My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kuva&Kamera messuilta 360-videoita.

Lauantai 5.3.2016 klo 9:26 - Peter Forsgård

Tein Kuva&Kamera -messuilta 360-videoita. Haastattelin Sonyn, Canon, Olympuksen, Garminin ja Pentax:n edustajia.

Messuilla on mukavasti esillä uutuuksia. Tänään lauantaina teen muutaman videon lisää. Alla lista videoiden soittolistaan. 360-videoiden katselu onnistuu parhaiten YouTuben omalla applikaatiolla.

Linkki soittolistaan.

Tässä kaikki seitsemän videota:

 

edit:6.3.2016 klo 9:30, lisätty videot.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kuva&Kamera, Sony, Canon, Olympus, Pentax, Garmin, Sigma, Leica, Nikon

Videoblogaus osa 12

Maanantai 8.2.2016 klo 12:42 - Peter Forsgård

Osassa 12 kommentoin Canonin ja Sonyn uutuuskameroita. Kurkkaan nopeasti Fotofinlandia ehdokkaita. Laita videon tai tämän blogauksen kommentteihin oma suosikkisia ja perusteluita. Käyn noita sitten läpi tässä lähiakoina videoblogauksessani.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvau, Canon, Sony, Fotofinlandia

Kamera kokeilussa: Sony A7s

Maanantai 10.11.2014 klo 18:43 - Peter Forsgård

Sony on tuonut markkinoille kolme varsin mielenkiintosta peilitöntä järkkäriä, A7r, A7 ja A7s. Tuota ensiksi mainittua A7r:ää kokeilin tammikuun alussa. Nyt kokeilussa oli A7s. Se eroaa tuosta aiemmin testaamastani lähinnä siitä, että se on suunnattu enemmän videokuvaukseen.  A7s pystyy tuottamaan 4K-resoluutiosta videota HDMI-ulostulon kautta ulkoiselle tallentimelle. Sitä en päässyt kokeilemaan, koska minulla ei vielä ole tallenninta. Atomoksen Shogun on tulossa lähiaikoina myyntiin ja se on ostoslistalla eli hankinnassa jossain vaiheessa keväällä.

Toinen erottava tekijä on sen kyky korkeisiin herkkyyksiin. Korkein herkkyys A7s:llä on 409600 eli melko korkea. Alla olevista kuvista näkee jotain mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

iso_32000.jpg
iso_51200.jpg
iso_80000.jpg
iso_160000.jpg
iso_240000.jpg
iso_409600.jpg

Noista kuvista selkeästi näkee, että ISO 409600 on jo kohtuullisen kohinainen. Se myös sai ainakin tuossa valossa kohteen värin muuttumaan magentan suuntaan. Varsin käyttökelpoisia siis korkeatkin herkkyydet ovat. Makuasia toki on sitten kuinka korkeaa ISO:a tuolla haluaa käyttää. Tämän kokoinen kuva ei tietenkään ole se mistä asiaa voi arvioida. Jos tähän blogiin kuvia tuolla ottaisin, ei ISO 80.000 olisi yhtään liikaa. Jotenkin tuossa kohinassa on filmirakeen tuntua. Alla olevassa kuvassa herkkyys on ollut ISO102400. Selkeästi kuvassa on aika paljon kohinaa, mutta jotain nättiä siinä silti on. Kuva on noin 500X500px pala isommasta kuvasta ja sitä ei ole suurennettu.

iso_1024000_lehti.jpg

A7s:ssä on ainoastaan 12 miljoonaa pikseliä ja kenno ns. täydenkoon kenno. Tällä maltillisella pikselimäärällä on saatu aikaan korkeita herkkyyksiä mahdollistava kamera. Muilta osin kamera oli hyvin samanlainen käyttää kuin A7r:kin. Mukana kokeilussa oli Zeiss 55mm f1.8 objektiivi.

Kuvanlaadussa ei ole mitään moitittavaa.

iso_10000_001.jpg
1/60, f1.8, ISO 10.000

sekalaista_079.jpg
1/100, f5.6 ISO 100

Kamera on minulla vielä keskiviikkoon saakka lainassa. Katsotaan saanko jotain kirjoitettua myös videokuvan laadusta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Sony, Atomos, Zeiss

4K tulee, oletko valmis?

Sunnuntai 1.6.2014 klo 11:00 - Peter Forsgård

4K-video tulee räjähdysmäisesti kasvamaan lähiaikoina. Laitteet halpenevat ja niitä tulee koko ajan lisää eri valmistajilta. Kännyköistäkin jo löytyy malleja jotka tekevät UltraHD:ta eli 4K:ta. Samsungin S5 on kännykkä jolla tuo 4K onnistuu. Sellaista pitäisi päästä kokeilemaan ensi viikolla. Siitä sitten lisää omassa blogauksessa.

Toissä päivänä pääsin kokeilemaan pikaisesti Panasonicin GH4:sta. Se on koko- ja hintaluokassaan ainoa järjestelmäkamera, jolla voi kuvata 4K:ta suoraan muistikortille. Canon 1D C pystyy tuohon myös, mutta on aivan eri koko- ja hintaluokassa. Panasonicinlla saa kuvattu niin Cinema 4K:ta kuin UltraHD:takin. Näiden erona on se, että Cinema 4K on 4096X2160 kun taas UltraHD on 3840X2160. Kuvasuhde on siis hiukan erilainen UltraHD:n kuvasuhde on siis 16:9 eli sama kuin fullHD:n. Cinema 4K:n kuvasuhde on 17:9. Muitakin 4K resoluutioita ja kuvasuhteita on eli se ei ole vielä standardisoitunut.

Vaikka vielä ei ole olemassa järkevään hintaisia 4K-monitoreja on 4K silti monelle kuvaajalle jo hyvin ajankohtaista. Monet tekevät videota pienellä ryhmällä ja osa jopa on yhden kuvaajan tuotantotiimejä. Useamman kameran hallinta yhdessä äänen kanssa on kohtuullisen stressaavaa ja altista virheille. 4K auttaa tässä merkittävästi. Samasta kuvasta saa useamman kuvakoon, jos ja kun tuotanto leikataan fullHD-timelinella. Leikkaamiseen saa aivan uusia mahdollisuuksi, kun yhdestä kuvasta voi tehdä useampia kuvakokoja. Joissain tilanteiss on mahdollista saada jopa vaikutelma kolmesta kamerasta. Vaikka sisältö on samaa saa 4K:lla ja kuvakokojen vaihtelulla videot seuraavalle tasolle verrattuna fullHD.na kuvaamiseen. Leikkaamisen ja kuvakoon vaihtumisella on merkitystä ilmaisun kannalta, ilman että täytyy välttämättä kuvata useammalla kameralla.

Yksi ominaisuus on myös mahdollisuus stillkuvien kaappaamiseen suoraan 4K-videolta. Pikseleitä kuvassa on reilut 8 miljoonaa eli riittävästi moneen tarkoitukseen. Olen tästä aiheesta aiemminkin blogannut ja livekeskusteluissa asian maininnut. Joka kerta olen valokuvaajilta saanut kuraa niskaan ja ihmettelyä. Ainahan sitä voi ihmetellä ja kaataa sitä kuraa niskaan, mutta näin se vaan menee. Mahdollisuudet luovat uusia tapoja tehdä. Kuvatusta videosta poimitaan ne parhaat ruudut, jotka sitten käytetään painotuotteessa tai sähköisessä julkaisussa. Ainoa rajoite ja hidaste on suljinaika. Sehän videota kuvatessa on käytännössä 1/50s, kun kuvataan 25fps. Liikkuvassa kohteessa suljinaika stilleihin voi olla liian pitkä, jotta liike pysähtyisi.

Kuvan tekninen laatu myös paranee, koska 4K kuvaa pienennetään 50% eli kuva ikäänkuin hiukan terävöityy.

Testaamani Panasonic on minusta "game-changer" aivan kuten Canon 5DMKII oli aikoinaan vuonna 2008. Se mikä tekee Panasonicista erikoislaatuisen on sen ominaisuudet ja hinta. Pelkän rungon hinta on noin 1500€. Minusta se on erittäin edullinen kun ottaa huomioon mitä sillä saa. Jo pelkästään 4K suoraan muistikortille on valtava ominaisuus. Panasonicilla pystyy myös kuvaamaan fullHD:ta aina 96fps eli 4-kertaisella hidastuksella. Vaikka harvoin tuota olen kuvauksissani tarvinnut, niin onhan tuo erinomainne ominaisuus. Toinen merkittävä asia on kuvan bit-rate. Parhaimmillaan fullHD:ssa päästään 200Mbps bit-rate:n asti.

Kaikenkaikkiaan tuo Panasonic oli miellyttävä kokemus ja ihan varmasti tulee myymään valtavia määriä. Mielenkiintoista nähdä millä Canon vastaa?

Luminois Landscape on testannut GH4:sta ja se testiraportti kannattaa lukea, mikäli kyseinen kamera kiinnostaa.

 

4 kommenttia . Avainsanat: videokuvaus, 4K, Panasonic, Canon, Sony, Samsung

Sony testissä

Maanantai 20.1.2014 klo 16:34 - Peter Forsgård

Sony on viime aikoina tuonut markkinoille varsin mielenkiintoisia uutuuksia. Se taitaa olla tällä hetkellä innovatiivisin kameranvalmistaja.

sony.png

Sain toissa viikonloppuna mahdollisuuden testata A7r peilitöntä täydenkoon järkkäriä. Muutaman päivän kokeilun jälkeen kamera tuntui todella hyvältä. Kuvanlaadusta en niinkään ollut huolissani. Tiesin sen olevan aivan huippuluokkaa. Kamerassa on muitakin erittäin tärkeitä asioita, jotta se tuntuu oikealta. Kuvauskokemus ja tuntuma kameraan ovat molemmat äärimmäisen tärkeitä asioita. Kameran on tunnuttava ajatuksen jatkeelta ja toki myös istuttava käteen. Molemmat noista täyttyivät A7r:n osalta. 

Ensimmäinen asia mikä kiinnitti huomiota oli kameran kompakti koko, mutta silti se oli erittäin jämäkän tuntuinen. Kokeilemassani kamerassa oli akkukahva mukana ja se teki siitä hiukan isomman. Objektiivia on Zeiss 35mm f2.8 eli katukuvaajan perusputki.

Kuvauskokemus oli erittäin positiivinen kuten tuossa jo ylempänä totesin. Kuvasin Sonylla kahtena päivänä ja lähinnä katukuvausta muiden asioiden lomassa. Jos jotain pientä voi kritisoida käytettävyyden kannalta niin valotuksenkorjailukiekko on hiukan hankalassa paikassa ja se oli hiukan jäykkä. Toki se oli peukalon ulottuvilla ilman, että liipaisinsormea piti ottaa pois laukaisimelta. Silti se jotenkin tuntui hankalalta säätää. Tuohonkin aivan varmasti tottuu. Toinen häiritsevä asia oli akkukahvan pystykuvauksen laukaisimen erilainen tuntuma kuin rungossa olevan laukaiseman tuntuma. Se voi olla vain laitekohtainen juttu ja varmasti säädettävissä huollossa. Kolmas hankala asia oli ja näistä oikeastaan se suurin puute oli kuvanvakaajan puute. Sen puute pääsi muutaman kerran yllättämään. Olen siihen niin tottunut. Vanha nyrkkisääntö polttovälin ja suljinajan yhteydestä näyttää edelleen pitävänsä paikkaansa.

sony_dsc0688.jpg

Olen jo pitkään sanonut, että peili tulee katoamaan suurimasta osasta järkkäreitä. Se tulee jäämään vain yksittäisiin kameramalleihin. Elektronisessa etsimessä on yksi täysin ylivoimainen ominaisuus peilietsimeen verrattuna. Kuvaaja näkee kuvan kuten kamera, eikä kuten silmä. Sonyssa etsimeen saa zebrat eli varotuksen ylivaloituksesta videokameroiden tapaan. Etsimessä näkyy myös histogrammi. Molemmat yhdessä antava valotuksen säätöön merkittävästi paremmat työkalut kuin pelkkä valotusmittarin lukema. Valottaminen EVF:n tietojen mukaan on digitaalisen ajan tapa valottaa. Valotusmittarin lukemat ovat filmiajalta. Peilittömiä on toki muitakin, mutta olen vain ihastunut täyden kennon kameraan. Minulla on ollut myös Olympuksen OM-D EM-5 testissä jo pitemmän aikaa, mutta siinä ei ole täyttä kennoa, vaikka muuten onkin aivan fantastinen kamera. Palataan tuohon kameraan toisessa blogauksessa tarkemmin.

sony_dsc0789.jpg

Luonnollisesti videokuvausominaisuus on minulle äärimmäisen tärkeä. Sitä myös Sonylla testasin. Peilittömät etuna videokuvauksessa on ettei etsimenä ole pakko käyttää takanäyttöä vaan perinteinen etsin käy yhtä hyvin. Se ominaisuus helpottaa videokuvausta merkittävästi. Välttämättä ei tarvitse hankkia erillistä luuppia takanäyttöön. Sonylla voi myös kuvata 50fps täydellä fullHD-laadulla. Vaikka hidastuksia aika vähän tarvitsenkin voisi tämä ominaisuus oikeasti olla varsin hyödyllinen. Mahdollisuus luo tarpeen. :) 

sony_dsc0783.jpgSony on tehnyt varsin rohkean vedon, koska A7 ja A7r käyttävät omaa bajonettia. Toki NEX-sarjan objektiivin käytävät, mutta silloin kamera käyttää "vain" APS-C kokoista osaa kennosta. Pikseleitä on silloin käytössä 15 miljoonaa. Riittävästi toki moneen kuvaan, mutta hiukan tuhlausta, koska kamera pystyy tallentamaan 36 miljoonaa pikseliä. Toistaiseksi tarjolla on vain kolme objektiivia FE-kiinnityksellä. Sovitella toisaalta saa Sony SAL-kiinnitteiset objektiivin käyttöön. Aika monen muun valmistajan objektiivit saa myös kiinni sovitteella. Metabones on tehnyt ison määrän erilaisia sovitteita, joilla esim. Canon EF-objektiivit saa kiinni Sonyn FE-bajonettiin. Automaattitarkennus tosin kuuleman mukaan hidastuu merkittävästi.

sony_dsc0900.jpg

Olen Canonilla kuvannut 90-luvun alusta ja tämä Sony on oikeasti ensimmäinen kokeilemani kamera joka voisi nykyisen kamerani haastaa työvälineenä.

Blogauksen kuvat ovat kaikki, luonnollisesti kamerakuvaa lukuunottamatta, kuvattu muutaman päivän aikana A7r-kameralla. Ne ovat jonkin verran käsiteltyjä ja pieneksi konvertoitu. Näiden kuvien perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen kuvanlaadusta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, Sony, kamerat

Kameroista ja retroilusta

Torstai 14.11.2013 - Peter Forsgård

Olen viime aikoina testannut harvinaisen paljon kameroita. Lähinnä Canonin harrastaja ja aktiiviharrastajille tarkoitettuja malleja. Se liittyy Canonin kuvauskouluun, jossa noiden kameroiden käyttöä koulutan. Se ei siis liitty siihen, että olisin aloittanut kameratestien tekemisen. Noista Canoneista myöhemmässä blogauksessa, sillä muutamat viime aikaiset kameralanseeraukset saivat minut pohtimaan kameranostajien mietteitä esim. retrokameroista.

Nikon julkisti eilen retrotyylisen Df kameran, joka on tehty vanhan filmi FE:n näköiseksi. Sonyn uudet A7 ja A7R noudattaa osittain tätä samaa retroajatusta. Rungossa on kaikki analogisesta kamerasta tutut säätökiekot. Aikoinaan nuo säätökiekot on todettu varsin toimivaksi, vaikka itse esim. koen suljinajan säätämisen nopeammaksi säätörullalla kunhan se on laukaisimen vieressä. Silloin ei tarvitse ottaa sormea edes laukaisimelta pois. Nämä ovat toki jokaiselle yksilöllistä ja sen kokee parhaaksi johon on tottunut. 

Olen aiemminkin sanonut, että nykyiset digikamerat ovat kuin filmikameroita joissa filmin tilalla on kenno. Aika vähän mitään todella mullistavaa on syntynyt designin osalta hyödyntäen jotain mitä ei aiemmin ole ollut. Yksi tähän suuntaan on Sonyn Q kamerat, jotka ovat yhdessä kamerapuhelinten kanssa toimivia objektiivikameroita. Niissä hyödynnetään uudenlaista ajattelua. Sonysta tai oikeammin Makista oleva juttu Dpreviewssä on mielenkiintoista luettavaa. Otsikossa jo sanotaan olennainen "I try to do something new every six months." Tuosta ajatuksesta on meillä kaikilla jotain opittavaa. Uuden opettelu on selviytymiskeino, vanhassa pitäytyminen on varma tie tuhoon. 

Retrokameroista tulee varmasti lisää ja aivan varmasti muut kameranvalmistajat seuraavat tarkkaan millaisen vastaanoton Nikonin uutuus saa. Usein sanotaan, että uutta ei kannatta tehdä vain uuden vuoksi. Se pitää paikkansa ihan niin kuin vanhaakaan ei kannata ylläpitää vain sen vanhuuden tai retroa vuoksi. Monet taas haluavat ylläpitää vanhaa, koska niin on aina tehty tai uusi tuntuu pelottavalta koska se vaatii uuden oppimista ja oppimista pois vanhoista tavoista.

Kaiken kaikkiaan hieno ja rohkea veto Nikonilta lähteä tuolle linjalle ja tehdä retrotyylinen ja suhteellisen arvokas kamera. Aivan varmasti tuo löytää omat ostajansa. Siitä voi hyvin tulla tietynlainen status ja sen omistaminen kertoo omistajastaan jotain? Hyvää tuossa uutuudessa on se, että palataan aikaan jolloin kittilinssi oli hyvävalovoiminen kiinteä 50mm. Normaaliobjektiivissa on jotain perustavaa laatua valokuvaukseen liittyen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, kamerat, Nikon, sony

Digiexposta

Maanantai 4.11.2013 klo 12:30 - Peter Forsgård

Taas on se aika vuodesta, kun Messukeskuksessa oli Digiexpo. Vaikka siellä tuntuu kameroiden ja etenkin kuvaamisen osuus vähenevän vuosi vuodelta, ovat ne silti messut joissa tulee joka vuosi käytyä.

Tänä vuonna oli Digiexpon 10-vuotis"juhlat", mutta se näkyi tosin aika vähän. Digilava, jossa kuvaamiseen liittyvät esitykset pidettiin, oli juhlan kunniaksi varsin komea. Esiintyjät varmaan olivat mielissään, kun kuvat näkyivät kerrankin kunnon kokoisella screenillä ja vieressä ei ollut mitään pelikoneosastoa ja siitä tulevaa kovaa meteliä. Valitettavasti vain äänentoisto esiintyjien äänen osalta oli surkea. Äänestä puuttui pehmeys, kova volyymi ei sinänsä häirinnyt, mutta äänen kovuus oli karmiva. Muutaman esityksen jaksoin kuunnella, mutta heti kun aihe ei ollut kiintoisa, niin lähdin pois. On aina mielenkiintoista kuulla esityksiä valokuvauksen perusteista, kun itsekin paljon vedän juuri tuosta aiheesta luentoja. Kaikilla meillä on hiukan eri tapa sanoa asiat ja toisen esitystä on aina mukava kuunnella. Aina oppii itsekin, jos vain haluaa olla avoimin mielin. 

Kameranvalmistajilla osastot taisi olla vain Nikonilla, Sonylla ja Olympuksella. ActionCamejä esittelivät GoPro ja Garmin. Garminin Virb on mielenkiintoinen actionkamerauutuus. Rajalan myyntiosasto oli myös mukana ja heillä näytti olevan ihan hyviä tarjouksia kameroista. Jos olisin tarvinnut jotain tuolta se olis kannattanut hankkia. Canon sen sijaan tänä vuonna loisti poissaolollaan. Olisi mielenkiintoista tietää miksi Canon ei ollut mukana. Ei ehkä nähty tarvetta olla mukana ja kun juuri äsken oli ExpertExpo, jossa he taas olivat kunnon osastolla esillä. Toisaalta Digiexpon yhteydessä on muitakin messuja ja siellä paljon potentiaalisia asiakkaita mm. lumilautailijat ym. Esillähän voisi olla eri tavalla. Nyt kaikki kameranvalmistajat ovat mukana aika perinteisesti. Miksei kukaan laittanut kameroita esim. Skiexpon temppuratojen ääreen, jotta kävijät voisivat kuvata esiintyjiä? Varmasti olisi elämys monelle kuvata pitkällä putkella ja ammattirungolla. Vielä kun sen saisi tehdä omalle muistikortille, jäisi kuvat kuvaajalle ja ne voisi jakaa ja samalla kehua kameraa... Pieni kuvakilpailu eetisine sääntöinen ja palkintoineen tuskin vähentäisi intoa jakaa kuvai. Taatusti jäisi kameramerkki muistiin. Elämyksiä ja fiiliksiä porukka kaipaa, eikä niinkään vitriiniin takaa kuulla kameran teknisistä hienouksia. Toki niihinkin pitää olla valmis vastaamaan. Esittelijöinä on siis hyvä olla aiheesta tietäviä, kuten nykyään onkin verrattuna aikaisempaan. 

Perinteisten kameranvalmistajien lisäksi Nokialla oli iso osasto, jossa luonnollisesti Lumia 1020 oli isosti näytillä. Tuosta ei sen enempää tässä vaiheessa. Teen tuosta Lumiasta ihan oman blogauksen. Minulla on tällä hetkellä sellainen kokeiltavana.

Alussa mainitsemani Garmin on esitellyt oman versionsa suosituista action cameistä. Virb on kamera, jossa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin vain kuvaaminen. Yhdessä Garminin sykevyön kanssa se pystyy videokuvan yhteyteen lisäämään sykkeen, kadenssin ym. kussakin tilanteessa. Luonnollisesti Garmin kerää GPS-tiedon ja liikuttua matkaa voi seurata kartalta jälkikäteen yhdessä muiden kameran tallentamien tietojen kanssa. Fiksusti suunniteltu Virb on myös yhteensopiva GoPron kiinnitysjärjestelmien kanssa. Helpottaa merkittävästi, jos haluaa vaihtaa merkkiä. Mahtaako Quantify Selfistä kiinnostuneet ottaa tämän Virb-kameran omakseen? 

Kovin kuhina kameraosastoista taisi olla Sonyn osastolla. Siellä oli esillä kaksi tai oikeastaan kolme erittäin mielenkiintoista uutta kameraa. Sonyn uudet A7 ja A7R sekä R10. A7-sarjalaiset ovat täyden kennon peilittömiä järkkäreiltä. Näistä kahdesta on jo ollut aika paljon verkossa positivista juttua. DPReview on tehnyt molemmista A-sarjan kamerasta ensituntuma testin. Nyt tuntuu siltä, että Sony on osunut oikeaan. Pienikokoisia erinomaisella EVF:llä varustettu järkkäri on erinomainen ajatus. A7R mallissa ei ole alipäästösuodinta eli sen tuottama kuva on terävämpi kuin kyseisen filtterin läpi kuvatessa. Videokuvaus on myös otettu isosti huomion näissä Sonyn uutuuksissa. Kaikkiin kolmeen kameraan saa adapterilla XLR-mikrofonit kiinni ja etsimessä näkyy äänentasot, zenra-kuviot valotuksen tarkkailuun ym. RX10:ssä on 24-200mm objektiivi ja valovoima siinä on koko polttovälialueella f2.8. Aukon säätö on objektiivissa eli siinä on perinteinen himmeninrengas. Säädön saa myös toimimaan joko perinteisesti napsahtaen tai portaattomasti. Toisin sanoen videokuvaukseen aikana valotusta voi säätää aukolla ilman kuvassa näkyvää porrastusta valotuksen muuttuessa. RX10:ssä on myös sisäänrakennettu ND-suodin. Mielenkiintoista nähdä miten muut valmistajat vastaavat tähän. Ehkä ensi tiistaina selviää jotain, kun Nikonin huhuttu uutuus ilmeisesti esitellään. Harmi Nikonin kannalta, ettei se ehtinyt näille messuille.

Saa nähdä miten Digiexpo ensi vuonna, montako kameranvalmistajaa on mukana?

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: Valokuvaus, Digiexpo, Garmin, Sony, Canon, NIkon, Lumia, Nokia, Rajala

Hajatelmia Photokinasta 2012

Perjantai 21.9.2012 klo 16:25 - Peter Forsgård

Tein taas jo melkein "perinteiseksi" käyvän reissun Photokinaan. Tuotejulkistukset ovat aina tärkeitä näillä messuilla, koska ne osaltaan määrittävät aika paljon sen miltä valokuvaus seuraavat pari vuotta näyttää. Sanotaan mitä sanotaan, niin laitteella on aina ollut iso merkitys siihen mihin suuntaan valokuvaus kehittyy. Tänä vuonna se teema ja muutos varmaan on kuvien jakaminen. Nimenomaan siis perinteisen kameran valmistajan kannalta. Kaikki suurimmat kameran valmistajat taisivat julkistaa kameroita, joilla kuvien jakaminen suoraan kamerasta on mahdollista. Tuo ominaisuus on yhä tärkeämpi ja voisi jopa sanoa, että välttämätön kehitysaskel. Mobiilikuvaaminen on niin suosittua, että se on jo uhka perinteisille kameranvalmistajille. Nyt julkistetuilla kameroilla ja niihin liittyvillä mobiiliaplikaatiolla halutaan vastata huutoon.

Canon julkisti maanantaina 17.9. isossa lehdistötilaisuudessa EOS 6D-mallin. Se on käytännössä  täyden kennon 60D. Toki uuteen 6D:hen on lisätty mm. wifi ja GPS. Kaksi erittäin hyvää ominaisuutta. (kuva alla)

canon6d.png

Pokkari puolella julkistetiin S110. Sillä otettuihin kuviin saa GPS koordinaatit älypuhelimeen asennettava applikaation kautta. Kuvien paikkatieto on erinomainen tapa löytää ne mm. Lightroomissa.

Nikon puolestaan julkisti Android-käyttöjärjestelmää käytävän pokkarin hiukan ennen messuja. Samsungin Galaxy Camerassa käyttöjärjestelmänä on myös Android. Samsung vaikutti varsin hauskalta kameralta. Saa ainakin hiukan monipuolisemmat säädöt esim. Instagram-kuviin. :) 

Täyden kennon kamerat olivat myös yksi Photokinan teema. Aiemmin mainitun 6D:n lisäksi Nikon julkisti D600:sen ja Sony sekä SLT-A99:n että mielenkiintoisen täyden kennon pokkarin RX-1:sen.
Molempiin uusiin wifi-kameroihin, niin 6D:hen kuin Panasonicin GH3:een, saa yhteyden älypuhelimeen aplikaation avulla. Ainakin Canonin applikaatio näyttää live view kuvaa esim. iPhonen ruudulla. Se on erittäin kätevä ominaisuus ja sille varmasti löytyy monta hyödyllistä käyttöä.

Laite puolella ehkä erikoisin uutuus oli Hasselbladin peilitön kamera, Lunar. En sen tarkemmin siihen tutustunut, mutta muutaman kuvan siitä otin. Selkeästi Hasselblad on panostanut kameran ulkonäön räätälöitävyteen. Silmiin sattui ainakin käärmeennahalla päällystetty versio, samoin kullattu ym. Hintaakin tuolla on aika kivasti, perushinta jossain hiukan yli 6000€. Eiköhän tuollekin erikoisuudelle löydy ostajia. Pekka Potka blogasi aiheesta ja hänen mielipiteensä tulee aika selkeästi esiin.

hasseli.png

 

Tuotteita toki esiteltiin valtavasti muitakin, mutta ehkä kiinnostuvan kaikesta oli Project1709. Se on Canonin lanseeraama pilvipalvelu valokuville. Se on vasta beta-testausvaiheessa ja siitä on vielä hiukan hankala paljon kirjoittaa, koska en ole siihen vielä ehtinyt tutustua. Betatestaajan tunnarit ovat matkalla. Nopeasti sanottuna se on pilvipalvelu, jonne kuvaaja voi koota kaikki kuvansa. Se kokoaa kuvat myös eri verkkopalveluista esim. Facebookista samaan paikaan. Kuvat ovat helposti löydettävissä monin eri keinoin. Palvelu ei vaadi Canon-kameran käytttämistä, vaan sinne voi ladata millä tahansa otetut kuvat. Kyseessä on minusta varsin mullistava ja täysin uudella tavalla kuvia pilveen kuvia tallentava palvelu. Palaan tähän vielä Project1709 blogauksen myötä kunhan ehdin siihen tutustua.

Näyttelyt ovat aina iso ja tärkeä osa Photokinaa, ainakin minulle. Tällä kertaa isoimmasta näyttelystä vastasi Leica. Se oli koonnut omalle osastolle Leica-kuvaajien näyttelyitä. Vaikuttavin ja kiinnostavin oli Platon Faces of Power, jossa on kuvattu suuri osa maailman maiden johtajista YK:n yleiskokouksen yhteydessä. Esillä oli myös Steve McCurryn kuvia. Näin ensimmäistä kertaa aidon Afgan girl -kuvan livenä. Muita esillä olleita kuvaajia olivat mm. Nik Ut, Araki, Rankin ja moia muita. Nik Ut itse oli paikalla, mutta missasin hänen esityksensä. Ut oli myös ollut paikalla Leican lehdistötilaisuudessa. Itse en tuonne ollut saanut kutsua, mutta sen tilaisuuden tunnelmista voit lukea Sulantoblogista. Tällä kertaa ei tullut käytyä muissa Kölnin tai Dusseldorfin gallerioissa olevissa näyttelyissä. Ei vain ehtinyt, koska reissu oli tällä kertaa päivän lyhyempi kuin yleensä. Toisekseen se kiinnostavin, Walker Ewansin -näyttely aukesi vasta torstaina.

Kuvia Leican osaston valokuvanäyttelyistä:

001_jakob_aue_sobol_0001.jpg
002_rankin_0001.jpg
003_platon_0001.jpg
006_mccurry_0001.jpg
004_araki_0001.jpg
005_erwitt_0001.jpg
007_ut_0001.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Nikon, Sony, Panasonic, Samsung, Hasselblad, Leica, Project1709, Ut Nick, Rankin, Erwitt Elliot, Araki, Sobol, Jakob aue, Platon, McCurry Steve, Ewans Walker

Kodak moment on kohta historiaa.

Sunnuntai 8.1.2012 klo 9:00 - Peter Forsgård

Kodak on hyvin todenäköisesti menossa konkurssiin. He ovat myymässä isoa patenttisalkkua välttääkseen konkussin. Ilmeisesti salkun myyminen ei tule onnistumaan. On varsin surullista, että digitaalisen kuvauksen keksinyt yritys kaatui juuri siihen omaan keksintöönsä. He todellakin kannibalisoivat liiketoimintansa.

Uskon kuitenkin, että Kodakin alamäki alkoi jo ennen digitaalista murrosta. 90-luvulla se nuorempi valokuvaaja sukupolvi käytti huomattavasti enemmän Fujin filmiä. Itsekin siirryin Kodakista Fujiin paremman laadun vuoksi. Olin siihen asti kuvannut Kodakchromella ja Ektacolorilla. Kodachromen kehitys hankaloitui jonkin verran ja samaan aikaan Fuji tarjosi värikylläisempiä vaihtoehtoja diafilmeillään. Jos en ihan väärin muista niin taisi hienoinen hintaetukin olla Fujilla. Mustavalkokuvaus oli myös ammattipiireissä hiipuva trendi. Siellähän Kodak oli Tri-X:lään aika vahva. 

Ammattidigitaalikameroissa Kodakilla oli vahva ote vielä 90-luvun lopulla. Nikonin ja Canon bajoneteilla olevat järkkärit olivat markkinoiden ykköskamerat ammattipuolella. Hinnat taisivat olla yli 100.000 markkaa eli lähemmäs 20.000 euroa. Kodak yritti vielä samaa 2000-luvun alussa ja teki täyden kennon järkkäreitä sekä Nikonin, että Canonin bajonetilla, DCS Pro. Muutama muukin järkkäri heillä oli samaan aikaan. Olin itse tuota DCS Pro:ta hankkimassa, mutta onneksi päädyin Canonin 1DMKII:seen. Kodakin kamera osoittautui varsin heikoksi.

Nykynuorelle Kodak ei ole mitenkään tuttu merkki samoin kuin se oli vanhemmilleen ja etenkin iso-vanhemmilleen. On siinä mielessä ymmärettävää, että Kodak hiipui unholaan. On mielenkiintoista nähdä miten nykynuoret käyttäytyvät jatkossa. Kameramaailmassa voi taas käydä merkkien suhteen iso mullistus. Olen aiemmin veikannut, että Sony nousee. Playstation sukupolvi pitää sitä hyvänä brändinä. Toistaiseksi ainakin Canon ja Nikon ovat pitäneet pintansa, samoin Olympus ellei nyt sitten taloussotkut kaada sitä.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, Kodak, Fuji, Canon, Nikon, Sony

Digiexpossa nähtyä ja koettua 2011

Sunnuntai 6.11.2011 klo 13:17 - Peter Forsgård

Digiexpo on tänä vuonna valokuvaajaystävällisempi kuin vuosiin. Suuret kameramerkit olivat hyvin esillä Rajala Proshopin suurella osastolla. Valokuva aiheisia luentoja oli enemmän. Messuille oli tuotu muutama valokuvaaja maailmalta kertomaan työstään ja näyttämään kuviaan. Siltä osin paras Digiexpo vuosiin. Ne esitykset, jotka kuuntelin keräsi varsin hyvän yleisön eli kysyntää on. Toivottavasti messunjärjestäjien linja jatkuu. Ammattilaispäivänä oli kaikki valmiina. Se oli tänä vuonna fiksusti perjanta aamupäivällä 9-12. Yleisölle messut aukesivat klo 12. Aika moni niistä asioista joita viime vuoden messuista moitin oli korjattu ehdottamaani suuntaan. 

Ehdottomasti parasta antia oli tanskalaisen Morten Rygaardin luento: Rock´n´Roll photography and Celebrity portraits. Rygaardin esitys tyyli on vauhdikas ja valokuvat suurista rocktähdistä ovat upeita. Hän myös demosi kuinka nopeasti ja yksinkertaisesti hän tekee muotokuvansa. Toisaalta kuvia näyttäessään hän kertoi kuinka tämän ja tämän kanssa oli koko päivä aikaa kuvata promokuvat...  Demoihin poimittiin yleisön joukosta vapaaehtoinsia malleja. Mallin päälle saatettiin yllättäen kaataa esim. siirappia jne. Tuskin mallit täysin tietämättömiä kuvauksen kulusta kuitenkaan olivat, vaikka näyttikin siltä että heidät poimittiin satunnaisesti yleisön joukosta. Rygaard kuvasi yhdellä flässillä nuo demokuvat. Flässi oli hänellä itsellään kädessä ja yhteydessä piuhalla kameraan. Kuvia ei näytetty demon aikana, joten oletettavaa on osan kuvan tunnelmasta syntyvän vasta kuvankäsittelyssä. Eikä siinä mitään, vedostaminen on osa prosessia.

Tänä vuonna myös katselin kameroita hiukan sillä silmällä. Vapaa-ajan kuvaamiseen ja myös katukuvaamiseen olen katsellut peilittömiä järkkäreitä. Pokkari tuntuu hiukan hankalalta ja työkäytössä olevia ei viitsi kanniskella aina mukanaan. Mielelläni olisin myös katsellut Canonin peilitöntä järkkäriä, mutta sellaistahan ei ole olemassa. Kiinnostavimmat minusta ovat Sony NEX7 ja Olympus Pen E-P3. Molempia ovat kolleegat kovasti kehuneet. Suoraan sanoen Pen tuntui huomattavasti paremmalta kädessä kuin Sony. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, koska kuvanlaatuerot ovat aika marginaalisia. Sonyssa on paremmat videokuvausominaisuudet kuin Olympuksessa ja se puoltaa Sonyn hankintaa. Video on niin tärkeä osa tekemistäni nykyään, että se on varsin tärkeä asia. Olympuksen micro 4/3 bajonetti mahdollistaa mös Panasonicin micro 4/3-objektiivienkäytön. 

Sitä kautta on laajemmat mahdollisuudet hommata sopiva ja valovoimainen normaalikakkula. Tuskin kovin montaa optiikkaa tulen mahdollisen rungon hankinnan lisäksi ostaamaan. Toki Sonyyn saa kiinni sovitteella lähes minkä optiikan tahansa, joten sekin on yksi mahdollisuus. Jokin manuaalitarkenteinen C/Y-bajonetilla oleva optiikka voisi käydä Sonyyn kivasti. Sony NEX7:ssa on erittäin hyvä etsin. OLED-tekniikalla toteuttu etsin on erinomainen. Olympukseen sen joutuisi hankkimaan erikseen ja se lisäisi kameran kokoa. Hankalia valintoja, koska en ole kovin innokas kameran ostaja. Haluan sellaisen jolla voin sitten kuvata riittävän monta vuotta eteenpäin. 

Ihan mielenkiintoista muuten, että vielä viime vuoden Digiexposta blogatessani kirjoitin: "Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta,..." Näin se mieli voi muuttua, kun kollegat vakuuttelevat ja kehuvat... :D

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Rygaard Morten, Sony, Olympus, Canon, Panasonic, micro four thirds

Digiexpossa nähtyä...

Perjantai 5.11.2010 klo 8:43 - Peter Forsgård

Valokuvaajalle Digiexpo ei tarjoa juuri mitään. Kuten jo vuosi sitten bloggauksessani samasta aiheesta totesin, on kyse kodinelektroniikka- ja pelimessuista. 

Valokuvaukseen liittyviä osastoja oli aika niukasti. Kamera-lehti oli hyvin ja näkyvästi esillä. Vuoden Luontokuvat eivät vielä eilen ammattilaispäivänä olleet esillä (viime vuotinen toistui tässäkin #fail). Kameran valmistajista vain Nikon ja Olympus olivat isommin esillä. Samsungia oli Hirvoxin isolla osastolla ja Sonylla oli pokkareita ja videokameroita jonkin verran näytillä. Epsonilla jotain tulostukseen liittyvää, vaikka pääpaino olikin tykeissä ja kotiteattereissa.

Luulisi, että pokkareiden kanssa kannattaisi Canonin ja Panasonicin kanssa olla myös mukana. Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta, on se kuitenkin nuoremmalle sukupolvelle merkittävä brändi. Playstation on tuttu ja sitä kautta Sony. Se varmasti vaikuttaa Sonyn maineesen kamerana. Tähän huomatus: Sonyn kameroissa ei ole mitää vikaa, vaan ajatus siitä kameramerkkinä ei vain istu omaan päähäni ja se on ainoastaan oma vikani :). Käpistelin eilen messuilla kolleegani Sony NEX5:sta. Sen hiukan oudosta ulkomuodosta huolimatta, se istui erinomaisesti käteen. Kuvan jäljessäkään ei kuulemma ole moittimista. 

Docendon osastolta jäi käteen Mikko Hietaharjun Kuuntele kuvaa -kirja. Kirjassa annetaan näkökulmia kuvan tulkintaan. Sen takakannessa on lause: "Valokuvan kieli rakentuu valon, ajan ja tilan perussäätöjen hallinnasta". Kirjan mukana on myös äänimaailma CD. Tämä kirja voisi toimia varsin hyvin eKirjana, jos kerran musiikkiakin mukana.

Digiexposta vielä sen verran, että ohjelmaa kuvaukseen liittyen messuilla toki on. Perjantaina klo 16.00 on Nikon school: Vinkkejä kuvaamiseen järkkäreillä, 16:30 Asko Vivolin kertoo skannaamisesta jne... Ohjelma löytyy täältä.

Aikaisempia bloggauksia edellisvuosien Digiexpoista.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Kameralehti, Nikon, Olympus, Canon, Panasonic, Sony, Docendo, Hietaharju Mikko