My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl) Aalto Jussi (4 kpl) Aalto Tuija (4 kpl) Adams Ansel (10 kpl) American Photo (3 kpl) Andrews Blake (2 kpl) Android (4 kpl) apurahat (2 kpl) Araki (2 kpl) Arbus Diane (5 kpl) arkisto (1 kpl) arkistointi (2 kpl) Art Fair Suomi (2 kpl) Asdam Knut (2 kpl) ASMP (2 kpl) Ateneum (4 kpl) audio (1 kpl) audioslideshow (10 kpl) Austrup Fearnley (2 kpl) Avedon Richard (6 kpl) avustajasopimus (2 kpl) Barack Obama (5 kpl) Beckett Martin (3 kpl) Bendiksen Jonas (2 kpl) Bieber Jodi (2 kpl) Black Star Rising (5 kpl) blogaaminen (1 kpl) blogi (31 kpl) blogit (1 kpl) Bloom Philip (8 kpl) Bombay Flying Club (2 kpl) Bonet Pep (2 kpl) Brady Matthew B. (3 kpl) Brander Signe (3 kpl) Bremer Stefan (6 kpl) Burri Rene (3 kpl) business (62 kpl) c/o (1 kpl) cameratruck (1 kpl) Canon (34 kpl) Canon 5D Mark II (8 kpl) Canon 7D (2 kpl) Canon EOS (2 kpl) Canon S90 (2 kpl) Capa Robert (4 kpl) Cederqvist Simon (3 kpl) cheerleading (1 kpl) CitiesDreamsIllusions (2 kpl) copyright (1 kpl) Corbijn Anton (6 kpl) Crewdson Gregory (2 kpl) croudfunding (4 kpl) dAgata Antoine (3 kpl) Dahl Cecile (2 kpl) Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl) digi (3 kpl) digiexpo (1 kpl) Digiexpo (7 kpl) Docendo (4 kpl) dokumentarismi (1 kpl) domain (5 kpl) elokuva (1 kpl) elokuvat (1 kpl) Emphas.is (3 kpl) english (1 kpl) ennustus (5 kpl) Epson (2 kpl) erikoista politiikkaa (10 kpl) Erwitt Elliot (2 kpl) etiikka (1 kpl) exhibition (1 kpl) exif (1 kpl) Facebook (11 kpl) FEP (3 kpl) filmi (2 kpl) Fink Larry (2 kpl) Finnfoto (17 kpl) Flattr (2 kpl) Flickr (2 kpl) forumit (1 kpl) foto12 (1 kpl) fotofinlandia (1 kpl) Fotofinlandia (13 kpl) Fotografiska (5 kpl) fotogrammi (1 kpl) fotoSkoda (1 kpl) Frakes Bill (3 kpl) Frank Robert (2 kpl) Freeman Michael (2 kpl) galleria (1 kpl) Getty Images (2 kpl) Gillmore Dan (2 kpl) Goldin Nan (4 kpl) Google Plus (2 kpl) Greenberg Jill (2 kpl) greenscreen (1 kpl) guru (8 kpl) haakuvaus (10 kpl) Hakasalmen huvila (2 kpl) HanGrip (2 kpl) Hasselblad (2 kpl) Hauswolff Annika von (2 kpl) HCP (8 kpl) Heald Laura (2 kpl) Heikura Hannes (9 kpl) Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl) Helsingin Sanomat (6 kpl) Helsinki (31 kpl) Helsinki School (6 kpl) Henry Alexx (2 kpl) Hipstamatic (2 kpl) historia (3 kpl) Hoepker Thomas (3 kpl) Holga (2 kpl) huoltoyhtiot (1 kpl) hybridi (1 kpl) hyperlapse (1 kpl) ICP (5 kpl) ilmaisu (2 kpl) ilmakuvaus (1 kpl) Instagram (5 kpl) internet (1 kpl) iOS (1 kpl) iPad (6 kpl) iPhone (3 kpl) iStock (2 kpl) iZettle (1 kpl) jalkapallo (3 kpl) japanilainen valokuva (1 kpl) Jarvis Chase (6 kpl) Jobs Steve (2 kpl) Jokela Markus (3 kpl) jooga (1 kpl) julkaisulupa (1 kpl) julkiset paikat (1 kpl) Jung Irmeli (2 kpl) Kaleva Matti J. (2 kpl) Kallio Harri (2 kpl) kamera (3 kpl) Kameraseura (4 kpl) kamerat (17 kpl) Kamppi (2 kpl) kansalaisjournalismi (3 kpl) Karsh Yosuf (2 kpl) Karttunen Johanna (2 kpl) katse.org (4 kpl) katukuvaus (4 kpl) keikat (1 kpl) Kelby Scott (2 kpl) Kero Sami (2 kpl) keskusta reitti (1 kpl) Kiasma (3 kpl) Kickstarter (5 kpl) kilpailu (1 kpl) kinofilmi (1 kpl) kirja (12 kpl) Kirjamessut (3 kpl) kirjaston kätköistä (1 kpl) kirjaston katkoista (18 kpl) kissa (1 kpl) kissanpennut (1 kpl) Kodachrome (2 kpl) Kodak (6 kpl) Koivunen Vesa (6 kpl) Kolari Jukka (9 kpl) kontaktikuvaus (1 kpl) Kopiosto (2 kpl) koripallo (1 kpl) Korjaamo (2 kpl) Koskinen Paivi (2 kpl) koulukuvaus (3 kpl) koulutus (14 kpl) Koutaniemi Meeri (4 kpl) Kovalainen Ritva (2 kpl) kritiikki (1 kpl) kulttuuripolitiikka (1 kpl) Kuukka Kari (13 kpl) Kuva & Kamera (7 kpl) kuvablogi (4 kpl) kuvajournalismi (61 kpl) Kuvalo (3 kpl) kuvamanipulaatio (2 kpl) kuvan julkaisu (1 kpl) kuvankasittely (15 kpl) kuvanluku (1 kpl) kuvapankki (10 kpl) kuvatoimisto (2 kpl) LaChapelle David (5 kpl) Laforet Vincent (8 kpl) laki (1 kpl) Lange Dorothea (4 kpl) Langhans Jan (2 kpl) Lavaklubi (2 kpl) lehtikuvaus (1 kpl) Leibovitz Annie (7 kpl) Leica (3 kpl) Leinonen Kati (2 kpl) Leskela Jouko (3 kpl) lightroom (14 kpl) Lightroom Journal (2 kpl) Lindahl Erik (3 kpl) LinkedIn (2 kpl) linkki (52 kpl) lisenssi (1 kpl) Luceo (2 kpl) lukijan kuvat (1 kpl) Lumia (3 kpl) Luova (13 kpl) lyhyt elokuva (1 kpl) Lytro (3 kpl) Magic Lantern (2 kpl) Magnum (8 kpl) mainonta (1 kpl) mainoskuvaus (1 kpl) maisemakuvaus (1 kpl) Malmstrom Henrik (3 kpl) manipulointi (1 kpl) Mannermaa Lauri (2 kpl) Mannikko Esko (2 kpl) Mann Sally (9 kpl) Mapplethorpe Robert (2 kpl) markkinointi (3 kpl) Mark Mary Ellen (3 kpl) McCurry Steve (10 kpl) media (1 kpl) Mediapaivat (2 kpl) Mediastorm (4 kpl) Melcher Paul (2 kpl) messut (5 kpl) metadata (1 kpl) Metso Juha (2 kpl) Mexican Suitcase (6 kpl) micro four thirds (1 kpl) Mikkila Janne (2 kpl) Minkkinen (14 kpl) mobiilikuvaaminen (13 kpl) Model Lisette (2 kpl) moraali (1 kpl) Moriyama Daido (2 kpl) muistikortti (1 kpl) multimedia (3 kpl) muotokuva (4 kpl) muotokuvaprojekti (1 kpl) muotokuvaus (25 kpl) Musta Taide (6 kpl) mustesuihkutulostus (1 kpl) myytit (3 kpl) Nachtwey James (4 kpl) nakemys (1 kpl) näyttely (1 kpl) nayttely (8 kpl) neulanreika (1 kpl) neulanreikä (1 kpl) Newton Helmut (4 kpl) Ng Ren (2 kpl) Nikon (14 kpl) Nitsa (3 kpl) Nokia (8 kpl) NOOR (2 kpl) NY Times (5 kpl) Olympus (6 kpl) online video (1 kpl) Pagter Soren (2 kpl) Panasonic (9 kpl) Panasonic G1 (3 kpl) panoraama (1 kpl) Parempia kuvia (12 kpl) Parr Martin (2 kpl) patentti ´672 (2 kpl) Penn Irving (3 kpl) Perander Robert (5 kpl) perjantai13 (1 kpl) Petersen Anders (9 kpl) Phaidon (2 kpl) photofilm (1 kpl) photography (1 kpl) Photokina (9 kpl) Photoshelter (2 kpl) Photoshop (3 kpl) photostories (1 kpl) piilomainonta (1 kpl) Piiroinen Heidi (2 kpl) piktorialismi (1 kpl) plagiaatti (3 kpl) plateblog (2 kpl) Plato (3 kpl) Platon (3 kpl) Plugi (2 kpl) pokkari (2 kpl) Polaroid (5 kpl) portfolio (1 kpl) Potka Pekka (4 kpl) Praha (4 kpl) printti (1 kpl) Puputti Tiina (2 kpl) Pureview (4 kpl) Qaiku (2 kpl) radio (1 kpl) Rajala (2 kpl) Rautaheimo Kaisa (2 kpl) RED (3 kpl) Riis Jakob (4 kpl) ruokakuvaus (2 kpl) Saanio Matti (4 kpl) salama (2 kpl) salamalaitteet (1 kpl) Salgado Sebastiao (2 kpl) salibandy (24 kpl) Salo Merja (3 kpl) Sammallahti Pentti (2 kpl) Samsung (2 kpl) Sanoma Magazines (2 kpl) SanomaNews (5 kpl) Sanoma Oy (3 kpl) SanomaWSOY (3 kpl) Saudek Jan (2 kpl) SAV (10 kpl) Schoeller Martin (4 kpl) Scoopshot (5 kpl) sekalaista (1 kpl) Seymour David (2 kpl) Social Cam (2 kpl) softat (1 kpl) some (20 kpl) sony (1 kpl) Sony (6 kpl) Sports Illustrated (3 kpl) Steichen Edward (2 kpl) Steidl (3 kpl) stereokuvaus (1 kpl) Stieglitz Alfred (1 kpl) Stockholms Fotomassa (4 kpl) StrawHatVisuals (1 kpl) striimaus (1 kpl) Strobist (2 kpl) Stromholm Christer (1 kpl) Stuart Matt (2 kpl) Stuckincustoms (1 kpl) studio (10 kpl) Studio Blick (1 kpl) Studio IMG (2 kpl) studiokuvaus (1 kpl) Studiovarustamo (1 kpl) Sudek Josef (2 kpl) Sulanto Matti (2 kpl) Sundstrom Eric (1 kpl) suomalainen valokuva (3 kpl) Suomen Kuvalehti (1 kpl) Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl) Suomenlinna (1 kpl) Suonpaa Juha (1 kpl) Super Bowl (1 kpl) suttukuvat (2 kpl) Szarkowski John (2 kpl) Taidemuseo Meilahti (1 kpl) taidevalokuvaus (1 kpl) Takala Antero (3 kpl) Talbot Henry Fox (1 kpl) Tammi (1 kpl) Tammi Maija (4 kpl) Tapes Michael (1 kpl) Taro Gerda (2 kpl) tearsheet (1 kpl) Tejada David (1 kpl) tekijanoikeus (51 kpl) tekijanoikeusaloite (3 kpl) Teknari (4 kpl) tekniikka (2 kpl) televisio (2 kpl) Tennispalatsi (9 kpl) Teosto (2 kpl) Terho Jesse (2 kpl) testit (1 kpl) The Americans (2 kpl) TheBestCamera (1 kpl) the Impossible Project (1 kpl) The New Yorker (2 kpl) The Online Photographer (3 kpl) The Stolen Scream (1 kpl) tietokone (1 kpl) Tiihonen Petra (1 kpl) Tikkanen Jukka (1 kpl) timelapse (6 kpl) Timiriasew (1 kpl) tineye (1 kpl) TinEye (3 kpl) Tirkkonen Sami (1 kpl) Toikkanen Tarmo (1 kpl) top 10 (5 kpl) Torkkeli Kimmo (1 kpl) Toscani Olivier (1 kpl) Tress Arthur (1 kpl) Tsekki (2 kpl) TTL (1 kpl) Tukholma (2 kpl) tulevaisuus (1 kpl) Turku (1 kpl) Turnley David (1 kpl) Turun Sanomat (1 kpl) Twitpic (2 kpl) Twitter (10 kpl) tyonkulku (1 kpl) tyopaja (11 kpl) Ueda Shoji (1 kpl) Unia ja Sarjakuvia (6 kpl) Upian (1 kpl) urheilukenttä (2 kpl) urheilukuvaus (9 kpl) Ut Nick (2 kpl) Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl) vaalijulisteet (2 kpl) Vaasa (1 kpl) valaisu (4 kpl) Valkonen Jukka (1 kpl) valokuva (85 kpl) valokuvaaja (3 kpl) valokuvakilpailut (1 kpl) valokuvamessut (3 kpl) valokuvanayttely (57 kpl) valokuvan vuosi (1 kpl) valokuvataide (3 kpl) Valokuvataiteen museo (12 kpl) Valokuvataiteenmuseo (2 kpl) valokuvau (1 kpl) Valokuvaus (12 kpl) valokuvaus (663 kpl) valokuvauskilpailu (4 kpl) valokuvauslehti (1 kpl) valokuvausmessut (1 kpl) valokuvaus SAV (1 kpl) Vanhanen Hannu (1 kpl) varilampotila (1 kpl) Vasko Ea (2 kpl) vedostus (1 kpl) Veijo Karoliina (2 kpl) verkkokaupat (1 kpl) verkkolehti (2 kpl) verkkosivut (3 kpl) verkkoyhteys (1 kpl) Veturitalli (1 kpl) Viddy (1 kpl) video (14 kpl) Videokuvaus (2 kpl) videokuvaus (34 kpl) videostock (1 kpl) Vignette (2 kpl) VII Photo (1 kpl) VII Photo Agency (1 kpl) VII The Magazine (2 kpl) Vilna (2 kpl) Vimeo (2 kpl) Vine (1 kpl) vinkit (1 kpl) Virka Galleria (2 kpl) Vivolin Asko (1 kpl) Vuoden lehtikuva (11 kpl) Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl) Vuoden luontokuva (2 kpl) Vuoden muotokuvaaja (9 kpl) VVI (4 kpl) Wagstaff Sam (1 kpl) Watkins Carlton E. (2 kpl) Watson Albert (7 kpl) webdokumentti (1 kpl) WeeGee (1 kpl) Westermark Kirsi (1 kpl) Weston Edward (2 kpl) WhatTheDuck (1 kpl) White Charles (1 kpl) William Imaging Research (1 kpl) Winogrand Gary (1 kpl) World Press Photo (2 kpl) World Press Photo Award (2 kpl) Worley Brian (1 kpl) Wornell Gary (1 kpl) Wreck a Movie (1 kpl) xpoSeptember (1 kpl) Yamaji Yuka (1 kpl) Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl) You Tube (8 kpl) Zacuto (1 kpl) Zeiss (1 kpl)

Videogram

Maanantai 24.6.2013 klo 17:02 - Peter Forsgård

Juhannuksen aikaan Facebook lanseerasi Instagram-palveluunsa mahdollisuuden kuvata videota. Videoiden pituus on maksimissaan 15 sekuntia. Ensimmäisen 24 tunnin aikana videoita ladattiin 5 miljoonaa eli aika iso määrä. Suurin osa niistä tietysti uuden ominaisuuden kokeilua, mutta uskon kyllä tämän suosion jatkuvan. On tuosta toki muitakin arvioita esitetty. 12seconds taisi olla ihan ensimmäisiä vastaavia palveluita. Sitäkin toki kokeilin, mutta silloin vielä video ei ollut niin iso asia kuin nyt. Vuonna 2008 ei vielä ollut älypuhelimia niin paljoa ja sosiaalisen media palvelut eivät olleet niin suosittuja kuin nykyään. Nyt näille videopalveluille oli ihan eri mahdollisuudet. Älypuhelimien määrä on räjähtänyt ja some-palvelut ovat luonnollinen osa ihmisten kanssakäymistä.

Toki itsekin muutaman hupi ja höpöhöpövideon Instagramiin kuvasin ja latasin. Uutuutta piti heti kokeilla. Perinteisessä vuoden viimeisessä blogauksessani olen ennustanut seuraavalle vuodelle valokuvauksen liittyviä asioita. Tätä vuotta käsittelevässäni blogauksessani esitin kysymyksen milloin videoiden instagram tulee? Tässä yhteydessä instagram tarkoittaa kyseisen kuvanjakopalvelun kaltaista videopalvelua. Sille oleva tilaus oli nähtävissä jo viime syksynä. Vuoden alussa Twitter julkaisi omansa, Vine:n. Siinä kuvataan kuusi sekuntia pitkä video, joka sitten applikaatiossa pyörii luuppina, non-stop. Se nousi suosiossa jopa Instagamin ohi, jos Twitter-jaot ovat mittarina. Ilmeisesti viimeistään tästä huolestuneena Facebook päätti lisätä Instagramiin myös videot.

Merkittävintä tässäkin asiassa on videoiden suosion kasvaminen. Onhan nuoremmissa ikäluokissa jo nyt video varsin merkittävässä osassa. Heille YouTube on suurin hakukone eli Googlen perinteinen sanahaku ei ole niin merkittävä. Se tietysti tarkoittaa, että yritysten ja yhteisöjen näkyvyys YouTubessa on olennaista varsinkin, jos heidän kohderyhmänään on nuorempi sukupolvi. Luonnollisesti myös uutispuolella tällä luulisi olevan merkitystä. Tästä tietysti pääsemme siihen, että videoiden kysyntä voi edelleen nousta. Liikkuvan kuvan käyttäminen markkinointiin ei ole mikään uusi asia sinänsä. Nyt kuitenkin puhutaan eri asiasta kuin perinteinen mainonta. Yritysten videot liittyvät useammin blogauksiin ja muuhun viestintään. Kyse ei ole sellaisesta mainonnasta kuten se aiemmin on mielletty ja näitä ostavat nyt usein eri tahot kuin niitä perinteisiä mainosfilmejä. Näille uusille videon ostajille on tärkeää tuoda esiin kuinka verkossa oleva video on noussut yhä tärkeämmäksi. Tässä on yksi tärkeä syy miksi pidän Instagram-videoiden leviämistä erittäin tärkeänä ja hyvänä asiana. Vaikka niitä Instagram-videoita ei todennäköisesti tultaisi koskaan ostamaan ulkoa, suurenee videokakku ja siitä voi riittää useammalle jaettavaa.

(edit 26.6. klo 14:50)

Sattui kohdalle mielenkiintoinen infograafi videoiden suosion kasvusta ja tulevaisuudesta.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Videokuvaus, business, Instagram, online video, Vine, Twitter, Facebook

Samaan aikaan muualla.....

Maanantai 25.7.2011 klo 10:44 - Peter Forsgård

Edellisestä blogauksesta on vierähtänyt kuukausi. Erilaiset kesäaskareet ovat olleet pääasiassa ja toisekseen en ole kauhean paljon koneen ääressä ollut. Verkkoa olen seurannut iPadillä ja sillä ei tähän blogiin pysty kirjoittamaan. Twitter-feediini on kertynyt kesän aikana paljon linkkejä erilaisiin valokuvausaiheisiin sivuihin. Niitä linkkejä on varsin näppärä jakaa Zite-appsillä. Osa linkittämistäni löytyy myös blogin oikeasta reunasta, johon suosikki twiittini tulevat.

Kun tuolla Twitterillä aloitettiin, niin jatketaan somella hiukan lisää. Google julkaisi oman sosiaalisen median alustansa kesä-heinäkuun vaihteessa. Google+ on varsin mielenkiintoinen ja sieltä löytyy aika paljon valokuvaajia. Plussan kuvien jako on paremmin toteutettu kuin esim. Facebookissa. Toinen ja itseasiassa merkittävämpi asia on kuvien oikeudet. Google+:aan laitetut kuvat ovat kuvaajan omaisuutta ja tekijänoikeudet säilyvät kuvaajalla. Aika monessa muussa vastaavassa some-palvelussa kuvien oikeudet ovat kuvaajan kannalta kestämättömät. Mielenkiintoista nähdä miten Plussa menestyy. Mahdollisuudet ovat hyvät, sillä se on ollut nopeimmin kasvava some-saitti. Minut löytää plussasta urlilla http://gplus.to/peterf. Ei muuta kun plussailemaan!

Googlella on myös hiljattain avannut hakuunsa myös kuvien haun kuvalla eli voit esim. katsoa mihin kaikkialle oma kuvasi on levinnyt. Tineye on vastaava palvelu. Etsin erästä kuvaani ja totesin, ettei sitä ole ainakaan tuon haun mukaan käytetty missään luvatta. Googlen haku näyttää myös väriltään samankaltaisia kuvia, joita se on löytänyt haun yhteydessä. Alla olevasta kuvasta näkee mitä se löysi tuon mainitsemani haun yhteydessä.

google_imagesearch.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kameraseuran 90-vuotisjuhlavuoden päätapahtuma Kamera Suomenlinnassa pidetään 20.8.2011. Jos olet Kameraseuran jäsen kannattaa ilmoittautua. (edit 20:11: Hannu kommentoi, että tämä on avoin kaikille kiinnostuneille). Esiintymässä on valokuvauksen kovia nimiä, Jussi Aalto, Martti Lintunen, Lisa Hanafi-Eweiss. Niin ja noiden kovien nimien lisäksi olen minäkin siellä. Päivän päätteeksi käyn osallistujien kuvia läpi arviointitilaisuudessa.

Tein heinäkuun alussa ensimmäisen askeleen kohti täydellistä sähköistä lukemista. Lopetin paperisen Hesarin tilauksen ja tilasin digitaalisen version. Ipad on varsin kätevä laite lukea Hesaria. Hesari kulkee aina mukana ja HS:n iPad-versio on parantunut kivasti siitä ensimmäisestä versiosta. Hesarin sähköisessä verisossa on se hyvä, että sitä voi lukea useampi samaan aikaan eli muutkin perheenjäsenet voivat omilta laitteeltaan lukea Hesarin. Tosin edelleen HS:stä puuttuu liikkuvakuva tavalla kuten sen minusta pitäisi olla. Nyt viimeisellä sivulla on muutamia Nelosen uutisten videoita. Kyllä ne videot pitää saada niiden juttujen yhteyteen ja ne pitää olla sähköistä julkaisua varten tehtyjä. Siinä suhteessa vielä paljon kehitettävää.

 

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Twitter, Google Plus, Aalto Jussi, Lintunen Martti, Hanafi-Eweiss Lisa, Kameraseura

Samaan aikaan muualla.....

Keskiviikko 15.6.2011 klo 10:27 - Peter Forsgård

Kuvamanipulaatioita vuosien saatossa:

Time Lightbox sivulla on esimerkkejä kuvamanipulaatioista vuosien varrelta. Osa varsin taitavasti tehty. Etenkin ensimmäinen esimerkki vuodelta n. 1865. Matthew Bradyn ottama ryhmäkuva USA:n pohjoisvaltioiden kenraaleista sisällissodan aikaan.

__________________________________________________________

Joukkosorsastuksella elokuva:

Amr Salama on tekemässä dokumenttielokuvaa Egyptin vallakumouksesta. Erityistä tässä on se, että pätkät elokuvaan on kerätty Twitterin kautta. Eri puolilla Egyptiä ihmiset kuvasivat kännyköillään ja muilla videokameroillaan pätkiä vallankumuoksen tapahtumista. Nyt Salama on koostamassa tästä sorsastamalla kerätystä materiaalista elokuvaa. Mielenkiintoinen uusi tapa tehdä elokuvaa somen avulla.

(joukkosorsastus=croudsourcing)

___________________________________________________________

iPadillä värikorjailut Final Cutissa:

Chromagic on värinkorjailu plug in Final Cut Pro videoeditointiohjelmaan. Plugarissa sinänsä ei ole mitään kovin ihmeellistä, mutta se mikä tekee sen mielenkiintoiseksi ja hauskaksi käyttää on sen iPad käyttöliittymä. iPad appsillä pystyy greidaamaan videon värejä sormia liikkuttemalla. Videoon voi myös sormella piirtää maskeja jne. Maskeja ei voi träkätä eli maski ei seuraa liikkkuvaa kohdetta. Appsin käyttäminen toki vaatii totuttelua ja muutaman testaamisen jälkeen on hiukan saanut hajua miten sitä parhaiten käyttää. Varmaan nopeuttaa värikorjailua kunhan appsin käyttö menee selkäytimestä. Yhteys koneeseen menee langattoman verkon kautta eli molemmat koneet pitää olla samassa wlanissa kiinni. Yhteys toimi automaattisesti eli mitään säätämistä ei tarvittu. iPadilla tehdyt korjailut näkyvät reaaliaikaisesti FCP:ssä.

____________________________________________________________

Inspiroiva kirjoitus: Going Solo

Elokuvantekijä Richard Lackey koki vuosi sitten melkoisia muutoksia niin työssään kuin yksityiselämässään. Hänen kirjoituksensa elokuva-alan muutoksesta kannattaa lukea. Optimismi ja positiivisuus kantaa eteen päin. Kirjoituksen viimeinen lause kertoo paljon näkeekö lasin puoli tyhjänä vai puoli täytenä: "Now is the most exciting time in the history of cinema to be a filmmaker!" 

____________________________________________________________

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: videokuvaus, linkki, valokuvaus, Brady Matthew B., kuvamanipulaatio, Salama Arm, Lackey Richard, Twitter, Chromagic, Final Cut

Kuvien jakaminen ja niiden julkaiseminen - varkaus vai ei?

Torstai 26.5.2011 klo 17:00 - peter Forsgård

Stephanie Gordon kuvasi 16.5.2011 lentokoneesta viimeisen sukkulan nousun. Hän jakoi kuvan Twitterin kautta ja valokuva luonnollisesti levisi kuin kulovalkean tavoin. Kuvaa käytettiin luvatta ja ilmaiseksi myös uutisissa ja muissa online-medioissa. Koko tarinan ja siihen liittyvät asiat voi lukea Red Tape -blogista.

Se että kuvan jakaa somessa ei tarkoita, että sitä voi kuka tahansa hyödyntää, oikeudet ovat silti kuvaajalla. Twitpic, jonka kautta kuva jaettiin, on oikeutettu omien käyttöehtojensa mukaan kuvan myymään. Minusta ei ole mitään ongelmaa, että yksityishenkilöt jakavat esim. tuota kuvaa retweettamalla tai jakamalla linkkiä Facebookissa. Pitäisi kuitenkin muistaa, että heti jos kyseessä on kaupalllinen tai journalistinen taho, olisi kuvasta maksettava.

Linkkaamassani jutussa on monta mielenkiintoista pointtia. Yksi erinomainen tapa on suojata valokuva vesileimalla. Sen poistaminen on esim. USA:ssa jo selkeästi rikos. Sellaisessa tapauksessa korvauksen saaminen on helpompaa.

Mielenkiintoista voisi olla, että kuvanjakopalvelut toimisivat kuten kuvapankit ja maksaisivat osan mahdollisista myynneistä kuvaajalle. Suomessa tälläinen mahdollisuus on jo olemassa. Scoophotin kautta voi tarjota kännykkäkuviaan medialle. Blogasin aiheesta aiemmin ja sieltä voi lukea asiasta enemmän.

Kuten Red Tapen blogauksessa mainitaan hankalia tilanteita ovat ne, joissa digitaalisesta aineistosta tulee itsessään uutinen. Miten silloin esim. valokuvaa voidaan käyttää.

Jos itse epäilee, että omia kuvia on käytetty luvatta voi testata löytääkö ilmainen TinEye sen. TinEyesta blogasin myös aiemmin.

(blogaus pohjautuu linkkaamaani Red Tape -blogin juttuun.) 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, tekijanoikeus, some, Scoopshot, Facebook, Twitter, Twitpic, TinEye

Twitpic ja kuvien käyttöehdot.

Torstai 12.5.2011 klo 11:38 - Peter Forsgård

Kuvien jakaminen verkossa erilaisten palvelujen kautta on todella yleistä. Se on tapa olla sosiaalinen ja se on kiinteä osa sosiaalista mediaa. Harva kuitenkin tietää mihin sitoutuu, kun laittaa kuvan näihin palveluihin. Kuvien käyttöehdot voivat olla varsin hankalat kuvanlaittajan kannalta. Twitpic on yleisesti käytetty kanava jakaa kuviaan Twitterin kautta ja se on esimerkiksi Tweetdeckin oletus kuvanjakopalvelu. Eilen 10pv toukokuuta Twitpic muutti kuvankäyttöoikeuksiaan ratkaisevasti.

Ehdot ovat: 

"...you hereby grant Twitpic a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of..." and "...after you remove or delete your media from the Service provided that any sub-license by Twitpic to use, reproduce or distribute the Content prior to such termination may be perpetual and irrevocable."

Käytännössä tuo tarkoittaa, että Twitpic voi täysin vapaasti myydä sinne laitettuja kuvia. He ovat juuri tehneet sopimuksen uutistoimisto WENNin kanssa kuvien myynnistä. Sopimus koskee käsittääkseni julkkisten palveluun laittamia valokuvia. Samainen uutistoimisto on tammikuussa tehnyt sopimuksen, toisen vastaavanlaisen Twitterin kuvajakopalvelun, Plixin kanssa.

Kannatta oikeasti miettiä mitä kuvia laittaa Twitpiciin. Ne voivat päätyä mainokseen ja kuvaaja ei saa siitä mitään, mutta ongelmien ilmaantuessa voi olla vastuussa. Muista myös, että aika monella muullakin vastaavalla palvelulla on samat ehdot.

(via A Photo Editor -blog´s Twitter feed)

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, some, Twitter, Twitpic, tekijanoikeus

Valokuvaaja ja itsensä brändääminen?

Tiistai 9.11.2010 klo 19:41 - Peter Forsgård

 

Toissa viikon lopulla ilmestyi Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren kirjoittama Löydy - Brändää itsesi verkossa -kirja. En ole ihan saanut sitä loppuun asti luettua, mutta se ehti herättää jo paljon ajatuksia liittyen valokuvaajien brändäämiseen. 

Valokuvaus toimialana on muuttunut viime vuosina rajusti. Aika nopealla syklillä kuukausipalkkaisesta ammatista on tullut free-pohjainen ammatti. Vielä 90-luvulla oli paljon kuukausipalkkaisia valokuvaajia nyt 15-20 vuotta myöhemmin suuri osa valokuvaajista on freelancereitä. Samaan aikaan tämän kehityksen aikana digitaalisuus löi läpi. Toisaalta voidaan sanoa, että digitaalisuus ihan varmasti nopeutti tätä kehitystä. 

Brändäämisestä on tullut myös valokuvaajille yhä tärkeämpi tapa näkyä ja sen myötä löytyä. Ennen vanhaan muotokuvaajat näkyivät kaduilla näyteikkunoissa olevien valokuvien kautta ja ihmiset löysivät valokuvaajat. Sittemmin rinnalle on tullut virtuaalinen näyteikkuna eli verkkosivut. Verkkosivujen merkitys löytymisen kannalta vähenee. Toki ne ovat se paikka, josta näkyy kädenjälki. Löytymispaikkana sosiaalinen media on yhä merkittävämpi. Mille tahansa luovan ja vapaan ammattin harjoittajille somen hyödyntäminen on mahdollisuus. Hakeminen ja löytyminen tapahtuu pääsääntöisesti verkon kautta. Vielä joitakin vuosia sitten Google oli pääsääntöinen tapa hakea. Osittain se on sitä vieläkin. Muutama vuosi sitten maksetuilla Google-mainoksilla sai hyvin kontakteja. Niitä eivät juuri suomalaiset valokuvaajat käyttäneet eli hinta oli todella alhainen. Nykyään ne ovat Google mainonnan löytäneet ja hinnat hiukan nousseet ja teho laskenut. Yhä enemmän kuitenkin suositusten kautta löytyy ne kontaktit. Tämän vuoksi osallistuminen verkossa erilaisiin yhteisöihin on kannattavaa. Digitaalinen jalanjälki suurenee ja löytyminen helpottuu.

Jokaisella valokuvaajalle on tärkeää kasvattaa sitä omaa digitaalista jalanjälkeään, jotta tulee helpommin löydetyksi. Nykytrendi ei suinkaan ole yksisuuntaista vaan nimenomaan kaksisuuntaista ja vuorovaikuttamista. Hiukan offtopikkia tähän kohtaan. Tässä kaksisuuntaisuudessa on juuri se haaste monelle. Mainosmaailma on ihmeissään somen kanssa, koska ovat tottuneet yhdensuuntaiseen kommunikointiin. Samoin ihmeissään ovat journalistit. He myös ovat tottuneet yhdensuuntaiseen kommunikaatioon. Toisekseeen heillä ei olekaan välttämättä sitä viimeistä sanaa. Keskustelua ja ajatuksia vaihdetaan eri somen alustoilla ja julkisen keskustelun monopoli on lehdiltä kadonnut. Lehdistö on saanut somesta oman vahtikoiran. Samalla siis on mennyt se viimeisen sanan valtti.

Mitä alustoja ja mekanismeja valokuvaajan sitten kannattaa käyttää? Blogi on varsin hyvä paikka jakaa ajatuksia, tietoja ja kokemuksia. Varsinaisista sosiaalisen median alustoista Twitter on varsin tehokas keräämään lukijoita blogiin. Twitterillä on helppo jakaa myös muihin tiedon lähteisiin, retweetata muiden tweettejä jne. Varsinainen eskustelu on kuitenkin parempi käydä blogien kommenteissa tai alan forumeissa. Forumeista blogasin tuossa jokin aikaa siten. Niiden teho ja järkevyys on minusta kadonnut. Kuten aiemmassa blogauksessa mainitsin yksi iso syy ovat nimimerkit. Vaikka ne ovat rekisteröityjä, niin siitä huolimatta. Brändäämisen kannalta nimimerkki on myös varsin huono. Niiden perusteella sinua ei löydy. Facebookin fanisivut ovat myös hyvä tapa näkyä. Omaa tuotantoaan on hyvä sitä kautta esitellä. Facebookia puoltaa myös se, että "kaikki" ovat jo siellä valmiiksi. Henkilökohtainen sivu on sitten oma juttunsa ja ei välttämättä liity itsensä brändäämiseen ammattissa.

LinkedIn on varmasti tulevaisuudessa yhä merkittävämpi paikka löytymisen kannalta. Siellä on verkostuneina kymmeniä miljoonia ammattilaisia eri aloilta. LinkedInissä on myös valtavasti ryhmiä, joiden kautta voi keskustella omaan alaansa liittyvistä asioista. Sieltä minä ainakin olen löytänyt ne parhaat keskustelut. Kaikki omalla nimellään. 

Vaikka tuolla aiemmin mainitsin Googlen merkityksen vähenemisestä tiedonhaussa, on sillä toki vielä varsin merkittävä rooli. Sosiaalisen median alustat indeksoituvat varsin hyvin Googlessa. Tämäkin asia puoltaa, että mukana olo kannattaa. Muutenkin kannattaa miettiä ja tutkia miten Google indeksoi sivuja, jotta voit optimoida omat verkkosivusi.

Valokuvauksen harrastajat ovat monessa suhteessa oivaltaneet tämän jakamisen merkityksen. Ehkä on turha sanoa, että ovat oivaltaneet. Harrastajat ovat enemminkin olleet avoimempia ja eivät ole niin tiukasti pitäneet kiinni omista oikeuksistaan. Tämä on juuri se hankala paikka valokuvaajalle. Miten pitkälle pitää mennä omien kuvaoikeuksien suojelemisessa? Jaanko kuviani Flickerissä, Facebookissa ym., koska vaarana on niiden joutuminen vääriin käsiin? Toisin sanoen niitä voi joku käyttää luvatta. Onko kuvien jakopalveluiden käyttöehdot sellaisia, että annan kuvien oikeudet pois ja mahdollistan esim. Facebookin käyttää kuvia vapaasti omaan tarkoitukseensa. Ihan ymmärrettäviä asioita miettiä. Kannattaako kuitenkaan näkymistään uhrata ja olla näkymätön vain siksi, että jollain on mahdollisuus varastaa materiaaliasi? Voi myös miettiä mitä kuvia ja videoita jakaa. Osa kopiosuojauksista toimii myös varsin hyvin.

Digitaalinen jalanjälki näkyy pitkään, joten kannattaa miettiä mitä itsestään haluaa näkyvän. Pelkkä näkyminen ei vielä välttämättä ole se ainoa asia. Löytymisen jälkeen ratkaisee tuotettu sisältö sen kuka sieltä poimitaan. On myös hyvä tajuta, että sinusta näkyy myös se mitä muut ovat sinusta tuottaneet. Hyvä seuraa hyvää, joten muiden sanomisista voi olla paljonkin hyötyä.   

Tämän blogauksen ei ole tarkoitus olla mitenkään kattava opastus vaan enemmänkin selkiytän omia ajatuksia, jotka inspiroivaa kirja sai aikaan. Samalla jaan ajatuksiani. Itse olen kaikkia noita mainitsemiani alustoja hyödyntänyt jo jonkin aikaa. Eipä voi sanoa, että olisi aika mennyt hukkaan. Monia muitakin palveluita on ollut ja on käytössä, mutta nuo ehkä ne tunnetuimmat ja käytetyimmät tällä hetkellä.

Kuvasin Kirjamessuilla Tuija Aallon vetämän keskustelun kirjaan ja aiheeseen liittyen. Videolla poimintoja keskustelusta.

 

Katso video Vimeossa.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, some, business, Facebook, Twitter, LinkedIn, Aalto Tuija, Yoe Uusisaari Marylka

Twitterin oikeudet materiaaliisi?

Tiistai 19.10.2010 klo 16:00 - Peter Forsgård

Mikroblogi Twitter on uusinut käyttöehtojaan. MikroPC-lehden verkkosivuilla oli asiasta uutinen.

"By submitting, posting or displaying Content on or through the Services, you grant us a worldwide, non-exclusive, royalty-free license (with the right to sublicense) to use, copy, reproduce, process, adapt, modify, publish, transmit, display and distribute such Content in any and all media or distribution methods (now known or later developed)." (lainaus Twitterin käyttöehdoista)

Tuon mukaan on ymmärettävissä, että heillä oikeudet palveluun lähettämääsi materiaaliin. Asia ei kuitenkaan onneksi ihan noin kuitenkaan ole.

"Tip This license is you authorizing us to make your Tweets available to the rest of the world and to let others do the same. But what’s yours is yours – you own your content." 

Edellisen lainauksen alta löytyy tuollainen lause. 

Noita materiaalin käyttöehtoja perustellaan sillä, että niiiden perusteella Twitter voi esittää materiaaliasi palvelun kautta. Tuo antaa myös kolmannelle osapuolelle mahdollisuuden hyödyntää materiaalia esim. apin kautta. Tweetdeck esimerkiksi on yksi sellainen palvelu, jossa twitterin sisältöä esitettään toisessa muodossa. Samoin noilla ehdoilla tehdään retweettaaminen mahdolliseksi.

En suinkaan sano, että tulkitani on noin oikein. Varovaisuutta kannattaa olla, kun kuviaan ja videoitaan jakaa eteenpäin. Se pienellä präntillä oleva kannattaa kyllä lukea.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tekijanoikeus, Twitter, some

Livefeedinä stillkuvaa Barcelonan EM-kisoista

Torstai 29.7.2010 klo 13:00 - Peter Forsgård

Valokuvaaja Kari Kuukka striimaa valokuvia livenä suoraan kamerasta verkkoon Barcelonan EM-kisoissa. Kameroissa on kiinni wlan-lähettimet ja kuvat menevät jakoon iPhonen kautta Kuukan docimages.fi saitille.

Systeemiin on myös yhdistetty Twitter ja kuvia ja asiaa voi kommentoida kuvien yhteyteen. Livestriimi löytyy täältä.

Tekniikkaan ja taustoihin voi tutustua Kuukan blogissa, Live feed from Barcelona ja On the Air

Kuukalla tuntuu olevan jokaisiin kisoihin jotain uutta keksittynä. Laajemminkin soisi kuvajournalistien kehittävän omaa alaansa. Tuntuu pahasti siltä, että hirveästi sitä kiinnostusta laajempaan kehittämiseen on varsin harvalla. Olen jopa kuullut kokeneen lehtikuvaajan sanovan, että pitääkö mun totakin tehdä. Täytyy toki muistaa, että myös tilaajalla täytyy olla valmiuksia uusiutua. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut, jos ei ole tilaajaa ei sitä uutta tule ja toisin päin. 

Toinen Barcelonassa oleva lehtikuvaaja Vesa Koivunen on käyttänyt videota OP Karjalaisen jutussa. Koivusen blogissa on lisää kyseisestä videosta.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, urheilukuvaus, Twitter, Kuukka Kari, Koivunen Vesa

Audioslideshown ja hybridin voima

Maanantai 16.11.2009 klo 21:18 - Peter Forsgård

Seuraavista esimerkeistä näkee miten vahvoja ja siksi kiinnostavia uudet tavat esittää kuvareppareita ovat.

Magnum in Motion on Magnum kuvatoimiston sivusto verkossa, jossa on esillä toinen toistaan vaikuttavampia audioslideshowta. 

Thomas Hoepkerin A Vanished Country kertoo Itä-Berliinistä. Ensimmäiset kuvat sarjassa ovat vuodelta 1959 ja viimeisimmät 1990-luvulta.

Mediastorm on toinen kiinnostava reppareista koostuva saitti. Se on vuonna 1994 per ustettu ja uudelleen avattu maaliskuu ssa 200 5. He myös hyödyntäjät tehokkaasti sosiaalista mediaa, Facebookia ja Twitteriä. Eipä löydy muuten oikein suomalaisia sanomalehtiä, esim. HS loistaa poissa olollaan.

Mediastormin sivuilla on Marcus Bleasdalen Rape of a Nation. Reportaasi Kongon Demokraattisen Tasavallan tilanteesta. Marcus Bleasdale oli myös esitelmöimässä Tukholman Fotomessuilla. Hänellä oli siellä myös näyttely. Minusta kuitenkin tämä audioslideshow on vaikuttavampi, kuin ne printit seinällä.

Toivottavasti suomalaisetkin kuvajournalistit heräävät ja huomaavat kuinka vahva väline video ja audioslideshow on tuoda asiansa esiin. 

Olen näistä molemmista blogannut aiemminkin ja jatkossakin aion näitä linkittää. Toivottavasti rinalle voisi linkittää, jonkun vastaavan suomalaisen tekemän repparin.

edit: HS:n Facebook ja Twitter. Nämä löytyivät eli hyvä näin.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, Hoepker Thomas, Magnum in Motion, Bleasdale Marcus, Facebook, Twitter

Valokuva ja Some

Keskiviikko 30.9.2009 klo 8:42 - Peter Forsgård

Getty Images on lisännyt uusia kuvan käyttöön liittyviä lisenssejä. Nyt sieltä ostettuja kuvia voi lisenssoida ainoastaan Some-käyttöön eli Sosiaalisessa mediassa julkaisemiseen. Lisenssejä on kahdenlaisia, mainoskäyttöön ja editoriaalikäyttöön.

Varsin tarvittava lisä sillä yhä enemmän ja enemmän tulevaisuudessa (tulevaisuus tässä yhteydessä on jo tänään) yritykset käyttävät Sosiaalisen median mahdollisuuksia viestintään, markkinointiin ja uutisointiin. Somesta on muodostunut varsin nopeasti vahva ja nopea tapa saada tietoa eteenpäin. Se on jo muuttanut ihmisten tapaa tehdä töitä ja kommunikoida toistensa kanssa. Sähköposti on jäämässä hiljaks een toisisijaiseksi kommunikaatiovälineeksi. Tunnetuimpia some-saitteja Suomessa ovat mm. Qaiku, Twitter ja Facebook. Muita vastaavia maailmalla on useita. Muuten tässäkin asiassa suomalaiset ovat olleet edelläkävijöitä.

Kuvien jakaminen isolle joukolle Somessa on helpompaa. Kohderyhmä on todennäköisesti myös läsnä. Kävijöitä ei tarvitse niin aktiivisesti houkutella kuin blogeihin. Näkyvyyttä saa siis paremmin kuin blogeissa. Facebookissa ja muissa Some medioissa kommentoinnin kautta tieto kuvista leviää todella nopeasti, kulovalkeakin on liian hidas. Stefan Bremer mm. on hyödyntänyt tätä mahdollisuutta jakamalla Facebookissa vanhoja kuviaan. Tarkkana tosin pitää olla ja katsoa mitkä ovat kuvien käyttöehdot esim. Facebookissa ainakin asetukset kannattaa laittaa niin ettei kuvia saa muut ilman lupaa hyödyntää. Muista aina tarkistaa ne ehdot, ettei käy kylmät. 

Kuva on aina katseenvangitsia ja qaikuilut, twiittaukset saavat lisää huomiota hyvän kuvan kautta. Nyt uusi lisenssi tuo paremman mahdollisuuden hyödyntää tätäkin mahdollisuutta.

Voisko tästä olla valokuvaajillekin hyötyä? Voisiko kuvia myydä pelkästään some-käyttöön? Olisko se pois muusta myynnistä eli myytäisinköön vaan halvemmalla? Toisaalta en usko tuota halvemmalla myyntiä, koska Somen kautta vaikutus voi olla huomattavasti suurempi kuin perinteisen painetun esitteen. Tuon perusteella hinnan pitäisi olla korkeampi. Mielenkiintoisia muutoksia tapahtuu koko ajan.

Onko perinteinen blogialusta se oikea paikka pitää esim. kuvablogia? Toimisiko vaikka Qaiku, Twitter tai Facebook paremmin? Väittäisin, että eri sosiaalisen media alustat voisivat olla parempi paikka. Pitkiin bloggauksiin ne voivat olla hiukan hankalia, koska ne ovat lähinnä tarkoitettu lyhyisiin pikaviesteihin. Toisaalta esim. Qaikussa kommentit voivat olla hyvinkin pitkiä. Toki niissä on mahdollisuus syöttää oman saitin rss-feedi ja saada ne siellä näkymään linkkeinä. Linkkien kautta näkyminen ei kuitenkaan ole parempi kuin suoraan virtaan bloggauksen laittaminen.  

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, lisenssi, some, Getty Images, kuvatoimisto, Facebook, Twitter, Qaiku