyt, jotka siellä ovat esillä. Kiinnostavimpia niistä ovat Albert Watsonin ja Anders Petersenin valokuvat. Watsonin näyttelyitä näin viime syksynä Dusseldorfissa ja Berliinissä. Petersenin näyttelyn näin viimeksi Galleria Luovassa, Helsingissä, muutama vuosi sitten. Molemmat herrat olen my ös tavannut.

Näyttelyhallissa on useita muitakin valokuvaajia esillä. Niistä tarkemmin seuraavissa bloggauksissa.

Luentoja on varsin runsaasti. Lauantaina ohjelmassa on ainakin Philip Bloomin esitys videokuvaamisesta digijärkkärillä. Toinen kiinnostava luento on ruotsalaisen mainoskuvaajan Simon Cederqvistin esitys perjantaina aamupäivällä ja lauantaina iltapäivällä. Hänellä on myös kuvia esillä messuhallissa.

Messuilla on esillä myös paljon härpäkkeitä ja niitäkin toki katsellaan. Tuskin mitään uutta ja mullistavaa kuitenkaan tulee esille. 

Tarkoituksena on blogata (mahdollisesti videon ja/tai kuvien kera) Tukholmasta perjantaina ja ehkä myös lauantaina päivällä. Kaikki riippuu siitä miten yhteydet pelaavat. Hotellissa pitäisi olla wlan, joten se puoleen ei pitäisi olla ongelmia. Kännykälläkin pääsisi dataverkkoon, mutta ulkomailta sen hinta on sen verran suolainen ettei ihan viitsi.

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvamessut, Stockholms Fotomassa, Watson Albert, Petersen Anders, Bloom Philip, Cederqvist Simon

Kontaktikuvauksen huumaa

Tiistai 26.8.2008 klo 8:29 - Peter Forsgård

Olin mukana viime viikonloppuna HCP:n järjestämässä Stefan Bremerin vetämässä Kontaktikuvaustyöpajassa. Kontaktikuvaus on eräänlaista katukuvausta, jossa kuvataan ihmisiä heihin kontaktia ottaen. Lyöttäydytään kadulla tuntemattomien ihmisten seuraan, jutellaan heidän kanssaan, kuvataan heitä jne. Tilanteeseen ei tule kuulua mitään "kuvan varastamista" vaan kuvattavan tulisi antaa kuva kuvaajalle. Bremer korosti ihmisenä olemista, aivan samoin kuin Anders Petersen sanoo, "Photography is about being a human being", hiukan mukailtuna.

advanced/langs/fi.js">

Opetus kulki osallistujien kuvien kautta. Perjantain ennakkotehtävänä oli näyttää kolme "kontaktikuvaa" menneeltä kesältä. Niiden kuvien kautta käytiin keskustelua valokuvaamisesta, kontaktikuvaamisesta, elämästä ym. Hyvää Bremerin tavassa opettaa on hänen kykynsä aktivoida kommentoimaan ja keskustelemaan. Perjantai-illan kuvan katselu rupeama oli tavallaan aika rankka. Osallistujia oli 18 eli kuvia oli kohtuullisen paljon.

Ennakkotehtävä kritiikin jälkeen oli aika lähteä tekemään ensimmäistä tehtävää. Tehtävän antona oli Keskeltä ja kovaa, vai oliko se muotoiltu Keskeltä ja täysillä. Lisäpisteitä annetaan, jos saa turpiinsa. Tehtävänä oli siis heittäytyä täysillä Taiteiden yön humuun ja kuvata tuntemattomia ihmisiä. Perinteisen tarkkailevan katukuvauksen kautta tehtävä ei onnistu sillä kontakti pitää näkyä kuvassa. Hyvin pitkälle tuttua Petersenin työpajassa käyneille. Taiteiden yö on hyvä hetki pitää Kontaktikuvauksen työpaja. Ihmisiä on paljon liikkeellä ja hilpeissä tunnelmissa. Se helpottaa kuvaamista. Toisaalta taas kuvattavien liiallinen esittäminen ja tyrkylle tunkeminen häiritsee hiukan kuvaamista. Kaljaa kittaavien nuorien kuvaamisessa taas minusta ei ole mitään kiinnostavaa tästä lähtökohdasta. Se sopisi paremmin aiheeksi esim. Markku Niskasen vetämään Reportaasikuvaustyöpajaan.

Oma tehtäväni meni ihan kivasti ja Bremeriltä saatu palaute oli erittäin positiivista. On ihan hieno tunne siinä mielessä, että niin Petersen, Minkkinen kuin Bremerkin ovat pitäneet kovasti tyylistäni ja tavastani ottaa kuvia. Kysehän ei ole niistä joka päiväiseen työhön liittyvistä kuvista, niitä en ole näissä yhteyksissä edes näyttänyt, vaan niistä joita otan harrastusmielessä. Tätä kuvagenreä edustaa myös syyskuussa avattava yhteisnäyttelyni Human - Inhimillistä - Mänskligt. Toinen kuvaajahan on Robert Perander. Näyttelyni on ensimmäinen julkinen ulostulo tässä kuvagenressä. Tähän asti näitä kuvia ovat nähneet vain työpajalaiset ja muutamat muut läheiset kuvaajaystävät.

Lauantain kuvakritiikki oli varsin pitkä, koska kuvien määrä oli valtava. Jokainen esitti 5-10 kuvaa. Itse olin iltapäivän poissa hääkuvauksissa. Sinänsä harmi, etten silloin päässyt näkemään muiden töitä. Muiden onnistuminen on yksi tärkeä innostuksen ja inspiraation lähde. Toinen tärkeä on työpajojen henki, siellä tapaa tuttuja, tutustuu uusiin ja sitäkin kautta saa inspiraatioita.

Lauantai-illan tehtävät olivat varsin haastavia. Tehtävä oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa oli kuvata kolme tuntematonta ihmistä, jotka muistuttavat sinua. Yhteys voi olla fyysinen tai henkinen, mutta sen pitää näkyä kuvassa. Toinen tehtävä oli kuvata itsesi kahden kuvitteellisen partnerin kanssa, todellista kontaktikuvausta siis. Kuvissa tuli näkyä yhteys partnereiden välillä eli kuva tuli olla uskottava.

Tehtävä karsi jonkin verran osallistujia ja kaikki eivät myöskään näyttäneet kuvia. Suurin osa, jotka näyttivät, olivat todellakin ylittäneet itsensä tai ainakin heittänet itsensä täysillä likoon. Näimme monta huikeaa suoritusta, fyysistä kontaktia ja rakennettuja kuvitteellisia parisuhteeseen liittyviä tilanteita. Omat kuvalliset ratkaisut olivat tässä tehtävässä hiukan muista poikkeavia ja siinä suhteessa saivat kiitosta. Valokuvallisesti eivät sinänsä olleet kovin merkittäviä. No ehkä yksi oli sitäkin. Paras kommentti kyseiseen kuvaan oli erään kurssilaisen spontaani hiljainen, "Ei jumalau…!".

Viimeisen kuvaustehtävän tarkoituksena oli enemmänkin se otettu kuva tekona kuin se itse kuva. Toki kuvat arvioitiin kuvina suhteessa tehtävän antoon, mutta teot tulivat kyllä varsin merkittävästi esiin arvioissa.

Uskon, että Stefan Bremer oli aidosti tyytyväinen työpajalaisten panokseen ja tuloksiin. Hän ei ole aikaisemmin opettanut aikuisia, eikä käsittääkseni harrastajia. Hänen näkemyksensä mukaan monet esitetyt kuvasarjat eivät häpeäisi ollenkaan taikkilaisten tai Lahdessa opiskelevien vastaavista.

Oikeastaan ainoa työpajojen huonopuoli on se, että intensiivisen kurssin jälkeen on takki ihan tyhjä. Toinen haaste on pitää ja järjestää jotain lisätapahtumaa, jotta työpajan loistava henki saadaan pidettyä yllä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, HCP, Bremer Stefan, kontaktikuvaus, Petersen Anders, Minkkinen

Uusi galleria Helsingin galleria kartalle

Perjantai 16.11.2007 klo 9:00 - Peter Forsgård

Eilen oli Galleria Luova.fi:n ensimmäisen näyttelyn avajaiset. Ensimmäinen näyttely on Anders Petersenin Insides.

Galleria Luova.fi on valokuvagalleria. Gallerian yhteydessä on kirjakauppa, jossa on Suomen suurin valikoima valokuvauskirjoja. Petersen eilen ennen avajaisia tosin sanoi, että taitaa olla pohjoismaiden suurin valikoima. Kirjakaupan yhteyteen on tulossa myös kahvila.

Eilen avattiin tarkkaan ottaen galleriasta vain yläkerta. Alakertaan on tulossa lisää galleriatilaa, jota voi käyttää erillisenä näytelytilana tai sitten yhdessä yläkerran tilan kanssa. Alakertaan tulee myös luentotilat, jossa tullaan pitämään työpajoja. Työpajoja järjestää jatkossa HCP - Helsingin Valokuvakeskus. Alas tulee myös HCP:n toimistotila. Helsingin Valokuvakeskus aloittaa laajemman toimintansa ensi vuoden alussa. Galleria Luova.fi toimii myös Helsingin Valokuvakeskuksen galleriana. 

Avajaisissa oli valtavasti väkeä. Paljon tuttuja valokuvausalan ihmisiä oli paikalla. Avajaisten piti loppua 7 aikaan, mutta vielä puolikahdeksan pintaan väkeä tuli ovesta sisään. Avajaiset olivat kaikin puolin menestys.

Itse näyttelyn kuvista kirjoittelen myöhemmin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Petersen Anders, Luova, HCP

Helsinkiä hemmotellaan näyttelyillä.

Keskiviikko 17.10.2007 klo 10:50 - Peter Forsgård

Helsingissä on syksyn aikana kaksi varsin merkittävää näyttelyä. Tänään on Sally Mannin näyttely ensimmäistä päivää auki yleisölle. Näyttely What Remains on Tennispalatsissa.

Helsingissä esillä on kolme eri kokonaisuutta, Immediate Family, Deep South ja What Remains. Sally Mann heräti aikoinaan 90-luvun alussa pahennusta USA:ssa Immediate Family -sarjallaan. Alastomat lapset olivat joillekin liikaa. Samaan aikaan USA:ssa aiheutti polemiikkia Robert Mapplethor pin kuvat. Seurasin noita molempia kesk usteluja sen mitä siihen aikaan pystyi. Se oli ennen netin suomia mahdollisuuksia, joten seuraaminen ei kaikilta osin ollut mahdollista. Syy miksi seurasin tuota moraalikeskustelua oli se, että tein silloin osin noiden tapausten innoittamana Helsingin Yliopistossa etiikan luentoihin liittyvää esseetä valokuvaajan ja valokuvan moraalista. Harmikseni en tuota kirjoitustani löytänyt mistään. 

Sally Mannin kuvat omista lapsistaan ovat suurin osa minusta aivan turhaan aiheuttanut kohua. Toki joukossa on muutama kuva, joka kieltämättä voi nostattaa keskustelua. Esimerkiksi kuva Venus After School on yksi esimerkki paheksuntaa aiheuttaneesta kuvasta. Minusta on ihan luonnollista, että kuva on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen keskustelua. Mikä tuon kuvan erottaa lapsipornosta? Sen taiteellisuus, valaisu, tarkoitus vai mikä? Haluan korostaa, että en tarkoita, että tuo kyseinen kuva olisi ehdottomasti lapsipornoa, vaan haluan pohtia mikä sen siitä erottaa. Kyseinen kuvan vedokset ovat muuten loppuunmyyty. Mannin vedosten hinnat ovat tietojeni mukaan vaihdelleet $20.000 - $60.000 välillä. 

Toinen hyvin merkittävä valokuvanäyttely avataan 16.11.07 Helsingin Valokuvakeskuksen galleriassa. Tuo näyttely on Anders Petersenin Deutsche Börse-kilpailussa ollut kuvasarja About Gap and St. Etienne. Se oli ensi kerran esillä Arlesissa 2006. Tuosta uudesta galleriasta ja Helsingin Valokuvakeskuksesta ja sen taustoista ja taustalla olevista ihmisistä lisätietoa myöhemmin, kunhan galleria on saatu avattua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Mann Sally, Tennispalatsi, Petersen Anders, Luova, Deutsche Borse Photography Prize

Don´t be a photographer, be the food...

Keskiviikko 2.5.2007 klo 11:52

Otsikon sanoilla Petersen kommentoi erään työpajaan osallistuneen kuvaajan kuvaa syömässä olevasta miehestä. Kuva oli Petersenin mielestä liian kesy. Kuvaajan olisi pitänyt heittäytyä tilanteeseen enemmän vatsallaan. "Don´t think, use your stomach!", sanoi Petersen. Varsin värikkäillä ilmaisuillaan Petersen tarkoittaa, että haluaa kuvaajien kuvaavan enemmän tunteella eikä järjellä. Kuvista pitää näkyä sattumanvaraisuus ja impulsiivisuus.

Osallistuin vappuviikonloppuna Luovan järjestämään Petersenin vetämään työpajaan. Edellisen kerran Petersen oli vetämässä vastaavaa työpajaa elokuussa. Olin silloinkin mukana. Halusin osallistua uudestaan, koska ed ellinen työpaja oli sen verran tajuntaa räjäyttävä kokemus. Sain silloin kipinän ajatella valokuvaa aavistuksen toisella tavalla ja tämä toukokuun työpaja vahvisti ja kiteytti omaa ajatustani "personal diary"-kuvauksesta. Työpaja toimi juuri niin kuin pitikin. Tunsin löytäneeni jotain uutta omaan kuvaukseeni tehdessäni kuvaustehtäviä. Jotenkin juttun loksahti kohdalleen. Saamani palaute kuvistani vahvisti tätä käsitystä. Nyt tunnen, että voin jatkaa tuon tyylistä kuvaamista omana projektina. Löysin oman tavan tehdä sitä. Samalla kertaa se antaa oman mausteensa sille kuvaukselle, jota teen työkseni. Katsotaan mihin se johtaa. Kuvaustehtävät olivat tänä vuonna taas varsin abstarkteja puhtaasti tunteella lähestyttäviä. Tehtävinä olivat mm. "Meeting" ja "Be an animal". 

Petersen on todella karismaattinen persoona. Hänestä huokuu toisten ihmisten kunniottaminen ja hän on hyvin nöyrä ihminen. En puhu nyt nöyristelevästä vaan nöyrästä. Hänen vahva itsetuntonsa ja usko itseensä suorastaan huokuu ilman, että sitä täytyy korostaa millään tavoin. Gurujen ei tarvitse tehostaa itseään.

"Photograpy is not about photography, it is about being a human being". Tämän lauseen Petersen toisti monta kertaa työpajan aikana. Olennaisin ajatus Petersenillä on, että kuvien tulee asettaa kysymyksiä eikä antaa vastauksia. "Make questions and don´t give any answers." Petersenin kuvat eivät ole kuvajournalismia tässä perinteisessä mielessä, koska hänen kuvansa eivät anna vastauksia vaan ne herättävät kysymyksiä. Mielenkiintoinen ajatus on myös tavoite ja vaatimus tuhota kaikki mitä tietää valokuvauksesta. "You have to know everything about photography and then destroy it!" 

Linkkejä Petersenin kuviin ja teksteihin hänestä:

wikipedia, Lensculture (Petersenin haastattelu ja viimeisimpiä kuviaan)

Linkkejä Petersenin mainitsemiin kuvaajiin:

Daido Moriyama, Antoine dÁgata, Ed van der Elsken, Christer Strömholm (Petersenin oppi-isä) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Petersen Anders, tyopaja, Luova, Moriyama Daido, dAgata Antoine, Elsken Ed van der, Stromholm Christer

Työpajassa...

Maanantai 4.9.2006 klo 8:52 - Peter Forsgård

Osallistuin ruotsalaisen Valokuvaaja Anders Petersenin (linkki on Langhans-gallerian sivuille) työpajaan elokuun lopulla. Järjestäjänä oli Luovat kuvat. On upeaa voida täysin keskittyä valokuvaan kokonaiset neljä vuorokautta, ilman mitään arkirutiineja. Samalla toki se on kovin raskasta ja tuollaisen jälkeen on takki aika tyhjä, niin sanotusti väsynyt, mutta onnellinen.

Petersen kuvaa lähinnä omia kirjojaan ja näyttelyitään varten. Hän pitää jatkuvasti näyttelyitä ympäri maailmaa.

Työpajan aikana katsottiin valtava määrä kuvia sekä Petersenin, että etenkin edellisen illan tehtävien kuvia. Niistä käyty keskustelu on aina antoisinta työpajoissa. Kuvaustehtävien anto oli selkeän epäselvä. Mitään eksaktia aihetta, jolla olisi jotenkin ohjattu kuvaajaa liiaksi tiettyyn suuntaan, vaan enemminki annettiin kuvaajan omalle tyylille ja tavalle sijaa. Toki aiheina olivat ihmiset. Tehtäviä oli muutama mainitakseni, be an animal, be a dirty lobster, contradiction... ym. Eivät toki helppoja, mutta sopivan haasteellisia. Tehtävien kautta haettiin enemmänkin fiilistä ja tunneta kuvaan. Kuviin piti antaa jotain itsestään.

Petersen itse kuvaa tuntemattomia ihmisiä kadulla. Hän pysäyttää heitä, juttelee ja kuvaa. Petersenin ohjeet olivat: approach, take the picture, print it and present it. Kaikkiin neljään osaan tuli hyviä vinkkejä ja ohjeita, kamerakalustoa unohtamatta. Approach pitää myös sisällään kuvattaviin tutustumisen, get to know the people you photograph, Petersen sanoi. Mielenkiintoinen oli myös tuo kolmas kohta: printaaminen eli tässä tapauksessa vedostaminen. Petersen itse käyttää filmiä ja pyrkii aina vedostamaan pääasiassa kuvansa itse. Hän oli kateellinen digitaalista menetelmää käyttäville, koska saman vedoksen saa digitaalisesti niin paljon nopeammin kuin perinteisellä menetelmällä. Saman kuvan voi vedostaa muutamassa tunnissa Photoshopissa, mihin hän käyttää viisi päivää pimiössä.... Harva 70-lukulainen vain filmille kuvaava suhtautuu Photoshopin käyttöön noin luontevasti.

Petersenin mukaan "hyvässä" valokuvassa on kolme elementtiä: humanity, decisive moment, tai oikeastaan vielä syvemmälle vietynä Raymond Depardionin mukaan decisive instinct. Kolmantena elementtinä oli tietysti valo. Valosta hän sanoi mainiosti: "Find the perfect light and destroy it."

Mielenkiintoista oli myös Petersenin näkökulmat valokuvauksen tilasta tällä hetkellä. Maailmalla on menossa valtava buumi valokuvan suhteen. Petersenin omien sanojensa mukaan "I am selling like hell." Hänen mukaansa Ruotsin valokuvaus elää kuitenkin syvässä lamassa ja vuosia perässä suomalaista valokuvaa. Suomalaisen valokuvan veturina maailmalla on TAIK:n Helsinki School. Suomalainen taidevalokuva on maailmalla hänen mukaansa todella kuumaa tavaraa. Helsinki Schoolin kokonaisuus on taitavasti hallussa, koko ketjun läpi. Unohtamatta sitä viimeistä kohtaa present it. Oli mukava kuulla positiivisia kommentteja suomalaisesta valokuvan tilasta, vaikka varmaankin Petersen oli hiukan vieraskorea.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Luova, Petersen Anders, tyopaja, Helsinki School