My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

DocImagesilta iPad-sovellus

Maanantai 20.1.2014 klo 16:51 - Peter Forsgård


Kari Kuukan DocImages julkaisi viikonloppuna iPad-sovelluksen, jonka kautta voi ostaa heidän tuottamaansa sisältöä. Tarkempaa tietoa sovelluksesta löydät DocImagesin blogista.

docimages.png
kuva: Arttu Muukkonen, DocImages verkkosivut


Olen jo useita vuosi ollut sitä mieltä, että tälläiset sovellukset ovat kuvajournalismin yksi mahdollinen tulevaisuus. Vaikka tämä kyseinen sovellus ei kantaisikaan pitkälle tulevaisuuteen on tässä aivan varmasti siemen uusille mahdollisuuksille. Hukkaan tuo ei tule menemään missään tapauksessa. Onneksi näitä on ruvennut syntymään. Longplay on varmaan ollut yksi merkittävä tienraivaaja ja saanut uskomaan, että sisältöä voi myydä näinkin. Positiivista tässä on, että kuvajournalistit ottavat ohjat omiin käsiinsä. Jokainen osaava voi olla myös jakelija. 11-kollektiivin äskettäinen julkaisu on toinen esimerkki. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi ja sisältö on sitten maksullista. Ensimmäisenä ostettavissa on Arttu Muukkosen Tervetuloa pahan valtakuntaan. Vaikka tämä sovellus onkin tehty vain iPadille, niin myynnissä on myös versio joka toimii millä tahansa selaimella. Fiksua myydä eri alustoille. Varmasti jossain vaiheessa on ajankohtaista tehdä sovellus myös Androidille. Sisällön hinnoittelu on maltillista ja kuten Kari Kuukka kirjoittaa: "Tyypil­lisesti hinta vastaa luultavasti yhden cappuccino-kupin hintaa paikallisessa kahvilassa — allekir­joit­taneen ajatus on, että lukija voisi mielessään tarjota tämän kahvin tekijöille ostamalla julkaisun." (lähde: DocImages-blogausSisältöä voi lukea ilman verkkoyhteyttä. 

Ensimmäinen julkaisu on kertomus Arttu Muukkosen matkasta Iraniin. Se on siitä mielenkiintoinen kertomus, että siinä on käytetty hyväksi myös hänen matkan aikana tekemiään Facebook-statuksiaan ja siihen saatuja kommentteja. Ajatukset ovat siis juuri siinä hetkessä tehtyjä, eivät jälkeen päin tulkittuja ajatuksia. Mukana on myös vuorovaikutusta. Vaikka kuvat tai siis osa niistä on jo jaettu ilmaiseksi nähtäville niin siitä huolimatta tai oikeastaan juuri siitä syystä tämä julkaisu voi monia kiinnostaa. Liiallinen piilottaminen ja sisällön itsellään pitäminen ei herätä kiinnostusta. Mikään ei sinänsä ole muuttunut, freen tulee pitää itsensä näkyvillä ja löydetyksi tulevana. Välineet vaan ovat erilaiset. Sopivasti jakamalla tiisereitä ja pitämällä itsensä mielenkiintoisena, niin tämän kaltaisella sisällönmyynnillä on mahdollisuus. Kuvien jakaminen on siis se ydinkysymys.

Minusta iPad on erinomainen laite tämän kaltaisen sisällön esittämiseen. Kuvat ovat näyttäviä ja värikylläitä. Läpivalaistuna ja koko ruudun kokoiset kuvat vaativat kuvilta myös teknistä tasoa. Kuvat ovat paljon näyttävämpiä kuin painettuna sanomalehdessä. Ipad tarjoaa myös mahdollisuuden interaktiiviseen sisältöön. Tarinoilla on useita ilmenemismahdollisuuksia.

Iso käsi Kuukalle ja koko DocImagesin tiimille. Tälle projektille toivoo todellakin menestystä. Käy ostamassa ensimmäinen julkaisu ja tarjoa Muukkoselle Cappuccino.

   

Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Docimages, Kuukka Kari


Kommentit

21.1.2014 8:59  Jore Puusa

Juuri tämä Capuccinon hinnalla työn myyminen romuttaa lopunkin kuvajournalismista jos ajattelumalli leviää. Nyt kuvan ostajat näkevät että valokuvauksessa on todella kyse puuhastelusta ja harrastuksesta jonka hinnoittelu ostajien mielestä lienee nyt sitten oikea ollessaan muutama euro.
Kuvajournalismi on tämän, olemassaolevan yhteiskunnan ongelmien kuvaamista muotoon, joka tukee lehtien tekstuaalista aineistoa.
Lehtien tehtävä on olla neljäs valtiomahti.
Värikirjavan muun maailman kuvaaminen koska se on kivaa ei auta tätä maata mitenkään.
Kuvajournalistilla on oltava kansalaisrohkeus ja kyky kertoa siitä missä me menemme. Eskapismilla ja pakoon lähdöllä ei Suomea auteta.
Me tarvitsemme kansalaisrohkeutta, emme epäisänmaallisuutta.
Juuri nyt pitää kotimaan hidas tuhoutuminen kuvata ja avata kansalle. ja katsoa että kuvajournalistien työ saa lehdistössä uudet mahdollisuudet. Minusta on alan pettämistä tehdä vain mukavia juttuja ja jättää taistelu työolojen puolesta pois.

21.1.2014 9:50  PeterF

Eihän tuossa hinnassa mitään ongelmaa ole. Tuossa myydään lehden irtonumeroa. Yhdessä projektiin saadun apurahan kanssa muodostuu se kokonaistuotto tuolle projektille. Myöhemmin tuohon on tulossa käsittääkseni vielä vuositilausmahdollisuus. Käytännössä tuossa myydään kuvajournalistista julkaisua. Julkaisu on vain sähköisessä muodossa. Ehdotkin ovat paremmat kuvaajalle kuin perinteisessä mediassa. Oikeudet kuviin säilyy kuvaajalla ja tuotot menevät kuvaajalle. Minusta tuo kuulostaa kuvaajan kannalta aika hyvältä ja se taas auttaa kuvajournalismia kun sitä voi tehdä järkevin ehdoin.

Perinteisten sanomalehtien suuntaan tie on tukossa, niin miksei itse tehdä julkaisua? Ihan samalla tavalla nämä indie-julkaisut voivat olla osa vallan vahtimista.

21.1.2014 17:03  Jore Puusa

Etkö Peter koskaan katso laajemmin tilannetta, minä tarkoitan tekstissäni kokonaisuutta. Minä olen huolissani kokonaisuudesta tässä maassa, en hetkeäkään epäile etteikö kielitieteilijä Kuukka menestysi rahallisesti, hänellä on useita tutkintoja ( ei tosin valokuvauksesta).Indiejulkaisuilla ei ole mitään mahdollisuutta toimia vallan vahtikoirina, koska he eivät saa tietoa ohi virallisen sensuurin. Kun tiedonvälitys sirpaloituu vain itsestään välittäviksi pienyksiköiksi- saa valta jatkossa mellastaa haluamallaan tavalla.haluatko Peter katsoa kivoja reppareita ihmeellisistä ulkomaan elävistä vai tietää mitä selkäsi takana tehdään Suomessa elinympäristöllesi ja sinua ksokeville laeille?Kuvajournalismiin kuuluu journalistinen elementti eli teksti siissellainen juttu joka toimii kuvien kanssa, tässä sellaista ei ole, siis kunnollista ja journalistiset standardit ylittävää....Ja?Mistä tiedät mitä tapahtuu aloituskuvan naiselle kun hänen osuutensa näkyy aikanaan kuvan ottopaikassa ja maassa. Mitä jos hänet raiskataan tai tapetaan koska hän on länsimaisessa mediassa. Kysyttiinkö häneltä lupaa olla tässä julkaisussa ja antoiko hän luvan? Vastaatko noihin.Vaikka olen vasemmistolainen ja kulttuuriliberaali, olen myös isänmaallinen ja minusta on isänmaan pettämistä tehdä journalismia tirkistellen muiden maiden jänniä ihmisiä samalla kun oma maamme on romahdustilassa. Ensin meidän pitää maksaa takaisin tälle kansalle valokuvakoulutuksemme ja ymmärtää että olemme journalistisesti tätä omaa yleisöämme varten ja jaamme sille visuaaliset lahjamme.

21.1.2014 22:52  PeterF

Toki pyrin katsomaan kokonaisuutta. Nimenomaan se osa kokonaisuutta on pohtia tuota julkaisutapaa. Uskon vahvasti, että nämä uudet tavat ajatella, eli ne jossa tekijä on sama kuin julkaisija, on se lähitulevaisuus. Kun näitä tulee riittävästi ja ne saavat riittävän yleisön ne joko yhdistyvät muutamaksi isommaksi tai tulevat osaksi perinteistä mediaa esim. ostojen kautta. Kun nämä indie-julkaisut saavat riittävän yleisön ja toivottavasti myös vakaan tulopohjan kiinnostuvat niistä myös perinteiset kustannustalot. Ilman näitä uusia julkaisijoita kuvajournalismi kuihtuu pois tai ainakin näivettyy entisestään. Kustantajille ei vain kannata tehdä töitä surkeiden avustajasopimusten ja palkkioiden vuoksi.

Nyt on jo nähtävissä Longplayn vaikutus. HS on julkaissut ns. Hitaan journalismin juttuja.

Longplay on indie-julkaisija eli se ei ole osa suurta kustantajaa. Esimerkiksi heidän tekemänsä juttu Himasesta ja siihen liittyvästä epäselvyyksistä on vaikuttanut ja tuonut epäkohtia esiin. Miksi ei kuvajournalistien julkaisukin voisi? Nämä indie-julkaisijat voivat parhaimmillaan olla mediamaailman radikaaleja ja ihan oikeasti ravistaa.

Tämä ensimmäinen iPadillä ostettava Docimagesin julkaisu oli kuvatarina ulkomailta. Olen samaa mieltä, että kotimaisia kuvatarinoita tulisi olla lisää. Uskon niitä myös DocImagesilta tulevan. Heillä taitaa olla enemmän aiempia julkaisuja kotimaasta kuin ulkomailta. Molempia tarvitaanjotta maailmankuvamme pysyy laajana.

Vierastan jotenkin ajatusta kategorisoida kuvaaja koulutuksen perusteella. Kuvat ja teot puhuvat puolestaan ei pelkkä koulutus. Tiesit Jore varmaan, että esimerkiksi Sebastiao Salgado on taloustieteilijä.

22.1.2014 0:29  jore puusa

Ohitit kokonaan seuraavan?.
Mistä tiedät mitä tapahtuu aloituskuvan naiselle kun hänen osuutensa näkyy aikanaan kuvan ottopaikassa ja maassa. Mitä jos hänet raiskataan tai tapetaan koska hän on länsimaisessa mediassa. Kysyttiinkö häneltä lupaa olla tässä julkaisussa ja antoiko hän luvan?
----------
Voin vakkuuttaa, ettei multimedia tule koskaan olemaan tulolähde yhdellekään lehtikuvaajalle. Ja tällä tarkoitan ihan oikeaa lehtikuvaajaa. Jos se olisi tulolähde, se näkyisi jo koska multimediaa on tehty -70 luvulta saakka, ei väline visuaalisuutta tai sen myyntiä saa aikaan, ei kamerakaan kuvia ota. Jos jostain kumman syystä olen hengissä 5-6:n vuoden päästä olen yhtä työtön kuin nytkin --- mutta sitten katsotaan onko multimedia voimissaan ansaintalogikkaana. Väitän ettei koko ilmaisumuotoa edes muisteta 2020

22.1.2014 5:28  PeterF

Ne kysymykset sinun täytyy esittää Muukkoselle. Ei minulla ole niihin vastausta.

En usko minäkään, että multimedia tulee olemaan kenellekään yksinomainen tulonlähde. Tulot ovat valokuvaajalle murusina maailmalla eli niitä tulonlähteitä tulee olla useita, että pärjää. Uskon, että multimediaa ja interaktiivista sisältöä tehdään 2020. Ei ihmisten halu kuulla tarinoita mihinkään katoa. Tarinat vaan saa erilaisia muotoja ja ja julkaisualustoja.

Pääsen julkaisemaan mahdolliset jatkokommentiti vasta torstaina jossain vaiheessa.

29.1.2014 19:00  Arttu Muukkonen

Mistä tiedät mitä tapahtuu aloituskuvan naiselle kun hänen osuutensa näkyy aikanaan kuvan ottopaikassa ja maassa. Mitä jos hänet raiskataan tai tapetaan koska hän on länsimaisessa mediassa. Kysyttiinkö häneltä lupaa olla tässä julkaisussa ja antoiko hän luvan?

Kuvan nainen elää ja voi hyvin ja tiesi/tietää tarkasti, mihin kuva tuli. Samoin kuin monet muut tapaamani ja kuvaamani ihmiset Teheranissa.

Suosittelen lukemaan julkaisun alusta loppuun niin tiedät, mistä on kyse.


Mielestäni on tärkeää tarjota ihmisille tietoa myös ulkomailta. Iranista tulee yksipuolista sisältöä tavallisten uutistoimistojen kautta, joten kuvaa lienee olennaista laajentaa - saamalla tietoa voi ihminen rakentaa maailmankuvaansa entistä paremmin.

Uskon, että indie-julkaiseminen on yksi hyvä vaihtoehto kuvajournalisteille tässä nykypäivässä. Samasta aiheesta olen myynyt artikkeleita ja kuvia myös sanomalehtiin ja muihin julkaisuihin sekä pitänyt luentoja.

Toivoisin, Jore, että joskus esittäisit parannusehdotuksia pelkän murahtelun sijaan.

Ystävällisin terveisin
Arttu Muukkonen
Kuvajournalisti, journalisti
Kuvajournalismin opiskelija (Tre yo)

29.1.2014 22:46  Jore Puusa

Kukaan meistä ei tiedä mitä hänelle tapahtuu jatkossa. Et sinä -en minä. Olen tehnyt 15 vuotta noilla alueilla sotakuvausta ja tiedän, että vain epävarma on varmaa. Noiden ihmisten käyttäminen oman egotripin takia on törkeää. Minä tein sitä ja menetin yhden heistä. Sinä et voi kantaa kuvatusta minkäänlaista vastuuta jatkossa, et yhtään mitään. Et vastaa kenestäkään, joita kuvaat noissa maissa. Ei pysty vastaamaan Koutaniemikään yhdestäkään kenialaisesta.Jos tässä maassa joku on esittänyt parannusehdotuksia, se olen minä. Se ettet ole lukenut niistä on toinen asia ja oma häpeäsi. Olen kirjoittanut 15 vuotta kuvajournalismin romahduksesta ja nyt me olemme siinä. Ns tavalliset ihmiset eivät koskaan tule hakemaan tietoaan maailmasta minkään indie sun muun journalismin kautta. Sellaisen väittäminen on vain ja ainoastaan nauretaavaa. Elittii lukee niitä mutta juuri ne jotka tietoa tarvitsisivat eivät lue. Journalistit ovat muita ihmisiä varten, eivät itseään...Olen ollut 15 vuotta yhteydessä esim opetusministeriöön ja kehottanut heitä yhä uudestaan aloittamaan lasten mediakoulutuksen peruskoulussa ja tulevien opettajen koulutuksen seminaareissa ja olen tehnyt siihen OPS:in--- Olen opettanut 3 vuotta kuvajournalismia heossa ja 15 vuotta sen lisäksi kaikkialla Suomessa. En ala tässä luettelemaan sitä mitä olen tehnyt ja teen ennen kuolemaani..., mene katsomaan CV:ni. Sinulle tekisi hyvää ottaa selvää eikä väittää olemattomia. Minä murahdan tyhjänpäiväisyydelle ja egotrippikuvaajille joille oma menestyminen tulee ensin. Jonkun on muristava vihaisena kun muut nuolevat toisiaan mielistellen kaikkiea mikä voi johtaa omaan menestymiseen ja siitä te nuoret sokeudutte?... vai haluatko sinä että ollaan kuin venäjällä, yleisen mielipiteen aallon harjalla olevia kunnioitetaan niin ettei kukaan uskalla sanoa vastaan.Olen ihan oikea journalisti --ollut sitä kohta 40 vuotta, siitä on tarttunut minuun käsitys että kun joku väittää jonkun asian olevan jotenkin, kuten sinä Teheranin asioiden--- minulla alkavat vaarasireenit soida.Te nuoret luulette että teitä pitää kumartaa koska te toimitte laumana ja ajattelette samoin, luulette ettei ajattelua ja erimielisyyttä siksi tarvitse kestää. Mutta sitä tarvitsee kestää --ettemme ajaudu mielipidefasismiin. Odota 10-20 vuotta niin ymmärrät että vain se mitä voimme antaa enemmistölle, kansalle--ei eliitille--- merkitsee?me emme merkitse mitään..vain se mitä teemme.Ja erityisesti se mitä teemme oman maamme ihmisille, niille jotka maksavat koulutuksemme ja veroina turhanpäiväiset unelmat omasta ylemmyydestä.

30.1.2014 7:38  PeterF

Hienoa Arttu, että tulit mukaan kommentoimaan. Onnittelut myös hienosta repparista.

Ihan ehdottomasti nämä indie-julkaisut ovat se tie mihin suuntaan kannattaa kulkea. Tällä hetkellä näyttää siltä, että se on tapa jolla voidaan ehkä pelastaa sekä kuvajournalismi, että kuvajournalisti. Perinteisten lehtitalojen suuntaan polku on kaventunut ja on osittain tukossa. Syynä tuohon on nykyiset avustajasopimukset. Kuten tuolla aiemmassa kommentissa totean, kun nämä indi-julkaisut kasvavat (toivottavasti) ja niitä tulee lisää, kiinnostuu niistä myös perinteiset lehtitalot. Toisaalta voi käydä aivan hyvin niinkin, että useasta indie-julkaisuista muodostuu kokonaan uusi "perinteinen mediatalo".

Tällä hetkellä varmaan onkin juuri niin, että indie-julkaisuja lukee suhteellisen pieni valveutunut joukko ihmisiä, sanotaan sitä sitten tässä suhteessa vaikka eliitiksi. Aivan sama tilanne oli painetun lehdenkin kanssa sen alkuvuosina. Silloin esteenä oli lukutaidon puute. No ihmiset oppivat lukemaan ja lehti tavoitti käytännössä kaikki. Ihan samalla tavalla tulee hyvin todennäköisesti käymään myös näiden indie-julkaisujen osalta. Uskon vahvasti, että näissä on tulevaisuus.

Longplay ja sen julkaisema juttu Himasesta on hyvä esimerkki indie-julkaisujen voimasta ja mahdollisuuksista. Tuokin on tuolla aiemmassa kommentissani mainittu. Lisänä siihen vielä, että samasta asiasta oli ollut juttu perinteisessä mediassa puolta vuotta aiemmin, mutta se ei juuri kohua aiheuttanut...

30.1.2014 11:16  Jore Puusa

Oikea tapa pelastaa kuvajournalismi olisi taistella sen puolesta -ei mennä siitä yli missä aita on matalin. Nyt nuoret ajattelevat vain itseään -eivätkä näe että pitää tehdä laajemmin työtä kaikkien hyväksi. Mikään yksilökeskeinen toimintamalli ei pelasta laajaa kokonaisuutta, joka on tuhoutumassa.
Ketään nuorta kuvaajaa ei saa puhumaan tai kirjoittamaan kokonaisuuden virheistä ja ongelmista. Kaikki toiminta on namedroppingia jolla pyritään takaamaa oma menestys. Ihmiset allekirjoittavat sopimuksia ymmärtämättä mitä siitä seuraa. Kaikkien pitäisi kieltäytyä kuvajournalismin aseman vaikeuttamisesta. Ilmaisesti ollaan tilanteessa jossa nuoret eivät käsitä että vain joukkovoimalla saadaan asioita tehtyä, ei pään panemisella pensaaseen ja egotripillä.
Ehdotan että ajattelisitte muitakin kuin itseänne.
Yleisö ei koskaan tule välittämään mitään pienistä alueista kuten docimages, longplay ym. Ne ovat eliittiä varten ja elitististä ajattelua. Kuvajournalismi kuuluu kansalle, mutta sitä te ette käsitä tai halua käsittää oikeistolaistuneessa maailmassa jossa ajatellaan vain itseä. Se suunta mihin pitää mennä, on taistelu ja kriittisyys.
Egotirppeja tehdessä unohtuu se että me emme saa käyttää kuvattaviamme hyväksi kuten tässä Iran repparissa ja keniakamassa on tehty väittivät kuvaajat mitä tahansa.

30.1.2014 16:01  Arttu Muukkonen

"minulla alkavat vaarasireenit soida."

Minullakin soivat vaarasireenit, koska tuollaista hurjan aggressiivista huutelua ei minun eikä kenenkään tarvitse kuunnella. En jatka keskustelua enää tästä.


Peter, olen samaa mieltä. Yksi kiinnostava pointti ja mahdollisesti tulevaisuuden avain on varmastikin työskentely yhteistyössä isojen mediatalojen kanssa. Heillä on avaimet suureen lukijakuntaan - esim. Hesarilla lienee tilaajarekisterissään satojatuhansia yhteystietoja.

Yhdessä olisi kiva tehdä, ja uskon, että jossain vaiheessa sopimuksista aletaan aidosti keskustella molempia osapuolia kuunnellen. Silloin pienemmät yksiköt voivat saattaa laajemmille yleisöille sisältöä isojen talojen kautta.

Siihen asti on vain yritettävä luoda sellaista, mihin itse uskoo, ja millaista itse lukisi/tilaisi mielellään ja toivoa (ja uskoa) että muutkin haluavat sellaista.

Suomessahan ei vielä 1800-luvun lopulla kovin moni osannut lukea ja nelisivuisten päivälehtien levikki liikkui sadoissa kappaleissa, mutta niin vaan nekin tosiaan lähtivät laajenemaan ja lopulta saavuttivat hyvän tavoittavuuden.

Yhteistyö on aina ollut ja tulee olemaan tärkeää, ja eiköhän siihen suuntaan taas tästä hiljalleen päästä!

30.1.2014 22:08  Kim Öhman

Eikö kuvaaja aina käytä kuvattavaa jollain tasolla hyväksi?

30.1.2014 23:08  Jore puusa

"En jatka keskustelua enää tästä."
------------------
Olipa tuttu lopetus. Paras mahdollinen tapa paeta.
Nuorille on näköjään suunnaton yllätys yhä uudestaan, että kaikki eivät ole samaa mieltä ja heti rähmällään. Toiseudelle, erilaiselle ajattelulle voi sitten antaa nimiä, kuten "hurjan aggressiivinen huutelu".
Yksi tapa korostaa omaa ainutkertaisuutaan tämäkin.
No elämä hioo aikanaan suurimmat luulot.

31.1.2014 7:41  PeterF

No niin eiköhän Jore taas keskitytä itse asiaan ja jätetään yleistämiset pois.

Tilanne on ihan oikeasti nyt se, että tapa jolla DocImages on lähtenyt tekemään on se tie jolla kuvajournalismi ja kuvajournalistia voidaan mahdollisesti pelastaa. Se on sitä uutta ja erilaista ajattelua. Pitäytyminen vanhassa ei ole erilaista ajattelua saati uutta ajattelua, se on pitäytymistä vanhassa. Sillä ajattelulla ei pelasteta kuvajournalismia, vaan se on silloin suuressa vaarassa tuhoutua. Uudenlaisessa maailmassa tarvitaan uudenlaisia tapoja tehdä.

31.1.2014 10:22  Jore puusa

Voisin sanoa aivan samoin Peter, etköhän lopeta perusteettoman yleistämisen uuden mallin menestysmahdollisuuksista ja palaa asiaan. Kuvajournalismin pelastamiseen tarvitaan ennenkaikkea kuvajournalistien rohkeutta nousta vastaan esimerkiksi heitä sortavia sopimuksia. Vääryyksiä vastaan taistelussa ei saavuteta mitään jos vanhat vääryydet annetaan olla ja luullaan että asia paranee siirtymällä uudenlaisiin vääryyksiin.
-
Ymmärrän kyllä että sinulla on suuri tarve mielistellä DocImagesia ym.ja yrittää väkisin vakuutaa ympäristöäsi, että olet ns uuden toimintamallin puolella- vaikket kuvajournalisti olekaan- etkä tunne alaa. Huomaan suuren tarpeen ns. "ajaa käärme pyssyn piippuun" väkisin. Perusongelma ei kuitenkaan poistu aggressiivisella kavereiden markkinoinnilla. Perusongelma on -että kuvajournalistit ja muutkin valokuvaajat koettavat yksin selvitä ymmärtämättä- että he tarvitsevat toisiaan ja välittämistä.
Vanhan maailman joukkovoimaan joudutaan joskus turvautumaan jatkossakin muuten mikään uudistus ei päädy kuin Sanomien taskuun jne.
-
Näen oikeistolaisuuden nousun tässä takana ja ymmärrän sen, on sokeaa uskoa toimintamalleihin, joita kutsutaan uusiksi. Mutta kuka niitä ostaa kun ostajia ei ole koulutettu. Ei kukaan. Mitään toivoa ei ole sirpaloituneeilla yrityksillä pakottaa suomalaiset lukemaan Iran tarinoita päivittäisen sanomalehden sijaan, sen kyllä ymmärrätte kun ärtymykseltänne alatte taas ajattelemaan.
-
Mikään keskustelu ei edisty jos yksi keskustelija juoksee pakoon hankalaa argumentointia ja kutsuu toista aggressiiviseksi huutelijaksi ja toinen käskee keskittymään itse asiaan ja ohjailee kirjoittamista. Neuvon vanhempana miehenä että kannattaa oikeistolaisena koettaa kestää erilaisuus, oikeistohan nimenomaan ihailee yksityisyyttä.
-
Lopuksi, kirjoitat että uudenlaisessa maailmassa tarvitaan uudenlaisia tapoja tehdä.
Kerrotko mitä uuttaa on multimediassa, kuten kirjoitin olen itse tehnyt ensimmäisen multimedian 1975, tosin hiukan paremman kuin Iran veto.
Donatewarea on ollut verkossa tarjolla 20 vuotta menestyen todella huonosti.
Yritys viedä ihmisiltä printtimedia onnistuu kyllä, mutta ei Docimagesin keinoin, eikä ainakaan niin -että doocimagesin isä estää minun kriittiset kommenttini blogissaan hyväksyen vain itseään kehuvat, se on hyvin vanhaa toimintaa. ;-)

31.1.2014 13:53  PeterF

Luepa Jore uudestaan tuo edellinen kommenttisi. Edelleen kehoitan pysymään asiassa ja asiaa ei ole kirjoittaa minusta tai minun tai kenenkään muunkaan keskusteluun osallistujan motiiveista.

Jatkossa tuonkaltaiset henkilöön menevät kommentit jäävät julkaisematta. Olen tästä aiemminkin sinulle maininnut. Raja meni taas tässä pari kertaa yli.

Olen noihin esittämiisi kysymyksiin ja väitteisiin vastannut monen monta kertaa aiemminkin ja tästäkin ketjusta niitä löytyy eli en aio käyttää niiden toistamisen enempää aikaa. Vastaukset löytyvät jos luet kommenttini ajatuksella.

22.2.2014 10:23  PeterF

Piti vielä lisätä itselle tännekin muistiin aiheeseen liittyvä Markkinointi & Mainonta -lehden kirjoitus non-profit journalismista. http://bit.ly/1cAeD4l Tuossa jutussa on juuri niitä samoja asioita mainittu joita tässä blogauksessanin olen maininnut mm. se yhteistyö perinteisten mediatalojen kanssa ym. Docimages ja Longplay ovat oikealla tiellä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini