My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Vuoden muotokuvaaja taas valittu

Perjantai 15.3.2013 klo 11:42 - Peter Forsgård

Reilu viikko siiten käytiin perinteinen SAV:n Vuoden muotokuvaaja -kilpailu Tampereella. Jännää tosin on, että vielä tätä kirjoitettaessa (15.3.2013) SAV:n verkkosivujen etusivulla komeilee uutinen viime keväisestä voittajasta... No sentään, kun linkistä klikkaa, niin löytyy tieto tästä vuodesta. Onnittelut Antti Karppiselle! Varsinaisesti paras sarja eli Vuoden muotokuvaaja julkistettiin Kuva&Kamera -messujen ammattilaispäivänä ja viikkoa aikaisemmin oli siis käyty sarjojen voittajat läpi. Erinomainen käytäntö ja toivottavasti tuosta tulee perinne. Vielä parempi olisi, jos se julkistus olisi silloin kun messuilla on myös ns. suuri yleisö. Heistähän noita muotokuvia otetaan.

Palkittujen kuvien löytäminen verkosta onkin sitten hiukan hankalampaa. Kuvagallerialinkki SAV:n verkkosivuilla johtaa kirjautumissivuille ja sisäänpääsy on vain SAV:n jäsenille. Miksi ihmeessä kuvat eivät ole helposti kaikkien nähtävissä. Suuri yleisö (lue:kuluttajat) pääsisivät niitä myös ihastelemaan? Aiemmin linkittämästäni sivusta johtaa linkki Vuoden muotokuvaaja -kilpailun omalle sivulle. Yllätys yllätys, sielläkin on tietoa vain vuosilta 2012 ja 2011... Vuodenmuotokuvaaja-sivuston galleria linkistä pääsee katsomaan vain vuoden 2011 kuvat ja siellä on tietona, että vanhemmat kuvat päivitetään myöhemmin. Entäs uudemmat kuvat? Vuoden 2012 kuvat löytyvät näköjään dropboxista... Pienellä googlettamisella löytyi sitten ne tämänkin vuoden palkitut, tällä kertaa Google Drivesta... Kovin hankalaa niitä vaan on katsella. Eikö noita eri vuosien palkittuja muotokuvia nyt saa millään yhteen selkeään galleriaan, kun kerran on oikein olemassa oma sivusto koko kilpailulle?

En nyt haluaisi olla ilkeä, mutta ei näin tuolle kilpailulle koskaan saada kunnon julkisuutta, jonka se minusta ehdottomasti ansaitsee. Jonkin verran sitä julkisuutta onneksi on tullut, jos katsoo hakua vuoden muotokuvaaja 2013 Googlessa. Varmaan myös paikalliset lehdet ovat aiheesta kirjoittaneet, jos levikkialueelle on sattunut tulemaan menestystä. Suurta valtakunnallista pöhinää siitä ei ainakaan näin synny.

No itse kuviin sitten. Näissä kilpailuissa pitää minusta kokeilla rajoja ja tarkoitan sillä esim. muotokuvan rajojen rikkomista sen perinteisessä merkityksessä. Minusta muotokuvan tulisi kertoa jotain kuvassa olevasta. Palkittuja muotokuvia katsellessa näyttää kuitenkin, että ne kertovat enemmän siitä mitä haluttaisiin olla? Näin juuri pitääkin olla, jotta se perinne jollain tasolla haastetaan.

Marko Koivuporras blogasi kilpailusta ja kertoi omista kuvistaan. Mitä jos nuo Markon kuvat olisikin otettu iPhonella ja käytetty Instagramia sen sijaan, että ne on käsitelty sen kaltaisiksi? Plussaa siitä, että käsittely on tehty Snapseedillä ja jos ymmärsin oikein niin se tehtiin myös iPadillä. Pidin kovasti Markon kuvista ja ajatuksesta poiketa hiukan valtavirrasta. 

Erikoista myös tuossa kilpailussa on tarkkaan määritelty kuvien koko. Toki se nopeuttaa ja helpottaa arvostelua, kun kaikki kuvat ovat saman kokoisia. Mitä uutta ja mielenkiintoista se voisi tuoda, jos kuvakoko ja muoto olisi täysin vapaa?

Palkituista kuvista minusta aivan ylivoimaisesti paras kuva on Oscar Lindellin Samikset. Kuvassa on tarinaa ja se on taitava yhdistelmä ohjausta ja tilanteen vangitsemista. Toinen kuva mistä tykkään kovasti on Vesa Tynin Kaikki mitä halusin. Kuva herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Kokonaisuus jätti kuitenkin jotenkin tyhjäksi. Tällä en tarkoita etteikö nuo kaikki kuvat olleet taitavien huippu ammattilaisten tekemiä, mutta jotenkin jää kaipaamaan aidompaa otetta ja hetken vangitsemista. Siinä mielessä myös rikkoa perinteisen "pönötyksen" ajatusta. Entä jos muotokuva olisikin myös tilannekuva? Valoa ei oltaisikaan rakennettu, vaan se olisikin vallitsevaa ja nähtyä valoa? Kuvaaja vangitsisi tilanteen ja hetken. Se haastaisi ohjatun ja rakennetun muotokuvan perinteen. Sieltä voisi löytyä jotain aivan uutta?

edit (18.3.2013) Nyt löytyy hienosti kuvat SAV:n sivujen gallerilinkistäja. Gallerioihin on lisätty myös aikaisempien vuosien palkittuja kuvia. Tiedot tämän vuotisesta voittajasta on myös päivitetty etusivun tietoihin.  Hyvä! 

 

Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuva, Vuoden muotokuvaaja, SAV

Vuoden muotokuvaaja 2012 kilpailusta...

Maanantai 26.3.2012 klo 15:00 - Peter Forsgård

Vuoden muotokuvaajaksi on valittu Johanna Karttunen. SAV:n vuosikilpailu käytiin eilen Tampereella. 

Karttusen voittajasarja löytyy täältä. Vuoden muotokuvaajaksi valitaan viiden kuvan sarjan perusteella. Karttusen mustavalkoisessa sarjassa oli monta hyvää muotokuvaa. Sarjan ensimmäinen kuva 1920 poikkesi ehkä liikaa kokonaisuudesta, mutta sekin on toki valokuvana erinomainen. Eniten pidin tässä sarjassa Tupu, Hupu ja Lupu -kuvasta. Se poikkeaa siitä yleisestä tavasta, jolla tässä kilpailussa on perinteisesti pärjätty. Pidin tuon sarjan suhteellisen yksinkertaisesta tyylistä. Turhat kikkailut oli jätetty pois ja keskitytty malliin. Tuomariston kommentteja en tuossa alussa linkkaamassani tämän sarjan osalta huomannut.

Vuosikilpailussa kilpaillaan myös yksittäisten sarjojen osalta. Sarjan voitti Kirsi Westermarkin My way. Ihan hyvä valinta vaikka kuva on minusta hiukan sekava. Siinä on varsin paljon elementtejä. Sisällöltään ja asetelmaltaan hiukan liian tehdyn näköinen. Vastaava kuva hiukan rouheampana ja aidomman oloisen voisi toimia paremmin. Oma suosikkini noista palkituista on Pekka Homasen Karisma. Kaikessa yksinkertaisudessa se on varsin vahva muotokuva. Minusta muotokuvassa pitää olla katsekontakti katsojan kanssa. Tässä kuvassa sitä ei ole, mutta silti se jotenkin puhuttelee. Kolmanneksi tullut Antti Karppisen Nightwatch ei minua puhutellut. Toki kuva on taitavasti tehty, mutta varjossa olevat silmät sopivat tuohon aiheeseen ja tuo kuvaan kerrontaa. Varjon muoto mallin kasvoilla on minusta hiukan häiritsevä. Se vie jotenkin katsetta sinne sun tänne. Siinä mielessä tietysti kuva toimii, koska se herättää eniten ajatusta päässäni. Tämä Karppisen kuva sai pohtimaan enemmänkin muotokuvan määritelmää. Blogaan niistä ajatuksista tässä vielä lähi aikoina.

Selvästi muotokuvatyyli Suomessa on yksinkertaistunut. Tässä yhteydessä yksinkertaistuminen ei suinkaan ole negativiinen asia. Päätuomari Kimmo Torkkeli sanoi: "Perinteinen mustavalkoinen kuva säilyttää arvonsa, hyväksi havaittuun ei kyllästytä. Kuvaa on digitaalisena aikana toki käsiteltävä, mutta se ei saa näkyä niin, että katsoja kielteisellä tavalla ajattelee, että “tätä on käsitelty."

Yleisesti ottaen tässä SAV:n kilpailussa pitäisi olla muitakin sarjoja kuin nämä perinteiset valokuvaamoiden keskeisimmät alat. Vapaa henkilökuva ja vastaavat voisivat laajentaa valokuvaajien osaamista ja uusien tapojen löytämistä. Monet valokuvaajat tekevät dokumentaarista hääkuvaa. Miksei sellaiselle voisi olla omaa sarjaa? Minusta voisi erottaa myös asiakaslähtöiset kuvat ja taiteellisena työnä tehdyt.

Kaikki palkitut kuvat löytyvät täältä.

 

Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Vuoden muotokuvaaja, SAV, Karttunen Johanna, Westermark Kirsi, Homanen Pekka, Karppinen Antti, Torkkeli Kimmo, muotokuvaus

Vuoden muotokuvaaja 2011 on valittu....

Perjantai 1.4.2011 klo 13:00 - Peter Forsgård

Suomen Ammattivalokuvaajat ry valitsee vuosittain Vuoden muotokuvaajan. Vuosikilpailu pidettiin viime viikonloppuna Tampereella. Tulokset tulivat SAV:n verkkosivuille vasta eilen. Kyllä minusta turhan kauan kestää tulosten saaminen verkkoon. Myöskään mitään raadin kommentteja kilpailusta en löytänyt. Lehdistölle on varmaan mennyt asiasta tiedote, mutta sitä ei SAV:n sivuilla ole. Harmittaa suunnattomasti, että vuodesta toiseen SAV hukkaa mahdollisuuden näkyvyydelle. Vuoden muotokuvaajan valinta voisi hyvin markkinoituna olla uustisena useassakin lehdessä. Kuten olen aiemminkin blogannut, paikallisesti palkitut varmaan saavat oman alueen lehdissä asiansa esille. Paikalliselle kuvaajalle se on äärimmäisen tärkeää. Koko alaa ajatellen olisi äärimmäisen tärkeää saada ainakin palkitut ja miksei muitakin kuvia esille kunnon galleriaan tai muuten hyvälle paikalle. Olen esikuvana maininnut mainoskuvaajien näyttelyn Sanomatalon Mediatorilla. Jotain vastaavaa voisi SAV myös miettiä. 

Positiivista oli, että sunnuntaina valintojen edetessä tietoja voittaneista tuli SAV:n Facebook-sivuille. Se oli uutta ja erinomainen asia.  

Kilpailussa oli tänä vuonna käytössä uudet säännöt. Niistä blogasin marraskuun alussa. Suurin muutos oli Vuoden muotokuvaajan valinnassa. Se tehdään nyt viiden kuvansarjojen vertailulla.

Tänä vuonna voittaja on Mikaela Löfroth Hämeenlinnasta. Voittanut sarja on nähtävissä SAV:n sivuilla. Kaksi asiaa nousee esiin tuosta sarjasta, ensimmäiseksi toki ammattitaito. Kuvat ovat erittäin tyylikkäästi tehty ja ammattitaitoisesti valaistu. Mutta miten tuo kokonaisuus toimii sarjana? Minusta siinä on kuvia kahdesta eri sarjasta. Tosin en ole aivan varma missä järjestyksessä kuvat on esitetty kilpailussa. Nyt ne ovat minun mielestä esillä SAV:n sivuilla siten, että sarjan kokonaisuus hajoaa. Kaikesta huolimatta Löfrothin sarja on minusta loistava. Onnittelut Hämeenlinnan suuntaan. Vaikka tuossa kommentoin sarjan yhtenäisyyttä, niin selkeästi se on minusta sarjana vahvempi kuin seuraaville sijoille tulleet sarjat.

SAV:n galleriassa on nähtävillä palkitut kuvat. Oma suosiikini yksittäisissä kuvissa on Reijo Koirikiven ottama Yo sanoi hän. Kuva sijoittui toiseksi valmistujaissarjassa. Siinä on sopivasti yhdistetty YO-kuvaan liittyvät konventiot ja odotukset, mutta samalla kuva on sopivan rosoinen ilman, että sitä olisi ylikorostettu kuvankäsittelyllä. Ylioppilaan vaatetus ja hiusten sopiva sotkuisuus on kuvassa juuri kohdallaan. Harmittavan pienenä kuvat esitettään ja jotenkin kankea myös tuo galleria.  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Vuoden muotokuvaaja, SAV, Löfroth Mikaela

Vuoden muotokuvaaja -kilpailun uusista säännöistä

Keskiviikko 3.11.2010 klo 18:00 - Peter Forsgård

Suomen Ammattivalokuvaajien Vuosikilpailun säännöt ja kilpailun käytännöt ovat muuttuneet. Vuosikilpailu on keväisin järjestettävä SAV:n jäsenistölle muotokuvauskilpailu. Jäsenet lähettävät kilpailuun kuviaan, jotka sitten julkisessa jurytyksessä arvioidaan. Arviointiasteikko on 100-0. 76 pistettä tai enemmän saaneet pääsevät seuraavalle kierrokselle.

Sarjoja on yhteensä 8, joista uutena sarjana on lemmikieläinten muotokuvat. Sarjoihin osallistutaan yksittäisillä kuvilla. Vuoden muotokuvaaja -sarja on sitten noissa muissa sarjoissa olevista valokuvaajan kuvista koottu oma kuvasarjansa. Siihen osallistuu automaattisesti, jos kilpailijalla on ollut kolmessa eri yksittäisessä sarjassa viisi muotokuvaa. Nuo viisi kuvaa sitten arvioidaan sarjana. Parhaan sarjan ottanut valokuvaaja valitaan Vuoden muotokuvaajaksi. Suurin muutos on tuossa viiden kuvan sarjan arvioinnissa. Aiemmin niistä viidestä kuvasta suoraan laskettiin keksiarvot, nyt se siis arvioidaan kokonaisena sarjana. Aiemmin saattoi voittaa ainoastaan kolmella erinomaisella valokuvalla. Näin en muista kuitenkaan tapahtuneen. Uudella arvostelumenetelmällä se tuskin on mahdollista. Parhaassa tapauksessa uusi arvostelutapa nostaa esiin lisää personallisia otteita muotokuvaukseen. Sarjana arvostelu toivottavasti korostaa valokuvaajien "signature style":ä eli sitä omaa tunnistettavaa valokuvaajan käden jälkeä. 

Muutos on parempaan suuntaan, mutta muutossuuntaa pitäisi jatkaa vielä eteenpäin. Pohtimisen paikka olisi myös luopuminen kokonaan yksittäisten kuvien kilpailusta ja siirtyä jokaisessa osiossa sarjoihin. Samoin sarjoissa pitäisi olla myös muita sarjoja kuin vain perinteisesti ajateltuna muotokuvaukseen liittyen. Ammattikuvaajien tulisi voida näyttää myös laajempaa valokuvallista osaamistaan. Tällä voisi olla iso merkitys asiakassuuntaan nähden. Dokumentaarisille/tapahtuma hääkuvasarjoille olisi ehdottomasti pitänyt olla oma sarjansa. Aika monet Ammattikuvaajien jäsenet tekevät kuvauksia myös paikallisille yrityksille. Saisiko niistä koottua jonkun sarjan kilpailuun? Toki mainoskuvat ovat asia erikseen, mutta lehtien ja esitteiden kuvituskuvat jne. ovat varmasti näyttämisen arvoisia. Miksei mukana voisi olla täysin vapaita, matka-, taidekuva ym. muita vastaavia sarjoja? Nykyinen muotokuvaus määritellään aika pitkälle kuvauksena, jossa kaikki on rakennettua, valoineen päivineen. Valon näkemisellä ei juurikaan ole painoarvoa. Toki edellinen kärjistäen sanottuna.

Oma ajatteluni sarjojen merkityksestä liittyy juuri tuohon kuvaajien omaan käden jälkeen. Kansainvälisissä arvonimi hauissa esim. FEP:n QEP:n kuvissa korostettaan sarjan yhtenäisyytttä eli juuri sitä kuvaajan omaa tyyliä. SAV:n Mestari arvoa hakiessa monipuolisuus on kriteerinä. Toki nämä kaksi näkemystä ei suinkaan ole täsyin toisiaan poissulkevia, mutta niissä on selkeä painostusero. Itse ole FEP:n painotuksen kannalla. Silti en tarkoita, että monipuolisuus on huonosta. Monipuolisuus tulisi näyttää kykynä kuvata erilaisissa tilanteissa ja olosuhteissa, kuten yllä esim. mainittuna valon näkeminen jne. 

Kokonaisuus pitäisi olla isona ja hyvin promottuna näyttelynä. Näyttelyn avajaiset voisi olla samalla se palkintojen jako tilaisuus. Julkisuus valtakunnallisissa lehdissä voisi olla näkyvämpää.

Kokonaisuus antaisi paljon enemmän näkyvyyttä kuin nyt. Toki on arvokasta myös se, että kolleegat arvostavat ja palkinnot jaetaan myös sisäisesti omassa gaalassaan. Tärkeämpää kuin se on kuitenkin saada myös suuri yleisö, asikkaat, huomaamaan yhä laajemmin Ammattikuvaajien osaaminen. Varmasti paikallisesti voittajat saavat oman huomionsa, mutta valtakunnallinen näkyvyys vaikuttaa koko alan suuruuteen. Suuremmasta kakusta riittää kaikille suhteessä enemmän kuin pienestä kakusta.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus SAV, Vuoden muotokuvaaja, muotokuvaus, FEP

Vuoden muotokuvaaja - SAV:n Vuosikilpailusta

Tiistai 30.3.2010 klo 21:44 - Peter Forsgård

Kevät on valokuvausalalla edellisen vuoden parhaitten palkitsemisen aikaa. Suomen Ammattivalokuvaajat ry valitsi viime sunnuntaina Vuosikilpailussaan Vuoden muotokuvaajan. Tänä vuonna parhaaksi valittiin Sirpa Ryyppö-Himanen Forssasta. Onnittelut Forssaan!

Vuosikilpailussa on kuusi sarjaa. Kaikki palkitut kuvat on nähtävissä SAV:n Vuosikilpailu galleriassa

Kuvien kokonaistasosta on paha mennä sano maan, kun niitä muita kuvia en ole nähnyt. Palkitut kuvat edustavat sitä tyylilajia, joka tällä hetkellä on vallalla. Itse asiassa hiukan jo itse kaipaisin uusia tuulia kuviin. Aika monta vuotta on menty samoilla mausteilla. Parilta aikaisemmilta vuodelta minulta löytyy kaikki kilpailussa mukana olleet kuvat, joten niihin verrattuna tosiaan samoilla mausteilla mennään edelleen. Mitä se uusi sitten olisi? Sitä on toki paha sanoa, mutta jotain raikkautta ja rennonpaa otetta haen takaa. 

Vuoden hääkuvaksi valittu kuva on varsin mainio, mutta kuulin huhuja ettei kyseessä olisi hääkuva. Kuva on alunperin muotikuva ja siinä oleva avopari on syvätty uuteen taustaan. Varmaankaan kuva ei sinänsä riko kilpailun sääntöjä, mutta hiukan kökköä se on. Toki siis mikäli ne huhut pitävät paikkansa.

Siinä mielessä kuvien taso on varsin ok, koska perinteisesti SAV:n jäsenet ovat pärjänneet varsin hyvin kansainvälisissä muotokuvauskilpailuissa. Orvieton kisa yhtenä esimerkkinä, samoin Muotokuvan kesä Ranskassa. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Vuoden muotokuvaaja, SAV, Ryyppo-Himanen Sirpa

SAV:n On juhla -valokuvakilpailusta....

Lauantai 24.10.2009 klo 11:18 - Peter Forsgård

Suomen Ammattivalokuvaajat ry järjesti tänä vuonna teemakilpailun. Aiheena oli juhla, nimikkeellä On juhla.

Täytyy kyllä sanoa, että valitetttavan vähän osallistujia kilpailussa on. Kokonaiset 17. Sinänsä on hyvä, että liitto näitä järjestää, mutta toivoisi tietysti osallistujamäärän olevan suurempi. No toisaalta en mnäkään siihen osallistunut, että turhaan tässä siinä mielessä ihmettelen.

Toinen pieni järkytys oli kuvien taso juhla-aiheen ilmaisussa. Kyllä kuvat ihan teknisesti ovat hyvällä tasolla. Myöskin muotokuvan genressä ollaan varsin oikeilla jäljillä. Varmasti asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä noihin kuviin. Mutta missä on se juhla ja juhlantuntu. Railakas revittely puuttuu kokonaan, spontaani kuvaaminen ja tunteen hakeminen loistaa poissaolollaan. Täytyy rehellisesti sanoa, ettei minulle tullut yhdestäkään kuvasta juhlan tuntua, valitettavasti.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, On juhla, SAV

Muotokuvauksesta muutama kommentti

Keskiviikko 1.4.2009 klo 8:27 - Peter Forsgård

Viime sunnuntaina valittiin Vuoden muotokuvaaja. Valinta tehdään Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n vuosikilpailussa. Vuoden muotokuvaajaksi 2009 valittiin tamperelainen Irina Kolomijets. Raadissa oli tänä vuonna mukana FEP:n päätuomari Jim Lowe. Joten kansainvälistä ulottuvuutta oli luvassa arviointiin.

Palkitut kuvat edustivat sitä hyvää kansainvälistä laatua, jota vuosittain on tässä kilpailussa totuttu näkemään. Aavistuksen yksinkertaisempaa ja lähempänä klassista muotokuvaa kuin ihan viime vuosina. Kuvankäsittelyn korostuminen ei näy samalla tavalla kuin vielä joita kin vuosia sitten. Fantasiakuvia ei niin korostetusti palkituissa kuvissa näkynyt.

Kuitenkin kokonaisuus ei minusta ole oikein viime vuosina mennyt eteenpäin noin laajemassa mielessä. Melkoisen perusvarmalla ja jopa toinen toistaan samankaltaisella tyylillä mennään. Kaipaisin selkeästi näkyvämmin kuvaajan omaa näkemystä. Nyt eri kuvaajien kuvat ovat aika samanlaisia monessa suhteessa. Korostan tässä kuitenkin sitä, että varsin ammattitaitoisesti nuo kuvat kuitenkin tehdään. Mielenkiintoista on, että suurimmaksi osaksi palkitut olivat naiskuvaajia.  

Palkitut kuvat ovat nähtävissä SAV:n galleriassa. Harmi vain, että osa kuvista ei tule oikeuksiinsa pienessä koossa. Vuosittain kuvista on kiertänyt näyttely eri puolella Suomea. Eiköhän näyttely kiertele myös tänä vuonna.

Kansainvälisestikin suomalaisia muotokuvaajia palkittiin juuri muutama viikko sitten. Orvieton kilpailussa suomalaiset saavuttivat tukun palkintoja. Parhaana suomalaisena Tiina Mickelsson, yhdellä kultamitalilla ja kahdella pronssillaan. Myös kolme muuta kuvaaja saivat pronssimitalit kuvillaan. Tulokset Orvietosta ja kuvagalleria löytyvät järjestäjän verkkosivuilta. 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Vuoden muotokuvaaja, SAV, Kolomijets Irina

Valokuvaajan stereotypia.

Tiistai 20.1.2009 klo 8:13 - Peter Forsgård

Jäin pohtimaan valokuvajan stereotypiaa, kun luin Seppo Saveksen uuden kirjan arvostelua, tai oikeammin sanottuna esittelyä, tämän aamuisesta Helsingin Sanomista. Juttu on printti HS:ssä sivulla C1. Kirjoittajana on Anu Uimonen.

Seppo Savesta harmitti 50-luvulla kliseinen karikatyyri valokuvaajasta. Valokuvaaja oli joko baskeripäinen taiteilija tai rääväsuinen lehtikuvaaja. Nyttemmin valokuvaajien kirjo on muuttunut ja arvostus noussut, mainitaan jutussa.

Tosin nykyäänkin elokuvissa ja tv-sarjoissa valokuvaaja on usein se "bad guy" tai muuten vaan ääliö. Usein ne eri sarjo jen ja elokuvien valokuvaajahahmot ovat muotikuvauksen maailmasta. Karikatyyri on ilmeisesti haettu sieltä.

Mistä syy karikatyyriin sitten johtuu. Mahtaako se syy löytyä sieltä valokuvaajan omasta peilistä?

Saveksen kirja Valokuvaaja - Haastatteluja 1999-2008 on varmaankin hyvin mielenkiintoinen. Pitäähän se sisälällään melkoisen kokoelman suomalaisten eturivin valokuvaajien pienoiselämäkertoja. Kuvaajagenreä on laidasta laitaan, muotokuvaajasta, lehtikuvaajaan. Täytyy tuo kirja käydä poimissa kokoelmiini. Kommenttia kirjasta bloggauksen muodossa, kunhan se on hankittu ja luettu.

Samaan aihepiiriin liittyvä kirja on Tapio Laineen ja Asko Vivolinin kirjoittama Aikavalotuksia. Kirja on vuodelta 2001. Siinä on myös valokuvaajien pienoiselämäkertoja. Osa samoja joita Saveksen kirjassakin on. Aikavalotuksia-kirjassa on haastateltu myös muita valokuvausalan vaikuttajia, kuten tunnetuimpia fotokauppiaita ja maahantuojia. Tämä jälkimmäinen ryhmä antaa laajemman perspektiivin koko alalle. Kirja on varsin vihdyttävä ja antaa hyvän kuvan suomalaisesta valokuvasta sen tekijöiden kertomien tarinoiden kautta. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvaaja, Saves Seppo, Valokuvaaja - Haastatteluja 1999-2008, kirja, Aikavalotuksia, Vivolin Asko, Laine Tapio

SVL:stä SAV

Tiistai 4.3.2008 klo 15:09 - Peter Forsgård

sav-logo.jpgSuomen Valokuvaajain liitto muutti nimensä muotoon Suomen Ammattivalokuvaajat ry. Nettisivujen uusi osoite on ammattivalokuvaajat.fi.

Ihan tarkkaan en tunne nimenmuutoksen taustoja, mutta kait siinä haetaan hiukan modernimpaa ja kuvaavampaa nimeä. Sana Ammatti tuossa nimessä on luonnollisesti tärkeä.

Jäsenyysasteet on myös muutettu tai ollaan muuttamassa vastaamaan kansainvälistä käytäntöä. Jäsenyyteen on tulossa eri asteet riippuen koulutustasosta.

SAV on ainoa suomalainen ammattivalokuvaajajärjestö, joka kuuluu euroopanlaajuiseen ammattikuvaajajärjestö fepqep.org/">Federation of European Professional Photographersiin

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, SAV, FEP

FEP ja kansainvälistyminen

Sunnuntai 15.7.2007 klo 17:19 - Peter Forsgård

FEP eli Federation of European Professional Photographers on Euroopan kattojärjestö eri maiden valokuvausliitoille. Suomea FEP:ssä edustaa SVL eli kuulumalla SVL:n kuuluu automaattisesti myös FEP:hen SVL:n kautta.

FEP on järjestämässä ensi vuoden helmikuussa ensimmäistä eurooppalaisten ammattivalokuvaajien kongressia Valenciassa. FEP:lle on tehty uusi tavoiteohjelma, jonka kulmakivenä on EU-statuksen saaminen. Toinen keskeinen tavoite on selkeämmin kaupallistuminen. Siihen ja muihin projekteihin haetaan kansainvälisiä tukijoita. Näkyvyy den saaminen on aina hy vä tavoite, se tuottaa positiivista draivia koko alalle. FEP on puuhamassa European Photographer of the Year-kilpailua, joka alustavien suunnitelmien mukaan toteutetaan osakilpailun omaisesti. Tämän laatuinen kilpailu varmasti toisi näkyvyyttä euroopplaiselle ammattivalokuvaukselle. Kyseinen kilpailu olisi varmasti myös mielenkiintoinen mahdollisuus suomalaisille valokuvaajille näkyä myös Euroopan tasolla.

Kevättalven kokouksessa Valenciassa on puheiden lisäksi myös tarjolla erilaisia työpajoja markkinoinissa ja digitalisoitumisessa. Etenkin tuo markkinointi kuulostaa järkevältä, siinä on monen valokuvaajan akilleen kantapää. Jäsenjärjestöt saivat ehdottaa kokoukseen keynotespeakereita. Yhdeksi keynotespeakeriksi valittiin Anne Yrjänä. Hieno osoitus suomalaisen valokuvan arvostuksesta Euroopassa kolleegoiden keskuudessa.

FEP jakaa myös portfolioita jyryttämällä arvonimiä, QEP ja MQEP. QEP eli Qualified European Photographer on Suomessa melko tuntematon arvonimi, mutta Euroopassa varsin arvostettu. MQEP on muuten sama, mutta M=Master ja vaatii hiukan enemmän portfoliolta. Sitä voivat hakea ainoastaan QEP:t. Suomesta QEP-arvonimen ovat saaneet viisi valokuvaajaa. Suomalaiset QEP-arvonimen haltijat ovat toistaiseksi ainoat pohjoismaissa. Siinä(kin) olemme edellä muita pohjoismaita valokuvauksen alalla.

Tuohon Valencian kokoukseen olisi mielenkiintoista osallistua. Katsotaan mihin hinta muodostuu ja päätetään siten salliiko oma budjetti osallistumisen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, FEP, QEP, SAV

SVL:n toukokuun kuvaaja...

Torstai 3.5.2007 klo 15:02 - Peter Forsgård

Kerran kuukaudessa Suomen Valokuvaajain liiton sivuilla joku jäsenistä esitellään kuukauden kuvaajana. Käykää pikaisesti lukemassa kuka on toukokuun kuvaaja... :)

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, SAV

Vuoden muotokuvaaja 2007 valittu

Keskiviikko 28.3.2007 klo 17:24 - Peter Forsgård

Suomen Valokuvaajain Liitto valitsee vuosittain Vuoden muotokuvaajan. Valintatilaisuus oli viime viikonloppuna Tampereella. Se on erinomainen tilaisuus nähdä missä muotokuva Suomessa menee. Valitettavasti en päässyt itse paikalle katsomaan jurytystä. Kilpailuhan on avoin kaikille SVL:n jäsenille. Itse en ole koskaan osallistunut kyseiseen kilpailuun, mutta nyt kun on tullut tehtyä enemmän perinteistä studiokuvausta niin miksei ensi vuonna...

Vuoden 2007 muotokuvaajaksi valittiin Petra Tiihonen Studio Aliaksesta. Tiihosen kuvia ja muita menestyneitä kuvia kannattaa käydä katsomassa SVL:n sivujen index.php?option=com_zoom&Itemid=57&catid=12">galleria-osasta. Kuvien tasosta yleisesti on paha sanoa mitään, koska en ollut paikalla. Kilpailussa menestyneet kuvat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että uskoisin tason olleen jälleen kohtuullisen korkea. Erityisesti minä pidin muotokuvasarjan voittaneesta kuvasta. Kuvassa on herkkä ja hieno tunnelma saavutettu yksinkertaisella perusvalaisulla. Toinen suosikkini oli Olli Kinnusen ryhmäkuvasarjassa parhaaksi noteerattu bändikuva

Kuvat tulevat livenä näytille Helsinkiin Savoy-teatterin aulaan 3.-27.4.2007. Käy ihmeessä katsomassa upeita suomalaisia muotokuvia.

Milloin muuten sinä kävit viimeksi muotokuvassa?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Vuoden muotokuvaaja, SAV, Tiihonen Petra, Kinnunen Onni