My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Hyperlapsea iPhonella.

Keskiviikko 27.8.2014 klo 18:56 - Peter Forsgård

hyperlapse.png

Instagram julkaisi tänään uusimman applikaationsa iOS-käyttikselle. Hyperlapse on applikaatio, jolla voi kuvata timelapseja/hyperlapseja. Olen jonkin verran noita kuvannut järjestelmäkameralla, toistaiseksi pääasiassa huvikseni. Ne ovat aika työläitä kuvata ja tehdä.

Uusi applikaatio helpottaa niiden tekemistä huomattavasti. Toki täytyy muistaa, että iPhone on kuitenkin kamerana aika rajallinen. Muistaa tietysti pitää, että taitavissa käsissä se on varsin mainio kamera. Hyperlapse on hyvin yksinkertainen käyttää. Kun applikaation laittaa päälle on näkymä varsin yksinkertainen. Ruudulla on ainoastaan edessä näkyvän maiseman lisäksi rec-nappi.

Painamalla sitä iPhone aloittaa videon tallentamisen. Näyttöön tulee myös lisää tietoa. Alareunassa juoksee kuvausaika ja kuinka pitkä hyperlapse on. Oletus arvona kuusinkertainen nopeus eli esimerkiksi 15 sekunnin hyperlapse vaatii puolentoista minuutin verran kuvaamista. Kun on kuvannut haluamansa määrän voi pätkän samantien muuttaa hyperlapseksi tai laittaa odottamaan lopullista rendausta. Rendausvaiheessa voi valita nopeuden 1-12 kertaisen nopeuden välistä. Hyperlapsen pituus siis muutuu valitsemansa nopeuden mukaan.

Muutama seikka kuvatessa kannattaa ottaa huomioon. Valotus lukittuu sillä hetkellä kun aloittaa tallentamisen. Siinä on sekä hyviä, että huonoja puolia. Jos siirtyy valoisasta pimeään niin sisällä kuvattu osa voi oll aika tummaa. Vastaavasti sisältä ulos siirtyessä voi osa videosta palaa pahasti puhki. Hyperlase vaatii valoa, koska applikaatio ei suostu käynnistymään jos on kovin vähän valoa. Toisaalta valotuksen lukittuessa ei pieni valon muutos haittaa. Jos liikkuu kuvatessa kannattaa kamera pitää mahdollisimman vakaana. Hyperlapse osaa hämmästyttävän hyvin vakauttaa kuvatun videon, mutta mitä parempi lähtökohta sen parempi lopputulos.

Vaikka applikaation nimi on Hyperlapse, niin enemmän tuolla kuvatun videon lopputulos on jotain hyperlapsen ja timelapsen välistä. Kiinnostavan näköisiä hyperlapsejä on parempi ottaa stillkuvina, jotka sitten yhdistää editissä sopivasti. Toisaalta nopeaan julkaisuun esimerkiksi Instagramissa tuo uusi applikaatio on ihan lyömätön.

Kokeilin tänään Hyperlapsea pikaisesti ja julkaisin yhden otoksen hetki sitten Instagramiin.

Blogasin järkkärillä otetuista hyperlapsesta aiemmin tänä vuonna. Se toinen osa on vielä kirjoittamatta...

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, hyperlapse, Insta

Hyperlapsen ihmeellinen maailma osa 1: kuvaaminen

Maanantai 24.3.2014 klo 16:06 - Peter Forsgård

Timelapset ovat olleet jo pitkään varsin suosittuja. Varmasti moni lukija tietää mikä timelapse on, mutta selvitetään se nyt kuitenkin tässä yksinkertaisesti. Timelapsessä otetaan tietyn väliajoin kuva kameraa liikuttamatta ja sitten editointi ohjelmassa valokuvat yhdistetään kuvasekvenssinä videoksi. Kuvataajuus on kuten videossakin eli esim. 25 kuvaa sekunnissa eli se tarkoittaa, että 10 sekunnin videoon tarvitaan siis 250 valokuvaa. Aikaa vievää puuhaa siis. Timelapsessä ei ole mitään uutta sinänsä. Niitä on tehty jo yli sata vuotta. Ensimmäinen hidastuksilla ja kuvataajuuksilla leikki Georges Méliès elokuvassaan Carrefour De L'Opera.

Suosio on viime aikoina ollut sen verran suurta, että ne ovat jo minusta kokeneet inflaation. Monet niistä ovat toki visuaalisesti näyttäviä ja kuvattu upeissa maisemissa, mutta siinäpä se onkin, ei juuri muuta sisältöä. Silti niitä on aika ajoin mukava katsella.

Viime aikoina on yhä enemmän näkynyt ns. hyperlapsejä. Niissä kamera liikkuu pitemmän matkan ja maisema "pysyy" paikallaan. Muuten kuvaus on aika lähellä timelapsen kuvaamista. Toki eroja on ja kuvaaminen on jonkin verran haastavampaa, koska kovin helposti lopullisessa videossa kameran liikkeet näkyvät nykimisinä ym. Huolellinen kuvaaminen on siis erittäin tärkeää ja helpottaa jälkikäsittelyä. 

Olen viimeisten viikojen ajan ottanut ja tutkinut hyperlapsejä. Sen sijaan, että menisin käymään kaffella keikkojen välissä, olen käyttänyt ajan hyperlapse kuvien ottamiseen. 

Työnkulku on kutakuinkin seuraava. Kun aihe tai maisema on löytynyt, kannattaa ennakkoon katsoa alku ja loppupiste. Se väli on hyvä kävellä ensin ja katsoa miten kohde näkyy reitiltä. Kuvaamista ja jälkityötä helpottaa huomattavasti, jos kohteesta katsoo jonkin kohdan johon valitun tarkennuspisteen kohdistaa joka kuvassa. Helpointa on jos se kohdistuspaikka näkyy koko ajan, mutta ei se välttämätöntä ole. Siitä kohdasta tulee se piste jonka ympäri pyöritään. Kuvaamista helpottaa myös jos maassa on säännöllisin välein jokin merkki. Esimerkkinä olevan Suurkirkon (linkki Instagramiin) osalta oli varsin helppo valita maasta kohdat joista kuvat otetaan. Kivetyksessä on selkeät ruudut tasaisin väliajoin. Tasainen välimatka kuvien ottamisessa helpottaa ja saa liikkeen näkymään tasaisempana. Tasainen väli kuvienotossa helpottaa myös, etenkin jos taivaalla on pilviä. Niiden liike on tasaisempaa. Itse olen toistaiseksi ottanut kuvat ilman jalustaa, mutta sen käyttö voi helpottaa. Toisaalta jalustan siirtäminen on oma haasteensa ja kameran kohdistaminen voi olla käsivaralta nopeampaa. Kaikki mahdolliset säädöt kannattaa asettaa manuaalille, jotta kuvien sävyt ja valotus pysyy mahdollisimman tasaisena. Jos valotuksessa on heittoja saa ne tasattua LRtimelapse softalla. Itse olen kuvannut nämä raw-muodossa ja säätänyt Lightroomilla sävyt halumakseni. Mikään ei toki estä kuvaamasta suoraan JPG-muodossa. Se nopeuttaa prosessia. Tarkennuksen olen pitänyt automaatilla ja valinnut tarkennuspisteen siitä kohdasta missä se osuu valitsemaani kohdistuspisteeseen. Jos jotain on tullut kameran ja kohdistuspisteeseen väliin, olen napsauttanut tarkennuksen manuaalille jotta tarkennus pysyy samassa kuin edellisessä kuvassa. Kuvanvakaajan olen pitänyt pois päältä, koska sen aiheuttama kuvien siirtymä on mahdollinen eli rajaus ei välttämättä ole sama kuin edellisessä kuvassa kun vakaaja korjaa kameran liikettä.

Kohdistamista ja kameran suorassa pitämistä helpottaa, jos saat etsimeen ristikon. Olen kuvannut näitä sekä Olympuksen OM-D EM-5:sella, että Canon 5D MKIII:sella. Molemmissa saa näppärästi ristikon etsimeen. Mikäli ristikkoa ei saa näkymään etsimeen voi kuvata myös takanäytön avulla. Sen huono puoli on hankaluus pitää kamera liikkumatta kuvanottohetkellä. Toki jos kuvaa jalustalla tätä ongelmaa ei ole. 

Varsinaisesti mitään kaupallista ajatusta ei minulla näiden hyperlapsien suhteen vielä ole ja tuskin kukaan niitä tilaa, mutta hauskaa niiden tekeminen on. Muutama oma projekti toki on mielessä ja katsotaan mihin se mahdollisesti johtaa.

Toistaiseksi olen julkaisut hyperlaseni Instagramissa ja Vine:ssa. Esimerkkejä löytyy näiden linkkien takaa: Sillan alla, Kolme Seppää ja Steissi. Vine-palvelusta löytyy myös Sillan alla hiukan lyhyempänä versiona.

Seuraavassa osassa käyn läpi editointia.

  

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, videokuvaus, timelapse, hyperlapse, Melies Georges, LRTimelapse