My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

End of an era and the beginning of a new one.

Tiistai 23.9.2014 klo 18:21 - Peter Forsgård


Olen kuvannut Canon kameroilla 90-luvun alusta asti. Syy silloin Nikonista ja Pentaxista siirtymiseen oli EOS:in ylivoimaisen hyvä automaattitarkennus. Filmiaikaan toki kuvasin myös paljon Mamiya 6X7:lla.

Eilen tapahtui suuri muutos, kun vein kaikki Canon kamerat ja objektiivit Rajala Pro Shoppiin. Tilalle sain lähes päittäin kaksi kappaletta Olympuksen EM-1:siä  ja videokuvausta varten Panasonicin GH4:sen. Mukaan tarttui myös kasa objektiivejä. Ihan samaa settiä en saanut, mutta ne polttovälit, jotka ovat eniten käytössä sain eli lähes vastaava setti myös nyt käytössä. Nyt oli hyvä hetki viedä ne, kun niistä vielä sai hyvin vaihdossa. 

Päätös on kypsynyt viimeisen puolen vuoden aikana. Peilittömät ovat tulevaisuus ja sen mukana haluan olla. Päätökseen vaikuttaneena osa tekijänä oli Canonin Photokinassa julkaiseman 7D MKII:sen puutteet. Vaikka tuo uusi kamera on monilta osiltaan aivan loistava, niin siitä puuttuu pari ominaisuutta, jotka ovat minun kannalta aivan olennaisia. Sitä puuttuu wifi ja sitä olen tarvinnut useasti viime aikoina. Toki siihen sen saisi erillisenä palikkana, mutta silloin hinta karkaa aika korkeaksi. Toinen syy on kyseisestä kamerasta puuttuva kosketusnäyttö. Se on varsin olennainen, kun käytetään automaattitarkennusta videokuvauksessa. Näyttöä kevyesti koskettamalla voisi valita tarkennuspisteen. Nyt sen joutuu valitsemaan takana olevalla joystickillä ja se heilauttaisi kameraa. Kolmas syy oli 4K videon puute. Toki Canonilta löytyy kameroista ja lisävarusteita joissa nämä ominaisuudet ovat, mutta sitten hinta nousee minulle liian korkeaksi. Valitettavasti Canon ja myös Nikon ei sen puoleen turvaavat omia tuotteitaan jättämällä uusista olennaisia asioita pois. Ongelmana kuvaa se kuuluisa sanonta: "Jos et itse syö businestasi, niin joku muu syö sen." Toisaalta on huhuttu 5DMKIV:sen julkistuksesta, mutta sen aikataulusta ja sen tarkemmista spekseistä ei ole tietoa.

Neljäs syy oli Olympuksen julkistama 40-140mm f2.8 objektiivi. Se on juuri se polttoväli jota eniten käytän. Toki sitä minulla ei vielä ole, mutta marraskuussa kyllä, kunhan se tulee myyntiin. Ennakkovaraus on jo tehty. Hintakin on järkevä, arviolta 1300,-, kun lähinnä vastaava vanhaan kalustooni maksaa 2.700,-. Aiemmin tuo minulle tärkeä zoom puuttui peilittömien valikoimasta ja siirtyminen ei ollut siinä suhteessa järkevää. Muutenkin mikro 4/3 objektiivivalikoima on laajentunut mukavasti. Sovitteilla niihin saa paljon erilaisia objektiivejä, myös vanhoja käsitarkenteisia. 

Valintaa helpotti myös objektiivinen yhteensopivuus Panasonicin kanssa. Heidän GH4 on tällä hetkellä aivan ylivoimainen luokassaan videokuvaukseen. 4K on varsin olennainen yhden miehen videoryhmälle. Sen eduista blogasin jokin aika sitten. Huhujen mukaan myös Olympukselta tulossa jotain GH4:sta vastaavaa jossain vaiheessa. Aikataulusta en toisin ole kuullut mitään.

Haluan korostaa, että Canoneissani ei todellakaan ollut mitään vikaa ja aivan hyvin olisin voinut jatkaa niillä kuvaamista, mutta nyt tein tämmöisen päätöksen. Olen aikaisemminkin kirjoittanut peilittömien eduista. Itse pidän sähköisestä etsimestä, se näyttää kuvan kuten kamera sen näkee, ei niin kuin silmä sen näkee. Nyt siis puhun esim. valotuksesta, en kuvan sisällöstä. Olen  säätänyt kameraan niin, että etsimestä näen punaista, jos vaalea alue ylittää RGB-arvon 245. Käytännössä valotusarvoilla ei sinänsä ole merkitystä, ainoastaan valotuksen korjailulla. Toki jos syväterävyyden hallinta vaatii aukon säätöä tai suljinaikaa pitää suhteuttaa liikkeeseen, niin toki niitä säädetään. Pekka Potkan blogissa on tarkemmin selitetty mistä on kysymys. Sähköiset etsimet ovat kehittyneet valtavasti ja väitän, että on vain ajankysymys milloin peili katoaa suurimmasta osasta järjestelmäkameroista. 

Yksi iso asia on myös peilittömien pieni koko. Ison kameran pitäminen on pitkissä kuvauksissa aika raskasta ja nyt taakka keveni kertaheitolla melkoisesti.

Kennohan näissä uusissa kameroissani on (puolet siitä, korjattu kommentiossa oleen huomatuksen perusteella) siis neljäsosa mitä se esim. Canon 5DMKIII on. Suurin osa kuvistani päätyy sähköiseen muotoon ja harva kuva printataan yli A4:n kokoisena. Silloin riittää pienempikin originaali. Muutaman kerran vuodessa tarvitsen suurempia kuvia ja tarvittaessa sitten vuokraan täyskennoisen tai jopa isomman. Ainoa negatiivinen kommentti, joita peilittömistä olen kuullut, on virrankulutus. Sehän on luonnollista, kun etsinkin tarvitsee sähköä. Siitäkin selviää, kun muistaa pitää mukanaan riittävästi täyteen ladattuja akkuja.

Tänään yhdellä lyhyellä ja pienellä keikalla oli heti uudet vermeet käytössä. Wifi ja Olympuksen OI.Share -appsin avulla kuva lähti samantien twitteriin.

Panan GH4:sta en ole vielä ehtinyt käyttää tositoimissa. Pientä testiä ainoastaan, mutta asetukset on saatu kohdilleen. GH4 tulee olemaan pääasiassa videokamerana.

Tulen uusien vermeiden käytön kokemuksista blogaamaan lisää kunhan sitä kokemusta kertyy enemmän.

Olin viime viikon Photokinassa ja olen siitä tekemässä omaa blogausta, jossa käyn läpi näkemääni ja kokemaani.     

Avainsanat: Valokuvaus, Canon, Olympus, Panasonic


Kommentit

23.9.2014 21:48  Veera

Tämä oli melkein kuin omasta kynästä. Itse heivasin Canonin kamat Rajalaan viime vuoden lopulla ja olen siitä lähtien kuvannut kaikki työni E-M1-rungolla. (aiemmin olin jo vapaa-ajallani kuvannut Olympuksen PENeillä) Kaikki nämä samat syyt olen itsekin luetellut, kun on kyselty miksi vaihdoin peiittömään. Todella tärkeä oli tuo vehkeiden pieneneminen ja keventyminen minkä ansiosta esimerkiksi olkapään reistailu on helpottanut melkoisesti. Ja samaa ajattelen itsekin, että jos johonkin joskus täyskennoa tarvitsen, voin vuokrata kameran, mut eipä ole toistaiseksi tullut tarvetta.

24.9.2014 6:18  Maria

Ostin noin kuukausi sitten E-M10. Siinä on akunkulutus tekstien mukaan noin 320 kuvaa muistaakseni.
Olen parhaimmillaan yhellä kerralla ottanut melkein 500 kuvaa kun kuvasin kaveria.
Ja muutenkin kun kuvailen niin kertaakaan ei ole vilkkunut akku punaisella. Entisellä kameralla (Fuji SL1000) sitä tapahtui todella usein...
Ja siis kuvailen enimmäkseen luonnossa ja välillä yhdellä kertaa saattaa tulla useita satoja kuvia niin vissiin pari kertaa on yksi palkki akusta hävinnyt.

24.9.2014 7:47  Hannu

Menin myös keväällä Rajalaan Nikon-kamojen kanssa vaihtaakseni E-M1-kalustoon. Myyjä teki listan kalustosta ja meni takahuoneen pomolta ottamaan arvion, joka tuli varmaankin alle viidessä minuutissa ja oli 1600 ?. Keräsin kamani ja sain toisesta liikkeestä samoista vehkeistä 2300 ?.

24.9.2014 7:56  Trm42

En tiedä E-M10:stä, mutta olen positiivisesti yllättynyt E-M1:n akunkestosta. Yhdellä akulla kuvaa esim 12-40mm f2.8:lla sellaisen 900 kuvaa ilman mitenkään aggressivisia virransäästöasetuksia. Näyttö päällä ja 1-3 minuutin nukkuma-aika sekä vakaaja koko ajan käytössä. Ilmeisesti

Virallisen CIPA-testin heikkous voi piillä salamankäytössä. Sillä mukanatulevalla pienellä tuikulla ei tee mitään ja akku hyytyy sen käytöstä. Eli kannattaa käyttää suurempia salamoja kaikissa tilanteissa. Myöskään TTL-remote-triggeröintiin se mini-irtosalama ei toimi kovin hyvin jollei käytä Aokatecin optinen->radio->optinen -konverttereita.

24.9.2014 8:04  PeterF

Kiitokset kommenteista. Mielenkiintoinen evoluutio on tosiaan käynnissä. Ihan rehellisesti sanottuna minullekin sillä painolla on merkitystä. Olin juuri muutama viikko sitten kuvaamassa tilaisuuksia, joissa meni noin 8 tuntia. Kuvataan yleisöä ja puhujia jne. Lähes koko se aika ollaan valmiudessa ja kamera kädessä. Oli paikat todella kipeenä niiden päivien jälkeen.

Akun kestosta en osaa vielä sanoa mitään, mutta sekin tässä syksyn mittaan selviää.

24.9.2014 8:10  PeterF

Hannu, sain omasta mielestäni juuri oikean hinnan omista vermeistäni. Voihan se toki olla, että jostain muualta olisin saanut enemmän. Erikseen myytynä itse olisi varmaan summa olut vieläkin isompi. Toki se olisi vaatinut sitten enemmän aikaa ja ajanlaskun on hintansa. Toisekseen se olisi tarkoittanut, että ensin pitää laittaa kohtuullisen iso suma rahaa kiinni laitteisiin ennenkuin vanhoista saa omansa takaisin. Nythän kaluston vaihtuivat lähes päittäin eli en käyttänyt juurikaan rahaa. Koko laitekanta oli myös samantien käytössä.

Olen lähes kaikki tuotteeni muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ostanut Rajalasta. Olen saanut sieltä aina hyvää palvelua. Minusta "kivijalasta" ostaminen on kannattavaa. Sillä tavalla saamme ne säilymään.

24.9.2014 8:24  Hannu

Perinteisestä "kivijalasta" saamani 2300 euroa kalustostani oli hyvin lähellä omaa hinta-arviotani. Valitettavasti Rajalassa koko vaihtotapahtuma teki hyvin ylimielisen vaikutelman, olo oli vähän kuin ennen muinoin autokatsastuksessa.

24.9.2014 8:52  juhani P

Peter F, kirjoituksesi ovat aina olleet mielenkiintoisia, perusteltuja ja tuot sanottavasi selkeästi esille.

24.9.2014 10:20  kummalista

Erikoista, eli pikkuriikkisellä kennolla sitten jatkossa???
Miten jos hämärämmässä kuvaa, aivan säälittäviä kuvia ilman jalustaa, hirmusin isokohinoin?
Joku pieni sony a7 / a7s ovat loistavia vähäkohinaisia kameroita???

Olisko nyt järkevää sitten ostaa olympus EM-1 vai sony A7 järkälemäisen aps-c kameran tilalle, jotenkin kuullostaa pelottalta siirtyä pienempään kennoon ?

24.9.2014 10:23  Mika

Mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos. Yksi huomio kennojen koosta: eikös m43-kenno ole itseasiassa neljäsosa täydenkoon kennon koosta?

24.9.2014 10:41  Jani M

Jos nyt ihan totta puhutaan niin Rajala on kyllä viimeinen kivijalkaliike, jota tulisi tukea. Koko ketju on yksi suurimmista syistä pienempien ja _oikeiden_ kivijalkaliikkeiden katoamiseen.

Ja ei, en ole valokuvausliikeyrittäjä eikä minulla ole mitään kytköksiä sinne suuntaan mutta kyllä rajala on syönyt tavallisilta kivijalkavalokuvausliikkeiltä kameramyyntiä enemmän kuin mikään muu. Kivijalkaliikkeitä tulisi tukea ehdottomasti niiden säilyvyyden kannalta mutta Rajalaa en sellaiseksi edes laske.

24.9.2014 12:52  Jore Puusa

Linkität kuvaan twitterissä. Ammattikuvaajana minua ällistyttää että tämän kuvan ottaaksesi vaihdoit kaluston? Tuohan on kuin puhelimella rääpäisty amatöörikuva?..nyt en ihan ymmärrä, meninkö väärään kuvaan? Oletko todella ottanut tuon ryhmäkuvan ja saat siitä palkkion?????. Jos kameran käsittelystä tulee kipeäksi, on syynä väärä ergonomia ja kameran käsittely, ei kameran paino. Vain painavalla kameralla voi tehdä työtä siten että kuvaustapahtuma säilyy staattisena. Kosketusnäyttökö tekee kuvista hyviä?????? Miksi sitten ennen kosketusnäyttöjä on otettu maailman parhaat kuvat ja kosketusnäyttöjen tulon jälkeen valokuvaus on hitaasti taantunut pelkän skeidan vyöryksi. Ylipäätään en ymmärrä, enkä ole koskaan ymmärtänyt miten välineet vaikuttavat syntyvään visuaalisuuteen. Väline on laatikko jossa reikä ja sen suhteen merkitsee vain miten sitä kosketaan eli ergonomia. Pieni kamera on ainakin meistä ammattilaisista tuskallinen puristaa käteen.

24.9.2014 12:55  PeterF

Kiitoksia kommenteista.

Mukava kuulla Juhani P, että kirjoituseni kiinnostaa.

Mika, olet oikeassa. m43-kenno on neljäsosa eikä puolet. Matematiikka aina hämää minua. :). Kiitos korjauksesta.

kummalista: Sonyn A7-sarjan kamerat ovat erinomaisia. Olen A7r-kameralla kuvannut. Sellainen oi minulla lainassa viime talvena yhden viikonlopun verran. Muutamia asioita, jotka kuitenkin käänsivät katseeni Olympuksen puoleen olivat esim. E-M1:sessä rungossa oleva 5-akselin kuvanvakaaja. Olen kuitenkin tottunut Canonin erinomaisiin kuvanvakaajallisiin objektiiveihin. Sonylla kuvatessa sen vakaajan puutteen huomasi. Toki nyt niitä jo on myös hyvävalovoimisena. Metabones-adapterilla Canon-objektiivit olisi saanut Sonyyn kiinni. Silloin vaan automaattitarkennus olisi ollut armottoman hidas. Sonyn ollessa täyskennoinen, on siihen saatavat objektiivit isokokoisia eli se paino ja koko ei olisi niin paljon muuttunut. Hyvän kuvanvakaajan ansiosta voin ottaa Olympuksella kuvia matalammilla herkkyyksillä kuin Sonylla. Totta toki, että isommalla kennolla kohinaa on vähemmän. Luonnollisesti kohina on yksi iso asia ja se minullakin oli siellä vaakakupissa, mutta ei sen painoarvo ollut kovin korkea.

A7s olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto Panalle, mutta oikeastaan kaksi asiaa ratkaisu Panan eduksi. Panaan käy samat lasit kuin Olympukseen ja se tekee sisäisesti 4K:ta ja en tarvitse toistaiseksi ulkoista 4K-tallenninta.

24.9.2014 13:05  PeterF

Sieltä kyllä selviää mihin tuo asiaan kosketusnäyttöön liittyy. Vinkki: Se ei ollut valokuvaus. Kaluston vaihto ei myöskään liittynyt mitenkään tuon linkittämäni kuvan ottamiseen. Luitko Jore tuota blogaustani ollenkaan?

24.9.2014 19:51  Simo V

Kiitos artikkelista Peter. Pari asiaa pikkukennoissa mietityttää: syväterävyys ja tarkennuksen nopeus. Oletko ehtinyt kokeilla miltä f/2.8 näyttää croppikennolla vs täyskennolla? Ja miten esim. urheilukuvaus onnistuu Olympuksella?

25.9.2014 17:05  PeterF

Kyllähän pienemmissä kennoisissa väkisinkin syväterävyys on suurempi kuin täyskennoisissa. Samaan kuvakulmaan kun tarvitaan m4/3:ssa laajakulmaisempi objektiivi kuin täyskennoisella. Siitä johtuen syväterävyys on suurempi kun siis käytetään samaa aukkoa.

Tarkennusnopeus on ainakin minulle ollut riittävä. Sen mitä aiemmin olen testannut. Urheilua en juurikaan kuvaa, mutta aikomuksena on kyllä käydä jos ei muuta niin ainakin huvikseni jotain sisälajia kuvaamassa, jotta tuokin asia selviää.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini