My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvauksesta pitkästä aikaa taas....

Perjantai 25.5.2012 klo 10:59 - Peter Forsgård


Tervehdys taas kaikille lukijoille. Kävijätilastoista päätellen olette vielä kuulolla. Edellisestä blogauksesta on vierähtänyt yli kuukausi. Taitaa olla pisin blogaustauko tämän blogin historiassa.

Varsin paljon on tapahtunut valokuvauksen alalla, josta olisi voinut blogata, mutta jostain syystä ei ole blogaaminen ollut ajankohtaista. Jonkin verran on ollut tekemistä, reilu viikko siten oli ensimmäinen näyttökoe editoijan ammattitutkinnosta. Sen valmistelu ja asioidn kertaaminen toki omalta osaltaan vei aikaa ja huomiota. 

Yksi varsin mielenkiintoinen valokuvausta ja sosiaalista mediaa kiinnostanut tapahtuma oli Istagramin myyminen Facebookille. Hintalappu oli Instagramilla varsin iso ja siitä tietysti keskustelua on riittänyt. Itse aloin käyttää Instagramia tammikuussa. Syy sen käyttämiseen on se helppous ja käyttämisen hauskuus. Blogasin aiheesta reilu vuosi sitten otsikolla: Appsejä hyödyntymällä valokuvauvaaminen on hauskaa. Instagamissa kyse on nimenomaan kuvien jakamisen helppoudesta. Efektien laittaminen kuviin on myös ihan ok, vaikka niissä toki voi mennä helposti överiksi. Toisaalta jos kuvassa ei ole sisältöä, ei se efekteillä parane. Instagram kuviani voi käydä kurkkaamassa Statigram -palvelussa. Se ei ole varsinaisesti Instagramin palvelu, vaan ns. kolmannen osapuolen tekemä palvelu. On tuolla joukossa muutama valokuvakin, vaikka kuvia Instagramilla otankin lähinnä jakamisen ilosta. Kuvat ovat hetkiä ja asioita, joita vastaani päivittäin tulee. Niillä ei ole tarkoitus olla mitään sen syvällisempää merkitystä.

Se päivä jolloin videokuvasta otetaan stillit on yhä lähempänä. Tarkoitan siis siitä tulevan mainstreamiä. En myöskään tarkoita, että stillikuvaaminen katoaa kokonaan. Uskon, että ammattikuvat esim. muotikuvat otetaan lähitulevaisuudessa RED-kameroiden kaltaisilla vähintään 4K ja enempään pystyvillä videokameroilla. F-Stoppers -verkkosivuilla on aiheesta mielenkiintoinen blogaus. En ota kantaa onko tämä hyvä vai huono asia, mutta kuten totesin uskon sen olevan aika lähellä. Tämä tietysti taas tarkoittaa, että video on yhä tärkeämpi valokuvaajalle, jos meinaa tulevaisuudessa tehdä oman alansa töitä. Se mikä tässä asiassa nostaa keskustelua on, still- ja videokuvaamisen kuvaamisen erilaisuus. Väitän, että kylläsen ratkaisevan hetken saa poimittua siitä videosta, jos tarvetta on. Linkittämäni videon tapaisissa kuvauksissa ero on aika minimaalinen. Jälkityö on sitten toki eri asia. Videosta yksittäisen kuvan poimiminen on työlästä. Siihen asiaan ihan varmasti tulee työnkulkua helpottavia toimintoja. Käyttökelpoisten kohtien merkkaaminen videolla esim. pienellä terävällä äänellä voisi toimia. Etsiminen sitten audiowaven perusteella jne.

Miksi sitten pitäisi stillejä poimia videolta, kun on kuitenkin olemassa loistavia ja toistaiseksi parempiakin vaihtoehtoja. Syy on varsin yksinkertainen, samalla kuvaamisella saadaan sisältö digitaaliseen julkaisuun. Stillit saadaan tarvittaessa elämään tabletti-lehdille ominaisella tavalla.

Monet yrityksetkin ovat heränneet videoiden käyttöön viestinnässään. Olen vuoden verran vetänyt koulutuksia aiheeseen liittyen. Pääpaino ollut lähinnä videoiden käytössä ja niiden hyödyntämisessä. Osassa koulutuksia on myös menty itse videon tekemiseen, tosin hyvin pinnallisesti. Herääminen varmaan johtuu sittä, että You Tube on toiseksi suurin hakukone ja sinne ladataan 72 tuntia videota minuutissa. You Tube on nuoremman eli tulevaisuuden päättäjien ja kuluttajien suosiossa. Videosta on kovaa vauhtia tulossa uusi valokuva. Tosin tässkin on jo seuraava muutos nurkan takana. Mobilivideiden jakaminen esim. Social Camin kautta on kasvanut viime aikoina nopeammin kuin You Tube. Social Cam on sanottu olevan videokuvauksen Instagram. Social Camillä pystyy myös hiukan editoimaan videoita. Muutos on todella nopeaa ja luonnollisestikaan kaikki nämä eivät kosketa valokuvaajaa. Näiden ilmiöiden seuraaminen minusta kannattaa jotta tietää ne mahdollisuudet ja ne asiat jotka valokuvaajia koskettaa. Näiden ilmiöiden dissaaminen suoralta kädeltä on silkkaa typeryyttä. 

Kiitos siitä, että jaksoit lukea vuodatukseni läpi. Tarkoitus on taas blogailla tiuhempaan ja ruotia valokuvauksen ympärillä olevia ilmiöitä.

 

 

Avainsanat: valokuvaus, some, Facebook, Instagram, Social Cam, Statigram, You Tube, videokuvaus, RED, F-Stoppers, business


Kommentit

25.5.2012 13:43  Mika

Hienoa saada lukea täältä taas uutta. En muista, että olisi koskaan tarvinnut pettyä.

Still-kuvien ja videon käyttötavoista ja niiden eroista lukisi mieluusti paljon enemmänkin.

25.5.2012 14:09  PeterF

Kiitos Mika.

Tuo on minustakin hyvin mielenkiintoinen aihe, koska uskon sieltä löytyvän valokuvaajien tulevaisuuden... jos sellaista oikeastaan onkaan. Varmasti on, mutta sitä ei ainakaan kannata etsiä sieltä missä se ennen oli.

25.5.2012 15:00  pr

En tue instagramia tai muitakaan "helppoja ja hauskoja" appseja, jotka haluavat käyttäjältä *kaiken* datan kuvan ohessa; gps-koordinaatit, täydet exif-tiedot, luurin omistajan tunnus, nimi, imei jnejne

25.5.2012 18:52  PeterF

Tuo on ihan totta ja on toki hiukan ongelmallista. Toisaalta mitään välitöntä vaaraa ei noiden tietojen "paljastumisella" ole. Toki väärin käytettynä nuo tiedot voivat olla vaarallisia. Toisaalta tiedätkö varmasti mitä tietoja esim. Instagram kerää?

Markkinointi käyttöön toki noita tietoja voivat myydä. Jos se johtaa kohdennettuun mainontaan, ei se minua haittaa. Jos mainokset ovat enemmän minulle suunnattuja, hyvähän se vaan on.

Kuvien oikeuksien osalta tilanne on varmaan hankalampi. Vaikka käytännössä ne laajat oikeudet, jotka kuvanjakopalvelut saavat ovat tarpeelliset kuvien jakamiseen. Jotta kolmannen osapuolen palveluntarjoajat, kuten Statigram, voivat rakentaa palveluitaan tarvitsevet he nuo oikeudet. Teoriasa se toki mahdollistaa kuvien myymisen. Jos se muuttuu käytännöksi, uskoisin aika monen lopettavan kuvien jakamisen. Se tuskin on kuitenkaan jakopalveluidenkaan etu.

28.5.2012 0:40  Jore Puusa

Jotkut meistä antavat trendeille periksi ja myyvät maansa parista lantista. Jotkut meistä valokuvaajista edelleen taistelevat valokuvan visuaalisen substanssin puolesta.
Menetettyhän se taistelu on ja skeidaa tulvii joka tuubi. Se joka siihen on tyytyväinen nauttikoon halvan tai ilmaisen kelvottoman kuvan leviämisestä kaikkialle. Mukavaa olla vanha ja poissa kuviosta.

28.5.2012 8:53  PeterF

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että näitä trendejä ja suuntia pitää jokaisen valokuvaajan tutkia ja kokeilla. Kuten tuossa blogauksessani kirjoitin etukäteen ei voi ihan varma olla mistä syntyy jotain merkittävää. Niistä voi myös löytyä uusia ansaintamalleja. Pitäytyminen vanhoissa tavoissa on se merkittävin syy miksi valokuvalla eläminen on nykyään hankalaa. Uudistumista ja uusia ajatuksia valokuvausala tarvitsee, niin visuaalisesti kuin taloudelliselta muodoltaankin. Helppoa se uuden löytäminen ei todellakaan ole. Etsimällä se voi löytyä, mutta jos ei edes etsi on löytäminen aika hankalaa.

En myöskään näe, että erilaisten toimintamallien ja julkaisutapojen kokeileminen on esim. visuaalisen substanssin kanssa toisiaan poissulkeva. Uusista asioista pitää yrittää löytää positiivisia piirteitä. Mikään ei tässä maailmassa kehity ja mene eteenpäin, jos kaikesta vain etsitään ja nostetaan esiin negatiivisia asioita.

Minusta taasen nyt on valokuvaajilla varsin mielenkiintoiset ajat, murros ja muutos on aina myös mahdollisuus. Yleensä suuret uudet asiat syntyvät juurikin murroksesta. Toki samaan aikaan on haasteita taloudellisesti ja myös muiden sopimusasioiden kanssa. Murroksella ja muutoksella on aina se kääntöpuoli ja osa tekijöistä katoaa uuden alle, ja se on tietysti sääli.

28.5.2012 10:05  Jore Puusa

Jos tässä maassa joku on kokeillut uutta niin minä. Tarjosin uutisvideota lehtien websivuille jo silloin kun niitä alkoi olla. Siitä on kymmenen vuotta, ketään ei kiinnostanut. Edelleenkään ainuttakaan lehteä EI kiinnosta OSTAA korkealaatuista videota sivuilleen. Se johtuu siitä että skeida riittää ja toimituksissa talousihmiset päättävät mitä ostetaan, eivät journalistit.
Videot teetetään omilla kuvaajilla, jotka ovat täysin loppu siihen, että tekevät kahta päällekkäistyötä yleensä huonolla kalustolla ja hillittömässä paineessa. Vedäpä Peter kahdeksan keikkaa päivässä, videota ja stilliä, editoi ja jaa eteenpäin.... On helppoa sanoa että ruvetaanpa tekemään videota, se on tulevaisuuden juttu lehdille. Joo onhan se mutta unohtuu yksi oleellinen juttu kaikilta nimittäin ÄÄNI. Jos ääni on kamala, mitä se on kaikissa lehtien saiteissa, se tarkoittaa amatöörimäistä ja katselukelvotonta materiaalia. Kuvakin saa olla skeidaa mutta kohisevaa pumppaavaa ääntä ei kestä kukaan. Jotta ääni toimii, pitää osata jotain. Minä osaa tehdä myös ääntä, olen hankkinut siihen itse koulutusta -mutta lehtiä ei kiinnosta, se uudesta ansaintamallista.
Tarjoan säännöllisesti lehdille erillaisia uuteen visuaalisuuteen liittyviä ehdotuksia ja koulutusmahdollisuuksia, EI MENE kaupaksi, koska pyydän rahaa. Koeta nyt Peter ymmärtää että kirjoitat utopioista, koska et ole alalla. Et ole lehtikuvaaja etkä kuule kollegoitteni ahdistusta päivittäin. Mikään uusi, josta pitäisi edes hiuan maksaa, EI mene lehdille. Siellä otetaan uusi vain jos se on ilmaista ja jos sen substanssi on niin huono, että se ei riko toimituksen hierarkiaa. Minä kun olen päivittäin yhteydessä alan ihmisiin niin tiedän. Aivan varmasti 110%. Toivoa ei ole ja jos olisi tietäisin sen. Toistan vielä, että olen koko ajan ollut ensimmäinen tässä maassa uudistusten suhteen, ensimmäinen PS käyttäjä, ensimmäinen DTP ihminen, ensimmäinen uutisvideota tekevä lehtikuvaaja, ensimmäinen 3D kuvituksia tekevä, ensimmäinen 2D uutisgraffaa tekevä jne. Tarjottu ja ideoitu on enemmän kuin koskaan saat tietää. Mutta se ei enää mene kaupaksi, ei mihinkään hintaan jolla voisi elää oli tekijä minä tai kuka muu tahansa pro. Ja ilmaiseksi en tee kuten monet amatöörit ja toimittajat jotka tuhoavat alan. Visuaalinen substanssi heikkenee media-alalla koko ajan, parissa viime vuodessa romahdusmaisesti, sen näyttää myös mittari "vuoden lehtikuvat". Kama on hirvittävää. Media-alan kuvaajat menettävät työnsä muutamassa vuodessa ( arvioni 10v.) kokonaan. Ala tuhoutuu täysin koska kukaan ei puhalla yhteen hiileen eikä käsitetä että vain ja ainoastaan työn laatu, tuotetun visuaalisen materiaalin laatu, hätkähdyttävyys, kontekstitaju sanojen kanssa, jyrähtävä visuaalisuus jne ratkaisevat. Kuvia on vain yhdenlaisia, mahdollisia ammattimaisia--upeita. Niitä pitää tehdä, eikä mennä yli matalasta rimasta vain siksi, että ihmiset kohkaavat alan uusien temppujen suhteen ymmärtämättä mikä on todellisuus out there.

28.5.2012 20:29  PeterF

En usko, että media-alan valokuvaajien työt loppuvat. Luonnollisesti riippuu siitä mitä se loppuminen tarkoittaa. Kuukausipalkkaiset työt varmasti vähenevät, mutta visuaalista sisältöä media tarvitsee joka tapauksessa tavalla tai toisella. Tekeekö sitä sisältöä kuukausipalkkainen vai osa-aikainen vai free, on se kysymys. Veikkaan noiden kombinaatiota, jossa freellä on iso merkitys, nimenomaan laaja-alaisesti osaamista olevalla freellä. Freet voivat olla myös muunkin sisällön tuottajia kuin pelkästään esim. valokuvan. Vakituiset työpaikat ainakin lähitulevaisuudessa vähenevät.

Perinteisen media videoiden ja muun vastaavan käyttö on valitettavan vähäistä. Se on vähän kuin muna kana ongelma. Sisältöä eli niitä videoita ei ole, koska lehdet eivät niitä osta. Tekijät eivät niitä tee, koska niille ei ole markkinoita. Markkinoita voidaan myös luoda tekemällä sitä sisältöä. Tuottamalla sisältöä voi niille löytyä ihan muita markinoita kuin perinteiset lehtitalot. Nykyään on varsin hyvät mahdollisuudet saada laadukas sisältö jakoon ja yleiseen tietoisuuteen jos on valmis ottamaan eri alustat käyttöön. Luonnolisesti niissä on omat haasteensa, mutta perinteinen tapa ei oikein toimi ja siksi on etsittävä uusia.

Uuden kokeiluun ja luomiseen liittyy aina se kaupallinen puoli. Ei se luonnollisestikaan riitä, että kokeillaan ja siten jos lehti ei osta todetaan asian olevan huono. Tosin en tiedä miten laajasti eri aloille tarjosit niitä 10 vuotta sitten tekemiäsi videoita ja videokuvauspalvelujasi. Uudet asiat vaativat kaupallistamista ja tuotteistamista.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini