My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kaikki oikeudet HS:lle ja vastuut muille?

Tiistai 13.9.2011 klo 10:00 - Peter Forsgård


Oli pakko heti tarttua Virpi Salmen kirjoittamaan kolumniin Sytytä kynttilä Reijolle. Ilmeisesti freelancereiden pitämä huuti on osunut, kun valtalehden pitää tuolla tyylillä kirjoittaa aiheesta. Olisi kuvitellut HS:n toimittajan (edit: vai onko Salmi free, kuten sain kuulla?) pystyvän parempaan, vaikka toki Salmen tyyli on tunnistettavissa. Tämän asian kirjoittavan kolumnistin valinta ei varmaan ollut sattuma. Tyyli kertoo siitä miten paljon HS arvostaa avustajiaan eli sitä kautta talon ulkopuolisia sisällöntuottajiaan. Mitenhän paljon siellä arvostetaan lukijoita? 

Se missä Salmi on oikeassa on se, että freelancereiden pitäisi enemmän tiedostaa olevansa yrittäjiä.

"Media ei reilujournalismilaisten mukaan kerro freelancereitten sopimusongelmista. Ei varmaan kerrokaan, koska valtamedia tuppaa kertomaan asioista, jotka ovat yleisesti merkittäviä ja kiinnostavia." (lainaus linkittämästäni kolumnista)

Tuo lause sai hymyn kasvoilleni. Ilmeisesti valtamedian mielestä valtakunnallisesti merkittäviä asioita ovat esim. BB-talon tapahtumat ja muut vastaavat sexiwaukatsokuvat-uutiset? Oli Reijosta mitä mieltä tahansa, niin kyllä asia on merkittävä, jos se kerran koskee media-ala itseään ja sen sisällöntuottamista. Syy kirjoittamattomuuteen on toki selvä. Reijosta puhuminen on noloa valtamedialle. Media on kovin hanakas itse vinkumaan alv:n nostosta, mutta laajan ja hyvän avustajaverkoston asiat eivät ole kiinnostavia?  

Olen aikaisemminkin ihmetellyt miksi valtamedia yrittää leikkaamalla luoda uutta. Toki löysät pitää ottaa pois, se on selvä. Luulisi sisällöntuotamisen olevan se johon satsataan? Avustajasopimus ei tuota minusta palvele ja omaan nilkkaan se Sanoma Newsillä kalahtaa.  Uutistarjonta on verkonkautta niin suurta, että laadukkaan  sisällöntuottaminen luulisi olevan se paras keino parantaa taloudellista tulosta ja saada niitä lukijoita. Laadukkaan sisällön ja alkuperäisten lähteiden äärelle linkittävä media saa lukijoita.

Minusta on hyvä, että on tuotu esiin kuvien jälleenmyynti ja käyttöoikeudet. Tarkoittaen, että tuon avustajasopimuksen mukaan HS:lle otettu valokuva voi käytännössä päätyä mihin vain. Kuvassa olevat voivat siis joutua julkaistuksi täysin alkuperäisen asiayhteyden ulkopuolelle. Vastuu siitä asiasta jää kuvanottajalle, vaikka ei siihen julkaisemiseen pysty mitenkään vaikuttamaan. Käytännössä siis Sanoma News saa oikeudet, mutta ei minkäänlaista vastuuta. Minusta se on vastuunpakoilua.

Creative Commons License

Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Sanoma News, Salmi Virpi, Pelastakaareijo


Kommentit

13.9.2011 10:23  Mika

Julkaistuna nyt ja tällä alustalla Salmen "hassuttelu" lienee Sanoma Newsin vastaus freelancereille. Melko ylimieliseltä kuulostava sellainen.

Jonkun privaattiblogissa saman tekstin tulkinta voisi olla toinen.

13.9.2011 11:18  PeterF

Uskoisin, että Pentikäinen on laittanut Salmen asialle. Nimenomaan tuohon ylimielisyyteen kiinnitin huomiota.

13.9.2011 11:25  Jyrki Vesa

... yleisesti merkittäviä ja tärkeitä asioita...

Toimittaja Virpi Salmi kommentoi Kaamea mekko -liveseurannassa Linnan juhlia maanantai-iltana. Myös lukijat osallistuivat aktiivisesti mekkojen arviointiin.

13.9.2011 11:43  PeterF

Tässä Jyrkin mainitsema hyvin merkittävä ja tärkeä asia, josta valtamediat kirjoittavat:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/
Virpi+Salmen+Kaamea+mekko+kommentoi+Linnan+juhlia/1135262118659

13.9.2011 11:47  Kari Kuukka

Hyvä kirjoitus Peter -

sama lause sai minullekin hymyn aikaiseksi. Mutta se hukkui nopeasti sen vihan ja raivon alle, jota artikkeli muuten aiheutti.

Hesari kirjoitti itse sunnuntaina, lainaten Aleksi Niemistä N2 toimistosta, että valtamedia on tietoisesti hidastanut uudistusten käyttöön ottoa ja leviämistä alalle. Viitaten tässä kosketustietokoneille ja mobiileille tehtyä todellista sisältöä. Hesarin lempitermi on ollut "kannibalismi" jolla viitataan siihen, että yritetään säilyttää olennainen sisältö seuraavan päivän lehteen - eikä pyritäkään kehittämään ja esittämään journalistista, näyttävää sisältöä ns. uusilla alustoilla - sillä sehän voisi viedä lukijat pois paperilehdestä.

Nyt kuitenkin tiedetään varmuudella muualta, että sanomalehdet ovat tulleet tiensä päähän. Kyse on vain aikataulusta ja siitä, kuinka paljon tässä viivytystaistelussa voidaan tehdä voittoa sijoittajille. 2009 =>2010 HS tuplasi voittonsa ja siitä seuraavan osingon määrän. Tämä samalla kun levikit laskivat ja mainoseurot yleisesti alkoivat virrata netin puolelle kiihtyvällä tahdilla.

Törkeintä käydyssä keskustelussa ovat mielestäni Valtteri Niirasen kommentit, joissa hän vähättelee käynnissä olevaa rakennemuutosta ja toteaa, että "tekijöiden pitää vain ymmärtää ja sopeutua, sillä ajat ovat kovat..."

Ei, tekijät ovat sen ymmärtäneet jo aikoja sitten. Olemme muutoksen edessä. Me emme tarvitse sanomalehtiä. Me tarvitsemme hyvää, korkealaatuistta journalismia. Sitä kutsutaan myös älykkääksi, julkiseksi keskusteluksi (jota muuten tuo kolumni johon viittaat, ei todellakaan ole). Yhteiskunta tarvitsee sitä.

Ongelma on, että suuret mediatalot, ennen kaikkea Sanomat, joilla on - tai paremmin on ollut - käytännössä täysi monopoli tähän "julkiseen, älykkääseen keskusteluun" eivät sitä tajua. Tai: ehkä tajuavat, mutta he ovat valinneet prioriteetikseen sijoittajien miellyttämisen minkäänlaisen alan kehittämisen sijaan. Tämä tulee kostautumaan pahoin - sillä suunta on selvä - kuten sanoin, kysymys on vain ajasta.

Eikö kenenkään mielestä ole oireellista, että internet on ollut olemassa jo 20 vuotta, se on selvästi kaikista voimakkaimmin kehittyvä ala journalismin saralla, iPad etc. on ollut jo kohta kaksi vuotta meidän arkipäiväämme, kuumin nimi mediamaaimassa on ollut jo useamman vuoden mr. Brian Storm... ja tässä maassamme ei ole yhtään päivälehteä, jonka iPad versiota viitsisisi seurata - innovatiivisesta multimediasta nyt puhumattakaan.

Tulevaisuus on selkeästi muilla alustoilla kun paperilla - ja nyt ne oikeudet yritetään riistää isoimmaan oikeudella niin kauan kuin sen vielä luullaan olevan mahdollista ilman sen suurempaa hälyä. Primääri alusta, jolle teemme työtä kymmenen vuoden päästä ei todellakaan ole enää painettu paperi.

Tällä hetkellä meillä laatulehtien (onko niitä - ja huomaatteko kuinka yritän olla mainitsematta koko ajan Hesaria... :-)) käsitys internettiin ja tableteille suunnatusta journalismista on se lukijan kuva ja se Laajasalon Kristillisen Opiston ensimmäisen vuosikurssin (ilmaisen) harjoittelijan etusormi joka naputtaa siihen sopivan kuvatekstin. Tämä tietysti palvelee sitä näivettyvää printtiä, sillä niin kauan kuin ei ole oikeasti toimivia vaihtoehtoja, niin ihmiset tilaavat sen läpyskänsä tottomuksesta, kun ei kerran muutakaan ole tarjolla . Tämän valossa on ehkä ymmärrettävääkin, että päivälehtiemme sähköiset versiot ovat niin onnettomia kuin ovat.

On vastenmielistä seurata, kun maan suurimman lehden päätoimittaja valehtelee silmät päästään, selittäen miten hän "ei ymmärrä mistä tässä on kysymys, eihän nämä hihhulit ole meillä edes töissä". Niin: samalla viikolla HS:n kesäkuvaajien sopimukset päättyivät. Koko kesän heille kuvanneet valokuvaajat sanoivat selkeästi "EI" kun heille tarjottiin mahdollisuutta avustaa HS jatkossa. Joten HS jatkanee vanhalla copy-paste / lukijankuvalinjalla myös tulevaisuudessa.

Ja tämä kommentti "Journalistiliitto ei voi edustaa näitä freelancereita..." Anteeksi? Liitto jossa on 2200 freelance jäsentä, ja se ei voi heitä edustaa? Ihan oikeasti nyt - kuten toisella kotimaisella sanotaan: REALITY CHECK!

Olen kirjoittanut aiheesta jatkuasti - ja lähes tasan vuosi sitten kirjoitin TheDeathwatch of Our Daily Print (http://kkuukka.wordpress.com/2010/09/03/deathwatch-of-our-daily-print/) jossa veikkasin, että viiden vuoden sisällä toinen iltapäivälehtemme on historiaa ja siitä viiden vuoden sisällä HS seuraa perässä.
Mitä tällä hetkellä tapahtuu ei todellakaan anna aihetta muuttaa tuota arviota.

Aloitin tuon artikkelin lainauksella Matrixista, ja se sopinee tähän hyvin päätökseksi.

?I know you?re out there. I can feel you now. I know that you?re afraid? you?re afraid of us.
You?re afraid of change. I don?t know the future. I didn?t come here to tell you how this is going to end.
I came here to tell you how it?s going to begin??

13.9.2011 17:47  PeterF

Kiitos erinomaisesta kommentista Kari. Kuulostaa varsin erikoiselta, ettei haluta kehittää ja tuoda uutisia uusille alustoille. Eikös kannattaisi, koska tabletti-lehdistä ollaan valmiita maksamaan. Ilmeisesti mielummin vain jaetaan kamaa verkossa ilmaiseksi. Aivan varmasti se ilmainen jakaminen vähentää lehtien tilaamista. Jotenkin se tuntuu aika tyhmältä bisnekseltä, ettei stasata siihen sähköiseen tilaamiseen ja kerätä siitä maksimi fyrkat. Taistellaanko tässä aikaa vastaan, että saadaan kalliit painokoneinvestoinnit maksamaan itsensä, kun pidetään kiinni paperisesta lehdestä? Ongelmaksi vain voi tulla, että aika voittaa ja käteen jää luu?

Kuten Kari sanot ei se painettu lehti ole itseisarvo. Asiallinen uutistuotanto sen sijaan on.

Osana tässä koko keskustelussa on, ettei media ole tajunnut sosiaalisen median valtaa. Lehdistö on saanut oman vahtikoiran ja mikä tahansa ei enää mene läpi. Ennen pystyi kirjoittamaan sen minkä Kekkonen hyväksyi ja sen jälkeen oli hetken kivaa, kun sai kirjoittaa mitä halusi. Sai olla se joka ylhäältä työnsi totuuden kansalle. Nyt se kansa ei enää nyökyttelekään ja sulata mitä tahansa.

14.9.2011 10:21  Juha

Tuo Virpi Salmen kolumnihan oli taiten kirjoitettu!

Ensireaktio oli, että olipas sikailua ja nyt ei varmaan tullut uusia ystäviä. Myös kirjoittajan objektiivisuutta asiassa tuli luonnollisesti pohdittua työnantajakytköksen takia. Tätä kolumnia kannattanee kuitenkin lukea siinä valossa että kolumnisti on kirjoittamisen ammattilainen.

Kolumni nosti aiheen esiin ja kertoi mistä on kyse. Se toi julki yhden katsantokannan johon nyt on mahdollista esittää vastine. Tylyä olisi ollut yksinkertaisesti jättää asia huomiotta.
Kolumnisti on kuitenkin pitänyt juuri tätä aihetta tärkeänä.

Ehkä reaktion pitäisikin olla...kiitos?

14.9.2011 14:58  PeterF

Ei se kolumni minusta tuonut esiin sitä olennaista eli mitä se jälleenmyyntioikeus voi tarkoittaa. Luonnollisesti HS:llä ei ole intressiä kertoa tuosta asiasta sen enempää. Se voi koskea meistä ketä tahansa.

Mutta muuten oli kyllä hyvä, että asiasta kirjoitettiin. Uskoisin tuon kirjoituksen asenteen kertovan aika hyvin miten HS suhtautuu sisällöntuottajiin.

14.9.2011 20:53  Jore Puusa

Sanoma Oy konsernina kohtelee visuaalisen sisällön tuottajaa siten, kuin me -jotka sillä alueella todella toimimme- itse ansaitsemme. Olen viimeiset 15 vuotta käynyt yhdenmiehen sotaa mediataloja vastaan ja omia liittojamme haastaen saadakseni perille ajatuksen, että on toimittava, kun vielä omaa jonkinlaisia neuvotteluvaltteja.
Freetoverini, Kari Kuukka mukaanlukien eivät ole missään vaiheessa lotkauttaneet korvansakaan, jotta olisimme yhdessä ryhtyneet tekemään jotain koko ajan pahenevalle tilanteelle, nyt on sitten myöhäistä.
Ei ole enää neuvottelukeinoja, koska SJL ja SLK ovat kiltisti myyneet kaiken myytävän alihintaan ja huolella käyneet niiden (lue esim minun kimppuuni), jotka olemme koettaneet herätellä keskustelua. Myös tämän blogin omistaja on käynyt kimppuuni raivokkaasti koettaessani kirjoittaa kuvan asemasta.
Olemme nyt tilanteessa, jossa kuvan visuaalinen arvo mediassa on ostajan kannalta nolla. Ne jotka kykenevät eniten mielistelemään -selviävät taloudellisesti.
Tekevätkö he vastuullista journalismia, sopii miettiä.
Freeparat repivät toisaan kappaleiksi 20 euron keikkapallkioiden takia. Me tähän kaikkeen olemme itse syypäitä, ei Sanomakonserni. Se toimii kuten kapitalismissa toimitaan, nielaistaan heikot. Kuvatekijät ovat tuhoneet keskinäisellä hyssyttelyllä ja toistensa selkäänpuukotuksella koko asiansa. Tässä ollaan, tai pikemminkin olette nyt, minä onneksi jo syrjässä ja voin tätä häpeää katsoa ulkoa.

PS: printtimedia nousee vielä, koska se taustoittaa juttuja. Webistä luetaan otsikot ja loikitaan eteenpäin. Tyhmistyvä kansa tarvitsee webin tyhmistävää vaikutusta, mutta onneksi historia on aaltoliike. Minun ikäpolveni ei ikäväkyllä sitä aikaa vielä näe, jolloin yleissivistyksen arvo taas palautetaan.

14.9.2011 21:59  PeterF

Kiitokset Jore kommentistasi. Varmaan sinulla on esim. useita linkkejä kirjoituksiin, joissa olen raivokkaasti käynyt kimppuusi, vai mihin viiittaa?

Siinä olen kanssasi samaa mieltä tai siis ainakin osittain, että syy ei ole pelkästään Sanoma Newsissä. Free-kuvaajissa on myös oma osuutensa tähän. Kuinka moni on ollut valmiudessa vastaamaan ja tuottamaan materiaalia uusin julkaisualustoihin, esim. tabletti-lehtiin. Tietääkseni esim. videoiden tekemistä osa valokuvaajista on vastustanut aika rankasti. Meillä täällä on vasta lehtiin tehty ensimmäiset audioslideshowt (Suomen Kuvalehti) ja muualla tehdään Prison Valleyn-kaltaisia multimedia kokonaisuuksia. Toki tuo ei myöskään ole vain kuvaajien vika, jos markkinoita eli ostajia ei ole, ei oikein niitä voi tuottaakaan. Taitaa poikkeuksena tuohon olla mainitsemasi Kuukka, joka on ansiokkaasti yrittänyt luoda niille markkinoita. Ne markkinat ovat meillä vasta heräämässä.

Itse en usko, että printtimedia nousee. Printin aika on ohi. Uutiset luetaan tulevaisuudessa sähköisistä alustoista esim. tabletti-lehdistä. Niitä ei suinkaan jaeta ilmaiseksi vaan ne tilataan eli taloudellinen mahdollisuus siellä on. Nuorempi sukupolvi on tottunut lukemaan uutisensa sähköisenä. Noita tabletti-lehtiä voivat tehdä nykyiset mediatalot, jos vain haluavat päästää irti kuolleen puun formaatistaan. Jos eivät päästä irti, ne tabletti-lehdet tekee joku muu. Teknari on hyvä esimerkki. Sen loi TV-maailmasta olevat ihmiset. Nyt siellä toki on mukana porukkaa perinteisestä mediasta. Tabletti on mahdollisuus luoda sellaista jota aiemmin ei ole ollut mahdollista. Niissä valokuvalla ja muulla visuaalisella materiaalilla on iso osa. Ainoa asia mikä tässä kehityksessä pitemmän päälle voi kuolla on pystykuva.

14.9.2011 22:40  Jore Puusa

Eivät kuvat julkaisualustaa vaihtamalla miksikään parane.
Samat ihmiset niitä katsovat ja niitä ihmisiä ei kukaan kouluta katsomaan kuvaa. Suomi on ainoita maita, jossa peruskoulun alakoulussa voi kuvista opettaa vaikkapa jumppamaikka. Yleisö pitää kouluttaa.
Videoiden ja "audioslideshow" :-)haha teollako luulet kuvajournalismin ongelman paranevan, ethän edes ole itse alalla.
Lehtikuvaajat puukottavat toisaan selkään ja kähmivät keikkojaan sen minkä ehtivät tuhoten alan, se asia ei muutu sillä että iPadiin pannaan muutama surkea ja pinnallinen kuva pyörimään surkean ja pinnallisen äänen kanssa.
Jos median tilanne muuttuisi radikaalisti alustaa vaihtamalla, olisi printti kuollut jo kymmeniä vuosia sitten TV:tulon jälkeen.
Taustoittavaa printtimediaa tappava henkilö ei tajua että pinta ei saa ihmisiä voimaan paremmin vaan tieto.

14.9.2011 23:21  lukija

Juttuja taustoittava printtimedia? Eli siis poliittisesti mukaneutraalin toimittajan oma näkemys jutusta?
Taustoitus tapahtuu nettiversion kommenttiosiossa. Eikun se onkin sitä Vihapuhetta (tm).

Päivälehdet ovat tätä nykyä enenevissä määrin Pahkasikoja.

14.9.2011 23:28  PeterF

Kyllä uskon vahvasti siihen, että videot ja audioslideshowt ovat yksi mahdollisuus tehdä kuvajournalismista kiinnostavamman. Ei se suinkaan kuvanlaatua tai -sisältöä sinänsä paranna, mutta voi silti tehdä siitä katsomiskokemuksesta kiinnostavamman. Ei se minusta ole olleenkaan naurettavaa ajatella, että mahdollisuudet parempaan ovat jossain muualla kuin se joskus oli? Itse uskon, että niille riittää töitä, jotka ovat valmiita näkemään mahdollisuuden tuoda asiaansa eteenpäin uusien julkaisukanavien kautta. Ne jotka pitävät kiinni vanhoista menetelmistä ja rakenteista kuihtuvat pois.

Mistä muuten mahtaa johtua, että ulkomaiset mediat, niin perinteiset kuin uudetkin tekijät, ovat vahvasti satsanneet ns. rikkaaseen sisältöön. Kannattaa tutustua esim. The Daily tabletti-lehteen, jos et siihen vielä ole tutustunut. Kokemus on varsin hieno. VII Photo, Magnum In Motion, Mediastorm ym. ovat varmasti sinulle Jore tuttuja?

Tabletti-lehti on huomattavasti lähempänä painettua lehteä kuin esim. TV. Se on samallalailla mukaan otettavissa ja luettavissa missä tahansa kuin printti. Ei se printti ole mikään itseisarvo. Sähköinen lehti tarjoaa myös laajemman sosiaalisen ulottuvuuden ja uutisista voi keskustella laajemmin kuin printistä. Se vastaa ihan toisella tavalla tulevaisuuden lukijan tarpeisiin verrattuna perinteiseen printattuun lehteen. Tosin viime aikoina TV:kin on lähestynyt tätä mobiilia mahdollisuutta.

14.9.2011 23:49  Jore Puusa

Tabletti ym laitteet eivät ole demokraattisia, ne sulkevat ulos ne ihmiset, jotka eivät selviä uusien laitteiden kanssa eli käytännössä yli 55 vuotiaat. Laitteet sulkevat ulos myös ne 400 000 työtöntä ja huonosti toimeentulevaa, joilla ei ole varaa ostaa sellaisia. Toivottavasti emme ole koskaan laitteiden varassa niin ylivoimainen UI paperilehdella ja kirjalla on ja pysyy.
Vanhat menetelmät toimivat esimerkiksi lääkintähuollossa, 80% paranemisesta johtuu lääkärin aikaansamasta placebovaikutuksesta ja loput lääkinnällisistä toimenpiteistä. ( Kalle Achte)
Kuvitelma että jokin uusi esitystapa muuttaisi laajojen kansankerrosten ajattelumallia on väärä.
Tämä keskustelu on kuitenkin hedelmätöntä, koska minä toimin journalismissa sisällä ja tunnen suurimman osan Suomen mediakenttää työni kautta, sinä et. Vaikeuksien syyt tajuaa vasta kun on riittävän pitkä kokemus käytännöstä.

15.9.2011 9:13  PeterF

Toistaiseksi tabletit ovat vielä suhteellisen kalliita, totta. Ihan varmasti niiden hinnat kuitenkin tulevat reippaasti alas, ihan niin kuin monen muunkin laitteen. Markkinoita valitettavasti vielä hallitsee Apple ja kilpailijoiden tuotteet ovat vielä vähissä. Prosessihan on vasta alussa. Kännykätkin maksoivat varsin paljon aikoinaan. Kännyköitäkin vastustettiin voimakkaasti. Onhan lehtitilauksetkin varsin kalliita, mutta niitä lehtiä voi myös käydä lukemassa esim. kirjastossa. Miksei kirjastossa voisi käydä lukemassa sitä samaa lehteä tabletilta? Osa kirjastoista lainaa jo nyt kirjojen lukulaitteita. Tabletille tilattujen lehtien hinnat ovat selkeästi halvempia kuin printtilehden. Toki ne voivat vielä olla hinnoiteltu edullisemmaksi, jotta ne houkutttelisi tilaajia. Aiemmin mainitsemani The Dailyn vuositilaushinta on tällä hetkellä vain $32. HS taitaa olla noin 30% halvempi iPadille tilattaessa verrattuna printin vuosihintaan.

Mitä demokratiaan tulee, niin kyllä tämä kehitys minusta menee huomattavasti demokraattisempaan suuntaan.

On hyvä muistaa, että diginatiivit ovat noin 20-25 vuotiaita. Noin kymmenen vuoden päästä he ovat sitä sukupolvea, joka ottaa ohjat pikku hiljaa käsiin.

Kyllä esitystapa ja välineet muuttavat sitä tapaa jolla kulutamme. Emme ole enää vain YLE:n puoliyhdeksän uutisten varassa. Koskaan aiemmin ei ole ollut mahdollista saada näin laajasti tietoa kuin ennen.

Nykyinen elämä on jatkuvaa oppimista ihan viime metreille asti. Muutos on nopeaa ja kansalaistaidot ovat erilaisia kuin aikaisemmin.

Varmasti vanhat menetelmät toimivat lääketieteessä. Uskoisin kyllä, että tutkimus on tuonut varsin paljon uusiakin menetelmiä hoitoon. Monia tauteja, jotka vielä muutamia vuosikymmeniä sitten koituivat kohtaloksi voidaan nyyään parantaa.

Minusta tämä on erittäin hedelmällistä keskustelua. Jos olisimme samaa mieltä asioista, keskustelu olisi huomattavasti hedelmättömämpää.

Palataan aiheeseen, jos aihetta on.

15.9.2011 9:39  Salon Petri

Tervehdin ilolla tätä artikkelia ja siihen tulleita kommentteja. Toivottavasti taistelunne työhönne liittyvistä epäkohdista saa järkevän ratkaisun.

Nimittäin hyvän kuvan ja paikkansa pitävän sekä hyvin kirjoitetun tekstin tarve ei poistu koskaan.

Eri asia tuntuu olevan se, jos olen tämän kiehunnan oikein ymmärtänyt; halutaanko siitä enää maksaa.

Joku on lohkaissut nyky-Suomen tilanteesta mielestäni erinomaisen hyvin. Tekemätöntä työtä on maa tulvillaan. Vain rahapalkkaa maksavat työnantajat puuttuvat.

15.9.2011 10:59  Jore Puusa

Koskaan aiemmin ei ole ollut mahdollista saada yhtä merkityksetöntä ja paikkansapitämätöntä pseudotietoa yhtä nopeasti kuin nyt, siksi tarvitaan taustoittava printtimedia ja sen päätoimittajavastuu, ettemme valu fasismiin.
Kansastamme tällä hetkellä arvioni mukaan ainakin yli puolet on ja pysyy jatkossa uusien laitteiden saavuttamattomissa. Onneksi, koska he takaavat demokratian jatkumisen lukemalla vaikka sitten kirjastossa printtimediaa, jota sääntelee JSN.
Laitteet eivät maailmaa pelasta, vaan humanismi.

15.9.2011 12:48  PeterF

Pikainen kommentti tuohon Joren edelliseen kommenttiin. Ihan samallalailla se HS:n ja muiden tabletti-lehdet ovat päätoimittajavastuun alaisena kuin se painettukin versio.

Nyt pitää tehdä töitäkin, palaan tuohon muuhun vielä myöhemmin tänään, viimeistään huomenna.

15.9.2011 12:56  Jore Puusa

Eivät ole kuvien suhteen päätoimittavastuun alla enää. Hyvänen aika juuri siitähän tämä keskustelu on lähtenyt liikkeelle. Lisäksi tablettien ym sähköisen median syövereissä toimimiva osittain rasistinen ja fasistinen mielipideforumeiden myrkynkylvö on sairastuttamassa koko kansakunnan.
Over and out.
Jore Puusa

15.9.2011 14:38  Salon Petri

Olet oikeassa Jore. Humanismia tarvitaan Suomeen ja maailmaan paljon lisää.

Vaikka koko ajan kasvavaa ja muotoaan muuttavaa sosiaalista mediaa (SM) kavahdetaan ja sitä mollataan, niin yhdessä aiheessa olen yllättänyt.

Otan esimerkin aiheesta jota itse olen seurannut kansakoulupohjalla vuoden 2010 keväästä alkaen.

Käynnissä olevassa perustuslain "uudistamisen" eli HE 60/2010 sosiaalinen media (SM) johtaa tiedonvälityspeliä 10 - 0.

Nimenomaan taustoittamisessa.

Jostain syystä vasta eilen ensimmäinen valtamedia eli Iltalehti kertoi kovimmasta ydinpointista näin:

"FAKTA
Tästä on kyse: Perustuslaista

Tiistain täysistunnon kaoottinen keskustelu peitti alleen itse asian: Suomen perustuslakia ollaan muuttamassa.

.....

Lisäksi perustuslakiin on tulossa säännökset "toimivallan siirrosta kansainväliselle elimelle", tarkoittaen EU:ta, kansainvälisiä toimielimiä ja järjestöjä. Toimivallan siirtoa koskeva perustuslain säännös on olemassa esimerkiksi Alankomaissa ja Belgiassa.

Suomessa mm. Itsenäisyyspuolue on suhtautunut muutosesitykseen kauhulla.

Muutosesityksen tämän kohdan tarkoitus on vielä selventymättä."

Lisää avoimesti netistä - HE 60/2010

Tosin luottamuksen maksaviin lukijoihin printtimedia joutuu hankkimaan nyt entistä kovemmalla työllä, koska ihmiset kyllä mielestäni osaavat seuloa pseudotietoa yllättävän hyvin. Sitähän on yllättävän paljon myös valtamediassa.

Kuulunee varmasti tärkeänä osana valtapeleihin jatkossakin.

Itse pidän erittäin tärkeänä, että printtimedia säilyy. Itse muistan vielä hyvin ajan kun mikrofilmikortit olivat tiedonjakelussa ja - säilyttämisessä yrityksissä todella kova juttu.

Yksinkertainen ja toimintavarma lukulaite maksoi lähimuinaiseen aikaan noin 600 euroa.

Asia saattaa naurattaa, mutta pitää muistaa, että vain printattu tieto säilyy pidempään. Myös sähköiset kirjat on helpompi tuhota.

Mikrofilmattu ja oikein säilytetty sanomalehti säilyy 300 vuotta. Tieto on palautettavissa takaisin lukumuotoon yksinkertaisen, mutta laadukkaan optiikan kautta. Myös takaisin sähköiseen muotoon tai printattuna paperille.

Teknisesti toimiva mobiili-tv:kin sitten poistui uutistietojen mukaan Suomen markkinoilta. Syistä en tiedä.

No juttu lähti vähän lapasesta, mutta elämme kaiken kaikkiaan mielenkiintoisia aikoja.

16.9.2011 8:17  PeterF

Pahoitteluni etten aiemmin ehtinyt näitä kahta edellistä kommenttia julkaista aikaisemmin.

Selvennyksenä jos jostain syystä on epäselvää niin, se tabletissa applikaation avulla julkaistava HS on lähes tulkoon identtinen sen painetun HS:n kanssa. Tabletissa se vain on taitettu huikan eri tavalla. Kyllä siihen lehteen pätee ihan samat vastuut, niin kuin ne sananvapauslaissa on määritelty, kuin siihen painettuunkin lehteen. Tietääkseni sananvapauslakia ei ole tältä osin muutettu, vai onko? Samoin sekä se printattu, että tablettilehti on JSN sääntelyn alla. Lehtien verkkosivut ovat myös, niiltä osin kuin sisältö on toimituksen tuottamaa. Lehtien verkkosivujen keskustelupalstat sen sijaan eivät ole. HS:n tabletti-lehdessä ei keskustelumahdollisuutta ole. Ne jutut voi ainoastaan jakaa sosiaaliseen mediaan.

Valokuvan osalta kysehän on ennen muuta siitä uusiokäytöstä. Otetaan esimerkki: HS:ään tehdään juttu maksukorttien lisääntyneestä käytöstä. Kuvat tilataan freeltä. Juttu julkaistaan kuvineen HS:ssä. (siis sekä printissä, että printatun lehden tabletti-versiossa). Asia on ihan ok. Sitten samainen lehti julkaisee puolen vuoden päästä jutun maksukorttien väärin käytöstä. Nuukuuksissaan HS käyttää jutussa tuota samaa kuvaa. Kuva otettu siis irti alkuperäisestä yhteydestä. Jos tuo asia menisi JSN:ään, todennäköisesti HS saisi langettavan tuomion. Kuvaajalle voi tulla ongelmia, jos kuvassa ollut vaatii rahallista korvausta kivusta ja särystä. Siinä tilanteessa nykyisen avustajasopimuksen mukaan kuvaaja voi joutua maksamaan mahdolliset korvaukset. Tähän liittyen on yksi tapaus ollutkin JSN:ssä. Tosin siinä ei tuota kuvaaja eikä korvauksia ollut mukana. Kyse oli kuvapankista ostetusta kuvasta, johon oli samanlaiset oikeudet kuin freeltä tilatussa kuvassa. Päätös ja asian taustat on luettavissa JSN-sivuilta: http://www.jsn.fi/paatokset/4529-al-11/. Blogasin asiasta 25.8.2011.

Verkossa käytävän keskustelun taso on paikotellen valitettavan heikkoa. Toisaalta verkosta löytyy kyllä varsin hyviäkin keskusteluja. Mitä sille keskustelulle pitäisi tehdä, kieltää tai rajoittaa? Minusta on toisaalta hyvä, että se osittainen rasistinen keskustelu on näkyvillä. Enkä tarkoita, että se rasistinen keskustelu olisi mitenkään hyvä asia, vaan olisi pahempi jos se kytisi pinnan alla piilossa. Keskustelun tukahduttaminenkaan ei ole hyväksi. Demokratiassa on vain hyväksyttävä se, että mielipiteet saa sananvapauslain puitteissa tuoda esille. Välillä ne mielipiteet voivat erota omista näkemyksistä, mutta sekin kuuluu demokratiaan.

16.9.2011 9:19  PeterF

Petrille kommentti: Sähköisessä arkistoinnissa on myös hyvät puolet. Huolellisesti ja varmuuskopiot tehtynä säilyvyys on hyvää luokkaa. Museoissa valokuvien digitointi on ollut käynnissä vuosia. Kuvien jakaminen, hakutoiminnot ym. ovat varsin hyvät. Jakamisella kuvat saadaan halutessa kaikkien nähtäväksi jne. Sähköisessä arkistoinnissa materiaali myös säilyy muuttumattomana. Totta kai tässäkin on omat haasteensa, tiedostomuodot, onko tulevaisuudessa sopivia laitteita lukemaan arkistoitua materiaalia jne.

Sähköisen kirjan osalta on ongelmana on juuri se mahdollisuus, että esim. Amazon pystyy poistamaan kirjoja kenen tahansa Kindleltä. Niin kauan kuin nuo järjestelmät ovat suljettuja on tämä ongelma. Applen osalta on ihan sama. Se on myös suljettu ekosysteemi ja täysin Applen kontroloima. Avoimet kaikkia muotoja ymmärtävät lukulaitteet poistaisivat tämän ongelman.

Sen verran vielä palaan tuohon Joren kommenttiin laitteiden hankinasta. Meillä tehtiin TV:n eli yhden merkittävän tiedotusvälineen osalta iso muutos, digitalisoiminen. Se vaati kaikkia TV:n omistajia hankkimaan uuden laitteen, jotta pystyi katsomaan televisiota. Jokaista TV:tä varten piti hankkia oma laite. Ilmeisesti varsin kattavasti niitä myös hankittiin. En tällä tarkoita, että se oli hyvä asia. Tuon asian vain esimerkkinä esille. Lehtien osalta tätä pakkoa ei ole. Kyllä se painettu lehti edelleen tulee olemaan olemassa. Sen merkitys vain vähenee, kun nuorempi sukupolvi lukee sen saman lehden "näköispainoksen" sähköisenä tabletilta.

16.9.2011 11:43  Jore Puusa

Päätoimittajavastuu ei enää koske niitä freelancekuvaajia, jotka ovat allekirjoittaneet uuden sopimuksen. He vastaavat itse siitä jälkikäytöstä, jota Sanomakonserni suorittaa. Tämä taas merkitsee sitä, että vain sellaiset kuvaajat jotka suhtautuvat välinpitämättömästi omaan uraansa ja jatkoelämäänsä pääsevät tekemään töitä. Ja siitä seuraa journalismin laadun heikentyminen vääjäämättä. Kuvaajan oma indoktrinaatiohan on tärkein kuvia maustava tekijä.
HUOM:
Valokuvaaja on yleisnimike.
Sen alla on mm. lehtikuvaajia, kuvatoimistokuvaajia, rikospaikkakuvaajia, sairaalakuvaajia, koulukuvaajia jne.kymmeniä muita
Olisi hyvä, että jokainen kirjoittaja käyttäisi oikeita työnimikkeitä.

17.9.2011 10:56  PeterF

Laitan tännekin talteen pari asiaan liittyvää sivua:

Journalisti-lehti 3/2010
http://journalistiliitto.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=210/1051

Markkinaoikeuden päätös Journalistiliiton valitukseen:
http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/tulostus/49554.htm

3.7.2012 9:09  Jukkis

Puusalla on taas journalismin juridiikan perusasioiden puurot ja vellit totuttuun tapaan sekaisin. Millaistahan lakioppia hän on antanut opetuslapsilleen?

Päätoimittajavastuu perustuu lakiin. Ei sitä voida kumota millään kahdenkeskisellä free-sopimuksella. Päätoimittaja vastaa julkaisustaan ja joutuu siitä pahimmassa tapauksessa vaikka linnaan riippumatta siitä, mitä free-sopimuksessa lukee. Kokonaan toinen juttu on sitten se, kuka korvaa lehdelle mahdollisesti tulleet taloudelliset vahingot.

Blogissaan Jore itkee, kun häntä (pätevintä mm. tähän) ei valittu Hesarin kuvatoimituksen esimieheksi. Ehkä Hesarissa ajateltiin, että ainakin kuvatoimituksen esimiehen pitäisi ymmärtää jotain journalismin juridiikasta - päätoimittaja kun tuntuu olevan siitä aivan pihalla.

3.7.2012 9:41  PeterF

Olet Jukkis oikeassa tuon sopimuksen suhteen. Päätoimittajan vastuu on kirjattu sananvapauslakiin ja sitä ei freen tekemä sopimus ylitä. Tuo sopimus nimenomaan on taloudellinen ja siihen liittyvien vahinkojen korvaamiseen liittyvä. Journalistinen vastuu on edelleen päätoimittajalla.

26.9.2012 23:26  Jukkis

Tämä nyt tulee vähän viiveellä, mutta haitanneeko tuo. Jore haluaisi, että käytetään oikeita työnimikkeitä. Ei siinä mitään, kunhan vain tietäisi sen oikean vaikka Joren itsensä kohdalla. Onko se lehtikuvaaja emerita (yksi Joren omista versioista), kuvajournalismilinjan johtaja (erotettu), ex-kuvatoimistokuvaaja vai mahdollisesti muusta kuin lehtikuvaajan työstä omantunnon syistä kieltäytyvä työnhakija? Heti kun saan tähän selvyyden, niin lupaan käyttää oikeaa työnimikettä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini