My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Joukkorahoituksesta

Torstai 5.3.2015 klo 14:08 - Peter Forsgård

Joukkorahoitus on hyvin mielenkiintoinen ja edelleenkin varsin uusi tapa rahoittaa valokuvaukseen liittyviä projekteja. Suomestakin löytyy muutama hyvin onnistunut projekti, Car Bremerin keittokirja ja Touko Hujasen Uuden Maan Sanomat. Myös Uusi Inari taisi olla joukkorahoitettu projekti. Muitakin varmasti on.

Vaikka joukkorahoitus on mainio asia, niin on siinä omat sudenkuoppansa. TriggerTrap on tehnyt muutamia varsin hyviä tuotteita. Muun muassa mobiiliapplikaatioita timelapseen, kameran laukaisemiseen äänen perusteella jne. Itselläkin on yksi heidän tuotteistaan.

Heidän viimeisin projekti, Ada, oli tarkoitus rahoittaa joukkorahoituksella Kickstarterissa. Rahoitus menikin varsin hyvin ja rahaa kertyi yli $400.000. Puolitoista vuotta myöhemmin he kuitenkin ilmoittivat, että projekti epäonnistui. Tuosta linkaamasta jutusta selviää mihin rahat ovat menneet. Rahoittaja saa rahansa ainoastaan takaisin silloin, jos rahankeräystavoite ei ole täyttynyt. Tässä tapauksessa se täyttyi, mutta rahat eivät riittäneet viemään projektia loppuun. Rahoittajat menettivät rahansa tai ainakin lähes kaiken sen mitä projektiin laittoivat. Triggartrap saattaa palauttaa osan rahoista.

Näin valitettavasti välillä käy. Rahoittaminen on aina riskaabelia. Harmi sinänsä, koska tuote vaikutti varsin hyvältä ja olin lähellä itsekin rahoittaa tuota. Nyt voin sanoa, että onneksi jahkailin. 

Muutamia projekteja on kyllä tullut rahoitettua, lähinnä Mesenaatissa. Yhtä projektia Kickstarterissa rahoitin hiljattain ja kyseisen projektin tavoite täyttyi. Nyt on sitten jännä nähdä saanko Parrot Teleprompterini. Uskon, kyllä sen saavani. Ovat pitäneet hyvin yhteyttä ja tietojen mukaan osa tuotteesta on jo lähetetty. Palaan tuohon kunhan sen saan ja pääsen sitä testaamaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, croudfunding, Kickstarter, TriggerTrap, Hujanen Touko, Uuden Maan Sanomat, Uusi Inari

Ennustuksia vuodelle 2015 ja vähän hajatelmia menneestä vuodesta.

Keskiviikko 14.1.2015 klo 9:42 - Peter Forsgård

Taas on se aika vuodesta jolloin miettitään hiukan mennyttä vuotta, mutta ennen kaikkea katsotaan eteenpäin.

Ennen kuin mietitään tulevaa, katsotaan hiukan mennyttä vuotta. Suurin muutos omalla kohdalla oli varmaan siirtyminen CSC:hen, Olympukseen valokuvauksen osalta ja videotyön osalta Panasoniciin. Se ei vaikuta kuvien sisältöön sinänsä, mutta muuttaa hiukan kuvaamisen kulkua ja tapaa miten kuvaan. Tapa liittyy lähinnä siihen uudenlaiseen ajatukseen kuvan valottamisesta. Siitä kirjoitin enemmän syyskuussa blogauksessani aiheesta.

Viime vuosi oli ammattilisesti taas oikein hyvä. Ainahan sitä toki ehtisi enemmänkin jne, mutta ei tässä tilanteessa ole valittamista. Samaan aikaa valokuvaus tai tarkemmin sanottuna valokuva elää parasta aikaansa ja samalla valokuvaus on ammattina haastava ja koko valokuvaajan ammatti on päätoimena yleisesti kuihtumassa tai ainakin uhattuna. Toisaalta haasteet ovat hyviä, se pitää mielen virkeänä. Ainahan se on historian saatossa ollut niin, että haastavat ajat synnyttävät uutta. Toki osa vanhasta katoaa ja se on tietysti ikävää, jos se sattuu omalle kohdalle. Tosin siihen omalle kohdalle sattumista voi yrittää pehmentää tekemällä asioita uudella tavalla ja luomalla itselleen jotain uutta valokuvauksen saralla.

Uskoisin tämän vuoden yksi trendeistä olevan valokuvan poimimisen videosta. 4K kameroiden yleistyminen ja halpeneminen mahdollistaa tämän. Panasonic julkaisi CES-messuilla Las Vegasissa kuluttajatason videokameroita, joilla voi kuvata 4K-resoluutiolla. Niissä myös ns. 4K Photo ominaisuus, jossa heidän omalla softalla voi poimia helposti kuvia videosta. Tosin en usko, että se perinteisen videokameroiden kautta vielä tapahtuu. Ennemminkin se tulee tapahtumaan kännyköiden avulla. Nyt on jo ainakin iPhoneen saatavissa VPhoto-applikaatio, jolla voi kuvata videota niin, että applikaatio poimii kuvatusta videosta valmiiksi stillkuvia joista voi sitten valita mieleisensä. Videosta poimittavat stillkuvat ovat jo arkipäivää myös osalle ammattilaisia. Mainoskuvaajat maailmalla ovat jo jonkin aikaa käyttäneet RED-kameroita esim. muotikuvauksissa. Valtavirtaa se ei taida ihan joka paikassa olla, mutta ihan varmasti yleistymässä. Yhä enemmän tullaan tarvitsemaan samasta kuvauksesta sekä valokuvia, että liikkuvaa kuvaa. 

Toinen trendi tulee olemaan dronet. Osittain tuo koskettaa myös ammattivalokuvaajia, koska niiden yleistyessä myös asiakkaiden vaatimukset voivat kasvaa. Dronella lentäminen ja sillä kuvaaminen on taas yksi lisämahdollisuus valokuvaajille. Tälläkin saralla harrastajat ovat jo ottaneet isoja askeleita. Toisaalta osasta heistä tulee tuon alan ammattilaisia tekemällä. Kaikkeen ei tarvitse virallista koulutusta ollakseen ammattilainen. Tavoitteellinen ja pitkäjänteinen opettelu voi johtaa ammattilaisuuteen. 

Kameroiden osalta jo viime vuonna näki trendin, jossa ollaan menossa kohti pienempiä ja kompaktisempia järjestelmäkameroita. Perinteisen peilijärjestelmäkameran myynti laski ja samaan aikaan CSC-kameroiden myynti kasvoi. Tämä ei tarkoita, että kuvaajat olisivat hylänneet perinteisen peilikameran, vaan aika moni on sen rinnalle ostanut pienemmän kompaktimman järkkärin. Uskon tuon suunnan jatkuvan myös tänä vuonna. Tulevaisuudessa peili tulee katoamaan suurimmasta osasta kameroista. Toistaiseksi vielä on tilanteita joissa peili on hyödyllinen, urheilukuvaus ja muut nopeat tilanteet tulevat ensimmäiseksi mieleen. Tämäkin tilanne voi muuttua ja etsin voi olla täysin hybridi, jossa on yhdistetty optinen ja sähköinen etsin.

Kuten tuossa ylempänä totesin ovat ajat haastavia valokuvaajalle ja se on tarkoittanut uusien tapojen, työnkulkujen ja toimintamallien keksimistä ja kehittämistä. Ilahduttavasti jotkut ovat jo käyttäneet joukkorahoitusta projektiensa rahoittamiseen. Esimerkkeinä vaikka Uusi Inari ja Uuden Maan Sanomat. Aiemmin blogasin Carl Bremerin kirjaprojektista, jossa käytettiin myös Mesenaattia kirjan rahoittamiseen. Minusta nämä kolme projektia ovat rohkaisevia ja uskoin vahvasti näiden lisääntyvän jo tänä vuonna. Nämä ovat hyviä esimerkkejä uudesta tavasta tehdä. Erityisen iloinen olen tuosta Caj Bremerin projektista. Yksi parhaista, ellei paras, lehtikuvaajamme on avoin uudelle tavalle tehdä kirjoja.

Omalta osaltani vuosi alkanut hiljaisissa merkeissä kuten vuodet yleensäkin. Ensi viikolla alkaa yksi erittäin kiinnostava valokuvausprojekti ja katsotaan mihin se johtaa. Siitä sitten myöhemmin lisää, kunhan homma lähtee käyntiin.

Oikein hyvää alkanutta Vuotta 2015 ja hyviä ja menestyksellisiä kuvauksia koko vuodelle.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Olympus, Panasonic, VPhoto, Mesenaatti, croudfunding

Kirjaston kätköistä osa jotain/jotain

Lauantai 25.10.2014 klo 10:53 - Peter Forsgård

bremer-kirjankansi_001.jpg

Kävin eilen Kirjamessuilta hakemassa mesenoimaani Caj Bremerin Mämmikoiran keittiössä -kirjan. Bremerin kirja on osa Musta Taide -kirjasarjaa. Nykyään Musta Taide on osa Aalto Yliopiston kirjakustannusta. Sekäyttää joukkorahoitukseen Mesenaattia. Joukkorahoitus on mainio tapa rahoittaa kirjoja. 

Caj Bremerin Mämmikoiran keittiössä on hienoja tarinoita elämästä Kaptensuddenissa Sipoossa. Tarinoiden välissä on sitten Caj Bremerin omia reseptejä. Iso osa resepteistä on kalaruokia. Kalastuksella on luonnollisesti ollut iso merkitys.

Kirjasta tekee vielä kiinnostavamman se, että se pohjautuu Caj Bremerin Facebook-päivityksiin. Mahtavaa on, että noista päivityksistä on syntynyt kirja. Kertoo paljon siitä miksi nyt jo eläkkeellä oleva Caj Bremer on ollut aivan kärkipään lehtikuvaajia Suomessa ellei jopa se kirkkain kärki. Suhtautuminen uuteen ja erilaiseen tapaan tehdä on positiivinen. Ihan varmasti se on ollut osa syynä miksi hän lehtikuvaajana oli niin taitava.   

Tarinat kirjassa ovat hurmaavia ja niistä tulee hyvälle tuulelle. Toinen asia mikä Caj Bremerissä ihastuttaa on hänen avoin tapansa ottaa ihmisiä vastaan, kun häntä lähestyy. En tunne häntä, mutta joka kerta kun hänet tapaan, hän moikkaa kuin vanhaa ystäväänsä. Siitä tulee hyvälle ja iloiselle fiilikselle. Sai jopa minut hymyilemään kuvassa, kun otin meistä selfien kännykameralla kirjamessuilla.

selfie.png

(Edit: Näköjään blogialustassa on jotain ongelmia kuvien näkymisen kanssa. Selvitetään asiaa ylläpidosta.)

(uusi edit: näyttäisi taas kuvat toimivan) 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kirjasto katkoista, Bremer Caj, croudfunding

Työ"kokemus" vs. kokemus.

Torstai 20.3.2014 klo 15:14 - Peter Forsgård

YLE:n verkkosivuilla oli hyvin ajankohtainen kirjoitus työ"kokemusesta" vs. kokemuksesta. Jutussa haastateltu Matti Henttinen kysyy varsin aiheellisen kysymyksen tai oikeastaan toteaa seuraavasti:

"- Jos on 25 vuoden kokemus, niin onko se oikeasti sen mittainen vai onko se yhden vuoden kokemus, jota on pyörittänyt 25 vuotta peräkkäin,..." 

Henttinen jatkaa: "- Ihmisen kaikkea toimintaa ohjaa pelko. Pelon taustalla on hallinnan menettämisen pelko. Jos joutuu hankkimaan uutta tietoa ja osaamista, niin helposti käy niin, että sitten sitä palaa siihen aikaisempaan turvalliseen. Niin käy, vaikka se vanha ei toimisikaan. Se on kuitenkin jotakin, joka on tuttua,..."

Noissa kahdessa lainauksessa on kiteytetty hyvin paljon asioita, jotka koskevat myös valokuvausta ammattina ja toimialana. Kaikilla toimialoilla on tapahtunut isoja muutoksia, niin myös valokuvausalalla. Suurimpia muutoksia ovat mm. ovat yrittäjyyden kasvu, digitalisoituminen, sähköinen julkaiseminen ym. Ei toki välttämättä tuossa järjestyksessä, mutta minusta nuo ovat ne olennaisimmat asiat, jotka sitten johtavat tai niiden pitäisi johtaa erilaisiin asioihin joiden vuoksi toimintamalleihin on tehtävä muutoksia. Nuo muutokset tapahtuivat pidimme siitä tai emme. Kyse ei todellakaan ole siitä onko tuo hyvä vai huono asia, vaan siitä mitä ja miten niihin pitää reagoida. Vaikka noille muutoksille voimme kovin vähän, mutta se mille jokainen voi jotain on se miten muuttaa toimintatapaansa. Silloin tullaa juuri siihen josta olen täss blogissa paljon kirjoittanut. Uutta etsivällä on keskimäärin paremmat mahdollisuudet selviytyä. Samalla omalla toimialalla on paremmat mahdollisuudet selvitä. Pitää myls muistaa ettei se muuttuminen tähän lopu. Muutosnopeus kasvaa ja robotit jo kurkkivat nurkan takana...   

Samassa jutussa Henttinen toteaa: "- Vanha tieto on vaarallista ja vanhat tavat ovat vaarallisia. Hirveän monet asiat, mitä teemme, ovat kyllä syntyneet oikeaan tarpeeseen. Me vaan teemme niitä edelleen, vaikka tarve on kadonnut." En nyt sanoisi vanhaa tietoa vaaralliseksi sinänsä, jos sen tuomaa kokemusta osaa hyödyntää. Silloin vanha tieto on vaarallista, jos tekee asioita kuin ennen ja samalla muu maailma ympärillä muuttuu.

Yksi hyvä esimerkki on huhtikuussa aloittava journalismin joukkorahoitus saitti Rapport. Tuota joukkorahoitusasiaa pohdin blogissani loppukesästä 2008. Osa noista silloin mainitsemistani ovat jo lopettaneet. Joukkorahoitus sinänsä elää vahvana esim. Kickstarterissa ja Indigogo:ssa. Noiden valokuvaan liittyvät rahoitushankkeet näyttävät saavan rahoitusta. Pitänee tutustua tarkemmin mitä siellä on ja palata blogauksen muodossa asiaan. Tämä joukkorahoitus on hyvä esimerkki taas miten uutta kokeillaan ja haetaan niitä selviytymisen toimintamalleja. Toivottavasti Rapport saa tuulta alleen eli tekijöitä ja rahoittajia, koska mikää ei ole varmaa paitsi epävarma. Pidetään peukkuja ettei meidän auttamattomasti vanhentunut rahankeräyslaki kaada tätäkin mainiota yritystä...

  

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, croudfunding, Indiegogo, Kickstarter, Rapport

Sanoma News kiristänyt silmukkaa...

Perjantai 17.6.2011 klo 9:32 - Peter Forsgård

Sanoma News ja muutamat muut isot lehtitalot (A-lehdet ja Aller) ovat ottaneet järeämmän otteen free tekijöistä. Tällä hetkellä Sanoma News ei tilaa töitä freeltä, joka ei ole allekirjoittanut heidän tarjoamaansa sopimusta.

Sopimus on freen kannalta varsin hankala, koska siinä halutaan kaikki oikeudet kaikkiin mahdollisiin käyttöihin. Oikeuksista maksetaan kertakorvaus. Vastuut kuitenkin jää kuvaajalle. Toisin sanoen uutisjuttuun otettu kuva voisi päätyä mainokseen. Mikäli kuvassa oleva henkilö tätä moittii on kuvaaja vastuussa. Kuvaaja siis vastaa mahdollisista oikeuden määräämistä korvauksista. Tarkempaa tietoa asiasta löytyy free porukan tekemästä avoimesta kirjeestä. (kokeile täältä tai täältä, jos tuo ensimmäinen linkki ei toimi. Liikennettä ollut sen verran tuolla, että välillä linkit eivät aina toimi.)

Todellakin näyttää siltä, että Hesarissa kuvat ottaa joko lehtikuva tai HS:n oma väki. Viime päivinä ei hirveästi ole näkynyt free-kuvaajien kuvia Hesarissa. Ilta-Sanomista en tiedä, koska sitä sontaa en lue. Aika hankala tilanne monelle free-kuvaajalle, jos duunit loppuvat kuin seinään. Saa nähdä myös miten Hesari tulee pärjäämään. Yksi minulle ennestään tuntematon valokuvaaja sanoi, että vakikuvaaja tekevät selkeästi vähemmän keikkoja kuin freet. Vakikuvaajat "suostuvat" max. kolmeen keikkaan päivässä ja freet sitten painavat viittä kuutta keikaa per päivä. Tämä viimeinen oli toisen käden tietoa ja sen paikkansa pitävyydestä en ole aivan varma, mutta näin tosiaan kerrottiin.

Minun on vaikea ymmärtää miten tämä on esim. Hesarin etu. Kuvittellanko siellä tosiaan, että säästämällä voidaan kehittää? Uudet media esim. iPad-lehdet ja vastaat muut tabletti ratkaisut perustuvat varsin pitkälle visuaaliseen materiaaliin. Tosin Hesarin iPad-versio on varsin onneton tässä suhteessa. Monimuotoiset multimediat, hybridit ym. ovat tabletti-lehdille se ominainen tapa esittää materiaalia. Sen tuottamiseen jos mihin tarvitaan ammattitaitoisia visuaalisen sisällöntuottajia. Kuvien laatuvaatimus iPadillä on korkeampi kuin painetussa lehdessä. Hankaloittamalla freen mahdollisuuksia tehdä työtään sahaavat Hesarin päättäjät omaa oksaansa tai siis ainakin Hesarin oksaa. Nyt pitäisi nimenomaan satsata hyvin visuaaliseen materiaaliin, jotta kilpailukyky säilyy. Uskallan väittää, että freet ovat kuitenkin niitä, jotka kehittävät omaa työtään ja miettivät uusia ratkaisuja. He kokeilevat uusia juttuja herkemmin kuin kuukausipalkkaiset "olen vain täällä töissä" -tyypit. 

Minun ennustukseni on, että pian eli muutaman vuoden sisällä syntyy lisää Teknarin kaltaisia julkaisuja ja ne eivät välttämättä synny isojen lehtitalojen tekeminä. Teknarikin on televisiotaustaisten ihmisten aloittama. Parhaassa/pahimmassa (valitse itse) tapauksessa näemme indie-lehtien renesanssin. Tässä voi vielä käydä kuten musiikissa, täysin ulkopuolinen peluri pistää koko pelin uusiksi ja lehtitalot ihmettelevät mikä iski?

Koko pelikenttä on muuttunut. Valokuvaajat ja hybridien tuottajat ovat perustaneet omia yhteenliittymiään. Esimerkkeinä vaikka Luceo, Mediastorm jne. En tiedä kuinka hyvin noilla taloudellisesti menee, mutta loistavia esimerkkejä yrityksestä tehdä asiota hiukan uudella tavalla. Croudfunding on myös verkon yhteisöllisyyden kautta kehittynyt uusi tapa saada rahoitusta projekteilleen. Kickstarter, Emphas.is ovat muutamia esimerkkejä tästä. Nämä kaikki ovat niitä jotka ehkä tulevaisuudessa ovat free-kuvaajien mahdollisuuksia.

Nykyisellä menolla Sanoma News menettää parhaat free-tekijänsä ja laatu sen kun huononee. Jos Sanoma Newsin touhu on sinusta syvältä, niin ainahan voit Erota Erkosta.  

(edit 17.6.2011: Lisäsin avoimeen kirjeeseen -linkkiin pari vaihtoehtoista linkkiä samaan dokumenttiin)

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, business, SanomaNews, tekijanoikeus, croudfunding, Luceo, Kickstarter, Emphas.is, Mediastorm

Croudfunding... toimisko?

Sunnuntai 20.3.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Vincent Laforet pohtii blogissaan joukkorahoituksen mallia kuvareppareiden rahoitukseen. Emphas.is on yksi saitti, jonka kautta voi hakea joukkorahoitusta kuvausprojektilleen. Muita vastaavia ovat Kickstarter, Flattr ja spot.us. Blogasin näistä viime vuoden lokakuussa. Jos olen oikein ymmärtänyt on Emphas.is nimenomaan keskittynyt valokuvausprojektien rahoitukseen.

Etenkin pitkien valokuvausprojektien rahoitukseen tämö on yksi vaihtoehto. Kuten Laforet toteaa blogauksessaan eivät lehdet enää tilaa näitä pitkäkestoisia kuvausprojekteja. Joukkorahoitus on yksi varsin hyvä ja mahdollinen ratkaisu.

Minusta croudfundingilla on mahdollista suuremman joukon valokuvaajia tehdä dokumentaarisia valokuvausprojekteja. Aiemmin tämä mahdollisuus oli ainoastaan niillä harvoilla valokuvaustaivaan tähdillä. Meillä on ihmeellinen käsitys siitä, että isot kuvausprojektit olivat jotenkin arkipäivää ja useilla kuvaajilla oli niihin mahdollisuus. Todellisuudessa maailmassa oli vain kourallinen lehtiä, jotka tätä tekivät. Laforet tuo tämän asian myös esiin blogauksessaan. Kuvausprojektit demokratisoituvat. Kannattaa lukea mitä Laforetilla on sanottavaa tästä aiheesta.

Eihän tämä malli luonnollisestikaan helppo tie ole. Varsinkin pienillä markkinoilla voi olla todella hankalaa saada rahoitusta tätä kautta. Mutta on hyvä muistaa, että erilaiset tavat kehittää mahdollisuuksia antaa yhä useammalle mahdollisuuden kertoa tarinoita kuvillaan. Varsin lupaavalta kuitenkin tuo malli näyttää.

Kuten viittaamassani blogauksessa otsikossa kysytään: Voisiko tämä olla kuvajournalismin tulevaisuus? 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, croudfunding, Laforet Vincent, Emphas.is, Kickstarter, Spot.us, Flattr

Mikromaksuilla kuvajournalismia?

Keskiviikko 6.10.2010 klo 20:13 - Peter Forsgård

Löysin Canon Cameran Twitter-feedin kautta Wired-lehden jutun uusista tavoista kerätä mikromaksuja esim. valokuvausprojektiin. 

Ruotsalainen Flattr mahdollistaa mikromaksujen keräämisen. Kerääminen tapahtuu flattr-napin asettamisella esim. kuvarepparin yhteyteen. Kuvia katsonut voi klikkaamalla nappia ohjata mikromaksuja kuvaajalle. Katsojan on ensin pitänyt rekisteröityä Flattr-käyttäjäksi ja tallettaa jokin summa. Se summa sitten jaetaan niiden saittien kesken, joissa hän on nappia painanut. Varsin vekkuli idea. Toivottavasti homma lähtee pelittämään. Tämä on yksi yritys ja tapa yrittää ratkaista kuvajournalismin ansaintalogiikka haasteita. Metodi käy ihan yhtä hyvin teksteille, videoille ja miksei jollekin muullekin verkossa esitettävälle sisällölle kuten musiikille. Kannattaa itse käydä lukemassa miten Flattr toimii, sillä voi olla ettei selitykseni ole ihan selkeä. :D

Emphasis on samankaltainen kuin Flattr, mutta ehkä enemmän ammattilaisille suunnattu. He arvioivat projektit ja vasta sen jälkeen ne julkaistaan. Taustalla on saksalaisia kuvajournalisteja. Emphasis avataan keväällä 2011.

Blogasin spot.us palvelusta elokuun alussa. Se on varsin samantyyppinen kuin Emphasis.

Mielenkiintoisia nämä uudet ansaintalogiikat. Voi olla etteivät ne istu perinteisesti ajattelevaan kuvajournalistiin, joka edelleen elää vanhassa maailmassa. Toki en sano suinkaan, että nämä yllä mainitut tavat ovat se viisasten kivi. Mutta tiedämme aika varmasti missä kuvajournalismin tulevaisuus ei ole, on hyvä että joku näitä uusi juttuja tekee. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Flattr, Emphas.is, croudfunding