My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Ennustuksia vuodelle 2014 ja vähän kurkkimista taakse päin.

Torstai 2.1.2014 klo 15:30 - Peter Forsgård


Ennen kuin "ennustan" taas tulevaisuutta kurkkaan hiukan menneeseen vuoteen.

Vuosi 2013 oli ammatillisesti varsin kaksijakoinen. Alkuvuosi ei ollut mitenkään erityisen hyvä, mutta sitten vastaavasti syksyllä tilanne muuttui merkittävästi parempaan. On sitten toinen asia indikoisiko se jotain tulevasta. Työtilanne menee aika paljon sykleissä. Alkuvuoden suhteen on optimistinen tunne, muutama suhteellisen isoon tarjouspyyntön on vastattu ja toteutuessaan työllistäisivät mukavasti.

Viime keväänä päätin myös luopua kiinteästä studiotilasta. Olin tilasta luopumista pitkään jo suunnittelut, mutta keväällä sen päätöksen vihdoin tein. Päätös oli hyvä. Moni asia on muuttunut sinä aikana kun käytin sitä työhuoneena ja kuvausstudiona. Videokuvaaminen on lisääntynyt valtavasti ja studioni ei tilana oikein ollut siihen soveltuva. Katutasossa olevan tilaan ulkoa tuleva meteli oli äänen kannalta haastavaa. Varsinkin kun studion edusta on koululaisten kulkureitti ja kolinaa oli sen mukainen. Tottakai myös taloudellisesti oli järkevää luopua kalliista varastosta, jolaiseksi se oikeastaan jäi. Samaan aikaan kotona asuvien lapsien määrä väheni nollaan, niin tyhjiä huoneitakin oli tarjolla työhuoneeksi. Katsotaan mitä tämä vuosi tuo tältä osin tullessaan. Sopivan tilan löytyessä oikeasta paikasta, niin harkitaan.

Toinen koko alaa positiivisesti koskeva asia on selkeä piristyminen kuvajournalismin alalla. Näyttää ainakin että ollaan päästy pahimman yli siinä mielessä, että parhaimmille näyttäisi töitä riittävän. Monet heistä ovat ottaneet ohjat omiin käsiin, mm. 11-ryhmä jne. Se on juuri sitä mitä valokuvaus kaipaa, uutta tekemisen meininkiä.

Kuvajournalismi on myös jotain muuta kuin painettu kuva lehdessä. Nyt en ota kantaa onko asia hyvä vai huono asia. Sen ymmärtäminen on olennaista, jos sitä haluaa työkseen tehdä ja saada siitä elantonsa. Jotenkin on sellainen tunne siitä mitä on nähnyt, että tunnelin päässä oleva valo ei ole vastaan tuleva juna. Osasyynä tähän voi olla myös se, että nuorempi sukupolvi on tottunut freetyöhön ja omaksunut sen tavan tehdä. Nykytilanne ei sinänsä ole muutos heille, onhan tätä jo kestänyt useita vuosia. Vanhemmalle kuukausipalkkaan ja vakityöhön tottuneelle kuvaajalle ja vain kuvausta tehneelle muutos on ollut raju. Vaikka jokaiselle asiasta kärsineelle muutos on aivan varmasti henkilökohtainen tragedia, niin koko allalle muutos tekee hyvää. Vanhat ummehtuneen käytännöt ovat tuulettuneet?

Toivottavasti tuo positiivinen vire jatkuu.

Omalta osaltani on paljon kiinni itsestäni miten asiat lähtevät alkuvuonna luistamaan, kuten aiemmin totesin on mielenkiintoisia mahdollisuuksia edessä. Jos ei juuri noita, niin sitten jotain muuta mielenkiintoista. Kuvauskoulut ovat edelleen keväällä ohjelmassa ja vedän niitä sekä täällä Helsingissä että Lahdessa. Muille paikkakunnille on hommattu eri kouluttajat. Toisin sanoen Kuvauskoulut ovat laajentuneet merkittävästi. Kiinnostava kokonaisuus kaikenkaikkiaan. Niistä tunnelmista ja kuvauskoulusta noin yleensäkin blogasin aiemmin joulukuussa.

Videokuvausten osalta tuntuu, että olen tienhaarassa ja päätöksiä suunnasta pitäisi tehdä. Toki samaa polkua voi jatkaa, mutta se on aina vähän riskaabelia pitäytyä vanhassa. Jotain uutta pitää aina keksiä. Jännää tosin, että siinäkin on oma riskinsä. Osa siitä uudesta voi vaatia kalustoinvestointeja jne. Siinäkin on paljon vaihtoehtoja. Tänä vuonna nähdään alkusoitto siitä miten 4K tulee lisääntymään, vai tuleeko? Monet kamerat tallentavat kuvaa jo 4K resoluutiolla, mutta kuinka yleiseksi se tulee on sitten toinen juttu. Mielenkiintoinen tuohon liittyvä asia H.265 -pakkaustavan kehittäminen. Se pystyy pakkaamaan 4K kokoista ja Prores 4444 laatuista kuvaa merkittävästi paremmin kuin tähän asti. Koko on ollut 1% siitä mitä ProRes 4444 laatu nyt vaatii. Käytännössä se tarkoittaa, että ei mene kauaa kun kännykät kuvaavat 4K-videota ilman merkittävää laadun heikentymistä. Netflixistä aloittaa ensi vuonna näyttämään 4K tasoista kuvaa. Suosittu House of Cardsin toinen tuotantokausi on myös tarjolla 4K-versiona. Toinen asia on sitten kuinka monella on siihen kykenevä näyttö. Se indikoi kuitenkin tulevaa. 

Ensi syksynä on taas Photokina ja se saa laitevalmistajat esittelemäänjotain uutta. Suurin kiinnostus kohdistuu kahteen suureen, Canoniin ja Nikoniin. Tuleeko näiltä kahdelta peilittömät kamerat vastaamaan Sonyn ja Olympuksen haasteeseen? Toistaiseksi  C ja N ovat olet tässä luokassa haastajia. Viime vuodet ovat varmasti olleet taloudellisesti haastavia kaikille perinteisille kameranvalmistajile. Haastajia on tullut useasta suunnasta. Kännykät ovat haastaneet sekä halvimmat pokkarit, että halvimmat videokamerat. Actioncamit, GoPro etunenässä, ovat myös hämmentäneet markkinoita. Suhteellisen uudet pelurit kuten Samsung ja Sony ovat myös ottaneet omansa markkinoista. Viime aikaisten tietojen mukaan Olympus on saanut kamerapuolen kannattavaksi. Syynä varmaankin varsin onnistuneet micro4/3 kamerat. Sony taas innovoi hyvin mielenkiintoisia tuotteita ja saa ne myös myyntiin. Nähtäväksi tosin jää miten ne oikeasti otetaan vastaan markkinoilla eli myydänkö niitä riittävästi. Canonilla selkänojana taitaa olla videokamerat, siis lähinnä Cinema-EOS -sarja. Mielenkiintoisin tilanne on Nikonilla. Miten pärjäävät kovenevilla markkinoilla? Veikkaan Nikonin ja Panasonicin olevan suurimmissa haasteissa. Onko näillä kahdella takataskussa jotain mullistavaa esiteltäväksi Photokinassa? Toivotaan niin, koska muuten voi olla vaarana jäädä jalkoihin. 

Oikein Hyvää ja Kuvauksellista Uutta Vuotta 2014! Tehdään siitä yhdessä hyvä vuosi!

Avainsanat: Valokuvaus, ennustus


Kommentit

3.1.2014 8:58  Jore Puusa

Kirjoitat.
Näyttää ainakin että ollaan päästy pahimman yli siinä mielessä, että parhaimmille näyttäisi töitä riittävän.
--------------
Sanoma Oy on merkittävin työllistäjä ja sinne tekevät töitä ne, jotka ovat allekirjoittaneet Sanomien ( törkeän) sopimuksen, eivät parhaat kuvaajat. Jos joku on ummehtunutta niin tuo. Kuvajournalismin taso on laskenut viime vuoden aikana dramaattisesti koko maassa amatöörien ja toimittajien kuvaamisen lisäännyttyä dramaattisesti. Vaikea nähdä millä perusteella näet asiassa parannusta. En näe muuta syytä kuin sen ettet ole itse kuvajournalisti. Kontaktini ( kymmeniä alan ammattilaisia )katsovat koko alueen romahtavan muutamassa vuodessa.

3.1.2014 12:04  PeterF

Avain kysymys on se missä näkee kuvajournalismin tulevaisuuden olevan. Onko se painetussa lehdessä vai jossain muualla? Sanoma on ollut merkittävä tekijä aiemmin, mutta minusta sen merkitys on pienentynyt ja jos muutoksia ei tapahdu merkittävyys pienenee entisestään. Yksi minkä pitää muuttua on se avustajasopimus. Tosin en usko sen muuttuvan ihan lähiaikoina. Yksittäiset räätälöidyt sopimukset varmaan tulevat jossain vaiheessa yleistymään. Uskon, että niitä jo nyt joillakin kuvaajilla.

Tulevaisuus on minusta ihan jossain muualla kuin painetussa lehdessä. En usko painetun lehteen ihan lähitulevaisuudessa olevan ratkaisu kuvajournalismin ongelmiin. Sähköiset Long Playn kaltaiset julkaisut ovat osa ratkaisua. 11-kollektiivi julkaisi myös oman sähköisen lehtensä, jossa on kuvareppareita eri aiheista ja eri puolelta maailmaa. Nämä kaksi ovat esimerkkejä paremmasta, koska on niissä yritetty löytää uutta ratkaisua. Tulevaisuus näyttää onnistutaanko siinä. Näissä kahdessa on ne valonpilkahdukset joita näen.

4.1.2014 9:46  Jukka Kolari

Olen samaa mieltä sekä Puusan että Forsgårdin kanssa. Kuvajournalisti en ole mutta kun katselee, minkälaista kuvaa jopa tärkeimmissä jutuissa käytetään, ei voi olla edes perusmediakuluttajana tyytyväinen. Ylivoimainen enemmistö kuvista on perustaltiointeja, joissa luova panos ei näy millään tavoin. Hyvää on se, että jotkut jaksavat yrittää, ja yrittävät löytää uusia toimintatapoja, jos kerran päämedioita kiinnostaa vaan mahdollisimman halpa korvaus työn tekijöille. Sanomien "sopimus"ehdot (yhtä lailla kuin muiden vastaavat) ovat aivan perseestä.

5.1.2014 11:19  PeterF

Jukka tuo yrittäminen ja uusien toimintamallien ja julkaisualustojen keksiminen on avainasemassa. Kuten todettua nykyinen tai oikeastaan jo vanha malli, jossa kuvajournalismi ajatellaan olevan muodoltaan samaa kuin ennen ei toimi. Siitä kiinni pitämällä tuhotaan sekä kuvajournalismi, että oma työ. Tärkeää on ymmärtää, että valokuvaus on muutakin kuin vain sitä kuvanottamista. Kaksi merkittävää asiaa on muuttunut, kuvajournalisti ei enää ole kuukausipalkkaisten kuvaaja jossain lehdessä. Vielä joitakin vuosia sitten aika moni oli. Nyt kuvajournalisti on freelancer, jolla tulot ovat murusina maailmalla. Toki freelancerieita on ollut aiemminkin, mutta nyt se on ollut valtavirtaa jo vuosia. Muutos on dramaattinen. Hiukan yksinkertaistaen "aiemmin keikat tulivat kuvaajan luokse ja nyt kuvaajan on mentävä keikan luo". Tulot ovat siis murusina maailmalla ja ne pitää itse kerätä, kukaan ei tuo niitä kuvaajan luo. Osaamista pitää olla laajemmin kuin ennen. Noin se menee piti siitä tai ei.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini