My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Taikalyhdyn testausta

Maanantai 17.6.2013 klo 13:58 - Peter Forsgård


Magic Lantern on tehnyt jo pitkään omaa firmware versiotaan Canonin firmwaren rinnalle. Nyt ML:stä on menossa versio 2.3.. ML tuo Canon järkkäreihin paljon lisäominaisuuksia. Moni niistä liittyy videokuvaukseen, vaikka myös stillkuvaukseen on ominaisuuksia. Idea ML:ään on ilmeisesti lähtenyt järkkärivideoinnin alkuajoista, kun kameransäädöt olivat aika minimit. Äänentason käsisäätö oli ML:ssä paljon aikaisemmin ennen kun se tuli Canonin omaan firmikseen. Kokeilin joskus aiemmin ML:llää, mutta en sitä ole juurikaan aiemmin käyttänyt. Firmis on siitä hyvä, että se ei kajoa kameran omaan firmikseen vaan ML luetaan suoraan muistikortilta. 5DMKIII:ssa se onkin kätevää laittaa SDHC-kortille ja tallennus sitten CF-kortille. 

Nyt ML:n koodarit ovat tehneet version, jolla mahdollistetaan raw-videon kuvaaminen osalla Canonin järkkäreistä. Toistaiseksi vielä ollaan Alpha3-vaiheessa, ainakin 5D MKIII:sen osalta, mutta jo toimivassa versiossa. Kokeilin tuota raakavideon kuvaamista 5DMKIII:sellani. Vaikka kyse on tosiaan vasta alkuvaiheessa olevasta softasta, niin silti sillä voi jo kuvata ja kokeilla. Kuvaaminen vaatii hyvin nopeita muistikortteja. Nopeuden on oltava vähintään 90MB/s, mielummin vielä enemmän. Itselläni on nopeimmat 60MB/s eli kuvatessa kaikki framet eivät tallennu. Kuvasin ainoastaan sellaisia kohteita joissa tuolla 'frame droppingilla' ei ole niin suurta väliä ja ovathan ne vasta testauksia itseäni varten. Tulokset ovat varsin messeviä ja kuvanlaatu verrattuna H.264 pakatuun videoon on valtava. Se mikä tuosta raw-videosta ennenkaikkea tekee mielenkiintoisen, ovat kuvan säätömahdollisuudet. Raakavideota voi käsitellä kuten raakakuvaa. Videon värisävyjä on 14bit eli säätövaraa riittää.

Kamera tekee .raw loppuisen tiedoston, joka sitten pitää konvertoida tai avata ML:n omalla raw2dng softalla. Se tekee oman hakemiston, jossa raakavideo on purettu .dng muodossa oleviksi tiedostoiksi. Kyse ei ole kuitenkaan cinemaDNG:stä. Toistaiseksi nämä .dng-tiedostot aukeavat vain Adoben ohjelmilla. Minulle se on ok, koska esim. Lightroom on ollut osa työnkulkuani jo vuosia. 

Kuvia voi sitten käsitellä haluamallaan tavalla ja tosiaan kaikki säätötyökalut ovat käytössä. Toinen suuri ero terävyyden ohella, verrattuna H.264 pakatuun videoon, on dynamiikka. Varjoista voi kaivaa esiin todella paljon yksityiskohtia. Vaaleat alueet ovat aavistuksen haaste, kuten digillä noin muutenkin. Hyvin pienellä testaamisesta ensivaikutelma on, että puhkipalaminen on vielä enemmän veitsellä leikatun oloista kuin stillkuvassa. Toinen mielenkiintoinen asia on, että kaikissa dng-tiedostoissa värilämpötila on 6200 ja tone 66 oli sitten kamerasta asetus mikä tahansa. Helppoahan tuo on korjata ei sen puoleen. DNG-kuvat tulee sitten käsittelyn jälkeen exportata. Itse konvertoin kuvat 16-bittisiksi tiffeiksi. Kaikki mahdollinen informaatio säilyy. Ne tiedostot pitää sitten tavalla tai toisella konvertoida esim. .mov tiedostoksi. Siihen konvertointiin käy vaikka QT7, After Effects tai Motion. Kuvat voi myös tuoda editointisoftan timelinelle stilleinä. Käyttämässäni Final Cut 7:ssa asetin stillkuvien oletuspituudeksi 1/25s, jolloin se vastaa sitä nopeutta jolla se on kuvattu. Kokeillessa tuo stillkuvien vieminen timelinelle on ihan ok, mutta jos ajattelee tekevänsä pitemmän pätkän kannattaa stillkuvista tosiaan ensin tehdä vaikka .mov. Leikkaaminen on silloin nopeampaa ja kätevämpää.

En laita varsinaisesti videota näytille, mutta screenshot kertokoon oman tarinansa. Molemmat kuvat ovat suhtellisen suoraan kamerasta. RAW-kuvissa on ainoastaan säädetty harmaatasapaino. Dynamiikkatestissä kuvaa on säädetty Lightroomissa. 

Ensimmäisessä, juu mitäpä sitä ekaksi kokeilisi kuvata muuta kuin kissaa, on näyttöä siitä miten paljon tarkempi tuo raakavideo on.

raw_001.png

Toisena esimerkkinä on dynamiikka. Kuvasta huomaa kuinka paljon paremmin varjoista saadaan sävyjä esiin. 

raw_002.png

Kuvat ovat siis kopioitu suoraan FCP7 canvasista ja ei siis exportatusta videosta.

Tarkempia ohjeita löydät ML:n Forumilta. RAW kuvaus mahdollistavan Alpha3-version löydät myös samaiselta Forumilta. Muutenkin kannattaa seurata ja lukea tuolla olevia vinkkejä ja kommentteja.

Lopuksi vielä huomautus:  Firmis ei ole Canonin virallisesti hyväksymä ja se voi vaikuttaa kameran takuuseen. Tiettävästi mitään ongelmia ML:n käyttö ei ole kenellekkään aiheuttanut, mutta luonnollisestikaan ML, saati minä blogatessani aiheesta, en ota vastuuta, jos rikot kamerasi. Toisin sanoen kokeilet sitä omalla vastuulla.   

Avainsanat: Videokuvaus, Magic Lantern


Kommentit

18.6.2013 11:00  Pasi

Mielenkiintoista, todellakin suuri parannus! Toivottavasti saavat tuon RAW-videon toimimaan myös 6D:ssä. Lupailevat jo 6D-versiota ML:stä, mutta ominaisuudet ovat vielä hämärän peitossa...

18.6.2013 11:21  PeterF

Jos tuo kiinnostaa niin kannattaa seurata Magic Lantern forumia ja muita videokuvauksesta kirjoitavia blogeja. Nyt jo näyttää olevan uutena mahdollisuutena konvertointi cinemaDNG-muotoon. Silloin työnkulku nopeutuu, jos käyttää DaVinci Resolvea värikorjailuun.

Pidän tätä raw-videokuvaus mahdollisuutta yhtä suurena asiana kuin videokuvaus järkkärillä oli 2008. Tietysti tuossa on vielä monta asiaa parannattavana, mutta uskon kyllä tuosta tulevan normaali käytäntö järkkivideoihin ainakin ML:n avulla, jos ei kameranvalmistajat itse sitä mahdollista.

Eiköhän se tule myös 6D:hen. Tuota tehdään vapaa-ajalla ja se vie aikansa, että saavat sen tehtyä.

18.6.2013 14:30  Jore Puusa

Kuvan tekninen laatu varmaan paranee. Mutta paraneeko kerronta, käsikirjoitus, kuvakulmat, elokuvan kieli, casting, dramaturgia,vuorosanat, äänitys ja huulisynkka jne..kaikki se joka todella tekee elokuvasta katsomisen arvoisen elämyksen.

19.6.2013 10:59  PeterF

Juu ei tuo raw-video mahdollisuus noista listaamistasi asioista kovin moneen vaikutakaan. Kuvaan ja siihen liittyviin valintoihin se voi sen sijaan vaikuttaa. Se taas puolestaan voi vaikuttaa käsikirjoitukseen ja sitä kautta kerrontaan jne...

Ainahan kalusto ja sen mahdollisuudet ja rajat asettavat reunaehtoja. Kaikella ei voi kaikkea tehdä. Taitava kuvaaja/kertoja osaa valita välineet oikein siihen tarinaan mikä on tavoitteena. Samoin taitava kuvaaja osaa ottaa kaiken hyödyn irti käytettävissä olevista laitteista. Tämä raw-video on yksi näistä mahdollistajista. Ei se tietenkään automaattisesti mitään takaa, mutta antaa sen mahdollisuuden niille jotka osaavat ja haluavat sen hyödyntää. Varmasti jotkut tämänkin hyödyntävät ja saavat sitä kautta tarinansa esille paremmin kuin jotkut toiset.

Raw-video on jo arkipäivää monessa tuotannossa. RED on varsin yleinen kamera ja sen koko rajoittaa sen käyttöä joissain paikoissa. Raw:ta kuvaava DSLR voidaan laittaa paikkoihin joihin isompi RED ei yksinkertaisesti mahdu. Kuvanlaatu pysyy yhtenäisempänä ja sen näiden kahden kameran kuvan leikkaaminen yhteen on kuvallisesti helpompaa kuin esim. H.264:sen pakkaama kuva ja RED:in raakavideo. Varmasti tuota jälkimmäistä on tehty, mutta ihan varmasti myös kuvan "erilaisuus" (teknisessä mielessä) on pakottanut tekemään kerronnallisesti kompromissejä.

Se mikä tässä raw-videossa on myös mielenkiintoista, se tuo videon ja valokuvan lähemmäs toisiaan. Varsinkin siinä vaiheessa, jos raakavideo esim. 3.5K kokoisena tai suurempana yleistyy näissä järkkäreissä. Nyt jo tehdään muotikuvauksissa videota, josta stillit poimitaan. Etenkin niissä produktioissa, joissa tarvitaan molempia, kuten sähköiset lehdet. On siinäkin omat ongelmansa esim. suljinaika. Eikä se tietenkään kaikkeen sovellu ja tämäkään ei tarkoita, että valokuva katoaisi, vaan tässä on yksi uusi mahdollisuus.

Yleensä katselen näitä mahdollisuuksina ja haluan kokeilla. Jos näissä ei näe mahdollisuuksia, niin eihän niistä tarvitse sen enempää kokeilla tai välittää.

25.6.2013 10:32  Jore Puusa

Laitteilla on kovin vähän tai ei mitään merkitystä visuaaliseen kerrontaan.
Buster Keatonin elokuvat tehtiin käsin veivattavalla laitteistolla, mutta ei niitä ole kyetty ylittämään vieläkään.

Tekniikan ylikorostus vain hävittää visuaalisuuden merkityksen tai hämärtää sitä. Vaikka resoluutio olisi jatkossa mitä tahansa yli 4K:n ei se mitenkään muuta sitä että tylsä käsikirjoitus tuhoaa leffan. Ensin tulee nimittäin käsikirjoitus ja sitten vasta lopussa kamera.
Suomalainen elokuva on valitettavan surullista katsottavaa juuri tästä syystä, teknisesti aletaan lähetyä suurtuotantoja mutta kotimaisten elokuvien dialogi, ääni ym ovat hmmm..surkuhupaisia jos niitä vertaa elokuvan historian merkkiteoksiin, joissa useimmiten tekniikka oli Fritz Langen 30 luvulla tekemien kaltaista mutta ammattilaisten aikaansaama visuaalisuus henkeäsalpaavaa.
Panssarilaiva Potemkin tehtiin nykypäivän kannalta karmealla laitteistolla, mitä siihen olisi tullut lisää 4K videolla? Ei mitään, päinvastoin. Laitteistoja kehitetään, että olisi myytävää, raha ei kuitenkaan lisää visuaalisuutta, vaan se mikä on korvien välissä. Jenkkifilmit ovat teknisesti upeita, mutta kolisevat täynnä tyhjyyttä ei niitä pysty katsomaan kun on koko ikänsä harrastanut liikkuvasta kuvasta nauttimista.

26.6.2013 14:33  PeterF

Koska tuossa aiemmin laitoin ne syyt miksi laittella ja niiden kehittymisellä on minusta merkitystä, en niitä tässä enää toista. Lainaan muutama kohdan omasta kommentistani, jos ne jäi huomaamatta...


"Samoin taitava kuvaaja osaa ottaa kaiken hyödyn irti käytettävissä olevista laitteista."

"Varmasti jotkut tämänkin hyödyntävät ja saavat sitä kautta tarinansa esille paremmin kuin jotkut toiset."


Potemkinin ohjaaja Eisenstein oli muuten ensimmäiseltä ammatiltaan insinööri ja tietääkseni hänellä ei ollut virallista koulutusta elokuvan tekoon. Elokuvan ohella hän oli itse oppinut monia muitakin asioita eli oli oman aikansa moniosaaja... Muistaakseni jopa oman aikansa da Vinciksi mainittu. Pitäisikö tästä päätellä, että virallinen koulutus ei tuo mitään uutta...


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini