My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Avustaja diileistä taas kerran...

Maanantai 15.4.2013 - Peter Forsgård


Turun Sanomat on ottamassa käyttöön samanlaisen avustajasopimuksen kuin Sanoma Newsillä ja Samona Magazinesilla on. Sopimus ei ilmeisesti vielä ole lopullinen ja siitä "neuvotellaan". Nämä uudet sopimukset ovat valitettavan ikäviä yleisiä, joten tuskin tämä TS:n uusi sopimus mikään yllätys sinänsä ollut.

Miten paljon tuossa sopimuksessa on sitten mahdollisuuksia tehdä henkilökohtaisia muutoksia on arvoitus. Huhujen mukaan Sanoma Newsin sopimuksesta on pystynyt yksittäinen kuvaaja neuvottelemaan. Magazinesin osalta näin ei tietojeni mukaan ole. Tämä on toisen käden tietoa, koska itse en kummankaan tahon kanssa ole ollut tekemisissä vuosiin. Onhan ihan selvä, että kaikki kuvaajat eivät ole samantasoisia ja räätälöityjä sopimuksia on ja niitä tulee ihan varmasti lisää. Näinhän se on esim. yrityskuvauksen puolellakin ollut maailmansivu. Kuvaajilla on erilaisia vahvuuksia ja sen mukaan on kuvaajia käytetty ja hinnoittelut vaihtelevat kuvaajakohtaisesti osaamisen mukaan. Osa tätä koko sopimusrumban syytä on kuvaajien ylitarjonta. Toinen on selkeästi sosiaalisen median mahdollisuudet esim. muotiblogit ovat ihan varmasti jonkinlainen uhka naistenlehdille. Näiden blogien ympärille on syntynyt blogiyhteisöjä, joissa on saman sateenvarjon alla useita hiukan eri kantilta kirjoittavia blogaajia ja blogeja. Yhteensä noiden lukijamäärät ovat varsin suuria ja varmastikin muotitaloja ym. kiinnostavia. Mihin ne muotitalot lehtiä enää tarvitsevat? Journalismiahan tuo ei sinänsä ole, mutta maailma muuttuu ja tuo antaisi tilaa toisaalta oikealle journalismille.

Valitettavasti lehtitalojen vastaus haasteeseen on ollut supistaminen ja on vaikea nähdä miten supistamalla voidaan vastata huutoon ja kehittää. Voi olla, että nykymuotoinen sanomalehtitalo on aikansa elänyt. Mikä olisi seuraava vaihe?

Jokin aikaa sitten Longplay julkaisi ensimmäisen artikkelinsa. Onko Longplayn kaltainen pienenpi yhteisö kunnollisen ja asiallisen journalismin tulevaisuus? Ihan samalla tavalla voisi perustaa kuvajournalistisen "longplayn". Olen tästä aiheesta aikaisemminin blogannut ja pohtinut olisiko lehden perustaminen yksi vaihtoehto. Minusta se voisi olla, jos lehdestä ajattelee uudella tavalla.

Avustajasopimusten olessa sellaisia, ettei niihin nimeään kenenkään kannata laittaa, on järkevintä miettiä muita vaihtoehtoja. En tällä tarkoita välttämättä kuvaamisen lopettamista ammattimielessä, vaan uusien tapojen etsimistä. Helppoa se ei ole, se on selvää.      

Avainsanat: valokuvaus, free-lance


Kommentit

18.4.2013 10:16  Jore Puusa

Mainitset Longplayn. Kävin heidän päätoimittajansa kanssa keskustelun, joka tosin rajoittui hänen yhteen vastaukseensa siitä, miksi he käyttävät piirroskuvitusta ja siihen miten kuuluisa piirrroskuvituksen tekijä on jolloin hänen piirrostensa on oltava hyviä. Longplayn päätoimittaja ei tuntunut käsittävän ollenkaan että heidän juttujensa uskottavuus ilman oikeaa kuvajournalismia on jokseenkin olematon. Kirjoitin hänelle pitkän tekstin jossa perustelin kuvien tarpeen ja annoin paljon neuvoja kuvankäytölle uudessa mediassa. Ei vastausta.
Siihen on saanut tottua kun kirjoittaa teksti-ihmisille.
Hänhän kirjoitti itse miten Himasen infossa moottoriperät naksuivat. Kuvaa tietämyksen tasoa kollegoista 2013.
-
Oikealla kuvajournalismilla tarkoitan lehtikuvia, jotka eivät ole itseisarvo vuoden lehtikuvan tavoin... vaan avaavat juttua. Sellaisia kuvia kuin esim Heikki Kotilainen tai Pentti Koskinen ottivat -80 luvulla.
Uusi kuvaajien ansaintalogiikka Longplayn suhteen ei toteutune.
-
Kuvia ei ostata katsottaviksi koska ne ovat sitä samaa soossia, vaikkapa nyt transseksuaaleja väliamerikassa...cool. Mutta mitä tekemistä sillä on Suomen yhteiskunnan kanssa. Transuja kuvaavia mahtuu 16 tusinaan maailmalla mutta Suomen transuja ja heihin kohdistuvaa pilkkaa yökerhossa ei kuvaa kukaan. Kukaan ei kuvaa suomalaisia uusnatseja tai Suomen Sisua Miksi? Koska se on vaikeaa ja koska tämä on Suomi jossa kuvan arvo on nolla.
-
Kuka ostaisi multimediaesityksen eduskunnasta, kun katsoo miten ne kymmenen kuvaajaparkaa seisovat vieri vieressä ja kuvaavat samalla tavalla samalla salamalla samaa asiaa. Kuvissa ei ole mitään eroa. Mikis niistä maksaa. Kuvia voisi joku ostaakin jos niiden tekemisessä näkyisi edes pieni intohimo.
-
Koska freekuvaajat eivät voi olla Journalistiliiton neuvotteluissa osapuoli lehtitalojen kanssa freet tulevat menettämään kaikki oikeutensa jatkossa. Samalla freet kinastelevat keskenään eikä kukaan heistä tue toistaan.
-
Multimediasta piti tulla uusi ansaintamalli, ei tullut eikä tule. Multimediaa on tehty maailman sivu Suomessa, -70 luvulta alkaen.
Eivät lehtitalot maksa siitä työstä joka menee kunnon multimediaan, eikä kukaan maksa esim 3 euroa nähdäkseen muutamia kuvia päällekkäin.
Yritin itse "uutta ansaintalogiikkaa" valokuvakouluni kanssa, kukaan ei koskaan maksanut mitään vaikka koulu ladattiin tuhansia kertoja.
Olen 100% varma että uudet ansaintalogiikat saattavat esim volyymin johdosta USA:ssa toimia mutta Suomessa eivät ikinä. Scoopshotia hehkutetaan, cool. http://www.uusisuomi.fi/raha/58387-suomalainen-kuvapalvelu-sujahti-usahan-miljoona-dollaria-liikevaihtoon#comment-549149
Mikään ei tule toimimaan tässä maassa jossa koko valokuvasektori pitää laittaa uusiksi, teen siihen viittaavan esityksen seuraavassa lavaklubissa.
Meillä on yksi suuri ongelma joka kattaa kaiken. Jos kuvaajat alkavat tehdä laajasti yhteistyötä, ala voidaan vielä pelastaa. Yhteistyönä en pidä eristäytyneitä kuvaajaryhmiä jotka pelaavat vain omaan pussiinsa kuvaten samanlaista kuvaa kuin kaikki muutkin ao ryhmissä..
Koko alan pitää herätä ja nyt--eikä huomenna.
-
Kysyt voiko olla että nykymuotoinen lehtitalo on aikansa elänyt. Herätys. Olen hankkinut kaikkien vihat kirjoittamalla vuosia että näin tulee käymään, oletko kuullut harvestingista? Se tapahtuu juuri nyt, viisi - seitsemän vuotta ja suuri määrä lehtiä on ajettu alas ja niistä sinä aikana otettu kaikki voitot ulos. Ja kenen on syy, meidän oma syymme. istumme sormi suussa ja katsomme kun työmme tuhotaan mutta kun joku nousee kehiystä vastaan ja koettaa huutaa että ala on pelastettava KAIKKI kääntyvät huutajan kimppuun ja nuijivat hiljaiseksi sensijaan että nousisivat yhdessä miehin mediatalojen valtaa vastaan. Tyhmyyttä potenssissa 2

22.4.2013 13:08  PeterF

Kirjoitin tosiaan Longplaystä ja näen tuon mallin myös mahdollisuutena kuvajournalisteille tehdä kuvajournalismia. En siis kirjoittanut siitä, että kuvajournalisti tekisi niitä Longplayhin, vaan nimenomaan puhun samankailtaisesta mallista, jolla Longplay myy juttujaan. Kun Longplayn tekijät julkistettiin laitoin Johanna Vehkoolle Twitterissä viestin, jossa kyselin kuvajournalistien perään. Sain vastaukseksi "ehkä myöhemmin". Vastaavanlainen kuvaajien yhteenliittymä, jossa myynti on samankaltaista, voisi olla yksi mahdollisuus? Kuten Jore toteat, voi olla vaikeata myydä niitä reppareita, mutta ainahan voi yrittää ja sitä kautta ehkä löytää jokin uusi malli? Uusi malli ei löydy yhdessä yössä vaan se löytyy kokeilun ja erehdyksen kautta. Ongelmana vain voi olla taloudellinen kestävyys eli onko taloudellisesti mahdollista kokeilla ja epäonnistua.

Minulle kuvajournalismi on muutakin kuin vain lehtikuva. Pelkkiin kuviin ja mahdollisiin kuvateksteihin perustuvat repparit ovat myös sitä. Se ei perustu yhden kuvan sisältöön vaan valokuvat muodostavat tarinan ja kokonaisuuden.

Itse uskon multimedian mahdollisuuksiin. Tietenkään niiden tekeminen ei ole mahdollista, kuten tuossa kommentissa Jore toteat, jos tapa tehdä on sama kuin aiemmin. Miksei Eduskunnan työstä voisi tehdä multimediaa, jos lähestyy asiaa joltain muulta kantilta kuin yksittäisen asian tai uutisen kuvaamisen kannalta?

Tosiaan multimedia ei ole uusi asia. Itsellänikin on vielä varastossa laitteet, diaprojektorit, häivelaite niihin ja kasettimankka. Mankalta soitettiin joko taustaäänet tai sitten äänipulssi, jolla tahditettiin diat vaihtumaan oikeassa kohtaa. Niitä jonkin verran 90-luvun alussa yrityksille tein, varsinkin messuille ja tapahtumiin. Multimedioiden asiakkaina voi olla muutkin kuin lehtitalot. Ei nykyään lehtikuvaajan, etenkään freen, kannatta rajata kuvaamistaan vain lehtiin. Yritykset ovat myös potentiaalisia asiakkaita. Se tosin vaatii aika toisenlaisen lähestymistavan.

Multimedian käytöstä ja sen mahdollisuuksista kirjoitin NOOR Imagen kuvaajan Pep Bonetin käsityksistä blogauksessani 8.2.13. (http://bit.ly/WVaUD1). Multimedian mahdollisuuksia parantaa myös se, että nuoremman sukupolven keskuudessa YouTube on yleisin hakukone. Se omalta osaltaan totuttaa uuden sukupolven katsomaan visuaalista materiaalia pelkän tekstin sijaan. Tässä jutussa (http://bit.ly/ZfqePn/) taas kirjoitetaan siitä miten valokuvajilla olisi mahdollisuus parantaa omaa kirjoitustaitoaan ja tuottaa kuvien ehdoilla lyhyitä tekstejä eli jutun pointti ovat valokuvat joissa on lyhyt kuvateksti. Verkko ja uudet laitteet ovat omiaan näyttämään kuvamteriaalia.

On ihan totta, että meillä Suomessa pienet markkinat haittaavat uusien ansaintalogikoiden syntymistä. Toisaalta kuka estää tekemästä laajemmalle yleisölle? Mainitsemasi Scoopshot on juuri tähän varsin hyvä. Minusta tuo heidän oivaltamansa idea on briljantti. Harmi ettei suomalaiset mediatalot olleet kuulemma siitä kovin kiinnostuneita, joten Scoopshot on ottanut päämarkkinakseen USA:n. On hyvä, että suomalainen vienti vetää. Scoopshotistakin olen useamman kerran blogannut ja ollut muutenkin heidän kanssaan tekemisissä.

Kun kirjoitan nykymuotoisesta mediatalosta tarkoitan mainosmyyntiin ja sitten toisaalta tilausmaksuihin perustuvaa perinteistä tapaa tienata. Maksumuurit ovat tavallaan myös tähän perinteiseen malliin kuuluvia. Tuohon perustuva malli ei toimi ainakaan juuri nyt. Samalla paluu siihen, että esim. kuukausipalkkaiset lehtkuvaajat tekisivät mainitsemasi kaltaisia avaavia lehtikuvia juttuihin, tuskin toteutuu ainakaan ihan lähiaikoina. Paperisen lehden tulevaisuus ei näytä hyvältä. Hurjimmat ovat ennustaneet, että viimeinen paperinen lehti painetaan joskus 20-luvulla. Itse en ihan niin nopeaan katoamiseen usko. Mediatalot rahastavat siis sen minkä vielä pystyvät ilman, että miettivät tulevaisuutta. Siltä ainakin näyttää ja tuntuu. Tästä sadonkorjuu-mallista on puhuttu jo pitkään ja siitä ollaan myös paljon kirjoitettu eli ihan tutusta asiasta on kysymys.

Uskon vahvasti kuvaajien tulevaisuuden olevan parempi, jos kuvaajat muodostavat yhteenliittymiä. 11 (http://www.yksitoista.fi) on yksi esimerkki. Siinähän juuri joukko kuvaajia tekee sitä yhteistyötä jota Jore peräänkuulutat. En usko laajemmat massan yhteistyön olevan parempi. Uskon sen vain johtavan hankaluuksiin ja mahdollisuuksien kaventumiseen.

Yksinkertaisia ja helppoja asioita nämä eivät ole ja mielenkiintoista nähdä miten tässä lopulta käy. Todennäköisesti ainakaan lähitulevaisuudessa kuvaamienn ei ole se jolla tienataan, vaan se on jokin kuvan ympärille rakennettu palvelu tai sitten kuvaamisesta tulee vain sivubusiness, jota se jo monelle on.

22.4.2013 22:28  Jore Puusa

11 ei tee sitä yhteistyötä, jota minä peräänkuulutan. He eivät tee sitä ollenkaan.
Minä peräänkuulutan koko kuvaajakentän solidaarisuutta toisiaan kohtaan. Siitä tulee taatusti hankaluuksia, mutta sitä kautta siitä voi tulla hyvää kaikille, 11 ryhmä hankkii hyvää vain itselleen.
Scoopshot on pahinta mitä pitkään aikaan on kuvajournalismin liepeillä tapahtunut, olen kirjoittanut aiheesta laajasti US:ssa mm. täysin vaietusta myydyn scoopshot materiaalin eteenpäinmyynnistä kolmansille käyttäjille ja siitä syntyvistä moraalikysymyksistä.
( heidän omilla sivuillaan on mm. palomiehen kuva, mutta vaikka olen viikkoja koettanut saada vastausta, onko palomieheltä kysytty lupa että häntä käytetään scoopshotin markkinoinnnissa, ei vastausta tule)
Minusta tuntuu, että meillä on niin erillaiset poliittiset näkemykset ja niistä seuraa niin erilainen tarve solidaarisuuteen, ettei taida kannattaa jatkaa ollenkaan kanssasi. Olen edelleen 61v. avoimesti vasemmistolainen ja ylpeä siitä ja siihen maailmankuvaan kuuluu myös toisista välittäminen, ei vain pelkästään itsestä huolehtiminen, kuten oikeistolaisilla valokuvaajilla tuntuu olevan lähtökohta.

23.4.2013 10:27  PeterF

Minusta tämä ei ole mikään vasemmisto-oikeisto -akselilla oleva kysymys. Ihan off-topikkina voisin tähän lisätä, että koko ajattelu akselilla oikeisto-vasemmisto on minusta aikansa elänyt. Minusta parempi jako on liberaali-konservatiivi. Jos noita kahta perinteistä jakoa katsoo niin molemmissa sekä vasemmistossa ja oikeistossa on molempia näkökantoja, niin liberaaleja kuin konservatiisiä, riippuen hiukan asiasta. No mutta itse sitten asiaan.

Minusta keskustelu kannattaa aina ja sen hedelmällisempää se on jos näkökannat eroavat.

Koko asiassa on kaksi tärkeää pointtia. Ensimmäinen ja se tärkeämpi on kuvajournalismin säilyminen ja toinen on valokuvauksen säilyminen taloudellisesti järkevänä ammattina.

Koko alan solidaarisuus eli kaikki yhdessä "barrikaadeille" ei vaan enää digitaalisessa maailmassa toimi, vaikka kuinka hauaisi sen toimivan. Se ei toimi muillakaan aloilla, koska maailma on globaalimpi kuin koskaan, juuri tuosta digitalisoitumisesta johtuen. "Barrikaadi-malli" toimi vielä suljetussa taloudessa, jossa työn tarjonta oli rajallista ja usein pääasiassa maan rajojen sisällä. Nyt tarjonta esim. valokuvauksen alalla on lähes rajatonta. Kynnys valokuvaajaksi ryhtymisestä on paljon pienempi kuin ennen. Kuvia voi ostaa mistä maailmaa ja keneltä tahansa. Asia on näin tykkäsimme siitä tai emme. Tarjonta luonnollisesti pudottaa hintoja. Yritys ostaa kuvansa sieltä, mistä se kokee saavansa parhaan hinta-laatu -suhteen. onko se sitä on sitten toinen asia. Ihan samalla tavalla kuluttajakin toimii. Pyritään ostamaan tuotteet sieltä mistä ne saa itselleen sopivimmalla hinnalla.

Ainoa tapa selviytyä, niin kuvajournalismin kuin yksittäisen kuvaajankin, on muodostaa yhteenliittymiä. Yksittäinen kuvaaja voi toki selvitä, jos löytää hyvän markkinan, mutta vaikeaa se on. Yhteenliittymän osaamispaletti on laajempi kuin yksittäisen kuvaajan. Yhteenliittymästä voi kasvaa ja todennäköisesti kasvaakin, suurempi kuin niiden jäsenten summa on yhteensä. Kulurakennekin parhaassa tapauksessa on fiksumpi, kaikkea ei tarvitse itse hankkia vaan voidaan hyödyntää yhteisiä välineitä ja tiloja. Neuvotteluasemakin on parempi kuin yksittäisen freen, jolla tällä hetkellä ei käytännössä ole kovinkaan paljon neutteluasemaa. Yhteenliittymässä voi olla mukana myynnin ammattilaisia. Näen noissa yhteenliittymissä tällä hetkellä vain hyviä puolia. Tulevaisuudessa voi tilanne olla toinen ja silloin pitää pyrkiä toimimaan toisella tavalla.

Scoopshotista vielä sen verran, että he ovat ottaneet vakavasti kuvaoikeudet niin kuvaajien kuin ostajankin kannalta. Totta kai tavallisille kännykuvaajille suunnatussa palvelussa on omat ongelmansa kuvaoikeuksien kanssa. Jos kuva myydään kaikilla oikeuksilla on hinta kymmenkertainen verrattuna siihen, että kuva ostetaan vain julkaisuoikeudella. Se julkaisuoikeus ei anna oikeutta myydä kuvaa kolmannelle osa puolelle. Scoopshotin Pro-palvelu on sitten toimintalogiikaltaan ihan erilainen.

23.4.2013 12:13  Jore Puusa

Minusta tilanne on puhtaasti poliittinen. On meitä vanhoja kuvaajia, jotka kokevat- että on oltava solidaarinen kollegoita kohtaan ja sitten on täysin moraalittomia kuvaajia, jotka ottavat esimerkiksi heti Sanomien riistosopimusta vastaannousseiden työt itselleen.
Tässä ei todellakaan ole kysymys liberaaliudesta vaan libertarismista, jossa kanssaihminen on vain hyödyke. On suuri murheeni, että valokuvaukseen tuntuu pesiytyvän luovien alojen heikoin moraali.
Vasemmisto-oikeisto akseli on ajankohtaisempi kuin koskaan, kun oikeisto koettaa kaikin keinoin purkaa vasemmiston -60 ja -70 luvuilla aikaansaaman hyvinvointivaltion terveydenhoitoineen ja työhön liittyvinen pakotteineen jotka takasivat inhimilliset olot.
Samassa nipussa tuhotaan myös arvoja kuten mainitsemani solidaarisuus toisia ihmisiä kohtaan ja moraalikoodi käytöksestä tilanteissa, joissa on yhteinen uhka.
Eivät pienyhteisöt mitään mahda Sanoma Oy:lle tai muille isoille yrityksille, vain koko alan yhteistyöllä saadaan aikaan jotain. Mutta yhteistyötä ei ole koska valokuva-alalla vallitsee hillitön ahneus ja piittaamattomuus työn laadusta.
Ei digitaalinen maailma ilman tekijöitä tule toimeen ---jos moraalia löytyy.
Jos journalistiliitto pystyisi julistamaan työn tekokiellon vaikkapa sanomia kohtaan ja irtisanomaan liitosta jokaisen sitä rikkovan päästäisiin johonkin. Mutta sitä on turha odottaa.
Mainitsemasi pienyhteisöt ovat kaiken pahan alku koska ne keskittyvät vain oman asiansa viemiseen eteenpäin ja heikentävät entisestään alan yleistä kehitystä ja toisten kuvaajien huomioimista.
Kun tuottajaporras hajoaa siitä hyötyy vain työn ostaja, se on historiallinen tosiasia.
-
Mielestäni scoopshot nimenomaan ei piittaa mitään kuvaajan oikeuksista, yleiset määräykset ilman mitään sanktiomahdollisuutta eivät mainitsemassasi digitaalisessa maailmassa merkitse yhtään mitään. Tiedät itsekin, ettei kukaan kunnioita webiin ladatun kuvan kuvaajan oikeuksia.
Scoopshotko alkaisi hoitaa yksittäisen väärässä kuvassa olevan ihmisen oikeuksia kun se ei pysty edes vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseeni omassa markkinointimateriaalisssaan olevan henkilön oikeuteen oman kuvansa käyttöön.
Scoopshotin hinnoittelujärjestelmä on naurettava, amatöörikuvaajan pitäisi pystyä hinnoittelemaan oma kuvansa itse tietämättä hinnoista mitään...jos hänen kuvansa nousee maailmanlaajuiseksi hitiksi.... ei hän sitä voi etukäteen tietää...Ja jos nousee ja hän laittaa hinnaksi etukäteen satasen ja kuva myydään tonnilla kaikin oikeuksin ja scoopshot ottaa siitä omat prosentinsa on hintasuhde törkeä. Tiedän varmasti että aika kesystäkin julkkiskuvasta saatetaan maksaa eteläeuroopan roskalehdissä 10 000 euroa. Kuvaajalle jää luu käteen tässä aina ja hyvässä lykyssä jumalaton oikeusrumba kun kuvassa vahingossa olevat alkavat hakea korvauksia. Toistan että scoopshot on paha ansa, enkä suosittele kenenkään laittavan sinne kuviaan.
Ei valokuvaus ole vain rahaa ja rahastusta kuten tunnut ajattelevan jostain syystä.
Kuvajournalistilla on oltava erittäin voimakas moraali mikä ei näy mitenkään ylistämiesi yhteenliittymien työssä eikä ansaintalogiikassa.
Voimassa oleva ansaintalogiikka on, ettei sitä ole.
Itsensä myyminen Suomessa ei perustu tuotteen hyvyyteen vaan yleensä toisen valokuvaajan haukkumiseen ja dissaamiseen ostavalle toimittajalle ja ostajan "masuttaminen" ( lahjonta) eri keinoin tai toisen työn kaappaamiseen tavalla tai toisella. Peli on yksinkertaisesti likaista mutta internet sukupolvi on tottunut siihen eikä ollenkaan kauhistele sitä että kanssaihminen joutuu oman toiminnan takia vaikeuksiin..so what..sanotaan EVVK...kuolkoon nälkään sitten.
Eikä tämä asene muutu paremmaksi vaan pahenee koko ajan

23.4.2013 13:31  PeterF

Scoopshotin osalta tiedän jonkin verran. Olen ollut useamman muun kuvaajan kanssa useita kertoja heillä keskustelemassa ja kommentoimassa nimenomaan Scoopshot Pron käyttäjäehtoja ja tekijänoikeusasioita. Ehdot muuttuivat Pron osalta hyvin kuvaajien suuntaan edullisemmaksi. Mobiilisovellus eli sillä kaikille avoimella puolella on toki ongelmia ja olet oikeassa, että hinnoittelu on yksi haaste satunnaiselle näppäilijälle. Toisaalta lehdet julkaisevat joka tapauksessa kansalais"journalistien" kuvia halusimme tai emme. Minusta on kuitenkin parempi, jos niistä maksetaan edes jotain ja julkaisuehdot ovat sentään aivan eri luokkaa kuin ns. lukijan kuvissa. Mobiilipuolella on myös ns. 48 tunnin sääntö eli jos kuva ei mene tuossa ajassa kaupaksi, niin se poistuu myynnistä ja kaikki oikeudet ja kuva palaa kuvanottajalle. Tuossakin kohdassa aika paljon eroa verrattuna lehtien lukijankuva ehtoihin. Muistutan vielä, että Scoopshot Pro toimii sitten jonkin verran eri periaatteella.

Minusta olisi aika karmivaa, jos jokin ammattiliitto tai järjestö yrittäisi kieltää yksittäistä tekijää ja yhteisöä tekemästä työtä sille jolle itse haluaa. Tuo olisi se varmin tapa tuhota koko ammatti ja mahdollisuus tehdä lehtikuvaajan työtä. Ennen pitkää syntyisi kilpaileva journalistinen järjestö tai sitten erotetut siirtyisivät esim. Tallinnaan ja tekisivät sieltä käsin jonkin toisen järjestön pressikortilla töitä. (En tunne tuota AY-liikkeen järjestelmää riittävästi, jotta voisin varmasti sanoa onko tuo mahdollista juuri nyt.) Boikotit ja barrikaadille nousut eivät yksinkertaisesti enää toimi tuossa edellisessä kommentissani mainitsemisista syistä. On keksittävä muita keinoja.

Tuosta laadun merkityksestä olemme aiemminkin puhuneet ja siitä on turha samaa jatkaa. Sen verran kuitenkin, että esim. Sanoma Newsin osalta on tehty räätälöityjä sopimuksia ja niissä varmaan on yhtenä kriteerinä laatu vai lahjomallako he ovat ne sopimuksensa saaneet? Eikös joku lehtikuvaaja videohaastattelussasi sanonut saaneensa oman diilin nimeomaan Newsin kanssa? Uskoisin siinä olleen syynä laatu?

Ei suinkaan valokuvauksessa ole vain rahasta kysymys. Itsekin tekisin jotain muuta jos haluaisin rikastua. Kysymys rahasta on sen vuoksi tärkeä, koska tässä kokonaisuudessa on kysymys ammattin säilyttämisestä ja se onnistuu vain jos sillä voi tienata riittävästi elääkseen edes joten kuten.

Lyhyt kommentti tuohon poliittiseen asiaan. Mitä tuohon hyvinvointivaltioon tulee niin nykymuotoisena se ei oikein toimi. Meillä on sen laatuinen ikäpyramidi, että meillä on nyt jo liian vähän työtekijöitä yksityisellä sektorilla. Siitä kertyvät veroeurothan julkisen sektorin palkat ja tuon hyvinvoinnin maksaa. Koko systeemi perustuu tällä hetkellä velanotoon ja se ei todellakaan ole tervettä. Valtion velkaa on yli 85 miljardia ja iso osa veroista menee korkojen maksuun.

23.4.2013 21:49  Jore Puusa

Emme ymmärrä toisiamme, minulle on tärkeintä huolehtia ensin toisesta ihmisestä ja sitten vasta itsestäni.
Ammattiliitojen taistelulla on saatu aikaan myös se mistä sinä nautit sosiaalisesti ja se voitaisiin saada aikaan vieläkin-- tiedän toki, ettei sitä kuitenkaan tapahdu, uskallus ei riitä.
Kun rohkeat torjuivat Sanomien sopimuksen, heidän työnsä veivät samantien toiset kuvaajat. Minusta se on yksinkertaisesti kuvottavaa ja häpeällistä ( sinusta siis OK), mutta minä olenkin 61 ja taistelin yhtenä solidaarisuuden ja sosiaaliturvan puolesta -70 luvulla. Olemme poliittisen tilan äärilaidoilla, eikä sellaisesta keskustelusta koskaan koidu mitään hyötyä.
Tätä ei siis kannata jatkaa. Toisin kuin muut blogistit Kuukasta alkaen sentään julkaiset tekstini, hyvä, muille ne ovat myrkkyä.

24.4.2013 8:28  PeterF

En näe syitä miksen julkaisisi kommenttejasi niin kauan kun niissä puhutaan asiasta eikä mennä henkilöön. Tosin tämä viimeinen kommenttisi on siinä rajalla. Kannattaa harkita hiukan ennenkuin sijoittaa toisen johonkin poliittiseen äärilaitaan...

Jos olet lukenut kommenttini niin ymmärrät varmaan mitä kritisoin. En suoranasesti kritisoinut sukupolvesi saavutuksia, vaan kirjoitin muutoksen tarpeesta. Kaikkeen siihen mitä on saavutettu, ei tulevaisuudessa ole varaa. Nytkin se tehdään velkarahalla. Itsekyyttä jos mikä on jättää valtavat velat seuraavien sukupolvien harteille, kun ensin itse on nauttinut eduista... Se jos mikä on häpeällistä.

En ole koskaan suosittanut kenenkään allekirjoittavan huonoja avustajasopimuksia, mutta jokainen tekee sen päätöksen itse. Joukossa on niitäkin jotka ovat neuvotelleet omat ehdot.

Kuten totesit ei tätä kannatta jatkaa ja keskustelukin on osittain harhautunut toisille raiteille...

24.4.2013 10:36  Jore Puusa

Pikkuinen loppukaneetti. Yhdysvalloissa, jossa sosiaalisturvaa ei käytännössä ole valokuvaajillakaan ollenkaan, on maailman suurin velkautuminen, maa pyörii kiinalaisella velkarahalla. Suomen sosiaaliturva ja työlait eivät valtionvelkaamme tee kestämättömiksi, mutta ne mahdollistavat heikommassa asemassa olevien elämisen edes jotenkin hautaan saakka. Onko mielestäsi on siis häpeällistä edellyttää että heikoimmistakin ( vaikkapa heikoimmista ja eniten irtisanotuista valokuvaajista, ettei mene offtopiciksi) pidetään huolta? Minusta lähimmäisvalokuvaajasta huolehtiminen on oleellista, eikö sinusta? Enkä näe mitään henkilökohtaista siinä että keskustelussa huomataan osallistujien olevan poliittisesti äärilaidoilla toisistaan. Sehän voi merkitä vaikka saman puolueen sisällä olemista. Meidän äidinkielemme ovat eri ja siksi ilmaisut ovat joskus hankalia.
But I rest my case.

24.4.2013 12:33  PeterF

Loppukaudesta myös täältä. Velkaantumista on eri sorttia. Suomessa se ei luonnolisestikaan johdu pelkästään sosiaaliturva, vaan siitä että meillä on liikaa väkeä julkisella sektorilla ja kohta iso osa suurista ikäluokista on eläkkeellä. Yksityisellä sektorilla olevat eivät pysty maksamaan koko tuota kustannusta. Tällä menolla velkaantuminen kiihtyy. Häpeällistä on jättää velat seuraaville sukupolville maksettaviksi. Muutos täytyy jollain tavalla tapahtua, jotta voimme niistä heikoimassa asemassa olevista pitää huolta ilman että velkaantuminen lisää. Se on ihan selvä, että sosiaaliturvaa tulee olla.

Eiköhän tämä ole tässä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini