My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Jussi Aalto ja Hei me näppäillään - valokuvanäyttely.

Sunnuntai 22.11.2015 klo 21:13 - Peter Forsgård

Tapasin Jussi Aallon Laterna Magicassa. Hän kertoo uusimmasta näyttelystään ja sekaan mahtuu myös paljon tietoa suomalaisen valokuvauksen historiasta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Aalto Jussi

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Mapplethorpe Kiasmassa!

Perjantai 13.3.2015 klo 10:13 - Peter Forsgård

Tänään perjantaina 13. päivä avataan Kiasma remontin jälkeen. Avaus ei ole ollenkaan hullumpi, Robert Mapplethorpen Retrospektiivi. Esillä on yli 250 valokuvaa hänen tuotannostaan.

mapplethorpe001.png

Pääsin eilen avajaisissa tutustumaan tuohon näyttelyyn. Se on henkeä salpaavan upea. Tuo näyttely on ehdottomasti yksi kohokohdista valokuvanäyttelyiden osalta Suomessa. Mapplethorpe on yksi merkittävimmistä valokuvaajista ever. Samalla hän on myös ollut varsin kiistanalainen konservatiivisimmissa maissa. USA:ssa hänen näyttelyitään on suljettu kuvien sisällön vuoksi. Luonnollisesti tuo kiistanalaisuus on ollut osa hänen mainettaan.

Mapplethorpe kuvasi 70-80 -luvulla New Yorkissa underground elämää. Aiheina oli myös S&M -kulttuuri. Maplethorpesta on tehty hieno dokumenttielokuva Black White + Grey. Tarkkaan ottaen se on dokumentti hänestä ja Sam Wagstaffista. Elokuvan traileri löytyy YouTubesta. Vuonna 2011 tuo dokkari esitettiin YLE Teemalla. Bloggasin tuosta dokkarista tammikuussa 2011.

Olen aina pitänyt hänen kuvistaan. Kaikkien aihe ei toki ole lähellä minua, mutta Mapplethorpen lähestymistapa aiheeseen on hieno. Kuvat on pääosin taitavasti tehty ja ovat Valokuvia. Kuvista näkyy taito käyttää valokuvaa ilmaisukeinona nimenomaan valokuvalla ominaisin keinoin. Valon ja varjon käyttö muodon esiintuomisessa on taitavaa.

mapplethorpe002.png

Vuonna 2008 blogasin kirjoittamastani esseestä Systemattisen etiikan luennolle 1994. Osana siinä oli aiheena myös Mapplethorpe ja kuvan etiikka. Edellisen kappaleen perustelut kirjoitin seuraavasti tuossa vuoden 2008 blogauksessa.

"Mielenkiintoisen loppupäätelmän olen taidekuvan moraalista tehnyt.. "Filosofisin termein esitettynä ajatuskehitelmän voisi esittää seuraavasti: Puhtaasti ei-moraalisen teon (kuvan ottaminen) lopputuloksena voi olla moraalin piiriin kuuluva teos (valokuva), jonka moraalinen arvo määritellään vallitsevien moraalikoodien mukaan. Moraalinen arvo määritellään vain aiheen perusteella tai siihen voidaan tuoda tekninen toteutus mukaan. Kolmas tapa on sulkea se moraalin ulkopuolelle historiallisena dokumenttina." Yksinkertaistettuna olen ollut sitä mieltä, että teknisesti ja ilmaisullisesti hyvin toteutettu kuva on moraalisesti hyväksyttävämpi kuin huonosti tehty. Eipä tuo ajatus ihan vieraalta nykyäänkään minusta tunnu."

mapplethorpe003.png

Olin ennen avajaisia mukana Kiasman järjestämässä Instagram kävelyssä. Museo oli kutsunut mukaan 25 Instagrammaajaa tutustumaan ja kuvaamaan remontin jälkeistä museota. Kuvia tuosta kävelystä löytyy Instagramista hashtagilla #KiasmaWalk (linkki Iconosquareen). Todella mahtavaa, että museo on ajanhermolla ja oivaltaa uudet tavat markkinoida itseään. Kiasma muutenkin suhtautuu kuvaamiseeen museossa myötämielisesti ja ei kiellä kuvaamista omaan käyttöön. Ainoastaan on toivottavaa ettei kuvata suoraan kopiota teoksista. Ihmisten ja tilojen kuvaaminen osana teoksen kuvasta on jopa suotavaa.  

mapplethorpe004.png

Toinen mielenkiintoinen samaan aikaan oleva näyttely Kiasmassa on Face to Face. Sitä en eilen käynyt katsomassa, mutta tässäkin näyttelyssä on esillä myös valokuvaa.

Blogaukseni kuvat ovat kuviani tuolta Instawalkilta. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kiasma, Mapplethorpe Robert, valokuvanayttely, Instagram

ThePhotobookMuseum

Maanantai 29.9.2014 klo 12:36 - Peter Forsgård

Kävin Photokinavierailuni yhteydessä Kölnin uudessa The Photobook Museumissa. Se on syyskuussa avattu valokuvakirjoihin pohjautuva museo. Se toimii tällä hetkellä väliaikaisissa tiloissa Carlwerkin alueella Mulheimissa. Näyttely on auki lokakuun 3:een asti. Carlwerk on vanhaa teollisuusaluette joka on muuttumassa. Alueella oli paljon luovan alan toimijoita, mainostoimistoja, vietintätoimistoja, studioita ym. Perusmuutos mikä on käynnissä monessa muussakin vastaavassa paikassa näkyy. Vanha teollisuus väistyy ja uudet luovat alat tulee tilalle.

photobookmuseum_003.jpg

Museo oli minusta aivan huikea ja harvoin tulee sellaista tunnetta kun astuu näyttelytilaan. Siinä on käytetty vanha kunnostamaton teollisuushalli upeasti. Ei olla välitetty siitä miltä gallerian tai museon kuuluu näyttää. Tila oli kaikessa hienoudessaan juuri sellaisessa kunnossa kuin se oli ilmeisesti jo aika pitkään ollut.

photobookmuseum_004.jpg

Ripustuskin oli tehty tilaan sopivaksi. Näytteillä oli paljon valokuvakirjaan liittyviä kuvanäyttelyitä. Osa kuvista oli kirjoista revittyjä ja sellaisenaan ripustettu ilman sen suurempia koristuksia. Osa näyttelyistä oli laitettu satamakonttien sisään. Seinätilaa kun museossa oi aika vähän, niin tuonne varsin sopiva ratkaisu.

photobookmuseum_031.jpg
photobookmuseum_013.jpg
photobookmuseum_015.jpg
photobookmuseum_028.jpg

Esillä olevat lukuisat näyttelyt eivät ehkä olleet minun makuuni. En tosin anna tuollaisen häiritä, koska kokonaisuus ratkaisee. Se miten se tila oli käytetty ja kuvat esillä oli niin vaikuttavaa. Myös paikan auditorio vastasi muuta designia.

photobookmuseum_011.jpg

Tila olisi ollut mahtava paikka viettää iltaa, sillä se oli Photokinan aikaan auki klo 23:een asti. Harmikseni olin siellä heti aamusta kun se aukesi ja kirjakauppa (toisaalta onneksi) ja Cafe Lehmitz olivat vielä kiinni. Kyllä luit oikein Cafe Lehmitz. Museoon oli rakennettu osittainen replika tuosta valokuvaushistoriaan olennaisesti kuuluvasta kahvilasta. Hieno idea ja oikeastaan aika luonteva kahvila tuohon museoon.

photobookmuseum_033.jpg
photobookmuseum_026.jpg

Museo on tosiaan väliaikaisissa tiloissa ja seuraava vaihe on liikkuvamuseo. Kolmatena vaiheena on sitten löytää pysyvä museotila. Toivottavasti museon henki säilyy nykyisellään, koska tavassa jolla se on tehty, on jotain hienoa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, galleria, valokuvanayttely, ThePhotobookmuseum

Näyttelyiden ihmeellinen maailma: Alfredo Jaar Kiasmassa

Maanantai 9.6.2014 klo 17:32 - Peter Forsgård

Kiasmassa on parhaillaan mielenkiintoinen näyttely: Alfredo Jaar:in "Kun runous ei riitä." Näyttely on auki aina 7.9.2014 asti. 

Näyttelyn voimakkain ja hienoin teos on elokuvainstallaatio Hiljaisuuden ääni. Se kertoo karulla ja minimalistisella tavalla Kevin Carterin tarinan. Tarinan pääosassa on Carterin ottama valokuva lapsesta ja korppikotkasta. Se on varmasti kaikkille tuttu valokuva, mutta Carterin tarina ei ehkä ole yhtä tuttu. En sen enempää paljasta "juonen" käänteitä, vaan kehoitan menemään katsomaan. Tuon installaation jälkeen on ihan mielellään hetken hiljaa.

jaar_001_001.jpg

Näyttelyssä oli myös varsin hauska teos "Valokuvaa ei otetta, se tehdään." Se on tavallaan installaatio, jossa on iso pino julisteita ja siinä tuo mainitsemani teksti. Hauskinta on, että palan teosta eli yhden julisteen saa ottaa mukaansa. Luonnollisesti otin julisteen ja se tulee roikkumaan kehystettynä työhuoneeni seinällä.

"Kuvien suru" oli varsin hämmentävä valokuvateos. Yhtään valokuvaa ei ollut esillä vaan ainoastaan tekstit kuviin liittyen. Kuvat eivät olleet esillä koska niiden oikeudet ja kontrolli ovat jollakin kaupallisella ja/tai poliittisella taholla. Getty Images ja Bill Gates sai kovasti kritiikkiä. Vaikuttava teos, vaikka en ihan täysin Jaar:in mielipidettä jaakaan. Muutenkin Jaar käytti joissakin teoksissa muiden kuvia osana installaatiota.

Muuta mielenkiintoista näyttelyssä oli teos "Miljoona Suomen passia". Se on uusinta toteutus ARS-95 -näyttelystä.

Kaiken kaikkiaan yksi vaikuttavimmista näyttelyissä, jonka olen nähnyt. Aion tuon vielä käydä pari kertaa ainakin kesän aikana katsomassa.

Kiasmassa on muuten samaan aikaan näyttely "Kiasma Hits". Se on 15-vuotisjuhla kokoelmanäyttely Kiasman suosituista ja parhaista teoksista. Siinäkin syy mennä Kiasmaan. 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Jaaro Alfredo

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma. Prokudin-Gorskyn värivalokuvia Tarvaspäässä

Keskiviikko 15.1.2014 klo 12:00 - Peter Forsgård

Ihan sattumalta huomasin (kiitos Suvi Korhosen Facebook statuksen), että Gallen-Kallelan museossa on esillä Sergei Prokudin-Gorskyn värivalokuvia 1900-luvun alusta. Näyttely on avattu jo 7.9.13 ja se oli mennä minulta kokonaan ohi. Onneksi ehdin siellä käydä viime sunnuntaina. 

Valokuvat ovat ajalta jolloin värivalokuvausta ei oltu vielä varsinaisesti edes keksitty. Prokudin-Gursky kehitti ja hyödynsi jo osittain kehitettyä nerokkasta tapaa ottaa värikuvia. Hän kuvasi saman maiseman kolmelle eri negativille käyttäen hyväkseen punaista, vihreää ja sinistä suodatinta. Menetelmä on selostettu syvemmin Prokudin-Gorskysta kertovalla wikipedia-sivulla.

Meillä on kuvien kautta mielikuva, että tuohon aikaan kaikki oli harmaata ja ankeaa. Prokudin-Gorskin kuvien avulla näemme ettei niin suinkaan ollut. Vaatteet saattoivat olla hyvinkin värikkäitä. Kuvausmenetelmä toki tuottaa hyvin saturoituneet värit ja se entisestään korostaa niitä.

Yhdysvaltain Kongressin kirjasto osti kyseiset kuvat Ranskasta vuonna 1948. Kuvien käyttöoikeudet ovat suhteellisen vapaat, mutta kaupallinen käyttö on rajattu pois. Noilta Kongressin Kirjaston sivuilta löytyy paljon lisätietoja kuvaajasta. Kuvia voi myös katsella Prokudin-Gorskyn Flickr-sivuilla.  

Näyttely on auki vielä muutaman viikon. Viimeinen päivä on 2.2 (edit: Aiemmin mainitsin päiväksi 26.1., mutta ovat ilmeisesti pidentäneet aukioloa tai sitten olin laittanut alunperin väärän ajan tähän.) Vielä siis ehtii nähdä todella mielenkiintoisia värikuvia viime vuosisadan alusta. Gallen-Kallelan museo on muutenkin kiinnostava paikka, vaikkei museon pihapiiri tähän vuodenaikaan ihan parhaimmillaan olekaan.

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: Valokuvaus, Prokudin-Gorsky Sergei, valokuvanayttely

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Antti Lumikarin Kesäyön Uni

Perjantai 20.9.2013 klo 9:03 - Peter Forsgård

Galleria Luovassa Suvilahdessa on parhaillaan esillä Antti Lumikarin valokuvanäyttely Kesäyön Uni. Antti on kuvannut Helsingin yöelämää baarien sulkeutumisen jälkeen. 

Avajaisissa Antti kertoi luonnollisesti kuvistaan, mutta myös kuvaustavastaan. Hän lyöttäytyi baarista lähtevien hänelle ennestään tuntemattomien porukoiden mukaan ja kuvasi heidän tekemisiään baari-illan jatkoilla. Kuvausprojektia Antti kuvasi kolmena kesänä, vuodesta 2009 vuoteen 2012. Tuosta kuvasadosta on nyt esillä lokakuun 11:sta asti 57 valokuvaa.

Mielenkiintoista näyttelyssä tai oikeastaan sen prosessissa on, että metodi on projektin aikana kehittynyt. Alkuajan eli kesän 2009 kuvissa on vielä paljon Antin tuttuja ja osa kuvaustilanteista on järjestettyjä. Silti niissäkin kuvissa välittyy aidon tilanteen tuntu. Varsinkin viimeisen kesän kuvissa tilanne välittyy aidoimmin, ovathan ne juuri niitä oikeita aitoja tilanteita. Antti tosiaan on mennyt kuvattavien "iholle" ja saanut vangittua olennaisen. 

kesayon_uni.png
Stefan Bremer avaamassa näyttelyä.

Ajaisten avanneen Stefan Bremerin sanoin nämä kuvat tulevat jäämään muistiin ja niistä voi katsoa muutaman kymmenen vuoden päästä millaista Helsingin yöelämä oli 00 ja 10-lukujen taitteessa. "Kuvat kertovat tuosta ajasta jotain olennaista", Bremer totesi.

Hienoa on myös, että Antti on kunnioittanut kuvauskohteitaan ja jättänyt pois ne kaikkein rajuimmat tilanteet ja kuvat.

Olen Antin ensimmäisen kerran tavannut muistaakseni Anders Petersenin työpajassa 2007? Sen jälkeen olen Antin kanssa käynyt aika ajoin kuvaamassa yhdessä, ei kuitenkaan ihan viime vuosina. Täässä näyttelyssä esillä olevat kuvat eivät liity niihin kuvausretkiin. Meillä oli tapana tavata jossain baarissa alkuillasta ja keskustella valokuvasta hetken aikaa ennen kuvaamista. Kuvaaminen sitten tehtiin pääasiassa kumpikin omillaan. Myöhemmin illalla tapasimme uudestaan ja keskustelimme ja katselimme toistemme kuvia.

Syksyn must-see -valokuvanäyttely aivan ehdottomasti.

  

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Lumikari Antti

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma - Irving Penn Tallinnassa

Perjantai 9.8.2013 - Peter Forsgård

Tallinnan taidemuseo KUMU sai vuonna 2006 hienon taidemuseon päärakennuksen. Parhaillaan siellä on menossa Irving Penn:in näyttely. Vierailin siellä viime tiistaina. Museorakennus on todella upea ja sen rakennuksen katselemiseenkin kannattaa jättää aikaa siellä esillä olevien useiden näyttelyiden lisäksi.

Irving Penn on ennenkaikkea tunnettu muotokuvistaan. Hänen valaisunsa on varsin yksinkertaista, juuri sellaista josta olen aina pitänyt. Malli on keskiössä, eivätkä ne seitsemän valaisinta. Penn:in valaisu on perinteistä pohjoisikkunavalotyyliä. Suurimman osan kuvissaan hän kuvasi studiossa ja vaikka kuvien valo onkin pohjoisikkunavaloa ei huhujen mukaan studiossa sitä pohjoistaikkunaa ollut. Penn myös kuvasi kaikki mallinsa samaa taustaa vasten. Sekin korostaa mallia. Penn:in kuvissa ollaan muotokuvauksen ytimessä, paikalla on vain kuvaaja ikuistamassa mallia ja kaikki muu on riisuttu pois. Studiotilakin oli lähes tyhjä. Olisi mahtavaa löytää Helsingistä jokin ullakkotila, josta saisi tuon tapaisen studion itselleen. 

KUMU:n näyttelyn kuvat esittelevät osia Penn:in tunnetuimmista sarjoista.

Valitettavasti näyttää pahasti siltä, että Helsinki on jäämässä kakkosketjuun taidemuseoiden osalta. Nämäkin kuvat ovat Moderna Museetin kokoelmista. Ne on lahjoitettiin sinne Penn:in kuoleman (2009) jälkeen. Hänen vaimonsa oli ruotsalainen. Tukholman Fotografiska vie parhaat valokuvanäyttelyt ja nyt myös KUMU näyttää nostavan tällä sektorilla päätään. Tennispalatsi on jäänyt viime vuosina pahasti jälkeen. Onneksi sentään saimme kesän aikana ihailla Steve McCurryn kuvia Taidehallissa.

Penn:in kuvat ovat esillä aina lokakuun 6:en asti, joten hyvin kerkiää vielä käydä Tallinassa. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, KUMU

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma

Perjantai 19.10.2012 klo 9:22 - Peter Forsgård

Blogaamisessa on taas ollut pitkä tauko. Syynä oli lähes parin viikon loma Kaliforniassa. Matkan perimmäinen syy oli vaimon serkun häät San Diegossa.

Luonnollisesti matkanohjelmaan kuului valokuvanäyttelyissä käynti. Yksi merkittävin ja kiinnostavin oli Cindy Shermanin retrospektiivinen näyttely San Franciscon Modernin taiteen museossa eli SFMOMA:ssa. Olin onnekas, koska ehdin näyttelyn toiseksi viimeisenä päivänä sen katsomaan.

Kiinnostavin kokonaisuus oli Untitled Film Stills. Se oli esillä kokonaisuudessaan. Yllätyin, että tuon sarjan vedokset olivat aika pieni kokoisia. Muuten esillä oli osia eli tuo taisi olla ainoa kokonainen sarja. 

Shermania pidetään potstmodernin valokuvan merkittävimpänä valokuvaajana. Vaikutusta esim. suomalaiseen Helsinki School -valokuvaan on myös joissain piireissä pidetty merkittävänä. En tuohon vaikutukseen ihan varmasti osaa ottaa kantaa. Jos itsensä kuvaaminen on se asia, niin en nyt ihan allekirjoittaisi tuota yhteyttä. Valokuva ja taide on syvempää kuin pelkkä kohde. Itsensä kuvaamisen voi olla niin monia lähtökohtia ja tavoitteita. Itse itselleen mallina oleminen voi olla ihan tarkoituksen mukaista käytännön syistä, malli on aina saatavilla. Toisaalta itsensä kuvaaminen voi olla päiväkirjamaista eli tallennetaan omaa elämää. Shermanin kuvat ovat minusta myös hyvin kerronnallisia ja se myös osittain erottaa ne esim. perinteisestä suomalaisen nasivalokuvaajan omista kuvista, joiden kerronnallisuus ei minusta ole niin ilmeistä. Noissa suomalaisissa kuvissa kuvataan myös enemmän itseään ja omia tuntoja, kun taas Shermanilla on mielestäni laajempi sanoma. Varmasti tässä yhtenäväisyydestä on muitakin ajatuksia.

Sherman opiskeli alunperin maalaustaidetta, mutta siirtyy valokuvan pariin aika nopeasti. Mielenkiintoinen tieto on, että hän ei aluksi läpäissyt vaadittavia valokuvauskursseja. Toki hän ne sitten myöhemmin suoritti, mutta alku oli hankalaa. Minusta on hyvin mielenkiintoista tämä koulutuksen ja menestyksen suhde valokuvauksessa. Koulutuksen ongelmana on ilmeisen selkeästi se, että opettajan vaikutus on niin suuri, että erilaisuudelle suhteessa opettajan näkemyksiin ei ole tilaa. Pitänee perehtyä tarkemmin tähän haasteeseen. Vaikka olen hyvin selkeästi koulutuksen kannalla, on sinä selkeä ongelma juuri tuosta mainitsemastani syystä.

Muita näyttelyitä olivat mm. San Diegon Balboa Parkin museoalueella olevat pari valokuvanäyttelyä. Ne eivät sinänsä olleet mitenkään erityisiä. MOPA eli San Diegon valokuvataiteen museossa oli esillä nuorten näyttely Photo|Synthesis. Se oli minusta hiukan sekava kokonaisuus. Mielenkiintoisinta siinä oli se, että kuvat olivat paikallisten nuorten kuvaamia. Se luonnollisesti kiinnosti. Toisaalta minulla ei juurikaan ole mitään vahvoja mielikuvia näyttelystä eli mitenkään erityisen mieleenpainuva se ei ollut.

Samaisessa museossa oli myös pieni Arthur Tressin kuvien näyttely. Tress oli minulle täysin tuntematon valokuvaaja ja siinä mielessä oli mukava nähdä muutamia hänen kuviaan. Taas oppi jotain uutta.

Ihan antoisa matka siis näyttelyidenkin suhteen.

Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Sherman Cindy, Tress Arthur, SFMOMA

Fotografiska noussut selkeäksi ykköseksi

Keskiviikko 29.8.2012 klo 7:00 - Peter Forsgård

Tukholmassa sijaitseva Fotografiska-valokuvagalleria/museo on noussut varsin nopeasti pohjoismaiden ykkösmuseoksi valokuvauksen alueella. Aivan alusta asti siellä on ollut toinen toistaan hienompia valokuvanäyttelyitä. Menneiden näyttelyiden listaa selatessa tulee ihan kateelliseksi, ettei ole mahdollisuutta käydä katsomassa jokainen siellä esillä oleva näyttely. Tuloillaan on David LaChapellen -näyttely. Se tietojeni mukaan avataan marraskuussa 2012. Pitänee varmaan mennä se katsomaan ja samalla käydä Tukholman Fotomässanilla. Myös siellä on ollut hyviä valokuvanäyttelyitä.

Nykyään Fotografiskassa järjestetään myös työpajoja laidasta laitaan. Toukokuussa itse Albert Watson piti siellä työpajaa, Anders Petersen on käsittääkseni myös työpajan siellä pitänyt. Jos todella haluaa laittaa itsensä likoon niin suosittelen Antoine D´Agatan työpajaa

Viime aikoina Suomessakin on ollut ihan kohtuullisia näyttelyitä, mutta jotenkin tuntuu että Fotografiskan tulon jälkeen Suomessa valokuvanäyttelyiden kirjo on kaventunut. Tennispalatsissa oli vielä joitakin vuosia sitten kerran vuodessa todella kova nimi esillä. Nopeasti muistista kaivaen, ainakin Leibowitz, Corbijn, Sally Mann tulee mieleen. Harmi sinänsä, että ne päätyvät näyttelyt päätyvät Fotografiskaan, eikä Helsinkiin. Yhteistyötä Fotografiskan kanssa kannattaisi jollain tasolla miettiä. Tennari? Valokuvataiteen museo?

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Fotografiska, Tennispalatsi, Fotomassan, Valokuvataiteen museo, Watson Albert, dAgata Antoine, Leibovitz Annie, Mann Sally, Corbijn Anton, LaChapelle David

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Polaroid

Torstai 23.8.2012 klo 9:33 - Peter Forsgård

Suomen Valokuvataiteen museossa avattiin viime viikonloppuna iso Polaroid-näyttely. Esillä on Polaroid-yhtiön keräämää kokoelmaa. Nykyään osa konkurssiin menneen Polaroid-yhtiön kokoelmasta on WestLicht-museon omistama. Mukana näyttelyssä on myös suomalaisia Polaroid-legendoja.

Esillä on useita maailmanluokan valokuvaajien Polaroid-otoksia. Onkohan Suomessa koskaan ollut esillä näin laajasti valokuvauksen legendojen valokuvia samassa näyttelyssä? Linkin takana olevalta näyttelyn esittelysivun alareunassa on lista mukana olevista valokuvaajista, vaikuttava lista kaiken kaikkiaan.

Minusta tuossa näyttelyn kuvissa on hirveän paljon samaa kuin nykyisessä kännykkäkuvaamisessa tai oikeastaan pitäisi sanoa toisin päin. Hetken näpsäyksiä ja laadultaan, siis tekniseltä, huonoja. Andy Warhol käytti Polaroid-kameraa samalla tavalla kuin nykyään käytetään kännykkää. Hän kuvasi juhlissa ihmisiä, aivan kuten nykyään kuvataan. 

Polaroidin historiaan liittyy hyvin vahvasti Ansel Adams. Hän testaili polaroidia heti sen lanseerauksen (v. 1947) jälkeen. Hänellä on myös merkittävä osuus siinä, että Polaroid keräsi kokoelmaa kuuluisien kuvaajien ottamista Polaroid-kuvista. Muutenkin Adams oli mielenkiintoinen uusien innovaatioiden suhteen. Hän suhtautui niihin hyvin kiinnostuneesti ja oli valmis kokeilemaan uutta. Hän varmaan olisi hyvin innoissaan digitaalisesta kuvaamisesta? Uskon, että se aito kiinnostus uuteen teki hänestä suuren Valokuvaajan. 

Suomalaisista esillä on mm. Kari Riipisen ja Lauri Ericsonin Polaroid kuvia. Esillä olevat kollaasit ovat varsin mielenkiintoisia. Niissä on koottu yksi iso valokuva useasta Polaroid-kuvasta. Ne muodostavat sitten kokonaisuuden. Samanlainen kollaasitekniikka voisi olla hauska toteuttaa vaikka Instagram-applikaatiolla.   

Itsekin käytin Polaroidia jonkin verran. Minulla oli ja itseasiassa on vieläkin, Polaroid-perä Mamiya 67:aan. Käytin sitä kuten tapana oli testikuvaamiseen, ennen varsinaista yleensä diafilmille kuvaamista. Se toimi myös erittäin hyvänä kuvana näyttää asiakkaalle ja hyväksyttää kuva. Kun Polaroid oli hyväksytty, saattoi rauhassa ottaa lopullisen kuvan. Tiesi sen varmasti olevan sellainen kuin asiakas halusi, olihan se hyväksytty. Nykyään tuo toimii vielä helpommin.

Muistan myös tehneeni Polaroidilla ns. transfer-kuvia. Niissä emulsiopinta liotettiin pohjastaan irti ja levitettiin paperille. Linkin takaa löytyy Marjolein Baniksen tekemä transferkuva. Siitä saa käsityksen miltä ne näyttivät, jos tuo tekniikka ei ole tuttua. Omiani ei valitettavasti ole tallessa. En myöskään löydä niitä lehtiä, joissa niitä oli kuvituksena. Muuten käytin Polaroidia varsin vähän. Tosin jossain nurkissa taitaa vielä joku Polaroid-kamera olla.

Näyttely on esillä joulukuun toiseen päivään asti.

Aiempia blogauksiani Polaroidista.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Polaroid, Valokuvataiteen museo, Adams Ansel

Pressfoton arkistot aukesivat.

Torstai 19.1.2012 klo 14:58 - Peter Forsgård

Finlandiatalon alakerrassa parkkipaikan puolelle on avattu uusi kahvila, Cafe Veranda. Kahvilan avaaminen sinänsä ei ole tämän blogin aihepiiriin kuuluva, mutta Verandan tiloissa on myös galleria. Siellä on nyt juuri esillä Helsinki Feature, lehtikuvia kaupungista 1976-1996. Valokuvat on poimittu 1996 konkurssiin menneen Pressfoton arkistoista. Näyttelyn järjestää Zeelandia, jolle kuvat ovat yrityskauppojen jälkeen päätyneet. Kuraattorina on Niina Tuittu.

On hienoa, että Pressfoton arkistosta on saatu valokuvia esiin. Pidän erityisesti Helsinki-kuvista noin muutenkin. Valokuvia näyttelyssä on seinällä 35 ja kahvion puolella pyörii pienessä näytössä 100 kuvaa. Näyttö on varsin hankalassa paikassa ja on turhan pieni. Valokuvia  olisi voinut olla enemmänkin esillä. Gallerian seinätila on varmasti ollut rajoituksena määrälle. 

Vaikka kuvat ovat ihan lähihistoriasta, niin siitä huolimatta ne näyttävät kovin vanhanaikaisilta. Nyt en suinkaan tarkoita tätä negatiivisessa mielessä, vaan huomiona siitä kuinka loppujen lopuksi nopeasti asiat muuttuvat. Toinen syy vanhanaikaisuuden tuntuun on kuvien mustavalkoisuus.

Toinen asia joka aina tulee esiin, on se miten vanhoissa valokuvissa kiinnittää huomiota eri asioihin kuin alunperin kuvaushetkellä oli tarkoitus. Yksi esimerkki on esillä oleva Leif Weckströmin valokuva Lähikauppa (22.9.1982). Kuvassa asiakas ostaa Step-limua. Kuva on minusta ihan tavallinen näpsäys, jonka arvo tulee kuvassa näkyvistä tuotteista. Toisaalta kiinnostus tulee myös siitä muistutuksesta, että vieläkö 1982 oli tuollaisia pikkukauppoja?

Toinen esimerkki on kuvan merkitysten muuttuminen. Mies lukee lehteä (Christian Westerback, 20.3.1979) kuvasta mainitaan näyttelyn kuvaluettelossa seuraavaa: "Suomen eduskuntavaalit saivat lehdissä ansaittua huomiota. Jopa lehdenlukija (kuvassa) jäi kadulle Helsingin keskustassa vilkaisemaan pääotsakeita." Mielenkiintoista kuvassa on taustalla näkyvä lehtikioski, joita ei enää taida olla missään. Samoin taustalla näkyvä vanha Forum on muisto vain. Kuva sellaisenaan ei minusta ole kovin kummoinen, mutta juuri nuo taustatiedot ja mennyt aika tuo kuvaan mielenkiintoa. 

Mielenkiintoista olisi tietää millaiset sopimukset Pressfoto aikoinaan kuvaajillaan allekirjoitutti. Nykyisten oikeuksien omistaja Zeelandia jakaa arkistossa olevia kuvia ilmaiseksi käyttöön. Kuvia jaetaan kerran viikossa. Tosin tänä vuonna kuvia tosin ei ole enää jaettu. Kuvien käyttäehdoissa on määritelty ehdot kuvien käytölle. Herää kysymys, ovatko nykyään tarjotut sopimukset sittenkään sen huonompia kuin ennenkään? Onkohan Pressfoton kuvaajilla mahdollisuus esimerkiksi tehdä omista töistään retrospektiivinen näyttely ja kirja? Jäikö kuvaajille minkäänlaisia oikeuksia kuviinsa?  

Näyttelyn päätyttyä maaliskuun lopulla esillä olevat valokuvat huutokaupataan. Tuotto huutokaupasta menee Helsinki Missiolle.

Minusta näyttely oli todella hieno ja se kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa.

Alla valokuva on otettu näyttelystä. Kuvien edessä olevilla sohvilla oli tyynyjä, joissa oli kuvia Pressfoton arkistosta.

helsinki_feature_003.jpg

 

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Pressfoto, Cafe Veranda

Cities / Dreams / Illusions -valokuvataidenäyttely

Tiistai 8.11.2011 klo 20:00 - Peter Forsgård

kutsu.jpgYhteisnäyttelyni Karoliina Veijon kanssa oli menestys. Väkeä kävi varsin paljon. Punaisia pisteitä ilmestyi tiuhaan kuvien viereen eli kauppa kävi :)

Virallisesti näyttely päättyi 6.11., mutta kuvat ovat vielä esillä galleria E. Pinomaassa. Päivystystä siellä ei ole, joten kuvia pääsee katsomaan vain erikseen sopimalla. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä.

peter(at)peterforsgard.com

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Veijo Karoliina, CitiesDreamsIllusions

Cities / Dreams / Illusions" -valokuvataidenäyttely

Maanantai 31.10.2011 klo 12:27 - Peter Forsgård

kutsu.jpgLauantaina avattiin minun ja Karoliina Veijon yhteisnäyttely Cities / Dreams / Illusions. Se on esillä tämän viikonloppuun asti E. Pinomaa -galleriassa Raatimiehenkatu 2:ssa, Helsingin Eirassa. Galleria on auki päivittäin 6.11. asti klo 12-17.

Avajaisissa oli hyvä tunnelma ja väkeä oli yli 100. Voin olla myös tyytyväinen, että jo avajaisissa myytiin lähes puolet töistäni. Hinnoittelu oli maltillista, joten se varmaankin helpotti ostopäätöstä. 

Minulta on esillä urbaaneja kuvia Helsingistä ja Hangosta. Kaikki esillä olevat kuvat ovat kännykällä otettuja. Käytin myös kännykän mahdollisuutta lisätä kuvan ympärille polaroid-kehyksen. Se lähinnä kuvaa instanta kuvaa, joka on kännykälle tyypillistä. Nimeomaan instant siinä mielessä, että sen voi halutessaan jakaa verkossa samantien.

Karoliinalla oli taasen esillä värikkäitä popart-tyylisiä kuvia New Yorkista ja Berliinistä.

Seuraava näyttely samaa aihetta hiukan laajentaen on suunnitteilla.

Käy katsomassa!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, CitiesDreamsIllusions, Veijo Karoliina

Mainosvalokuvaajien vuosikilpailusta

Keskiviikko 14.9.2011 klo 18:00 - Peter Forsgård

Mainosvalokuvaajien vuosinäyttely on avattu Sanomatalon Mediatorilla. Jälleen kerran täytyy kehua kuinka mainoskuvaajat osaavat tuoda näyttelynsä hyvin näkyville. Toista se on esimerkiksi Ammattivalokuvaajilla.

Ilahduttavaa on myös, että mukana on mobiilikuviensarja ja video-sarja. Mainoskuvaajilta näitä sarjoja sopi odottaakin. Ei ole yllätys, että nimenomaan mainoskuvaajat tutkivat uusia alueita ja ilmaisumuotoja. Toki on muistettava, ettei väline sinänsä ole se tärkeä vaan lopputulos eli sanoma. Mutta juurikin siksi on hyvä tutkia niitä uusia muotoja, kokeilla ja olla utelias.

Toki täytyy sanoa, ettei tämän vuotinen näyttely noussut viime vuotisen tasalle. Varmaan siihen vuoden takaiseen satsattiin enemmän, koska se oli liiton juhlavuosi.

Verkkogalleria ei ole eduksi kilpailun kuville ja kuvat kannattaa kyllä käydä katsomassa Mediatorilla.

Omia suosikkejani kuvista ovat:

Mannermaan sarja: Exception to the rule. (linkki 5 kuvan sarjan ensimmäisen kuvaan.)

Yksittäisistä kuvista pidin Kati Leinosen Boss -kuvasta

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, nayttely, Mainosvalokuvaajat

Valokuvataidetta myynnissä: Korjaamo Editions

Maanantai 13.6.2011 klo 8:57 - Peter Forsgård

Viikonloppuna Korjaamolla oli esillä myyntinäyttelyssä useita tunnettujen suomalaisten valokuvaajien töitä. Jokaiselta 25:deltä valokuvataiteilijalta oli esillä yksi työ. Mukana olivat mm. Stefan Bremer, Hannes Heikura, Sami Kero, Jouko Leskelä, Pentti Sammallahti jne. muutamia mainitakseni. Valokuvat oli ostettavissa yksittäisinä tai sitten kuvasalkkuna. Yksittäisten teosten hinnat olivat 400-500 euron väliltä. Koko kuvasalkun olisi saanut omakseen 9000 eurolla. 

Erittäin hyvä ja kiinnostava tapa tuoda esiin valokuvataidetta. Toivottavasti valokuvia meni kaupaksi.

Jukka Valkonen Korjaamo Galleriasta sanoo: "Suomalainen valokuva on korkeatasoista ja se on menestynyt viime vuosina hyvin maailmalla. Kotimaassa suomalaisia valokuvaajia tunnetaan edelleen melko vähän." Tämä on hyvin tyyppillistä suomalaisille. Me tunnemme kovin huonosti hyviä asioita omasta maastamme. Mikäli jossain uutisoidaan jotain hyvää, on meillä hirveä kiire todistella että oikeasti asiat ovat huonosti. Kuten tuossa Valkonen toteaa, se koskee myös valokuvaa. Helsinki School on hyvä esimerkki. Ovat pärjänneet varsin hyvin maailmalla, mutta silti meiltä löytyy iso joukko valokuvaajia ja muita jotka muistavat joka käänteessä dissata heitä. Olen aiemminkin kirjoittanut, että Helsinki Schoolin osalta on hyvä muistaa, että kyse ei ole pelkästään valokuvan sisällöstä vaan myös siitä tavasta jolla School on tuotu esille. Valokuvaajille on opetettu myymistä, portfolion esilletuomista, brändäämistä jne. Ne ovat asioita joita jokaisen valokuvaajan tulisi miettiä, oli sitten valokuvataiteilija tai kaupallinen valokuvaaja. Totta kai myös sisällön pitää kantaa, mutta ilman noita aiemmi mainnittuja menestyminen ja pärjääminen on hankalaa.

Korjaamo Editionin työt jäävät kesäksi esille Vaunuhallin kahvioon.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, galleria, Korjaamo, valokuvanayttely, Valkonen Jukka

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma... Kamera Stadissa

Perjantai 6.5.2011 klo 17:00 - Peter Forsgård

Olin yhdessä valokuvaajien Jouko Leskelä ja Tanja Konstenius kanssa valitsemassa kuvia Kameraseuran Kevätnäyttelyyn 2011. Näyttelyn teema on Kamera Stadissa.

Jurytys tehtiin jo helmikuun alussa. Valittujen kuvien lisäksi suunnittelimme myös ripustuksen. Valinta sujui hyvissä merkeissä ja kuvat herättivät mukavasti keskustelua. Kuitenkin olimme suhteellisen yksimielisiä siitä mitkä kuvat valitaan näyttelyyn.

Näyttelystä ja sen kuvista raati kirjoitti seuraavasti: "Tuomareiden mukaan valokuvien piirtämä Helsinki näyttäytyy esteettisenä, kauniina kokemuksena valituissa kuvissa. Lisäarvoa annettiin uskalluksesta käyttää uusia menetelmiä, kuten kännykkäkameran suomia nopeita mahdollisuuksia tehostaa kuvan voimaa.
Koska ihmiset tekevät kaupungin eläväksi, olisi näyttelykuvissa saanut olla vielä rohkeampaa otetta ihmistenkuvaamiseen omassa ympäristössään. Näyttely kertoo kuitenkin kiinnostavasti siitä, miten eri tavoin osallistujat ovat nähneet, kokeneet ja kuvanneet stadia."

Arviotekstissä kiteytyy aika selkeästi raadin kanta. 

Kannattaa käydä katsomassa miten Kameraseuralaiset näkevät Stadin. Näyttely on Kamera-galleriassa, Lastenkodinkujalla 27.5 asti. Näyttelyn Facebook-tapahtumasivu.


Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kameraseura, valokuvanayttely, Leskela Jouko, Konstenius Tanja, Kamera-galleria

Paluu arkeen....

Keskiviikko 4.5.2011 klo 18:00 - Peter Forsgård

New Yorkin matka on takana ja samoin Wappu eli paluu arkeen.

Ison Omenan reissu oli lomareissu ja kuvaaminen oli sitä perinteistä lomakuvaamista. Tosin ne pönötykset nähtävyyksien edessä jätin kuvaamatta. Ihmisiä kyllä muuten kuvasin. Pokkarikamera taskun pohjalla kulki mukana. Kuvia kuitenkin kertyi ja niistä varmaan koostan muistoksi kuvakirjan. Oli ihan mukavaa kuvata rennolla ja turistiotteella valokuvia. 

Valokuvanäyttelyitä tuli muutama nähtyä ja niistä Mexican Suitcase oli todellakin näkemisen arvoinen. Linkin takaa löytyy paljon materiaalia kyseisestä näyttelystä. Esillä oli kaikki rullat pinnakkaisina ja osa kuvista isompina printteinä. Pinnakkaisten näkemisessä on se hyvä puoli, että näkee miten kuvaaja on edennyt lopulliseen kuvaan. Usein se painettu kuva oli sarjan viimeinen kuva. Yhdessä sarjassa oli 5-20 kuvaa. Capa, Taro ja Chimp siis tiesivät mitä tekivät. Kohteen kuvaus loppui siihen kun tiesivät sen olen siinä. Pinnakkaisista näki myös kuvaajien erilaisen lähestymistavan samaan aiheeseen. Kaikin puolin oli hieno nähdä tuo näyttely. Yksi mielenkiintoisimmista joita olen nähnyt. Näyttely oli esillä ICP:ssä.

ICP:n alakerrassa oli esillä parikin muuta näyttelyä. Wang Qinsong: When World Collides, Jasper Texas: The Community Photographs of Alonzo Jordan ja Take me to Water: Photographs of River Baptisms

Toinen vaikuttava näyttely oli Jim Marshallin Pocket Cash Morrison Hotel Galleryssä Sohossa. Näyttely oli jo varsinaisesti ohi, mutta onneksi suurin osa kuvista oli vielä ripustettuna Loftissa. Gallerian johtaja Aaron Zych piti meille siis näyttelyn privaatisti. Loft-galleria oli upea ja siihen tilaan voisin muuttaa koska vain :). Yksi gallerian perustajista on folk-muusikko ja valokuvaaja Henry Diltz ja gallerian nimi tulee hänen kuvaamansa Doors levyn mukaan, kuinkas muuten.

MoMassa valitettavasti valokuvaosasto oli kiinni. Siellä oli juuri loppunut Stiglitzin ja Steichenin näyttelyt.... se hiukan kirpaisi....

Metropolitanissa ei ollut minusta mitään erityisen kiinnostavaa valokuvaa esillä. Toki aito daquerrotypia ovat aina kiehtovaa nähdä.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Mexican Suitcase, ICP, valokuvanayttely, Moma, Morrison Hotel Gallery, Diltz Henry, Jordan Alonzo

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma... In Memoriam

Maanantai 28.3.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Sinebrykoffin taidemuseossa on esillä valokuvaaja Carl Gustaf Hagströmin muotokuvia suomalaisista kulttuurivaikuttajista.

Kävin lauantaina sen katsomassa ja olen hyvin hämmentynyt. On pakko sanoa, että näyttely on varsin heikko. Kuvien laatu oli huono, ei tainnut olla yhtään skarppia kuvaa. Veikkaan, että ne on skannattu hiukan huonosti ja printtauskaan ei ole parasta mahdollista. Useassa kuvassa oli ns. pandat eli silmät olivat aivan liian tummat. Silmien alustat olivat hyvin tummat. Onko skannauksessa säädöt olleet pielessä?

Valollisesti kuvat olivat varsin tylsiä. Ainoa kuva joka oli valollisesti kiinnostava, oli yksi muotokuva Tommy Tabermanista.

Minusta kokoelma on sinänsä tärkeä, koska kuvissa esiintyy varsin merkittäviä suomalaisia kulttuurivaikuttajia. Siltä osin näyttely on kiinnostava.

Olen tosiaan varsin hämmentynyt, koska Hagström on kuitenkin pitkän linjan valokuvaaja. Oppinsa saanut Ruotisissa Christer Strömholmin koulussa, joka oli varsin tunnettu ja merkittävä paikka oppia valokuvausta. Hagström on myös Finnsevenin perustaja jne...

YLE:n sivuilla on Hagströmin haastattelu. Se valottaa jonkin verran näyttelyn sisältöä enemmän. En pikaisella haulla löytänyt yhtään varsinaista arviota näyttelystä.

Olen valokuvan suhteen aika kaikkiruokainen ja pyrin suhteuttamaan kuvia kuvaajan muuhun tuotantoon ja sitä kautta saada perpektiiviä jonkin valokuvaajan tuottamaan kokonaisuuteen. Nyt en vaan saa kiinni näistä kuvista. Käykää itse toteamassa ja tekemässä omat päätelmät näyttelystä.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Hagstrom Carl Gustaf

Fotografiska: Fashion

Tiistai 30.11.2010 klo 10:16 - Peter Forsgård

Olin viime viikonloppuna Tukholmassa valokuvamessuilla. Ohjelmassa oli myös käynti Fotografiskassa, viime toukokuussa avatussa valokuvamuseossa tai -galleriassa ihan kuinka vaan.

Fotografiska on lähellä Viking Linen terminaalia vanhassa pakkahuoneessa. Rakennus on muutettu uuteen tarkoitukseensa sopivaksi ja on valtavan upea näyttelytila. Siellä on viisi erillistä näyttelytilaa, ravintola, kirjakauppa jne. Fotografiska järjestää myös työpajoja.

Heillä näyttää olevan aina yksi iso päänäyttely ja sen lisäksi lyhyempiä näyttelyitä pienemmissä saleissa.

fashion.jpg

Päänäyttelynä on nyt Fashion. Se on läpileikkaus muotikuvan historiaan. Esillä olivat kaikki tunnetuimmat muotikuvaajat Edvard Steichenista, Avedonin ja Newtonin kautta Peter Lindberghiin. Näyttely oli täyttä tykitystä alusta loppuun. Se on yksi vaikuttavimmista valokuvanäyttelyistä, jonka olen nähnyt.

Monet printit ovat ns. vintage-vedoksia. Oli hienoa nähdä monta muotikuvauksen klassikkovalokuvaa oikeina vedoksina. Painetuissa kirjoissa niitä olen nähnyt. Valokuvaajan itsensä tekemä tai valvotusti vedostettu on sellainen jollaiseksi valokuvaaja sen on halunnut ja sellaisen näkeminen on aina kiinnostavaa.

Hienoa oli myös nähdä Helmut Newtonin polaroid-kuvat. Ne eivät ole aiemmin tulleet vastaan. Ne olivat tunnistettavissa tyylillisesti Newtoniksi, mutta materiaali teki niistä erilaisia. Pehmeys ja värillisyys oli poikkeavaa muusta tuotannosta. Toinen kiinnostava kuvaaja oli David Drebin. Häneltä oli esillä kerronnallisia muotikuvia. Vedokset olivat valtavan suuria. Niiden tyylistä tuli mieleen LaChapelle ja Albert Watson. Drebinin kuvat ovat hienosti valaistuja ja nimenomaan tykkään niiden kerronnallisuudesta.

Näyttelyssä oli mukana myös ruotsalaisia muotikuvaajia. Camilla Åkrans oli kiinnostava tuttavuus. Kuvissa jotenkin näkyy ruotsalainen kuvaestetiikka, mikäli se minulle aukeaa kuten muille. Hiukan rosoisempaa ja ei niin näkyvästi viimeistelty jokaista piirto myöden. Vaikka täysin harkittuja kuvia aivan varmasti ovatkin.

Fashion on saanut valokuvat näyttelyynsä CameraWork -gallerian kokoelmista. Fashion on esillä tammikuun toiseen päivään, joten vielä noin kuukausi aikaa nähdä se. 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Fotografiska, valokuvanayttely, Drebin David, Akrans Camilla

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma: Claire Aho

Maanantai 21.6.2010 klo 17:30 - Peter Forsgård

Virka Galleriassa on parhaillaan esillä Claire Ahon Helsinki -valokuvia vuodelta -68. Kuvat ovat osa projektia, jossa hän kuvasi Helsinkiä "Neljä pohjoismaista pääkaupunkia" -näyttelyyn Kieliin.

Valokuvat kertovat tavallisten ihmiset askareista Helsingissä. Mustavalkoiset kuvat näyttävät aika rauhallisen ja mukavan Helsingin. Kuvien perustella ei huomaa, että vuonna -68 Eurooppa kuohui aika tavalla.

Mielenkiintoista on aika ajoin huomata, mitkä vanhat valokuvat ovat kiinnostavia. Ei välttämättä ne valokuvaustaiteelliset, vaan ne joissa näkyy paljon yksityiskohtia ja paikkoja. Esimerkiksi näyttelyssä on kuva Hakaniemen torilta. Kuvassa ei sinänsä olisi mitään ihmeellistä, ellei siinä olisi asioita joita ei enää ole, vanhat HKL:n bussit, mainoskyltit ym. Vastaavasti siellä on muutama varsin visuaalisesti kiinnostava kuva, mutta tuossa kontekstissa ne jotenkin tuntuvat tylsiltä. Niissä kuvissa ei ole sille ajalle konkreettisia asioita. 

Näyttely on esillä syyskuun 5:een asti eli hyvin ehtii ihailemaan Claire Ahon Helsinki -valokuvia.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Aho Claire, Virka Galleria

Vanhemmat kirjoitukset »