My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Ennustuksia vuodelle 2014 ja vähän kurkkimista taakse päin.

Torstai 2.1.2014 klo 15:30 - Peter Forsgård

Ennen kuin "ennustan" taas tulevaisuutta kurkkaan hiukan menneeseen vuoteen.

Vuosi 2013 oli ammatillisesti varsin kaksijakoinen. Alkuvuosi ei ollut mitenkään erityisen hyvä, mutta sitten vastaavasti syksyllä tilanne muuttui merkittävästi parempaan. On sitten toinen asia indikoisiko se jotain tulevasta. Työtilanne menee aika paljon sykleissä. Alkuvuoden suhteen on optimistinen tunne, muutama suhteellisen isoon tarjouspyyntön on vastattu ja toteutuessaan työllistäisivät mukavasti.

Viime keväänä päätin myös luopua kiinteästä studiotilasta. Olin tilasta luopumista pitkään jo suunnittelut, mutta keväällä sen päätöksen vihdoin tein. Päätös oli hyvä. Moni asia on muuttunut sinä aikana kun käytin sitä työhuoneena ja kuvausstudiona. Videokuvaaminen on lisääntynyt valtavasti ja studioni ei tilana oikein ollut siihen soveltuva. Katutasossa olevan tilaan ulkoa tuleva meteli oli äänen kannalta haastavaa. Varsinkin kun studion edusta on koululaisten kulkureitti ja kolinaa oli sen mukainen. Tottakai myös taloudellisesti oli järkevää luopua kalliista varastosta, jolaiseksi se oikeastaan jäi. Samaan aikaan kotona asuvien lapsien määrä väheni nollaan, niin tyhjiä huoneitakin oli tarjolla työhuoneeksi. Katsotaan mitä tämä vuosi tuo tältä osin tullessaan. Sopivan tilan löytyessä oikeasta paikasta, niin harkitaan.

Toinen koko alaa positiivisesti koskeva asia on selkeä piristyminen kuvajournalismin alalla. Näyttää ainakin että ollaan päästy pahimman yli siinä mielessä, että parhaimmille näyttäisi töitä riittävän. Monet heistä ovat ottaneet ohjat omiin käsiin, mm. 11-ryhmä jne. Se on juuri sitä mitä valokuvaus kaipaa, uutta tekemisen meininkiä.

Kuvajournalismi on myös jotain muuta kuin painettu kuva lehdessä. Nyt en ota kantaa onko asia hyvä vai huono asia. Sen ymmärtäminen on olennaista, jos sitä haluaa työkseen tehdä ja saada siitä elantonsa. Jotenkin on sellainen tunne siitä mitä on nähnyt, että tunnelin päässä oleva valo ei ole vastaan tuleva juna. Osasyynä tähän voi olla myös se, että nuorempi sukupolvi on tottunut freetyöhön ja omaksunut sen tavan tehdä. Nykytilanne ei sinänsä ole muutos heille, onhan tätä jo kestänyt useita vuosia. Vanhemmalle kuukausipalkkaan ja vakityöhön tottuneelle kuvaajalle ja vain kuvausta tehneelle muutos on ollut raju. Vaikka jokaiselle asiasta kärsineelle muutos on aivan varmasti henkilökohtainen tragedia, niin koko allalle muutos tekee hyvää. Vanhat ummehtuneen käytännöt ovat tuulettuneet?

Toivottavasti tuo positiivinen vire jatkuu.

Omalta osaltani on paljon kiinni itsestäni miten asiat lähtevät alkuvuonna luistamaan, kuten aiemmin totesin on mielenkiintoisia mahdollisuuksia edessä. Jos ei juuri noita, niin sitten jotain muuta mielenkiintoista. Kuvauskoulut ovat edelleen keväällä ohjelmassa ja vedän niitä sekä täällä Helsingissä että Lahdessa. Muille paikkakunnille on hommattu eri kouluttajat. Toisin sanoen Kuvauskoulut ovat laajentuneet merkittävästi. Kiinnostava kokonaisuus kaikenkaikkiaan. Niistä tunnelmista ja kuvauskoulusta noin yleensäkin blogasin aiemmin joulukuussa.

Videokuvausten osalta tuntuu, että olen tienhaarassa ja päätöksiä suunnasta pitäisi tehdä. Toki samaa polkua voi jatkaa, mutta se on aina vähän riskaabelia pitäytyä vanhassa. Jotain uutta pitää aina keksiä. Jännää tosin, että siinäkin on oma riskinsä. Osa siitä uudesta voi vaatia kalustoinvestointeja jne. Siinäkin on paljon vaihtoehtoja. Tänä vuonna nähdään alkusoitto siitä miten 4K tulee lisääntymään, vai tuleeko? Monet kamerat tallentavat kuvaa jo 4K resoluutiolla, mutta kuinka yleiseksi se tulee on sitten toinen juttu. Mielenkiintoinen tuohon liittyvä asia H.265 -pakkaustavan kehittäminen. Se pystyy pakkaamaan 4K kokoista ja Prores 4444 laatuista kuvaa merkittävästi paremmin kuin tähän asti. Koko on ollut 1% siitä mitä ProRes 4444 laatu nyt vaatii. Käytännössä se tarkoittaa, että ei mene kauaa kun kännykät kuvaavat 4K-videota ilman merkittävää laadun heikentymistä. Netflixistä aloittaa ensi vuonna näyttämään 4K tasoista kuvaa. Suosittu House of Cardsin toinen tuotantokausi on myös tarjolla 4K-versiona. Toinen asia on sitten kuinka monella on siihen kykenevä näyttö. Se indikoi kuitenkin tulevaa. 

Ensi syksynä on taas Photokina ja se saa laitevalmistajat esittelemäänjotain uutta. Suurin kiinnostus kohdistuu kahteen suureen, Canoniin ja Nikoniin. Tuleeko näiltä kahdelta peilittömät kamerat vastaamaan Sonyn ja Olympuksen haasteeseen? Toistaiseksi  C ja N ovat olet tässä luokassa haastajia. Viime vuodet ovat varmasti olleet taloudellisesti haastavia kaikille perinteisille kameranvalmistajile. Haastajia on tullut useasta suunnasta. Kännykät ovat haastaneet sekä halvimmat pokkarit, että halvimmat videokamerat. Actioncamit, GoPro etunenässä, ovat myös hämmentäneet markkinoita. Suhteellisen uudet pelurit kuten Samsung ja Sony ovat myös ottaneet omansa markkinoista. Viime aikaisten tietojen mukaan Olympus on saanut kamerapuolen kannattavaksi. Syynä varmaankin varsin onnistuneet micro4/3 kamerat. Sony taas innovoi hyvin mielenkiintoisia tuotteita ja saa ne myös myyntiin. Nähtäväksi tosin jää miten ne oikeasti otetaan vastaan markkinoilla eli myydänkö niitä riittävästi. Canonilla selkänojana taitaa olla videokamerat, siis lähinnä Cinema-EOS -sarja. Mielenkiintoisin tilanne on Nikonilla. Miten pärjäävät kovenevilla markkinoilla? Veikkaan Nikonin ja Panasonicin olevan suurimmissa haasteissa. Onko näillä kahdella takataskussa jotain mullistavaa esiteltäväksi Photokinassa? Toivotaan niin, koska muuten voi olla vaarana jäädä jalkoihin. 

Oikein Hyvää ja Kuvauksellista Uutta Vuotta 2014! Tehdään siitä yhdessä hyvä vuosi!

4 kommenttia . Avainsanat: Valokuvaus, ennustus

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuonna 2013

Maanantai 31.12.2012 klo 17:00 - Peter Forsgård

Taas on se aika vuodesta kun vanha vuosi väistyy ja uusi astuu esiin. Tapani mukaan olen vuoden vaihteessa blogannut hiukan menneestä vuodesta ja ennustellut mitä uusi vuosi tuo tullessaan.

Tämän vuoden puhutuimpia aiheita valokuvauksen saralla on varmasti ollut free-kuvaajien tilanne ja lehtitalojen sopimus, etenkin Sanomien. Valoa on ehkä näkyvissä, sillä huhuja mahdollisuudesta tehdä muutoksia sopimukseen on kuulunut. Mielenkiintoista nähdä miten tuo asia etenee ensi vuoden aikana. Uskon, että tuon suhteen pästään johonkin ratkaisuun. Joka tapauksessa pitää aika monen valokuvaajan miettiä miten tulevaisuudessa toimii. Syntyykö meille agentuureja, kuvaajien yhteenliittymiä ym. Jotain on jo syntynyt mm. Keksi. Sieltä löytyy useita suomalaisia eturivin valokuvaajia. Minusta tuo on hyvää kehitystä.   

Mielenkiintoista on nähdä ja kuulla miten suomalainen Scoopshotin Pro -versio ottaa tuulta alleen. Se lanseerattiin tuossa hiljattain. Fokus heillä taitaa olla USA:ssa. Olisikohan niin, että suomalainen media ei sittenkään halunnut olla edelläkävijä. No se nyt ei toisaalta olisi yllätys... Ihan kivasti se lanseeraus sai rapakon takana julkisuutta. Muutamia linkkejä aiheeseen, josta kirjoittivat mm. Journalism.co.uk, The Next Web ja Arctic Startup. Tosiaan tuota on mielenkiintoista seurata ja itsekin olen tuonne jo aikaa sitten beta-vaiheessa rekisteröitynyt. Portfoliossa ei tosin vielä ainakaan ole yhtään kuvaa, mutta eiköhän tuonkin suhteenkin jotain tapahdu. 

Reuters laittoi Lontoon Olympialaisten kuvia näyttille upean applikaation kautta. Blogasin aiheesta elokuussa. Tuossa hienoa on, että valokuvaaja on keskiössä. Tuonkaltaisten esitystapojen soisi yleistyvän. Tuollainen sopisi varsin hyvin myös muiden kuin urheilutapahtumien esitysmuodoksi. HTML5-koodilla tehty ei edes olisi riippuvainen Applen Appstoresta. Se vaatii toki valokuvaajalta uudenlaisia taitoja, jotta tarinankerronta sujuu myös useammalla kuvalla ja myös äänellä ja videolla. Sikäli mikäli ne haluaa noihin yhdistää. Yhden kuvan tarinat ovat toki taito sinänsä ja siinä lehtikuvaajat ovat omimmillaan tai ainakin pitäisi olla. Se että tulee jotain uutta ei suinkaan poista sitä vanhaa tapaa kertoa.

Videokuvaaminen on jo ehdottomasti osa valokuvaajan työtä tai ainakin sen ymmärtäminen. Sanon tuon siksi, että videomuodossa oleva viestintä tulee lisääntymään entisestään ja joku ne videot tekee. Minusta tuossa on hyvä siivu myös valokuvaajille. Siksipä kommentoin myös videokuvauksen kehitystä tai oikeastaan niiden laitteiden kehitystä. Liikkuvassa kuvassa on tapahtunut viime vuoden aikana selkeästi muutama siirtymä. Järkkärien huippukausi on taittunut ja tilalle on tullut selkeästi parempia laitteita. Parempia siis siinä mielessä, että järkkärien kuvanlaatu on tullut ergonimisesti parempiin videokameroihin. 4K, 48fps eli HFR jne. olivat viime vuoden isoja juttuja. Videokameroiden osalta on tapahtumassa sama kuin stillkameroille aiemmin. Tekniikka paranee niin nopeasti, että kalusto meinaa vanhenta käsiin. Stillikameroiden osalta kehitys on laantunut ja se ei yhtä nopeasti vanhene kuin aiemmin. Toki videokameroiden hinnat ovat valokuvaajan näkökulmasta nousseet, mutta elokuvantekijöiden näkökulmasta romahtaneet.

Videossa on toinen mielenkiintoinen asia valokuvauksen kannalta. Videon pikselimäärä kasvaa koko ajan ja nyt on saatavilla jo 4K -kameroita. Hinnat tosin ovat vielä suhteellisen kalliita valokuvaajan näkökulmasta. Tuo resoluution kasvu mahdollistaa stillkuvien kaappaamisen suoraan videolta. Untitled Film Worksin kokeilussa kuvakaappaukset tuottivat jo varsin hyvää printtijälkeä. RED-kameralla on jo aiemmi tehty esim. muotikuvauksia. Samasta materiaalista on saatu perinteisen printtilehden kuvat ja iPad-version videot. Muistaakseni tuo oli nimenomaan Voguessa. Myös Mark Seliger on käyttänyt samaa metodia. Kuinka tuo kuvakaappaus sitten tulee yleistymään on toinen asia, mutta mielenkiintoinen asia seurattavaksi ja miksei kokeiltavaksikin. Tosin itse joudun tyytymään fullHD -kokeiluihin, mutta pääsee silläkin alkuun.

Kuvien sosiaalinen jakaminen on koko ajan lisääntynyt ja ihan varmasti tulee lisääntymään. Muutama viiko sitten Instagram ilmoitti muuttavansa käyttöehtojaan, mutta perui ne muutokset suuren kohun vuoksi. Ylireagointi tässä asiassa oli hyvä. Itse tosin uskoin etteivät tule perääntymän, mutta hyvä että perääntyivät. Instagram on näppärä ja kiva tapa jakaa yksittäisiä kuvia. Mielenkiintoista milloin videoiden instagram syntyy. Social Cam ja Viddy ovat ajatukseltaan aika lähellä, mutta eivät ne niin vahvasti ainakaan vielä ole saaneet tulta alleen samoissa määrin kuin esim. mainittu Instagram. Uskoisin tuollaisen palvelun lähivuosina syntyvän/muodostuvan.

Omalta osaltani ensi vuosi tulee olemaan mielenkiintoinen. kevään aikana alkaa mielenkiintoinen koulutussarja, jossa käyn opettamassa Canon harrastajajärkkäreiden ostaneita uusien kameroittensa saloihin. Kursseja myydään kameranostajille Anttiloiden tavarataloissa ilmeisesti tammikuusta alkaen. Noista kursseista lisää kunhan ne ovat tulleet myyntiin. Noilla kursseilla asiat käydään läpi valokuvauksen kautta, jotta uudet kameran omistajat pääsevät nopeammin sisään järkkärillä kuvaamisen maailmaan.

Samoin videokuvauksissa on mielenkiitoisia yhteistyökuvioita luvassa ensi vuoden aikana. Toivottavasti ne tosiaan toteutuvat. Stillkuvaukset jatkuvat normaalista tai no jatkuminenhan on aina asiakkaan halusta ostaa ja ennen kaikkea omasta toiminnasta. Pitää muistaa, että se mahdollinen  epäonnistuja ja mahdollistaja löytyy peiliin kurkkaamalla.

Blogin suhteen aion jatkaa samalla linjalla ja kirjoittaa mielestäni kiiinnostavista valokuvaukseen liittyvistä asioista. Pitkään on jo ollut suunnitelmissa aloittaa videoblogausten tekeminen ja niistä on jo olemassa alustava suunnitelma.

Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta 2013!

  

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business, Keksi, Scoopshot, Social Cam, Viddy

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuodelle 2012

Lauantai 31.12.2011 klo 16:00 - Peter Forsgård

Vuodenvaihteessa on mukava hiukan muistella mennyttä vuotta ja etenkin katsella tulevaisuuteen.

Valokuvauksen osalta suurin vuonna 2010 tapahtunut oli Sanoma Newsin tiukentunut linja free-lancereihin. Kesän aikana Sanoma News ei enää tilannut kuvauksia niiltä kuvaajilta, jotka eivät suostuneet allekirjoittamaan uutta avustajasopimusta. Nyt ihan viime aikaisten tietojen mukaan myös Sanoma Magazines on lähettänyt saman suuntaisen sopimuksen avustajilleen. Mikä heidän linjansa tulee olemaan, on vielä auki. Uskoisin kuitenkin, että Newsin kaltaista tiukentumista varmaan tapahtuu. Haaste voi vaan olla, että aikausilehdet näivettyvät, jos eivät saa kunnollista kuvamateriaalia. 

Kuten olen aiemminkin blogannut, mielestäni Sanoma sahaa omaa oksaansa. Ilmeisesti businessmallina Sanomalla on tällä hetkellä ns. sadonkorjuumalli eli kerätään rahaa omistajille jaettavaksi ennen kuin koko homma loppuu.  

Toinen merkittävä valokuvaukseen liittyvä oli sosiaalisen media käyttö Arabimaailman mullistuksessa. Viralliset paikalliset tiedotuskanavat kertoivat omaa "totuuttaan" ja taasen niin ulkolaiset kuvajournalistit kuin kansalaisjournalistitkin jakoivat ehkä hiukan enemmän totuutta kuvineen ja videoineen esim. Twitterin kautta. Tuo koko tiedon jakamisprosessi on uusi ja ei välttämättä noudata perinteistä uutisjakelua.

Uskon, että nuo kaikki edellä mainitut trendit tulevat jatkumaan. Valokuvaajan ammatti käy yhä hankalammaksi. Samaa kehitystä tapahtuu varmaan muillekin ammateille, joita digitaalisuus ja sosiaalinen media koskettaa suoraan. Toisin sanoen ei valokuvaajan ammatti mikään poikkeus tässä suhteessa ole. Valokuva itsessään ei katoa mihinkään, vain se tapa jolla valokuvalla voi ansaita jatkaa muuttumistaan. Löytyykö uusi ansaintamalli 2012? Uskoisin, että jonkinlaista valoa saadaan tunnelin päähän ja se ei ole vastaan tuleva juna.

Ilmeisesti ensi vuonna Google julkistaa oman Nexus-tablettinsa ja se voi parhaassa tapauksessa räjäyttää potin. Hinnat tulevat putoamaan. Tablettien määrä lisääntyy valtavasti ja niille tarvitaan sisältöä. Hyvä esimerkki tästä oli jo joulun jälkeen ilmestyneet digitaaliset erikoisnumerot. Mediatalot halusivat heti tarjota jouluksi lahjaksi tabletin saaneille sisältöä. Moni amerikkalanen lehti ilmestyi joulupäivänä ensimmäisen kerran sitten vuoden 1912. Uudella tavalla esille tuodun sisällön tarve lisääntyy. Se tuo mahdollisuuksia myös niille valokuvaajille, jotka ovat valmiita ottamaan haasteen vastaan. Uusi tilanne on myös mahdollisuus, eikä pelkästään uhka.

Kuvauskaluston puolella on odotettavissa uutuuksia, onhan syksyllä taas Photokina. Peilittömien järkkäreiden osuus myös Suomessa kasvaa ihan varmasti. Niiden etuna on pieni koko ja esim. Olympuksen VF-2:sen kaltainen etsin. Perinteisen peilin tai optisen etsimen läpi kuva näkyy sellaisena kuin silmä sen näkee, mutta digitaalisen etsimen kautta parhaimmillaan sellaisena kuin kamera sen näkee. Ainakin testaamassani Olympuksessa se toimii todella hyvin. Jos tuo valotusasia kiinnostaa enemmän kannattaa lukea Pekka Potkan blogaus aiheesta juuri tuohon Olympukseen liittyen. Väittäisin, että peilin lähtölaskenta on todenteolla alkanut.

Kännykkä on yksi yleisimmistä kameroista, mutta toistaiseksi pokkarit ovat kuitenkin pitäneet pintansa. Miksi kantaa mukanaan erillistä kameraa, jolla ei voi jakaa kuviaan samantien? Kuvanlaatu kännyköissä on jo pokkarien tasoa, joten sekään ei enää estä niillä kuvaamista. Minusta känny ei korvaa kunnon pokkaria, koska kuvausasento ja kunnon etsimen puute ovat niitä jotka hankaloittavat kuvaamista. Sen sijaan pidän mahdollisuudesta jakaa kuva samantien. Jos pokkarit meinaavat pysyä mukana niihin on saatava suora jako mahdollisuus eli tehdä kamera, jossa on puhelin. Toki Eye-Fi muistikortti on yksi mahdollisuus, mutta harva haluaa säätää wlan-härpäkkeitä. Uskon, että kännykuvien osuus jatkaa kasvuaan.

On mielenkiintoista nähdä tuleeko markkinoille vielä 2012 valokuvaajan kannalta järkevän hintainen hybridi eli 24/25/30fps ja täydellä resolla kuvaava kamera. RED Epic on sen kaltainen kamera, mutta ilmeisesti sen toimivuus tosi paikassa on hiukan niin ja näin. Canon vihjaisi lähitulevaisuudessa julkaisevansa EOS Cinema -kameran, joka näyttää perinteiseltä järkkäriltä, mutta on ilmeisesti kuvailemani kaltainen hybridi. Sellainen kamera muuttaisi taas kerran kuvaamista. Blogasin tästä aiheesta jo huhtikuussa 2007, kun Dallas Morning News testasi uutta tekniikkaa interpoloida stillejä videosta. Tilanteisiin jossa tarvitaan sekä stilliä, että liikkuvaakuvaa tuollainen hybridillä kuvaaminen on omiaan. Valaisukin muuttuu samalla salaman välkkeestä jatkuvaa valoa antaviin LED-valoihin. Valaisun filosofia toki säilyy ennallaan.

Palaan vielä hiukan vuoteen 2011. Blogasin selkeästi vähemmän vuonna 2011 kuin 2010. Viime vuonna blogauksia oli 167 ja tänä vuonna 106. Kävijämäärä luonnollisesti putosi hiukan, mutta jokaista blogausta luettiin selkeästi enemmän kuin edellisenä vuonna eli lukijoita tuli roimastui lisää. Kiitos kaikille niin uusille kuin vanhoillekin lukijoille. Ensi vuonna on tarkoitus jatkaa blogaamista perinteisen kirjoittamisen lisäksi myös videoblogaamisen muodossa. Mahdollisesti kevään aikana aloitan blogaamisen myös englanniksi. Kuvauspuolella pitää taas omien projektien osalta aktivoitua. Viime vuonna omat kuvausjutut jäivät aika vähälle. Omien projektien tulisi olla joko ns. sormiharjoittelua ja/tai portfoliota tulisi kehittää sellaiseen suuntaan jota haluaa asiakkaille tulevaisuudessa tarjota. Ei riitä, että portfoliossa on kuvia joita nyt tekee. 

Erittäin Onnellista Uutta Vuotta 2012 kaikille.

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuonna 2011

Perjantai 31.12.2010 klo 12:00 - Peter Forsgård

Vuoden vaihtuessa ja tässä tapauksessa myös vuosikymmenen vaihtuessa on tapana katsella taaksepäin. Itse mielummin katselen eteenpäin, mutta nyt ajattelin kuitenkin muutaman huomion menneestä kirjoittaa.

00-luvulla valokuvauksen suurin mullistus oli digitaalisuuteen siirtyminen. Se on ollut lähes totaalista ja esimerkiksi jo suhteellisen pitkään ei filmillä ole ollut mitään tekemistä vakavasti otettavassa ammattikuvauksessa. En missään tapauksessa tarkoita, että filmille kuvaamisessa olisi jotain vikaa. Digitaalisuus on laadullisesti ja käytännöllisyydessään kuitenkin filmiä parempi. Digitaalisuus valokuvauksessa on listattuna 00-luvun suurimpien mullistusten joukkoon.

Kymmenen vuoden päästä uskon, että still ja videokamerat ovat yhtä. Still-kamera kuvaa 20 megapikselin raakakuvia 24 ruutua sekunnissa. Näitä käytetään sitten sähköisten lehtien kuvituksessa eli ns. rich-contentina. Rich-content on jo tätä päivää ja sen käyttö tulee vahvistumaan. Perinteinen valokuva on toki olemassa siinä rinnalla ja on edelleen vahva on visuaalisuutta. Videoiden lomassa sen asema voi jopa vahvistua. Jos lehdet eivät tartu tähän ja tarjoa lukijoilleen rich-contenttia voi olla, että se haetaan muualta. Itse luen paljon enemmän ulkolaisia lehtiä, koska ne tarjoavat uudenlaista näkemystä visuaalisesti. Suomessa ainoastaan Teknari on sillä tasolla. HS julkaisi iPad versionsa lehdestään. Siihen sai muutaman viikon ilmaisen tilauksen. Edes ilmaiseksi sitä ei ole viitsinyt lukea, koska toteutus on minusta surkea. Mitään lisäarvoa en ole kokenut saavani. Ainoa missä sitä voisi käyttää on reissussa, mutta silloin pitää lukea ilman kuvia. Kuvat latautuvat verkon yli ja eivät offlinessa näy.

En tiedä miten mikromaksuilla rahoitetut kuvajournalismi projektit ovat edenneet. Blogasin aiheesta lokakuussa. Siinä voisi myös olla 10-luvun trendi. Onko se hyvä vai huono asia on sitten toinen juttu.  Tuo voi olla yksi tapa ratkaista ansaintalogiikan ongelmat. Itse en välttämättä usko, että mikromaksuista löytyy sitä viisasten kiveä. Yksi uusi  mahdollisuus lisää saada asiaansa eteenpäin se toki on. Yksi esimerkki mikromaksuilla osittain rahoitetusta on Thomas van Houtryven kuvareppari Pohjois-Koreasta.

Laitteissa tuskin mitään aivan mullistavaa ensi vuoden aikana tapahtuu. Ellei sitten peilittömien järkkäreiden oletettu lisääntyminen ole mullistus. Uskoisin, että Canon ja Nikon esittelevät omat versionsa ensi vuoden aikana. Laitteista tekee mielenkiintoista se kuinka ne muuttavat valokuvausta. Suurimmat muutokset ovat lähes aina liittyneet laitteiden kehitykseen. Nimenomaan siihen kuinka jotkut ovat ottaneet ne käyttöön ja käyttäneet niitä uusilla tavoilla. Esimerkkinä vaikka kuvajournalismin synnyn mahdollistaneet pienkamerat. Digitaalikamerat ovat demokratisoineet valokuvauksen yhdessä verkon julkaisumahdolisuuksien kanssa jne. Peilittömien kameroiden avulla videon ja stiilin kuvaaminen samalla kertaa helpottuu. Etsin on sama, kun peiliä ei tarvitse nostaa. Videolisävarusteiden merkitys vähenee, koska kamera voidaan tukea helpommin myös videokuvauksessa. Tämä taas antaa useamalle mahdollisuuden kuvata videota. 

Yksi isoimpia muutoksia viime vuosina on ollut herkkyyksien kasvu ja laadun paraneminen. Muutamia vuosia sitten ei voitu kuvitellakaan kuvaamista yli 100.000 ISOn herkkyyksillä. Uskon, että tämä kehitys tulee jatkumaan. No tuossa edellisessä "ennustuksessa" ei varmaan ollut mitään yllättävää. :) Kuvaamisen kannalta se merkitsee salamavalon käytön vähenemistä. Valon näkeminen korostuu entisestään. Tämän kautta sitten rikastuttaa ilmaisua.

Kolmas mielenkiintoinen kehityssuunta on 3D. Milloin näemme ensimmäiset 3D aikakausilehdet, vai joko sellainen löytyy?

Kaiken tämän mielenkiintoisen keskellä on helppo lainata esim. Chase Jarvisia, kun hän toteaa tämän hetken olevan mielenkiintoista aikaa valokuvaajille. Saman on todennut muutama muukin valokuvaaja. Opettelemista valokuvaajalle riittää, jos meinaa pysyä mukana.

Hyvää Uutta Vuotta 2011 ja kiitokset lukijoille vuodesta 2010. Teitä on paljon paljon enemmän kuin 2009. Kiitos myös siitä.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuonna 2010

Torstai 31.12.2009 - Peter Forsgård

Vuoden ja vuosikymmenen vaihtuessa usein katsotaan taaksepäin. En tällä kertaa ajatellut tehdä niin, vaan katson eteenpäin.

Kerään tähän ajatuksia mielikuviani siitä mitä valokuvarintamalla tapahtuu 2010. Kyse on enemmänkin ajatusleikistä kuin vakavasti otettavasta trendien haistamisesta. Ennustukset eivät myöskään perustu mihinkään sisäpiiritietoon. Eivät voi, koska sellaista ei minulla ole.

Uskon, että suurimmat asiat tapahtuvat videokuvauksen puolella. Kehitystä on sekä laite, että kuvauksen puolella. Kuvauksen osalta siten, että lehtien verkkosivuilla videoiden määrä kasvaa ja niiden laatu paranee merkittävästi. Oikeastaan tuon asian kehittäminen on melkeinpä välttämätöntä. Samalla se luonnollisesti merkitsee valokuvaajille uusia mahdollisuuksia, jos ovat siis valmiita siihen tarttumaan. Laitteiden osalta automaattitarkennus järkkäreissä yleistyy myös videokuvauksessa. Samoin äänenhallinta monipuolistuu tai oikeammin mahdollistuu.

Mielenkiintoinen kehitys on myös Olympus Pen in kaltaiset rungot. Eiköhän Photokinassa syyskuussa viimeistään nähdä uusia valmistajia myös tämän osalta. 

Tässä kohdassa on hyvä huomauttaa: vaikka laitteet sinänsä eivät ole tärkeitä. Kuvan sisältö ja valokuvauksen kehittyminen on se juttu, niin kaikki suuret valokuvauksen sisältöön ja ilmaisuun liittyvät mullistukset ovat mahdollistuneet laitteiden kehittymisen myötä. Tällä hetkellä on menossa kaksi mullistusta kameroiden kehityksessä; video ja todella suuret herkkyydet. Videosta olikin jo puhetta, mutta valokuvauksen kannalta yli sadatuhannen ISOn herkkyydet avaavat aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää vallitsevaa valoa tai oikeastaan sen puutetta. Toki vielä nuo suuret herkkyydet tuottavat aika kohinasta kuvaa, mutta eiköhän Photokinassa nähdä uusia parannuksia tähänkin.

Uskon myös, että sosiaalisen median, Twitterin/Qaikun/Facebookin, kuvienjako mahdollisuudet lisääntyvät. Niitä myös tullaan käyttämään entistä enemmän. Sitä myötä kansalaisjournalismi lisääntyy. Sanomalehdille tämä luonnollisesti ei ole hyvä kehitys. Osittain saavat syyttää siitä myös itseään. Viime aikaiset kirjoitukset esim. nuorison tekemisistä ovat osoitautuneet virheellisiksi. Viittaan siis Latokartanon kouluun liittyviin tapahtumiin sekä tapiolaisten nuorten haastatteluun. Jos sanomalehdet jatkavat tuota linjaa, niin lukijamäärät vähenevät ja luottamus hiipuu. Sanomalehdissä täytyy ymmärtää, että heidän yksinvaltius on ohi. Ihmiset kertovat toisilleen asiat ennen kuin lehdet ehtivät kertoa sen. Lehtien ongelmat ja sitä kautta kuvajournalismin ongelma on sisäinen eikä suinkaan kansalaisjournalismin yksistään. Osa ongelmasta menee toki myös kuvajournalistien kontolle. Onko siellä halua uudistua ja vastata ajan haasteisiin? Uskon, että osalla on ja osalla ei. Ne selviytyvät, jotka ovat valmiita muuttumaan. Tämä ei suinkaan koske vain vuotta 2010. Muutos alkoi jo vuosia sitten ja jatkuu ensi vuoden jälkeenkin.

Valokuvataiteen rintamalla soisi uusia raikkaita nimiä nousevan esiin. Helsinki School ei oikein ole tarjonnut uutta ihan viime aikoina, mutta varmasti sekin vielä ensi vuonna ainakin ulkomailla kantaa. Yksi mielenkiintoinen on ainakin tammikuussa Luovassa oleva Tanja Konsteniuksen Kadotetut-valokuvanäyttely. Toivottavasti siitä syntyy jotain mielenkiintoista jatkossakin. Mitä Tanjan kuvia tiedän niin ei ihan tuollaista ole Suomesa ollut esillä hetkeen aikaan. Ei ainakaan suomalaisen kuvaajan kuvaamana. Vinkatkaa, jos olen väärässä.

Valokuvakoulutuksen osalta ollaan aika pahasti myöhässä. Uusi opetussuunnitelma, jossa painotetaan digitaalisuuden vaatimuksia tulee voimaan vasta 2012. Toki kouluissa on digitaalisuutta opetettu, mutta Opetushallituksen hyväksymä opetussuunnitelma on pahasti ajastaan jäljessä. Millainen tulevaisuus on valmistuvalla valokuvaajalla, jolla on hyvät taidot kehittää filmi, mutta vajavaiset kuvankäsittelytaidot? Miten yrittäjyys on otettu huomioon? No nyt mennään hiukan sivuraiteille alkuperäisestä ennustus asiasta.  

Niin ja Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta 2010!

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business, Olympus, Photokina, Konstenuis Tanja, valokuvanayttely