My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Ajatuksia 5-vuotisen blogaamisen kunniaksi.

Keskiviikko 20.10.2010 klo 20:10 - Peter Forsgård


Kirjoitin vuosi sitten blogini 4-vuotissynttäripäivänä kuinka muut sosiaalisen median sivustot ovat syöneet tehoja blogeilta. Silloin tuntui siltä, mutta nyt on käynyt niin, että esim. Twitterin ja Facebookin kautta tulee jatkuvasti uusia lukijoita. Some on tehostanut blogeja. Toisaalta tarkkaan ottaen blogit eivät varsinaisesti ole osa sosiaalista mediaa, vaan toimivat hyvänä kotipesänä.

Kävijämäärät ovat olleet viimeisen vuoden aikana huimassa kasvussa. Neljän ensimmäisen vuoden aikana lukijoita oli keskimäärin vähän reilut sata per päivä. Viimeisen vuoden aikana lukijoita per päivä on ollut keskimäärin 225. Lukijamäärän lähes tupalaantumiseen on varmastikin kaksi tai ehkä kolme syytä. Ensimmäinen on yksinkertaisesti se, että olen kirjoitanut viimeisen vuoden aikana  tiheämmin kuin aiemmin. Nyt blogauksia on ollut keskimäärin kolme viikossa, kun niitä aiemmin on ollut noin kaksi viikossa. Toinen syy on ihan varmasti ahkera twiittaaminen ja Facebookin kautta linkittäminen. Blogaukset näkyvät ja ovat luettavissa myös LinkedIn:ssä. Kolmantena syynä voi olla, että sisältö on parantunut? Toivottavasti myös tuolla kolmannella syynsä on osuutta lukijämäärän kasvuun. Kiitokset kaikille lukijoille! On paljon kivempi blogata, kun tietää että niitä myös luetaan. Toivottavasti jatkossa myös kommentoidaan enemmän. Se on vielä varsin vähäistä. Blogi on hyvä keskustelu alusta.

Viis vuotta on ihan kiva ikä blogille. Ulkoasua olen varovasti muuttanut silloin tällöin. Nyt kuten huomaatte on ulkoasu muuttunut varsin paljon, vaikka perusasita ovatkin samoissa paikoissa. Linkit poistin yläpalkista. Niillä ei ole ollut kovin paljon käyttöä. Tumma taustaväri on saanut silloin tällöin negatiivista palautetta ja nyt olen sen muuttanut vaaleammaksi. Toivottavasti blogi on nyt helppo lukuisempi. Oikella on myös kesästä asti ollut twitter-feed, jonne ilmestyvät suosikeiksi merkitsemäni tweetit omasta feeedistäni. Alempana on myös linkkejä muihin sosiaalisiin mediohin, joissa pyörin. Delicious-linkki kannattaa kyllä katsoa, se vie isoon määrään valokuvaajien linkkejä.

Olen blogannut viime aikoina aika paljon kuvajournalismista  ja “vaki” bloggaukset ovat jääneet vähemmälle. Kirjaston kätköt ei ole juurikaan viime aikoina auenneet. Saa nähdä muuttuuko se blogaus muotoon Kindlen kätköistä, kunhan saan Kindleeni luettavaa riittävästi ja saan aikaiseksi ne myös lukea. Kuvajournalisimissa on ollut paljon kirjoitettavaa. Valitettavasti se ei aina ole ollut kovinkaan positiivista. Viime aikoina olen onneksi huomannut, että kuvajournalismin tulevaisuuteen uskotaan. Pelikenttä on muuttunut ja ansaintalogiikka on toki löytämättä. Onneksi löytyy niitä jotka uskovat ja ovat valmiita sitä etsimään. Toisille taas tuntuu olevan totaalisen vaikea ymmärtää, että se pelikenttä on muuttunut ja samat mekanismit eivät enää toimi.

Videoiden lisääminen bloggauksissa on ollut jonkin aikaa tavoitteena. Vielä en ole ihan päässyt siihen mitä haluaisin. Tulossa on videohaastattelusarja valokuvauksen tilasta Suomessa. Projekti on jo lähtenyt käyntiin ja videoita on odotettavissa lähiviikkoina. Katsotaan mitä se tuo tullessaan. Ensimmäistä osaa lukuunotamatta Photokina videotkin jumittavat editissä.... Täytyy ne laittaa johonkin kuosiin, vaikka ajankohtaisuus onkin mennyt. Omista kuvauskeikoista pitäisi kirjoittaa enemmän, katotaan kuinka se tavoite onnistuu. Mielenkiintoisia kuvauksia kyllä olisi, joista voisi blogata. 

Blogaaminen on ollut erittäin mielenkiintoista. Se pitää mukavasti tuntosarvet herkässä ja on omiaan auttamaan valokuvausalan seuraamista. Samalla se myös jäsentää omia ajatuksia valokuvauksen suhteen. Varsinkin tuo jälkimmäinen syy on merkittävä omalla kohdalla. Liian moni on vain töissä ja ei oikeasti kehitä omaa osaamistaan ja ajatteluaan omasta alasta. Monet uudistukset ja mahdollisuudet nähdään turhan usein uhkina. Aikoinaan pienkameroita vastustettiin, koska ne kuulemma tuhoavat oikean valokuvauksen. Värikuvaakaan kukaan ei tarvitse, sanottiin 70-luvulla. Digikuvauksen tai siis valokuvauksen, jossa kuva tallennetaan digitaalisesti, vastustajia on edelleen. Kaikissa noissa uusissa jutuissa on omat haasteensa, ne vaativat sopeutumista uuteen ja uuden oppimista. Toisille se on ymmärrettävistä syistä haastavaa. Mikään ei estä löytämästä sieltä vanhasta omaa businesta. Ei se mihinkään katoa, se vaan pienenee ja mahdollisuudet ovat vain kaikein luovimmilla ja parhailla. Itse olen tykännyt valtavasti oppia uutta. Digitaalisuus kaikkine alkuajan haasteineen on ollut valokuvauksen kannalta positiivinen asia. Onhan niitä haasteita vieläkin. Nyt ne haasteet eivät ole teknisiä vaan kuvaamisen laajentuminen ja ns. “lukijan kuvat”. Lukijan kuvat sinänsä on ihan ok, mutta se mekanismi rapauttaa hintakäsitystä. tekijänoikeudelliset haasteet ovat myös isot. Laadullisesti en näe kovin suurta haastetta, vaikka kohtuullisen hyviä kuvia harrastajat ottavatkin. Kyse on kuitenkin kokonaisuudesta ja jatkuvuudesta. Valokuvaus ammattina on kokonaisvaltaista ihan niin kuin mikä muu ammatti tahansa. Tällä hetkellä vastusta ja haasteita aiheuttaa videokuvaus. Onhan totta, että kyse on eri ammatista. Teemmehän me valokuvaajat myös kuvankäsittelyä ja aiemmin tehtiin pimiössä vedoksia. Nuo molemmat ovat myös omia ammatteja. En toki sano, että kaikkien valokuvaajien tulisi ruveta videokuvaajiksi, mutta kehotan kuitenkin katsomaan senkin kortin. Sähköiset lehdet tulevat sisältämään videoita, videomarkkinointi You Tuben kautta jne. tulee yleistymään. Joku ne videot joka tapauksessa kuvaa, niin miksei valokuvaaja voisi ottaa siitä osansa? Valokuvaajilla on hyvä pohja ruveta kuvaamaan liikkuvaa kuvaa. Perusasiat sommittelusta ja pinnan käyttämisestä on hallussa, siis hyvillä valokuvaajilla ainakin. Monet hyvät elokuvat ja dokkarit koostuvat stillkuvamaisista otoksista. Haaste ja opettelun paikka on sitten ne siirtymät niiden stillkuvien välillä. Opettelua siinä sitten riittääkin. Oma maailmansa tuossa videon tekemisessä on sitten ääni, joka on tärkeä osa kokonaisuutta.

Palaan vielä hetkeksi tuohon valokuvaukseen busineksena. Olin kuvaamassa videota Mindtrekissä ja siellä ruokapöytä keskustelussa Mike Bradshaw heitti mielenkiintoisen ajatuksen. Turhan usein yritetään kasvattaa omaan markkinaosuutta. Parempi tapa voisi olla yrittää kasvattaa markkinoita. 17% osuus isommasta kakusta voi olla paljon enemmän kuin 23% osuus pienestä kakusta. Varmaan tämä on monelle tuttu ajatus. Meinaan tällä sitä, että suljettu markkina, johon osa kuvaajista tähtää, ei välttämättä ole se paras tapa kasvattaa omaa tuloaan. Yhteistyöllä valokuvaajien kesken voidaan tätä markkinaa kasvattaa. Videot, uudet tuotteet, parempi tuotteistaminen ja sen sellaiset voisivat olla mahdollisuuksia kasvattaa markkinoita. Keskustelu ammattilaisten kesken on verkossa kohtuullisen vähäistä. Kaikista järjestöjen sisäisistä keskustelupalstoista en ihan varmasti osaa sanoa, mutta ainakin SAV:n forumilla on varsin hiljaista. Toki tapaamisissa kolleegoiden kanssa keskustellaan paljonkin ja vaihdetaan ajatuksia alasta jne.

Mainoksia blogiini en ole halunnut, vaikka miksei toisaalta se voisi olla ihan järkevääkin. En juurikaan laitteista kirjoita ja sen suhteen ei mainoksiakaan laitteiden osalta varmaan ole järkevä laittaakaan. Pari laitetta on tälläkin hetkellä kokeiltavana ja miksei niistäkin voisi jotain kommenttia laittaa tännekin. Mitään kytköksiä ei varsinaisesti ole, vaikka Parempia Kuvia kirjan kautta Canonin suuntaan onkin sympatiat. Canonin tuoteista olen kirjoittanut silloin tällöin ja linkittänyt Canonille tehtyihin videoihin. Kirjan vuoksi toki seuraan Canonia tarkemmin. Videoiden osalta Canon on ollut edelläkävijä ja luonnollisesti kun videot kiinnostavat ovat ne nousseet vahvasti esille.

Kiitokset kaikille lukijoille ja onnittelut, jos pääsit tänne asti. Vuodatuksestani tuli pitempi kuin alun perin ajattelin.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Avainsanat: valokuvaus, blogi, some


Kommentit

21.10.2010 0:44  Ari

Minä kiitän; Vaikka olen täysin harrastelija niin sivustosi on tarjonnut minulle asiantuntevaa ajatustenvaihtoa alasta ja paljon hyvää tietoa.
Lainaus en vain muista mistä "valokuvaus on näkemistä ja näkemisensä välitystä muille" jos joku tietää mistä tämän lainasin olisin kiitollinen, se oli jollain valokuvaussivustolla.
I thank you, I'm quite a beginner so your site has offered me a professional exchange of ideas in the area and a lot of good information.
Quote I just do not remember what the word 'photography is to see and the sight of the transmission to the other "if anyone knows where I'd be grateful that I quoted, it was one of the photography site.

21.10.2010 15:52  PeterF

Kiitokset Ari sanoistasi!

22.10.2010 9:26  Jore Puusa

lainaus
Viime aikoina olen onneksi huomannut, että kuvajournalismin tulevaisuuteen uskotaan. Pelikenttä on muuttunut ja ansaintalogiikka on toki löytämättä. Onneksi löytyy niitä jotka uskovat ja ovat valmiita sitä etsimään. Toisille taas tuntuu olevan totaalisen vaikea ymmärtää, että se peilikenttä on muuttunut ja samat mekanismit eivät enää toimi.
Lainaus
-----------

Ihmettelen yhä uudestaan sitä, että kuvajournalismin ulkopuolella toimivat tietävät siitä enemmän kuin päivittäin sen sisällä toimivat. Hiukan sama kuin, että stadin taksikuskeista, joka toinen kertoo olleensat lehtikuvaaja nähdessään takapenkillä kameralaukun.
Minä en ole nähnyt pienintäkään merkkiä siitä että kj:n tulevaisuuteen uskotaan ja minulla on kontaktit suurimpaa osaa toimijoista. Päinvastoin alalla vallitse suuri masennus.
Ansaintalogiikka on hieno sana, joka pitää sisällään seuraavan.Hinnat ovat laskeneet tasolle, jolla ei enää selviä. Hinnoilla ei ole enää korrelaatiota kuvien visuaalisen laatuun.Tuo yhteys on loppunut lähes täysin.
Toisille..siis minulle...tuntuu olevan totaalin vaikeaa jne...Kyllä se näkyy ja on täysin tajuttavissa, koska jokainen päivä olen tekemisissä sekä aivan aloittavien, että alalla olleiden kanssa. Ja todentotta peilikenttä on muuttunut liukkaammaksi kuin ennen. Siitä on tullut pelikenttä, jolla vain toimittajat ja amatöörit voivat hyvin, ei kuvajournalisti/lehtikuvaaja.

Jore Puusa
Kuvajournalismilinjan johtaja
Aktiivi lehtikuvaaja

22.10.2010 14:21  PeterF

Minusta taas on äärimmäisen tärkeää, että ajatuksia heitetään myös kuvajournalismin ulkopuolelta. Enkä nyt suinkaan tarkoita itseäni, vaan yleensä. En myöskään sitä, että välttämättä tiedettäisiin yhtään enempää tai paremmin. Välillä vaan on ihan terveellistä, että asiaa katsotaan laatikon ulkopuolelta. Täältä kj:n ulkopuoleltakin voi tulla paljon ajatuksia, joita voi hyödyntää. Minusta on paljon olennaisempaa puuttua itse asiaan, eikä siihen tuleeko se asia sisältä vai ulkoa. Sitä kautta syntyy keskustelu. Toki keskustelu pitää käydä myös alan sisällä ja varmasti on käytykin. Jos sitä käydään vain alan sisällä, en usko muutokseen ja tilanteen paranemiseen.

Koska pelikenttä on muuttunut, ei siellä voi toimia kuten ennen. Pelikentän muuttumiselle voi tehdä oikeastaan aika vähän. Sosiaalisen median syntyminen (mm. kuvien jakelu esim. Flickrin kautta ym.) ja työn rakenteen muuttuminen noin yleensäkin ovat tekijöitä joille aika vähän voi mitään. Nuo muutokset koskevat lähes kaikkia muitakin aloja, ei kj tai journalismi siinä mielessä ole mitenkään erikoinen toimiala. Yksi reagoinnin paikka on koulutus. Kuinka paljon valokuvakoulutuksessa on mukana yrittäjyyskoulutusta, myyntiä ja markkinointia? Kuukausipalkkainen lehtikuvaaja pärjäsi ihan ok ilman noita taitoja, mutta free-lance lehtikuvaaja ei pärjää. Koulutuspolitiikka ei sinänsä ole kuvajournalismin asia toimialana, mutta kuinka paljon sitä esim. on lobbattu?

Nykyinen hintataso on paikotellen pudonnut varsin alas. Logiikka sinänsä ei ole muuttunut, vaan hinnat ovat pudonneet ja siksi nykyinen ei toimi. Uusien ansaintamallien löytäminen on äärimmäisen tärkeää. Ne voivat ainoastaan löytyä, mikäli niitä etsitään. Kokeilemalla uusia juttuja, esim. uusia kuvan esittämistapoja ym. Voisiko videosta olla auttajaksi, still-kuvan oheen. eLehdet antavat ihan uuden mahdollisuuden kuville ja videoille. Kuten olen aiemminkin sanonut, joku ne videot noihin tekee. Entäs audioslideshowt? Miten toimisi mikromaksuilla rahoitettu kuvajournalismi? Onko näistä malleista pelastajiksi? En minä tiedä, mutta vain jos etsii, voi löytää.

Uskon vahvasti, että kuvajournalismilla on tulevaisuus. Missä se on? Sitä on paha varmasti sanoa. Ainoastaan voidaan sanoa, missä se todennäköisimmin ei ole eli siellä missä se tähän asti on ollut.

22.10.2010 15:50  Jore Puusa

lainaus
Uskon vahvasti, että kuvajournalismilla on tulevaisuus. Missä se on? Sitä on paha varmasti sanoa. Ainoastaan voidaan sanoa, missä se todennäköisimmin ei ole eli siellä missä se tähän asti on ollut.
lainaus
--------

Näin on, viime vuosiin saakka kuvajournalismin tulevaisuus on perustunut laatutekijöihin, visuaaliseen voimaan, journalistisiin perinteisiin, kuten riippumattomuus yrityksien sanelusta ja rohkeaan ammattilaisuuteen.
Ei perustu enää.

22.10.2010 17:47  PeterF

Miksei uudessa maailmassa journalismi voisi perustua ihan samaan? Toisaalta kuinka riippumatonta journalismi esim. oli 70-80 luvulla? Miksei esim. Kekkosesta juurikaan julkaistu hänen kannaltaan epäedullisia kuvia, vai julkaistiinko?

Täysin riippumattomat kuvajournalistit rahoittavat repparinsa mikromaksuilla. Vielä ehkä utopistinen ajatus, mutta miksei voisi olla mahdollista? Palveluita tuollaiseen jo löytyy.

Täysin riippumattomat kuvaajien yhteenliittymät, jotka tuottavat materiaalia? Näitäkin löytyy.

Molemmat tavat ovat käytössä, mutta ei noillakaan vielä ole ansaintalogiikka kohdallaan. Ne ovat kuitenkin niitä etsinnän tuloksia, jotka toivottavasti johtavat johonkin. Etsivä löytää.

Tarkoitin tuolla lainaamallasi lauseella, etten uskon kuvajournalismin tulevaisuuden löytyvän perinteisistä medioista tai perinteisistä mediataloista.

Toivottavasti syntyy uusia mediataloja tai vastaavia. Uskon kyllä niitten löytyvän. Ne saattavat nousta täysin journalismin ulkopuolelta. Käy kuten musiikissa, että ulkopuolinen peluri näkee asiat laatikon ulkopuolelta. Ajattelevat homman uusiksi samaan aikaan kun perinteinen musiikkibisnes rakentaa muureja ympärilleen.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini