My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Ajatuksia valokuvauskojeiden tulevaisuudesta

Torstai 7.6.2012 klo 14:37 - Peter Forsgård

Sanotaan että kamera on vain väline jolla valokuvaaja ilmaisee itseään ja laite sinänsä ei ole tärkeä. Tuo pitää varsin hyvin siinä mielessä, että osaavissa käsissä ei kameralla ole niin väliä. Osaava saa aikaiseksi Valokuvan laitteella kuin laitteella.

Historiassa on myös käännekohtia, joiden kohdalla kameroilla on ollut merkitystä valokuvauksen kehittymiseen. Aikoinaan Oskar Barnack:in keksimä pienkamera, Leica, muutti valokuvausta merkittävästi. Se mahdollisti kuvaamisen paikoissa ja tavalla jota ennen ei voinut tehdä. Leica ja pienkamerat olivat iso osa esim. kuvajournalismin synnyssä. Muutamaa vuosikymmentä aiemmin oli Kodak omalla laatikkokamerallaan laajentanut ihmisten mahdollisuuksia valokuvata. Valokuvaus ei ollut enää kolmijalkamiesten yksinoikeus. Perhekuvat eivät enää välttämättä olleet ainoastaan studiossa otettuja portretteja, koska lähes kuka tahansa saattoi kuvata itse.

Taas kerran valokuvaus on murroksessa. Nyt kännykuvat tekevät osittain samaa kuin Kodak yli sata vuotta sitten teki. Koko asia liittyy laajempaan kokonaisuuteen eli digitalisoitumiseen ja kuvien jakamiseen. Minua haastateltiin aiheesta 3T-lehteen. Juttua ei ole verkossa, joten valitettavasti alkuperäiseen lähteeseen en voi linkittää. Toimittaja Tero Lehto kyseli mielipiteitäni kännykkä kuvaamiseen ja kuvien jakamiseen liittyen.

Sanoin mm. seuraavasti: "Kameroiden ongelma on yleensä se, ettei kuvia pysty suoraan jakamaan ilman tietokonetta. Tämä on erikoista, koska helppo jakaminen on tämän päivän juttu. Kameranvalmistajat syövät hitaudellaan omaa bisnestään." (lainaus s.8 3T/Tero Lehto/1.6.2012). Aprikoin myös, että pian kameroissa on mobiiliverkon tuki? Loppukaneettina totesin moibiilikuvauksen hyödyttävän myös kameranvalmistajia, koska kiinnostus valokuvaukseen lisääntyy ja jossain vaiheessa halutaan parempi kamera. Se näkyy järkkäri myynnin kasvuna nyt jo.

Toinen mielenkiinotinen aiheeseen liittyvä ovat huhut Applen suunnitelmista tehdä kamera. Heillähän aikoinaan oli digikameroita, mutta niiden valmistus lopetettiin jo 1997. Lopettamispäätöksen teki Steve Jobs tullessaan takaisin Applelle ja karsiessaan rönsyjä yrityksestä. Applehan oli silloin kohtuu huonossa jamassa.

Jobsin suunnitelmissa oli viime vuosina muuttaa valokuvaus tai suoraan kääntäen hän sanomansa: uudelleen keksiä valokuvaus. Se jo olisi suhteellisen mullistavaa, jos Apple tekee iOS käyttiksellä toimivan kameran. Se avaa uudet mahdollisuudet esim. kamera-applikaatioden käyttöön. Kuvien jakaminen ym. olisi varmaan myös mukana. Mitä muuta se mahdollisesti tuo tullessaan on arvoitus. Huhuissa on ollut esillä yhteistyö Lytron kanssa. Lytrosta blogailin vajaa vuosi sitten. Blogailun aihe oli aika sama kuin nytkin, mutta hiukan eri näkökulmasta. Siinä keskityin enemmän liikkuvaan kuvaan. Apple on ajatellut monista asioista toisin ja todellakin odotan mielenkiinnolla miten he aikovat keksiä valokuvaamisen uudestaan. Mitä uutta se tuo? Applikaatiohin liittyen Business Insiderissa oli mielenkiintoinen kaavio noipeimmin kasvavista app-kategorioista, valokuvaan ja videoon liittyvät appsit ovat määrällisesti eniten kasvavia. Niitä koodaavia yrityksiä myös rahoitetaan eniten.  

Nykyiset kamerat ovat aika pitkälle digikameroiksi muutettuja filmikameroita. Tarvitseeko näin olla tulevaisuudessa, vaikka nykyinen muotoilu onkin käytännössä aika hyväksi havaittu. Muuttaako Apple tämän(kin)? Polaroidin Android käyttiksellä toimiva "älykamera" ei sitä varmaan kuitenkaan tee?     

8 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Apple, Jobs Steve, Lytro, Polaroid, iOS, Android, kamerat, Barnack Oskar, Leica

Photostories - "uusi" tapa esittää kuvia.

Keskiviikko 31.8.2011 klo 9:18 - Peter Forsgård

Olen jo vuosia ihmetellyt miksei suomalaisten lehtien verkkosivuilla ole juurikaan julkaistu kunnollisia hybridiä, kuvan äänen ja videon yhdistelmää. Puute niistä on vieläkin, vaikka monia lehtiä voi lukea tableteilta. Esimerkiksi HS:n iPad-versiossa ei vieläkään ole kunnon rich contenttia. Kesän aikana lehden loppuun ilmestyi sivu, jossa on muutamia Nelosen uutisista poimittuja videoita. Ne videot pitäisi olla juttujen yhteydessä ja juttuihin liittyvää lisämateriaalia. Mikä tärkeintä myös juttuja varten tehtyjä, eikä vain poimintoja.

Ilokseni huomasin, että Suomen Kuvalehti oli audioslideshown tehnyt ja julkaissut verkkosivuillaan. Jostainhan se on lähdettävä, sillä noita Soundslide-ohjelmalla tehtyjä sisältöjä muualla päin maailma on ollut jo vuosia. Tuo SK:n tekemä on kuitenkin ihan asiallinen ja minusta varsin hyvin tehty, vaikka toisaalta on aika vanhahtvaa.

British Journal of Photographyn verkkosivuilla on juttu Rotterdamissa pidetystä Photostories-konferenssista. Jutun ensimmäinen lause on:

"Stills photography is no longer the basic format for documentary photographers."

Vaikka itse pidän valokuvaa hyvin vahvana ilmaisumuotona, niin sen rinnalle on tullut paljon "uutta". Videot, slideshowt, ääni ja näiden yhdistelmät interaktiivisena sisältönä voi tuoda paljon lisää kerrontaan. Vaikka vanhempi sukupolvi onkin tottunut periteiseen tapaan kuluttaa mediaa eli lukea uutiset painetusta lehdestä ja katsoa TV:stä puoliysin uutiset, niin nuoremman sukupolven käyttäytyminen on muuttunut. YouTube on yksi hyvä esimerkki. Monet katsovat uutiset YLE Areenasta silloin kuin parhaiten sopii jne. Linkkaamassani jutussa Bombay Flying Clubin Henrik Kastenskow sanoo, että tanskalaisen tutkimuksen mukaan vain 6% 12-19 katsoo uutisia televisiosta. Verkossa järjestys on viihde, sosiaalinen media ja vasta kolmantena merkityksellinen informaatio. Tosin somessa jaetaan kyllä aika paljon myös merkityksellistä informaatiota eli se kaikki ei ole vain viihdettä tai mitään sanomattomia statuspäivityksiä. Kastenskow sanoo myös, että sisällöntekijällä on 8-10 sekunttia aikaa vakuuttaa katsoja sisällöstä. Kaikki tuo vaikuttaa siihen kuinka ne tarinat pitää rakentaa. Sen sijaan, että voivotellaan nuorison surkeaa median käyttöä, niin mietitään kuinka mediaa kulutetaan ja pyritään esittämään sisältö sellaisella tavalla, että se uppoaa kohderyhmään.  

Upianin tekemä Prison Valley hyödynsi tietokonepeleistä tuttua logiikkaa eli teki multimediasta pelinomaisen. Prison Valley voitti Multimedia Awardin World Press Photo 2011 -kilpailussa. Se kannattaa ehdottomasti katsoa. Minusta se on aivan huikea ja todellakin hyödyntää pelinomaisuutta ja sen lisäksi perinteisiä elokuvan keinoja. Toki tuossa Prison Valley webdokumentissa oli varsin iso budjetti, $300.000 eli ihan tuosta vaan sitä ei tehdä tuon budjetinkaan puolesta saati jos audioslideshow ja tarinankerronta on vielä vierasta....

Webdokumentien tekoon on tulossa alusta jolla niitä voi tehdä. Storyplanet pitäisi aueta tämän syksyn aikana. Mielenkiintoinen mahdollisuus taitaville tarinankertojille.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, photostories, kuvajournalismi, webdokumentti, Bombay Flying Club, Upian

Kopiosto blogaukseen hiukan jatkoa:

Maanantai 30.5.2011 klo 17:02 - Peter Forsgård

Aamulla blogaamaani Kopiostolla uusi rahastusautomaatti: myydään internet hiukan jatkoa. Qaikussa, Twitterissä ja Facebookissa on ollut paljon asiaan liittyvää kommentointia jakaessani blogaukseni someen.

Qaikussa Tarmo Toikkanen (@tarmo) jakoi linkin, jossa luvan taustoja ja merkityksiä selvitetään opettajille ja oppilaille. Kannattaa lukea tuo kirjoitus, jos asia kiinnostaa.

Jokainen voi kieltää materiaalinsa käytön ja Kopiosto pitää siitä listaa. Miten sitä listaa pidetään yllä tai missä se kieltolista on nähtävissä?Lisenssilunastus edellyttää oppilailta ja opettajilta tietoa siitä ketkä sisällöntuottajat ovat kieltäneet materiaalinsa käytön.

Missä kohdassa internetin käyttöehdoissa sanotaan, että sinne laitettu materiaali ja sisältö on Kopioston myytävissä ellei sitä erikseen kiellä? Meillä on kirjoitettu ja kohkattu, minä mukaan lukien, eri some-alustojen käyttöehtoja.

Eikös tuota käyttöä varten ole olemassa CC-lisenssi. Miksi se ei voisi toimia? Materiaaliaan verkkoon laittanut voi tuolla CC-lisenssillä määrittää miten sitä materiaaöia saa käyttää. Ei siihen mitään Kopiostoa tarvita väliin rahastamaan.

Kuten eräs Facebookissa asiaa kommentoi: Kopiosto piratisoi materiaalin ja myy sitä eteenpäin.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kopiosto, tekijanoikeus

Kopiostolla uusi rahastusautomaatti: Myydään internet!

Maanantai 30.5.2011 klo 11:23 - Peter Forsgård

Tietoviikon jutun mukaan Kopiosto on ottanut käyttöön näppärän rahastusautomaatin. He aikovat rahastaa oppilaitoksia verkosta otetulla materiaalilla. Toisin sanoen koulut voivat ostaa digiluvan, joilla koululaiset voivat vapaasti hyödyntää koulussa verkosta ottamaansa materiaalia. Ajatus on sinänsä ihan ok. Netissä oleva materiaali voi olla maksullista ja sen käytöstä on siis maksettava. Ihan pienistä rahoista ei ole kysymys, puhutaan jopa 2,7 miljardista eurosta per vuosi.

Miten Kopiosto on aikonut tilittää tämän rahan? Kopioston rahat jaetaan jäsenjärjestöjen kautta, mutta miten? Apurahoina? Miten voidaan kohdentaa ja selvittää kenen kuvaa tai materiaalia on käytetty? Minusta rahat pitää kohdentaa sille, jonka materiaalia on käytetty. Tuolla tavalla saatujen rahojen jakaminen anomusten perusteella ja harkinnan kautta on käsittämätön. Tekijällä on kuitenkin tekijänoikeuslain mukaan oikeus päättää teoksensa ja materiaalinsa levittämisestä ja siis myös oikeus saada siitä korvaus.

Miten Kopiosto voi myydä luvan kopiointiin, mikä kattaa koko internetin? Kuinka Kopiosto voi omia itselleen oikeudet verkossa olevaan sisältöön? Miten on niiden materiaalien tuottajien osalta, jotka eivät ole antaneet Kopiostolle valtakirjaa? Miten toisen omaa voidaan myydä, eikös se ole varastamista? Kopiontioikeus tulisi olla vain sille sisällölle, jonka Kopiostolle valtakirjan antaneet ovat tuottaneet.  Miten rahat tilitetään ulkomaisille sisällöntuottajille? Miten on avoimella lisenssillä tuotettu materiaali?  Toiset ovat valmiita jakamaan tuottamaansa materiaalia avoimella lisenssillä. Miten siitä voi Kopiosto periä maksua? Koko asiassa on niin monta käsittämätöntä asiaa, että ei voi uskoa todeksi. Uuden Suomen blogissaan Janne Paalijärvi ottaa esiin asian opetuksellisen puolen. Miten oppilaille viestitetään, että materiaalista on maksettu jotta sitä voidaan käyttää? Opetetaanko heidät ymmärtämään, että koulun loputtua verkossa olevaa sisältöä ei voi käyttää ilmaiseksi. Nyt oppilaille jää käsitys, että yhteiskunta maksaa ja kuten Paalijärvi totetaa: "Oppilas saattaa vieraantua pahemman kerran koko tekijänoikeudesta ja sen toimintamekanismeista."

Mielenkiintoista on myös se, että videot ja musiikki ei kuulu tähän saman maksun piiriin? Niiden käyttöluvat ja tiedot lisenssoinnin hinnasta tulee hankkia oikeudenomistajalta. Miksi näin? Liikkuvankuvan ja musiikin osalta lobbaajia on enemmän, taustalla on elokuva- ja musiikkiteollisuus. Valokuvan ja tekstin puolesta lobbaajia ei käytännössä ole.

Itse olen joskus vuosia sitten antanut Kopiostolle valtakirjan ja pitänee miettiä miten tuohon jatkossa suhtautuu. Sieltähän pitää tulla rahaa automaattisesti, jos kuviani on kopioitu. Ei minun pidä anoa ja saada rahaa sillä perusteella, että jonkun muun materiaalia on verkosta kopioitu. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

7 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Kopiosto, tekijanoikeus

Photofilm = audioslideshow

Maanantai 25.10.2010 klo 8:51 - Peter Forsgård

Jatkan taas sarjaa kuvajournalismin uusia esittämistapoja.... tai no ei nämä kait nyt varsinaisesti uusia ole... Duckrabbit on englantilainen journalismi-/tuotantoyhtiö, joka tuottaa photofilmejä eli kuvan ja äänen yhdistävää audioslideshowta. Heidän mielestään se on vahvempi yhdistelmä kuin video. Tuottaminen on myös edullisempaa. 

Heidän blogistaan bongasin linkin ranskalaiseen france5.fr -saitin verkkolehteen/kuvareppariin. (via vkoivunen/twitter) Todella hienosti toteutettuja videoita ja photofilmejä. 

Duckrabbitin kommentit ja ajatukset tuosta ovat mielenkiintoisia:

"1. The future comes from visionaries outside the thinking of established photojournalists. The photo’s are best used for their editorial function and not for their “unique personal vision”.
2. That the hero figure of lone photographer roaming the world for extreme stories is not out of date. It was never meant to be since the Japanese made camera’s affordable.
3. That attracting capital into the industry from the outside requires the dilution of the photographers personal vision.
4. That Photojournalism has an amazingly bright future ahead of it.
5. China is not a story of only dirty coal mines and migrant workers. It is a much bigger story than that.
6. Online means choice of camera format means nothing.
7. Broad minds breeds better understanding and no single individual will ever be broader than the collection of inferior minds.
8. Established Photojournalism agencies living off the glories of the past will not have the financial or intellectual capacity to react."
 (lainaus Duckrabbitin blogista)

Kohdassa yksi on juuri se, josta itsekin olen sanonut, että kuvajournalismin tulevaisuutta voi myös kehittää alan ulkopuolelta. Laatikon ulkopuolelta nähtynä voi olla vapaa alan omista näkemyksistä ja keksiä jotain uutta. Yhdessä alan oman sisäisen keskustelun kautta on mahdollisuus pelastua. Kohdan 4 mukaan ainakin Duckrabbitissa uskotaan tulevaisuuteen. Viimeinen kohta on varsin ajankohtainen monessa kohtaa. Niin sanotuilla vanhoilla näytöillä ei voi toimia vaan on ajateltava asiat uudestaan.

Näitä todella kiva löytää. Positiivinen usko tekemiseen ja uuden löytämiseen vie asiaa eteenpäin. Tärkeintä on myös tehdä ja kokeilla. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, photofilm, Duckrabbit, kuvajournalismi

Muutama linkki valokuviin

Torstai 15.7.2010 klo 12:15 - Peter Forsgård

Ny Timesin sivuilla on hieno audioslideshow jalkapallovalokuvista. Ei kuitenkaan niistä juuri päättyneistä kekkereistä vaikka samalta mantereelta nämäkin kuvat ovat. Jessica Hilltout kiersi seitsemän kuukautta Afrikassa ja kuvasi jalkapalloa ympäri mannerta. Kuviin tallentuneet D IY "Jabulanit" ovat upeita! 

Grassroots Soccer

Kuvasarja Amen on myös katseltavissa Hilltoutin verkkosivuilta.

 

Hesarin sivuilla on myös hieno kuvakooste Ranskalaisten kuvakilpailusta, jossa ajetaan halki Euroopan. Koosteen kuvat ovat Suomesta. On harmi, että linkki HS:n sivuilla on siellä jossain alareunassa. Kooste avautuu omaksi sivukseen. Koostetta ei ole mahdollista kätevästi jakaa eteen päin nykyaikaisn keinoin eli Facebookiin tai Twitteriin. Jakaisin mielelläni tuota eteenpäin someen. Sivulla ei myöskään ole linkkiä muihin julkaistuihin kuvakoosteisiin. Sähköpostilla koosteen kyllä voi jakaa, sitä varten on tehty lomake. Hyvä että edes niin, mutta aika vanhanaikasta tuo on...

Kuvaralli läpi Pohjolan 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow

Interaktiivinen portfolio

Torstai 3.12.2009 klo 14:41 - Peter Forsgård

Valokuvaaja Platon interaktiivinen portfolio Portraits of Power on esillä The New Yorker -lehden verkkosivuilla. Varsin mukava ja kiva tapa esitellä muotokuvat. Kuvaa klikkaamalla Plato kertoo lyhyesti kuvaustilanteesta. Joukossa on myös Tarja Halonen. Kuvat on otettu YK:n päämajassa, kun paikalla oli lähes kaikki valtioiden päämiehet. Kannatta kuunnella sarjan viimeisen kuvan mp3-äänite. Siinä Platon kertoo enemmän varsin massiivisesta projektista ja tavastaan kuvata.

Tuossa sarjassa Platon tyyli on ymmärrettävästi varsin yksinkertainen. Tyylistä tulee mieleen Richard Avedon ja Martin Schoeller, vaikka valaisu onkin hiukan erilainen. 

(via photokaboom-blogi)

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Plato, The New Yorker, audioslideshow, Avedon Richard, Schoeller Martin, linkki

Audioslideshown ja hybridin voima

Maanantai 16.11.2009 klo 21:18 - Peter Forsgård

Seuraavista esimerkeistä näkee miten vahvoja ja siksi kiinnostavia uudet tavat esittää kuvareppareita ovat.

Magnum in Motion on Magnum kuvatoimiston sivusto verkossa, jossa on esillä toinen toistaan vaikuttavampia audioslideshowta. 

Thomas Hoepkerin A Vanished Country kertoo Itä-Berliinistä. Ensimmäiset kuvat sarjassa ovat vuodelta 1959 ja viimeisimmät 1990-luvulta.

Mediastorm on toinen kiinnostava reppareista koostuva saitti. Se on vuonna 1994 per ustettu ja uudelleen avattu maaliskuu ssa 200 5. He myös hyödyntäjät tehokkaasti sosiaalista mediaa, Facebookia ja Twitteriä. Eipä löydy muuten oikein suomalaisia sanomalehtiä, esim. HS loistaa poissa olollaan.

Mediastormin sivuilla on Marcus Bleasdalen Rape of a Nation. Reportaasi Kongon Demokraattisen Tasavallan tilanteesta. Marcus Bleasdale oli myös esitelmöimässä Tukholman Fotomessuilla. Hänellä oli siellä myös näyttely. Minusta kuitenkin tämä audioslideshow on vaikuttavampi, kuin ne printit seinällä.

Toivottavasti suomalaisetkin kuvajournalistit heräävät ja huomaavat kuinka vahva väline video ja audioslideshow on tuoda asiansa esiin. 

Olen näistä molemmista blogannut aiemminkin ja jatkossakin aion näitä linkittää. Toivottavasti rinalle voisi linkittää, jonkun vastaavan suomalaisen tekemän repparin.

edit: HS:n Facebook ja Twitter. Nämä löytyivät eli hyvä näin.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, Hoepker Thomas, Magnum in Motion, Bleasdale Marcus, Facebook, Twitter

Audioslideshowsta ja vähän muustakin.

Lauantai 28.3.2009 klo 8:07 - Peter Forsgård

Black Star Rising blogissa oli mielenkiintoinen bloggaus audioslideshown tehokkuudesta. Jutussa korostetaan myös kustannustehokkuutta verrattuna videoon.

Kuvan voima tilanteen pysäyttäjänä on merkittävä suhteessa videoon. USA:ssa 70% ihmisistä ovat ns. visual learners eli oppivat paremmin näkemällä kuin lukemalla. Suomalaisten osalta en tuota tilastoa löytänyt mistään. Pitää vielä paremmin etsiä.

Edut verrattuna videoon ovat kirjoitajan Stan L earyn mielestä selkeät. Tuo oppimistapa tuli jo aiemmin tuossa esiin. Muita etuja ovat se kustannustehokkuus, audioslideshowt ovat kooltaan kevyempiä ja helpompia saavuttaa.

Stan Learyn muita bloggauksia Black Star Risingissa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, Black Star Rising, Leary Stan, blogi, linkki

Surffailua.

Sunnuntai 30.12.2007 klo 13:16 - Peter Forsgård

Surffailin huvikseni erilaisilla valokuvaukseen liittyvillä saiteilla. Muutaman linkin ajattelin surffailuistani laittaa tännekin.

Sportshooter-saitilla on paljon tietoa ja kuvagallerioita urheilukuvauksen maailmasta. Los Angeles Times kuvaaja Rob Gauthier seurasi Stanley Cup -pokaalin matkaa pelaajien mukana. Jokainen voittaneessa joukkueessa ollut pelaaja saa pokaalin itselleen muutamaksi päiväksi.

Luonnollisesti Gauthier kävi myös kuvaamassa Teemu Selänteen ja pokaalin seikkailuja Helsingissä. Los Angeles Times Ducks-sivuilla on tästä vier ailusta audioslideshow. Muuta audioslideshow-materiaalia Stanley Cupin seikkaluista.

You Tube -saitilla on paljon erilaisia valokuvaukseen liittyviä videopätkiä. David Tejada on denveriläinen corporate/industrial -valokuvaaja. Hän käyttää työssään usein pikkuflässejä valaisuun. Hän myös jakaa tietojaan ja työskentelytapojaan You Tubeen loadaamillaan videopätkillä. Mukana on valaisuun käytettävän kaluston esittelyä ja videopätkiä yksinkertaisista muotokuvauksista monimutkaisiin teollisuuskuvauksiin.  

You Tubesta löytyy myös Masters of Photography -"sarja". Niissä musiikin tahdittamana esitellään valokuvaajia heidän töittensä kautta.

Hyvää Uutta Vuotta 2008 kaikille ja kiitoksia tästä vuodesta kaikille blogini lukijoille. Lukijamäärä on nelinkertaistunut vuoden 2007 aikana. :) Kiitokset.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, urheilukuvaus, Sportshooter, Gauthier Rob, You Tube, Tejada David, audioslideshow, linkki

Tekijänoikeudesta osa 2

Torstai 4.1.2007 klo 21:03 - Peter Forsgård

Edellisessä kirjoituksessani kirjoitin musiikin tekijänoikeuksista liittyen slideshow-esitykseen ww-sivuilla. Musiikin laittaminen tosiaan osoittautuu aika kimurantiksi jutuksi.

Sain myös lisätietoa Teostolta siitä synkronisointimaksusta. Maksu perustuu ajatukseen, että säveltäjä on tehnyt teoksen musiikiksi ei yhdistelmäksi kuvien kanssa. Siinä se yksinkertainen peruste synkronointimaksulle. Mikäli yhden kuvan taustalla soi musiikki ei synkronointimaksua tarvitse maksaa. Minusta hiukan epälooginen tulkinta. Eihän säveltäjä luonut teosta myöskään yhden kuvan kanssa toimimaan yhteen.

Miksei synkronisointi maksua makseta valokuvavasta? Oletetaan, että kuvat o vat otettu ripustettavaksi seinälle ja niistä on maksettu sovittu korvaus. Samoja kuvia halutaan myöhemmin käyttää vaikka kirjassa tekstin kuvitukseen. Luonnollisesti käyttöoikeudesta kirjaan tulee maksaa erikseen sovittava maksu, mutta miten olisi lisäksi kuvien ja tekstin synkronisointi maksu? Kuvahan on alunperin otettu itsenäisenä kuvana ei yhdessä tekstin kanssa. Valokuvan synkronisointi tekstiin kirjan kuvituksena pitäisi olla myös käytössä... :). Toki tekstikin on kirjoitettu ilman niitä kuvia, joten siitäkin voisi vielä maksaa synkronisointimaksua... Koko prosessia varten tarvitaisiin synkronisointimaksuvirasto valvomaan synkronisointimaksua saavien etuja.

Tapahtuman äänimaailman nauhoittaminen slideshown mukaan aiheuttaa myös haasteen. Taustalla soiva pelikatkon aikana soittettavat lyhyet musiikin pätkät ovat siis myös slideshown tekijälle maksullisia. Samalla logiikalla esimerkiksi miljöökuvassa näkyvästä valokuvasta pitäisi maksaa tekijänoikeuskorvauksia kuvassa näkyvän valokuvan ottajalle.

Jos haluaa laittaa slideshow-esitykseen tapahtuman äänimaailman, tulee jokainen taustalla kuuluvan biisin levy-yhtiö selvittää. Sen jälkeen on oltava niihin yhteydessä ja neuvoteltava kullekin musiikkipätkälle hinta käytöstä. Näistä kun on päästy sopuun pitää olla yhteydessä Teostoon ja sopia hinta musiikin esittämiselle netissä ja hoitaa se synkronointimaksu. Aika moinen työ selvittää ne biisit ja esittäjät ja levy-yhtiöt...   

Ihan ei taida olla tekijänoikeuslaki samanarvoinen musiikin ja valokuvan osalta. No sehän toki on tiedetty, ei siinä sinänsä mitään uutta. Kysehän on ongelmasta valokuvan määrittämisestä teokseksi. Valokuvan pitää olla jotenkin luovuuden ja ilmaisun kannalta ainutkertainen. Monet päätökset esim. oikeusasteissa eivät useinkaan katso, että valokuva täytää näitä kriteerejä. Minusta valokuva täyttää nämä kriteeri, koska jokainen valokuva on omalla tavallaan ainutkertainen.

Täytyy vielä mainita, että hyvin auliisti jakavat tietoa asiasta Teostosta ja Gramexista. Vastaukset toki ovat aika virallisen oloisia. Se on toki ymmärrettävää, ettei vaan lipsahda mitään epävirallista ja omaa mielipidettä.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on Magnatune. Palaan tuohon saittiin ja asiaan kunhan ehdin tutustua siihen kunnolla. Vinkin saitista sain eräältä lukijalta emaililla, kiitokset siitä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, kirja, Finnfoto, Musta Taide, Teosto, audioslideshow

Tekijänoikeuksista

Keskiviikko 3.1.2007 klo 17:17 - Peter Forsgård

Tällä kertaa kyse on musiikin tekijänoikeuksista. Selvittelin tänään mailitse Teostosta slideshow:n taustamusiikin hintoja ja käyttölupia. Sain varsin mielenkiintoisia vastauksia. 

Jos slideshowssa käyttää vain yhtä kappaletta katsotaan se mainos/markkinointikäytöksi ja luvat ja hinnat määrittelee kustantaja. Hinta on varmaan aika korkea, niin yleensä kun puhutaan mainoksista. Halvemmalla todennäköisesti pääsee, jos käyttää useita kappaleita, aika mielenkiintoista sinänsä. Silloin hinta riippuu suoraan musiikin kestosta. Siihen on olemassa hinnasto. Tässä tapauksessa hinnaksi tulee 50€ per kolme kuukautta. Yksi musiikkikappale saa kestää vain 60sek ja maksimissaan 1/3 kokonaiskestosta. Maksimissaan kokonaispituus voi olla 10 min. Yksityishenkilöllä tuo 50€ pienenee 25€. Ihan kohtuullista sinänsä. Maksuja tosin kertyy, jos on useampi slideshow pitkään esillä verkossa. Esimerkkinä vaikka 5 slideshowta vuoden verran maksaa 1000€. Nyt voi tietysti miettiä onko tuo kohtuullista, no musiikintekijöille varmaankin.

Jotta asia olisi vielä mielenkiintoisempi on ensimmäisestä kuvan ja musiikin yhdistämisestä maksettava synkronisointimaksu. Käsittämättömän, en saanut vielä vastausta Teostolta mihin tuo maksu perustuu, synkronointimaksun hinta on 0,34€ sekunnilta. Tuolta 10 minuutin maksimi esitykseltä se on 204€!  

Vaikka kaikki nuo asiat saadaan sovittua ja luvat ovat kunnossa ei se vielä riitä. Seuraavaksi on kysyttävä samat luvat ja hinnat Gramexilta. Sieltä selvisi ettei Gramexilta saa lupaa slideshow musiikille, vaan ne on neuvoteltava suoraan musiikin kustantajan kanssa. Hinta voi olla taas aika kova ja neuvottelukin on hankalaa jos kustantajia on useita.

Hiukan erikoinen yksityiskohta on se, että musiikista pitää maksaa myös siinä tapauksessa, että nauhoittaa tapahtuman äänimaailmaa itse ja tapahtumassa soiva musiikki kuuluu äänitteessä. Samalla tavalla kuvataiteilijan, esim. valokuvaajan, tulisi saada korvauksia muiden ootamissa kuvissa näkyvistä teoksistaan. Näinhän tavallaan onkin, jos kuva on hallitsevana osana kuvassa. Nyt kuitenkin musiikki ei ole hallitseva osa vaan osa tilanteen äänimaailmaa, jossa on seassa tapahtuman muuta hälyä. Tässä vielä huomiona, että siihen lupaa tuli siis kysä musiikin kustantajalta.

Olen ehdottomasti tekijänoikeuksien puolesta, mutta minusta tässä mennään monessa kohtaa aika pitkälle. Maksuja ja lupia pitää hoitaa kahden instanssin kanssa, miksi ihmeessä? Synkronointimaksu on minusta täysin käsittämätön, samoin se tapahtuman äänimaailman mukana tulevan muun hälinän seassa olevan musiikin maksullisuus.

Aika hankalaa on siis käytännössä esimerkiksi tehdä salibandyottelusta tapahtumaa vastaava äänimaailma slideshow:n. Tapahtumissa soitetaan pelitaukojen aikana musiikkia, samoin esim. kotijoukkueen tekemien maalien jälkeen. Eihän tämä ongelma toki poista mahdollisuutta tehdä kyseistä tapahtumista äänellisiä slideshow:ta, mutta aika tarkkana pitää olla ettei musiikkia kuulu taustalta kun äänimaailmaa proggikseen rakentaa.

Nämä ovat minun saamia käsityksiä käymistäni mailien vaihdoista Teoston ja Gramexin kanssa. Jos joku huomaa virheitä tai epäselvyyksiä käsityksissäni, niin laittakaa mailia osoitteeseen peter(ät)peterforsgard.com.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijanoikeus, kirja, Finnfoto, Musta Taide, Teosto, audioslideshow

Urheilukuvaajan slideshow

Keskiviikko 13.12.2006 klo 8:11 - Peter Forsgård

Ihmettelin muutamassa aikaisemmassa bloggauksessani, mikseivät suomalaiset lehtikuvaajat tee slideshow materiaalia tapahtumista.

Löytyi ainakin yksi kuvaaja, urheilukuvaaja Kari Kuukka, joka niitä tekee. Kävin aamusta nopeasti vilkaisemassa karikuukka.com -sivustoa ja sieltä etusivulta experimental-osastolta löytyy ne slideshow- ja videomateliaalit. Kaikkea en nyt ehtinyt katsella, mutta ainakin slideshow lokakuun lopun HIFK - Ässät ottelusta näytti ihan mielenkiintoiselta. Täytyy tutustua muuhunkin materiaaliin paremmalla ajalla. Näytti ainakin olevan myös Tanja Poutiaisesta ja Kalle Palanderista tehtyjä esityksiä.

Varmasti näitä löytyy lisää muiltakin kuvaajilta, toivottavasti ainakin. On positiivista olla tälläisessa asiassa väärässä... :)

Tein slideshow:n viime kevään huhtikuussa Salibandyn Suomen Mestaruuden ratkaiseesta ottelusta. Jos kiinnostaa käy katsomassa. Proggiksessa on ainoastaan kuvia ja se on tehty javallascriptillä (kait). Tarkoitus olisi jossain vaiheessa tehdä slideshow äänimaailma mukaan ottaen.  Muutamaa softaa olen kokeillut, joten valinnanvaraa sen suhteen on. Äänimaailmaa tallentavaa nauhuria ei vielä ole, joten se projekti odottaa, kunnes ehdin tutustua moisiin kapistuksiin. 

Kiitokset kolleegalle vinkistä suomalaisen lehtikuvaajan tekemiin slideshow- ja videomatskuihin.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, Kuukka Kari