My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Linkki Petersenin työpajaan

Torstai 10.3.2011 klo 10:50 - Peter Forsgård

Tämä tieto ja videot Anders Petersenin tulevasta Maroccon työpajasta ovat jakamisen arvoisia. Tuonne olisi hienoa päästä. Ne kaksi Petersenin työpajaa, joissa olen ollut ovat edelleen muistissa ja vaikuttavat yhä. Tuo Petersenin tapa katsoa kuvia ja arvioida niitä on ainutlaatuisen hienoa.

Kuvan tulee herättää kysymyksiä, eikä antaa vastauksia. Siinä lähestymistapa valokuvaukseen. Tuossa kiteytettynä Petersenin filosofia.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Petersen Anders

Minkkisen työpajasta muutamia huomioita.

Lauantai 8.8.2009 klo 10:15 - Peter Forsgård

Helsingin Valokuvakeskus järjesti yhteistyössä Kotkan Valokuvakeskuksen kanssa Arno Rafael Minkkisen vetämän työpajan Kotkassa.

Itse en osallistunut työpajaan vaan olin järjestävän osapuolen edustaja junailemassa työpajaa ja auttamassa Minkkistä käytännön asioissa. Oli varsin mielenkiintoista olla vaihteeksi sillä puolen. Toki olisin mielelläni osallistunut myös kuvaamiseen, mutta aikataulut eivät olisi antaneet myöden keskittyä 100% kuvaamiseen. Sen verran kuitenkin 17 työpajalaisten ja Minkkisen kanssa meni aikaa kaikkeen muuhun. Sain toki Minkkiseltä palautetta omi sta kuvistani, joit a olin ottanut mukaan. Palaute oli erittäin hyvää, kriittistä, rehellistä ja rakentavaa. Sain taas paljon pohdittavaa "bussissa" matkustamiseen. 

Minkkisen tapa opettaa on erinomainen. Hän ei opeta omaa kuvaamistaan, vaan hän pyrkii viemään jokaista oppilasta eteenpäin siinä mitä oppilas itse kuvaa ja haluaa kuvata. Mikään genre, aihe tai tapa kuvat ei ole toista parempi tai huonompi. Toki Minkkinen ohjaa ja ehdottaa erilaisia suuntia mihin kukin voisi omaa valokuvaustaan viedä. Henkilökohtaisissa tapaamisissa jokaisen työpajalaisen kanssa Minkkinen antaa pieniä tehtäviä, jotka vievät kuvaajaa henkilökohtaisesti eteenpäin.

Minkkisen kuvakritiikkien yhteydessä kertomat tarinat ja ajatukset, joita kuvat herättivät ovat hienoa kuunneltavaa. Tapa jolla Minkkinen tarinat kertoo saa kuulijaan istumaan aivan hiljaa ja innostus näkyy silmistä, kun työpajalaisilla ajatus raksuttaa.

Työpajaan osallistui niin ammattilaisia kuin aktiivisia harrastajia. Taso oli erittäin korkea. Sitoutumisesta kertoo se valtava työmäärä, jonka kukin työpajan aikana teki. Kuten eräs työpajalaisista Kymen Sanomien jutussa sanoi: Viikko kuvia kolmen tunnin yöunilla. Työpajoissa arvokasta ovat myös kurssilaisten antama palaute toisilleen. Ne tuovat valtavasti lisäarvoa ja luovat keskustelua kuvista. Työpajan anti on paljon enemmän kuin vetäjän ja oppilaiden summa.

Perjantaina kuvien loppukatselmuksessa näimme huikeita kuvasarjoja. Tasosta kertoo se, että peräti kuusi kurssilaisista olisi hakiessaan voinut mahtua Minkkisen Master-tason työpajaan Ranskassa. Sinne haettiin portfolioilla.

Minkkinen valotti tulevaisuuden suunnitelmistaan. Tulemme näkemään varsin mielenkiintoisia juttuja lähi tulevaisuudessa.

Yhteistyö Minkkisen kanssa tulee jatkumaan. Alustavasti juteltiin kesästä 2011 tai 2012. Minkkinen myös antoi mielenkiintoisia nimiä, joiden saamisessa Suomeen hän voisi auttaa. Katsotaan miten näiden todellisten maailman tähtien kanssa edetään. 

Linkit vuonna 2007 kirjoittamiini tuntemuksiin Minkkisen työpajasta Vilnassa:

Intimacy of a Stranger, Signature of the Eye, Body of Your Work ja Body of My Work and finding the signature of The Eye

 

Bookmark and Share Subscribe

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen, HCP, Kotkan Valokuvakeskus

Työpajoista

Tiistai 10.2.2009 klo 9:02 - Peter Forsgård

Valokuvaustyöpajat ovat minulle ollut mielenkiintoinen lisä ammattikuvauksen vastapainoksi. Se antaa mahdollisuuden kuvata omia projekteja, nähdä uusien tuttavuuksien kuvia, keskustella niistä ym.

Ensimmäiset työpajat kävin 80-90 luvun taitteessa Orivedellä. Matti J. Kaleva veti siellä viikon työpajaa siihen aikaan aina kesäisin. Sen jälkeen kävin säännöllisin väliajoin VVI:ssä erilaisia työpajoja. Tiiviimmin tuli käytyä vuosituhannen vaihteessa, kun digitaalisuus nosti päätään.

Seuraava vaihe tuli Luovan kuvauksen työpajojen muodossa tämän vuosikymmenen puolivälissä. Joka vuosi on ollut pyrkimys käydä ainakin yksi työpaja advanced/langs/fi.js"> . Ne antavat mahdollisuuden myös harrastaa valokuvausta. Niistä saa lisäpotkua ja inspiraatiota. 

Nyt olen itse järjestämässä HCP:n puheenjohtajan ominaisuudessa työpajoja. En siis vetämässä, vaan järjestämässä. Kesän  2009 kohokohtina ovat Arno Rafael Minkkisen työpaja heinäkuussa Kotkassa sekä Stefan Bremerin Kontaktikuvaus työpaja elokuussa Helsingissä. Käy katsomassa muu työpaja valikoima HCP:n verkkokaupasta.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tyopaja, HCP, koulutus, valokuvaus, Minkkinen, Bremer Stefan, Kaleva Matti J., VVI

Kontaktikuvauksen huumaa

Tiistai 26.8.2008 klo 8:29 - Peter Forsgård

Olin mukana viime viikonloppuna HCP:n järjestämässä Stefan Bremerin vetämässä Kontaktikuvaustyöpajassa. Kontaktikuvaus on eräänlaista katukuvausta, jossa kuvataan ihmisiä heihin kontaktia ottaen. Lyöttäydytään kadulla tuntemattomien ihmisten seuraan, jutellaan heidän kanssaan, kuvataan heitä jne. Tilanteeseen ei tule kuulua mitään "kuvan varastamista" vaan kuvattavan tulisi antaa kuva kuvaajalle. Bremer korosti ihmisenä olemista, aivan samoin kuin Anders Petersen sanoo, "Photography is about being a human being", hiukan mukailtuna.

advanced/langs/fi.js">

Opetus kulki osallistujien kuvien kautta. Perjantain ennakkotehtävänä oli näyttää kolme "kontaktikuvaa" menneeltä kesältä. Niiden kuvien kautta käytiin keskustelua valokuvaamisesta, kontaktikuvaamisesta, elämästä ym. Hyvää Bremerin tavassa opettaa on hänen kykynsä aktivoida kommentoimaan ja keskustelemaan. Perjantai-illan kuvan katselu rupeama oli tavallaan aika rankka. Osallistujia oli 18 eli kuvia oli kohtuullisen paljon.

Ennakkotehtävä kritiikin jälkeen oli aika lähteä tekemään ensimmäistä tehtävää. Tehtävän antona oli Keskeltä ja kovaa, vai oliko se muotoiltu Keskeltä ja täysillä. Lisäpisteitä annetaan, jos saa turpiinsa. Tehtävänä oli siis heittäytyä täysillä Taiteiden yön humuun ja kuvata tuntemattomia ihmisiä. Perinteisen tarkkailevan katukuvauksen kautta tehtävä ei onnistu sillä kontakti pitää näkyä kuvassa. Hyvin pitkälle tuttua Petersenin työpajassa käyneille. Taiteiden yö on hyvä hetki pitää Kontaktikuvauksen työpaja. Ihmisiä on paljon liikkeellä ja hilpeissä tunnelmissa. Se helpottaa kuvaamista. Toisaalta taas kuvattavien liiallinen esittäminen ja tyrkylle tunkeminen häiritsee hiukan kuvaamista. Kaljaa kittaavien nuorien kuvaamisessa taas minusta ei ole mitään kiinnostavaa tästä lähtökohdasta. Se sopisi paremmin aiheeksi esim. Markku Niskasen vetämään Reportaasikuvaustyöpajaan.

Oma tehtäväni meni ihan kivasti ja Bremeriltä saatu palaute oli erittäin positiivista. On ihan hieno tunne siinä mielessä, että niin Petersen, Minkkinen kuin Bremerkin ovat pitäneet kovasti tyylistäni ja tavastani ottaa kuvia. Kysehän ei ole niistä joka päiväiseen työhön liittyvistä kuvista, niitä en ole näissä yhteyksissä edes näyttänyt, vaan niistä joita otan harrastusmielessä. Tätä kuvagenreä edustaa myös syyskuussa avattava yhteisnäyttelyni Human - Inhimillistä - Mänskligt. Toinen kuvaajahan on Robert Perander. Näyttelyni on ensimmäinen julkinen ulostulo tässä kuvagenressä. Tähän asti näitä kuvia ovat nähneet vain työpajalaiset ja muutamat muut läheiset kuvaajaystävät.

Lauantain kuvakritiikki oli varsin pitkä, koska kuvien määrä oli valtava. Jokainen esitti 5-10 kuvaa. Itse olin iltapäivän poissa hääkuvauksissa. Sinänsä harmi, etten silloin päässyt näkemään muiden töitä. Muiden onnistuminen on yksi tärkeä innostuksen ja inspiraation lähde. Toinen tärkeä on työpajojen henki, siellä tapaa tuttuja, tutustuu uusiin ja sitäkin kautta saa inspiraatioita.

Lauantai-illan tehtävät olivat varsin haastavia. Tehtävä oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa oli kuvata kolme tuntematonta ihmistä, jotka muistuttavat sinua. Yhteys voi olla fyysinen tai henkinen, mutta sen pitää näkyä kuvassa. Toinen tehtävä oli kuvata itsesi kahden kuvitteellisen partnerin kanssa, todellista kontaktikuvausta siis. Kuvissa tuli näkyä yhteys partnereiden välillä eli kuva tuli olla uskottava.

Tehtävä karsi jonkin verran osallistujia ja kaikki eivät myöskään näyttäneet kuvia. Suurin osa, jotka näyttivät, olivat todellakin ylittäneet itsensä tai ainakin heittänet itsensä täysillä likoon. Näimme monta huikeaa suoritusta, fyysistä kontaktia ja rakennettuja kuvitteellisia parisuhteeseen liittyviä tilanteita. Omat kuvalliset ratkaisut olivat tässä tehtävässä hiukan muista poikkeavia ja siinä suhteessa saivat kiitosta. Valokuvallisesti eivät sinänsä olleet kovin merkittäviä. No ehkä yksi oli sitäkin. Paras kommentti kyseiseen kuvaan oli erään kurssilaisen spontaani hiljainen, "Ei jumalau…!".

Viimeisen kuvaustehtävän tarkoituksena oli enemmänkin se otettu kuva tekona kuin se itse kuva. Toki kuvat arvioitiin kuvina suhteessa tehtävän antoon, mutta teot tulivat kyllä varsin merkittävästi esiin arvioissa.

Uskon, että Stefan Bremer oli aidosti tyytyväinen työpajalaisten panokseen ja tuloksiin. Hän ei ole aikaisemmin opettanut aikuisia, eikä käsittääkseni harrastajia. Hänen näkemyksensä mukaan monet esitetyt kuvasarjat eivät häpeäisi ollenkaan taikkilaisten tai Lahdessa opiskelevien vastaavista.

Oikeastaan ainoa työpajojen huonopuoli on se, että intensiivisen kurssin jälkeen on takki ihan tyhjä. Toinen haaste on pitää ja järjestää jotain lisätapahtumaa, jotta työpajan loistava henki saadaan pidettyä yllä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, HCP, Bremer Stefan, kontaktikuvaus, Petersen Anders, Minkkinen

Body of My Work and Finding the Signature of My Eye

Sunnuntai 5.8.2007 klo 20:13 - Peter Forsgård

Olen prosessoinut Arno Rafael Minkkisen työpajan antia eilen ja tänään. Kuviin, joita siellä otin, en ole vielä palannut. Haluan ottaa niihin muutaman päivän etäisyyttä ja katsella niitä sitten ”tuorein” silmin.

Suurimman vaikutuksen Minkkinen minuun teki tavallaan, jolla hän käsitteli ihmisiä. Kaikki osallistujat olivat hänelle yhtä tärkeitä ja hän piti huolen siitä, että kaikki saivat tasapuolisesti häneltä aikaa. Toinen iso ja merkittävä asia ol i hänen suhtautumisen valokuvaan. Kaikki valokuvaus oli hänelle yhtä arvokasta ja tärkeää. Valokuvaus on kaikissa muodoissa dokumentointia, näin minä sen tulkitsin. Valokuvaus joka tapauksessa kumpuaa tunteista ja omista kiinnostuksen aiheista. Kaikki työpajassa saadut tehtävät annettiin kirjallisena. Niissä oli aina jokin tarina ja se tarina toimi metaforana tehtävän tulkintaa varten. esimerkkinä vaikka Intimacy of the Stranger-tehtävässä oli ajatus siitä milloin stranger muuttuu ”tutuksi”. Koko työpajan läpi kulkeva punainen lanka oli ”the Body of Your Work”. Sillä Minkkinen tarkoitti oman tyylinsä löytämistä/pitämistä. Jos on aloittanut jonkun ”aiheen” ja/tai tyylin, siitä kannattaa pitää kiinni.

Todennäköisesti jossain vaiheessa joku tulee sanomaan, että tuo kuva on plagiointi ja tuokin kuva on jo otettu jne. Harmittavan moni muuttaa suuntaa ja aloittaa kuvan tekemisen erilailla, eri aiheesta ym. Taas menee aikaa ja uusista kuvista kuulee samat kommentit kuin ensimmäisestä yrityksestä. Todennäköistä on, että taas tyyli muuttuu. Minkkisen ohje on jatkaa sitä ensimmäistä juttuaan ja ”make a case out of it”. Kun tekee tietynlaista kuvaa tarpeeksi kauan, siitä tulee merkittävää ja ainutlaatuista. Aika monille hän sanoi kuvista, että ”challenge the artistic world, make a case out of this.” Hän näki monessa sisällä piilevän potentiaalin, heidän kuvansa tulivat sydämestä. Saattoi olla että tekniikassa tai tavasta ilmaista oli korjaamista, mutta se ei ollut kovin tärkeää, vielä. Pääasia oli, että kuvat lähtevät sisältä. Minusta tuo lähestymistapa oli hieno ja sai kaikki kurssilaiset astumaan monta askelta eteenpäin omassa työssään. Jälkeenpäin ajateltuna tuo tapa ajatella ei oikeastaan ollut mikään yllätys. Minkkisen omasta historiasta löytyy monta kohtaa, jotka ovat muovanneet hänen ajattelunsa tuohon suuntaan. Oikeastaan koko hänen kuvallinen legacy on todiste tuon ajattelun oikeellisuudesta. Helppo tie se ei suinkaan ole, mutta mahdollinen.

Minun oman ”taiteellisen”kuvaamisen kehittymisen kannalta työpaja oli mainio. Sain erittäin paljon hyviä vinkkejä ja ohjausta mihin suuntaan kannattaisi kulkea. Näytin työpajassa vain omiin projekteihin liittyviä kuvia. Kaupallisia töitä ei ollut esillä kertakaan. Olen tyytyväinen, että kävin ensin Petersenin työpajan (kaksi kertaa) ja vasta sen jälkeen Minkkisen. Petersenin antama tunne oli kuin olisi lyöty nyrkillä naamaan, niin kovin se kolahti. Toisella kerralla löysin ja oivalsin juttuni. Tavallaan se ”the body of My Work” löytyi silloin. Minkkinen osasi upeasti ohjata minua oikeaan suuntaan tai siis suuntaan joka minusta nyt tuntuu oikealta. Kuvaustyyli oli johdonmukainen ja Minkkinen toi siihen lisänä ajatuksia kuvien kerronnallisuuden lisäämiseksi. Kuvista tulisi näkyä ja tuntua vielä enemmän, jotta kuva olisi vielä enemmän ”memorable”. Minkkinen auttoi minua ”to sharpen my pyramid” ja löytämään ”signature of my eye”.  Näitä kuvia, joita olen omina projekteina ottanut, ei ole ollut vielä missään julkisesti esillä. Muutamat kollegat ja ystävät ovat niitä nähneet. Niistä kuvista lähtee rakentumaan uusi juttu kaupallisen kuvauksen rinnalle. Sen suhteen on paljon suunnitelmia, joista sitten myöhemmin kun suunnitelmat aktualisoituvat. Mielenkiintoisia aikoja minulla on edessä joka tapauksessa. Uudistan parhaillani verkkosivujani ja sinne tulee oman osio omille projekteille. Kaiken kaikkiaan kurssilaisten kuvat olivat hyvää tasoa ja kaikki tekivät kovasti töitä valokuvan eteen koko viikon. Kova työ palkittiin monen kohdalla selkeään parannukseen omassa työssään. 

Vilnaa tuli kierrettyä kuvausreissuilla varsin paljon. Kilometri tolkulla tuli käveltyä. Näin paikkoja, joita en olisi tavallisella turistireissulla nähnyt. Toisaalta sellaisia paikkoja jäi väliin, joita normaalisti olisin nähnyt. Paikallisten kanssa tuli juteltua kaduilla aika paljon, joten tuntuma tavallisiin vilnalaisiin on varmasti parempi kuin normaalilla turistireissulla olisi tullut. Kielen kanssa toki oli haasteita. Yllättävän moni ei puhunut kuin liettuaa, venäjää tai puolaa. Puolaa puhuvia ei tosin tullut kovin paljon vastaan. Nuoriso toki puhui sitten englantia, joten suurimman osan kommunikoinnista kävin heidän kanssaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen

The Body of Your Work

Perjantai 3.8.2007 klo 21:11 - Peter Forsgård

Takaisin kotona, väsyneenä ja onnellisena.

Työpajan kaksi viimeistä päivää olivat työntäytteisiä. Päivät jatkuivat aina aamuntunteihin valokuvien kanssa. Toiseksi viimeisenä päivänä osalla oli sattuman kautta mahdollisuus nähdä itse mestarin työskentelyä. Minkkinen otti kuvia Vilnassa ja osa kurssilaisista oli kävellyt kuvaustilanteen ohi. Itse pääsin todistamaan mestarin kuvaustilannetta aivan vierestä, kun hän kuvasi Vilnan lentokentällä. Toivottasti tuo kuva päätyy johonkin kirjaan tai näyttelyyn.

Viimeisessä palaverissa kaikki näyttivät "The Body of My Work"-kuvansa. Minkkinen katsoi kuvat läpi ja antoi kritiikkinsä omalla humaanilla ja rakent avalla t yylillään. Kaikki saivat hienoja neuvoja oman valokuvaamisensa eteenpäin viemiseksi. Uskon, että jokainen osallistuja koki saaneensa paljon mietittävää.

Nyt ovat ajatukset niin "sekaisin" ja väsymys viiden lähes 24 tunnin päivän jälkeen aika kova. Kirjoitan ajatuksia työpajasta lisää parin kolmen päivän päästä. Koitan saada myös aikaiseksi muutaman gallerian kuviani esille.

Vilna on hiljentynyt, mutta matka jatkuu. Se on muuttunut entistä mielenkiintoisemmaksi ja innostavammaksi.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen, Vilna

Signature of the eye

Torstai 2.8.2007 klo 8:29 - Peter Forsgård

Minkkisen ohjaama työpaja jatkui kuvaustehtävällä Signature of the eye.

Kahden keskisten keskustelujen pohjalta Minkkinen ohjasi kaikkia jatkamaan matkaa eteenpäin sillä valokuvalla, jota hän kultakin kuvaajalta on täällä nähnyt. Minkinen todellakin syventyy jokaiseen osallistujaan niin syvälle kuin aikataulullisesti on mahdollista, Minkkinen on todella Opettaja ja Ohjaaja. Osallistujat ovat saaneet aikaan todella hienoja kuvia ja ihan varmasti osansa on Minkkisen kyvyllä luoda ilmapiiri, jolla tervettä itsetuntoa saadaan nostettua. Uskon, että muutkin kurssilaiset ovat kokeneet saman.

Saamani palautteeni Minkkiseltä oli erinomainen. Sain hyviä vinkkejä työni kehittämiseen ja kuinka sitä hänen mielestään pitää viedä eteenpäin. Tänään palauteessa kuulen kuinka eilen illalla onistuin. Itse koen, että osittain ja matka jatkuu tänään luentojen jälkeen. Hauskana sivuhuomautuksena muuten, aika moni ne parhaat kommentit saaneet kuvat on otettu sillä mukana olevalla Panasonicilla....

Kävimme eilen kuuntelemassa Minkkisen luennon, jonka hän piti latvialaisessa valokuvauskerhossa. Onneksi oli tämä mahdollisuus, koska minulta jäi viime lauantainen Helsingin luento väliin hääkeikan vuoksi. Työpajastamme oli valittu neljän valokuvaajan kuvat näytettäväksi latvialaisille kolleegoille. Olin varsin otettu, kun sain olla yksi heistä, joiden kuvia näytettiin. Monilta kuvaajilta on tullut näytille sen verran kovaa kamaa, että oli kunnia tulla valituksia noiden neljän kuvia näyttävien joukkoon.

Signature of the eye tehtävä jatkuu taas tänään. Tavoiteena on saada kasaan kolme kuvaa, josta tulee "body of your work".  

Vilna hiljenee kuuntelmaan Minkkisistä ja matka jatkuu kohti jotain jota en vielä tiedä.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen

Intimacy of the stranger

Keskiviikko 1.8.2007 klo 7:49 - Peter Forsgård

Minkkisen työpajaa Vilnassa on kestänyt kaksi päivää. Pää on aivan pyörällä sen prosessoidessa asioita. Asiaa valokuvista ja valokuvaamisesta on ehtinyt tulla valtavasti. Maanantaina oli portfolioiden kritiikki. Kaikkien 18 osallistujan kuvat käytiin läpi ja jokainen sai huimasti kommentteja Minkkiseltä.

Minkkisestä huokuu suuri kunnioitus valokuvaa kohtaan ja hän arvostaa jokaisen tapaa lähestyä valokuvausta. Pääsääntöisesti hänen kritiikkinsä lähtee korostaen kuvaajien vahvuuksia. Kritiikki on amerikkalaiseen tyyliin aika kohteliasta. Negatiivisetkin asiat kerrotaan positiiviseen ja kannustavaan sävyyn.

Minkkisen tapa analysoida valokuvaa saa koko salin hiljenemään . Välillä tuntuu, että mystinen aura laskeutuu kurssilaisten päälle.

Ensimmäinen tehtävä oli jaettu kolmeen osaan ja jokaisessa osassa sai käyttää vain kaksitoista laukausta eli yhteensä 36 kuvaa. Teeman kehittäminen piti siis tehdä ainoastaan päässä, ei kameran ja ajatuksen yhteispelillä. Tehtävän nimi oli Artifical Creative Respiration. Osioina olivat four cornes, back and forth ja stop and shoot. Noiden tehtävien sisällöstä ehkä enemmän myöhemmin.

Eilinen tehtävä oli kurssin teema eli Intimacy of the stranger. Meillä oli illan aikana tunti aikaa kuvata kuusi tuntematonta ihmistä. Saman tyylinen tehtävä kuin Petersenilläkin omassa työäpajassaan. Lähtökohta ja tavoite kuitenkin aavistuksen erilainen. Tarkoituksena oli kuvata niin, että valokuvaaja poistuu katsojan ja kuvattavan välistä. Vaikea tehtävä, mutta ihmisten kuvaajalle loistava tehtävä.

Molempia tehtäviä yhdistää niiden lähtökohta ajattelusta ja psykologisesta sisällöstä eikä niinkään konkreettisesta aiheesta. Kuvaajilla on vapaat kädet toteuttaa kuvat omalla tavallaan ja käyttää omaa tapaa kuvata.

Tänään on mahdollisuus kahden keskiseen palaveriin Minkkisen kanssa. Odotan sitä innolla, koska sain ihan hyvää palautetta portfoliosta ja etenkin ensimmäisestä tehtävästäni. On mielenkiintoista kuulla ja keskustella siitä suunnasta johon Minkkinen katsoo että minun kannattaisi lähteä. Olo on kuin olisi tienhaarassa ja on aavistus siitä kumpaan suuntaan tulisi lähteä, mutta ei ole ihan varma.

Kuvaaminen toki jatkuu ja tarkoitus on rakentaa jatkoa sille mitä tähän asti on tehty.

Illalla on tapaaminen paikallisten valokuvaajien kanssa. Tapaamme Liettualaisia valokuvaajia ja näemme heidän portfolioita, joita Minkkisen on tarkoitus käydä läpi.

Vilna hiljenee kuuntelemaan Minkkistä ja sen jälkeen matka jatkuu....

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen

Huomenna Vilnaan.... ja vähän muustakin...

Sunnuntai 29.7.2007 klo 19:58 - Peter Forsgård

Huomenna (30.7) aamulla on lähtö Vilnaan Arno Rafael Minkkisen työpajaan. Työpajan järjestää Luova. En oikein tiedä mitä odottaa ja se onkin parasta. Paljon tuttuja on lähdössä, joten ainakin siltä osin on odotettavissa antoisa matka. On varsin hyvä, että työpaja pidetään poissa "kotoa". Keskittyminen itse asiaan on intensiivisempää, kun arkiset asiat eivät pääse vaikuttamaan tekemiseen. Keskittyminen on siis 110% vain ja ainoastaan yhteen asiaan.

Lähden matkaan varsin kevyellä kuvauskalustolla, runko ja normaalikakkula. Yhdistelmä toimii parhaiten siin ä kuvaskenessä, jota aion valokuvata. Mukaan lähtee myös Panan TZ3:nen, jolla voi räpsytellä turistikuvia, jos siltä tuntuu.

Ohjelma on varmaan tiivis ja eiköhän sitä ole aika puhki viikon jälkeen...

Koitan bloggailla tunnelmia viikon aikana mikäli yhteydet pelaavat; siis jos löydän sopivan paikan, josta pääsee ilmaiseksi wlanilla nettiin. GPRS-modeemilla sitten ainakin pääsee, mutta se voi olla aika kallista. Minulla on nimittäin kiinteä maksu ilman datasiirto rajoituksia vain kotimaassa. Katsellan kuinka homma onnistuu, jos ei wlania löydy niin raaskiiko maksaa datamaksuja....

...niin ja siitä muusta...

Kävin tänään katsastamassa Holgarocksin näyttelyn Kirkkonummella. Näyttely oli kuvaajiensa näköinen eli minusta siis aika onnistunut. Ripustuskin oli varsin omaperäinen.

Kuvatkin olivat monilta osin ihan kelpoja. Kuvien aiheet ja sisältö olivat varsin moninaisia, aivan kuten kuvaajatkin.

Paikalla olleet "taiteilijat" kertoivat mielenkiintoisista tekniikoistaan. Moni saattaisi yllättyä miten kuvat ovat tehty. En viitsi tässä niistä sen enempää paljastaa. Hyvä näyttely joka tapauksessa.   

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, Minkkinen, Vilna, Holgarocks

Don´t be a photographer, be the food...

Keskiviikko 2.5.2007 klo 11:52

Otsikon sanoilla Petersen kommentoi erään työpajaan osallistuneen kuvaajan kuvaa syömässä olevasta miehestä. Kuva oli Petersenin mielestä liian kesy. Kuvaajan olisi pitänyt heittäytyä tilanteeseen enemmän vatsallaan. "Don´t think, use your stomach!", sanoi Petersen. Varsin värikkäillä ilmaisuillaan Petersen tarkoittaa, että haluaa kuvaajien kuvaavan enemmän tunteella eikä järjellä. Kuvista pitää näkyä sattumanvaraisuus ja impulsiivisuus.

Osallistuin vappuviikonloppuna Luovan järjestämään Petersenin vetämään työpajaan. Edellisen kerran Petersen oli vetämässä vastaavaa työpajaa elokuussa. Olin silloinkin mukana. Halusin osallistua uudestaan, koska ed ellinen työpaja oli sen verran tajuntaa räjäyttävä kokemus. Sain silloin kipinän ajatella valokuvaa aavistuksen toisella tavalla ja tämä toukokuun työpaja vahvisti ja kiteytti omaa ajatustani "personal diary"-kuvauksesta. Työpaja toimi juuri niin kuin pitikin. Tunsin löytäneeni jotain uutta omaan kuvaukseeni tehdessäni kuvaustehtäviä. Jotenkin juttun loksahti kohdalleen. Saamani palaute kuvistani vahvisti tätä käsitystä. Nyt tunnen, että voin jatkaa tuon tyylistä kuvaamista omana projektina. Löysin oman tavan tehdä sitä. Samalla kertaa se antaa oman mausteensa sille kuvaukselle, jota teen työkseni. Katsotaan mihin se johtaa. Kuvaustehtävät olivat tänä vuonna taas varsin abstarkteja puhtaasti tunteella lähestyttäviä. Tehtävinä olivat mm. "Meeting" ja "Be an animal". 

Petersen on todella karismaattinen persoona. Hänestä huokuu toisten ihmisten kunniottaminen ja hän on hyvin nöyrä ihminen. En puhu nyt nöyristelevästä vaan nöyrästä. Hänen vahva itsetuntonsa ja usko itseensä suorastaan huokuu ilman, että sitä täytyy korostaa millään tavoin. Gurujen ei tarvitse tehostaa itseään.

"Photograpy is not about photography, it is about being a human being". Tämän lauseen Petersen toisti monta kertaa työpajan aikana. Olennaisin ajatus Petersenillä on, että kuvien tulee asettaa kysymyksiä eikä antaa vastauksia. "Make questions and don´t give any answers." Petersenin kuvat eivät ole kuvajournalismia tässä perinteisessä mielessä, koska hänen kuvansa eivät anna vastauksia vaan ne herättävät kysymyksiä. Mielenkiintoinen ajatus on myös tavoite ja vaatimus tuhota kaikki mitä tietää valokuvauksesta. "You have to know everything about photography and then destroy it!" 

Linkkejä Petersenin kuviin ja teksteihin hänestä:

wikipedia, Lensculture (Petersenin haastattelu ja viimeisimpiä kuviaan)

Linkkejä Petersenin mainitsemiin kuvaajiin:

Daido Moriyama, Antoine dÁgata, Ed van der Elsken, Christer Strömholm (Petersenin oppi-isä) 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Petersen Anders, tyopaja, Luova, Moriyama Daido, dAgata Antoine, Elsken Ed van der, Stromholm Christer

Työpajassa...

Maanantai 4.9.2006 klo 8:52 - Peter Forsgård

Osallistuin ruotsalaisen Valokuvaaja Anders Petersenin (linkki on Langhans-gallerian sivuille) työpajaan elokuun lopulla. Järjestäjänä oli Luovat kuvat. On upeaa voida täysin keskittyä valokuvaan kokonaiset neljä vuorokautta, ilman mitään arkirutiineja. Samalla toki se on kovin raskasta ja tuollaisen jälkeen on takki aika tyhjä, niin sanotusti väsynyt, mutta onnellinen.

Petersen kuvaa lähinnä omia kirjojaan ja näyttelyitään varten. Hän pitää jatkuvasti näyttelyitä ympäri maailmaa.

Työpajan aikana katsottiin valtava määrä kuvia sekä Petersenin, että etenkin edellisen illan tehtävien kuvia. Niistä käyty keskustelu on aina antoisinta työpajoissa. Kuvaustehtävien anto oli selkeän epäselvä. Mitään eksaktia aihetta, jolla olisi jotenkin ohjattu kuvaajaa liiaksi tiettyyn suuntaan, vaan enemminki annettiin kuvaajan omalle tyylille ja tavalle sijaa. Toki aiheina olivat ihmiset. Tehtäviä oli muutama mainitakseni, be an animal, be a dirty lobster, contradiction... ym. Eivät toki helppoja, mutta sopivan haasteellisia. Tehtävien kautta haettiin enemmänkin fiilistä ja tunneta kuvaan. Kuviin piti antaa jotain itsestään.

Petersen itse kuvaa tuntemattomia ihmisiä kadulla. Hän pysäyttää heitä, juttelee ja kuvaa. Petersenin ohjeet olivat: approach, take the picture, print it and present it. Kaikkiin neljään osaan tuli hyviä vinkkejä ja ohjeita, kamerakalustoa unohtamatta. Approach pitää myös sisällään kuvattaviin tutustumisen, get to know the people you photograph, Petersen sanoi. Mielenkiintoinen oli myös tuo kolmas kohta: printaaminen eli tässä tapauksessa vedostaminen. Petersen itse käyttää filmiä ja pyrkii aina vedostamaan pääasiassa kuvansa itse. Hän oli kateellinen digitaalista menetelmää käyttäville, koska saman vedoksen saa digitaalisesti niin paljon nopeammin kuin perinteisellä menetelmällä. Saman kuvan voi vedostaa muutamassa tunnissa Photoshopissa, mihin hän käyttää viisi päivää pimiössä.... Harva 70-lukulainen vain filmille kuvaava suhtautuu Photoshopin käyttöön noin luontevasti.

Petersenin mukaan "hyvässä" valokuvassa on kolme elementtiä: humanity, decisive moment, tai oikeastaan vielä syvemmälle vietynä Raymond Depardionin mukaan decisive instinct. Kolmantena elementtinä oli tietysti valo. Valosta hän sanoi mainiosti: "Find the perfect light and destroy it."

Mielenkiintoista oli myös Petersenin näkökulmat valokuvauksen tilasta tällä hetkellä. Maailmalla on menossa valtava buumi valokuvan suhteen. Petersenin omien sanojensa mukaan "I am selling like hell." Hänen mukaansa Ruotsin valokuvaus elää kuitenkin syvässä lamassa ja vuosia perässä suomalaista valokuvaa. Suomalaisen valokuvan veturina maailmalla on TAIK:n Helsinki School. Suomalainen taidevalokuva on maailmalla hänen mukaansa todella kuumaa tavaraa. Helsinki Schoolin kokonaisuus on taitavasti hallussa, koko ketjun läpi. Unohtamatta sitä viimeistä kohtaa present it. Oli mukava kuulla positiivisia kommentteja suomalaisesta valokuvan tilasta, vaikka varmaankin Petersen oli hiukan vieraskorea.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Luova, Petersen Anders, tyopaja, Helsinki School