My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Hajatelmia Photokinasta 2012

Perjantai 21.9.2012 klo 16:25 - Peter Forsgård

Tein taas jo melkein "perinteiseksi" käyvän reissun Photokinaan. Tuotejulkistukset ovat aina tärkeitä näillä messuilla, koska ne osaltaan määrittävät aika paljon sen miltä valokuvaus seuraavat pari vuotta näyttää. Sanotaan mitä sanotaan, niin laitteella on aina ollut iso merkitys siihen mihin suuntaan valokuvaus kehittyy. Tänä vuonna se teema ja muutos varmaan on kuvien jakaminen. Nimenomaan siis perinteisen kameran valmistajan kannalta. Kaikki suurimmat kameran valmistajat taisivat julkistaa kameroita, joilla kuvien jakaminen suoraan kamerasta on mahdollista. Tuo ominaisuus on yhä tärkeämpi ja voisi jopa sanoa, että välttämätön kehitysaskel. Mobiilikuvaaminen on niin suosittua, että se on jo uhka perinteisille kameranvalmistajille. Nyt julkistetuilla kameroilla ja niihin liittyvillä mobiiliaplikaatiolla halutaan vastata huutoon.

Canon julkisti maanantaina 17.9. isossa lehdistötilaisuudessa EOS 6D-mallin. Se on käytännössä  täyden kennon 60D. Toki uuteen 6D:hen on lisätty mm. wifi ja GPS. Kaksi erittäin hyvää ominaisuutta. (kuva alla)

canon6d.png

Pokkari puolella julkistetiin S110. Sillä otettuihin kuviin saa GPS koordinaatit älypuhelimeen asennettava applikaation kautta. Kuvien paikkatieto on erinomainen tapa löytää ne mm. Lightroomissa.

Nikon puolestaan julkisti Android-käyttöjärjestelmää käytävän pokkarin hiukan ennen messuja. Samsungin Galaxy Camerassa käyttöjärjestelmänä on myös Android. Samsung vaikutti varsin hauskalta kameralta. Saa ainakin hiukan monipuolisemmat säädöt esim. Instagram-kuviin. :) 

Täyden kennon kamerat olivat myös yksi Photokinan teema. Aiemmin mainitun 6D:n lisäksi Nikon julkisti D600:sen ja Sony sekä SLT-A99:n että mielenkiintoisen täyden kennon pokkarin RX-1:sen.
Molempiin uusiin wifi-kameroihin, niin 6D:hen kuin Panasonicin GH3:een, saa yhteyden älypuhelimeen aplikaation avulla. Ainakin Canonin applikaatio näyttää live view kuvaa esim. iPhonen ruudulla. Se on erittäin kätevä ominaisuus ja sille varmasti löytyy monta hyödyllistä käyttöä.

Laite puolella ehkä erikoisin uutuus oli Hasselbladin peilitön kamera, Lunar. En sen tarkemmin siihen tutustunut, mutta muutaman kuvan siitä otin. Selkeästi Hasselblad on panostanut kameran ulkonäön räätälöitävyteen. Silmiin sattui ainakin käärmeennahalla päällystetty versio, samoin kullattu ym. Hintaakin tuolla on aika kivasti, perushinta jossain hiukan yli 6000€. Eiköhän tuollekin erikoisuudelle löydy ostajia. Pekka Potka blogasi aiheesta ja hänen mielipiteensä tulee aika selkeästi esiin.

hasseli.png

 

Tuotteita toki esiteltiin valtavasti muitakin, mutta ehkä kiinnostuvan kaikesta oli Project1709. Se on Canonin lanseeraama pilvipalvelu valokuville. Se on vasta beta-testausvaiheessa ja siitä on vielä hiukan hankala paljon kirjoittaa, koska en ole siihen vielä ehtinyt tutustua. Betatestaajan tunnarit ovat matkalla. Nopeasti sanottuna se on pilvipalvelu, jonne kuvaaja voi koota kaikki kuvansa. Se kokoaa kuvat myös eri verkkopalveluista esim. Facebookista samaan paikaan. Kuvat ovat helposti löydettävissä monin eri keinoin. Palvelu ei vaadi Canon-kameran käytttämistä, vaan sinne voi ladata millä tahansa otetut kuvat. Kyseessä on minusta varsin mullistava ja täysin uudella tavalla kuvia pilveen kuvia tallentava palvelu. Palaan tähän vielä Project1709 blogauksen myötä kunhan ehdin siihen tutustua.

Näyttelyt ovat aina iso ja tärkeä osa Photokinaa, ainakin minulle. Tällä kertaa isoimmasta näyttelystä vastasi Leica. Se oli koonnut omalle osastolle Leica-kuvaajien näyttelyitä. Vaikuttavin ja kiinnostavin oli Platon Faces of Power, jossa on kuvattu suuri osa maailman maiden johtajista YK:n yleiskokouksen yhteydessä. Esillä oli myös Steve McCurryn kuvia. Näin ensimmäistä kertaa aidon Afgan girl -kuvan livenä. Muita esillä olleita kuvaajia olivat mm. Nik Ut, Araki, Rankin ja moia muita. Nik Ut itse oli paikalla, mutta missasin hänen esityksensä. Ut oli myös ollut paikalla Leican lehdistötilaisuudessa. Itse en tuonne ollut saanut kutsua, mutta sen tilaisuuden tunnelmista voit lukea Sulantoblogista. Tällä kertaa ei tullut käytyä muissa Kölnin tai Dusseldorfin gallerioissa olevissa näyttelyissä. Ei vain ehtinyt, koska reissu oli tällä kertaa päivän lyhyempi kuin yleensä. Toisekseen se kiinnostavin, Walker Ewansin -näyttely aukesi vasta torstaina.

Kuvia Leican osaston valokuvanäyttelyistä:

001_jakob_aue_sobol_0001.jpg
002_rankin_0001.jpg
003_platon_0001.jpg
006_mccurry_0001.jpg
004_araki_0001.jpg
005_erwitt_0001.jpg
007_ut_0001.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Nikon, Sony, Panasonic, Samsung, Hasselblad, Leica, Project1709, Ut Nick, Rankin, Erwitt Elliot, Araki, Sobol, Jakob aue, Platon, McCurry Steve, Ewans Walker

Videokuvaamisesta ja valokuvauksen muuttumisesta.

Lauantai 1.9.2012 klo 8:00 - Peter Forsgård

Rajala Proshop järjesti kaksi Philip Bloomin luentoa tällä viikolla. Olin torstaina iltapäivällä kuuntelemassa hänen luentoaan. Se oli sisällöltään rakennettu aika vapaaksi ja ohjelma muotoutui vasta lopulliseen muotoonsa kuulijoiden toiveiden mukaan. Oma toiveeni oli saada vinkkejä millainen voisi olla seuraava askel kaluston suhteen. Mikäli siis sellaisen tarve tulee. Pystyn tällä hetkellä tuottamaan sen mitä pitääkin nykyisillä välineilläni. Järkkärivideo on tällä hetkellä toimiva ratkaisu niihin videoprojekteihin joita teen. 

Mielenkiintoisin osa luennosta oli osuus, jossa Bloom kävi läpi oman tuotantonsa prosessia eli työnkulkua. Kaikessa kuvauksessa työnkulku on yksi erittäin merkittävä osuus lopputuloksen kannalta. Työnkulku korostuu erityisesti videoiden kuvaamisessa. Asia käytiin läpi nimenomaan pienen tuotantoryhmän näkökulmasta ja pieni tarkoittaa tässä yhteydessä lähes yhden miehen orkesteria. Se jos mikä on ollut parasta laitteiden kehittymisen kannalta, että se on mahdollistanut pienemmät tuotantoryhmät. Se avaa ihan uusia mahdollisuuksia videoiden tekoon.

Toinen osa joka erityisesti kiinnosti oli osuus äänestä. Sehän on se ratkaiseva kuitenkin. Ihan sama millainen kuva, jos ääni ei toimi tai on surkean laatuista, video on kuraa. Se on tietysti se haastavin ja hankalin osuus videon teossa, koska itse ainakin olen kovin vähän ollut sen kanssa aiemmin tekemisissä.

Kaluston osalta kiinnostava on uusi Canon EOS C100. Lähinnä sen vuoksi, että siihen käy jo olemassa olevat objektiivini. Muiden merkkien osalta kustannukset voivat nousta liiaksi. Philip Bloomin blogista voi hän kommenttinsa lukea C100:sta. Suurimpana miinuksena on hidastusten puute eli kamera kuvaa ainoastaan 24 ja 25fps nopeuksilla. Se voi vaikuttaa merkittävästi monen ostopäätökseen. Hintaero tosin esim. C300:seen on varsin suuri.

Toinen hyvin mielenkiintoinen on Blackmagic Cinema Camera. Bloomilla oli sellainen mukana. Hänellä se on koekäytössä testausta varten. Se mikä tekee Blackmagicin kameratsa mielenkiintoisen on sen kyky kuvata RAW-videota. Käytännössä se tarkoittaa 25 DNG-tiedostoa sekunnissa. Nopein stillkamera? RAW-videon värimäärittely ja muu käsittely on valokuvaajalle tuttua. Kuvaan voi tehdä kaiken sen minkä valokuvaankin ja se mikä parasta valokuvaajille tutuilla ohjelmilla. Vaikka kyseisen kameran hinta on suhteellisen edullinen ominaisuuksiin nähden, ei se ihan pidä paikkansa. Sen ergonomia on varsin surkea ja vaatii ehdottomasti rigin ympärilleen. Se tietysti merkitsee lisää hintaa. Mielenkiintoinen käyttö tuolle kameralle voisi olla tilanteet, joissa tarvitaan sekä stillkuvat, että videokuvat. Nopeasti ajateltuna vaikka tabletti-lehti ja sen printti-versio. Itse omalta kohdalta mietin miten tuo soveltuisi muotokuvauseen? Antaisi kameran kuvata ja ihmisen poseerata. Voisi tosin olla kuvattavalle aavistuksen outoa, kun se perinteinen hetken vangitseminen ei ole niin konkreettista. Lapsikuvauksessa taas tuo voisi toimia. Anatiais kameran rullata ja lapsen leikkiä. Tosin pitää muistaa, että Blackmagic Cinema Camerassa on pikseitä vain 3,3 miljonaa eli suuren suurta printtiä tuosta ei saa. Muita stillkuvauksen mahdollisuuksia varmaan löytyy, kun kuvausnopeus RAW:na on 25 kuvaa sekunnissa. Tuolla hinnalla tuo on varsin kilpailukykyinen laite. Lisä plussana tuossa on vielä Canon EF-bajonetti eli optiikoista ei tulisi lisäkustannuksia. Paitsi ehkä laajakulmien osalta, sillä polttovälikerroin on noin 2,4.

blackmagic_pf.jpg
Minä ja Blackmagic Cinema Camera. kuva: Jukka Kolari

En usko, että menee kovin kauan kun järkkärillä voi myös kuvata raw-videota. Canonin EOS 1D C kuvaa 4K-videokuvaa eli resoluutiolla n. 8milj pikseliä. Kuvausnopeus on tuolloin 24 kuvaa sekunnissa. Ne eivät toki ole stillkuvia, mutta tuosta on mahdollista kaapata tuon kokoisia still-kuvia. Hintaa tuolla monsterilla on aika runsaasti.

On todella mielenkiintoista seurata miten tuo tulee muuttamaan valokuvausta. Vaikka aina puhutaan ettei väline vaikuta, niin se ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Välineiden kehityksellä on aina ollut suuri merkitys siihen mitä ja miten ilmaistaan. Kehitys vaikuttaa aina ja edelleen pätee sama kuin aina ennekin. Ne jotka se omaksuvat ja hyödyntävät, menestyvät. Ne jotka pitäytyvät vanhassa, todennäköisemmin eivät.

Parasta minusta näissä luennoissa ja työpajoissa on omien ajatusten herääminen ja jäsentyminen. Vaikka sisällössä ei mitään varsinaista mullistuvaa uutta ole, niin minulla ainakin tulee aina hirveä ajatusmyrsky. Minulle ainakin nuo luennot toimivat.

Edellisen kerran olin kuuntelemassa Bloomia Tukholmassa Fotomässanilla 2010.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: videokuvaus, Bloom Philip, Canon EOS C100, Canon, Blackmagic Cinema Camera

Peilittömistä ja vähän muutenkin kameroista

Maanantai 23.7.2012 klo 10:37 - Peter Forsgård

Canon on julkaissut vihdoin oman version peilittömästä järkkäristä. Uusi malli kantaa nimeä EOS-M. Tuosta uutuudesta löytyy esittely esim. DPReviewn verkkosivuilta. 

Muutama asia pisti tuossa uutukaisessa silmään, kun noita esittelyjä ja testejä katselin. Itse odotin, että markkinoille olisi tullut high-end malli. Nyt tämä EOS-M on enemmänkin satunnaisten harrastajien kamera. EOS HD-blogissa on analysoitu tätä asiaa tarkemmin. Loistavaa että tuossa uutuudessa on APS-C kenno. Se takaa, että kuvanlaatu on loistava. Hyvää on myös vanhojen salamalaitteiden yhteensopivuus. Samaan aikaan lanseerattiin myös adapteri jolla EOS-M runkoon saa kiinni EF-objektiivit. Kiinnostava uutuus tämä toki on, mutta ei varmaan ole minua varten. Turhan automaattiselta vaikuttaa, vaikka siitä löytyykin erivalotustavat. Epäselväksi jäi miten esim. aukkoa säädetään? Jos se säädetään kosketusnäytöstä, on se käytännössä aika hankalaa kuvaustilanteessa. Jos se on takana olevasta kiekosta, on tilanne toinen. Peukalolla pyörittämällä takakiekosta olisi hyvä toimiva ratkaisu. Toivotaan, että se on niin.

Aika näyttää tuleeko tästä EOS-M kamerasta high end versio. Uskoisin, että tulee. Katukuvauksessa sellainen olisi varsin namu. Tarvittaessa olisi paljon laadukkaita käytössä, vaikka katukuvauksessa usein selviääkin yhdellä hyvällä prime-lasilla.

Yleisesti ottaen kamerat soisi kehittyvän peilittömien suuntaan. Itse uskon, että peili tulee katoamaan lähitulevaisuudessa harrastajille, niin normi- kuin aktiiviharrastajillekin, suunnatuista kameroista. Etsimen korvaa elektroninen etsin. Tekniikka on kehittynyt niin paljon noiden osalta, että peili käy tarpeettomaksi. Isoimmissa ja ammattikäyttöön tarkoitetuissa rungoissa peili varmaan säilyy pitempään. Niistäkin se katoaa siinä vaiheessa, kun kuvataan käytännössä liikkuvaa kuvaa josta sitten ne stillit sitten otetaan. Tarkoitan siis tilannetta, jossa kuvausnopeudet ovat yli sata kuvaa sekunnissa ja isoilla resoluutiolla. Tätähän jo jonkin verran esim. muotikuvauksissa on tehty RED-kameroilla. Samasta setistä saadaan printtiin stillit ja tabletti-lehteen videot.

 

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kamerat, Canon, RED, Canon EOS-M

Kodak moment on kohta historiaa.

Sunnuntai 8.1.2012 klo 9:00 - Peter Forsgård

Kodak on hyvin todenäköisesti menossa konkurssiin. He ovat myymässä isoa patenttisalkkua välttääkseen konkussin. Ilmeisesti salkun myyminen ei tule onnistumaan. On varsin surullista, että digitaalisen kuvauksen keksinyt yritys kaatui juuri siihen omaan keksintöönsä. He todellakin kannibalisoivat liiketoimintansa.

Uskon kuitenkin, että Kodakin alamäki alkoi jo ennen digitaalista murrosta. 90-luvulla se nuorempi valokuvaaja sukupolvi käytti huomattavasti enemmän Fujin filmiä. Itsekin siirryin Kodakista Fujiin paremman laadun vuoksi. Olin siihen asti kuvannut Kodakchromella ja Ektacolorilla. Kodachromen kehitys hankaloitui jonkin verran ja samaan aikaan Fuji tarjosi värikylläisempiä vaihtoehtoja diafilmeillään. Jos en ihan väärin muista niin taisi hienoinen hintaetukin olla Fujilla. Mustavalkokuvaus oli myös ammattipiireissä hiipuva trendi. Siellähän Kodak oli Tri-X:lään aika vahva. 

Ammattidigitaalikameroissa Kodakilla oli vahva ote vielä 90-luvun lopulla. Nikonin ja Canon bajoneteilla olevat järkkärit olivat markkinoiden ykköskamerat ammattipuolella. Hinnat taisivat olla yli 100.000 markkaa eli lähemmäs 20.000 euroa. Kodak yritti vielä samaa 2000-luvun alussa ja teki täyden kennon järkkäreitä sekä Nikonin, että Canonin bajonetilla, DCS Pro. Muutama muukin järkkäri heillä oli samaan aikaan. Olin itse tuota DCS Pro:ta hankkimassa, mutta onneksi päädyin Canonin 1DMKII:seen. Kodakin kamera osoittautui varsin heikoksi.

Nykynuorelle Kodak ei ole mitenkään tuttu merkki samoin kuin se oli vanhemmilleen ja etenkin iso-vanhemmilleen. On siinä mielessä ymmärettävää, että Kodak hiipui unholaan. On mielenkiintoista nähdä miten nykynuoret käyttäytyvät jatkossa. Kameramaailmassa voi taas käydä merkkien suhteen iso mullistus. Olen aiemmin veikannut, että Sony nousee. Playstation sukupolvi pitää sitä hyvänä brändinä. Toistaiseksi ainakin Canon ja Nikon ovat pitäneet pintansa, samoin Olympus ellei nyt sitten taloussotkut kaada sitä.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, business, Kodak, Fuji, Canon, Nikon, Sony

Parempien kuvien paluu

Tiistai 3.1.2012 - Peter Forsgård

betterimageswithlenses_pieni.jpgParempia kuvia Canon EOS-järjestelmäkameralla kirjasta on otettu jo 7.painos ja sen painosmäärä on ylittänyt reippaasti 300.000. Juuri ennen joulua ilmestyi uusi kirja Parempia kuvia Canon salamalaitteilla ja objektiiveilla. Voidaan siis kohta puhua kirjasarjasta. Uudessa kirjassa käydään läpi eri kuvausaloja ja mitä erilaisilla objektiiveilla voi ja kannattaa kuvata, ajatuksella mikä sopii mihinkin tilanteeseen. Kirja lähtee ihan perusasioista ja on tarkoitettu olemaan apuna valokuvaajana kehittymisessä. 

Kirjassa eri kuvausalojen ammattilaiset antavat vinkkejä kuvaamiseen. Ammattilaiset on poimittu eri maista. Mukana on eturivin Canon-kuvaajia mm. Jeff Ascough. Suomesta kirjassa on vinkkejä antamassa urheilukuvaaja Kari Kuukka.

Vaikka kirjan nimestä voisi päätellä, että se keskittyy kalustoon, on kirjassa hyvin paljon yleispätevää oppia valokuvaamisesta. Esimerkiksi valaisusta on teoriaa ja esimerkkejä, samoin sommittelusta ja kuvausideoista. 

Toistaiseksi olen saanut käsiini vasta englanninkielisen version. Suomeksi kirjan pitäisi ilmestyä lähiaikoina. Kirjaa oli tekemässä minun lisäkseni Jukka Kolari ja Brian Worley. Jukka kantoi kokonaisvastuuta kirjan tekemisestä ja piti langat käsissä. Jukka myös kirjoitti kirjaan varsin paljon. Kuvia kirjassa on 22:lta eri kuvaajalta. Siinäkin mielessä monipuolisuutta riittää. Brian taasen on erikoistunut pikkusalamoiden tekniikkaan ja niillä valaisemiseen. Allekirjoittanut kirjoitti muutamia lukuja kirjaan ja kuvailin jonkin verran kirjan asioiden demonstroimiskuvista. Kirjan minusta varsin tyylikäs taitto on Heikki Pälviän käsialaa. 

Kirjan jakelusta en ihan tarkkaan tiedä, mutta pääasiassa sitä tullaan jakamaan Canon kaluston ostojen yhteydessä. Milloin ja miten kampanja toteutetaan, sitä en tarkkaan tiedä.

Mielenkiintoinen ja innostava projekti omalta kannaltani.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Parempia kuvia, Canon, Kolari Jukka, Worley Brian, Ascough Jeff, Palvia Heikki

Digiexpossa nähtyä ja koettua 2011

Sunnuntai 6.11.2011 klo 13:17 - Peter Forsgård

Digiexpo on tänä vuonna valokuvaajaystävällisempi kuin vuosiin. Suuret kameramerkit olivat hyvin esillä Rajala Proshopin suurella osastolla. Valokuva aiheisia luentoja oli enemmän. Messuille oli tuotu muutama valokuvaaja maailmalta kertomaan työstään ja näyttämään kuviaan. Siltä osin paras Digiexpo vuosiin. Ne esitykset, jotka kuuntelin keräsi varsin hyvän yleisön eli kysyntää on. Toivottavasti messunjärjestäjien linja jatkuu. Ammattilaispäivänä oli kaikki valmiina. Se oli tänä vuonna fiksusti perjanta aamupäivällä 9-12. Yleisölle messut aukesivat klo 12. Aika moni niistä asioista joita viime vuoden messuista moitin oli korjattu ehdottamaani suuntaan. 

Ehdottomasti parasta antia oli tanskalaisen Morten Rygaardin luento: Rock´n´Roll photography and Celebrity portraits. Rygaardin esitys tyyli on vauhdikas ja valokuvat suurista rocktähdistä ovat upeita. Hän myös demosi kuinka nopeasti ja yksinkertaisesti hän tekee muotokuvansa. Toisaalta kuvia näyttäessään hän kertoi kuinka tämän ja tämän kanssa oli koko päivä aikaa kuvata promokuvat...  Demoihin poimittiin yleisön joukosta vapaaehtoinsia malleja. Mallin päälle saatettiin yllättäen kaataa esim. siirappia jne. Tuskin mallit täysin tietämättömiä kuvauksen kulusta kuitenkaan olivat, vaikka näyttikin siltä että heidät poimittiin satunnaisesti yleisön joukosta. Rygaard kuvasi yhdellä flässillä nuo demokuvat. Flässi oli hänellä itsellään kädessä ja yhteydessä piuhalla kameraan. Kuvia ei näytetty demon aikana, joten oletettavaa on osan kuvan tunnelmasta syntyvän vasta kuvankäsittelyssä. Eikä siinä mitään, vedostaminen on osa prosessia.

Tänä vuonna myös katselin kameroita hiukan sillä silmällä. Vapaa-ajan kuvaamiseen ja myös katukuvaamiseen olen katsellut peilittömiä järkkäreitä. Pokkari tuntuu hiukan hankalalta ja työkäytössä olevia ei viitsi kanniskella aina mukanaan. Mielelläni olisin myös katsellut Canonin peilitöntä järkkäriä, mutta sellaistahan ei ole olemassa. Kiinnostavimmat minusta ovat Sony NEX7 ja Olympus Pen E-P3. Molempia ovat kolleegat kovasti kehuneet. Suoraan sanoen Pen tuntui huomattavasti paremmalta kädessä kuin Sony. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, koska kuvanlaatuerot ovat aika marginaalisia. Sonyssa on paremmat videokuvausominaisuudet kuin Olympuksessa ja se puoltaa Sonyn hankintaa. Video on niin tärkeä osa tekemistäni nykyään, että se on varsin tärkeä asia. Olympuksen micro 4/3 bajonetti mahdollistaa mös Panasonicin micro 4/3-objektiivienkäytön. 

Sitä kautta on laajemmat mahdollisuudet hommata sopiva ja valovoimainen normaalikakkula. Tuskin kovin montaa optiikkaa tulen mahdollisen rungon hankinnan lisäksi ostaamaan. Toki Sonyyn saa kiinni sovitteella lähes minkä optiikan tahansa, joten sekin on yksi mahdollisuus. Jokin manuaalitarkenteinen C/Y-bajonetilla oleva optiikka voisi käydä Sonyyn kivasti. Sony NEX7:ssa on erittäin hyvä etsin. OLED-tekniikalla toteuttu etsin on erinomainen. Olympukseen sen joutuisi hankkimaan erikseen ja se lisäisi kameran kokoa. Hankalia valintoja, koska en ole kovin innokas kameran ostaja. Haluan sellaisen jolla voin sitten kuvata riittävän monta vuotta eteenpäin. 

Ihan mielenkiintoista muuten, että vielä viime vuoden Digiexposta blogatessani kirjoitin: "Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta,..." Näin se mieli voi muuttua, kun kollegat vakuuttelevat ja kehuvat... :D

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Rygaard Morten, Sony, Olympus, Canon, Panasonic, micro four thirds

Valokuvausoppaista Hesarissa 18.5.

Torstai 19.5.2011 klo 8:16 - Peter Forsgård

parempikuvia_fi2.pngHelsingin Sanomien Kuluttajaosiossa oli eilen keskiviikkona koko sivun juttu valokuvausoppaista. Toimittaja oli lukenut läpi 18 erilaista opasta.

Parempia kuvia oli myös päässyt juttuun. Varsinaista arvioita kirjasta ei ollut, mutta lyhyt kommentti siitä kuitenkin oli.

"Suomalaistekijöiden suosituin teos on Jukka Kolarin ja Peter Forsgårdin Parempia kuvia Canon EOS- järjestelmäkameralla. Erinomaista, kirjakaupoissakin myytävää kameranvalmistajan tilausteosta on painettu suomeksi, ruotsiksi ja 11 muulla kielellä jo 300.000 kappaletta." (lainaus HS s. D1 18.5.2011)

Ihan mukavaa, että kirjamme tuli huomioitua tuossa jutussa. Iloinen olen myös sen menestyksestä, 300.000:nen painosmäärä on millekirjalle tahansa huikea määrä. Muutenkin kirja on saanut hyvän vastaanoton.

Niin ja mitkä ne muut kielet ovat... pitääpä miettiä: ainakin venäjä, tanska, norja, portugali, espanja. Englanninkielinen on mennyt ainakin Filippiineille. Enpäs tiedäkään niitä kaikki kieliä, pitänee ottaa selvää.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Parempia kuvia, Canon, Kolari Jukka

Canon 600D kokeilussa

Sunnuntai 13.2.2011 klo 20:00 - Peter Forsgård

Parempia kuvia -kirjaprojektiin liittyen sain viikonlopuksi kokeiltavaksi Canon 600D:n. Se on vielä esituotantomalli eli mitään kuvaa tai videota en julkaise. En myöskään mitään sen kummenpaa testiä ole siitä tekemässä.

Stillkuvia en sillä oikeastaan ole ottanut, mutta videota sitten hiukan enemmän. Kamerassa on videokuvaukseen mielenkiintoinen uusi ominaisuus, digitaalinen zoomaus. Se e suinkaan tarkoita interpolointia, vaan digitaalisesti zoomatessa fullHD-resoluutio säilyy. Zoomauskertoimet ovat 3-10. Zoomaus on portaatonta. Käytännössä se tarkoittaa, että esim. 50mm normaaliobjektiivi kasvaa 600D:ssä peräti 240mm-800mm zoomiksi. Valovoimaakin piisaa kohtuu kivasti. Miltä kuulosta 240-800mm f1.4 zoomi? :D Stillkuvia ei pysty ottamaan digitaalisen zoomauksen ollessa käytössä.

Samalla periaattella toimiva digitaalinen zoomaus on ollut aiemmin Panasonicin GH2:ssa. Siinä tuo kerroin on vieläkin isompi, koska kenno on siinä hiukan Canonin kennoa pienempi. Mielenkiinnolla odotan tulee tämä ominaisuus myös jatkossa esiteltäviin Canon EOS-runkoihin. 

Tuo sama tekniikka olisi varsin kätevä myös stillkuvauksessa, mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei ole. Stillkuvan resoluutiotarve on osittain pienentynyt sähköisten julkaisujen vuoksi. Videosta napattu stillkuva saattaa hyvinkin riittää sähköisessä lehdessä? Kiinnostavaa teknistä kehitystä, jolla taas voi olla vaikutusta kuvailmaisuun ja aiheisiin. Luonto- ja urheilukuvauksessa tuolla vois vaikka olla käyttöäkin, kun kuvaa julkaistaan sähköisellä alustalla.  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon 600D, Parempia kuvia, Panasonic

Digiexpossa nähtyä...

Perjantai 5.11.2010 klo 8:43 - Peter Forsgård

Valokuvaajalle Digiexpo ei tarjoa juuri mitään. Kuten jo vuosi sitten bloggauksessani samasta aiheesta totesin, on kyse kodinelektroniikka- ja pelimessuista. 

Valokuvaukseen liittyviä osastoja oli aika niukasti. Kamera-lehti oli hyvin ja näkyvästi esillä. Vuoden Luontokuvat eivät vielä eilen ammattilaispäivänä olleet esillä (viime vuotinen toistui tässäkin #fail). Kameran valmistajista vain Nikon ja Olympus olivat isommin esillä. Samsungia oli Hirvoxin isolla osastolla ja Sonylla oli pokkareita ja videokameroita jonkin verran näytillä. Epsonilla jotain tulostukseen liittyvää, vaikka pääpaino olikin tykeissä ja kotiteattereissa.

Luulisi, että pokkareiden kanssa kannattaisi Canonin ja Panasonicin kanssa olla myös mukana. Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta, on se kuitenkin nuoremmalle sukupolvelle merkittävä brändi. Playstation on tuttu ja sitä kautta Sony. Se varmasti vaikuttaa Sonyn maineesen kamerana. Tähän huomatus: Sonyn kameroissa ei ole mitää vikaa, vaan ajatus siitä kameramerkkinä ei vain istu omaan päähäni ja se on ainoastaan oma vikani :). Käpistelin eilen messuilla kolleegani Sony NEX5:sta. Sen hiukan oudosta ulkomuodosta huolimatta, se istui erinomaisesti käteen. Kuvan jäljessäkään ei kuulemma ole moittimista. 

Docendon osastolta jäi käteen Mikko Hietaharjun Kuuntele kuvaa -kirja. Kirjassa annetaan näkökulmia kuvan tulkintaan. Sen takakannessa on lause: "Valokuvan kieli rakentuu valon, ajan ja tilan perussäätöjen hallinnasta". Kirjan mukana on myös äänimaailma CD. Tämä kirja voisi toimia varsin hyvin eKirjana, jos kerran musiikkiakin mukana.

Digiexposta vielä sen verran, että ohjelmaa kuvaukseen liittyen messuilla toki on. Perjantaina klo 16.00 on Nikon school: Vinkkejä kuvaamiseen järkkäreillä, 16:30 Asko Vivolin kertoo skannaamisesta jne... Ohjelma löytyy täältä.

Aikaisempia bloggauksia edellisvuosien Digiexpoista.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Kameralehti, Nikon, Olympus, Canon, Panasonic, Sony, Docendo, Hietaharju Mikko

Kalansilmä-zoomi

Lauantai 28.8.2010 klo 20:00 - Peter Forsgård

En kovin paljon kirjoittele laitteista blogissani, mutta nyt Canon julkaisi varsin mielenkiintoisen zoomin. Kalansilmä-zoom 8-15mm f/4 on kovin erikoinen objektiivi.

8mm asennossaan se tuottaa pyöreän kuvan täyden kennon rungolla. 15mm on sitten diagonaalinen kalansilmä eli kuva-alan kulmasta kulmaan on 180 astetta. Lasi ns. L-sarjaa ja veikkaan myös hinnan olevan sen mukainen.

Itselläni on käytössä 15mm f/2.8 kalansilmä. Ihan nopeasti en itse keksi miksi haluaisin kalansilmä-zoomin. Olen 15mm käyttänyt ultra-laajiksena sekä täyden kennon rungoissa, että ns. croppi-rungoissa. Pallopanoraamat ovat onnistuneet näppärästi myös 15mm lasillani. Viidellä kuvalla sellaisen saa hyvin aikaiseksi. Pyöreän kuvan tuottavalla 8mm lasilla riittäisi kolme kuvaa.

 

Bookmark and Share Subscribe

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Canon

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Canon

Samaan aikaan muualla. (osa jotain/jotain)

Tiistai 6.7.2010 klo 9:43 - Peter Forsgård

Muutama linkki mielenkiintoisiin videoihin ja bloggauksiin:

Vincent Laforet: Aerials of New York City & Thoughts on Both the Present and The Past. Mielenkiintoinen video New Yorkista ja ilmakuvauksesta. Bloggauksen lopussa Laforet kertoo omasta työstään. Painopiste tosin on entisessä työssä kuvajournalistina. 

 

Fstopper: The iPhone Fashion Shoot by Lee Morris

Lee Morris kuvaa muotikuvaussession iLuurilla. Pääpaino on todistaa valaisun merkitys kuvauksessa. Huonollakin kameralla saa tehtyä, kun tietää mitä tekee. Bloggauksessa on myös otetut kuvat, jotka on käsitelty normaalin muotikuvan keinoin. (via Strobist)

 

Steve McCurryn blogi on tutustumisen arvoinen.

 

Matti Sulanto: Langattomat salamajärjestelmät, kumpi on parempi Canon vai Nikon 

Lopputulos ei liene yllätys. Tässä asiassa Nikon vie voiton. 

 

Muutamia jalkapallon MM-kisoihin liittyviä bloggauksia ja kuvakoosteita:

Momentum blogissa on esitelty ne kamerat ja tekniikka joilla upeat hidastukset on tehty. Hienoa on tekniikka ja hienosti myös hyödynnetty. Ainoa asia pistää ihmetyttämään, vaikka tekniikka on tuon tasoista niin silti maaleja jätetään hyväksymättä ja paitsioita vihelletään miten sattuu.... ai niin FIFA tai siis Blatter ja Platini ei tykkää....

 

Valokuvia kisoista Boston Globen sivuilla: Preparing for the World CupOpening week, Halfway in - 2010 World Cup. Tuolta blogista löytyy muutenkin varsin kovatasoista valokuvaa muistakin aiheista. Noin vahvaa kuvasettiä ei suomalaisten lehtien sivuilta löydy. HS:n Maailman kuvia yrittää olla sinne päin. Muulla ollaan jo tekemässä uuden tyylisiä videoita eli laajennettu audioslideshowsta eteenpäin ja täällä eivät lehdet edes vielä esitä stillkuvia näyttävästi, jos nyt hiukan kärjistetysti sanoo.... Sähköiset lukulaitteet ovat nurkantakana....

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: linkki, blogi, Laforet Vincent, F-stopper, Nikon, Canon, Sulanto Matti, McCurry Steve

Parempi kuvia -kirjasta viides painos!

Tiistai 15.6.2010 klo 10:19 - Peter Forsgård

5_painos_kansi.jpgParempia kuvia -kirjasta on julkaistu viides painos. Kirjan kirjoittajinahan ovat allekirjoittanut ja Jukka Kolari.

Kirjaa on painettu varsin kiva määrä. Yli 170.000 tuhatta sanotaan määräksi Canon Suomen Facebook-sivulla.

Viidenteen painokseen laajennettiin sisältöä mm. videokuvauksesta. Muutamia osiota on hiukan selkiytetty. Luonnolliset uudet kameramallit ja optiikat on lisätty sivuille. Myös kansi on saanut pienen face-liftin. Kuvasin kannen kokonaan uudestaan. Tyyli kuitenkin haluttiin säilyttää.

Canonilla on kesäkampanja kesäkuun ajan. Kirjan saa EOS-kameran oston yhteydessä.

Käy tykkäämässä kirjasta Canon Facebook -sivulla!

Kirjaan voi tutustua täällä.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon, Parempia kuvia, Kolari Jukka

Kuva & Kamera messuilla nähtyä ja kuultua

Sunnuntai 11.4.2010 klo 22:19 - Peter Forsgård

Kuva & Kamera messuilla tuli tänä vuonna vietettyä enemmän aikaa kuin normaalisti. Viikonlopun aikana olleet neljä esitystäni piti siitä huolen.

Mitään järisyttävää uutta en nähnyt, enkä itseasiassa kyllä odottanutkaan näkeväni. Palj on mielenkiintoista kuitenkin oli esillä, joten siellä käytetty aika ei suinkaan ollut turhaa. Härpäkkeiden lisäksi messuilla tapasin paljon vanhoja tuttuja ja kollegoita, joten aika kului varsin mukavasti.

Ferinkuvalla kiinnostaavaa oli heidän Fotosec kuvat. Siinä mustesuihkulla tulostettu kuva kiinnitetään akryylilasiin. Akryylin paksuus vaihtelee muutamasta millistä useamman sentin paksuuteen. Paksu akryyli kuvan päällä tekee kuvasta todella mielenkiintoisen näköisen.

Muut kiinnostavat tuotteet liittyivät videokuvaamiseen. Aivan niin paljon siihen liittyvää kalustoa ei ollut esillä kuin kuvittelin. Suomalainen rigejä tekevä HanGrip ei ollut varsinaisesti mukana messuilla, mutta heidän tuotteitaan oli esillä Digivideoyhdistyksen osastolla.

Valokuvia oli mm. Samsungin osastolla, jossa oli valokuvaaja Jesse Terhon ottamia muotokuvia uudella Samsungin NX10 järkkärillä. Vuoden muotokuvat olivat myös näytillä, osastoa en valitettavasti muista.

Luentotarjonta oli varsin kattava. Lauantaina kävin kuuntelemassa Juha Suonpään esityksen - Miten valokuvastaa tehdään taidetta. Esitys oli juuri niin provosoiva kuin olin etukäteen kuullut. Hyvässä ja humoristessa hengessä toki, mistään änkyröinnistä ei ole kyse. Suonpää kävi läpi luontokuvaan ja taidekuvaan liittyviä sopimuksen alaisia asioita. Hän näytti valtavan määrän kuvia joita hän kävi läpi ja kertoi niiden kautta niistä sopimuksista, joita luonto- ja taidekuvan sisällä on tehty. Sopimus tarkoittaa siis vallitsevaa käsitystä siitä, mikä on hyväksyttävä luonto- ja taidekuva. Lyhyesti ja kiteytetysti tunnin esitys: valokuvasta tulee taidekuva, kun taide yhteisö antaa sille merkityksiä joiden kautta se voidaan tulkita taiteeksi. 

Sunnuntaiaamuna kuuntelin Flatlight Films porukan esitystä Olympuksen iSpeed -kamerasta ja videokuvaamisesta Olympuksen Pen kameralla. ISpeed kykenee 2000 fps, hd-laadulla. Varsin näyttäviä hidastuksia sillä siis aikaan. Pen E-P2 kameran ominaisuuksia myös käytiin läpi ja sen hyötyjä videokuvauksessa.

Omat esityksen menivät ihan ok. Lauantaina sali täyttyi ja kaikki eivät mahtuneet istumaan. Sunnuntaina väkeä oli aavistuksen vähemmän, tosin esityskin oli suuremmassa salissa, joten ihan varma tuosta väkimäärästä en voi olla. Lauantaina Parempia kuvia esityksen jälkeen Canonin osastolla olleet kirjat myytiin loppuun. Canonhan oli Topshotin suurella osastolla yhtenä laitevalmistajana. Sunnuntaina esitystä kuulevat eivät siis voineet ostaa kirjaa, vaan he joutuvat odottamaan, että se postitetaan heille jälkikäteen. Siinä mielessä oikeastaan voisi sanoa, että esitykset olivat erittäin onnistuneet. Täyttivät tehtävänsä.

Kuvalon tietoiskuissa oli varsinkin sunnuntaina hyvin väkeä. Kuvalo lanseerasi messuilla ammattikuvaajille suunnatun Pro palvelun.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Kuva & Kamera, Digivideoyhdistys, Ferin kuva, HanGrip, Fotosec, Terho Jesse, Flatlight Films, Olympus, Suonpaa Juha, Canon, Kuvalo, Parempia kuvia

5D MKII:sen firmware päivityksestä vielä ja Movie plugin E1 FCP:lle

Maanantai 22.3.2010 klo 10:23 - Peter Forsgård

Viime viikolla tullut Canon 5D MKII.sen firmwaressa 2.0.3. oli bugi. Se liittyi videoasetusten tallentamiseen C1-C3 paikkaan. Ongelmia oli äänen tallentamisessa.

Canon on korjannut bugin ja 2.0.4. versio on ollut ladattavissa muutaman päivän.

Linkki uuteen firmikseen

 

Canon on julkistanut pluginin Final Cut Studio -ohjelmaan. E1 -pluginilla voi siirtää ja konvertoida videotiedostot suoraan kortilta käsiteltävämpään muotoon. Kameran tuottama h.264 -kodekilla pakattu .mov ei ole kovin taipuisa jatkokäsittelyyn. Parempi muoto on esim. jokin Applen ProRes -kodekeista. En ole itse vielä ehtinyt kokeilla E1:stä. Planet5D -saitilla olleen tutoriaalivideon kautta katsoin sen käyttöä. Palaan tarkemmin tähänkin asiaan kunhan saan pluginin testattua. Tähän asti olen käyttänyt konvertointiin ilmaista MPEG Streamclip -ohjelmaa. Se on toiminut työnkulussani varsin hyvin. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon 5D Mark II, Canon, FCP, videokuvaus

Firmware päivitys 5D MKII

Tiistai 16.3.2010 klo 7:55 - Peter Forsgård

Kauan odotettu firmware päivitys Canon 5D MKII -kameraan on julkaistu. Tästä on kohkattu jo pidempään.

Uusi firmispäivitys tuo uusia ominaisuuksia 5D MKII:sen videokuvamiseen. Aiemmin pystyi kuvaamaan fullHD-tasoista kuvaa ainoastaan 30fps. Uudella firmiksellä fps on joko 24 tai 25. Äänentason manuaalinen säätö on uutta samoin, Av ja Tv -valotuksen säädöt toimivat kuten stillkuvatessa. Histogrammin näkyy LCD-näytössä manuaalivalotuksella kuvatessa. Äänen frekvenssi on myös nostettu 44,1 :sta 48:aan KHz.

Jään ainoastaan kaipaamaan aiemmin mukana ollutta 50 tai 60fps. Se on varsin kätevä hidastuksia tehdessä. No niihin täytyy sitten käyttää 7D:tä.

Varsin päteviä uudistuksia kuitenkin.

Firmware version 2.0.3. voi ladata Canon USA:n sivuilta.

 

EDIT (18.3.2010 klo 7.54): Uudessa firmiksessä on pieni bugi. Lisätietoa 5D MKII team -blogista.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon 5D Mark II, Canon, Canon 7D

Kuvia langattomasti koneelle.

Torstai 28.1.2010 klo 7:59 - Peter Forsgård

Sain Canonilta kokeiltavaksi WFT-E4 langattoman lähettimen. Sellainen on jossain vaiheessa ollut ostoslistalla, mutta vielä en sitä ole hankinnut. Nyt sain sen testiin erästä kuvausrupeamaa varten. 

Lähetin tulee rungon alapuolelle kiinni ja on kuin ns. pystykuvauskahva. Sellaisenakin se myös toimii, sillä siinä on laukaisimet ym. pystykuvausta varten. Lähetin ja tietokone muodostavat keskenään langattoman verkon. Verkon asetukset tehdään Canon Utility -ohjelmalla. Jonkin verran minulla oli ongelmia saada yhteyttä toimimaan. Syy varmaan enemmänkin minussa, kun en mikään IT-ihme ole. Hyvät ohjeet asetuksiin antaan Julian Love blogissaan.

Langattoman lähettimellä, nimensä, mukaan voidaan kuvat siirtää suoraan kamerasta koneelle langattomasti. Sille on monta käyttöä. Kuvien langatonta siirtoa käytettään usein studiossa. Kuvat ilmestyvät suoraan ruudulle ja asiakas voi ne siinä heti hyväksyä tai muuten vaan nähdä missä mennään. Isoissa kuvauksissa voidaan esimerkiksi kuvat ajaa suoraan Lightroom. Tarvittavat kuvien säädöt voidaan tehdä automaattisesti Lightroomilla ja kuvat ovat heti kuvauksen jälkeen konvertoitavissa. Ajan säästö on melkoinen.

Itse käytin langatonta lähetystä Innovaatiojunassa, jossa olin mukana. Sitä varten olin asettanut lähettimen lähettämään kuvia SET-napin painalluksella eli vain valitsemani kuvat lähtivät koneelle. Koneeseen olin rakentanut Automatorilla scriptit, jotka lähettivät kuvat suoraan Twitteriin, Flickriin ja Qaikuun. Varsin kätevä tapa lähettää kuvia suoraan tapahtumasta someen tapahtuman kanavalle. Tuota mahdollisuutta täytyy jatkossakin käyttää, jos nyt siis satun lähettimen hankkimaan.

Toimivuus oli varsin luotettavaa. Yhteystoimi mainiosti junavaunun sisällä. Kertaakaan yhteys ei katkennut. Ulos lähettämisen käytin mokkulaa, koska Airport oli varattu kameralle. Liikkuvassa junassa 3g-yhteys pätki ajoittain. 

Lähettimessä on myös usb-liitäntä. Siihen saa kiinni kovalevyn, muistitikun tai gps-palikan. Kuvat voi siis tallentaa myös suoraan ulkoiselle kovalevylle tai muistitikulle. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, Canon

The Story Beyond the Still

Lauantai 9.1.2010 klo 9:37 - Peter Forsgård

The Story Beyond the Still on mielenkiintoinen videokuvaus -kilpailu. Yksinkertaisesti sanottuna projektissa/kilpailussa on tarkoitus tehdä muutaman minuutin filminpätkä jatkaen tarinaa siitä mihin edellinen kuvaaja jäi. Jokainen filmi alkaa ja loppuu stillkuvaan. Tämä videofilmissä oleva viimeinen stillkuva on siis se kuva, josta seuraava lähtee liikkeelle. Kilpailsuta on myös lisätietoa Laforetin blogissa. Kilpailun yhteistyökumppaneina on Canon ja Vimeo. Ihan kaikkia sääntöjä ei vielä ole julkistetu, mutta kilpailu alkaa 15.1.2010. Ymmärtääkseni kuka tahansa voi osallistua ja raati sitten valitsee parhaan filmin. Seuraava sitten jatkaa siitä jne. Kilpailu kestää 8 kuukautta. Tuomaristossa näyttää olevan aika kovia nimiä filmimaailmasta. Tämä on monelle videokuvaajalle hieno mahdollisuus.

Ensimmäisen pätkän on kuvannut Vincent Laforet. Filmi The Cabbie on katseltavissa Vimeossa. 

Mielenkiintoinen projekti, jossa hyödynnetään verkon yhteisöllisyyttä.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: videokuvaus, Canon, Vimeo, Laforet Vincent

Kerronnasta on kyse....

Maanantai 14.12.2009 klo 9:28 - Peter Forsgård

Patrick Murphy-Racey julkaisi Vimeossa videon amerikkaisesta jalkapallo-ottelusta. Canon Filmmakers -blogissa on video tuon kyseisen videon tekemisestä.

How it was shot -video käy läpi prosessin video tekemisestä. Erityisesti yksi ajatus videolla kiinnitti huomioni: It is about storytelling eli vapaasti suomennettuna kyse on kerronnasta.

Edelleen ihmettelen videoiden käytön vähäisyyttä suomalaisessa verkkomediassa. Kyse on kerronnasta eli viestin viemisestä perille. Journalismin alkuaikoina teksti oli väline, jolla saatiin viestiä eteenpäin. Tekniikan kehittyessä eli kameroiden pienentyessä kuvajournalimisi mahdollistui siinä mielessä, jo ssa sen nykyään tunnemme. Verkon syntyminen mullisti taas ja digijärkkärien videokuvausmahdollisuudet muuttavat taas tilannetta. Videokuvasta tulee entistä tärkeämpi. Tavallaan kehitys on alkanut jo TV:n aikakaudella, mutta verkkojulkaisut ovat edelleen vieneet sitä eteenpäin.

Onko tämä huono vai hyvä asia? En osaa oikeastaan ajatella asiaa kaksijakoisesti. Tärkeintähän on saada se kulloinkin kyseessä oleva asia viestitettyä eteenpäin. Eikös järkevintä ole silloin käyttää sellaista välinettä ja tapaa, jolla asia saadaan ihmisten tietoisuuteen? Minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä ja tuntuu tavallaan hassulta kirjoittaa asiasta. Minulle vain on tullut tässä viime aikoina vastaan tilanteita, jossa tätä on kyseenalaistettu. Kuvajournalistin pitäisi pysyä pelkästään valokuvaajana ym., väitetään. Olen samaa mieltä, mutta en kohdasta pelkästään. Videokuvaus luo uusia vaikuttamisen mahdollisuuksia stillkuvan rinnalle. Niiden yhdistäminen eri keinoin luo taas lisää mahdollisuuksia. Onneksi on niitkin kuvajournalisteja, jotka kokeilevat videota. En silti tarkoita etteikö valokuva myös toimisi. Luonnolllisesti se toimii ja varmasti saa oman uuden renessanssin, kun videokuvaus yleistyy ja valokuva on se erilainen tapa ilmaista.

Kaikki ei tietenkään ole kuvaajien vastuulla, vaan vaaditaan myös lehtitaloilta hereillä oloa ja kokeilun halua uusille tavoille viedä asiaa eteenpäin.

Kyseessä on muna vai kana -tilanne, kumpi ole ensin? Video- ja hybridireppareille ei ole kysyntää, koska ei taida oikein olla tarjontaakaan. Toisaalta tarjontaa ei synny, koska ei ole sitä kysyntää. Tarjonnan kautta kysyntäkin voi noista. Hyvä tasoisille videoreppareille on Suomessa aika neitseellinen maaperä. Mikä mahdollisuus jollekin taitavalle kuvajournalistille! 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, videokuvaus, Canon Filmmakers -blogi, Murphy-Racey Patrick

Pari linkkiä Parempia kuvia -kirjaan liittyen.

Maanantai 16.11.2009 klo 18:45 - Peter Forsgård

Parempia kuvia -kirjastamme on Suomessa käynnissä kampanja. Kirjan saa kaupan päälle ostaessaan Canon 1000D, 450D, 500D tai 50D:n. 

Ruotsissa Tukholman Fotomessuilla kirjan sai myös 5D Mark II:sen ostajat. 

Ruotsalainen Emma Ericson kertoo omassa blogissaan kokemuksistaan kirjasta. Emma on vasta 14v, mutta ottaa jo erittäin tyylikkäitä valokuvia. Varsin mukava palau te :)

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon, Parempia kuvia, Kolari Jukka

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »