My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Samaan aikaan muualla... Kolumni Journalisti-lehdessä.

Perjantai 30.11.2012 klo 9:34 - Peter Forsgård


Täytyy heti tuoreeltaan linkittää tänne Kari Kuukan kolumni Uusi ammatti Journalisti-lehdessä.

Ei tuohon erinomaiseen kolumniin ole kovin paljon lisättävää. Yhden asian haluan sieltä nostaa esiin:

"Miksi ammattini pysyisi samanlaisena? Jo nyt siihen kuuluu valokuvien lisäksi videota, animointia, web-suunnittelua, grafiikkaa ja vähän koodiakin. Kaikki niputettavissa otsikon ”visuaalisuus” alle." (lainaus linkitetystä kolumnista)

Aivan, miksi valokuvaajan ammatti pysyisi samanlaisena kuin ennenkin? 

Kaikki ammatit muuttuvat eli leivän syrjässä kiinni pysyminen on vaatinut uusien työtapojen, julkaisutapojen ja ansaintalogiikoiden opettelemista ja etsimistä. Maailma muuttuu ympärillämme ja meidän pitää myös muuttua, halusimme tai emme. Kuukka listaa asioita, joita valokuvaajan on nyt hyvä osata. Mitähän meitä odottaa kulmantakana? Mikä on se seuraava taito joka pitää opetella?

Hankalinta on tilanne niille, joille nämä nykyiset vaaditut taidot on vielä opettelematta. Ei kai kukaan oikeasti väitä, että nämä ovat tulleet yllätyksenä? Vajaa kaksi vuotta sitten blogasin valokuvaaja työn vaatimuksista ja siinä on linkitetty Detroit Newsin ilmoitukseen, jossa he hakivat valokuvaajaa. Varsinaista ilmoitusta ei verkossa enää ole, mutta KobreChanelin blogaus aiheesta löytyy.

Pitää myös muistaa, että valokuva ammattina on nykyään yritystoimintaa ja aika harva valokuvaaja on palkkatyössä. Se on iso muutos ja se on jo tapahtunut vuosia sitten. Suurin muutos yrittämisen opettelemisen ohella on ymmärtää itseoppimisen kulttuuri. Tästä viimeisestä aiheesta minulla onkin blogaus työn alla. 


Creative Commons License

Avainsanat: valokuvaus, tulevaisuus, business, Kuukka Kari


Kommentit

1.12.2012 14:17  Aki

Osuvasti Kari kirjoitti aiheesta.
Odotan myös sinun bloggausta itseopin kulttuurista.

1.12.2012 20:26  Jore Puusa

Peter Forsgård. Luuletko sokeasti todella että monien taitojen osaamisesta seuraa työtä alalla. EI seuraa. Vain siitä seuraa, että pienessä ansaintapiirissä kykenee ajamaan ohi taitavamman kollegan, jollain sellaisella tavalla, joka ei kestä päivänvaloa.Substanssiosaaminen on ehdottomasti merkityksettömin tekijä. Tunnen suuren määrän vanhan linjan ammattilaisia, jotka osaavat suuren määrän asioita, koko digitaalisen tuotannon sektorin --heidän ongelmansa on se että heidän moraalinsa ei anna periksi tehdä niitä asioita jota pitäisi tehdä selvitäkseen. He antavat periksi. Olet täydellisen totaalin väärässä väittäessäsi että erilaisten taitojen opettelu johtaisi työllistymiseen. Työn saamiseen johtaa häikäilemätön pelaaminen-- kapitalismissa se on toki hyväksyttävää ja sitä arvostetaan oikeistolaisiissa piireissä joihin ikävä kyllä suuri joukko visuaalisella alalla toimeentulonsa ansaitsevia kuuluu.Ammattimme heijastaa aikaamme mutta kenenkään ei tarvitse eikä pidä myydä sieluaan paholaiselle ja alkaa varastaa ja tehdä ohareita saadakseen duunia. Jos pahan tekeminen on edellytys ansaitsemiselle kannattaa vahvasti miettiä mitä sellainen tekee sielulle. Yrittäminen ei ole pelkästään itsensä taitavaa myyntiä ja itsensä kehittämistä, se on aina heikomman yli kävelemistä ja sellainen tekee selvää jälkeä siitä pikkuriikkisestä solidaarisuudesta jota alla vielä on.Tunnen ihmisiä lehtitaloista joissa on YT menossa, kollegat ovat toistensa kurkussa ja tekevät kamalia temppuja säilyttääkseen työnsä. Ei tämä mene ihan niinkuin unelmissa vaan yritysmaailma ja itsensä myyminen ei perustu rehelliseen kilpailuun.Mitä pienempi maa, sen enemmän korruptiota sen enemmän ikäviä temppuja kollegoille. Sellainen meillä on edessämme tai siis teillä jotka vielä alalla olette.Visuaalisuus putoaa visuaaliselta alalta Suomessa kokonaan pois ja sen näkee jo nyt kun tajuaa että esimerkiksi sanomiin kuvaavat ne jotka ovat tehneet sopimuksen eivät ne joiden substanssi siihen riittäisi. Siihenkö haluat mennä. Tilanteeseen jossa osaaminen on jat sitten lakannut olemasta ja jäljellä on toisaan vastaan likaisilla tempuilla tappelevia liikemiesvalokuvaajia. Niitä on jo ihan tarpeeksi nyt, miten ala kestää lisän. En tiedä.Turhaa tämänkään kirjoittaminen on. Mainitset Kuukan ja hänen ansionsa. OK..hän on osannut pelata asiansa hyvin -siitä kaikki kunnia, mutta minä tiedän henkilöitä jotka ovat jääneet hänen jalkoihinsa, hyviä ihmisiä. Jokaisen menestystrarinan takana tässä maassa on jotain hyvin epämääräistä. Niitä ei voi avata julkisesti, se on hyödytöntä. Mutta väitän lopuksi että vain ja ainoastaan moraalinen ratkaisu kantaa pisimmälle. Rehellisyys ja ammattilaisten toisistaan huolehtiminen on pitkässä juoksussa merkitsevää. Nyt jokainen sekoilee omassa pilttuussaan kauhuissaan. Jossain senkin pitää aikanaan näkyä että yhtään mitään visuaalista kouutusta koskaan saamaton henkilö opettaa visuaalisia asioita korkeakouluissa. Se osoittaa missä olemme, kuilun partaalla.

2.12.2012 7:27  PeterF

En pidä missään muodossa työn saamista automaationa. Laaja osaaminen parantaa työnsaannin mahdollisuuksia. Työnsaannilla tarkoitan tässä sekä yrittämisen mahdolisuuksia, että työpaikan saamista. Siitä olen kirjoittanut. Samoin olen kirjoittanut paljon siitä mitä ne mahdolliset uudet taidot ovat.

Olen myös kirjoittanut sitä kuinka maailma on muuttunut ympärillämme. Miksi valokuvaus ja sen asettamat ammatiliset vaatimukset ei muuttuisi? Muuttuis nimenomaan ammattina? Digitaalisen työnkulun hallitseminen on ollut edellytyksenä jo ainakin vuosikymmenen. Nyt ne tarvittavat taidot ovat paljon laajemmat. Valokuvaajasta on tullut digitaalisen sisällöntuottaja. Juuri noista asioista Kuukka omassa kolumnissaan kirjoittaa.

Yhtenä erityisenä ja monelle valokuvaajalle uutena ovat juuri ne yrittämisen taidot. Kyllä se yrittäminen on paljon paljon muutakin kuin vain ne mainitsemasi likaiset temput. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä ne likaiset temput mielestäsi ovat esim. valokuvausalalla. Samoin kiinnostaa kuulla mitä tarkoitat menestyksen takana olevilla epämääräisyyksillä. En toki tarkoita, että toisit esiin nimiä tai muuta vastavaa vaan yleisellä tasolla. Minä näen usein menetyjien takana valtavan työmäärän ja vuosien tekemisen. Harva menestys on syntynyt yhdessä yössä, jos näin edes on koskaan tapahtunut.

Mikä koulutuksen osalta on kiinnostavaa, niin itseoppimisen merkitys nykyaikana on korostunut. Koulutus on usein niin paljon jäljessä, että se ei enää kykyne tarjoamaan niitä taitoja joita alalla tarjotaan. Tuosta aiheesta minulla on tosiaan blogaus tekeillä. Meillä elää syvässä perinteessä koulutuksen merkitys. Osaltaan se on hyvä asia, mutta virkamies Suomi korostaa liikaa koulutusta osaamisen kustannuksella.Tosiaan tuosta lisä myöhemmin.

2.12.2012 11:25  jore puusa

Koulutuksen merkityksen halveksiminen on yhteiskunnassa aina ollut alkava rappion merkki.
Valokuvauskoulutus on paljon muutakin kuin valokuvauksen opiskelua, jo pelkästään taidehistorin opiskelu tässä yhteydessä merkitsee visuaalisuuden monotonisuuden välttämistä.
Alan kolme merkittävintä oppilaitosta eivät ole jäljessä missään suhteessa päinvastoin kulkevat edellä. Yleinen ilmiöhän on, että ne joilla alan koulutusta ei ole -vähättelevät koulutuksen merkitystä.
Joskus tekisi mieli todella avata se miten ihmiset tässä maassa ovat päässeet siihen missä ovat. Voin väittää 37 vuoden kokemuksella ja tietomäärällä että yhtä menestystarinaa kohti on useita lahjakkaampia mutta menestyneen jalkoihin jäänyttä.
Ihmisten raukkamaisuuden paljastaminen olisi houkuttelevaa mutta en minä sitä tee eikä kukaan muukaan asioista tietävä. Sellainen kääntyy Suomessa aina paljastajaa vastaan.

2.12.2012 11:53  jore puusa

Kirjoitat että laaja osaaminen parantaa työnsaannin mahdollisuuksia. Hyvä.
Kerro minulle nykysuomesta muutama esimerkki jossa nimenomaan laaja osaaminen, siis todellinen substanssiosaaminen on parantanut visuaalisen alan työnsaannin mahdollisuuksia. Minä katson sitten sitä toista puolta ao casessa. Esim kuka tunsi kenet, jotta sai töitä.

2.12.2012 12:17  PeterF

Palaan noihin kahteen kommenttiisi myöhemmin tänään, viimeistään tiistaina. Jonkin verran kiireitä juuri nyt. Pahoitteluni.

4.12.2012 12:00  PeterF

No niin pääsin viimein tähän aiheeseen takaisin.

En suinkaan halveksu koulutusta vaan nostan esiin muutoksen. Ei se ole koulutuksen halveksuntaa, että kyseenalaistaa ns. virallisen koulutuksen ja tuo esiin itseoppimisen. Ajattelen koulutuksesta laajemmin kuin vain mikä on ns. virallista. Oppiminen on aina itsestä kiinni. Ei tietoa voi kehenkään kaataa, jossei sitä halua ottaa vastaan.

Viitaatko noilla kolmella oppilaitoksella Aalto Yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun, Lahden Muotoiluinstituuttiin ja Tampereen Yliopiston kuvajournalismilinjaan? Tuossa aiemmassa kommentissasi kirjoitit seuraavaa: "Jossain senkin pitää aikanaan näkyä että yhtään mitään visuaalista kouutusta koskaan saamaton henkilö opettaa visuaalisia asioita korkeakouluissa. Se osoittaa missä olemme, kuilun partaalla." Onko tämä jokin neljäs oppilaitos? Arvostan noita kaikki kolmea koulua. Se ei silti poista sitä, etteikö ilmaan voi heittää kysymystä: antaako nuo koulut valmiudet toimia valokuvaajan ammattissa nykyisessä tilanteessa? Minkälainen osuus on yrittämisen ja kaikkeen siihen liittyvään on opetussuunnitelmassa. Ovatko opetussuunnitelmat riittävän monipuolisia tuon suhteen?

Keikkoja valokuvaaja saa monella eri tavalla. En lähde spekuloimaan kuka saa keikkansa mitenkin. Omalta osaltani voin sanoa, että olen saanut keikkaa niin, että kuvien perusteella on otettu yhteyttä. Yleensä näihin aina kuuluu myös tapaaminen ennen ensimmäistä keikkaa ja luonnollisesti myös kustannusarvio. Keikkaa on myös tullut niin, että joku tuttu on halunnut ostaa valokuvauskpalveluja. Ei tuossakaan ole mitään ihmeellistä, jos kaksi yksityisellä sektorilla toimivaa tekee yhteistyötä. Jos ostavana puolena on julkinen sektori, on tilanne tietysti toinen ja siinä tapauksessa kaverilta ostaminen ei ehkä ole asiallista ja jossain tapauksissa jopa laitonta ilman tarjouskilpailua.

Juu ja en julkaise komenttia, jossa on tarkoitus kertoa kuka saa keikkansa suhteella. Asiasta kyllä yleisellä tasolla voin keskustella. Asialla spekuloiminen nimien kanssa ei ole asiallista. Kuten totesin keikkoja sa myös suhteella, ei siinä mitään ihmeellistä ja uutta ole.

Olen todellakin sitä mieltä että oman ammattitaidon ja osaamisen parantaminen parantaa työllistymisen mahdollisuuksia. Jos katsoo ettei sillä ole merkitystä niin sitten toimii omassa toiminnassaan sen mukaan, ei siinäkään mitään ihmeellsitä ole.

10.12.2012 14:49  PeterF

Tämä linkki sopii tähän: tuossa niitä uusia taitoja tarvitaan: http://www.karikuukka.com/multimedia-the-independence-reception-2012/

Kuinka moni valokuvaajista osaisi tuon tehdä?

13.12.2012 19:39  Jore Puusa

Odottelen edelleen allaolevaan kysymykseeni vastausta....

Kerro minulle nykysuomesta muutama esimerkki jossa nimenomaan laaja osaaminen, siis todellinen substanssiosaaminen on parantanut visuaalisen alan työnsaannin mahdollisuuksia.

13.12.2012 19:52  PeterF

Mitä kohtaa tuosta edellisestä vastauksestani et ymmärtänyt? Kuten siinä totesin spekulointi siitä kuka saa milläkin tavalla keikkaa on aivan turhaa. Tapoja on monia, sekin tuosta vastauksesta löytyy....

Kuten totesin myös jos ei usko oman ammattitaidon kehittämisellä ole merkitystä työnsaannissa menee sen mukaan.

13.12.2012 21:24  Jore Puusa

Miten ihmeessä se voi olla turhaa. Sehän on kaiken perusta ja sitä olet itsekin toitottanut korostamalla osaamisen merkitystä. Minä taas olen sitä mieltä että osaamisella ei ole mitään merkitystä enää.
Kysyä varmaan saa eli edelleen... nimeä nyt edes muutama suomalainen valokuvaaja, joka on keikkansa saanut puhtaalla substanssiosaamisella, niin minä sanon onko niin.
Mielestäni kysyn mielipidettäsi ihan asiallisesti.
Voit siis vastata ihan yhtä asiallisesti eikä mitään..mitä kohtaa en ymmärtänyt jne.

14.12.2012 8:26  PeterF

Tuolla ylempänä se vastaukseni tuohon kysymykseesi on.

Sanon sen kuitenkin. Minusta spekulointi siitä miten joku yksittäinen kuvaaja on keikkansa saanut on aivan turhaa ja epäasiallista. Kahden yksityisen toimijan välinen sopimus kuuluu niille kahdelle toimijalle, ei muille. Omalta kohdaltani sanon myös uudestaan, keikkoja on tullut pelkkien kuvien perusteella, keikkoja on tullut suositusten kautta. Keikkoja on tullut niinkin, että olen ollut yhteydessä uuteen asiakkaaseen. Keikkoja on tullut myös siksi että olen tuntenut jonkun. Oman osaamisen laajenenminen on myös tuonut keikkoja. Videokuvaus on tästä omalta osaltani hyvä esimerkki.

Ei tänne mitään nimilistaa tarvitse, koska noin se menee kaikilla. Samalla tavalla se menee kaikessa muussakin yrittämisessä.

Jos tästä asiasta ei ole uutta, niin siirrytään eteenpäin.

19.12.2012 13:40  Jore Puusa

Nimeät jatkuvasti kuvaajia positiivisessa mielessä. Kuitenkin minä tiedän, että tapa, jolla he ovat työnsä saaneet riippuu aivan muista asioista kuin osaamisen kasvattamisesta. Kenttä puhuu koko ajan. Sitä kannattaa kuunnella.
Se että väität jotain ja kieltäydyt avaamasta tilannetta ei johda mihinkään.
Itsesikin suhteen nimeät vidokuvauksen uuden osaamisen syyksi. Miten paljon omasta rahavirrastasi tulee tuosta alueesta joka siis on uutta osaamistasi ja miten paljon olet halukas näyttämään tuota aluetta julkista arviointia varten. Se että sanoo osaavansa tai sanoo joidenkin osaavan ei paljoa merkitse. Olet selvästi ärtynyt mikä minulle kertoo sen että aivan kaikki jauhot eivät ole tässä kokonaisuudessa puhtaita. Ovatko esimerkiksi sanomien uudet, sopimuksen allekirjoittaneet freet saanett työnsä osaamisensa kehittymisen johdosta vai ovatko he saaneet työsnä pettämällä kollegansa?

19.12.2012 20:44  PeterF

Kirjoitan mielelläni positiivisista asioista. Minusta hyvän on hyvä kiertää. Itse ainakin pidän siitä, kun joku onnistuu. Se itsellekin tuo virtaa. Toki voihan sitä ajatella, että lasi on puoli tyhjä ja ajatella asioista negatiivisesti. Kyllä kaikesta saa kaivettua pelkkää negatiivistakin, jos haluaa. Aika pitkälle se on valinta kysymys miten asioihin suhtautuu.

Sanomien sopimusta ei minusta pidä allekirjoittaa, koska siinä voi joutua sellaisiin taloudellisiin vastuisiin joista kuvaaja tuskin selviää. Toki siinä sopimuksessa on muitakin asioita, jonka takia sitä kannatta allekirjoittaa. Ne jotka sen ovat allekirjoittaneet ovat varmaan päässet kuvaamaan Sanomille juuri sen takia kun ovat suostuneet sen kirjoittamaan. Ei kait tuossa mitään epäselvää ole. Mutta eihän Sanomat ainoa asiakas valokuvaajalle Suomessa ole? lehtikuvaajille ehkä varsin merkittävä, mutta muitakin kuvausaloja löytyy aika paljon.

Mitä sitten taasen minuun tulee niin, juu videokuvauksen opettelu sille tasolle, että sitä kehtaa asiakkalle tarjota alkoi syksyllä 2008. Ilman sitä päätöstä ei minulla sitä osaamista olisi. Koko ajan on opittava lisää ja mielessä on jo ne seuraavat askeleet jotka uskon kannattavan. Johtaako se johonkin, en tiedä. Voihan suunta olla väärä.

Rahavirtojani en tässä myös aio avata. Loppu syksy on ollut selkeästi videopainotteinen. Ne ovat olleet asiakkaan sisäiseen viestinnälliseen käyttöön ja pyörivät heidän intranetissä.

Olet oikeassa ettei sanominen vielä ole mitään, mutta niin kauan kuin asiakkaita on edes joitakin ja he ostavat uudelleen olen tyytyväinen ja sitten kun ei, on aikani katsoa peiliin. Toisin sanoen arviot tekee asiakas ja kun tarvitsen jonkun muun esim. ammattilaisen mielipiteen tiedän keltä kysyä.

Eiköhän tuossa ollut ne vastaukset ja pistetään tämä homma pakettiin. Tosiaan jos ei mitään uutta asiaa ole, niin pistetään tämä pakettiin. Eiköhän tässä ole mielipiteet tulleet varsin selkeästi esiin.

19.12.2012 21:58  Jore Puusa

Kari Kuukka, jota ylistät on lehtikuvaaja, hän on kuvannut mm Iltalehdelle joka on Alman lehti. Alman sopimus on osittain vielä tylympi kuin Sanomien, jota Kuukka muistaa parjata ja on saanut siitä hmm..kaikenlaista + merkkistä mainetta. Nuorille lehtikuvaus on miltei ainoa kuvauksen muoto lähteä alalle. Se on laajin alue tehdä töitä ja siellä EI MINKÄÄNLAINEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN TAKAA LISÄÄ TÖITÄ.
Kovasti koetat panna homaa pakettiin ja koska blogi on sinun niin mikäs siinä, menet sitten piiloon tämän asian kanssa.
Minä en ole negatiivinen, minä olen realisti ja kirjoitan itse siitä mikä tekee muille pahan olon- jotta heille tulisi parempi olo, perusteeton positiivisuus taas tekee asiat vielä hankalammaksi. Ilman kriittisyyttä oltaisiin vielä huonommassa tilanteessa. Et ole esittänyt kirjoitustesi perusteeksi ainuttakaan esimerkkiä siitä että osaamisen parantaminen ja lisääminen parantaa mahdollisuuksia saada työtä. Ja vaikeaa se onkin koska niin ei ole, tässä maassa työtä valokuvauskentässä jaetaan aivan muun kuin visuaalisen substanssiosaamisen perusteella.
Mutta annetaan olla, minä olen koulutettu valokuvausalan ammattilainen ja tiedän missä alallani mennään. Oletko sinä?


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini