My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Digiexpossa nähtyä 2014 edition

Torstai 6.11.2014 klo 11:53 - Peter Forsgård

Hiukan myöhemmin blogailen viime viikonlopun messuista kuin aikaisempina vuosina. Kaupalliset harjoitteet haittaavat blogaamista, mutta hyvä niin. 

Olen joka vuosi kommnetoinut kameranvalmistajien osuutta messuilla. Nyt näyttää taas hiukan paremmalta sillä Rajala Camera on ottanut kamerapuolen vielä paremmin hoitaakseen. Jokaisella kameranvalmistajalla on oma osasto ja myynti on erikseen. Hyvä jako juuri näin. Merkeistä ainoastaan Pentax/Ricoh puuttui. Minusta on erinomaista, että messuille saadaan kattava valikoima valmistajia. Kamerauudetkin olivat kivasti esillä. Canonilla luonnollisesti kärkenä upouusi 7DMKII, joka on saanut varsin hyvät arviot. Rajala oli myös rakentanut "tornin" jossa esillä oli kaikilta valmistajilta teleobjektiivejä, joilla saattoi tiirailla messuja.

Osastonsa oli myös GoProlla, onhan se markkinajohtaja actionkameramarkkinoilla. Heidän osasto olikin erillään muista kameroista Skiexpon puolella. Ilahduttavaa oli, että AEE:n actionkamerat ovat saaneet maahantuojan. Myös heidän osastonsa oli Skiexpon puolella. Ensikerran näin AEE kameroita Photokinassa viime syyskuussa. Heillä on mm. ensimmäinen actionkamera optisella zoomilla. AEE S71 MagiCam on varsin kilpailukykyinen ominaisuuksiltaan ja haastaa GoPron uusimman Hero 4:sen. Ihan samaan ei AEE yllä, mutta toisaalta hintakin on hiukan edullisempi. Pitää tuo malli katsoa ennenkuin investoi uuteen actionkameraan. Vanha Hero2 on edelleen käytössäni ja täysin riittävä toistaiseksi. AEE:ssä on sama kiinnistys kuin GoProssa eli vanhat härpäkkeet käyvät mainiosti vaikka vaihtaisikin AEE-kameraan. AEE:llä on myös Droneja. GoPron osastolla oli näytillä suosittu DJI Drone, jnka kanssa heillä näyttää olevan varsin kiinteä yhteistyö.

Luennot eivät tällä kertaa minua niin hirveästi kiinnostaneet. Olympus oli tuonut paikalle beatboxaaja Felix Zengerin. Hän demosi Olympus LS-100 digitaalista nauhuria tekemällä lavalla "biisin". Vaikka en hirveän innostunut ole beatboxauksesta sinänsä, niin onhan tuossa valtavasti talenttia takana. Toisaalta oli myös hienoa nähdä miten taitavasti hän sen biisin loi.

Parasta antia taas kerran oli tuttujen tapaaminen. Messut ovat viime vuosina yhä korostuneemmin muuttuneet sosiaalisiksi tapahtumiksi. Laitteet on jo moneen kertaan netissä nähty ja aika hyvin niitä on myös on ollut mahdollista hypistellä fotoliikkeissä.

Nähtäväksi jää miten jatkossa kameroiden osalta nuo messut jatkuvat. Kolmet messut muutaman kuukauden väliin on aika paljon meidän markkinoilla. Expertexpo, Digiexpo ja Kuva&Kamera ovat kaikki tosin hiukan eri tavalla profiloituneet, mutta menevät kameroiden osalta aika paljon päällekkäin. Kaikilla kolmella messulla on kuitenkin laitteiden osalta ollut eri pääkumppani. Expert omassaan, Digiexpossa Rajala ja Kuva&Kamerassa ollut ainakin aiemmin joskus TopShot. Viimeksi mainitussa on lisänä ollut vahvempi panostus itse valokuvaan. Toivottavasti tuo panostus valokuvaan jatkuu.

Aikaisempien vuosien blogauksiani Digiexposta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Rajala, Canon, GoPro, AEE, Pentax, Olympus, Zenger Felix

Digiexposta

Maanantai 4.11.2013 klo 12:30 - Peter Forsgård

Taas on se aika vuodesta, kun Messukeskuksessa oli Digiexpo. Vaikka siellä tuntuu kameroiden ja etenkin kuvaamisen osuus vähenevän vuosi vuodelta, ovat ne silti messut joissa tulee joka vuosi käytyä.

Tänä vuonna oli Digiexpon 10-vuotis"juhlat", mutta se näkyi tosin aika vähän. Digilava, jossa kuvaamiseen liittyvät esitykset pidettiin, oli juhlan kunniaksi varsin komea. Esiintyjät varmaan olivat mielissään, kun kuvat näkyivät kerrankin kunnon kokoisella screenillä ja vieressä ei ollut mitään pelikoneosastoa ja siitä tulevaa kovaa meteliä. Valitettavasti vain äänentoisto esiintyjien äänen osalta oli surkea. Äänestä puuttui pehmeys, kova volyymi ei sinänsä häirinnyt, mutta äänen kovuus oli karmiva. Muutaman esityksen jaksoin kuunnella, mutta heti kun aihe ei ollut kiintoisa, niin lähdin pois. On aina mielenkiintoista kuulla esityksiä valokuvauksen perusteista, kun itsekin paljon vedän juuri tuosta aiheesta luentoja. Kaikilla meillä on hiukan eri tapa sanoa asiat ja toisen esitystä on aina mukava kuunnella. Aina oppii itsekin, jos vain haluaa olla avoimin mielin. 

Kameranvalmistajilla osastot taisi olla vain Nikonilla, Sonylla ja Olympuksella. ActionCamejä esittelivät GoPro ja Garmin. Garminin Virb on mielenkiintoinen actionkamerauutuus. Rajalan myyntiosasto oli myös mukana ja heillä näytti olevan ihan hyviä tarjouksia kameroista. Jos olisin tarvinnut jotain tuolta se olis kannattanut hankkia. Canon sen sijaan tänä vuonna loisti poissaolollaan. Olisi mielenkiintoista tietää miksi Canon ei ollut mukana. Ei ehkä nähty tarvetta olla mukana ja kun juuri äsken oli ExpertExpo, jossa he taas olivat kunnon osastolla esillä. Toisaalta Digiexpon yhteydessä on muitakin messuja ja siellä paljon potentiaalisia asiakkaita mm. lumilautailijat ym. Esillähän voisi olla eri tavalla. Nyt kaikki kameranvalmistajat ovat mukana aika perinteisesti. Miksei kukaan laittanut kameroita esim. Skiexpon temppuratojen ääreen, jotta kävijät voisivat kuvata esiintyjiä? Varmasti olisi elämys monelle kuvata pitkällä putkella ja ammattirungolla. Vielä kun sen saisi tehdä omalle muistikortille, jäisi kuvat kuvaajalle ja ne voisi jakaa ja samalla kehua kameraa... Pieni kuvakilpailu eetisine sääntöinen ja palkintoineen tuskin vähentäisi intoa jakaa kuvai. Taatusti jäisi kameramerkki muistiin. Elämyksiä ja fiiliksiä porukka kaipaa, eikä niinkään vitriiniin takaa kuulla kameran teknisistä hienouksia. Toki niihinkin pitää olla valmis vastaamaan. Esittelijöinä on siis hyvä olla aiheesta tietäviä, kuten nykyään onkin verrattuna aikaisempaan. 

Perinteisten kameranvalmistajien lisäksi Nokialla oli iso osasto, jossa luonnollisesti Lumia 1020 oli isosti näytillä. Tuosta ei sen enempää tässä vaiheessa. Teen tuosta Lumiasta ihan oman blogauksen. Minulla on tällä hetkellä sellainen kokeiltavana.

Alussa mainitsemani Garmin on esitellyt oman versionsa suosituista action cameistä. Virb on kamera, jossa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin vain kuvaaminen. Yhdessä Garminin sykevyön kanssa se pystyy videokuvan yhteyteen lisäämään sykkeen, kadenssin ym. kussakin tilanteessa. Luonnollisesti Garmin kerää GPS-tiedon ja liikuttua matkaa voi seurata kartalta jälkikäteen yhdessä muiden kameran tallentamien tietojen kanssa. Fiksusti suunniteltu Virb on myös yhteensopiva GoPron kiinnitysjärjestelmien kanssa. Helpottaa merkittävästi, jos haluaa vaihtaa merkkiä. Mahtaako Quantify Selfistä kiinnostuneet ottaa tämän Virb-kameran omakseen? 

Kovin kuhina kameraosastoista taisi olla Sonyn osastolla. Siellä oli esillä kaksi tai oikeastaan kolme erittäin mielenkiintoista uutta kameraa. Sonyn uudet A7 ja A7R sekä R10. A7-sarjalaiset ovat täyden kennon peilittömiä järkkäreiltä. Näistä kahdesta on jo ollut aika paljon verkossa positivista juttua. DPReview on tehnyt molemmista A-sarjan kamerasta ensituntuma testin. Nyt tuntuu siltä, että Sony on osunut oikeaan. Pienikokoisia erinomaisella EVF:llä varustettu järkkäri on erinomainen ajatus. A7R mallissa ei ole alipäästösuodinta eli sen tuottama kuva on terävämpi kuin kyseisen filtterin läpi kuvatessa. Videokuvaus on myös otettu isosti huomion näissä Sonyn uutuuksissa. Kaikkiin kolmeen kameraan saa adapterilla XLR-mikrofonit kiinni ja etsimessä näkyy äänentasot, zenra-kuviot valotuksen tarkkailuun ym. RX10:ssä on 24-200mm objektiivi ja valovoima siinä on koko polttovälialueella f2.8. Aukon säätö on objektiivissa eli siinä on perinteinen himmeninrengas. Säädön saa myös toimimaan joko perinteisesti napsahtaen tai portaattomasti. Toisin sanoen videokuvaukseen aikana valotusta voi säätää aukolla ilman kuvassa näkyvää porrastusta valotuksen muuttuessa. RX10:ssä on myös sisäänrakennettu ND-suodin. Mielenkiintoista nähdä miten muut valmistajat vastaavat tähän. Ehkä ensi tiistaina selviää jotain, kun Nikonin huhuttu uutuus ilmeisesti esitellään. Harmi Nikonin kannalta, ettei se ehtinyt näille messuille.

Saa nähdä miten Digiexpo ensi vuonna, montako kameranvalmistajaa on mukana?

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: Valokuvaus, Digiexpo, Garmin, Sony, Canon, NIkon, Lumia, Nokia, Rajala

Digiexpossa nähtyä, versio 2012

Lauantai 3.11.2012 klo 18:55 - Peter Forsgård

Parhaillaan on menossa vuotuinen Digiexpo Messukeskuksessa. Tänä vuonna parannausta oli ainakin kameraosastojen sijainti. Messukeskuksen laajennus toi Digiexpon alakertaan ja kamerat halliin 1. Aiemmin melkoista häiriötä aiheuttanut pelikonsolialue oli kokonaan toisessa hallissa ja hallissa 1 saattoi kuulla oman äänensä.

Aika pitkälle tämän vuotiset messut oli ilmeisesti tehty Rajalan ehdoilla, koska heillä oli valtava ja keskeinen osasto aivan hallin keskellä. Ei tuossa asiassa sinänsä mitään. He olivat järjestäneet hyvää ohjelmaa kahdelle eri lavalle. Itse kävin kuuntelemassa Pekka Potkan luennon Lightroom 4:sta. Hän kävi läpi yleisön toiveita. Potka esitteli nelosen uutuuksia, työnkulkua ja kohinan poistoa ym. Rajalalla oli aika vilskettä ja ilmeisesti kamerakalusto vaihtoi omistaa ihan kiitettävällä tahdilla.

Vaikka messuilla oli paljon myytävää, niin mukaan tarttui ainoastaan Tiina Puputin juuri ilmestynyt kirja Valo ja Valaisu.

valojavalaisu.png

Pikaisella vilkaisuna perusteella suositella, jos haluaa oppia valaisua. Kirjoitan tuosta kirjasta arvion kunhan olen sen ensin lukenut.

Messujen parasta antia ovat kuitenkin kollegoiden ja näytteilleasettajien tapaamiset ja heidän kanssaan käytävät keskustelut. Keskustelujen tuloksena syntyi vähän kaupallista tekemistäkin syksyksi ja ensi kevääksi.

Välineet eivät sinänsä minulle ole keskiössä, koska ne ja niiden ominaisuudet näkee verkossa. Tänä vielä erityisesti, koska uutuuksiin pääsin jo tutustumaan Photokinassa. Luonnollisesti kuva pitää ottaa, jos vastaan tulee jotain hauskaa:

canonm.png

Kuvassa on uusi Canon EOS M -kamera ja siinä kiinni 24mm elokuvaobjektiivi. Olisi hauska päästä testaamaan tuollaista yhdistelmää. :)

Messut ovat vielä huomenna sunnuntaina (4.11.) auki 10-17.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, digiexpo

Digiexpossa nähtyä ja koettua 2011

Sunnuntai 6.11.2011 klo 13:17 - Peter Forsgård

Digiexpo on tänä vuonna valokuvaajaystävällisempi kuin vuosiin. Suuret kameramerkit olivat hyvin esillä Rajala Proshopin suurella osastolla. Valokuva aiheisia luentoja oli enemmän. Messuille oli tuotu muutama valokuvaaja maailmalta kertomaan työstään ja näyttämään kuviaan. Siltä osin paras Digiexpo vuosiin. Ne esitykset, jotka kuuntelin keräsi varsin hyvän yleisön eli kysyntää on. Toivottavasti messunjärjestäjien linja jatkuu. Ammattilaispäivänä oli kaikki valmiina. Se oli tänä vuonna fiksusti perjanta aamupäivällä 9-12. Yleisölle messut aukesivat klo 12. Aika moni niistä asioista joita viime vuoden messuista moitin oli korjattu ehdottamaani suuntaan. 

Ehdottomasti parasta antia oli tanskalaisen Morten Rygaardin luento: Rock´n´Roll photography and Celebrity portraits. Rygaardin esitys tyyli on vauhdikas ja valokuvat suurista rocktähdistä ovat upeita. Hän myös demosi kuinka nopeasti ja yksinkertaisesti hän tekee muotokuvansa. Toisaalta kuvia näyttäessään hän kertoi kuinka tämän ja tämän kanssa oli koko päivä aikaa kuvata promokuvat...  Demoihin poimittiin yleisön joukosta vapaaehtoinsia malleja. Mallin päälle saatettiin yllättäen kaataa esim. siirappia jne. Tuskin mallit täysin tietämättömiä kuvauksen kulusta kuitenkaan olivat, vaikka näyttikin siltä että heidät poimittiin satunnaisesti yleisön joukosta. Rygaard kuvasi yhdellä flässillä nuo demokuvat. Flässi oli hänellä itsellään kädessä ja yhteydessä piuhalla kameraan. Kuvia ei näytetty demon aikana, joten oletettavaa on osan kuvan tunnelmasta syntyvän vasta kuvankäsittelyssä. Eikä siinä mitään, vedostaminen on osa prosessia.

Tänä vuonna myös katselin kameroita hiukan sillä silmällä. Vapaa-ajan kuvaamiseen ja myös katukuvaamiseen olen katsellut peilittömiä järkkäreitä. Pokkari tuntuu hiukan hankalalta ja työkäytössä olevia ei viitsi kanniskella aina mukanaan. Mielelläni olisin myös katsellut Canonin peilitöntä järkkäriä, mutta sellaistahan ei ole olemassa. Kiinnostavimmat minusta ovat Sony NEX7 ja Olympus Pen E-P3. Molempia ovat kolleegat kovasti kehuneet. Suoraan sanoen Pen tuntui huomattavasti paremmalta kädessä kuin Sony. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, koska kuvanlaatuerot ovat aika marginaalisia. Sonyssa on paremmat videokuvausominaisuudet kuin Olympuksessa ja se puoltaa Sonyn hankintaa. Video on niin tärkeä osa tekemistäni nykyään, että se on varsin tärkeä asia. Olympuksen micro 4/3 bajonetti mahdollistaa mös Panasonicin micro 4/3-objektiivienkäytön. 

Sitä kautta on laajemmat mahdollisuudet hommata sopiva ja valovoimainen normaalikakkula. Tuskin kovin montaa optiikkaa tulen mahdollisen rungon hankinnan lisäksi ostaamaan. Toki Sonyyn saa kiinni sovitteella lähes minkä optiikan tahansa, joten sekin on yksi mahdollisuus. Jokin manuaalitarkenteinen C/Y-bajonetilla oleva optiikka voisi käydä Sonyyn kivasti. Sony NEX7:ssa on erittäin hyvä etsin. OLED-tekniikalla toteuttu etsin on erinomainen. Olympukseen sen joutuisi hankkimaan erikseen ja se lisäisi kameran kokoa. Hankalia valintoja, koska en ole kovin innokas kameran ostaja. Haluan sellaisen jolla voin sitten kuvata riittävän monta vuotta eteenpäin. 

Ihan mielenkiintoista muuten, että vielä viime vuoden Digiexposta blogatessani kirjoitin: "Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta,..." Näin se mieli voi muuttua, kun kollegat vakuuttelevat ja kehuvat... :D

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Rygaard Morten, Sony, Olympus, Canon, Panasonic, micro four thirds

Digiexpossa nähtyä...

Perjantai 5.11.2010 klo 8:43 - Peter Forsgård

Valokuvaajalle Digiexpo ei tarjoa juuri mitään. Kuten jo vuosi sitten bloggauksessani samasta aiheesta totesin, on kyse kodinelektroniikka- ja pelimessuista. 

Valokuvaukseen liittyviä osastoja oli aika niukasti. Kamera-lehti oli hyvin ja näkyvästi esillä. Vuoden Luontokuvat eivät vielä eilen ammattilaispäivänä olleet esillä (viime vuotinen toistui tässäkin #fail). Kameran valmistajista vain Nikon ja Olympus olivat isommin esillä. Samsungia oli Hirvoxin isolla osastolla ja Sonylla oli pokkareita ja videokameroita jonkin verran näytillä. Epsonilla jotain tulostukseen liittyvää, vaikka pääpaino olikin tykeissä ja kotiteattereissa.

Luulisi, että pokkareiden kanssa kannattaisi Canonin ja Panasonicin kanssa olla myös mukana. Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta, on se kuitenkin nuoremmalle sukupolvelle merkittävä brändi. Playstation on tuttu ja sitä kautta Sony. Se varmasti vaikuttaa Sonyn maineesen kamerana. Tähän huomatus: Sonyn kameroissa ei ole mitää vikaa, vaan ajatus siitä kameramerkkinä ei vain istu omaan päähäni ja se on ainoastaan oma vikani :). Käpistelin eilen messuilla kolleegani Sony NEX5:sta. Sen hiukan oudosta ulkomuodosta huolimatta, se istui erinomaisesti käteen. Kuvan jäljessäkään ei kuulemma ole moittimista. 

Docendon osastolta jäi käteen Mikko Hietaharjun Kuuntele kuvaa -kirja. Kirjassa annetaan näkökulmia kuvan tulkintaan. Sen takakannessa on lause: "Valokuvan kieli rakentuu valon, ajan ja tilan perussäätöjen hallinnasta". Kirjan mukana on myös äänimaailma CD. Tämä kirja voisi toimia varsin hyvin eKirjana, jos kerran musiikkiakin mukana.

Digiexposta vielä sen verran, että ohjelmaa kuvaukseen liittyen messuilla toki on. Perjantaina klo 16.00 on Nikon school: Vinkkejä kuvaamiseen järkkäreillä, 16:30 Asko Vivolin kertoo skannaamisesta jne... Ohjelma löytyy täältä.

Aikaisempia bloggauksia edellisvuosien Digiexpoista.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Kameralehti, Nikon, Olympus, Canon, Panasonic, Sony, Docendo, Hietaharju Mikko

Kuva & Kamera messuilla nähtyä ja kuultua

Sunnuntai 11.4.2010 klo 22:19 - Peter Forsgård

Kuva & Kamera messuilla tuli tänä vuonna vietettyä enemmän aikaa kuin normaalisti. Viikonlopun aikana olleet neljä esitystäni piti siitä huolen.

Mitään järisyttävää uutta en nähnyt, enkä itseasiassa kyllä odottanutkaan näkeväni. Palj on mielenkiintoista kuitenkin oli esillä, joten siellä käytetty aika ei suinkaan ollut turhaa. Härpäkkeiden lisäksi messuilla tapasin paljon vanhoja tuttuja ja kollegoita, joten aika kului varsin mukavasti.

Ferinkuvalla kiinnostaavaa oli heidän Fotosec kuvat. Siinä mustesuihkulla tulostettu kuva kiinnitetään akryylilasiin. Akryylin paksuus vaihtelee muutamasta millistä useamman sentin paksuuteen. Paksu akryyli kuvan päällä tekee kuvasta todella mielenkiintoisen näköisen.

Muut kiinnostavat tuotteet liittyivät videokuvaamiseen. Aivan niin paljon siihen liittyvää kalustoa ei ollut esillä kuin kuvittelin. Suomalainen rigejä tekevä HanGrip ei ollut varsinaisesti mukana messuilla, mutta heidän tuotteitaan oli esillä Digivideoyhdistyksen osastolla.

Valokuvia oli mm. Samsungin osastolla, jossa oli valokuvaaja Jesse Terhon ottamia muotokuvia uudella Samsungin NX10 järkkärillä. Vuoden muotokuvat olivat myös näytillä, osastoa en valitettavasti muista.

Luentotarjonta oli varsin kattava. Lauantaina kävin kuuntelemassa Juha Suonpään esityksen - Miten valokuvastaa tehdään taidetta. Esitys oli juuri niin provosoiva kuin olin etukäteen kuullut. Hyvässä ja humoristessa hengessä toki, mistään änkyröinnistä ei ole kyse. Suonpää kävi läpi luontokuvaan ja taidekuvaan liittyviä sopimuksen alaisia asioita. Hän näytti valtavan määrän kuvia joita hän kävi läpi ja kertoi niiden kautta niistä sopimuksista, joita luonto- ja taidekuvan sisällä on tehty. Sopimus tarkoittaa siis vallitsevaa käsitystä siitä, mikä on hyväksyttävä luonto- ja taidekuva. Lyhyesti ja kiteytetysti tunnin esitys: valokuvasta tulee taidekuva, kun taide yhteisö antaa sille merkityksiä joiden kautta se voidaan tulkita taiteeksi. 

Sunnuntaiaamuna kuuntelin Flatlight Films porukan esitystä Olympuksen iSpeed -kamerasta ja videokuvaamisesta Olympuksen Pen kameralla. ISpeed kykenee 2000 fps, hd-laadulla. Varsin näyttäviä hidastuksia sillä siis aikaan. Pen E-P2 kameran ominaisuuksia myös käytiin läpi ja sen hyötyjä videokuvauksessa.

Omat esityksen menivät ihan ok. Lauantaina sali täyttyi ja kaikki eivät mahtuneet istumaan. Sunnuntaina väkeä oli aavistuksen vähemmän, tosin esityskin oli suuremmassa salissa, joten ihan varma tuosta väkimäärästä en voi olla. Lauantaina Parempia kuvia esityksen jälkeen Canonin osastolla olleet kirjat myytiin loppuun. Canonhan oli Topshotin suurella osastolla yhtenä laitevalmistajana. Sunnuntaina esitystä kuulevat eivät siis voineet ostaa kirjaa, vaan he joutuvat odottamaan, että se postitetaan heille jälkikäteen. Siinä mielessä oikeastaan voisi sanoa, että esitykset olivat erittäin onnistuneet. Täyttivät tehtävänsä.

Kuvalon tietoiskuissa oli varsinkin sunnuntaina hyvin väkeä. Kuvalo lanseerasi messuilla ammattikuvaajille suunnatun Pro palvelun.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Kuva & Kamera, Digivideoyhdistys, Ferin kuva, HanGrip, Fotosec, Terho Jesse, Flatlight Films, Olympus, Suonpaa Juha, Canon, Kuvalo, Parempia kuvia

Digiexpossa nähtyä....

Perjantai 30.10.2009 klo 8:02 - Peter Forsgård

... tai oikeastaan näkemättä jäänyttä.

Varsin vaisu on tämän vuoden Digiexpo valokuvaajan kannalta. Toisaalta odotuksetkaan eivät ole kovin korkealla, koska Digiexpo on lähinnä laitemessut. Pelien ja kodin elektroniikan osuus on suuri.

Ainoat esillä olevat kuvat olivat Vuoden luontokuvat ja niistäkin eilen ammattilaipäivillä surin osa oli vielä ripustamatta. Rajalan valtava osasto ammotti tyhjyyttään. Tavarat olivat kuulemma vielä myymälässä. Suurista kameran valmistajista paikalla ollivat Nikon, Sony ja Olympus. Canon on mukana Rajalan osastolla, siis kunhan Rajala saa kamerat tuotua paikalle. Panasonic on mukana myös Rajalan osastolla, mutta mitä siellä on ja tulee olemaan jäi hämärän peittoon.

Kiinnostavin oli Docendon Kuvatkirjaksi -osasto. Esillä oli paljon erilaisia esimerkkejä jo tehdyistä kirjoista. Malleja on useita ja kirjat olivat erittäin laadukkaita. Painojälki oli varsin upea ja kuvat tulevat edukseen. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Kuvakirjat ovat valtava potentiaalinen bisnes kuvanvalistamoille ja kirjapainoille. Tuolta saralta löytyy se bisnes perinteisten paperikuvien tilalle.

Itse olen tulostanut valokuvakirjoja ja tehnyt ne Unibindin liimasidonnalla. Se on varsin näppärä tapa esim. hääkirjoille ym. Käsityönä tehtävän kirjan hinta tulostuksineen ja sen viemä aika nostaa hinnan vaan aika korkeaksi. Sillä hinnalla menekki ei ole kovin suuri. Kuvat kirjaksi voisi olla hyvä vaihtoehto. Tulostukseen käytetty aika säätäminen jää väliin. Etuna tosin Unibindissa on mahdollisuus erilaisiin paperivaihtoehtoihin. Taidepaperit ovat mahdollisia.

Print on demand -palvelu on varsin kätevää, koska kirjoja voi tilata kysynnän mukaan ja niitä ei tarvitse makuuttaa varastoissa. Tällä hetkellä suurin osa kuvakirjoista tulostetaan ulkomailla ja Kuvatkirjaksi -palvelun kirjat käsittääkseni tulostetaan Suomessa. Sekin on hyvä asia. Docendolla oli muutamia kirjoja varsin edullisesti, Petteri Järvisen Digiarkistointi -kirja tarttui mukaan 29,- hinnalla.

Ainoa miinuspuoli on Docendon kuuluminen Sanoma-konserniin.... Se hiukan jarruttaa kokeilemisen haluani... 

Bookmark and Share Subscribe

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo

Nordic sitä ja Nordic tätä... miten käy palvelun?

Maanantai 3.11.2008 klo 19:17 - Peter Forsgård

Digiexpossa ihmettelin, miksei Panasonic ollut mukana ollenkaan. Onhan heillä tuotteita aika moneen lähtöön, littutelkkareita, Blu-ray- ja DVD-soittimia sekä ne kamerat.

Todennäköisesti syynä on se, että Panasonicin maahantuonti on nykyään Ruotsissa. Aiemminhan se oli Kaukomarkkinoilla ja sen jälkeen jonkin aikaa Panasonic Finlandilla. Nyt koko rumbaa hoitaa Panasonic Nordic Ruotsista. Ilmeisesti suomalaiset messut eivät ole riittävän merkittävät ruotsalaisille.

Muutenkin tuo kehitys, jossa Suomen markkinat yhdistetään Nordiciin suoraan, on harmittava. Tokihan se ei ole suomalaisten vika sinänsä, päätökset noista tehdään kaukana meistä. Ilmeisesti Japanissa nähdään, että Nordic on yhtenäinen ja homogeeninen markkina-alue. Vähän niin kuin mekin kuvittelemme esim. Aasian olevan yksi iso markkina-alue, vaikka siellä on vähintään yhtä paljon erilaisia ja pieniä markkinoita. Aivan kuten on Euroopassakin.

Muutama muu huomio markkinaosuuksista Suomessa. Nopealla ja hyvin epätieteellisellä tutkimisella näyttää siltä, että ne tuotemerkit, joilla on oma edustus Suomessa pärjäävät markkinaosuuksissa täällä parhaiten. Tuohan nyt ei varmaan yllätä ketään. Suurten elektroniikkavalmistajien kannalta tuolla tuskin todellisuudessa on kovin suurta merkitystä. Markkinamme on suhteellisen pieni. Sitä pienentää vielä se, että aika moni tilaa tuotteita esim. Saksasta verkkokaupoista. Minusta mitään mitä Suomesta saa, ei tulisi tilata ulkomailta. Se ei pelkästään vaikuta tässä käsiteltävään asiaan, vaan myös kauppojen ja palvelun olemassa oloon. Tähän jälkimmäiseen se vaikuttaa paljon voimakkaammin. Samoista syistä tulisi suosia tuotteita ja palveluita, joilla on edustus Suomessa ja niin ettei sitä johdeta Ruotsista käsin. Tämä vaikuttaa myös niihin työpaikkoihin ja tuotteisiin liittyvään palveluun täällä.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Panasonic

Digiexpossa nähtyä

Sunnuntai 2.11.2008 klo 10:13 - Peter Forsgård

digiexpo.jpgOmalta osaltani Digiexpon kohokohta oli torstaina, kun saimme Kolarin Jukan kanssa uuden kirjamme käteen. Tuntui hienolta nähdä se valmiina loppukesän ja syksyn vääntämisen jälkeen. Tällä hetkellä kirjaa saa vain kylkiäisenä ostaessaan Digiexposta Rajalan myyntipisteestä Canonin osastolta EOS-digijärkkärin tai Canon optiikkaa. Myöhemmin se tulee my ös yleiseen myyntiin kirjakauppoihin.

Printtereitä katselin vähän tarkemmin. Suunnitelmissa on jonkinlaisen A3+ tulostimen hankinta studiolle. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Canon 9500 ja Epsonin R2880. Canonin testaamisesta sain jo sovittuakin. Aika paljon ovat tulostimet menneet eteenpäin muutamassa vuodessa. Kuvanlaatu ja tulostusmateriaalien laajuus on parantunut. Printtien kestävyys on ollut jo pitkään huomattavasti parempaa kuin hopeamenetemällä tehtyjen kuvien. Pigmenttimuisteilla ja happovapailla arkistokelpoisilla papereilla päästään jopa 200v säilyvyyteen. Museostandardi taitaa olla 150v. Kestävyys on yksi erittäin tärkeä ominaisuus, kun toimittaa printtejä asiakkaalle. Myös omissa näyttelyprojekteissa tuo ominaisuus on tärkeä.

Kameroita en hirveästi hypistellyt. Canonin uudet olen jo nähnyt ja hiukan testaillutkin. Kovasti tuntui uusi 5D Mark II yleisöä kiinnostavan. Samoin Nikonin uutuuksien ympärillä kävi porukkaa. Nikonilla on myös näppärä kennonputsauspalvelu. Sony on myös vahvasti tullut kameramarkkinoille. Ihmettelin vain miksei Panasonicia näkynyt uuen G1:sensä kanssa. 

Ohjelmaa noilla messuilla saisi olla enemmän. Kaipaan pieniä demoja eri valmistajien osastoilla. Viime vuonna taisi ainakin Nikonilla olla langattomien flässien esittelyä ja demoja ym. Vaikka Digiexpo onkin pääasiassa härpäkemessut, niin luulisi niihin härpäkkeisiin liittyvien demojen olevan yleisöä kiinnostavia.

Kameralehdellä on kansikuvakilpailu (huom. linkki johtaa pdf:ään). Se oli hauska idea. Voit viedä ottamasi kuvan Kameralehden osastolle ja he tulostavat sen Kameralehden kanneksi. Sen yhteydessä on myös kansikuvakilpailu. Lukijat voivat Kameralehden nettisivuilla äänestää Joulukuun numeron kannen.

Ainoa häiritsevä tekijä messuilla ovat ne karmivat kuraåke- ei kun siis karaoke-pelit. Liian suurella volyymillä karmeaa laulua....

edit (2.11.2008 klo 10.35):

Meinasikin kokonaan unohtua, että mukaan tarttui Docendon kustantama "2000-luvun Hedgecoen" Michael Freemanin uusin kirja, Mestarikuvaajan 101 digikuvausvinkkiä. Siihen on kerätty erilaisia vinkkejä valokuvaamisesta hyvin selkeisiin aukeaman tai sivun mittaisiin ohjeisiin. Kirjaan kannattaa ehdottomasti tutustua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvausmessut, Digiexpo, Canon EOS, Canon 5D Mark II, Epson, Panasonic G1, Panasonic, Nikon, Kamera-lehti, Docendo, Freeman Michael, Parempia kuvia, Kolari Jukka

Parempia kuvia...

Torstai 30.10.2008 klo 21:39 - Peter Forsgård

eos_kansi.jpg...Canon EOS järjestelmäkameralla -kirja julkistettiin tänään Digiexpossa. Se on Jukka Kolarin ja minun kirjoittama kirja Canon EOS-kameroiden käytöstä. Kirjassa on toki paljon yleistä valokuvauksesta, joten sen lukeminen voi olla hyödyllistä myös niille jotka eivät kuvaa Canonilla. Kirja on alunperin tehty Venäjän markkinoille, mutta siitä tulee myös suomenkielinen painos täällä myyntin. Venäjällä kirja ei ole myynnissä, vaan se annetaan kaikille 450D ja 1000D:n ostajille.

Kirjantekoprosessi on ollut mielenkiintoinen. Yh teistyö y stäväni Jukka Kolarin, erittäin kokeneen tietokirjailijan, kanssa on ollut hienoa. Olen oppinut paljon kirjatekoprosessin aikana. Erityisen tyytyväinen olen kirjan taittoon. Heikki Pälviä on tehnyt loistavan työn taittaessaan kirjan. Kirjan koko on sellainen, että taitto on ollut todellinen haaste. Kirja on raikkaan ja ilmavan oloinen. Painojälki on myös erinomainen, Saarijärvi offset on tehnyt hyvää työtä.

Digiexpossa kirja annetaan Canon messuosastolla olevalta Rajalan myyntipisteestä EOS-järkkärin tai Canon-objektiivin ostaville. Ihan tarkkaan en osaa sanoa mitä runkoja ja objektiiveja se koskee, mutta Digixposta kannattaa Rajalalta kysellä. Myöhemmin kirja tulee myös kirjakauppoihin myyntiin.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kirja, Canon EOS, Parempia kuvia, Digiexpo, Kolari Jukka

Valokuvauksen tulevaisuudesta

Tiistai 24.4.2007 klo 21:33 - Peter Forsgård

No otsikko on ehkä aavistuksen laajasti ajateltu. Digital Journalistin Dirck Halsteadt kirjoitti huhtikuun numeron pääkirjoituksessa videokuvan läpimurrosta kuvajournalismissa. Halsteadt puhuu seuraavasta "maanjäristyksestä" valokuvauksessa, videofilmiltä otetut stillkuvat korvaavat perinteiset kuvat viimeistään kymmenen vuoden päästä. Esimerkkinä hänellä on Dallas Morning Newsin kuvaajat, jotka jo nyt kuvaavat HD-videolle. HD-videon 2 miljoonan pikselin kuvasta interpoloidaan heidän itsensä kehittämällä a lgoritmilla peräti 16 miljoonan pikselin kuva. (kuulostaa hiukan huhtikuun 1:sen päivän jutulta). Linkki algoritmisoftasta kertovaan juttuun. Sieltä voi myös ladata D2 VoodooTool-softan. Dallas News jakaa sen open source-periaatteella. Softa on käsittääkseni vain Macille.

Yleensä ennustaminen on kohtuullisen vaikeata, etenkin tulevaisuuden. Mutta täytyy myöntää, että tuossa Halsteadin ennustuksessa voi olla hyvinkin perää. Laitteiden kehittyessä ja tarkkuuksien parantuessa on hyvinkin mahdollista, että näin käy. Etenkin kun verkkolehtien suosio on kasvussa. Samasta materiaalista saadaan verkkosivuille hyvin soveltuva videoklippi. Kuvajournalistit kuvaavat tilanteen kuten ennenkin, mutta HD-videolla tai jollakin combokameralla. Minusta tämä kehitys on varsin mielenkiintoinen (siis mikäli näin käy). Onhan nyt jo audioslideshow hyvinkin laajassa käytössä monissa online-medioissa. Ihmettelen edelleen, ettei niitä juuri suomalaisissa medioissa näy...

Kuten Halstead lopuksi kirjoittaa, kuvattiin sitten millä/miten tahansa ammattitaitoa silti tarvitaan. Voidaan jopa sanoa, että videolle kuvatessa sitä ammattitaitoa tarvitaan vielä enemmän. Videolle tallentaminen tuo lisä ulottuvuuden kuvaamiseen.

Concerning Photography-blogista voit lukea hiukan sarkastisen oloisen vastineen Halsteadin kirjoitukseen. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, videokuvaus, Digital Journalist

Digillä kuvaaminen on edullista... :)

Torstai 25.1.2007 klo 16:22 - Peter Forsgård

Katselin pienellä ohjelman pätkällä kuinka monta kertaa kamerani suljin on räpsähtänyt. Ohjelma näytti 7904 kertaa. Hiukan ihmettelin luvun pienuutta ja ajattelin laskurin menneen ympäri eli oikea lukema onkin 107904. Se taasen tuntui aika suurelta, joten piti hiukan selvittää asiaa. Huomasin exif-tietoja kaivaessani, että 27.10.06 laskuri on nollautunut kesken kuvauksen. Lukema näytti silloin 65535. Mistähän moinen nollantuminen johtuu? Jos joku tietää,  laittakaa mailia (peter@peterforsgard.com)

Suljin on siis räpsähtänyt 73429 kertaa. Tuo on siis huhtikuusta 2004 tähän päivään. K amera on ollut minulla noin 33 kuukautta. Lukemista saa siis yhden kuukauden kuvamääräksi n. 2225. Päivää kohden siis n. 74 kuvaa. Mukana ei ole kakkoskameralla otetut kuvat.

Digillä tulee kuvattua enemmän, mutta toisaalta keikoilla tarvitsee ottaa vähemmän kuvia, koska ne voi käydä läpi samantien. Varmuuden vuoksi ei tarvitse ottaa yhtään kuvaa. Ennen saatettiin ottaa kaikki kahdelle eri filmille. Aina oli nimittäin mahdollista, että kehitys sössii filkan. Saattoi myös olla, että kuvattiin sekä mustavalkoista ja väriä. Nyt saman voi tehdä kuvaamalla kahdelle kortille yhtä aikaa tai ottaa varmuuskopiot muistikorteista samantien.

Kuvausmäärät vaan tulivat sikäli mieleen, että mitä olisi maksanut jos nuo kaikki yli 73000 kuvaa olisi kuvattu esim. dialle. Ennen digiin siirtymistä kuvasin 6X7 dialle lähes kaiken. Tuo tarkoittaisi siis 7300 diafilmiä. Yhteen rullaanhan meni muistaakseni 10 ruutua.

Rullafilmi kehityksineen maksaa arviolta 10€ tai vähän enemmän. Hintaa siis kertyisi huimat 73.000€. Kinodialle (36-kuvaa per rulla)tuo kaikki tuo kuvaaminen maksaisi vähän yli 20.000€.

Nuo summat ovat huimia, mutta tietenkään ihan noin yksioikoisesti asiaa ei voi tulkita. Laskelma on enemmänkin hupia, mutta toisaalta totta toinen puoli. Vaikka kuvausmäärät pudottaisi puoleen eli laskisi arviolta, että digikuvaaminen on kaksinkertaistanut kuvien määrän. Olisi summat silti aika kovia. Yli 10.000€ kinofilmille kuvatessa.

No kuten sanoin kaikki nämä laskelmat ovat hupia ja jne., mutta mielenkiintoisia kuitenkin. :) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, digi, kamerat

Valokuva vai printti?

Lauantai 26.11.2005 - Peter Forsgård

Aika ajoin tulee katsastettua eri lehtipisteiden valokuvauslehti valikoimaa. Akateeminen kirjakauppa on tässä suhteessa loistava paikka. Siellä valikoima on varsin kattava ja mikä parasta uusia valokuvausalanlehtiä tulee valikoimaan silloin tällöin.

Käsiini tarttui viime viikolla Silvershotz. Sen kannessa on sisällöstä kertova lause: The International Journal of Fine Art Photography. Lehti on täysin mustavalkoiseen kuvaamiseen ja vedostamiseen erikoistunut, tai ainakin tämä numero oli. Lehdessä esitellään kuvaajia ja heidän töitään ja ajatuksiaan. Yhtään laite esittelyä ei ollut, hyvä niin... :)

Volume 3 Edition 4:ssä oli monta mielenkiintoista juttua. Yksi kappale kuitenkin nousi esiin, Andy Cross kirjoitti:" At this point I Should clarify the differences between terms photography and print. t be called a photograph means that the substrate carring the image has been some point in its life sensitive to light. A gelatine silver photograph fits into this category. The substrates supporting inkjet prints orlitographic prints have never been light sensitive and should not be called photographs. "

Suomeksi sanottuna lyhyesti digitaalisella kameralla ja mustesuihkarilla tulostettu on printti ei photograph. Toisin sanoen suuri osa valokuvaajista ovatkin printtaajia.. :).

Andy Crossin juttu oli muutenkin varsin mielenkiintoinen. Hän kuvaa filmille ja skannaa kuvat ja tekee kaiken käsittelyn Photoshopilla. Kuva tulostetaan perinteiselle filmille ja vedostetaan sellaisenaan hopea menetelmällä. Vedostus vaiheessa ei siis enää tehdä huiskutuksia varjostuksia ym. Hän on siis valokuvaaja vaikka kuva tehdäänkin Photoshopissa valmiiksi.

Kannattaa tutustua kyseisen lehteen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, printti, filmi, digi, Silvershotz, Cross Andy

Sukupolvien välinen kuilu vai jotain muuta?

Tiistai 1.11.2005 - Peter Forsgård

Aika ajoin tulee vastaan eri yhteyksissä ihmisten kielteinen suhtautuminen uutta kohtaan. Kaikilla elämän aloilla se tulee vastaan. Viime aikoina valokuvauksen osalta on kuullut kommenttia "ennen oli niin paljon paremmin kun tehtiin niin ja näin". Ihmisessä on varmasti joku oman ajan glorifiointia ohjaava geeni.

Valokuvauksen kehittyessä ja muuttuessa kaikkina aikoina on vastustettu uutuuksia. Aikalaiskirjoituksista voi lukea kuinka vuosisadan vaihteessa paheksuttiin uusia pienkameroita. Vastustajien mielestä ne romuttivat valokuvan, koska monien mielestä oikeat valokuvat olivat niitä "kolmijalkamiesten" ottamia otoksia suurilla kameroillaan. Keskustelu on kirjoituksista saamani käsityksen mukaan ihan samanlaista kuin nykyään. Nyt sata vuotta myöhemmin "vastakkain" ovat filmi ja digi. Pienkameroita vastaan argumentointiin ihan samoin kuin nyt osa vastustaa digiä ja sen tuomaa mahdollisuutta.

Todellisuudessa uusi koetaan uhkana. Minusta uusi pitäisi pikemmitenkin nähdä mahdollisuutena. Muistettava myöskin se ettei usi suinkaan tarkoita sitä että vanhasta tulisi kerta heitolla huono. Se on hyvä muistaa myös kun uusia malleja kameroista tulee markinoille... :) Aina toki uuteen liittyy ylilyöntejä ja niitä jotka uskovat uutuuden kaikki voipaisuuteen. Toki haluan korostaa, ettei suinkaan kaikki uusi aina osoittaidu hyväksi. Positiivisempaa asenatta toki silti voi viljellä.

Ammattikuvaajalle digi on tuonut mahdollisuuden ottaa koko kuvan prosessi haltuunsa. Ihan kuin ennen vanhaan.. ;)... kuvattiin mustavalkoiselle ja illat kehitettiin ja vedostettiin. Väli vaiheen aikana suurin osa kuvista kehitettiin ja vedostettiin ilman kuvaajan ohjeistusta tai panosta.

.............................................................................

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, digi, filmi