My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvauskoulutuksesta

Sunnuntai 18.10.2009 klo 21:00 - Peter Forsgård

Valokuvauksen ammattiin voi Suomessa tulla useampaa reittiä. Taideteollisen korkeakoulun, vuoden 2010 alusta osa Aalto-yliopistoa, valokuvauksen-linjalta, Lahden Muotoiluinstituutin valokuvaus-linjalta sekä useasta eri av-viestintää keskittyneestä toisen asteen koulusta esim. HelTechistä. Valokuvaajan Ammatti- ja Erkoisammattitutkinto ovat myös osa kokonaisuutta. Näiden lisäksi on paljon itseoppineita valokuvaajia. Vaikka itse olen vahvasti koulutuksen kannalla, niin ei tuo viimeinenkään ryhmä minulta pyyhkeitä saa. Tärkeintä minusta on kuitenkin kuulua johonkin valokuvaajien järjestöön. Moniin niihin pääsee jäseneksi tutkintojen kautta tai sitten portfolioiden perusteella. 

Mikä näiden valokuvakoulujen opetuksellinen anti on? Siihen tietysti voivat vastata vain ne, jotka kyseisiä kouluja ovat käyneet. Yleisemmällä tasolla minua kiinnostaa miten opetusohjelmat ovat ottaneet huomioon valokuvaajanammattin muuttuneet vaatimukset? Opetushallituksen vahvistamat opetussuunnitelmat ovat kankeasti ja pitkien prosessien kautta muutettavissa. Ne ainakaan kaikkien koulutusohjelmien osalta eivät välttämättä ole kovin joustavasti muuttuneet. 

Edelleen keskiasteen valokuvakoulutuksessa pimiötyöskentelyllä on varsin suuri osuus. Perustaitona valokuvaajalle se toki on tärkeää, mutta miksi sen osuus on edelleen varsin suuri? Digitaalisen työnkulun osaamisella on merkittävästi suurempi rooli tämän päivän ammattikuvaajalla. Valitettavasti/onneksi pimiötyöskentely ei ole osa tämän päivän ammattikuvaajan työtä. Mitä tänä päivänä tehdään valokuvaajalla, joka hallitsee hyvin pimiön, mutta digitaalisen työnkulun vain auttavasti?

Toinen selkeä muutos on ammattikuvaajan työnkuvassa. Aiemmin suurin osa valokuvaajista oli kuukausipalkkalaisia. Nykyään suurin osa kuvaajista on yrittäjiä. Miten tämä muutos näkyy opetusohjelmissa? Riittääkö siihen 4 opintoviikon/pisteen yrittäjyyskurssi? Niiden osalta varmaankin joilla on sisäistä yrittäjyyttä, mutta se on valitettavan harvoin sisäänrakennettu ominaisuus valokuvaajilla. Ainakin ammattitutkinnon suorittaneilla VVI:ssä on asiakaslähtöinen näkökulma asiaan. Onko sekään riittäävää? Sitä koulutusta tunnen jonkin verran, joten sen osalta voin kommentoida. Miten on muissa kouluissa? Taideteollisen siirtyessä osaksi Aalto-yliopistoa mahdollisuudet kasvavat, kun voidaan joustavammin yhdistää taide-, tekninen- ja kaupallinenkoulutus. Se antaa parhaimmillaan mahdollisuuden sekä markkinoinnin, että yrittäjyyden koulutuksen selkeään parantumiseen. Valitettavasti vain TaiKista kuuluu soraääniä tuon kaupallisen koulutuksen osalta. 

Videokuvan merkitys uutisoinnissa on lisääntynyt valtavasti. Se on varsin tehokas tapa viedä sanomaa eteenpäin sanomalehtien verkkosivuilla. Uudet tekniset innovaatiot ovat tuoneen videokuvauksen digitaalijärkkäreihin. Miten tämä on huomioitu esim. lehtikuvaajien/kuvajournalistien koulutuksessa? Minusta olisi varsin tuhoisaa harata tätä kehitystä vastaan. Joku ne videot kuvaa joka tapauksessa. Itse mielelläni näkisin niitä tekevän valo- ja videokuvaus koulutuksen saaneet kuvajournalistit. Muuten on suuri vaara, että tämä osa liukuu amatöörien kännyvideo tasolle. En kuitenkaan väitä, että still-kuvan merkitys katoaa kokonaan, vaan se saa rinnalle yhä enemmän vaihtoehtoja. Minusta opiskelijoille tehdään karhunpalvelus, jos tämä videokuvaamisen opetteminen ja sen merkityksestä puhuminen jätetään pois.

Miten riittävän päteviä valokuvauksen opettajia riittää kaikkiin valokuvausta antaviin oppilaitoksiin? AV-viestinnän oppilaitoksia on varsin paljon ja tutkintoon kuuluu aina kohtuullisen paljon valokuvausta oli varsinainen pääaine sitten mikä tahansa.

Miten itseoppineet valokuvaajat sitten? Siinäkin on puolensa, koska silloin pystyy helpommin pitäytymään omassa linjassaan ja lahjakkaimmat voivat oikeasti tuoda jotain uutta. Valokuvahistoria tuntee suuren määrän itseoppineita valokuvaajia. Toki heillä monilla on ollut taiteellista koulutusta, esim. piirustusta. Toisaalta kouluista pääsee helpommin eteenpäin ja lehdet poimivat freekuvaajia kouluista omille kuvaajalistoille.

Pahimmillaan kouluissa opiskelijat ohjataan samaan muottiin, koulun sen hetkiseen linjaan. Uudistuminen voi olla vaikeaa, jos samat opettajat ovat viroissaan vuosia tai vuosikymmeniä. Riittävän usein vaihtuvat opettajat ja ulkopuoliset valokuva-ammattia harjoittavat luennoitsijat voisivat olla yksi ratkaisu. Toinen ratkaisu voisi olla esim. ulkopuoliset lopputöiden hyväksyjät myös valokuvakouluissa. Pätevät ja laaja-alaiset tutkinnon hyväksyjät samalla näkisivät mikä on todellinen taso. Koulutuksen tasoa on helpompi arvioida. Nyt sen tason arvioi koulu itse. Pahimmillaan tämä johtaa koulutuksen tason laskuun ja siitä kärsii eniten valmistuva opiskelija. Ammattitutkinnoissa näytöt arvioidaan ulkopuolisen raadin toimesta. Mikäli raadin kokoonpano vaihtelee näytöittäin ja vuosittain riittävästi saadaan laajempaa näkemystä lopputöiden arviointeihin.

Muita bloggauksia valokuvakoulutuksesta.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, koulutus, Aalto-yliopisto, Lahden muotoiluinstituutti, HelTech, VVI

Työpajoista

Tiistai 10.2.2009 klo 9:02 - Peter Forsgård

Valokuvaustyöpajat ovat minulle ollut mielenkiintoinen lisä ammattikuvauksen vastapainoksi. Se antaa mahdollisuuden kuvata omia projekteja, nähdä uusien tuttavuuksien kuvia, keskustella niistä ym.

Ensimmäiset työpajat kävin 80-90 luvun taitteessa Orivedellä. Matti J. Kaleva veti siellä viikon työpajaa siihen aikaan aina kesäisin. Sen jälkeen kävin säännöllisin väliajoin VVI:ssä erilaisia työpajoja. Tiiviimmin tuli käytyä vuosituhannen vaihteessa, kun digitaalisuus nosti päätään.

Seuraava vaihe tuli Luovan kuvauksen työpajojen muodossa tämän vuosikymmenen puolivälissä. Joka vuosi on ollut pyrkimys käydä ainakin yksi työpaja advanced/langs/fi.js"> . Ne antavat mahdollisuuden myös harrastaa valokuvausta. Niistä saa lisäpotkua ja inspiraatiota. 

Nyt olen itse järjestämässä HCP:n puheenjohtajan ominaisuudessa työpajoja. En siis vetämässä, vaan järjestämässä. Kesän  2009 kohokohtina ovat Arno Rafael Minkkisen työpaja heinäkuussa Kotkassa sekä Stefan Bremerin Kontaktikuvaus työpaja elokuussa Helsingissä. Käy katsomassa muu työpaja valikoima HCP:n verkkokaupasta.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tyopaja, HCP, koulutus, valokuvaus, Minkkinen, Bremer Stefan, Kaleva Matti J., VVI

Valokuvasta jotain yleistä.

Sunnuntai 4.11.2007 klo 21:47 - Peter Forsgård

Olen viime aikoina kuvannut useammassa tilaisuudessa ja seminaarissa, jossa on keskusteltu uudesta Innovaatioyliopistosta. Suunnitelmassahan on tarkoitus yhdistää Taideteollinen KK, Kauppakorkeakoulu ja Tekninen KK. Idean isä on käsittääkseni TaiKin rehtori Yrjö Sotamaa.

Suurin vastustus on tietääkseni ollut juuri TaiKissa ja etenkin oppilaiden keskuudessa. En tiedä onko syynä vastustamiseen usko oman aseman heikentymisessä vai pelko taiteen kaupallistumisesta?

Aseman heikentymisestä Taikin osalta on paha mennä sanomaan, mutta toisaalta design vetoinen teollisuus pärjää aika hyvin. Luulisi ennemminkin ins inöörien olevan huolissaan omasta asemastaan. Toisekseen luulisi aidon poikkitieteelisyyden avartavan kaikkia.

Taiteen kaupallistumisesta taas ei pitäisi olla huolissaan lainkaan. Ei todellakaan ole pahitteeksi, että taiteilijoille opetetaan bisnestaitoja. Onhan se nähty miten niillä taidoilla on saatu esim. Helsinki School vetämään maailmanlaajuisesti. Kaupallistamisella en tarkoita antautumista pelkästään markkinavoimien valtaan ja luopumaan omasta taiteellisesta näkemyksestä. Kyse on enemmänkin taiteen tuomista esille ja sen pr-työtä. Hyvin tehtynä taide muuttuu kaupallisesti kannattavaksi. Toki pelkällä pr:llä ei saada mitään kaupaksi, sisältökin ratkaisee.

Viime lauantain Pressossa oli taiteesta ja sen kaupallistamisesta juttua. Jutussa tuli hyvin esiin vanhanaikaiset rakenteet taidemaailmassa. Tunkkaisessa ilmapiirissä vallitsevat 70-lukulaiset ajatukset. Onneksi tulevaisuus on luovien alojen. Jutussa mainittiin valokuvaajia olevan tällä hetkelä 40% enemmän kuin 10 vuotta sitten.

On väitetty, että suurinosa vastavalmistuneista valokuvaajista joutuu suoraan kortistoon. Mene ja tiedä pitääkö tuo täysin paikkansa. Eiköhän ainakin Helsinki School ole antanut mahdollisuudet menestyä myös taloudelisesti. Mikäli tuo kortistoon päätyminen on totta, herää kysymys, onko koulutuksessa jotain vikaa? Voisiko tuosta Innovaatioyliopistosta olla hyötyä kaupallisen koulutuksen mahdollisuuksien paranemisen myötä?

Toinen mahdollisuus valokuvaajaksi kouluttautumiseen on oppisopimus ja tutkinnon suorittaminen VVI:ssä. Siellä kulkee aina asiakkaan huomioiminen käsikädessä muun opetuksen kanssa. Kaupallisuus otetaan huomioon ja sieltä perus- tai ammattitutkinnon suorittaneet sijoittuvat hyvin alalle elleivät siellä jo ole. VVI:stä valmistuneilla on oikeasti kaikin puolin hyvät valmiudet toimia valokuvaajan ammatissa.    

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Aalto-yliopisto, VVI, koulutus

Suomalainen muotokuva jyrää...

Tiistai 24.10.2006 klo 19:45 - Peter Forsgård

Keskustelua suomalaisen valokuvauksen tilasta käydään aika ajoin. Aika paljon löytyy väitteitä, että suomalaisen valokuvan tila on surkea ym. Perustelut ovat vaan minusta hiukan hataria. Toki fakta pohjaista näyttöä surkeasta tilasta on vaikea esittää. Tottakai muutos aina aiheuttaa haasteita. Tarkoitan esimerkiksi digitaalisen tallentamisen vaiktukset lehtikuvaukseen. Onpa jopa väitetty suomalaisen lehtikuvauksen kuolleen. Mene ja tiedä sitten miten asian laita on. Tuskinpa nyt kuollut sentään, vaikka onkin tainnut jonkinlaisen pohjakosketuksen ottaa. Minusta lehtikuvauksessakin on selkeästi kurssi käänt ynyt jo vuosia sitten, kun muutokseen on totuttu. Muutosvastarinta taitaa se suurin syyllinen olla...

Niin siis siihen muotokuvaan takaisin... Ranskan muotokuvan kesässä 2006 (juu on tämä hiukan vanha juttu, mutta silti mainitsemisen arvoinen edelleen). Ammattilaisten-sarjassa suomalaiset valokuvaajat saavuttivat toisen ja kolmannen sijan. Tiina Puputti oli toinen ja Sami Tirkonen kolmas. Linkit valokuvaajien kilpailukuvaan: Tiina Puputti ja Sami Tirkkonen. Tirkkonen sai myös kunniamaininnan muotisarjassa. Katrin Havia sai kunniamaininnan persoonallisesta kuvasarjasta. Havian kuvasarjaa en löytänyt tapahtuman aavistuksen hitailta sivuilta. Tiina Puputti on muuten VVI:n rehtori. Suomen muotokuvausopetus on hyvissä käsissä, joten eiköhän jatkoa seuraa...

Sivuilta kannattaa muutenkin katsella missä muotokuvaus Euroopassa tänä päivänä menee. Tyylikkään yksinkertaisia suurinosa kuvista on. En toki tarkoita yksinkertaisella helppoa kuvaa. Muotokuvan saa kasaan hyvin pienillä mausteilla, kun tietää mitä tekee. Voittajan italialaisen Davide Ceratin muotokuvat ovat todella tyylikkäitä ilman sen suurempia virityksiä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Puputti Tiina, Tirkkonen Sami, Muotokuvan kesa, Ceratin Davide, VVI, Havia Katrin