My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjasto katkoista (1 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (19 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

5. Magazine Symposium - hajatelmiani.

Tiistai 2.12.2014 klo 19:34 - Peter Forsgård

Tänään oli taas jo perinteiseksi käyvä Magazine Symposium. Taisi olla jo viides kerta. Muistaakseni olen pari kertaa aiemminkin käynyt kuuntelemassa luentoja tässä Symposiumissa. Tänään oli mahdollisuus olla paikalla lähes koko päivän. Ruokatunti venyi hiukan, kun piti käydä konttorilla tarkistamassa, että kaupalliset harjoitteet olivat menneet linjoja pitkin asiakkaalle katsottavaksi.

Symposiumin sisältö oli varsin kattava. Mielenkiintoisimpia omalta kannaltani olivat Tuomo Mannisen, Hanna Weseliuksen, Jesper Vuoren ja Nando Malmelinin esitykset.

Etenkin Tuomo Mannisen katsaus siitä missä nyt ollaan valokuvan osalta oli erinomainen. Hän kävi nykytilannetta läpi valokuvauksessa tällä hetkellä vallitsevien trendien kautta.

Mannisen mukaan trendit ovat: kansainvälisyys, amatööriys, horisonttaaliasiakkaat, ylikoulutus, projektityöskentely, monimediallisuus ja yhteenliittymät.

Kansainvälisyydellä hän tarkoitti kansainvälistä näkyvyyttä. Manninen oli nopealla haulla löytänyt kymmenen suomalaisen valokuvaajan tuotannon/projektien esittelyjä Time-Life -lehden verkkosivuilta. Allekirjoitan myös tuon kansainvälisyys trendin. Nyt on ensimmäinen valokuvaaja sukupolvi, joka on kansainvälinen laajemmassa mitassa. Toki aiemminkin yksittäisiä kuvaajia on maailma ollut, mutta nyt se on laajempaa.

Amatööriys on mielenkiintoinen trendi. Se kauhistuttaa monia valokuvaajia. Kyse on ajan ilmiöstä, jossa kuka tahansa voi nousta kuvineen tunnetuksi, vaikka Instagramin kautta. Me kaikki olemme mediota. Omalla tavalla minusta tässä palataan valokuvauksen alkujuurille, aikaan ennen muodollista koulutusta. Itse en näe tätä mitenkään pahana ilmiönä sinänsä, se nostaa kuvaa keskiöön ja auttaa ymmärtämään kuvan merkitystä.

Horisontaaliasiakkaat taas tarkoitaa sitä miten asiakaskunta on laajemmalla sektorilla kuin aiemmin. Selkeät kuvaajien skene ja genre -rajat ovat hämärtyneet. Kuvaaja tekee paljon laajempaa kirjoa kuin aiemmin, lehtikuvaaja voi olla samana päivänä myös mainoskuvaaja jne. Kuten Manninen toi esiin, ei tämä luonnollisestikaan ole journalismin kannalta aivan ongelmatonta.

Ylikoulutus on varmaankin aika monelle tuttua ja valokuvauksen osalta se tarkoittaa tässä yhteydessä määrää. Meillä koulutetaan liikaa valokuvaajia. Vaikka minusta valokuvaaja ammattina pitää olla vapaa ja sitä pidä saada harjoitaa jos siltä tuntuu, on edesvastuutonta kouluttaa Suomeen vuosittain 500 uutta valokuvaajaa.

Projektityöskentelyllä Manninen tarkoitti pitkien kuvausprojektien lisääntymisen. Myös kuvajournalismissa on siis nykyään hidasta journalismia. Monimediallisuus on vahva trendi. Tämä tuli esiin myös monessa muussa esutyksessä liittyen uusiin julkaisualustoihin. Nando Malmelin sanoi omassa esityksessään mm.  näin: "Emme tee lehteä, vaan brändiä, jossa lehti on vain yksi tärkeä osa isompaa tuoteperhettä." 

Yhteenliittymät ovat myös merkittävä nykytrendi. Yhteistyö on aina ollut tärkeää, mutta sen muoto muuttuu. Suuret ikäluokat tekivät yhteistyötä keskusjohtoisen järjestön kautta. Se oli sitä aikaa ja se sopi siihen suljettuun maailmaan. Nykynuoret muodostavat vapaampia yhteenliittymiä ja ottavat itse enemmän vastuuta omasta tulevaisuudestaan. Manninen toi esiin esimerkkinä yhteenliittymistä 11. kollektiivin.

Itse lisäisin näihin trendeihin vielä yrittäjyyden. Valokuva-ammatista on tullut yrittäjäammatti vai pitäisikö mielummin sanoa valokuvaajat ovat itsensä työllistäjiä. Joka tapauksessa kuukausipalkkainen toisen palveluksessa oleva valokuvaaja on harvinaisuus.

Nämä kaikki trendit muuttavat sitä tapaa jolla työtä tehdään ja miten valokuvaus alalla  ansaitaan. 

Hanna Weselius toi esiin valokuvaa hiukan toisesta näkökulmasta. Hän toi esiin näkemyksiään aikakausilehtien henkilökuvista eli aiheesta josta hän on tehnyt väitöskirjan. Valokuvaajan roolin muuttuminen oli keskiössä hänen esityksessään. Aikaisemmin AD oli alisteinen valokuvaajalle, hiukan kärjistäen sanottuna, ja nyt rooli on toisin päin. Valokuvaajalta kuitenkin odotetaan omia luovia ratkaisuja, mutta sitten samalla niitä ei kuitenkaan anneta tehdä. Tilaa luovuudelle ei ole, josta Nando Malmelin puhui omassa esityksessään. Valokuvaajan liikkumatila on siis kaventunut. Sanoisin sen johtuvan lehtien vahvasti konseptoitumisesta. Kuten Weselius totesi: "Aikakausilehden valokuvaaja ei tallenna ratkaisevaa hetkeä, vaan hän tallentaa suunnitellun hetken." Minusta tuo lainaus kertoo aika paljon roolin muuttumisesta.

Jesper Vuori toi esiin AD:n näkemyksiä printin siirtämisestä verkkoon. Oikeastaan sieltä voisi nostaa yhden lauseen, joka taas kuvaa tätä asiaa aika hyvin: "Printin kopioiminen sellaisenaan verkkolehdeksi on dorkaa." Tuon pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta valitettavasti se ei käytännössä kuitenkaan aivan selvää oel ollut. Esimerkkinä verkkolehti toteutuksesta Vuori esitteli RAY:n Raymond-lehden. Tuohon kannataa tutustua. Etenkin juttuun The Strip. Vinkki: klikkaa myös alussa olevaa kolikkoa, jotta näet sen toisenkin puolen. Hyvä esimerkki verkon mahdollisuudesta. Hakkaa tässä kohdassa minusta printin sata-nolla.

En blogausen alussa maininnut LongPlay:n päätoimittajan Anu Silfverbergin esitystä ja tarinaa miten Long Play syntyi. Kaikessa lyhykäisyydessään se syntyi halusta tehdä toisin. Hieno motiivi! Ensimmäinen versio julkaisualustasta tai oikeammin e-kirjojen jakelu maksoi 500 euroa. Kovin pienellä pääsee alkuun, kun on intohimoa, tahtoa ja taitoa. Luonnollisesti myöhemmin alustan kehitttämiseen tarvittiin rahaa. Pääoma tuohon kehittämiseen tuli Uutisraivaajan pääpalkinnosta, joka oli 250.000 euroa. Tuskin Long Play olisi sitä mitä se on nyt ilman tuota pääomaa.

Seminaarin lopuksi näytettiin 22 minuutin elokuva Image-lehden tarinasta. Se koostui lähinnä keskeisten tekijöiden haastatteluista. Sen synnyssä taustalla oli myös halu tehdä jotain uutta. Niistä haastatteluista nostan yhden lauseen: "Image-lehden tekijöillä ei ollut rasitteena alan konventioita, kun lehteä alettiin tekemään." Tuossa kitetyy hyvin se voima josta uusi usein syntyy. Uudet asiat harvoin lähtevät alan sisältä sinänsä, vaan tarvitaan jokin alan ulkopuolinen kyseenalaistaja, joka rikkoo vanhat rakenteet. 

Vaikka resursseja tarvitaan niin on hyvä muistaa Nando Malmelinin sanat: "Liiat resurssit johtavat vain resurssien käyttöön, ei luovaan lopputulokseen."

Kehoitan katsomaan myös Maria Lassila-Merisalon esityksen materiaalin. Linkki materiaaliin löytyy hänen twiitistään. Muutenkin kannattaa käydä lukemassa mitä seminaarista twiitattiin. Suurin osa twiiteistä löytyy #magsymp14 -häsällä, mutta myös #magsymp2014 oli käytössä.

    

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, media, visuaalinen tarinankerronta, Manninen Tuomo, Weselius Hanna, Vuori Jesper,