My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Samaan aikaan muualla: iPadistä yksi linkki

Tiistai 2.11.2010 klo 13:00 - Peter Forsgård


Jim Pickerell ennustaa Black Star Rising blogissa iPadin vaikutusta valokuvausbusinekseen.

Blogauksen alussa taustoitetaan iPad-julkaisuihin. Esimerkkinä on Wired-lehden iPad-versio. Lukijamäärät lehdillä ovat nousseet. Wired lehteä myytiin 105.000 kappaletta iPad-versiona, kun se ilmestyi kesäkuussa. Se on Pickerellin mukaan 25.000 kappaletta enemmän kuin saman lehden printtiversiota. Varmasti tässä määrässä on sitä uutuuden viehätystä ja määrät tulevat tasaantumaan. Merkittävintä tuossa on se, että sähköisen lehden on hyvin helppo olla maailmanlaajuinen. Jakelu on varsin vaivatonta. Se avaa uusia mahdollisuuksia lehdille. Luonnollisesti se on myös uhka suomalaisille lehdille, jos jäävät vanhoihin rakenteisiin kiinni.

Pickerellin blogauksen lopussa käydään läpi mahdollisuuksia ja uhkia valokuvaajan kannalta.

Seuraavat numeroidut kohdat ovat sovelletusti lainattuja kohtia kyseessä olevan blogin loppuosasta. Kunkin kohdan perässä ovat omat kommenttini ja pohdinnat.

 

1: Visuaalisuus lehdissä kasvaa. Tarvitaan sen alan tuottajia, mutta se lisäys ei välttämättä ole valokuva, vaan video ja muu multimedia.

Kuten olen blogissani useampaan kertaan kirjoittanut, joku ne videot tekee ja miksei valokuvaaja laajentaisi osaamistaan siihen suuntaan? Ei pelkästään journalistinen sisältö vaan myös mainokset ja henkilö"kuvat" voivat olla videoita.

 

2: Visuaalisuuden parantuminen tarkoittaa lisää työpaikkoja sille sektorille.

Tarvitaan niitä videoiden editoijia, uuden median taittajia/koodareita jne.

 

3: Vaikka kysyntä kasvaa ei Pickerell näe, että yksittäisen kuvan hinnan lasku kääntyisi.

Tämä on yksi sudenkuoppa valokuvauksessa tällä hetkellä. Yksittäisen stillin hinta on pudonnut varsin alas. Osa syynä royalty-free stock -markkinoiden luoma hinta mielikuva. Osittain myös perustuu puhtaasti kysynnän ja tarjonnan lakiin: tarjontaa sen verran paljon, että hinnat laskevat.

 

4: Valokuvaajilta vaaditaan yhä kovempaa työntekoa. Suhtautumista hinnoitteluun tulee miettiä. Onko kannattavampaa myydä kaikki oikeudet, yksittäisten oikeuksien sijaan?

Tämä on se hankala kysymys mitä tulee miettiä. Jokainen valokuvaaja joutuu tuon asian pohtimaan ja päättämään omasta ratkaisusta.

 

5: Strategian pohdintaa liittyen tuohon edelliseen kohtaan. Pitäsisikö saada lisämaksua sähköisestä käytöstä? Siinäkin on oma sudenkuoppansa suhteessa mistä luovutaan ja kuinka paljosta ja korvaako se lisämaksu siitä mistä joudutan luopumaan.

Tulevaisuuden kysymys on enemminkin se, että pitääkö printissä käytöstä maksaa lisää sähköisen käytön lisäksi.

 

Oli miten oli, niin kaikki tämä nykyinen kehitys vaatii tarkkaa seuraamista ja tutustumista uusiin laitteisiin ja mahdollisuuksiin. Tulee miettiä ja toivottavasti keksiä uusia toimintamalleja jne. Pickerell kehottaakin kaikkia valokuvaajia tutustumaan tablet-laitteisiin, jotta oppivat ymmärtämään millaista visuaalista sisältöä niissä voidaan näyttää.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Avainsanat: valokuvaus, Black Star Rising, iPad, business


Kommentit

2.11.2010 15:39  Kari Kuukka

Hyvä kun nostit tämän jutun näkyville.

Pikku eriävä mielipide kuitenkin alkuperäisen kirjoittajan tulevaisuuden visioihin - tai oikeastaan asiaan, jonka hän mainitsee sivulauseessa, jonkinlaisena premissinä.

Kohdassa yksi:"muu multimedia". Mitä se on? Uskoisn, että olen aika syvällä tässä multimediasopassa ja siksi mietin, mitä se "muu" voisi olla. Omasta työkalupakista löytyy video, still, interaktiivinen panoraama, animoitu grafiikka ja edellisten yhdistelmiä eri makuyhdistelminä. Mutta mitä muuta se "muu" voisi olla? Joo, 3D mallintamista ja pelikoodausta - ehkä - mutta en näe niitä heti tuotavan päivittäiseen käyttöön (mallintaminen ehkä enemmän...) Vaihtoehtoja ei siis ole kauhean paljon.

Mitä yritän sanoa: multimedia koostuu hyvin yksinkertaisista osista: kuvasta, äänestä ja interaktiosta. Kuvalla on siinä edelleen suuri rooli - myös valokuvalla. Videota rajoittaa sen inherentisti lineaarinen luonne siinä missä valokuva(t) eri muodoissaan houkkuttelee konstruktiiviseen visuaaliseen interaktioon sisällön kanssa.

Ei tulevaisuus ole synkkä ollenkaan kuvaajille, jotka ymmärtävät - ei lehdistön(loppukäyttäjänä) tarpeet, vaan multimedian tarpeet, Multimedian jonka loppukäyttäjä on sitten yhden askeleen kauempana, olkoon se sitten lehdistö tai muu toimija yhteiskunnassa. Ja työkseen kuvaavien olisi ehkä jo korkea aika ruveta kouluttautumaan tähän tilanteeseen sen mukaan.

Ei tarvitse osata kaikkea (koodata, video-edittiä, etc.) muuta kun sen verran että pystyy itse toimimaan kokonaisuuden osana. Harva multsari on yhden ihmisen aikaansaannos; tyypillisesti se on aikamoista tiimityötä.

IPad on varmasti tulevaisuus - tai siis tablettitietokoneet yleensä. Mutta on täysin väärä ajatus, kuten lehdistö nyt kuvittelee, että samaa tuotetta jota on värjätty paperille menestyksekkäästi menneinä vuosikymmeninä voidaan jatkossa laittaa alustalle, joka on lähtökohtaisesti jo aivan toisenlainen rakenteeltaan. Brutaalisti ilmaistuna: yrittää paketoida samaa p..aa uuteen pakettiin, ja kuvitella,että siinä olisi kestävä ja toimiva ansaitamalli joka pelastaisi tässä kriisissä.

Ja sama vertausta voisi varmasti soveltaa meihin, jotka tuotammme sitä visuaalista sisältöä...

K

3.11.2010 10:21  Peter Forsgård

Hyviä pointteja ja tosiaan se "muu multimedia" on hämärän peitossa. Saattaa olla se muu jotain noista Kari sinun paletissa olevista?

Ensimmäinen askel kohti parempaa on muutoksen ymmärtäminen ja hyväksyminen. Toisin sanoen muutos on jotain muuta kuin hintojen lasku. Muutos on kokonaan uusien esittämistapojen hyödyntäminen ja niiden kehittäminen omaan ja asiakkaan tarpeisiin. Osittain jopa tarpeiden luomista. Ymmärtämisen ja hyväksymisen jälkeen alkaa se kova duuni omaksua ja opetella nämä joka päiväiseen työnkulkuunsa.

Hyvä pointti tuo paketoimis asia. Uusien asioiden äärellä aluksi liikaa keskitytään siihen pakettiin, eikä sisältöön.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini