My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Hajatelmia Photokinasta

Lauantai 27.9.2014 klo 12:06 - Peter Forsgård

Kuten moni tietääkin Photokina oli viime viikolla. Olin siellä neljä päivää ja se oli nyt neljäs kerta minulle. En varsinaisesti voi vielä sanoa olevani veteraanikävijä, mutta hyvää matkaa siihen. :)

Uusista kameroista voi parhaiten lukea DPReview:n messuja kattavilta sivuilta. Samaisesta paikasta löytyy myös suurimpien kamaranvalmistajien edustajien haastatteluita ym. 

Itse nostaisin yhden kameran esiin. Lytro Illum on ehkä kiinnostavin kamera pitkään aikaan. Jopa niin kiinnostava, että ihan oikeasti tekisi mieli sellainen hankkia. Onneksi 1600€:n hintalappu hiukan hillitsee ostohaluja. Blogasin ensi kerran Lytrosta 2011 ja siitä asti on tullut verkon yli sitä kehitystä seurattua. Tämän vuoden Photokinassa sitten ensi kerran pääsin hypistelemään kyseistä ihmettä. Kyseessä on light field menetelmään perustava kamera. Mielenkiintoista on, että kuvanoton jälkeen voi kuvaaja valita aukon ja tarkennuskohdan jälkikäteen. Tosin sanoen moni niistä kuvaushetken valinnoista siirtyy koneen ääreen. Mielessäni on jo vaikka mitä hauskaa, jota tuolla voisi tehdä. Esimerkkikuvat joita Lytrolla oli messuilla olivat hauskoja. Heidän sivuillaan olevilla esimerkkikuvilla voi leikkiä ja kokeilla mitä light field -kuvaus käytännössä on. On jännä nähdä mihin tämä johtaa, syntyykö tästä uusi isompikin asia vai jääkö tämä kursiositeetiksi. Voisi nähdä, että joku innovatiivinen kameranvalmistaja olisi kiinnostunut ostamaan Lytron. Yleisön kiinnostus Lytroon oli aika iso ja suurimman osan aikaa osostolla oli varsin ahdasta. Itse kävin siellä heti tiistaiaamuna ja sain kunnolla jutella heidän edustajansa kanssa.

Tosiaan kamerosta kannattaa lukea tuolta DPRewiev:n sivuilta. Totta puhuen en ihan hirveästi niihin Photokinassa perehtynyt. Tosin Canonin uutuuksiin tutustuin paremmin maanantai-iltana heidän lehdistötilaisuudessaan. Etenkin G7X vaikutti erinomaiselta. Uusi 7DMKII oli myös monilta osiltaan kiinnostava kamera. Sitä pääsin kunnolla kokeilemaan. Sen nopeutta kehuttiin ja pitihän se nopeus testata. Kokeilin miten hyvin se jaksaa, kun laittaa jatkuvankuvauksen päälle (10fps) ja painaa liipasimen alas. Kuvasin reilut 600 ruutua putkeen kunnes lopetin. 7DMKII ei kertaakaan jäätynyt, vaan nuo kaikki täysikokoiset jpg-tiedostot tallentuivat kortille ilman puskurimuistin täyttymistä. Vaikka harvoin tuota jatkuvaakuvausta tuleekaan käytettyä niin kertoohan tuo jotain. Tuskin menee kuvaustilanne ohi kameran hitauden vuoksi. Se kuvaamani sarja on nähtävissä Instagram-videona. Timelapse/videokäyttöön tuo nopeus ja puskurimuistin suuruus voisi soveltua. 

Muita kameroita joihin kannattaa ehdottomasti tutustua ovat Samsung NX1, Panasonicin LX100 ja Leica M Edition 60. Viimeksi mainittu on M-sarjan 60-vuotisjuhlamalli. Siinä ole lcd-näyttöä lainkaan. Ainoa kameranvalmistaja, jolle on luontevaa jättää näytö pois. Muutenhan on ihan hölmöä jättää digitaalisuuden tuomat hyödyt käyttämättä. Tuota Leicaa tehdään vain 600 kappaleen erä.

Parasta antia Photokinassa aina ovat kohtaamiset ja näyttelyt. Messut inspiroivat ja siellä syntyvät keskustelut ovat jotenkin erityisiä. Ehkä se syy siihen on se, että valokuva on keskiössä ja se oma arki on sivussa kun Photokinassa ja Kölnissä liikkuu. Mikään muu ei häiritse ja vie keskittymistä valokuvasta. Nytkin jokaisena iltana oli mahdollisuus istua iltaa eri ihmisten kanssa, nauttia hyvää ruokaa ja "muutaman" Kölshin palanpainikkkeeksi. Ilmatkin olivat lämpimät ja saattoi istua Kölnin vanhankaupungin terasseilla. 

Toinen isoa asia ovat ne näyttelyt. Käytävät ovat pullollaan erilaisia näyttelyitä, mutta yksi on aina ylitse muiden, Leican osaston näyttely. Tällä kertaa esillä ei ollut varsinaisesti kuvajournalismia, vaan kuvat keskittyivät musiikkikuvien ympärille. Yksi mielenkiintoisimmista oli myös musiikista tunnetun Bryan Adamsin sarja haavoittuneista amerikkalaisista sotaveteraaneista. Toinen kiinnostava oli Anton Corbijn:in A.Somebody, joissa hän on oli itse pukeutuneena ja stailattuna eri muusikoiksi. Kuvan tyyli on myös kullekin artistille ominainen. Tämä sarja oli mennyt minulta aiemmin ohi, vaikka nämä samat tai ainakin osa niistä oli kuulemma ollut esillä Heksingissä olleessa Corbijn näyttelyssä. Alla olevat kuvat kyseisestä näyttelystä.

_z2c0019.jpg
_z2c0014.jpg
_z2c0011.jpg
_z2c0012.jpg
_z2c0022.jpg
_z2c0013.jpg

Noin yleisesti muuten trendeistä oli huomattavaa erilaisten lisähärpäkkeiden suuri määrä. Selfiepole eli teleskooppivartinen monopod, jonka päähän saa pienen kameran oli yksi esimerkki näistä. Ne ovat tarkoitettu lähinnä selfien ottamiseen ja sen avulla saa kameran kauemmas, jos käsien pituus ei riitä. Tavallaan nämä ovat turhakkeita, mutta kertovat alan muuttumisesta ja siitä ajatuksesta, että kuvaaminen on nykyään osa elämää. Erityisesti tähän liittyy myös kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa. Minusta tämä kehitys on vain hyvä asia. Kaikista tulee tarinankertojia, kuva ja visuaalisuus nousee keskiöön. "Hyvän" valokuvan kriteerit muuttuvat? valokuva on kiinnostava tapa kertoa omasta elämästään ja jakaa se muiden kanssa. Totta kai tämä asettaa kysymyksen ammattikuvaajien asemasta ja paikasta tässä kaikessa. Yksi asia on varma ja se on muutos. Se tarkoittaa, että myös ammattikuvaajien tulee muuttua, siis jos haluamme olla mukana ja harjoittaa ammattiamme. Se voi tarkoittaa, että valokuvaajan ammatti on jatkossa sivutoimi ja se elinkeino saadaan jostain muusta. Tämä selfiepole ja muut tähän lifestyle-kuvaamiseen liittyvät asiat ovat vain yksi esimerkki ja ei luonnollisestikaan yksin ole se tekijä, vaan ennemminkin seuraus kehityksestä muiden vastaavien asioiden kanssa.

Onko kuvaajan arkkityyppi on muuttunut siitä kuvausliiviin pukeutuneesta keski-ikäisestä isolla järkkärillä kuvaavasta miehestä, pienellä värikkäällä peilittömällä kameralla omaa elämäänsä kuvaavaksi nuoreksi naiseksi? Jos ei muutunut niin ainakin se on tullut siihen rinnalle. Tämä tietysti vaikuttaa kaikkeen, niin ammattikuvaajiin kuin laitevalmistajiinkin. Se on otettava huomioon. 

Esillä oli myös varsin paljon droneja ja action-kameroita. Tosin odotin niitä olevan vieläkin enemmän, sillä ovathan dronet yleistyneet todella paljon.

Yksi merkille pantava oli liikkuvan kuvankäyttö myös still-kuvauksessa. REDin demossa näytettiin työnkulkua kuinka samasta materiaalista tehdään mainosfilmi ja printtimainokseen kuvat poimitaan tuosta mainosfilmistä. Kyseisellä RED kameralla pystyy kuvaamaan 75fps 6K-resoluutiolla. RED tekee yhteistyötä Epsonin kanssa ja esillä olleet printit olivat huikaisevan laadukkaita. Tämä työnkulku tulee yleistymään. Isoissa projekteissa, joissa tarvitaan molempia, tämä työnkulku on kustannustehokasta. Muoti- ja mainoskuvauksessa se on jo tätä päivää. Panasonic on myös ollut tämän osalta hereillä ja uudessa GH4:sen firmwaressa stillien poimintaa liikkuvasta 4K kuvaata on parannettu. En sitä itse ole vielä testannut, mutta siitä blogausta myöhemmin kunhan saan tuon uden firmiksen ladattaua GH4:seeni. Muutos tämänkin osalta on jo pitkällä. Muistan kuinka tästä puhuin joskus vuosia sitten, niin monet naureskelivat ja kertoivat opettavaiseen sävyyn kuinka se ei voi mennä noin, koska video ja valokuvaus ovat niin eri asia...

red.png

Muuta mielenkiintoista tietoa tämän vuoden Photokinasta voi lukea järjestäjän tiedotteesta (englanninkielinen pdf). Merkille pantavaa oli, että uusia eli ensi kertaa mukana olevia oli ennätysmäärä, 180. Yksi näistä uusista oli Google. Muita tunnettuja ensikertalaisia olivat RED, GoPro ja Blackmagic. Kertooko tuo uusien määrä alan muutoksesta enemmänkin?

Kävin myös messuviikon aikana katsomassa Olympuksen Photography Playgroundin ja Kölnissä olevan The Photobookmuseum:in. Näistä kahdesta koitan saada blogaukset tehtyä alkuviikosta.  

 

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Samsung, Panasonic, Canon, Olympus, RED, Lytro, Leica, Adams Bryan, Corbijn Anton,

Hajatelmia Photokinasta 2012

Perjantai 21.9.2012 klo 16:25 - Peter Forsgård

Tein taas jo melkein "perinteiseksi" käyvän reissun Photokinaan. Tuotejulkistukset ovat aina tärkeitä näillä messuilla, koska ne osaltaan määrittävät aika paljon sen miltä valokuvaus seuraavat pari vuotta näyttää. Sanotaan mitä sanotaan, niin laitteella on aina ollut iso merkitys siihen mihin suuntaan valokuvaus kehittyy. Tänä vuonna se teema ja muutos varmaan on kuvien jakaminen. Nimenomaan siis perinteisen kameran valmistajan kannalta. Kaikki suurimmat kameran valmistajat taisivat julkistaa kameroita, joilla kuvien jakaminen suoraan kamerasta on mahdollista. Tuo ominaisuus on yhä tärkeämpi ja voisi jopa sanoa, että välttämätön kehitysaskel. Mobiilikuvaaminen on niin suosittua, että se on jo uhka perinteisille kameranvalmistajille. Nyt julkistetuilla kameroilla ja niihin liittyvillä mobiiliaplikaatiolla halutaan vastata huutoon.

Canon julkisti maanantaina 17.9. isossa lehdistötilaisuudessa EOS 6D-mallin. Se on käytännössä  täyden kennon 60D. Toki uuteen 6D:hen on lisätty mm. wifi ja GPS. Kaksi erittäin hyvää ominaisuutta. (kuva alla)

canon6d.png

Pokkari puolella julkistetiin S110. Sillä otettuihin kuviin saa GPS koordinaatit älypuhelimeen asennettava applikaation kautta. Kuvien paikkatieto on erinomainen tapa löytää ne mm. Lightroomissa.

Nikon puolestaan julkisti Android-käyttöjärjestelmää käytävän pokkarin hiukan ennen messuja. Samsungin Galaxy Camerassa käyttöjärjestelmänä on myös Android. Samsung vaikutti varsin hauskalta kameralta. Saa ainakin hiukan monipuolisemmat säädöt esim. Instagram-kuviin. :) 

Täyden kennon kamerat olivat myös yksi Photokinan teema. Aiemmin mainitun 6D:n lisäksi Nikon julkisti D600:sen ja Sony sekä SLT-A99:n että mielenkiintoisen täyden kennon pokkarin RX-1:sen.
Molempiin uusiin wifi-kameroihin, niin 6D:hen kuin Panasonicin GH3:een, saa yhteyden älypuhelimeen aplikaation avulla. Ainakin Canonin applikaatio näyttää live view kuvaa esim. iPhonen ruudulla. Se on erittäin kätevä ominaisuus ja sille varmasti löytyy monta hyödyllistä käyttöä.

Laite puolella ehkä erikoisin uutuus oli Hasselbladin peilitön kamera, Lunar. En sen tarkemmin siihen tutustunut, mutta muutaman kuvan siitä otin. Selkeästi Hasselblad on panostanut kameran ulkonäön räätälöitävyteen. Silmiin sattui ainakin käärmeennahalla päällystetty versio, samoin kullattu ym. Hintaakin tuolla on aika kivasti, perushinta jossain hiukan yli 6000€. Eiköhän tuollekin erikoisuudelle löydy ostajia. Pekka Potka blogasi aiheesta ja hänen mielipiteensä tulee aika selkeästi esiin.

hasseli.png

 

Tuotteita toki esiteltiin valtavasti muitakin, mutta ehkä kiinnostuvan kaikesta oli Project1709. Se on Canonin lanseeraama pilvipalvelu valokuville. Se on vasta beta-testausvaiheessa ja siitä on vielä hiukan hankala paljon kirjoittaa, koska en ole siihen vielä ehtinyt tutustua. Betatestaajan tunnarit ovat matkalla. Nopeasti sanottuna se on pilvipalvelu, jonne kuvaaja voi koota kaikki kuvansa. Se kokoaa kuvat myös eri verkkopalveluista esim. Facebookista samaan paikaan. Kuvat ovat helposti löydettävissä monin eri keinoin. Palvelu ei vaadi Canon-kameran käytttämistä, vaan sinne voi ladata millä tahansa otetut kuvat. Kyseessä on minusta varsin mullistava ja täysin uudella tavalla kuvia pilveen kuvia tallentava palvelu. Palaan tähän vielä Project1709 blogauksen myötä kunhan ehdin siihen tutustua.

Näyttelyt ovat aina iso ja tärkeä osa Photokinaa, ainakin minulle. Tällä kertaa isoimmasta näyttelystä vastasi Leica. Se oli koonnut omalle osastolle Leica-kuvaajien näyttelyitä. Vaikuttavin ja kiinnostavin oli Platon Faces of Power, jossa on kuvattu suuri osa maailman maiden johtajista YK:n yleiskokouksen yhteydessä. Esillä oli myös Steve McCurryn kuvia. Näin ensimmäistä kertaa aidon Afgan girl -kuvan livenä. Muita esillä olleita kuvaajia olivat mm. Nik Ut, Araki, Rankin ja moia muita. Nik Ut itse oli paikalla, mutta missasin hänen esityksensä. Ut oli myös ollut paikalla Leican lehdistötilaisuudessa. Itse en tuonne ollut saanut kutsua, mutta sen tilaisuuden tunnelmista voit lukea Sulantoblogista. Tällä kertaa ei tullut käytyä muissa Kölnin tai Dusseldorfin gallerioissa olevissa näyttelyissä. Ei vain ehtinyt, koska reissu oli tällä kertaa päivän lyhyempi kuin yleensä. Toisekseen se kiinnostavin, Walker Ewansin -näyttely aukesi vasta torstaina.

Kuvia Leican osaston valokuvanäyttelyistä:

001_jakob_aue_sobol_0001.jpg
002_rankin_0001.jpg
003_platon_0001.jpg
006_mccurry_0001.jpg
004_araki_0001.jpg
005_erwitt_0001.jpg
007_ut_0001.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Nikon, Sony, Panasonic, Samsung, Hasselblad, Leica, Project1709, Ut Nick, Rankin, Erwitt Elliot, Araki, Sobol, Jakob aue, Platon, McCurry Steve, Ewans Walker

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, video

Photokinasta jotain pientä osa 2

Sunnuntai 26.9.2010 klo 12:33 - Peter Forsgård

Vietin alkuviikosta neljä päivää Photokinassa. Maanantaina oli Canonin tilaisuus iltapäivästä. Kolme seuraavaa päivää kiertelin messuja.

Nykyään messut tarjoavat varsin vähän julkistuksia. Julkistukset tehdään pari viikkoa ennen messuja. Sinänsä varsin kätevää, näin saadaa julkisuus kahteen kertaan. Hyvä tapa myös houkutella kävijöitä hypistelemään uusia härpäkkeitä.

Messut ovat sen verran isot ettei kolme päivää riitä kaiken näkemiseen, joten jonkinlainen suunnitelma siitä mitä haluaa nähdä on paikallaan. Isoimmat merkit toki täytyy katsastaa, mutta kiinnostavimmat ovat ne pienet valmistajat joihin muuten harvemmin törmää. Kiinasta oli eniten näytteilleasettajia, Etelä-Koreasta toiseksi eniten. Kertoo paljon siitä missä laitteita tehdään. Heidän osastoillaan, etenkin kiinalaisten, oli paljon mielenkiintoista pientä härpäkettä. Valaisimet, niin salama kuin jatkuvakin, oli hyvin esillä. Tosin osa tuotteista selkeästi kopioitu tunnetuimmista merkeistä ja osa niistä oli selvästi piraattituotteita designin osalta ainakin. Kaikki eivät myöskään näyttäneet siltä, että ne täyttävät meidän sähköturvallisuusmääräyksiä. Salamatriggereitä oli myös paljon kiinalaisten osastoilla esillä. Hinnatkin varsin edullisia, halvimmat muutaman kympina. Järkkärivideokuvausta helpottavia lisälaitteita kiinalaiset myös ahkerasti tekevät eli kopioivat mm. Zacutoa

Kiinnostavin laite kiinaisten osastoilla oli pad-tyyppinen laite, jolla pystyy kauko-ohjaamaan digijärkkäriä. Siitä laitteesta on liikkuvaa kuvaa, kunhan saan sen videon editoitua. Perfect 8.1 DSLR Remotesta ei löytynyt nopealla haulla verkosta mitään. valmistajan GGS:n verkkosivuillakaan tuotetta ei ole. Siinä mielessä mielenkiintoinen laite, ettei sellaista ole muualla tullut vastaan eli onko kiinalainen yritys innovoinut aivan itse?

Valaisussa led-valot ovat tulossa vahvasti käyttöön. Videokuvauksessa ne ovat jo käytössä, mutta varmasti kohta myös led-salamat yleistyvät. Ledejä oli niin isoina valopaneeleina kuin pieninä salamakenkään laitettavana täytevalonakin. Rengasvaloja oli myös led-versioina. Sellaista täytyy joskus kokeilla täytevalona videokuvauksessa. Led-valot ovat yleensä säädettäviä niin tehon kuin värilämmönkin osalta. Mielenkiinnolla odotan noiden välähtävien led-valojen kehittymistä. Myös Dedolights on tehnyt valoistaan led-versiot (huom. pdf-tiedosto).

Muita selkeitä trendejä ovat 3D, panoraama ja kuvien yhteisöllinen jakaminen. Panasonicilla oli esillä GH2:seen sopiva 3D-linssi. Pana oli muutenkin satsannut vahvasti 3D-maailmaan. 3D-videot olivat isosti esillä. Panoraamaan tekoon on tullut hauska mahdollisuus. Ne voidaan kuvata liikuttamalla kameraa maisemaa pitkin ja kamera koostaa siitä panoraaman. Sony puhuu Sweep panoraama featuresta. Fujillakin taitaa ola vastaavalla tekniikalla toimiva kamera. 

Kuvien jakaminen ei sinällään ole uutta, mutta se oli esillä varsin vahvasti. Pienet kännykän kokoiset videokamerat ovat suoraan You Tube -yhteensopivia ym. Kodakilla oli näytillä wifi-kuvakehyksiä. Niitä voi ohjata miltä tahansa koneelta Kodak Galleryn kautta. Kuvakehys näyttää galleriassa olevat kuvat. Se voidaan myös laittaa näyttämään Facebookissa olevia kuvia. Kätevä tapa vaikka laittaa lastenlasten kuvia mummolle näytille ja vaikka vaihtaa kuvia joka päivä.

Näiden uusien trendien mukaan puhuttiin Photography 3.0:sta.

Mikä sitten on messuille menemisen hyöty? Mitä messut minulle antoi. Se mitä yleensäkin paikassa, jossa on paljon samanalan ihmisiä koolla. Tapasin useita tuttuja, joiden kanssa tuli keskusteltua valokuvaukseen liittyvistä asioista. Toki myös niistä laitteista, mutta ennen kaikkea valokuvauksesta itsestään ja siihen liittyvästä busineksesta. Miten näkemäänsä voi yhdistää omaan työhönsä jne. Erityisen mielenkiintoinen keskustelu oli Tiina Puputin (VVI:n entinen rehtori) kanssa junamatkalla messuilta Dusseldorfin lentokentälle. Aihe liittyyi lähinnä muotokuvaukseen ja sen kehitttämiseen tapahtumana. Mitkä asiat tuosta valokuvaus 3.0:sta on sovellettavissa muotokuvaamon toimintaan. Tunnin kahden ihmisen brainstrom oli virkistävä ja mieltä avaava. Liikkuva kuva ja muotokuva, muotokuvaustapahtuma itsessään ja sen jakaminen ym. olivat aiheita. Toimiiko perinteinen potrettisessio enää vai pitääkö sen olla vauhdikkaampi tapahtuma, miten se jaetaan muille, videostriimausta, videotaltionti kuvauksesta ym.

Yksi tärkeä osa messuja on Visualgallery eli kaikki ne valokuvanäyttelyt, joita Photokinassa on. Niistä lisää omassa bloggauksessa lähipäivinä.

Kuvasin myös valtavasti videomateriaalia, jota parhaillaan leikkaan. Julkaisen niitä ensi viikolla. No tulevat tosin olemaan englanninkielisiä.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Photokina

Henrik Malmström and On Borrowed Time

Perjantai 24.9.2010 klo 21:45 - Peter Forsgård

 

I interviewed photographer Henrik Malmström last Tuesday. His On Borrowed Time is exhibited in Photokina this year. He tells about the projected and how his sister reacted on it etc.
Henrik´s photographs can be seen in website www.henrikmalmstrom.com

 

Watch the video on Vimeo.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: photography, exhibition, Photokina, Malmstrom Henrik, video

Photokinasta jotain pientä.

Torstai 23.9.2010 klo 12:19 - Peter Forsgård

Enpä ole paljon ehtinyt blogaamaan täältä Photokinasta. Oishan sitä tietysti ehtinyt, jos olisi ottanut asiakseen, mutta niin paljon on ollut tekemistä.

Videota olen kuvannut aika paljon ja ensi viikolla olisi tarkoitus niitä julkaista pieninä pätkinä useassa osassa. Malmströmin näyttelyn esittely on tehty. Sen myös julkaisen ensi viikolla.

Merkittävimmän huomion on saanut peilittömät järkkärit ja 3D-kuvaaminen. Videopuolella on aika vähän ollut järkkäreihin liittyvää. muutamia, lähinnä kiinalaisia yrityksiä, on niitä esitellyt. Valaisn puolella ledit ovat lisääntyneet valtavasti. Dedolights esitteli led-valojaan. 

Visual Galleryssä on useita mielenkiintoisia valokuvanäyttelyitä. Erityisesti nousi esiin Jim Raketen ottamat näyttelijöiden muotokuvat. Kölnissä Rene Burri Das Werk -näyttely tuli myös katsastettua.

Näistä kaikista sitten enemmän ensi viikolla videoiden ja tekstin muodossa.

Tämän päivän olen vielä messuilla ja illalla on lento kotiin. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Malmstrom Henrik, Rakete Jim, Burri Rene

Photokinaan käy valokuvaajan tie

Sunnuntai 19.9.2010 klo 21:00 - Peter Forsgård

Huomenna maanantaina alkaa matka kohti Photokinaa. Neljä päivää on tarkoitus messuja kiertää. Siinä ajassa ehtii sopivasti nähdä murto-osan tarjonnasta. 

Laitteet ovat isossa roolissa noilla messuilla, mutta valokuvanäyttelytarjonta on myös varsin mittavaa. Suomalainen valokuvaaja Henrik Malmströmin On borrowed time on myös esillä. Tarkoitus on tehdä hänestä lyhyt videohaastattelu tiistaina. Yritän julkaista sen heti niin nopeasti kuin mahdollista.

Toinen mielenkiintoinen näyttely on Magnum valokuvaajan Rene Burrin näyttely Kölnin kaupungin museossa

Kuvaan messuilla videomateriaalia sen mukaan miltä tuntuu. Saatan niitä julkaista jo messuviikon aikana Vimeossa, mutta viimeistään sitten seuraavalla viikolla. Kaikki riippuu miten ehdin editoida videoita viikon aikana.

Palataan viikon aikana bloggausten muodossa asiaan.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Malmstrom Henrik, Burri Rene,

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuonna 2010

Torstai 31.12.2009 - Peter Forsgård

Vuoden ja vuosikymmenen vaihtuessa usein katsotaan taaksepäin. En tällä kertaa ajatellut tehdä niin, vaan katson eteenpäin.

Kerään tähän ajatuksia mielikuviani siitä mitä valokuvarintamalla tapahtuu 2010. Kyse on enemmänkin ajatusleikistä kuin vakavasti otettavasta trendien haistamisesta. Ennustukset eivät myöskään perustu mihinkään sisäpiiritietoon. Eivät voi, koska sellaista ei minulla ole.

Uskon, että suurimmat asiat tapahtuvat videokuvauksen puolella. Kehitystä on sekä laite, että kuvauksen puolella. Kuvauksen osalta siten, että lehtien verkkosivuilla videoiden määrä kasvaa ja niiden laatu paranee merkittävästi. Oikeastaan tuon asian kehittäminen on melkeinpä välttämätöntä. Samalla se luonnollisesti merkitsee valokuvaajille uusia mahdollisuuksia, jos ovat siis valmiita siihen tarttumaan. Laitteiden osalta automaattitarkennus järkkäreissä yleistyy myös videokuvauksessa. Samoin äänenhallinta monipuolistuu tai oikeammin mahdollistuu.

Mielenkiintoinen kehitys on myös Olympus Pen in kaltaiset rungot. Eiköhän Photokinassa syyskuussa viimeistään nähdä uusia valmistajia myös tämän osalta. 

Tässä kohdassa on hyvä huomauttaa: vaikka laitteet sinänsä eivät ole tärkeitä. Kuvan sisältö ja valokuvauksen kehittyminen on se juttu, niin kaikki suuret valokuvauksen sisältöön ja ilmaisuun liittyvät mullistukset ovat mahdollistuneet laitteiden kehittymisen myötä. Tällä hetkellä on menossa kaksi mullistusta kameroiden kehityksessä; video ja todella suuret herkkyydet. Videosta olikin jo puhetta, mutta valokuvauksen kannalta yli sadatuhannen ISOn herkkyydet avaavat aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää vallitsevaa valoa tai oikeastaan sen puutetta. Toki vielä nuo suuret herkkyydet tuottavat aika kohinasta kuvaa, mutta eiköhän Photokinassa nähdä uusia parannuksia tähänkin.

Uskon myös, että sosiaalisen median, Twitterin/Qaikun/Facebookin, kuvienjako mahdollisuudet lisääntyvät. Niitä myös tullaan käyttämään entistä enemmän. Sitä myötä kansalaisjournalismi lisääntyy. Sanomalehdille tämä luonnollisesti ei ole hyvä kehitys. Osittain saavat syyttää siitä myös itseään. Viime aikaiset kirjoitukset esim. nuorison tekemisistä ovat osoitautuneet virheellisiksi. Viittaan siis Latokartanon kouluun liittyviin tapahtumiin sekä tapiolaisten nuorten haastatteluun. Jos sanomalehdet jatkavat tuota linjaa, niin lukijamäärät vähenevät ja luottamus hiipuu. Sanomalehdissä täytyy ymmärtää, että heidän yksinvaltius on ohi. Ihmiset kertovat toisilleen asiat ennen kuin lehdet ehtivät kertoa sen. Lehtien ongelmat ja sitä kautta kuvajournalismin ongelma on sisäinen eikä suinkaan kansalaisjournalismin yksistään. Osa ongelmasta menee toki myös kuvajournalistien kontolle. Onko siellä halua uudistua ja vastata ajan haasteisiin? Uskon, että osalla on ja osalla ei. Ne selviytyvät, jotka ovat valmiita muuttumaan. Tämä ei suinkaan koske vain vuotta 2010. Muutos alkoi jo vuosia sitten ja jatkuu ensi vuoden jälkeenkin.

Valokuvataiteen rintamalla soisi uusia raikkaita nimiä nousevan esiin. Helsinki School ei oikein ole tarjonnut uutta ihan viime aikoina, mutta varmasti sekin vielä ensi vuonna ainakin ulkomailla kantaa. Yksi mielenkiintoinen on ainakin tammikuussa Luovassa oleva Tanja Konsteniuksen Kadotetut-valokuvanäyttely. Toivottavasti siitä syntyy jotain mielenkiintoista jatkossakin. Mitä Tanjan kuvia tiedän niin ei ihan tuollaista ole Suomesa ollut esillä hetkeen aikaan. Ei ainakaan suomalaisen kuvaajan kuvaamana. Vinkatkaa, jos olen väärässä.

Valokuvakoulutuksen osalta ollaan aika pahasti myöhässä. Uusi opetussuunnitelma, jossa painotetaan digitaalisuuden vaatimuksia tulee voimaan vasta 2012. Toki kouluissa on digitaalisuutta opetettu, mutta Opetushallituksen hyväksymä opetussuunnitelma on pahasti ajastaan jäljessä. Millainen tulevaisuus on valmistuvalla valokuvaajalla, jolla on hyvät taidot kehittää filmi, mutta vajavaiset kuvankäsittelytaidot? Miten yrittäjyys on otettu huomioon? No nyt mennään hiukan sivuraiteille alkuperäisestä ennustus asiasta.  

Niin ja Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta 2010!

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business, Olympus, Photokina, Konstenuis Tanja, valokuvanayttely

Photokinassa koettua ja nähtyä

Torstai 25.9.2008 klo 22:38 - Peter Forsgård

Photokina 08 tuli nähtyä ja koettua. Kolme kokonaista päivää ehdin messualuetta kiertää. Kaikkea en nähnyt, enkä yrittänytkään. Laskin kauanko voisi yhdellä osastolla vierailla, jos haluaisin kaiken nähdä. Lopputulos oli 30s per näytteilleasettaja ja siinä ei vielä ollut valokuvanäyttelyitä mukana.

Olin kollegani kanssa paikan päällä jo sunnuntaina. Ensimmäinen päivä meni Dusseldorfissa ja tutustuessa huikeaan Albert Watsonin Best of -näyttelyyn. Kysein en näyttely on paras koskaan näkemäni valokuvanäyttely. Se oli sellaista tykitystä, että näyttelystä ulos marssiessani koin etten itse voi enää kuvata, olin nähnyt Valokuvat. Se uskomaton talentti ja genrejen kirjo, jotka Watson hallitsee, on sanoin kuvaamaton. Kärjistäen voin sanoa, että otetaan kuka tahansa gurun asemassa oleva kuvauksen stara, niin Watsonin Best of -kuvista löytyy vastaava saman genren kuva vähintään yhtä hyvin toteutettuna. Ei pelkästään toteutettuna vaan vieläpä Watsonin omalla käsiallalla höystettynä. Matkaan tarttui myös Tashenin julkaisema kirja näyttelystä.

Messualueella Kölnissä vietin suurimman osan ajasta lukuisten valokuvanäyttelyiden parissa. Kiintoisin niistä oli Magnum kuvaajan Thomas Hoepkerin Retrospektiivi. Toinen huikea elämys. Pelkästään näiden kahden valokuvanäyttelyn vuoksi olisi kannattanut lähteä Kölniin. Esillä oli kuvia vuodesta 1955 vuoteen 2008. Esillä olivat kaikki Hoepkerin ikonit. Pitihän sieltäkin kirja ostaa matkaan: Hoepkerin signeeraama Retropsektiv 1995 - 2008.

Toinen mielenkiintoinen näyttely Photokinassa oli brasilialaisen Mercedes Barroksen surrealistiset valokuvat. Ne olivat suurikokoisia hyvin vahvasti tietokoneella käsiteltyjä montaaseja. Itselleni hän oli aivan uusi tuttavuus. Valitettavasti hänen kuviaan ei juuri nyt löydy netistä. Hänen sivunsa ovat kiinni.

Muita erilaisia kilpailuihin liittyviä näyttelyitä oli pitkin messualuetta ja ne tulivat vilkaistua ohi kulkiessa. Niissä ei minusta mitään suuren suurta järisyttävää ollut.

Härpäkkeistä kiinnostavimmat olivat studiovalot ja niihin liittyvät laitteet. Elinchromella on tulossa Rangereille pikkuveli. Erittäin pienikokoiset akkuflässit. Niistä sain perusteellisen esittelyn. CS4 julkistukseen en ehtinyt, koska samaan aikaan olin kuuntelemassa Jonas Bendiksenin luentoa. Siitä ja portfolioreviewsta seuraavassa bloggauksessa.

Kameroista kiinnostivat Canon uutuus 5D MkII. Sen lähelle ei olut mitään asiaa. Sen ympärillä pyöri niin paljo väkeä koko ajan. Onneksi pääsin sitä tarkemmin katsomaan Canonin tilaisuudessa maanantai-iltana. Erittäin kiinnostavasta kamerasta on kyse. Etenkin FullHD-video mahdollisuus on huikea. Kaikki mahdollisuudet kalansilmästä pitkiin teleihin ja syväterävyys hallinnassa. Vincent Laforet on kuvannut esituotantomallilla videon ja jakaa sen bloginsa kautta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus oli Panasonicin G1. Varsin pieni ja näppärän kokoinen järkkäri. Kamerasta puuttuu peili ja etsin on toteutettu videoetsimenä. Etsin toimi varsin hyvin, vaikka pientä häntimistä olikin havaittavissa. Taitaa kuitenkin olla enemminkin tottumiskysymys. Uskoisin, että muutaman vuoden kuluttua kaikissa järkkäreissä on vastaavanlainen etsin.

Lasin takaa sai myös kurkata Leican uutta monsteria S2:sta.

Kaiken kaikkiaan reissu oli varsin mahtava. Matkaseura oli mukavaa, illalliset tuttujen ja tuntemattomien kanssa olivat mukavia. Kokonaisuudessaan matkan parasta antia olivat siis kuitenkin ne hetket tuttujen ja uusien tuttujen kanssa.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Photokina, Watson Albert, Hoepker Thomas, Barros Mercedes, Bendiksen Jonas, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Elinchrome, Laforet Vincent, Leica S2

Kohti Photokinaa

Sunnuntai 21.9.2008 klo 9:55 - Peter Forsgård

Mielenkiintoista lähteä käymään Photokina-messuille. En ole siellä aikaisemin koskaan käynyt. Useamman kerran olen aikonut mennä, mutta en ole sitten koskaan lähtenytkään. Todennäköisesti saan yliannostuksen härpäkkeistä, mutta ajattelin kyllä pääasiassa pyrkiä keskittymään valokuvanäyttelyihin. Messualueella on useampikin valokuvanäyttely. Eiköhän noiden parissa mene hetki aikaa. Dusseldorfissa on juuri avattu watson.net/">Albert Watsonin Best of-näyttely. Se myös on ihan must.

Muutama mielenkiintoinen kutsu pariin tilaisuuteen on takataskussa, joten niistä sitten myöhemmin bloggausta. Mahdollisesti jo paikan päältä, jos yhteydet pelaavat. Onhan nyt juuri kieltämättä aika mullistavia juttuja esitelty, mm. 5DMarkII ja Panasonicin G1. Molemmissa varsin merkittäviä uudistuksia, joilla voi olla merkitystä myös valokuvauksen perusasioihin tai oikeammin miten valokuvaus mielletään. Video ominaisuudet varmasti mullistavat muutamassa vuodessa kuvajournalismin mahdollisuudet. Panasonicin uutuus mahdollistaa järkkärin kuvanlaadun ja monipuolisuuden pokkarinkokoisessa kamerassa. Zeissin manuaalilasit Canoniin ovat myös mielenkiintoinen lisä. Itse olen käyttänyt tietyissä kuvauksissa manuaalista 50mm Zeissin-lasia soviteella. Noilla uutuuksilla tosin on aika suolainen hinta, joten tuskin niitä ihan heti tulee hankittua, jos ollenkaan.

Oman kuvaamisen kannalta mielenkiintoisin on norjalaisen Magnum-kuvaajan Jonas Bendiksenin portfoliorevue, johon osallistun. Hän käy 15min läpi portfoliotani ja antaa kommentit. Ihan mielenkiintoista kuulla mitä hän on mieltä Human-näyttelystäni. Otan sen kokonaisuuden mukaan portfoliossani. Hän pitää siellä myös samana päivänä luennon, jonka myös käyn kuuntelemassa. Thomas Hoepker luennoi myös.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Photokina, Watson Albert, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Bendiksen Jonas, Hoepker Thomas, Zeiss