My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma

Keskiviikko 26.5.2010 klo 10:17 - Peter Forsgård

Kävin lauantaina katsomassa viime tipassa muutaman mielenkiintoisen näyttelyn. Valokuvataiteen museossa oli eiliseen asti esillä Antero Takalan maisemakuvia 50 vuoden ajalta. Mindscapes on läpileikkaus Takalan pitkästä urasta maisemakuvaajana. Hän on erittäin paljon tutkinut valoa. Lukuisilla kuvausmatkoillaan YLE TV -kuvaajana hän on pitänyt kirjaa valosta ja sen luonteesta eri puolella maailmaa. Bloggasin tuosta aiheesta 10.8.2008.

Takalan maisemakuvat ovat sävyiltään hyvin mielenkiintoisia. Tummat ja mystinen tunnelma näyttää kaamoksen ja suomalaisen valon erityispiirteen.

Esillä oli myös hänen tutkielmansa näyttämötaiteilijoista. Niiden valo on luoto hyvin samankalitaiseksi kuin maisemakuvienkin. Valon näkemisessä ja käytössä Takala on varsin taitava.

Valokuvataiteenmuseossa oli esillä myös Susanna Majurin Vedentutkijan tytär -näyttely. Osa kuvista on otettu vedenalla ja altaan pohjalle on levitetty taustaksi isoja kankaita ym. Näidenkin kuvien maisemat ovat löytyneet pohjoisesta, mm. Islannista. Susanna Majurin haastattelu on museon sivuilla. Itse luin tuon haastattelun vasta käytyäni katsomassa kuvat. Haastattelussa tuodaan esiin kuvien eroottisuus. Itse en kokenut sellaista ollenkaan. Täytyypä katsoa uudestaan jossain vaiheessa nuo kuvat, josko sieltä löytää sen erotiikan.

Meilahdessa Taidemuseossa oli esillä Helsinki Schoolin näyttely. Ihme kyllä taisi olla heidän ensimmäinen isompi näyttely Helsingissä. Olen ennenkin sanonut, että oli kyseisen koulukunnan tai yhteenliittymän kuvista ja niiden sisällöstä mitä mieltä tahansa, on se ilmiönä erittäin mielenkiintoinen. Se tapa, jolla Timothy Persons on vienyt sen maailmalle, on hieno. Siitä on monella opittavaa. Erityisesti pidin Nelli Palomäen henkilökuvista sekä Ea Vaskon abstrakteista "maisemakuvista" vai ovatko ne kuvia tilasta.

Jotta bloggaukseni ei ole pelkästään näyttelyistä, mitkä ovat jo ohi, muutama sana myös Stefan Bremerin Toisaalla -näyttelystä Jukka Male museossa. Esillä on kuvia Intiasta, Johnny Rottenista Moskovasta ja Suomesta. Intian kuvat reissusta yhdessä Teemu Kupiaisen kanssa Viulunsoittaja kadulla -kirjasta. Bremer on luvannut vaihtaa näyttelyn kuvia silloin tällöin, joten siellä kannattaa pistäytyä aika ajoin katsomassa mitä uutta seinille on tullut.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Bremer Stefan, Jukka Male museo, Taidemuseo Meilahti, Valokuvataiteenmuseo, Takala Antero, Helsinki School, Palomaki Nelli, Vasko Ea, Kupiainen Teemu

Valokuvataiteen ihmeellinen maailma: Caj Bremerin valokuvat Ateneumissa

Sunnuntai 14.3.2010 klo 18:25 - Peter Forsgård

Valokuvaaja, professori, akateemikko Caj Bremerin elämäntyö on esillä Ateneumissa. 

Kävin tänään katsomassa näyttelyn. Se on todella vaikuttava. Tänään siellä oli kello 13-14 hänen poikansa Stefan Bremer ja tämän tytär Sari Bremer kertomassa isänsä ja isoisänsä kuvista. 

Steffe Bremer kertoi paljon omia muistikuviaan isästään. Ensimmäiset muistikuvat valokuvaan liittyen olivat hetket pimiössä, jossa magiikka tapahtui. Caj Bremer kuvasi tuoll oin Viikkosanomiin. Viikkosanomat panosti isoih in kuviin ja kuvareportaaseihin.

Bremer vedosti itse kuvansa lehteen. Hän halusi pitää kontrollin itsellään, jotta sävyt ovat sellaisia kun hän haluaa. Valitettavasti vain sen aikainen Viikkosanomien painojälki ei vastannut Caj Bremerin tekemiä vedoksia. Siihen aikaan oli muotia vedostaa kuvat hyvin jyrkiksi eli musta oli umpimustaa ja valkoinen vitivalkoista tai siis pitivalkoista, kuten Caj Bremer sen kuulemma ilmaisi. 

Näyttelyyn on koottu valokuvia koko uran ajalta ja ne on jaoteltu aihepiirin mukaan. Kotimainen kuvajournalismi on ensimmäisessä salissa. Mukana myös valokuva Kekkosesta Napoleonina. Valokuva jossa Kekkonen vierailee Napoleonin synnyinkodissa Korsikalla. Sillä kuvalla käsittääkseni voitettiin Vuoden Lehtikuva -palkinto. Kuvaa käytettiin alunperin rajattuna. Näyttelyssä on esillä alkuperäinen versio, jossa mukana on myös Sylvi Kekkonen. 

Muotikuvat ovat saaneet oman osionsa. Sieltä löytyy myös näyttelyn ainoat työhön liittyvät värikuvat. Värikuvia on lisää vapaa-aikana otettujen kuvien osastolla. Vapaa-ajan kuvat on sijoitettu koti-nimiseen osioon. Sinne on koottu kuvia lastensa kesistä Sipoossa. Hyvin idyllinen kuva Sipoon kesistä kuvista ulkopuoliselle tulee. Caj Bremer kuulemma kulki aina Leica mukana ja dokumentoi omaa arkeaan perhettään kuvaamalla. Tämä on sellaista, jota kaikkien valokuvaajien tulisi tehdä, itse ainakin olen varsin huono dokumentoimaan omaa lähipiiriäni. 

Caj Bremerin kuvat ovat upea kulttuuridokumentaarinen kokonaisuus. Sari Bremerin sanojen mukaan niistä näkee kadonneen maailman hänen isoisänsä silmin. 

Bremerin kuvista näkee, että hänellä on kyky lähestyä ihmistä ja saada hänen luottamuksensa. Steffen mukaan isänsä on täysin luonteva niin korkea-arvoisten poliittikojen kuin tavallisten ihmistenkin kanssa. Hänellä on kyky samaistua kuvattaviinsa. Sitä kautta se luottamus syntyy ja kuvattavat rentoutuvat kuvissa.

Kuvat on skannattu alkuperäisistä negoista ja vedostettu pigmenttimustevedoksiksi. Stefan Bremerin mukaan näyttelyvedokset hakkaavat alkuperäiset hopeavedokset laadussa. Kuvat on käsitelty kunnioittamaan alkuperäisiä vedoksi, mutta kuitenkin niin että sävyt on pyritty saamaan myös mustaan ja valkoiseen. 

Kannattaa tutustua Caj Bremerin kirjaan Mämmikoiran muistelmat. Kirja valottaa hyvin Caj Bremerin uraa valokuvaajan. YLE:n Elävässä Arkistossa on katseltavissa Caj Bremerin haastattelu Aamu-TV:stä 18.2.2010. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Bremer Caj, Bremer Stefan, Bremer Sari, Ateneum

Työpajoista

Tiistai 10.2.2009 klo 9:02 - Peter Forsgård

Valokuvaustyöpajat ovat minulle ollut mielenkiintoinen lisä ammattikuvauksen vastapainoksi. Se antaa mahdollisuuden kuvata omia projekteja, nähdä uusien tuttavuuksien kuvia, keskustella niistä ym.

Ensimmäiset työpajat kävin 80-90 luvun taitteessa Orivedellä. Matti J. Kaleva veti siellä viikon työpajaa siihen aikaan aina kesäisin. Sen jälkeen kävin säännöllisin väliajoin VVI:ssä erilaisia työpajoja. Tiiviimmin tuli käytyä vuosituhannen vaihteessa, kun digitaalisuus nosti päätään.

Seuraava vaihe tuli Luovan kuvauksen työpajojen muodossa tämän vuosikymmenen puolivälissä. Joka vuosi on ollut pyrkimys käydä ainakin yksi työpaja advanced/langs/fi.js"> . Ne antavat mahdollisuuden myös harrastaa valokuvausta. Niistä saa lisäpotkua ja inspiraatiota. 

Nyt olen itse järjestämässä HCP:n puheenjohtajan ominaisuudessa työpajoja. En siis vetämässä, vaan järjestämässä. Kesän  2009 kohokohtina ovat Arno Rafael Minkkisen työpaja heinäkuussa Kotkassa sekä Stefan Bremerin Kontaktikuvaus työpaja elokuussa Helsingissä. Käy katsomassa muu työpaja valikoima HCP:n verkkokaupasta.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tyopaja, HCP, koulutus, valokuvaus, Minkkinen, Bremer Stefan, Kaleva Matti J., VVI

Bremerin yleisöluento

Sunnuntai 25.1.2009 klo 8:24 - Peter Forsgård

HCP eli Helsingin Valokuvakeskus järjesti eilen Ässäkeskuksessa yleisöluennon. Luennoitsijana oli Stefan Bremer. Tilaisuus oli menestys, 150 hengen luentosaliin oli ahtautunut lähes 200 kuulijaa. Luennon yhteistyökumppanina oli HOK-Elanto.

HCP on aiemminkin järjestänyt yleisöluentoja, luennoitisijoina mm. Anders Petersen, Jussi Aalto, Arno Rafael Minkkinen, Hannu Vanhanen ym. Varsin nimekästä valokuvaaja olemme saaneet paikalle. Yleisöluentojen pitämistä on tarkoitus jatkaa.

Stefan Bremer kertoi omasta urastaan näyttäen kuviaan. Tarinat ja jutut olivat kiinnostavaa kuultavaa .

Julkaisimme tilaisuudessa myös tämän vuoden työpajat. Erityisen iloinen olen, että saamme taas Arno Minkkisen pitämään meille työpajaa. Työpaja on 27.7. - 31.7.09 ja se pidetään Kotkassa. Tarkemmat tiedot ilmestyvät HCP:n verkkosivuille lähipäivinä. Muista HCP:N työpajoista mainittakoon, Jouko Leskelän Katukuvaustyöpaja vapun tienoilla, Antti Kolin Eläinkuvaus Helsingissä kesäkuussa, Jussi Aallon Muotokuvausputki sekä Seilin Luovankuvauksen työpaja. Stefan Bremer pitää Kontaktikuvaus-työpajan elokuussa. 

Muutama muu työpaja on vielä syksyksi suunnitteilla, joten varsin hyvän kokonaisuuden saamme taas kasaan.

Lisätietoja työpajoista lähipäivinä HCP:n verkkosivuilta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: HCP, Bremer Stefan, valokuvaus

Kontaktikuvauksen huumaa

Tiistai 26.8.2008 klo 8:29 - Peter Forsgård

Olin mukana viime viikonloppuna HCP:n järjestämässä Stefan Bremerin vetämässä Kontaktikuvaustyöpajassa. Kontaktikuvaus on eräänlaista katukuvausta, jossa kuvataan ihmisiä heihin kontaktia ottaen. Lyöttäydytään kadulla tuntemattomien ihmisten seuraan, jutellaan heidän kanssaan, kuvataan heitä jne. Tilanteeseen ei tule kuulua mitään "kuvan varastamista" vaan kuvattavan tulisi antaa kuva kuvaajalle. Bremer korosti ihmisenä olemista, aivan samoin kuin Anders Petersen sanoo, "Photography is about being a human being", hiukan mukailtuna.

advanced/langs/fi.js">

Opetus kulki osallistujien kuvien kautta. Perjantain ennakkotehtävänä oli näyttää kolme "kontaktikuvaa" menneeltä kesältä. Niiden kuvien kautta käytiin keskustelua valokuvaamisesta, kontaktikuvaamisesta, elämästä ym. Hyvää Bremerin tavassa opettaa on hänen kykynsä aktivoida kommentoimaan ja keskustelemaan. Perjantai-illan kuvan katselu rupeama oli tavallaan aika rankka. Osallistujia oli 18 eli kuvia oli kohtuullisen paljon.

Ennakkotehtävä kritiikin jälkeen oli aika lähteä tekemään ensimmäistä tehtävää. Tehtävän antona oli Keskeltä ja kovaa, vai oliko se muotoiltu Keskeltä ja täysillä. Lisäpisteitä annetaan, jos saa turpiinsa. Tehtävänä oli siis heittäytyä täysillä Taiteiden yön humuun ja kuvata tuntemattomia ihmisiä. Perinteisen tarkkailevan katukuvauksen kautta tehtävä ei onnistu sillä kontakti pitää näkyä kuvassa. Hyvin pitkälle tuttua Petersenin työpajassa käyneille. Taiteiden yö on hyvä hetki pitää Kontaktikuvauksen työpaja. Ihmisiä on paljon liikkeellä ja hilpeissä tunnelmissa. Se helpottaa kuvaamista. Toisaalta taas kuvattavien liiallinen esittäminen ja tyrkylle tunkeminen häiritsee hiukan kuvaamista. Kaljaa kittaavien nuorien kuvaamisessa taas minusta ei ole mitään kiinnostavaa tästä lähtökohdasta. Se sopisi paremmin aiheeksi esim. Markku Niskasen vetämään Reportaasikuvaustyöpajaan.

Oma tehtäväni meni ihan kivasti ja Bremeriltä saatu palaute oli erittäin positiivista. On ihan hieno tunne siinä mielessä, että niin Petersen, Minkkinen kuin Bremerkin ovat pitäneet kovasti tyylistäni ja tavastani ottaa kuvia. Kysehän ei ole niistä joka päiväiseen työhön liittyvistä kuvista, niitä en ole näissä yhteyksissä edes näyttänyt, vaan niistä joita otan harrastusmielessä. Tätä kuvagenreä edustaa myös syyskuussa avattava yhteisnäyttelyni Human - Inhimillistä - Mänskligt. Toinen kuvaajahan on Robert Perander. Näyttelyni on ensimmäinen julkinen ulostulo tässä kuvagenressä. Tähän asti näitä kuvia ovat nähneet vain työpajalaiset ja muutamat muut läheiset kuvaajaystävät.

Lauantain kuvakritiikki oli varsin pitkä, koska kuvien määrä oli valtava. Jokainen esitti 5-10 kuvaa. Itse olin iltapäivän poissa hääkuvauksissa. Sinänsä harmi, etten silloin päässyt näkemään muiden töitä. Muiden onnistuminen on yksi tärkeä innostuksen ja inspiraation lähde. Toinen tärkeä on työpajojen henki, siellä tapaa tuttuja, tutustuu uusiin ja sitäkin kautta saa inspiraatioita.

Lauantai-illan tehtävät olivat varsin haastavia. Tehtävä oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa oli kuvata kolme tuntematonta ihmistä, jotka muistuttavat sinua. Yhteys voi olla fyysinen tai henkinen, mutta sen pitää näkyä kuvassa. Toinen tehtävä oli kuvata itsesi kahden kuvitteellisen partnerin kanssa, todellista kontaktikuvausta siis. Kuvissa tuli näkyä yhteys partnereiden välillä eli kuva tuli olla uskottava.

Tehtävä karsi jonkin verran osallistujia ja kaikki eivät myöskään näyttäneet kuvia. Suurin osa, jotka näyttivät, olivat todellakin ylittäneet itsensä tai ainakin heittänet itsensä täysillä likoon. Näimme monta huikeaa suoritusta, fyysistä kontaktia ja rakennettuja kuvitteellisia parisuhteeseen liittyviä tilanteita. Omat kuvalliset ratkaisut olivat tässä tehtävässä hiukan muista poikkeavia ja siinä suhteessa saivat kiitosta. Valokuvallisesti eivät sinänsä olleet kovin merkittäviä. No ehkä yksi oli sitäkin. Paras kommentti kyseiseen kuvaan oli erään kurssilaisen spontaani hiljainen, "Ei jumalau…!".

Viimeisen kuvaustehtävän tarkoituksena oli enemmänkin se otettu kuva tekona kuin se itse kuva. Toki kuvat arvioitiin kuvina suhteessa tehtävän antoon, mutta teot tulivat kyllä varsin merkittävästi esiin arvioissa.

Uskon, että Stefan Bremer oli aidosti tyytyväinen työpajalaisten panokseen ja tuloksiin. Hän ei ole aikaisemmin opettanut aikuisia, eikä käsittääkseni harrastajia. Hänen näkemyksensä mukaan monet esitetyt kuvasarjat eivät häpeäisi ollenkaan taikkilaisten tai Lahdessa opiskelevien vastaavista.

Oikeastaan ainoa työpajojen huonopuoli on se, että intensiivisen kurssin jälkeen on takki ihan tyhjä. Toinen haaste on pitää ja järjestää jotain lisätapahtumaa, jotta työpajan loistava henki saadaan pidettyä yllä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, tyopaja, HCP, Bremer Stefan, kontaktikuvaus, Petersen Anders, Minkkinen

Oi Maamme - valokuvanäyttely

Keskiviikko 16.5.2007 klo 18:52 - Peter Forsgård

Tennispalatsissa on iso näyttely suomalaisesta valokuvasta. Näyttely Oi Maamme liittyy Suomen 90-vuotisjuhlavuoteen. Esillä Tennispalatsissa on kuvia Suomesta eri vuosikymmeniltä ja 23 eri valokuvaajalta. Yksi heistä on ulkomaalainen, Martin Parr, muut ovat suomalaisia.

Näyttely oli minusta varsin vaikuttava. Oikeastaan ainoa asia jota jäin kaipaamaan olivat kuvat ihmisistä tänään ja sitä urbaania Suomea, joka on monelle myös todellisuutta. Näyttelyyn on kerätty kuvia 60-luvulta 2000-luvulle. Olen elänyt koko tuon kyseisen ajan kaupungissa. Minusta näyttelyssä olisi selvästi myös pitänyt näyttää kaupunkilainen todellisuus. Myös kaupunki ja urbaani on oikeasti todellista, emme me kaikki ole maaseudulta. 

Ainoan ulkomaalaisen Martin Parrin kuvat eivät minusta nousseet sille tasolle, mitä minä niitä olen aikaisemmin nähnyt. Dokumentissaan englantilaisista lomaviettäjistä New Brightonissa välittyy huomattavasti paremmin läsnäolon tuntu. Nyt täytyy tunnustaa, etten ihan varmasti muista mikä sen kuvasarjan nimi oli, mutta se taisi olla Last resort. Myöskin se Parrille tyypillinen värikylläisyys jäi Tennarin kuvista puuttumaan. Hänen kuviaan vastapäätä oli ripustettu Markus Jokelan suuret ja värikylläiset vedokset. Ne jättivät Parrin selkeästi varjoon. Mahtoiko Parr täällä oleskellessaan tuntea itsensä niin ulkopuoliseksi, että hän halusi näyttää sen kuvissaan?

Tykkäsin kovasti Kovalaisen kuvista. Niissä oli hyvä tunnelma ja suurin osa siitä tunnelmasta tuli kuvien valosta. Minusta niiden valo on sellaista, mikä on olennaista valokuvalle.

Stefan Bremeriltä oli kuvia hänen Yön hahmot-sarjastaan. Niihin kuviin liittyy siinä mielessä minulle hauska yksitykskohta, että Pääkallomies oli lukiossa samalla luokalla kanssani. Yhdennäköisyys korvakorua myöten on niin ilmeinen ellei sitten ole kysymys kaksoisolennosta.

Esko Männikön kuvat olivat muista kuvista mukavasti poikkeavia. Suuret vedokset oli laitettu vanhanaikaisiin kehyksiin.

Kaikenkaikkiaan erinomainen näyttely, joka on ihan must kaikille Suomesta, elämästä ja valokuvasta kiinnostuneille. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Tennispalatsi, Parr Martin, Jokela Markus, Kovalainen Ritva, Bremer Stefan, Mannikko Esko