My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvauksesta ja sen murroksesta

Keskiviikko 31.10.2012 klo 11:50 - Peter Forsgård


Viime päivinä on ollut useampi varsin mielenkiintoinen blogaus koskien valokuvauksen tulevaisuutta toimialana. 

Käsittääkseni kirjoitusten alkuunpanijana oli Tuija Aallon blogaus CC-lisenssillä jakamastaan kuvasta. Kyse on vastikkeettomasta vaihdannasta. CC-lisenssin avulla kuvan voi laittaa ilmaiseksi jakoon ja vastavaasti niitä voi sitten itse käyttää tarvittaessa. Aina voi toki kysyä onko CC-lisenssillä käytetty kuva pois ammattikuvaajalta? Joskus varmaan on, mutta suurimmaksi osaksi ei ole. Kovin harvoin, jos koskaan, CC-lisenssiä hyödyntävä blogaaja olisi tilannut valokuvan ammattilaiselta. Tietysti, jos sanomalehden verkkosivuilla on CC-lisensillä oleva kuva, voidaan sanoa sen olevan pois ammattikuvaajilta. Toisaalta monessa tilanteessa on mahdotonta käyttää ammattilaisen kuvaa esim. aikataulujen tiukkuuden vuoksi. Helpoiten ja nopeiten löytyvä kuva on se paras kuva siinä tilanteessa. Jokainen voi asettaa itsensä kuvanostajan asemaan ja miettiä miten toimisi.

Toiset valokuvajat jakavat kuvansa mielellään, jotta heidän kuvansa leviävät ja saavat näkyvyyttä. Itse en tuota tapaa kovin laajasti suosi. Toisaalta voisiko tuo ilmaiseksi käyttöön annettu kuva toimia mainoksena valokuvaajalle ilman, että täytyy ostaa mainostilaa? Voi olla, että tuossa CC-lisenssillä jakamisella on pointtinsa. Aika monet palvelut toimivat osittain perustuen ilmaisuuteen ja sitten palvelua voi itselleen räätälöidä ostamalla lisäominaisuuksia. Toimisiko tämä valokuvaus toimialalla? En tiedä, mutta pohtimalla asiaa ja kehittämällä voisi vaikka toimiakin.

Tarmo Toikkanen blogasi Aallon blogauksen innoittamana otsikolla Ammattivalokuvaus disruptiivisen innovaation kourissa. Disruptiivinen innovaatio tarkoittaa tilannetta, jossa uudet tekniikat tekevät vanhat liiketoimintamallit tarpeettomiksi. Se jos mikä valokuvausalalla on viime vuosikymmenenä tapahtunut. Tuo blogaus on todella lukemisen arvoinen. Siinä käydään läpi mitä tässä nykytilanteessa tulisi tehdä. Valokuvaus ammattina vaatii jonkinlaisen liiketoimintamallin eli yksinkertaistettuna kuinka valokuvaamalla voi tienata elantonsa. Kuten kaikki vähäkään valokuvausalaa tuntee on vanha malli, jossa ollaan jonkun yrityksen tai lehden palkkalistoilla jo aika monta vuotta sitten kadonnut. Valitettavasti ne jotka tuosta liiketoimintamallista yrittävät pitää kiinni jäävät ilman töitä. Harmittavan moni hyvinkin ammattitaitoinen valokuvaaja ilman kuvauskeikkoja. Se on surullista. 

Olen tuosta ansaintalogiikasta blogannut jo useita kertoja ja ensimmäisen kerran vuosia sitten eli siitä ei sen enempää. Eräs tapa vastata huutoon on opetella uusia taitoja esim. multimedia ja video, joita voi asiakkailleen tarjota. 

Kolmas aiheeseen liittyvä blogaus on Daniel Schildtin Valokuvan (tekemisen) muutos. Tuossa blogauksessa mainitaan aika paljon samanlaisia ajatuksia kuin tuossa edellä linkkaamassani Toikkasen blogauksessa. Tässä ehkä keskitytään muistuttamaan, että uudet tekniikat siirtävät vanhoja tekniikoita syrjään. Samansuuntaisia huolia valokuvaajilla oli jo silloin kun Kodak toi markkinoille pienkameransa. Valokuvaus levisi koko (lähes) kansan huviksi. Nykyisessä tilanteessa ei sinänsä ole kovin paljoa uutta. Kolmijalkamiehet jäivät toiseksi, kun pienkameramiehet veivät kuvaustyöt. Kuvajournalismin synty vei leivän piirtäjiltä jne.

Eräs asia on ihmettänyt valokuvaukseen liittyvässä keskustelussa. Osalla valokuvaajista on se ihmeellinen käsitys, että heillä on jonkinlainen oikeus saada keikkoja ihan vain siksi, että ovat valokuvaajia. Kärjistän tässä toki hieman, mutta tuon suuntaisia kommentteja olen kuullut. Itse näen asian niin, että ostaja tekee valinnan mistä kuvat ostaa ja ei hänellä ole mitään velvollisuutta ostaa kuvaa valokuvaajalta. Ihan sama kuin meistä kenelläkään ei ole velvollisuutta ostaa kameraa suomalaisesta valokuvausliikkeestä, vaan sen voi ostaa mistä tahansa verkkokaupasta mistä päin maailmaa vaan. Toki valokuvan ostamisessa on muitakin ulottuvuuksia, mutta periaatteessa samasta asiasta on kysymys. Sama pätee moniin muihinin palveluihin, ostatko palveluita vai teetkö itse vaikka et olekaan ammattilainen?

Creative Commons License

Avainsanat: valokuvaus, business, Aalto Tuija, Toikkanen Tarmo, Schildt Daniel, blogit


Kommentit

1.11.2012 17:54  Jore Puusa

Peter, jos et julkaise äsköistä kommenttejani tähän bloggaukseesi, jossa kritisoin suhdettasi valokuvausammatin alasajoon, ilmoita siitä julkisesti tai sitten julkaise kommenttini.

1.11.2012 18:27  PeterF

Toki julkaisen, jos jotain kommenttia olisi mitä julkaista. Tuo kommenttisi saapui hetki sitten ja ennen sitä ei mitään kommenttia ole tullut. Toivottavasti saat sen laitettua uudestaan, julkaisen sen oikein mielelläni.

1.11.2012 20:28  Jore Puusa

Teksti oli kolmisen lausetta ja lähti blogiisi sujuvasti klo 18.34. Kun sinäkin kannatat valokuvauksen tuhomista hyväksymällä valokuvauksen tuloksen sosialisoimisen kritiikittömästi, ehdotin että kun sinulla seuraavan kerran on keikka niin lähetät saamasi rahat minulle. Sehän olisi uudenlaista ansaintalogiikkaa. Oletin että ajatus on sinulle niin vastenmielinen, ettet julkaise tekstiäni. Tässä oli ajattus siis uudestaan. Minulla kun on niin ihmeellinen ajatus, että koska olen koulutettu kuvaaja jolla on 40 vuoden kokemus niin minun kuuluu kuvata, koska se on ainoa ammattini eikä minun keikkaani kuulu kuvata esim. ylessä toimivan hallintoihmisen oman työnsä lisäksi ja saada siis kaksinkertaista liksaa kun minä en saa mitään. Siihen vieleä lisäksi se fakta että hänen kuvansa on kelvotonta skeidaa. ( mutta distruptiivisen ansaintalogiikan mukaista ja siis pakko hyväksyä koska web ja sen gurut eivät voi olla väärässä.) Minusta kaikkien kuvien yhteinen omistaminen on sosialismia. Sitäkö haluatte? Siis sellaista että visuaalista laatua ei viitsi kukaan enää tehdä koska kaikki kuuluu kaikille. Sopii katsoa mitä NL:ssä tapahtui kulutustavaroiden laadulle kun niitä tehdiin kombinaateissa.

1.11.2012 21:54  PeterF

Ansaintalogiikat ovat siitä hankalia, että kyllä niitä voi keksiä kaikenlaisia mutta kaikki eivät kuitenkaan toimi. Tuo sinun ehdottamasi on mm. niitä toimimattomia. Uusien tapojen etsiminen on toki tärkeää ja niitä voi löytää ainoastaan etsimällä. Voin ohjata asiakkaan sinulle seuraavan kerran, kun tulee päällekkäisyyksiä.

Mitä tuohon kuvien CC-lisenssiin tulee niin, se perustuu ihan vapaaehtoisuuteen eikä siihen sisälly mitään pakkoa, joka olisi jostain ylempää määrätty. Minusta se on enemmänkin vapaan yhteiskunnan mahdollistamaa toimintaa. Silti meillä on olemassa se toinenkin vaihtoehto eli kuvien oikeuksien myyntiä. Sosialismissa on vain yksi tapa ja siihen liittyy pakko.

Kyllä noissa mainitsemissani blogeissa asiaa puhutaan. Maailman muuttuessa ympärillämme tulee myös toimijoiden muuttaa toimintatapoja. Yhteiskunnan muutoksille harva voi oikeastaan yhtään mitään, mutta omille toimintatavoilleen voi, jos vaan haluaa.

Ei minusta koulutus ja kokemus oikeuta automaatisesti mihinkään oli se koulutus sitten mihin tahansa ammattiin. Ostaja päättää mistä ja keneltä ostaa. Se myös kuuluu vapaaseen yhteiskuntaan. Ihan kuten meistä jokainen voi valita asioiden ja palveluiden ostopaikan vapaasti.

Toki yhteiskunta voidaan yrittää rakentaa niin, että jokaiseen ammattiin koulutetaan vaan juuri sen verran osaajia kuin niitä tarvitaan. Sen lisäksi saisi tehdä vain sitä mihin on koulutettu? Herää toki toki kysymys kuka noi määrät sitten määrittää.

Mitä tuohon julkaisemiseen tulee, niin johtuisiko se ensimmäisen kommentin ilmestymättömyys moderointiin tuosta mainitsemastasi kellon ajasta, 18.34? Se on myöhemmin kuin tässä ensimmäisenä näkyvä kommentti.

No hyvä kuitenkin, että kommenttisi saatiin tänne. Kommenttien julkaisupolitiikkani on suhteellisen vapaa ja allekirjoittaneen kritisointi on aivan ok. Kriitiikki auttaa jäsentämään ajatuksiaan, koska ne usein kritiikissä haastetaan.

1.11.2012 22:17  Jore Puusa

Kyllä minun mainitsemani ansaintalogiikka toimii ihan hyvin, laitat keikasta saamasi rahat kuoreen ja lähetät minulle, mikä siinä on hankalaa. Esität aivan samanlaista sosialistista mallia kuvien jakamisen suhteen kuin nuoret web hurmiossaan. Ammattilaisen pitäisi kiltisti hyväksyä se, että joku jolla on jo työ ottaa lisäksi ammattilaisenkin työn. Tästä on kyse ja siinä on erityisesti kyse moraalista, siitä mitä katsoo voivansa tehdä toiselle ihmislle, miten pahaa siis. Vaikka ehdotan että annat rahasi minulle, en tule niitä ottamaan mutta Tuija Aallon kaltaiset ihmiset todella ottavat sen rahan propagoimalla valokuvien ilmaista levitystä. Kun kuvien laatu laskee amatöörien kuvatessa ammattilaisten työt seuraa romahdus jossain vaiheessa, kuvan laatu on niin huono että kukaan ei maksa siitä mitään, ei edes sitä 10 euroa, silloin valokuvaus ammattina on loppu. Minä en ammattilaisena menisi nuolemaan leijonan takapuolta, se saattaa kehrätä mutta se saattaa puraista kielesi poikki. Ei kaikki se mitä webissä esitetään ole hyvä ja oikein. Itseasiassa hyvin harva asia on.
Annoin väärän kellonajan tuossa, minua on alkanut harmittaa että blogisti julkaisevat vain itseään miellyttävät tekstit ja olin hiukan?! kiihtynyt.
-
Toisaalta tämä keskustelu on täysin turhaa koska peli on jo pelattu, jos Suomessa olisi tiukka ammattilaismoraali, emme olisi tässä tilanteessa.
Nyt on myöhäistä aiheesta edes kirjoittaa mutta en kestä kollegoitteni murhetta menetetystä työstä, joten kirjoitan.

2.11.2012 0:49  Timo Suvanto

Olen nykyään ammattivalokuvaaja. Olen suorittanut kaksi valokuvauksen ammattitutkintoa VAT ja VEAT Visuaaliviestiinän Instituutissa VVI Matti J. Kalevan olllessa vastuussa siitä. Jokainen, joka asettaa koulutukseni ja tutkintoni valokuvaajana kyseenalaiseksi asettaa myös VVI:n ja sen silloisen rehtorin Matti J. Kalevan kompetenssin kyseenalaiseksi.

Vaikka minulla on monia muitakin tutkintoja, joita en häpeä, niin juuri tällä hetkellä pääasiallisin vaatimattoman toimentuloni lähde on valokuvaus.

Tämä johdantona. Teen seuraavan ilmoituksen, vaikka tiedän sen kiinnostavan aika harvoja. Kaikki nettiin laittamani valokuvat ovat vapaasti käytettävissä ei kaupallisissa yhteyksissä. Kunhan nimeni tekijänoikeuslain mukaan mainitaan hyväntavan mukaisesti.

Joren Puusan ja Peterin väliseen skabaan en ota kantaa sen enempää kuin viittaan blogiini aiheesta Hölmöläiset päivän pituutta jatkamassa.

http://timosuvanto.blogspot.fi/2010/10/holmolaiset-paivan-valoisaa-aikaa.html

2.11.2012 8:46  Jore Puusa

Timo Suvannon ilmaannuttua tähän keskusteluun sanonkin näkemiin. En halua lukea hänen anonyymin laahusjoukkonsa solvauksia minusta seuraavaa kuukautta- jos kirjoitan hänen tekstinsä pohjalta kommentin.

2.11.2012 9:04  PeterF

Niin ansaintalogiikan toimivuus ei ole yksipuolista vaan sen toimivuus vaatii kahden osapuolen sopimuksen ostamisesta ja myymisestä. Valokuvaajan ammatti olisikin yksinkertaisempaa, jos ostajan olisi pakko ostaa, kun valokuvaaja myy.... Toisekseen ehdottamallasi tavalla kierretään mm. verotusta ja ollaan pahasti harmaan talouden alueella.

Moraalin vetoaminen käytännössä tarkoittaa, että on olemassa jokin velvoite määrittää ostamaan valokuvat nimenomaan valokuvaajalta. Tarkennuksena vielä, että nimenomaan koulutetulta valokuvaajalta. Tuo ajattelu johtaa siihen, ettei mikään kehity, etene tai muutu. Juu ja en tarkoita, että muuttuminen on aina postiivinen asia. Maailmasta löytyy monta alaa, jossa on oltu ja ollaan samanlaisessa tilanteessa kuin valokuvaus ammattina ja toimialana. Musiikkibisneksessä ne artistit ja bändit tienaavat, jotka ovat oivaltaneet sen muuttuneen t-paitojen myymiseksi. Vielä on ratkaisematta, mikä se valokuvauksen t-paita on.

Fakta on, että maailma muuttuu ympärillämme halusimme sitä tai emme. Sitä voi pitää moraalittomana tai ei, se muuttuu siltikin. Kyse on siitä miten esim. valokuvaaja tähän reagoi. Tähän problematiikkaan esim. tuossa Toikkasen blogauksessa otetaan kantaa. Valokuvaaja voi tehdä asiat kuin ennenkin tai sitten voi muuttaa toimintamalliaan. Jokainen voi valita itse oman tapansa toimia. Minun suositus on mukauttaa toimintaansa vastaamaan markkinoita. Siihenkin on monia tapoja. Eniten valokuvausta tuhoavaa on yrittää toimia kuin ennen. Tässä kohdassa tarkoitan toimintamalleja en niinkään sitä valokuvaa itsessään.

Avainasemassa tulevaisuudessa on koulutuksen sisältö. Senkin täytyy mukautua ja se tulisi sisältää yrittäjyyden koulutusta ym. Pelkillä vanhoilla opeilla koulutetaan suoraan kortistoon.

Mitä tässä blogissa kommenttien julkaisemiseen tulee, niin julkaisen kaikki kommentit jollei ne jollain tavoin tätä esim. kunnianloukkaus pykäliä. Mielipiteellä sinänsä ei ole tähän julkaisemiseen mitään merkitystä.

2.11.2012 9:10  PeterF

Ainoa syy miksi rajoitan omien kuvien käyttöä ei-kaupallisissa yhteyksissä on se, että en hyväksy kaikkien niiden kuvia käyttävien toimijoiden aatemaailmaa ja toimintatapoja.

2.11.2012 10:27  Timo Suvanto

Tämä on hyvä pointti. Minäkin voisin hyvin kuvitella yhteyksiä, joissa en välittäisi nähdä kuviani.

Täytyy kuitenkin todeta, että maailma ei ole täydellinen, mutta epätäydellisyydessäkin on kyettävä toimimaan. Kannanottoni olikin enemmän periaatteellinen. Valokuvien maailmassa on sellaista, joka voidaan jakaa ja sellaista joka voidaan varastaa. Vähän kuin marjojen poiminta jokamiehen oikeudella ja mansikoiden varastaminen mansinkanviljelijältä.

Minä ilmoitan, että minun netissä olevat valokuvani ovat "yhteistä omaisuutta" eikaupallisessa yhteydessä hyvän tavan mukaisesti julkaistuna. Silloin se käsittää myös sen, että eri tavalla kuin minä ajattelevatkin voivat käyttää niitä kotisivuillaan yms. eikaupallisessa kontekstissa. Olen 100% varma siitä, että minun kuviani näin käyttävät eivät olisi ostaneet niitä ammattikuvaajilta eli mitään todellista ansionmenetystä ei tapahdu. Haluaisin nähdä todisteiden kera sen ihmeen, että joku olisi ostanut valokuvan käyttöoikeudet kotisivulleen, omaan blogiinsa tms.

Pointtini on se, että valokuva-alalla on kaupalliset markkinat selkeine kaupallisine pelisääntöineen ja sitten amatöörikuvaajien eikaupallinen vertaistalous. Tällä hetkellä näiden raja on väliin aika hämärä, minusta se pitäisi saada selkeämmäksi.

Todettakoon nyt vielä, että en ole nähnyt montaa kuvaani luvatta lainattuna, kaupallisessa yhteydessä en koskaan. Jälkimmäinen on lähinnä harmin paikka, koska silloin olisi lasku lähtenyt välittömästi.

Joren harmilliseen poistumiseen keskustelusta en voi sanoa muuta kuin sen, että sananvapauteen kuuluu sen käyttämättä jättäminenkin. Ihan kuin äänestämiseen.

2.11.2012 11:55  Matti Äyräs

Jorelle ystävällisenä huomatuksena, että leijona ei osaa kehrätä, ainoastaan karjua. Ainoa kehräävä Iso Kissa on Citroen ID ja sen monet jälkeläiset.

Jore on itse toivonut, että käytettäisiin oikeita nimityksiä, kuten kuvatoimistokuvaaja, lehtikuvaaja jne. Kissapetojen ystävänä toivoisin samaa kissojen ääntelyn suhteen.

2.11.2012 12:06  PeterF

Ajatus siitä, että blogaaja ostaisi kuvan käyttöön omaan blogiin on tosiaan aika kaukaa haettu. Kyllä näen tuossa vaihtoehtona ettei kuvaa käytetä ollenkaan. CC-lisenssi tuo mahdollisuuden käyttää kuvaa laillisesti.

Suomalainen startup yritys Kiosked on tuonut tähän oman ratkaisunsa, jossa kuva voi toimia tulonlähteenä sekä blogaajalle, että kuvajaalle. Kannattaa tutustua tuohin malliin, jos se ei ennestään ole tuttu.

2.11.2012 14:30  Jore Puusa

Yritin aikani taistella vastaan Matti Äyrään kommenttiin vastaamista tietäen, että häntä ei kiinnosta mikään muu kuin minuun kohdistuva häikäilemätön -osittain omalla nimellään ja osittain nimimerkkien takana tapahtuva loukkaaminen ja kiusanteko, jota hän on netissä Suvannon torpedona eli Suvantoa kritoisivien pilkkaajana toimien toteuttanutkin ihan riittävästi.
Matti Äyräs ei kuitenkaan ole ollut Afrikassa savannilla siten kuin minä olen, ollessani stringerinä työssä sotatoimialueella. Olen kuullut miten kranaatti-iskussa kuolleita lapsia syövä leijona kehrää ja kuullut noin kymmenen metrin päässä miten ihmisten luut rouskuvat rikki.
....
Äyrään kaltaiset tekevät kaikkensa tappaakseen asiallisen keskustelun ja onnistuvat siinä yleensä erinomaisesti, niin nytkin
-
There is actually some debate over this topic in the scientific community. Some biologists maintain that big cats such as lions and tigers cannot purr, because they have adapted special physical traits in order to be able to roar which preclude purring ability. Others believe that the big cats can and do purr, although they may not sound exactly like household cats. Study of big cats in a variety of environments appears to bear out the second theory, that they do in fact purr for many of the same reasons that smaller cats do.

2.11.2012 18:09  PeterF

No niin eiköhän tämä suuri kissakeskustelu ole taputeltu. Jatketaan tämän blogauksen aiheesta, jos siihen vielä jollain on jotain lisättävää.

2.11.2012 22:07  Jukka Tuohino

Minä olen juuri sellainen muuta työtä päätyökseni tekevä harrastelija, joka teen sivutöinä pieniä kuvauskeikkoja, joten vienen työtä ammattikuvaajilta. Oma mielipiteeni on, että ammattikuvaajien kuvien tulee olla sellaisia, että ne erottuvat meidän harrastelijoiden kuvista. Olen samaa mieltä esim. PeterF:än kanssa siitä, että kuluttaja ostaa haluamansa kuvauspalvelun. Kaikille, jotka minuun ottavat yhteyttä mainitsen, että olen harrastelija, päätyökseni teen muuta ja jos haluavat laadukkaimpia mahdollisia kuvia tältä seudulta, ottavat yhteyttä esim. studioaliakseen Kuopiossa. Kuluttaja saa tältä pohjalta tehdä haluamansa ratkaisun.

3.11.2012 9:35  Matti Äyräs

Asiallinen keskustelu avataan haukkumalla blogin pitäjä (jälleen kerran) kategorisesti pataluhaksi . Sen jälkeen poistutaan keskustelusta mielenosoituksellisesti, kun siihen liittyy väärä henkilö, mutta palataan hetken päästä takaisin haukkumaan toinen keskusteluun mukaan tullut edelleen pataluhaksi.

Kyllä hävettää itseni ja Suvannon puolesta. Olemme jälleen kerran onnistuneet torpedoimaan asiallisen keskustelun. Valitettavasti en voi liittää CV:heni ihan oikeasti titteliä "Suvannon torpedo", koska en ole saanut sitä Suvannolta itseltään. Tosin minusta hän näyttää pärjäävän ihan hyvin omillaankin, ainakin mitä asiallisten keskustelujen tappamiseen tulee.

3.11.2012 10:28  PeterF

Toivottavasti Matti jatkossa keskityt tässä blogissa keskustelemaan ainoastaan aiheesta ja jätä kommentoijien kommentoinnin vähemmälle. Jos koet jonkun muun toimivan niin, se ei tarkoita että sitä kannattaa jatkaa. Jokainen nämä kommentit lukenut voi itse tehdä johtopäätöksiä. Ei minuun henkilönä ainakaan ole kohdistettu mitenkään erityistä kritiikkiä. Koen, että se kohdistui ajatuksiini. Ajatuksiin kohdistuva kritiikki on ihan ok ja jopa suotavaa jotta keskustelu pysyy yllä.

Annetaan keskustelun blogauksen aiheesta jatkua. Kiitos.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini