My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Vanhaa pois ja uutta tilalle

Torstai 5.11.2009 klo 12:15 - Peter Forsgård

Vein vanhempaa kalustoa vaihtoon eli  Canon 1DMKIII vaihtui  Canon 7D-runkoon.

Joku voi tietysti ihmetellä miksi vaihtaa kunnon ammattijärkkäri aktiiviselle harrastajalle suunnattuun runkoon. Yksinkertainen syy on video-ominaisuus ja muutamaa muu parannus. Videokuvan tarve on koko ajan lisääntyvä. Tarkoituksena on sitä omassa osaamispaletissa kehittää.

Pelkkä video ei toki ole ainoa syy. Aika monta muuta positiivista asiaa tuli myös mukana. Tarkennusjärjestelmä toimii paremmin tai ainakin siltä tuntuu kahden tiiviin seminaarikuvauspäivän jälkeen. Verrattuna esim. 5DMkII:s een 7D toimi tuossa kuvauksessa paremmin .

Salamaohjaus suoraan rungosta lisäsi pikkusamoittteni määrää. Nyt voin tasoituksen tarvittaessa antaa kameran rungossa olevalla popup-flässillä. Isommilla EX-flässeillä voin valaista kohdetta eli nitä rittä siihen yksi enemmän ilman lisähankintaa. Toki popup-flässi ei ole aivan ihanteellinen, mutta kivasti se joissakin kuvauksissa toimii täytevalona. Tarvittaessa siihen saa pehmentäjän. Flässiohjausta en ole vielä tosi toimissa kokeillut. Studiossa pieni testi osoitti homman toimivuuden. Säätö vaitoehtoja on useita. Salamaohjaus helpottaa selkeästi kuvaamista useamalla pikkuflässillä.

Kaikissa käytössä olevissa rungoissa on samanlainen akku. Se helpottaa asioita. Latureita voi olla mukana vain yksi.

7D:ssä on ns. croppikenno ja polttovälikerroin on 1,6. Sekään ei ole ongelma päinvastoin. 70-200mm zoomistani tuli samantien 300mm, kun puhutaan kinovastaavuudesta kuvakulman suhteen. Jos laajakulmaa tarvitaan löytyy sitä varten sitten toinen runko. Samalla 50mm tuli näppärästi erinomainen hyvä valovoimainen muotokuvausoptiikka.

En yleesä tee kovinkaan kummoisia testejä uudella kameralla. Ainoa testi on kuvata ColorChecker ja katsoa miten se toistaa värit verrattuna aiempiin kameroihin. Samalla otan muutaman kuvan korkeilla herkkyyksillä ja katson kohinatason suhteessa muihin. Kuvaustilanne on studiossa vakioitu, joten ne kuvat ovat aika hyvin vertailukelpoisia keskenään. Muuten arvioin kuvanlaadun sitten keikoilla otettujen kuvien perusteella ilman sen suurempaa testailua.

7D:n kuvanlaatu näyttää ensikokemusten mukaan erinomaiselta.

Laitehankinoissa periaatteenani on aina ollut niistä tulevien hyötyjen arviointi. Kysyn aina itseltäni, miten tämän laitteen hankinta vaikuttaa siihen mitä pystyn tarjoamaan asiakkaalle. Tämän hankinnan osalta se on se video ominaisuus. Usein on käynyt, että hankinta on jäänyt tekemättä, koska mitään varsinaista hyötyä loppukäyttäjälle ei synny. Silloin ne rahat ovat menneet itsensä kouluttamiseen esim. työpajoissa. Sieltä ammenettu tieto on yleensä paljon hyödyllisempää kuin uuden härpäkkeen hankinta.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kamerat, Canon, Canon 7D

Canon S90:sesta muutamia huomioita

Maanantai 26.10.2009 klo 14:14 - Peter Forsgård

Olen nyt kuvaillut vajaan vikon uudella pokkarillani, Canon S90:sellä. Kamera on tosi näppärän kokoinen ja mahtuu kivasti taskuun.

Käväisin viime viikon lopulla pikasesti Prahassa. S90 oli mukana ainoana kamerana. Näppäilin sillä lähinnä turistikuvia. Kaikin puolin kamera tuntui näppärältä käyttää. 

Objektiivissa oleva säätörengas on hiukan liian pieni minun sormille, mutta silti täysin käyttökelpoinen. Olen asettanut sen säätämään aukkoa. Kokeilin myös asettaa sen ohjaamaan valotuksen korjailua. Siinä käytössä se on varsin kätevä. Kuvatessa takana oleva säätöpyörä liikkuu aika herkästi. Otteeni kamerasta on sella inen, e ttä peukaloni vahingossa säätää sitä. 

Kuvanlaatu on riittävän hyvä. Herkkyydet ISO800:aan asti ovat käyttökelpoisia. Minusta varsin hyvä ja riittävä herkkyys. 

S90:nen tuottaa myös kuvia raw-muodossa. Se on minusta erittäin tärkeä ominaisuus. Kuvien säätäminen ja käsittely jälkeen päin on paremmin mahdollista. Lightroomin 2.5-versio ymmärtää S90:sen raakatiedotoja. Työnkulkulkuakaan ei tarvitse muuttaa.

Kamera on myös varsin nopea. Kun kameran käynnistää voi toisen kuvan ottaa jo kahden sekunnin päästä. Minulle ainakin täysin riittävä nopeus taskupokkarille.

Automaattivalotuksella S90 tekee aika vaaleita kuvia eli minun makuuni hiukan ylivalottaa. Asia on tietysti helppo korjata joko valotuksen korjailulla tai sitten esim. Lightroomilla kuvia importatessa. Pieni s-käyrä tekee myös hyvää S90:sen raakakuville. 

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon, Canon S90, kamerat

Videokuvauksesta järkkärillä

Torstai 1.10.2009 klo 8:58 - Peter Forsgård

Videokuvaus on aina ollut minusta kiinnostavaa. Sitä ei kuitenkaan koskaan ole tullut tehtyä kovinkaan paljon. Still-kuvaus on ollut se pääjuttu.

Toki perhettä olen kuvannut, etenkin kun skidit olivat pieniä. Skidien harrastuksia ja sen kaltaisia videoita. Teknisesti ne eivät ole mitään erikoisia, mutta sisällöltään ne ovat korvaamattomia. Niiden editoinnin kautta olen opetellut videoiden editointia. Se on varsin hidasta ja aikaa vievää puuhaa. Videokamerana on ollut DV-kamera. Niiden kuvanlaatu on varsin riittävä ja hyvä siihen tarkoitukseen, johon niitä olen käyttänyt.

Viime vuosina videokuvaaminen on jäänyt lähes täysin. Nyt kuitenkin digijärkkäreissä on mahdollisuus kuvata myös videota. Aluksi pidin tuota omalta kannalta aika turhana, vaikka se esim. journalistisessa käytössä varsin hyvä ominaisuus onkin. Harmittavan vähän vaan suomalaiset mediat sitä hyödyntävät. Jonkin verran videota käytetään, mutta ei niin näyttävästi kuin sillä olisi mahdollista. Saavat lehdet osittain syyttää itseään omista vaikeuksistaan, koska eivät minusta aina ole ihan hereillä tekniikan kehityksestä ja sen laajasta hyödyntämisestä.

Samoin toki lehtikuvaajatkin voisivat olla aktiivisempia sen suhteen. Olen kuullut selitykseksi, ettei kannatta kun kukaan ei siitä maksa. Totta toisaalta, mutta jos tarjontaakaan ei ole, onko kysyntääkään. Miksei esim. free-kuvaajat  tee keikoillaan myös videoita ja julkaise niitä omissa blogeissaan. Julkaisualustoja videolle on tarjolla useita. Mielenkiintoinen tähän liittyvä blogi on DSLR News Shooter. Vaikka kyseessä onkin liikkuvan kuvan uutiskuvaaja, löytyy sieltä mielenkiintoisia asioita myös videokuvausta tekeville valokuvaajille. Toinen hyödyllinen aiheesta kertova blogi on planet5D. Se on ehkä jonkin verran lähempänä valokuvaajaa kuin tuo toinen mainitsemani blogi.

Kuten totesin pidin omalta kannalta videota aika turhana, mutta viime aikoina se on ruvennut kiinnostamaan. Mahdollisuudet tehdä mielenkiintoista videota ovat suuret. Kuvanlaadullisesti esim. omalla Canonillani voin tehdä huikeaa jälkeä, fullHD-tasoisena. Toki täyty muistaa, että sisältö on kuitenkin se tärkein. Tekniikka vain antaa sen mahdollisuuden kuvata videota uudella tavalla. Syväterävyyden hallinta ei käytännössä ollut mahdollista muuta kuin isoilla tuotantokameroilla, nyt on. Myöskään laaja erilaisten objektiivien käyttö ei ollut mahdollista. Korkeiden ISO-arvojen käyttö myös antaa varsin upeat mahdollisuudet kuvata pimeässä ja yöllä.

Yksi kiinnostava sovellus on hybridi, vai olisko multimedia parempi sana, jossa yhdistetään still-kuvaa ja liikkuvaa kuvaa. Kuitenkin niin, että still-kuva on pääosassa. Olen ajatellut tuollaista kokeilla ja katsoa miten sen saan toimimaan. Voi olla, että julkaisemiseen asti, mutta katostaan nyt ensin miten homma onnistuu ja onko materiaali yleensä julkaisukelpoista.

Bookmark and Share Subscribe

4 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, videokuvaus, Canon

Kameroista hiukan

Torstai 20.8.2009 klo 8:37 - Peter Forsgård

Olen pitemmän aikaa etsinyt itselleni uutta pokkaria, jota voisi kantaa aina mukana. Kännykamera toki on taskussa aina matkassa, mutta kameraksi siitä ei kuitenkaan ole. Multimediaviestin lähetykseen ihan käypänen, mutta eipä oikein muuhin.

Olen pitänyt taskun pohjalla Panan LX2:sta. Kamera sinänsä on ihan asiallinen ei siinä mitään. Herkemmillä ISO-arvoilla vaan tuo kohina on hiukan turhan suurta. LX3:nen oli kokeiltava viime keväänä. Siitä pidin, mutta sen hankkim inen on jostain syystä jäänyt. Onne ksi, sillä eilen Canon julkisti varsin mielenkiintoisia vaihtoehtoja. G-sarja G10 sai päivitetyn mallin G11:sta. Merkittävää siinä on pikselinmäärän selkeä pudotus edelliseen malliin. Onneksi Canon on tajunnut sen, mitä olisi jo pitkään pitänyt tehdä eli keskittyä parantamaan kuvanlaatua niillä keinoilla, joilla se parhaiten onnistuu ja hypätä pois megapikselijunasta. Tällä uudistuksella saadaan kohinaa kuriin. G11 tarjoaa jopa 12800 ISO-herkkyyden. Silloin tosin pikselimäärä on 2,5 miljoonaa. Kamerassa näyttää myös olevan sisäänrakennettu 3 aukon ND-suodin. Erinomaisia juttuja molemmat. Kuvajournalistelle ja katukuvaajille hyviä uutisia molemmat.

Toinen mielenkiintoinen uutuuspokkari on S90. Kuvista päätellen kamera mahtuu kivasti taskuun. Mielenkiintoinen "uutuus" on objektiivissa oleva säätörengas, jonka voi asettaa säätämään erilaisia kuvaukseen liittyviä parametreja mm. aukkoa. Palataan vanhaan kunnon objektiivista säädettävään aukkoon. Kamerasta löytyy myös RAW-tiedostomuoto, joten sen tuomat hyödyt ovat myös käytössä.

Nyt vain pitää sitten päättää kumman noista kahdesta hankkisi G11:sta vai S90:sen. Jos hinnat asettuvat järkeviksi, miksei molemmat? 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, pokkari, Canon, Panasonic, kamerat, Canon S90, Canon G11, Panasonic LX2, Panasonic LX3

Kansia.

Keskiviikko 29.7.2009 klo 8:51 - Peter Forsgård

eos_fi_p.jpg eos_se_p.jpg
eos_no_p.jpg eos_dk_p.jpg
eos_eng_p.jpg eos_ru_p.jpg

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Parempia kuvia, Canon, Kolari Jukka

Parempia kuvia kirjasta kesäkampanja Ruotsissa.

Sunnuntai 5.7.2009 - Peter Forsgård

Parempia kuvia -kirja on saanut hyvän vastaanoton Ruotsissa. Elokuun loppun asti kirjan saa mukaan ostaessaan EOS-järkkärin. Näin kirjan jakelu alunperin oli tarkoitettukin. Päämarkkina-aluehan kirjalle on alunperin ollut Venäjä. Sielläkin vastaanotto on ollut varsin hyvä. Painoon on menossa toinen painos.

Canon on myös tehnyt Experience packin, jossa sisältönä on kameralaukku, Gorilla pod, linssin puhdistusliina sekä Parempia kuvia -kirja.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Parempia kuvia, Canon, Kolari Jukka

Bättre bilder med....

Keskiviikko 17.6.2009 klo 18:25 - Peter Forsgård

battrebilder.jpgEOS-digitala systemkameror.

Kirjamme on ilmestynyt myös ruotsiksi. Suomenkielisestä kirjasta on otettu toinen painos. Muut kielet näiden kahden lisäksi on venäjä. Miellenkiintoisen hyvin kirja on saanut vastakaikua ja lisää kieliversioita on luvassa. Painosmäärä on jo varsin mittava suomalaiseksi tietokirjaksi.

Ohessa mutamia linkkejä ruotsalaisiin medioihin, joissa kirjasta on ollut juttua.

Fotosidan  

Kamerabild

Webfinanser

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon, Parempia kuvia, Kolari Jukka

Kommentteja uudesta 5DMKII:sesta

Sunnuntai 22.2.2009 klo 9:40 - Peter Forsgård

Pari kuukautta on takana kuvausta Canon 5D MKII:sella. Ajattelin muutamia huomioita kamerasta kirjoittaa blogiini. Olen käyttänyt sitä kaikilla tämän vuoden kuvauskeikoilla. Kuvauksia on ollut kaikilta niiltä osa-alueilta, joita olen pääasiassa tehnyt.

Merkittävin parannus on ollut mahdollisuus nostaa herkkyyttä aina 6400 ISO:on asti. Tilaisuuksien kuvaamisessa se on ollut korvaamaton parannus. On päässyt selkeästi nopeampiin suljinaikoihin kuin aiemmin. Toisaalta olen kokenut, että keinovalossa autoWB tuottaa punaisempaa jälkeä kuin ykkössarjalaiset. Tarkoitan niitä tilanteita, joissa on sekaisin halogee nivalo a, loiste putkia ja hehkulamppuja. Seassa saattaa olla vielä joitain esiintymislavan valoja. Manuaaliasetukset näissä tilanteissa ovat hankalia, koska valon lähteet ovat niin erilaisia. CustonWB:lläkin olen välillä noita ongelmia yrittänyt ratkoa, mutta ei sekään kovin kätevää ole tilannekuvauksessa. Parhaiten tuosta selviää raw:lle kuvaamalla ja säätämällä kuvat Lightroomissa kohdalleen eli haluamansa sävyisiksi.

Käteväksi olen myös todennut sRAW:n mahdollisuuden. Voin ottaa raakakuvia myös noin 10miljoonan pikselin asetuksella, eikä ainoastaan 3 megapikselin sRAW:lla. Monissa tilanteissa noin A4-kokoinen, 300dpi kuva riittää mainiosti. Pienemmät tiedostot nopeuttavat myös työnkulkua. Suurimman osan toki kuvaan täydellä pikseli määrällä. Se antaa kuitenkin mahdollisuuden tarvittaessa rajausmahdollisuuksiin ilman, että printattavan kuvan maksimikoko jää pieneksi.

Aluksi runko tuntui aika heppoiselta kädessä verrattuna ykkössarjalaisiin. Aika nopeasti se tuntuu kuin käsineeltä ja käden jatkeelta. Olen toistaiseksi kuvannut ilman akkukahvaa. Rungon keveyskään ei ole haitaksi, kun sitä joutuu tai siis pääsee välillä koko päivän roikottamaan.

5D MKII on myös varsin hiljainen. Vaikka aiemmin pystyin kuvaamaan ykkösen hiljaisella moodilla, tuntuu tämä hiljaisemmalta. Etenkin hääkuvauksissa kirkossa tämä on iso asia.

Positiivista on myös kameran nopeus. Kertaakaan ei ole tarvinnut odotella kameraa. Ajattelin sen olevan kysymysmerkki, koska olen tottunut ykköseni huimaan nopeuteen ja varsinkin kun kuvaustyylini on aika nopea. Sarjatulta en ole edes kokeillut.

Kuvanlaatu ja dynamiikka ovat kaikilta osin täysin riittävät. Sen suhteen ei ole valittamista. En ole kameraa millään muulla tavalla testannut kuin käytännön kuvaustilanteissa. Sen verran kokeilin, että kuvasin Macbeth-targetin eri ISO-herkkyyksillä ja vertasin kuvaa ykköseeni. Minä en oikein noista testailuista ole koskaan välittänyt. Minusta paras testi on kuvata sitä mitä kuvaa muutenkin ja katsella niitä tuloksia. Mikäli ne näyttävät olevan ok, asia on sitä myöten selvä.

Videotakin on tullut testailtua ihan huvikseen. Varsin laadukasta jälkeä se tekee, mutta on hiukan hankala käyttää. Ergonomia on kuitenkin tehty still-kuvaamista varten. Videokuvausta tein enemmän yksissä yksityisjuhlissa, jossa kamera oli mukana vaan huvin vuoksi. Kuvasin pitkiäkin pätkiä videota. Muistikorttia vaihtaessa huomasin sen kuumenevan aika rajusti. Tuntui kuin se olisi polttanut kädessä. Aika koville siis kamera ja muistikortti joutuvat videokuvauksissa.
 
Oikeastaan ainoa selkeä parannus jota kaipaan, on toinen muistikorttipaikka. Vaikka muistikortit ovat suhteellisen luotettavia on aina vaara, että bitti menee poikittain ja ongelmia syntyy. Ykkösessä on mahdollista kuvata niin, että kuvat tallentuvat kahdelle kortille. Ratkaisuna nyt on kuvata parin gigan kortille ja tarvittaessa vaihtaa korttia. Eivät ole kaikki kuvat samalla kortilla. Toki monissa tilanteissa käytän isoja kortteja, ei sen puoleen. Toinen parannus voisi tietysti olla vielä parempi sääsuojaus, mutta se varmaan nostaisi rungon hintaa ja painoa, joten näillä mennään.

Yllä kirjoittamat asiat eivät perustu mihinkään "tieteelliseen" testiin, vaan ihan käytännön kuvaustilanteissa kokemaani ja niissä otettujen kuvien tarkasteluun.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Canon 5D Mark II, Canon, kamerat

Muualla netissä.

Torstai 4.12.2008 klo 8:34 - Peter Forsgård

Muutama mielenkiintoinen linkki:

Migrant Motherin tytärtä on haastateltu CNN:llä. Sivuilta löytyy myös haastattelusta video.

(via: UGA Photojournalism-blog)

 

Vincent Laforet:in blogista löytyy paljon mielenkiintoista:

Uutta otage-steadicam/">5D Mark II:sta ja sen video-ominaisuutta on taas testattu.

Valokuvaaja Platon haastattelu. (Platon-sivut)

New York Times videosivut. Miksi näitä ei edelleenkään ole suomalaisten medioiden sivuilla. Tarkoitan siis korkeatasoisesti tehtyjä multimedioita, joissa yhdistetty ääntä, still-kuvaa ja videokuvaa. Pitäisikö itse kokeilla tehdä joku proggis?

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: linkki, valokuvaus, Laforet Vincent, Canon 5D Mark II, NY Times, Plato

Digiexpossa nähtyä

Sunnuntai 2.11.2008 klo 10:13 - Peter Forsgård

digiexpo.jpgOmalta osaltani Digiexpon kohokohta oli torstaina, kun saimme Kolarin Jukan kanssa uuden kirjamme käteen. Tuntui hienolta nähdä se valmiina loppukesän ja syksyn vääntämisen jälkeen. Tällä hetkellä kirjaa saa vain kylkiäisenä ostaessaan Digiexposta Rajalan myyntipisteestä Canonin osastolta EOS-digijärkkärin tai Canon optiikkaa. Myöhemmin se tulee my ös yleiseen myyntiin kirjakauppoihin.

Printtereitä katselin vähän tarkemmin. Suunnitelmissa on jonkinlaisen A3+ tulostimen hankinta studiolle. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat Canon 9500 ja Epsonin R2880. Canonin testaamisesta sain jo sovittuakin. Aika paljon ovat tulostimet menneet eteenpäin muutamassa vuodessa. Kuvanlaatu ja tulostusmateriaalien laajuus on parantunut. Printtien kestävyys on ollut jo pitkään huomattavasti parempaa kuin hopeamenetemällä tehtyjen kuvien. Pigmenttimuisteilla ja happovapailla arkistokelpoisilla papereilla päästään jopa 200v säilyvyyteen. Museostandardi taitaa olla 150v. Kestävyys on yksi erittäin tärkeä ominaisuus, kun toimittaa printtejä asiakkaalle. Myös omissa näyttelyprojekteissa tuo ominaisuus on tärkeä.

Kameroita en hirveästi hypistellyt. Canonin uudet olen jo nähnyt ja hiukan testaillutkin. Kovasti tuntui uusi 5D Mark II yleisöä kiinnostavan. Samoin Nikonin uutuuksien ympärillä kävi porukkaa. Nikonilla on myös näppärä kennonputsauspalvelu. Sony on myös vahvasti tullut kameramarkkinoille. Ihmettelin vain miksei Panasonicia näkynyt uuen G1:sensä kanssa. 

Ohjelmaa noilla messuilla saisi olla enemmän. Kaipaan pieniä demoja eri valmistajien osastoilla. Viime vuonna taisi ainakin Nikonilla olla langattomien flässien esittelyä ja demoja ym. Vaikka Digiexpo onkin pääasiassa härpäkemessut, niin luulisi niihin härpäkkeisiin liittyvien demojen olevan yleisöä kiinnostavia.

Kameralehdellä on kansikuvakilpailu (huom. linkki johtaa pdf:ään). Se oli hauska idea. Voit viedä ottamasi kuvan Kameralehden osastolle ja he tulostavat sen Kameralehden kanneksi. Sen yhteydessä on myös kansikuvakilpailu. Lukijat voivat Kameralehden nettisivuilla äänestää Joulukuun numeron kannen.

Ainoa häiritsevä tekijä messuilla ovat ne karmivat kuraåke- ei kun siis karaoke-pelit. Liian suurella volyymillä karmeaa laulua....

edit (2.11.2008 klo 10.35):

Meinasikin kokonaan unohtua, että mukaan tarttui Docendon kustantama "2000-luvun Hedgecoen" Michael Freemanin uusin kirja, Mestarikuvaajan 101 digikuvausvinkkiä. Siihen on kerätty erilaisia vinkkejä valokuvaamisesta hyvin selkeisiin aukeaman tai sivun mittaisiin ohjeisiin. Kirjaan kannattaa ehdottomasti tutustua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvausmessut, Digiexpo, Canon EOS, Canon 5D Mark II, Epson, Panasonic G1, Panasonic, Nikon, Kamera-lehti, Docendo, Freeman Michael, Parempia kuvia, Kolari Jukka

Parempia kuvia...

Torstai 30.10.2008 klo 21:39 - Peter Forsgård

eos_kansi.jpg...Canon EOS järjestelmäkameralla -kirja julkistettiin tänään Digiexpossa. Se on Jukka Kolarin ja minun kirjoittama kirja Canon EOS-kameroiden käytöstä. Kirjassa on toki paljon yleistä valokuvauksesta, joten sen lukeminen voi olla hyödyllistä myös niille jotka eivät kuvaa Canonilla. Kirja on alunperin tehty Venäjän markkinoille, mutta siitä tulee myös suomenkielinen painos täällä myyntin. Venäjällä kirja ei ole myynnissä, vaan se annetaan kaikille 450D ja 1000D:n ostajille.

Kirjantekoprosessi on ollut mielenkiintoinen. Yh teistyö y stäväni Jukka Kolarin, erittäin kokeneen tietokirjailijan, kanssa on ollut hienoa. Olen oppinut paljon kirjatekoprosessin aikana. Erityisen tyytyväinen olen kirjan taittoon. Heikki Pälviä on tehnyt loistavan työn taittaessaan kirjan. Kirjan koko on sellainen, että taitto on ollut todellinen haaste. Kirja on raikkaan ja ilmavan oloinen. Painojälki on myös erinomainen, Saarijärvi offset on tehnyt hyvää työtä.

Digiexpossa kirja annetaan Canon messuosastolla olevalta Rajalan myyntipisteestä EOS-järkkärin tai Canon-objektiivin ostaville. Ihan tarkkaan en osaa sanoa mitä runkoja ja objektiiveja se koskee, mutta Digixposta kannattaa Rajalalta kysellä. Myöhemmin kirja tulee myös kirjakauppoihin myyntiin.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kirja, Canon EOS, Parempia kuvia, Digiexpo, Kolari Jukka

Photokinassa koettua ja nähtyä

Torstai 25.9.2008 klo 22:38 - Peter Forsgård

Photokina 08 tuli nähtyä ja koettua. Kolme kokonaista päivää ehdin messualuetta kiertää. Kaikkea en nähnyt, enkä yrittänytkään. Laskin kauanko voisi yhdellä osastolla vierailla, jos haluaisin kaiken nähdä. Lopputulos oli 30s per näytteilleasettaja ja siinä ei vielä ollut valokuvanäyttelyitä mukana.

Olin kollegani kanssa paikan päällä jo sunnuntaina. Ensimmäinen päivä meni Dusseldorfissa ja tutustuessa huikeaan Albert Watsonin Best of -näyttelyyn. Kysein en näyttely on paras koskaan näkemäni valokuvanäyttely. Se oli sellaista tykitystä, että näyttelystä ulos marssiessani koin etten itse voi enää kuvata, olin nähnyt Valokuvat. Se uskomaton talentti ja genrejen kirjo, jotka Watson hallitsee, on sanoin kuvaamaton. Kärjistäen voin sanoa, että otetaan kuka tahansa gurun asemassa oleva kuvauksen stara, niin Watsonin Best of -kuvista löytyy vastaava saman genren kuva vähintään yhtä hyvin toteutettuna. Ei pelkästään toteutettuna vaan vieläpä Watsonin omalla käsiallalla höystettynä. Matkaan tarttui myös Tashenin julkaisema kirja näyttelystä.

Messualueella Kölnissä vietin suurimman osan ajasta lukuisten valokuvanäyttelyiden parissa. Kiintoisin niistä oli Magnum kuvaajan Thomas Hoepkerin Retrospektiivi. Toinen huikea elämys. Pelkästään näiden kahden valokuvanäyttelyn vuoksi olisi kannattanut lähteä Kölniin. Esillä oli kuvia vuodesta 1955 vuoteen 2008. Esillä olivat kaikki Hoepkerin ikonit. Pitihän sieltäkin kirja ostaa matkaan: Hoepkerin signeeraama Retropsektiv 1995 - 2008.

Toinen mielenkiintoinen näyttely Photokinassa oli brasilialaisen Mercedes Barroksen surrealistiset valokuvat. Ne olivat suurikokoisia hyvin vahvasti tietokoneella käsiteltyjä montaaseja. Itselleni hän oli aivan uusi tuttavuus. Valitettavasti hänen kuviaan ei juuri nyt löydy netistä. Hänen sivunsa ovat kiinni.

Muita erilaisia kilpailuihin liittyviä näyttelyitä oli pitkin messualuetta ja ne tulivat vilkaistua ohi kulkiessa. Niissä ei minusta mitään suuren suurta järisyttävää ollut.

Härpäkkeistä kiinnostavimmat olivat studiovalot ja niihin liittyvät laitteet. Elinchromella on tulossa Rangereille pikkuveli. Erittäin pienikokoiset akkuflässit. Niistä sain perusteellisen esittelyn. CS4 julkistukseen en ehtinyt, koska samaan aikaan olin kuuntelemassa Jonas Bendiksenin luentoa. Siitä ja portfolioreviewsta seuraavassa bloggauksessa.

Kameroista kiinnostivat Canon uutuus 5D MkII. Sen lähelle ei olut mitään asiaa. Sen ympärillä pyöri niin paljo väkeä koko ajan. Onneksi pääsin sitä tarkemmin katsomaan Canonin tilaisuudessa maanantai-iltana. Erittäin kiinnostavasta kamerasta on kyse. Etenkin FullHD-video mahdollisuus on huikea. Kaikki mahdollisuudet kalansilmästä pitkiin teleihin ja syväterävyys hallinnassa. Vincent Laforet on kuvannut esituotantomallilla videon ja jakaa sen bloginsa kautta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus oli Panasonicin G1. Varsin pieni ja näppärän kokoinen järkkäri. Kamerasta puuttuu peili ja etsin on toteutettu videoetsimenä. Etsin toimi varsin hyvin, vaikka pientä häntimistä olikin havaittavissa. Taitaa kuitenkin olla enemminkin tottumiskysymys. Uskoisin, että muutaman vuoden kuluttua kaikissa järkkäreissä on vastaavanlainen etsin.

Lasin takaa sai myös kurkata Leican uutta monsteria S2:sta.

Kaiken kaikkiaan reissu oli varsin mahtava. Matkaseura oli mukavaa, illalliset tuttujen ja tuntemattomien kanssa olivat mukavia. Kokonaisuudessaan matkan parasta antia olivat siis kuitenkin ne hetket tuttujen ja uusien tuttujen kanssa.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Photokina, Watson Albert, Hoepker Thomas, Barros Mercedes, Bendiksen Jonas, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Elinchrome, Laforet Vincent, Leica S2

Kohti Photokinaa

Sunnuntai 21.9.2008 klo 9:55 - Peter Forsgård

Mielenkiintoista lähteä käymään Photokina-messuille. En ole siellä aikaisemin koskaan käynyt. Useamman kerran olen aikonut mennä, mutta en ole sitten koskaan lähtenytkään. Todennäköisesti saan yliannostuksen härpäkkeistä, mutta ajattelin kyllä pääasiassa pyrkiä keskittymään valokuvanäyttelyihin. Messualueella on useampikin valokuvanäyttely. Eiköhän noiden parissa mene hetki aikaa. Dusseldorfissa on juuri avattu watson.net/">Albert Watsonin Best of-näyttely. Se myös on ihan must.

Muutama mielenkiintoinen kutsu pariin tilaisuuteen on takataskussa, joten niistä sitten myöhemmin bloggausta. Mahdollisesti jo paikan päältä, jos yhteydet pelaavat. Onhan nyt juuri kieltämättä aika mullistavia juttuja esitelty, mm. 5DMarkII ja Panasonicin G1. Molemmissa varsin merkittäviä uudistuksia, joilla voi olla merkitystä myös valokuvauksen perusasioihin tai oikeammin miten valokuvaus mielletään. Video ominaisuudet varmasti mullistavat muutamassa vuodessa kuvajournalismin mahdollisuudet. Panasonicin uutuus mahdollistaa järkkärin kuvanlaadun ja monipuolisuuden pokkarinkokoisessa kamerassa. Zeissin manuaalilasit Canoniin ovat myös mielenkiintoinen lisä. Itse olen käyttänyt tietyissä kuvauksissa manuaalista 50mm Zeissin-lasia soviteella. Noilla uutuuksilla tosin on aika suolainen hinta, joten tuskin niitä ihan heti tulee hankittua, jos ollenkaan.

Oman kuvaamisen kannalta mielenkiintoisin on norjalaisen Magnum-kuvaajan Jonas Bendiksenin portfoliorevue, johon osallistun. Hän käy 15min läpi portfoliotani ja antaa kommentit. Ihan mielenkiintoista kuulla mitä hän on mieltä Human-näyttelystäni. Otan sen kokonaisuuden mukaan portfoliossani. Hän pitää siellä myös samana päivänä luennon, jonka myös käyn kuuntelemassa. Thomas Hoepker luennoi myös.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Photokina, Watson Albert, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Bendiksen Jonas, Hoepker Thomas, Zeiss

Kameroiden tekninen kehitys muuttaa kuvausta?

Keskiviikko 17.9.2008 klo 17:41 - Peter Forsgård

Vaikka sanotaan, että kameralla ei ole merkitystä, koska kuvaaja tekee kuvan. Kameralla on kuitenkin oma osuutensa onnistuneessa kuvassa. Tietyt askeleet kameroissa ovat muuttaneet valokuvausta. Joku voisi sitä sanoa kehitykseksi, mutta yleensä aikalaiset ovat olleet muutoksista kauhuissaan. Valokuvaus on kuollut jo monta kertaa.

1800-luvun lopulla syntyi Kodakin "pikkukamera" ja tarvitsi vain kuvata ja Kodak hoiti loput. Se muutti valokuvausta, kun se oli mahdollista suurille massoille. Kuvien määrä räjähti verrattuna siihen astiseen. Ko lmijalkamiehet olivat kauhuissaan.

Seuraava mullistus oli kinokoonfilmi ja sitä käyttävät kamerat, Leica siinä etunenässä. Mahdollisuudet kuvajournalismissa ja dokumenttikuvauksessa moninkertaistuivat. Sitäkin pidettiin eräissä piireissä pahana, että oikeat valokuvat eivät olleetkaan enää kiinnostavia. Oikeita valokuvia nimittäin otettiin vain isolla kameralla.

Sen jälkeen kehitys oli maltillisempaa, vaikka koko ajan kehitystä toki tapahtui. Seuraava iso askel oli siirtyminen digitaaliseen kuvaan. Se taas muutti fundamentteja nopeudellaan. Kansalaisjournalismin nousu on myös osittain tämän ansioita tai syytä, ihan kuinka sen haluaa nähdä.

Seuraava mullistus on mahdollisuus kuvata ISO25600 asetuksella riittävällä laadulla olevaa kuvaa. Se mullistaa varsin paljon kuvajournalismia ja dokumentaarista kuvaa. Mahdollisuudet kuvata eri paikoissa, olosuhteista ja valosta riippumatta paranevat merkittävästi.

Kuvajournalismin kannalta varmaan vielä suurempi mullistus on videokuvaamisen mahdollisuus järkkärillä. Yhä enemmän on suurten lehtien verkkosivuilla näkynyt videomateriaalia. Uusien kameramallien myötä se tulee aivan varmasti tuntuvasti lisääntymään. Lehtikuvaajasta tulee yhä enemmän myös videokuvaaja. Se on varmaankin joidenki mielestä negatiivinen juttu, mutta taas kerran jos haluaa pysyä mukana, on sopeuduttava. 

Mielenkiintoista videokuvaamisessa järkkärillä on syväterävyyden hallinnan mahdollisuus. Tähän asti on vaatinut varsin kalliit vermeet jotta syväterävyytä on voitu liikkuvassa kuvassa hallita. Aluksi ajattelin, että tuo videokuvaus on turhake, mutta mitä enemmän sitä ajattelee tuntuu se kiinnostavammalta. Pidän videokuvaamisesta, mutta sitä tulee aika harvoin harrastettua, koska kahta kameraa ei oikein viitsi kantaa mukanaan. Katsotaan miten sen asian kanssa edetään, kunhan minun tapauksessa se valinta eli 5DMkII tulee markkinoille.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kamerat, Kodak, kuvajournalismi, video, Canon 5D Mark II, kinofilmi

Canon kuvankäsittelytekniikka... mikä ihme se on?

Torstai 18.1.2007 klo 18:49 - Peter Forsgård

Uusimassa Kodin Kuvalehdessä, Valokuvauskilpailu. (Lehti muuten tulee poikkeuksellisesti vaimon nimellä, muut saman aiheiset lehdet tulevat minun nimelläni.) Pari asiaa kiinnitti kilpailussa huomioni. Säännöissä ei mainittu mistään epäreilusta kuvien käytöstä. Ainoastaan parhaat 20 kuvaa esitellään lehden verkkogalleriassa. Viisi parasta kuvaa julkasitaan lehdessä tausta tarinoineen. Tästä sääntöasiasta plussaa lehdelle ja kustantajalle.

Sen sijaan kilpailun sponsorin Canon osuudessa oli varsin hupaisa ko mmentti: "Kaikki julkaistavat kuvat käsitellään Canon kuvankäsittelytekniikalla,.... ". Mikä ihme on "Canon kuvankäsittelytekniikka". Aavistuksen nousi hymy suun pieliin...

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kilpailu, Canon

« Uudemmat kirjoitukset