My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Visuaalisessa tarinankerronnassako tulevaisuus?

Maanantai 10.11.2014 klo 11:23 - Peter Forsgård


Tykkään silloin tällöin käydä työpajoissa ja kuuntelemassa valokuvaajien tai muiden visualistien luentoja. Viime viikon torstaina oli Fimagen järjestämä luento/esittely/keskustelu visuaalisesta tarinankerronnasta. Vetäjänä luonnollisesti Valokuvaaja Kari Kuukka, joka on tuota asiaa jo pitempään pohtinut ja tehnyt.

Alkuun Kuukka kävi läpi tilannetta jossa nyt valokuvausalalla ollaan ja ennen kaikkea sitä mitä tästä eteenpäin. Eteenpäin katsominen on aina tärkeää. Valokuvausalalle on käynyt ihan samalla tavalla kuin monelle muullekin alalle. Musiikissa vinyylit ja CD:t on korvannut ensin iTunes ja sitten Spotify. Televisio on muuttumassa aikataulutetusta on-demand -palveluksi. Katsomo, Ruutu ja YLE Areena sekä Netflix tästä hyviä esimerkkejä. Se on tarkoittanut ansaintalogiikan muuttumista. Valokuvauksessa ja etenkin kuvajournalismissa on käynyt ihan samoin. Paperinen lehti ei ole se tulevaisuus. Oikeastaan ei kyse edes ole tulevaisuudesta vaan paperin aika on jo nyt ohi. Tulevaisuuden sukupolvet katsovat päivittäiset uutiset pikaisesti kännykällään. Hitaampaa journalismia katsotaan tabletilla. Tämä muutos luonnollisesti vaikuttaa siihen mitä valokuvaaja tulevaisuudessa tekee ja ennen kaikkea mitä pitää osata. Näitä ajatuksiaan Kuukka jakoi ja niistä keskusteltiin. Jaan hyvin pitkälle Kuukan ajatukset nykytilanteesta ja siitä mihin suuntaan valokuvaajan tulee itseään kehittää.

Ihmiset haluavat kuulla tarinoita, ovat aina halunneet ja tulevat haluamaan myös tulevaisuudessa. Olen aikaisemminkin täällä blogissani kirjoittanut, että nyt on kuvajournalisteilla tuhannen taalan paikka tehdä hitaampaa kuvajournalismia ja kertoa niitä tarinoita syvällisemmin. Päivittäinen uutiskuva on menetetty ja siellä ei ole kovin suurta taloudellista mahdollisuutta menestyä. Tuo voi toki joskus muuttua, koska mikään ei ole niin varmaan kuin muutos.

Esimerkkien kautta Kuukka näytti miten moni asia on paljon havainnollisempaa ja paremmin esitettyä kuin perinteisellä paperilla. Pelkkä lineaarinen video ei suinkaan riitä, vaan siihen yhdistettynä ei-lineaarisia elementtejä, syntyy jo jotain kiinnostavaa. Luonnollisestikaan se kiinnostavuus ei synny pelkästään siitä tavasta esittää, vaan siitä TARINASTA. Tämä ei myöskään tarkoita, että video olisi se lähtökohta, vaan se voi olla jokin muukin media. Interaktiiviset infograafit ja kartat ovat paljon havainnollisempia kuin vain lehteen printattu kartta. Visuaalisella interaktiivisella sisällöllä kaikissa sen muodoissa on tulevaisuus. Miten sen valokuvaaja voi hyödyntää on sitten toinen asia.

Tulevaisuuden tiedonvälitys täytyy lähteä siitä, että me kaikki olemme medioita. Lähes kaikilla meistä on julkaisuväline käsillä, kännykkä, tabletti jne. Toinen lähtökohta on se miten nuorempi sukupolvi on tottunut kuluttamaan sisältöä ja miten esim. uutisia luetaan. Kuten tuolla aiemmin mainitsin on päivittäisen uutisvirran lukutapa kännykkä. Nuorempi sukupolvi hakee tietoa YouTubesta. Se on heille suurin ja yleisin hakukone. Tuokin on huomioitava seikka. Nämä ovat toki jo tätä päivää ja tuo ei koske pelkästään nuoria. 

Samaan aikaan valokuvaajan ammatti on muuttunut kuukausipalkkaisesta työstä yrittämiseksi.

Kaikki nuo ylläolevat asiat vaikuttavat siihen mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Uudet digitaaliset taidot ovat keskiössä. Mahdollisuudet ovat paljon paremmat kuin ennen. Helppoa se ei ole, mutta mahdollisuuksia on. Pitää olla valmis muuttumaan ja opettelemaan uutta eli katsella ympärilleen avoimin silmin. 

Mediastorm oli yksi tuottaja, jonka Kuukka toi esiin. Aiemmin heidän tuottamaansa materiaalia saattoi katsoa ilmaiseksi. Nyt heillä on maksumuuri. Vajaalla $25 vuodessa on koko sisältö katsovissa. Driftless: Stories from Iowa on kuulemma katsottu 10 miljoonaa kertaa. Tehdään pieni ajatusleikki. Mitä jos maksumuuri olisi ollut alusta asti ja tuon kyseisen tarinan olisi katsonut 10% tuosta 10 miljoonasta? Hinta yhdelle katselukerralle olisi vaikka $1. Siitä voi äkkiä laskea mitä se tarkoittaa sekä kuvaajalle, että tuottajalle 50-50 -jaolla. Pienemmilläkin katsojamäärillä päästään ihan mukaviin tuottoihin. Itse uskon tämänkaltaisiin malleihin. Helppoa se ei ole, koska sisällön pitää olla todella laadukasta jotta siitä ollaan valmiita maksamaan.

Toinen ulottuvuus tässä myös on. Jos ja kun nämä yleistyvät ja niiden suosio kasvaa eli siellä rupeaa liikkumaan raha, kiinnostuu perinteinen media. Heilllä on kaksi mallia, ostaa Mediastormin kaltaiset tuottajat omaan talliin tai ostaa tekijöiltä itseltään sisältöä. Molemmissa tapauksissa valta siirtyy tekijälle ja sopimukset voivat olla aivan eri luokkaa kuin nykyiset avustajasopimukset.

Kuukan omalla julkaisualustalla Docimagessa on katsomisen arvoista sisältöä.

Lopuksi vielä Kuukan manitsemat kolme tärkeintä asiaa visuaalisessa tarinankerronnassa:

1. Tarina

2. Tarina

3. Tarina 

Avainsanat: valokuvaus, multimedia, Kuukka Kari, Fimage, Mediastorm, Docimages


Kommentit

1.12.2014 22:04  Jore Puusa

Senparemmin sinulla kuin Kuukallakaan EI ole valokuvaajan koulutusta, siksi teidän käsityksenne kuvaajan potentiaalista on aina vajaa. Esitti Kuukka minkä tahansa doktriinin, se ei suomessa toteudu koska täällä ei kuvan laadulla ole merkitystä ja ostavaa yleisöä on murto-osa jenkkilästä.. Kuukka pelaa julkisuudella ollakseen työllistetty - tilanne on vähän sama kuin pyramidihuijauksessa. Aina voi selittää mikä on tulevaisuudessa tuottavaa ja ottaa sen selittämisestä kiksit ja rahat. Mutta Suomessa EI ole volyymejä multimedialle. Jos olisi sitä olisi jo nyt lehtien websitet täynnä. Sitä EI ole missään eikä sitä mihinkään tule, eikä sillä ole mitään uutistyön kannalta merkitystä. Jos sinulla olisi lehtityön kokemus kuten minulla ja jos olist koulutettu valokuvaaja kuten minä näkisit valokuvauksen muunakin kuin rahantekokoneena. Journalismin siirtyminen multimediaan johtaa tilanteeseen jossa propagandaa voidaan ajaa entistä helpommin ihmisille. Printti kuolee mutta ei sentakia kuin sinä selität vaan sentakia mitä sinä ja Kuukka ja tuhannet muuta ovat. Vaaditaan rajuutta ja tunkeutumista ongelmiin sensijaan että niitten tilkkeeksi tuodaan amerikkalaista hapatusta. katsotaan viiden vuoden päästä miten kuukan ja sinun tarina näkyy mediassa. Minä sanon ettei näy mitenkään. Jos olen hengissä, mitä epäilen kysyn silloin miten "tarina" puri ostavaan yleisöön.

2.12.2014 9:17  PeterF

Olet oikeassa siinä, että meillä Suomessa volyymit ovat valitettavan pieniä. Toisaalta on hyvä muistaa, että ei meidän tarvitse rajoittua oman maan sisälle. Verkko mahdollistaa paljon laajemman kansainvälisen toiminnan kuin aikaisemmin. Pienet volyymit ja meidän suomalaisten pelko ottaa riskejä on pieni. Nämä molemmat tekevät asita hankalaksi. Riskinottopelko johtuu taas siitä, että meillä jonkun epäonnistuessa on pitkä rivi ihmisiä sanomassa "mitä mä sanoin". Meidän pitää oppia pois tuosta vahingonilosta.

En itsekään usko, että visuaalisen tarinankerronnan lähitulevaisuus on perinteisen median alustoilla. Alustat joissa tarinoita kerrotaan ovat uusia. Siitä on selkeitä esimerkkejä. LongPlay tekstin puolella, Touko Hujasen vetämä Uusi Inari -projekti on esimerkki valokuvan puolelta. Kuukan Docimages on jo tuttu alusta näiden julkaisemiselle. RAW View toteutti uuden lehden konseptin joukkorahoituksella. Caj Bremer teki kirjan, jonka rahoitukseen käytettiin joukkorahoitusta. Apotista on parhaillaan tekeillä juttu, joka on rahoitettu samalla menetelmällä. Maailma muuttu.

Se tarina näkyy jo. Uskon että viiden vuoden päästä se näkyy yhä enemmän. Toivottavasti myös ns. perinteisen median kautta. Pitkässä juoksussa uskon, että se perinteinen mediakin herää tähän.

Prosessi on hidas, ei muutos tapahdu yhdessä yössä. Nuorempi sukupolvi ei kuluta samalla tavalla printtiä tai ainakaan pidä sitä ainoana tiedonlähteenään, vaan kuluttaa mediaa monipuolisesti. Tästä on ihan olemassa faktaa. YouTube on nuoremman sukupolven ensiisijainen hakukone. Tietoa haetaan visuaalisessa muodossa, ei tekstinä. Totta kai tämä muutos pitää ottaa huomioon ja tarjota journalismiakin sellaisessa muodossa kun sitä halutaan kuluttaa.

Muutos aiheuttaa aina vastustusta. Totutut tavat muuttuvat ja valitettavasti osa putoaa kelkasta.

Minusta on äärimmäisen tärkeää tutkia ja pohtia mitä tulevaisuus mahdollisesti tuo tullessaan. Erilaisten vaihtoehtojen miettiminen ja tutkiminen on hyväksi kaikille.

Loppukevennyksenä voinkin todeta saaneen uuden "meriitin". Yksi printin tappajista, yksi valokuvan tappajista jo olenkin... On tämä blogaaminen vahva tapa vaikuttaa...


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini