My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl) Aalto Jussi (4 kpl) Aalto Tuija (4 kpl) Adams Ansel (10 kpl) Adobe (2 kpl) American Photo (3 kpl) Andrews Blake (2 kpl) Android (4 kpl) apurahat (2 kpl) Araki (2 kpl) Arbus Diane (5 kpl) arkisto (1 kpl) arkistointi (2 kpl) Art Fair Suomi (2 kpl) Asdam Knut (2 kpl) ASMP (2 kpl) Ateneum (4 kpl) audio (1 kpl) audioslideshow (10 kpl) Austrup Fearnley (2 kpl) Avedon Richard (6 kpl) avustajasopimus (2 kpl) Barack Obama (5 kpl) Beckett Martin (3 kpl) Bendiksen Jonas (2 kpl) Bieber Jodi (2 kpl) Black Star Rising (5 kpl) blogaaminen (1 kpl) blogi (31 kpl) blogit (1 kpl) Bloom Philip (8 kpl) Bombay Flying Club (2 kpl) Bonet Pep (2 kpl) Brady Matthew B. (3 kpl) Brander Signe (3 kpl) Bremer Stefan (6 kpl) Burri Rene (3 kpl) business (62 kpl) c/o (1 kpl) cameratruck (1 kpl) Canon (37 kpl) Canon 5D Mark II (8 kpl) Canon 7D (2 kpl) Canon EOS (2 kpl) Canon S90 (2 kpl) Capa Robert (4 kpl) Cederqvist Simon (3 kpl) cheerleading (1 kpl) CitiesDreamsIllusions (2 kpl) copyright (1 kpl) Corbijn Anton (6 kpl) Crewdson Gregory (2 kpl) croudfunding (4 kpl) dAgata Antoine (3 kpl) Dahl Cecile (2 kpl) Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl) digi (3 kpl) digiexpo (1 kpl) Digiexpo (7 kpl) Docendo (4 kpl) dokumentarismi (1 kpl) domain (5 kpl) elokuva (1 kpl) elokuvat (1 kpl) Emphas.is (3 kpl) english (1 kpl) ennustus (5 kpl) Epson (2 kpl) erikoista politiikkaa (10 kpl) Erwitt Elliot (2 kpl) etiikka (1 kpl) exhibition (1 kpl) exif (1 kpl) Facebook (11 kpl) FEP (3 kpl) filmi (2 kpl) Fink Larry (2 kpl) Finnfoto (17 kpl) Flattr (2 kpl) Flickr (2 kpl) forumit (1 kpl) foto12 (1 kpl) fotofinlandia (1 kpl) Fotofinlandia (13 kpl) Fotografiska (5 kpl) fotogrammi (1 kpl) fotoSkoda (1 kpl) Frakes Bill (3 kpl) Frank Robert (2 kpl) Freeman Michael (2 kpl) galleria (1 kpl) Getty Images (2 kpl) Gillmore Dan (2 kpl) Goldin Nan (4 kpl) Google Plus (2 kpl) Greenberg Jill (2 kpl) greenscreen (1 kpl) guru (8 kpl) haakuvaus (10 kpl) Hakasalmen huvila (2 kpl) HanGrip (2 kpl) Hasselblad (2 kpl) Hauswolff Annika von (2 kpl) HCP (8 kpl) Heald Laura (2 kpl) Heikura Hannes (9 kpl) Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl) Helsingin Sanomat (6 kpl) Helsinki (31 kpl) Helsinki School (6 kpl) Henry Alexx (2 kpl) Hipstamatic (2 kpl) historia (3 kpl) Hoepker Thomas (3 kpl) Holga (2 kpl) huoltoyhtiot (1 kpl) hybridi (1 kpl) hyperlapse (1 kpl) ICP (5 kpl) ilmaisu (2 kpl) ilmakuvaus (1 kpl) Instagram (5 kpl) internet (1 kpl) iOS (1 kpl) iPad (6 kpl) iPhone (3 kpl) iStock (2 kpl) iZettle (1 kpl) jalkapallo (3 kpl) japanilainen valokuva (1 kpl) Jarvis Chase (6 kpl) Jobs Steve (2 kpl) Jokela Markus (3 kpl) jooga (1 kpl) julkaisulupa (1 kpl) julkiset paikat (1 kpl) Jung Irmeli (2 kpl) Kaleva Matti J. (2 kpl) Kallio Harri (2 kpl) kamera (4 kpl) Kameraseura (4 kpl) kamerat (17 kpl) Kamppi (2 kpl) kansalaisjournalismi (3 kpl) Karsh Yosuf (2 kpl) Karttunen Johanna (2 kpl) katse.org (4 kpl) katukuvaus (4 kpl) keikat (1 kpl) Kelby Scott (2 kpl) Kero Sami (2 kpl) keskusta reitti (1 kpl) Kiasma (3 kpl) Kickstarter (5 kpl) kilpailu (1 kpl) kinofilmi (1 kpl) kirja (12 kpl) Kirjamessut (3 kpl) kirjaston kätköistä (1 kpl) kirjaston katkoista (18 kpl) kissa (1 kpl) kissanpennut (1 kpl) Kodachrome (2 kpl) Kodak (6 kpl) Koivunen Vesa (6 kpl) Kolari Jukka (9 kpl) kontaktikuvaus (1 kpl) Kopiosto (2 kpl) koripallo (1 kpl) Korjaamo (2 kpl) Koskinen Paivi (2 kpl) koulukuvaus (3 kpl) koulutus (14 kpl) Koutaniemi Meeri (4 kpl) Kovalainen Ritva (2 kpl) kritiikki (1 kpl) kulttuuripolitiikka (1 kpl) Kuukka Kari (13 kpl) Kuva & Kamera (7 kpl) kuvablogi (4 kpl) kuvajournalismi (61 kpl) Kuvalo (3 kpl) kuvamanipulaatio (2 kpl) kuvan julkaisu (1 kpl) kuvankäsittely (1 kpl) kuvankasittely (15 kpl) kuvanluku (1 kpl) kuvapankki (10 kpl) kuvatoimisto (2 kpl) LaChapelle David (5 kpl) Laforet Vincent (8 kpl) laki (1 kpl) Lange Dorothea (4 kpl) Langhans Jan (2 kpl) Lavaklubi (2 kpl) lehtikuvaus (1 kpl) Leibovitz Annie (7 kpl) Leica (3 kpl) Leinonen Kati (2 kpl) Leskela Jouko (3 kpl) lightroom (14 kpl) Lightroom Journal (2 kpl) Lindahl Erik (3 kpl) LinkedIn (2 kpl) linkki (52 kpl) lisenssi (1 kpl) Luceo (2 kpl) lukijan kuvat (1 kpl) Lumia (3 kpl) Luova (13 kpl) lyhyt elokuva (1 kpl) Lytro (3 kpl) Magic Lantern (2 kpl) Magnum (8 kpl) mainonta (1 kpl) mainoskuvaus (1 kpl) maisemakuvaus (1 kpl) Malmstrom Henrik (3 kpl) manipulointi (1 kpl) Mannermaa Lauri (2 kpl) Mannikko Esko (2 kpl) Mann Sally (9 kpl) Mapplethorpe Robert (2 kpl) markkinointi (3 kpl) Mark Mary Ellen (3 kpl) McCurry Steve (10 kpl) media (1 kpl) Mediapaivat (2 kpl) Mediastorm (4 kpl) Melcher Paul (2 kpl) messut (5 kpl) metadata (1 kpl) Metso Juha (2 kpl) Mexican Suitcase (6 kpl) micro four thirds (1 kpl) Mikkila Janne (2 kpl) Minkkinen (14 kpl) mobiilikuvaaminen (13 kpl) Model Lisette (2 kpl) moraali (1 kpl) Moriyama Daido (2 kpl) muistikortti (1 kpl) multimedia (3 kpl) muotokuva (4 kpl) muotokuvaprojekti (1 kpl) muotokuvaus (26 kpl) Musta Taide (6 kpl) mustesuihkutulostus (1 kpl) myytit (3 kpl) Nachtwey James (4 kpl) nakemys (1 kpl) näyttely (1 kpl) nayttely (8 kpl) neulanreika (1 kpl) neulanreikä (1 kpl) Newton Helmut (4 kpl) Ng Ren (2 kpl) Nikon (14 kpl) Nitsa (3 kpl) Nokia (8 kpl) NOOR (2 kpl) NY Times (5 kpl) Olympus (7 kpl) online video (1 kpl) Pagter Soren (2 kpl) Panasonic (10 kpl) Panasonic G1 (3 kpl) panoraama (1 kpl) Parempia kuvia (12 kpl) Parr Martin (2 kpl) patentti ´672 (2 kpl) Penn Irving (3 kpl) Perander Robert (5 kpl) perjantai13 (1 kpl) Petersen Anders (9 kpl) Phaidon (2 kpl) photofilm (1 kpl) photography (1 kpl) Photokina (9 kpl) Photoshelter (2 kpl) Photoshop (4 kpl) photostories (1 kpl) piilomainonta (1 kpl) Piiroinen Heidi (2 kpl) piktorialismi (1 kpl) plagiaatti (3 kpl) plateblog (2 kpl) Plato (3 kpl) Platon (3 kpl) Plugi (2 kpl) pokkari (2 kpl) Polaroid (5 kpl) portfolio (1 kpl) Potka Pekka (4 kpl) Praha (4 kpl) printti (1 kpl) Puputti Tiina (2 kpl) Pureview (4 kpl) Qaiku (2 kpl) radio (1 kpl) Rajala (2 kpl) Rautaheimo Kaisa (2 kpl) RED (3 kpl) Riis Jakob (4 kpl) ruokakuvaus (2 kpl) Saanio Matti (4 kpl) salama (2 kpl) salamalaitteet (1 kpl) Salgado Sebastiao (2 kpl) salibandy (24 kpl) Salo Merja (3 kpl) Sammallahti Pentti (2 kpl) Samsung (3 kpl) Sanoma Magazines (2 kpl) SanomaNews (5 kpl) Sanoma Oy (3 kpl) SanomaWSOY (3 kpl) Saudek Jan (2 kpl) SAV (10 kpl) Schoeller Martin (4 kpl) Scoopshot (5 kpl) sekalaista (1 kpl) Seymour David (2 kpl) Social Cam (2 kpl) softat (1 kpl) some (20 kpl) somesukuprojekti (1 kpl) sony (1 kpl) Sony (7 kpl) Sports Illustrated (3 kpl) Steichen Edward (2 kpl) Steidl (3 kpl) stereokuvaus (1 kpl) Stockholms Fotomassa (4 kpl) striimaus (1 kpl) Strobist (2 kpl) Stuart Matt (2 kpl) Stuckincustoms (1 kpl) studio (10 kpl) Studio Blick (1 kpl) Studio IMG (2 kpl) studiokuvaus (1 kpl) Studiovarustamo (1 kpl) Sudek Josef (2 kpl) Sulanto Matti (2 kpl) Sundstrom Eric (1 kpl) suomalainen valokuva (3 kpl) Suomen Kuvalehti (1 kpl) Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl) Suomenlinna (1 kpl) Suonpaa Juha (1 kpl) Super Bowl (1 kpl) suttukuvat (2 kpl) Szarkowski John (2 kpl) Taidemuseo Meilahti (1 kpl) taidevalokuvaus (1 kpl) Takala Antero (3 kpl) Talbot Henry Fox (1 kpl) Tammi (1 kpl) Tammi Maija (4 kpl) Tapes Michael (1 kpl) Taro Gerda (2 kpl) tearsheet (1 kpl) Tejada David (1 kpl) tekijanoikeus (51 kpl) tekijanoikeusaloite (3 kpl) Teknari (4 kpl) tekniikka (4 kpl) televisio (2 kpl) Tennispalatsi (9 kpl) Teosto (2 kpl) Terho Jesse (2 kpl) testit (1 kpl) The Americans (2 kpl) TheBestCamera (1 kpl) the Impossible Project (1 kpl) The New Yorker (2 kpl) The Online Photographer (3 kpl) The Stolen Scream (1 kpl) tietokone (1 kpl) Tiihonen Petra (1 kpl) Tikkanen Jukka (1 kpl) timelapse (6 kpl) Timiriasew (1 kpl) tineye (1 kpl) TinEye (3 kpl) Tirkkonen Sami (1 kpl) Toikkanen Tarmo (1 kpl) top 10 (5 kpl) Torkkeli Kimmo (1 kpl) Toscani Olivier (1 kpl) Tress Arthur (1 kpl) Tsekki (2 kpl) TTL (1 kpl) Tukholma (2 kpl) tulevaisuus (1 kpl) Turku (1 kpl) Turnley David (1 kpl) Turun Sanomat (1 kpl) Twitpic (2 kpl) Twitter (10 kpl) tyonkulku (1 kpl) tyopaja (11 kpl) Ueda Shoji (1 kpl) Unia ja Sarjakuvia (6 kpl) Upian (1 kpl) urheilukenttä (2 kpl) urheilukuvaus (9 kpl) Ut Nick (2 kpl) Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl) vaalijulisteet (2 kpl) Vaasa (1 kpl) valaisu (4 kpl) Valkonen Jukka (1 kpl) valokuva (85 kpl) valokuvaaja (3 kpl) valokuvakilpailut (1 kpl) valokuvamessut (3 kpl) valokuvanayttely (58 kpl) valokuvan vuosi (1 kpl) valokuvataide (3 kpl) Valokuvataiteen museo (12 kpl) Valokuvataiteenmuseo (2 kpl) valokuvau (1 kpl) Valokuvaus (15 kpl) valokuvaus (666 kpl) valokuvauskilpailu (4 kpl) valokuvauslehti (1 kpl) valokuvausmessut (1 kpl) valokuvaus SAV (1 kpl) Vanhanen Hannu (1 kpl) varilampotila (1 kpl) Vasko Ea (2 kpl) vedostus (1 kpl) Veijo Karoliina (2 kpl) verkkokaupat (1 kpl) verkkolehti (2 kpl) verkkosivut (3 kpl) verkkoyhteys (1 kpl) Veturitalli (1 kpl) Viddy (1 kpl) video (14 kpl) Videokuvaus (2 kpl) videokuvaus (35 kpl) videostock (1 kpl) Vignette (2 kpl) VII Photo (1 kpl) VII Photo Agency (1 kpl) VII The Magazine (2 kpl) Vilna (2 kpl) Vimeo (2 kpl) Vine (1 kpl) vinkit (1 kpl) Virka Galleria (2 kpl) Vivolin Asko (1 kpl) Vuoden lehtikuva (11 kpl) Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl) Vuoden luontokuva (2 kpl) Vuoden muotokuvaaja (9 kpl) VVI (4 kpl) Wagstaff Sam (1 kpl) Watkins Carlton E. (2 kpl) Watson Albert (7 kpl) webdokumentti (1 kpl) WeeGee (1 kpl) Westermark Kirsi (1 kpl) Weston Edward (2 kpl) WhatTheDuck (1 kpl) White Charles (1 kpl) William Imaging Research (1 kpl) Winogrand Gary (1 kpl) World Press Photo (2 kpl) World Press Photo Award (2 kpl) Worley Brian (1 kpl) Wornell Gary (1 kpl) Wreck a Movie (1 kpl) xpoSeptember (1 kpl) Yamaji Yuka (1 kpl) Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl) You Tube (8 kpl) Zacuto (1 kpl) Zeiss (1 kpl)

Fotografiska noussut selkeäksi ykköseksi

Keskiviikko 29.8.2012 klo 7:00 - Peter Forsgård

Tukholmassa sijaitseva Fotografiska-valokuvagalleria/museo on noussut varsin nopeasti pohjoismaiden ykkösmuseoksi valokuvauksen alueella. Aivan alusta asti siellä on ollut toinen toistaan hienompia valokuvanäyttelyitä. Menneiden näyttelyiden listaa selatessa tulee ihan kateelliseksi, ettei ole mahdollisuutta käydä katsomassa jokainen siellä esillä oleva näyttely. Tuloillaan on David LaChapellen -näyttely. Se tietojeni mukaan avataan marraskuussa 2012. Pitänee varmaan mennä se katsomaan ja samalla käydä Tukholman Fotomässanilla. Myös siellä on ollut hyviä valokuvanäyttelyitä.

Nykyään Fotografiskassa järjestetään myös työpajoja laidasta laitaan. Toukokuussa itse Albert Watson piti siellä työpajaa, Anders Petersen on käsittääkseni myös työpajan siellä pitänyt. Jos todella haluaa laittaa itsensä likoon niin suosittelen Antoine D´Agatan työpajaa

Viime aikoina Suomessakin on ollut ihan kohtuullisia näyttelyitä, mutta jotenkin tuntuu että Fotografiskan tulon jälkeen Suomessa valokuvanäyttelyiden kirjo on kaventunut. Tennispalatsissa oli vielä joitakin vuosia sitten kerran vuodessa todella kova nimi esillä. Nopeasti muistista kaivaen, ainakin Leibowitz, Corbijn, Sally Mann tulee mieleen. Harmi sinänsä, että ne päätyvät näyttelyt päätyvät Fotografiskaan, eikä Helsinkiin. Yhteistyötä Fotografiskan kanssa kannattaisi jollain tasolla miettiä. Tennari? Valokuvataiteen museo?

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Fotografiska, Tennispalatsi, Fotomassan, Valokuvataiteen museo, Watson Albert, dAgata Antoine, Leibovitz Annie, Mann Sally, Corbijn Anton, LaChapelle David

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma...

Tiistai 15.3.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa on parhaillaan Intian nykytaidetta esittelevä näyttely. Esillä on myös varsin paljon valokuvaa. Intialainen valokuva on minulle ennestään suhteellisen tuntematonta. Rehellisesti sanottuna en tiennyt esillä olleista kuvaajista yhtään ennestään. Se teki omalta osaltaan näyttelystä mielenkiintoisen.

Näyttelyssä on esillä paljon intialaisia naisvalokuvaajia. Intia on vielä aika perinteinen yhteiskunta eli naisen asema ei ole vielä lähellekään sitä mitä se esim. meillä Suomessa on. Omalta osaltaan tämä naisten esiinmarssi Intian nykytaiteessa on signaali ajan muuttumisesta. Muutos on varmaan vielä hidasta. Tähän viitekehykseen liittyen useat valokuvat kertoivat naisen asemasta ja sen muuttumisesta.

Muutamia minusta kiinnostavia esillä olleita valokuvaajia olivat:

Pushpamala N. Tuolta linkin takaa ei tosin löydy kuvia esillä olleesta sarjasta Naisenryöstö (eng. Abduction). Hän itse sanoo kuviaan "fotoromansseiksi". Hän on itse kuvassa osana näytelmää, kuten asiasta todetaan Taidemuseon julkaisussa. Cindy Sherman vaikutteita kuvissa on. Sillä perusteella nämäkin kuvat voisi tuomita plagiaateiksi. En välttämättä kuitenkaan niin tekisi. En itse niin hirveästi näistä kuvista pitänyt. Vaikka se ylinäytteleminen onkin juttu kuvissa, oli se asia juuri minusta hiukan kökköä. Mielenkiintoinen sarja toki ja omassa viitekehyksessään ihan paikallaan.

Vivan Sundaramin kuvat olivat minusta ne kiinnostavimmat kuvat. Hän on kuvannut roskista rakennettuja kaupunkeja. Kuvat ovat ajatukseltaan ja idealtaan mainioita. Hän ottaa vahvasti kantaa jätteiden ongelmaan ja kierrätykseen.

Sheba Chhachhi on dokumentoinut naisasialiikettä Intiassa. Hän on myös kuvannut naispuolisia askeetikkoja. Sadhvit ovat tiiviissä yhteisössä eläviä henkisyyttää etsiviä. Naispuoliset sadhvit edustavat radikaalia alakulttuuria valtahindulaisuuden keskellä. 

Yhteistä näille kaikille on muut taide muodot kuten video.

Ehdottomasti vierailun arvoinen näyttely. Näyttely on esillä 29.5 asti eli hyvin ehtii tutustumaan.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Intia, Tennispalatsi, Pushpamala N,

Corbijn Tennarissa

Maanantai 16.6.2008 klo 8:30 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa Helsingissä on esillä hollantilaisen Anton Corbijnin valokuvia. Näyttely on hänen retrospektiivinsä. Näyttely on inspiroivin näyttely, jonka olen nähnyt.

Esillä on neljä merkittävää sarjaa Famouz, Star Trak, 33 Still-lives ja a. somebody. Kuvista selkeimmät suosikit ovat kuva Pete Townshendistä, kuva Pavarotista sekä kuva Courtney Love:sta. Kokonaisuuksista paras on minusta 33 Still Lives. Sen lavastetut paparazzi-kuvat ovat hienosti tehty ja niiden muodostama kokonaisuus toimii erinomaisesti sarjana.

Hänen ottamissaan muotokuvissa on tyyli sopi van rosoinen ja samalla siellä pohjalla jotenkin tuntuu olevan klassisen muotokuvan piirteitä. Hänen muotokuvissaan on tavallaan nykyiselle fantasiamuotokuvalle tyyppillisiä piirteitä. U2:sen Bono on sanonut Corbijnin tyylistä ja tavasta kuvata seuraavasti: ”Anton ei kuvaa sitä kuka olet vaan sitä, kuka voisit olla. ”

Muotokuvassa on aina läsnä kolme ihmistä, malli, kuvaaja ja katsoja. Malli karirma on muotokuvissa, siis hyvissä sellaisissa, usein kantava voima. Tottakai Corbijninkin kuvissa julkkismalleilla on suuri osuus siihen mitä kuvat ovat. Kuvaajan tehtävänäon saada se karisma välittymään katsojalle.

Corbijnin kuvaaminen alkoi dokumentaarisella kuvaamisella englantilaiselle New Musical Express-lehdelle. Hän nousi kuuluisuuteen yhdessä U2:sen kanssa, jota hän kuvasi vuosia. Corbijn on tehnyt myös useita musiikkivideoita mm. Depeche Modelle. Noin reilu vuosi sitten hänen ensimmäinen elokuvansa Control sai ensi iltansa. Se kertoo post-punk bändin Joy Divisionin laulajasta Ian Curtisista. Bloggasin elokuvasta tammikuussa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Corbijn Anton

Saanion valokuvat Ateneumissa

Perjantai 18.4.2008 klo 14:24 - Peter Forsgård

Ateneum aloittaa valokuvanäyttelyiden sarjan. Hienoa että Ateneum myös esittää valokuvaa. Helsinkiä muutenkin hemmotellaan hyvillä näyttelyillä. Ateneumissa avataan syksyllä japanilaisen valokuvan näyttely ja Tennispalatsissa on Anton Corbijnin Retrospektiivi toukokuun lopussa.

Matti Saanion kokoelmista löytyi 60-luvun alussa tehtyjä fotostaatteja. Ne ovat valtavan kokoisia vedoksi, jotka ovat varsin jyrkkiä. Musta on todellakin mustaa. Näyttelyn sisääntulotilassa niitä on kymmenkunta ja aiheel taan Saaniolle tyypillisesti Lapista. Kuvat ovat suorastaan monumentaalisia, kuten näyttelyesittelyssä mainitaan. Saanio itse piti niitä nykyajan freskoina.

Saaniolle kirja oli oiva tapa esittää valokuva. Hän toimi myös kuvajournalistina tehdessään reportaaseja pohjoisen elämästä. Niitä reportaaseja julkaistiin 30 kappaletta Suomen Kuvalehdessä. Hän myös teki tekstit noihin kuvareppareihin.

Saanion ajatuksia valokuvasta kuvaa hänen Valokuvalehteen tekemä pääkirjoitus vuodelta -82. Hän kirjoittaa seuraavasti: "Valokuvaaja on yhtä aikaa näyttämöllä osallistuja ja dramaturgi. Jos hän kieltää tai väistää toisen, hänen sanomansa ontuu. Osallistujana hän sisäistyy ongelmiin. Dramaturgina hänen on löydettävä osallistujan kokemuksistaan oikeat valinnat. Osallistuja vie lähemmäs ihmistä, elämän kunnioitusta: dramaturgina valokuvaajalla on oikeus ja velvollisuus seurata kutsumustaan." Tuo ajatusmaailma tulee hyvin esiin hänen kuvistaan. Kuvat kunnioittavat kohdetta ja se esitetään ilman liiallista kannan ottoa, siis suoraan ja näkyvästi. Katsojalle jää tila ajatella itse ilman, että kuvaaja liikaa osoittelee. Toisaalta monista henkilökuvista huokuu tyytyväisyys elämään, vaikka se on varsin karua niissä olosuhteissa.

Saanio oli jossain määrin ulkona valokuvauksen sisäpiiristä, koska oli enemmän omantien kulkija, eikä lähtenyt mukaan 70-luvun poliittisiin hömpötyksiin. Silti hän pystyi säilyttämään kosketuksen alaansa ja oli 70-luvulla varsin suuri vaikuttaja. Hän toimi mm. Valokuva-lehden päätoimitttajana ja myöhemmin 80-luvulla Taikin apulaisprofessorina.

Näyttely oli minusta varsin vaikuttava ja niitä "must see"-juttuja jokaiselle valokuvauksesta kiinnostuneelle.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Saanio Matti, Ateneum, Tennispalatsi, Corbijn Anton

Ahdasmieliset ovat käyneet näyttelyssä.

Keskiviikko 28.11.2007 klo 18:22 - Peter Forsgård

Sally Mannin Tennarissa olevasta näyttelystä on tehty tutkintapyyntö. Kuvat kuulemma loukkaavat ihmisarvoa, koska kuvissa on alastomia lapsia ja kuolleita. Hui kamala. Olen kuullut, että lapset menevät saunaan alasti, pitäisiköhän tehdä tutkintapyyntö saunasta? 

Alastomat lapset keskustelu käytiin jo 90-luvulla, turha siihen on enää palata. Kuvissa olevat kuolleet ovat itse vapaaehtoisesti lahjoittaneet ruumiinsa tieteellisen tutkimuskäyttöön. He ovat tienneet mihin ovat sitoutuneet, ei heidän ihmisarvoa ole mitenkään loukattu. Suosittelisin noille kanteen tekijöille tutustumista kuvien taustaan ja siihen mitä Mann on niistä itse sanonut.

Uutinen asiasta Hesarin kulttuurisivuilla.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, valokuvaus, Mann Sally, Tennispalatsi

Erikoista politiikkaa jälleen ja vähän muutakin.

Perjantai 9.11.2007 klo 8:56 - valokuvaus

Tennispalatsin museossa on ensi tiistaina Sally Mannin luento. Hieno, että hän tulee puhumaan omista töistään oman näyttelynsä yhteydessä. Taidemuseon sivujen mukaan luento on täynnä. Se ei ole mitenkään yllättävää sinänsä, että ihmisiä kiinnostaa kuulla taiteilijan omia ajatuksia kuvistaan. Erikoista on kuitenkin se, ettei missän ole ollut tietoa siitä, että tilaisuus vaatii ennakkoilmoittautumisen. Se olisi pitänyt tehdä museon lipunmyynnissä. Tennarin sivuilla tätä ei kerrottu, eikä sen puoleen missään muullakaan. On aivan päin selvää, jos järjestetään ilmoittautumista vaativa yleisöluento, niin siitä ilmoittautumisesta pitää olla tieto esim. nettisivuilla, jossa kyse isestä luennosta kerrotaan. Varmistin asian eilen Tennarin lipunmyynnissä. Lipunmyyjä kertoi ettei ilmoittautumisvaatimusta ole kerrottu missään. Erikoista politiikkaa. 

Luento kuitenkin on kuultavissa myös museon puolella kaiuttimien kautta. Täytyy varmaan sitten mennä sinne istumaan ja kuuntelemaan.

Ja siten vähän siitä muusta.... Katja Lösönen kertoi eilen Tennarissa omia ajatuksiaan Mannin näyttelystä. Keskusteleva kiertokäynti oli mielenkiintoinen.

Näyttely on tuotu Suomeen Tukholmasta. En tiennytkään, että Mannin kuolemakuvat eivät olleet Tukholmassa esillä. Ruotsalaisten mielestä ne olivat liikaa ja eivät heidän mielestään soveltuneet museoon, jossa käy paljon tavallista kansaa. Hienoa, että Suomessa kuitenkin ne kuvat ovat laitettu esille, koska ne ovat olennainen osa kokonaisuutta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Mann Sally, Tennispalatsi, erikoista politiikkaa

Helsinkiä hemmotellaan näyttelyillä.

Keskiviikko 17.10.2007 klo 10:50 - Peter Forsgård

Helsingissä on syksyn aikana kaksi varsin merkittävää näyttelyä. Tänään on Sally Mannin näyttely ensimmäistä päivää auki yleisölle. Näyttely What Remains on Tennispalatsissa.

Helsingissä esillä on kolme eri kokonaisuutta, Immediate Family, Deep South ja What Remains. Sally Mann heräti aikoinaan 90-luvun alussa pahennusta USA:ssa Immediate Family -sarjallaan. Alastomat lapset olivat joillekin liikaa. Samaan aikaan USA:ssa aiheutti polemiikkia Robert Mapplethor pin kuvat. Seurasin noita molempia kesk usteluja sen mitä siihen aikaan pystyi. Se oli ennen netin suomia mahdollisuuksia, joten seuraaminen ei kaikilta osin ollut mahdollista. Syy miksi seurasin tuota moraalikeskustelua oli se, että tein silloin osin noiden tapausten innoittamana Helsingin Yliopistossa etiikan luentoihin liittyvää esseetä valokuvaajan ja valokuvan moraalista. Harmikseni en tuota kirjoitustani löytänyt mistään. 

Sally Mannin kuvat omista lapsistaan ovat suurin osa minusta aivan turhaan aiheuttanut kohua. Toki joukossa on muutama kuva, joka kieltämättä voi nostattaa keskustelua. Esimerkiksi kuva Venus After School on yksi esimerkki paheksuntaa aiheuttaneesta kuvasta. Minusta on ihan luonnollista, että kuva on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen keskustelua. Mikä tuon kuvan erottaa lapsipornosta? Sen taiteellisuus, valaisu, tarkoitus vai mikä? Haluan korostaa, että en tarkoita, että tuo kyseinen kuva olisi ehdottomasti lapsipornoa, vaan haluan pohtia mikä sen siitä erottaa. Kyseinen kuvan vedokset ovat muuten loppuunmyyty. Mannin vedosten hinnat ovat tietojeni mukaan vaihdelleet $20.000 - $60.000 välillä. 

Toinen hyvin merkittävä valokuvanäyttely avataan 16.11.07 Helsingin Valokuvakeskuksen galleriassa. Tuo näyttely on Anders Petersenin Deutsche Börse-kilpailussa ollut kuvasarja About Gap and St. Etienne. Se oli ensi kerran esillä Arlesissa 2006. Tuosta uudesta galleriasta ja Helsingin Valokuvakeskuksesta ja sen taustoista ja taustalla olevista ihmisistä lisätietoa myöhemmin, kunhan galleria on saatu avattua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Mann Sally, Tennispalatsi, Petersen Anders, Luova, Deutsche Borse Photography Prize

Oi Maamme - valokuvanäyttely

Keskiviikko 16.5.2007 klo 18:52 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa on iso näyttely suomalaisesta valokuvasta. Näyttely Oi Maamme liittyy Suomen 90-vuotisjuhlavuoteen. Esillä Tennispalatsissa on kuvia Suomesta eri vuosikymmeniltä ja 23 eri valokuvaajalta. Yksi heistä on ulkomaalainen, Martin Parr, muut ovat suomalaisia.

Näyttely oli minusta varsin vaikuttava. Oikeastaan ainoa asia jota jäin kaipaamaan olivat kuvat ihmisistä tänään ja sitä urbaania Suomea, joka on monelle myös todellisuutta. Näyttelyyn on kerätty kuvia 60-luvulta 2000-luvulle. Olen elänyt koko tuon kyseisen ajan kaupungissa. Minusta näyttelyssä olisi selvästi myös pitänyt näyttää kaupunkilainen todellisuus. Myös kaupunki ja urbaani on oikeasti todellista, emme me kaikki ole maaseudulta. 

Ainoan ulkomaalaisen Martin Parrin kuvat eivät minusta nousseet sille tasolle, mitä minä niitä olen aikaisemmin nähnyt. Dokumentissaan englantilaisista lomaviettäjistä New Brightonissa välittyy huomattavasti paremmin läsnäolon tuntu. Nyt täytyy tunnustaa, etten ihan varmasti muista mikä sen kuvasarjan nimi oli, mutta se taisi olla Last resort. Myöskin se Parrille tyypillinen värikylläisyys jäi Tennarin kuvista puuttumaan. Hänen kuviaan vastapäätä oli ripustettu Markus Jokelan suuret ja värikylläiset vedokset. Ne jättivät Parrin selkeästi varjoon. Mahtoiko Parr täällä oleskellessaan tuntea itsensä niin ulkopuoliseksi, että hän halusi näyttää sen kuvissaan?

Tykkäsin kovasti Kovalaisen kuvista. Niissä oli hyvä tunnelma ja suurin osa siitä tunnelmasta tuli kuvien valosta. Minusta niiden valo on sellaista, mikä on olennaista valokuvalle.

Stefan Bremeriltä oli kuvia hänen Yön hahmot-sarjastaan. Niihin kuviin liittyy siinä mielessä minulle hauska yksitykskohta, että Pääkallomies oli lukiossa samalla luokalla kanssani. Yhdennäköisyys korvakorua myöten on niin ilmeinen ellei sitten ole kysymys kaksoisolennosta.

Esko Männikön kuvat olivat muista kuvista mukavasti poikkeavia. Suuret vedokset oli laitettu vanhanaikaisiin kehyksiin.

Kaikenkaikkiaan erinomainen näyttely, joka on ihan must kaikille Suomesta, elämästä ja valokuvasta kiinnostuneille. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Parr Martin, Jokela Markus, Kovalainen Ritva, Bremer Stefan, Mannikko Esko

Tennarin kaksi näyttelyä

Maanantai 12.3.2007 klo 16:00 - Peter Forsgård

Käväisin sunnuntaina katsomassa Tennispalatsissa olevat kaksi näyttelyä. Alakerrassa on Robert Doisneaun näyttely Pariisin kuvaaja. Hän on yksi suosikkikuvaajistani. Jotenkin Doisneaun kuvista huokuu inhimillisyys ja kohteensa kunnioitus. Hän ei hakenut sensaatiota vaan tyytyi kuvaamaan ympärillään olevaa elämää, kotikaupunkinsa elämää. Monet arkiset asiat eivät olleet hänelle liian tavallisia. Siitä voisimme jokainen ottaa oppia. Ympärillämme tapahtuu koko ajan paljon kuvattavaa. Tuntuu, että n ykyään haetaan kuvattavaksi jotain erikoista ja sitä kau tta näyttävyyttä kuviin. On jotenkin sellainen tunne, että aihe sinänsä on se merkittävä asia, eikä kuvan visuaalisuus. kuvattava kohde ei minusta ratkasi kuvan "hyvyyttä". Todellinen taituri saa visuaalista kuvaa aikaiseksi ihan arkisistakin asioista.

´Suudelma Pariisin kaupungintalon edessä´-kuvasta oli kaksi vedosta esillä. Toinen oli varsin suuri, muutaman metrin korkuinen ja toinen sitten ns. normaalikokoinen. Merkittävää näissä kahdessa vedoksessa oli se, että ne oli vedostettu aika eri sävyisiksi. Toisessa kuvassa taustalla oelvat rakennukset melkein hävisivät taustaan ja toisessa ne olivat selkeästi erotettavissa tummina elementteinä taustalla. Minusta se on hiukan erikoista, koska yleensä vedokset ovat samalaisia, sellaisia kuin valokuvaaja on niiden tarkoittanut olevan.

Yläkerrassa oli näyttely Tähtitaivas. Näyttely suomalaisen elokuvan kultakaudesta. Tosin minusta suomalaisen elokuvan kultakausi on parhaillaan menossa, tai sitten nyt on menossa toinen kultakausi. Näyttelyssä minulle kiinnostavinta olivat suuret muotokuvat sen ajan suomalaisista tähdistä. Sen ajan muotokuvaus otti esikuvansa Hollywoodin glamourkuvista. Kuvien valaisu ei aivan noudata sitä perinteistä muotokuvan valaisua. Valaisun esikuva oli elokuvavalaisu. Tyypillinen valaisu oli kovilla valoilla ja usein käytössä oli myös ns. Freshnel-linssi.

Näyttäviä kuvat toki olivat, mutta en aivan varauksetta pidä tuosta tavasta valaista. Tuohon elokuvatyyliseen muotokuvausvalaisuun voi tutustua kirjassa Hollywood Portraits. Kirjasta löytyy eri vuosikymmenten tyylit ja tavta valaista. Mukana on myös valaisukaaviot. Kirjan alkuosassa on myös varoitettu: Tällä valaisutyylillä et varmastikaan tule pääsemään muotokuvan valaisun peruskurssista.

Meillä on varsin hyviä valokuvanäyttelyitä menossa parhaillaan. Tämä Tennarin Doisneau, Salossa Veturitallissa on Minkkisen näyttely. Keväällä , toukokuussa, on Tennarissa Oi Maamme-näyttely, jossa on esillä paljon suomalaisia eturivin valokuvaajia. Syksyllä, lokakuussa, on vielä luvassa Sally Mannin-näyttely.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Doisneau Robert, Mann Sally, Minkkinen, muotokuvaus