My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Muutama hajatelma kuvauskoulusta ja Canonin kameroista.

Keskiviikko 18.12.2013 klo 13:04 - Peter Forsgård

Koko syksyn pyörineet Kuvauskoulut ovat olleet todella mukavia tilaisuuksia vetää. Syksyn aikana niitä on pidetty useita eri puolella Suomea. Ihan kaikkiin kalenteriin merkittyihin koulutuksiin ei olla saatu riittävästi osallistujia, mutta ihan kivan määrän niitä silti on päässyt pitämään. 

Suurin osa osallistujista ovat olleet hiljattain ensimmäisen digitaalisen järjestelmäkameran ostaneita. Suurimmalla osalla kurssilaisista on ollut 100-sarjaan kuuluva kamera. Lähes kaikki ovat siirtyneet digipokkarista järjestelmäkameraan. Toki muutamia kokeneempiakin kuvaajia ollut mukana. 

Mielenkiintoista on ollut huomata, että kohtuullisen tarkkaan ja harkitsevasti kamera oli valittu. Ainakin kurssilaisista suurin osa oli punninnut vaihtoehtoja ja sopivan tarjouksen tai vastaavan sattuessa kohdalle päätyneet ostamaan kameransa. Varmasti tarjous sopivalla hetkellä saa tekemään sen lopullisen ostopäätöksen, sillä onhan hinta aina kamerahankinnoissa yksi vaikuttava tekijä. Toinen merkittävä asia valinnassa oli monella "tähän saa hyvin putkia käytettynäkin, jos innostun enemmänkin valokuvauksesta" kuten eräs kurssin käynyt asian ilmaisi. Laajennettavuus on monelle tärkeä vaikkei juuri sillä hetkellä olekaan kalustoa laajentamassa. Objektiiveihin ja salamalaitteesiin liittyen tulee aina kysymyksiä.

Sisältö kurssilla lähtee ihan perusteista. Ne perusteet pyritään käymään läpi kuvien kautta, jotta esim. aukon merkitys syväterävyydelle ei jää pelkästään teorian ja sanojen tasolle.  Ulottuvuutena on miksi jokin asiaa säädetään niin kuin säädetään. Aukon, suljinajan ja ISO-herkkyyden kolmiyhteys on minusta koko valokuvauksen perusta. Aikaa menee yllättävän paljon siihen, että käydään nuo kolme asiaa läpi erikseen. Sen jälkeen sitten katsotaan miten ne liittyvät toisiinsa. Tuon kolmiyhteyden hallinta on kokeneelle kuvaajalle itsestäänselvyys, mutta ensimmäisen järkkärin ostaneelle yllättävänkin haastava kokonaisuus.

Valikkojen läpikäyminen on olennainen osa omaan uuteen kameraan tutustumista. Noihin valikkohin syvällisemmin tutustuessani tuli väkisinkin mieleen miten ne voisi toteuttaa paremmin. Ongelmana on, että ominaisuuksia ja asetuksia tulee uusia aina kun uusi kameramalli julkistetaan. Ne ominaisuudet rakennetaan lähes aina vanhan päälle. Toki siinä on pointtinsa, koska mikään ei ole niin turhauttavaa kun kameraa vaihtaessa kokonaan uuden logiikan opettelu.

Yhtenä esimerkkinä näistä ominaisuuksista on mustavalkoisen kuvan ottaminen. Esimerkiksi 700D:ssä sen voi tehdä kolmella eri tavalla ja kaikki eri paikasta säädettynä. Kuvatyyleistä voi valita mustavalkoisen kuvan, peruskuvausohjelmien tunnelman valinnasta löytyy mustavalkoinen kuva. Kolmantena sitten suhteellisen uutena ominaisuutena olevat Luovat suotimet. Kaikilla noilla tavoilla on puolensa ja toimivat hiukan eri tilanteissa ja eri tavalla. Tavalliselle harrastajalle voi olla aika monimutkaista, jos vain satunnaisesti haluaa kuvata mustavalkokuvia. Toisaalta taas raw-kuvissa Lightroom näyttää kuvan värillisenä vaikka kamerassa asettaakin kuvatyylin mustavalkoiselle. MV-kuvatyylin käyttö voi olla perusteltua juuri tuosta syystä, kameran takanäyttöä saa käsityksen miltä kuva näyttää mustavalkoisena.

Kuvauskoulun myötä olen testaillut ja kokeillut monia 100-sarjalaista ja noiden lisäksi vielä 1100D:tä sekä 70D:tä. Samoin peilitön EOS-M on ollut kokeilussa. Noista oikeastaan eniten viehätti 100D ja vielä kun siinä oli kiinni 40mm pannukakkuobjektiivi. 100D:llä kuvaaminen tuon pienen objektiivin kanssa oli todella miellyttävää. Vaikka 100D on todella pieni on se kuitenkin riittävän iso, jotta sillä sai hyvän ja tukevan kuvausasennon. Se olisi harkinnan arvoinen ehdottomasti, jos olisin ostamassa koko ajan mukana pidetävää kameraa. Ainoa mitä se kaipaisi on wifi-yhteys kuvien jakamista varten.

70D taas olisi varteenotettava vaihtoehto videokuvaukseen ja siinä mielessä ehkä itselleni nyt juuri se järkevämpi vaihtoehto. Siinä on erinomaisesti toimiva automaattitarkennus myös videokuvauksessa. Itseasiassa sekä 100D että 700D:ssä toimii myös videokuvauksen automaattitarkennus varsin hyvin, mutta se vaatii uusimpia STM-objektiivejä toimiakseen kunnolla. Kokeilussa ollut 18-135mm STM toimi oikein hyvin erästä esitystä kuvatessani videolle. Kasvojen seuraaminen automaattisesti oli toimiva ratkaisu tuossa tilanteessa. Muutamia kertoja tilanteissa, joissa puhuja meni aivan kuva-alan reunaan, tarkennus tarttui takaseinään. Useammalla kameralla videoidessa se ei haitannut, koska niissä kohdissa kuvan pystyi leikkaamaan joko toisen kameran kuvaan tai esityskalvoihin. Tarkennuksen sai taas näppärästi kohdalleen koskettamalla 700D:n kosketusnäyttöä kohdasta johon halusi kameran tarkentavan.

EOS-M on myös ollut kokeiltavana, mutta se kamera ei minusta ole kovin onnistunut kokonaisuus. Ensituntuma on kyllä hyvä ja se varmaan johtuu siitä, että sen valikot ja käyttäminen on tuttua Canonilla pitkään kuvanneella. Samaten kuvanlaatu on erinomainen. Käytännössä EOS-M on peilitön 650D. Eniten siinä häiritsee tarkennuksen hitaus, vaikka uusi ohjelmistopäivitys sitä merkittävästi paransikin. Etsimen puute, varsinkin kun takanäyttöä on kiinteä, häiritsee myös. Toivottavasti EOS-M3 toisi mukaan kunnollisen elektronisen etsimen ja kennoksi laitetaan 70D:stä tuttu DualPixel-kenno. Noiden kahden lisäksi muutama hyvä valovoimainen prime-lasi, niin se olisi kovin houkutteleva vaihtoehto esimerkiksi katukuvauskameraksi.

Kuvauskoulut jatkuvat taas ensi keväänä heti tammikuun puolesta välistä eteenpäin. Näin kouluja tarjotaan ainakin maaliskuun lopulle. Koulun saa kaupan päälle ostaessaan Canon järkkärin. Jos olet kameraa hankkimassa ja koulutus kiinnostaa niin tarkista mitkä kameroita myyvät liikkeet tuota tarjoavat. 

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, koulutus, Canon, 700D, 100D, EOS-M, 70D

Kameran hypistelyä - Canon EOS-M

Maanantai 19.11.2012 klo 20:36 - Peter Forsgård

Sain viime viikonloppuna mahdollisuuden testata Canonin peilitöntä EOS-M kameraa. Minusta koko peilittömien kehitys on varsin mielenkiintoinen ja itse pidän sitä järkkäreiden tulevaisuutena. Ennukstukseni on, että peili on jäämässä historiaan ainakin suurimmasta osasta järkkäreitä. 

canon_eosm.png

Monella muulla valmistajalla on jo pitkään ollut valikoimassa peilittömiä järkkäreitä. Canon lähti hiukan eri suuntaan ja myös myöhemmin kuin muut. Canon sai laitettua harrastajajärkkereistään tutun APS-C kokoisen kennon omaan peilittömäänsä. Sen kenno on siis suurempi kuin muiden peilittömien kenno. (korjaus 20.11.12 klo 11:35: Myös Sonyn Nex-malleissa on APS-C kokoinen kenno) Sillä on vaikutusta kuvanlaatuun jonkin verran, vaikka sitä tuskin esim. verkossa katseltavissa kuvissa huomaa. Merkittävin ero suuremmasta kennosta on luonnollisesti parempi syväterävyyden hallinta. Samalla kuvakulmalla ja aukolla isommalla kennolla syntyy pienempi syväterävyys kuin pienemmällä kennolla.

EOS-M kameran ensituntuma oli varsin hyvä. Se on erinomaisesti tehty ja se tuntui hyvältä kädessä. Jonkin verran vierastan takanäytöltä kuvaamista, vaikka siihenkin tottuu kun kännykällä tulee aika paljon kuvattua. Missään tapauksessa se ei minusta ole kuitenkaan se optimaalinen tapa kuvata. Kaipaisin hyvä laatuista elektronista etsintä. 

Takanäyttö on kosketusnäyttö ja se toimi kyllä hyvin ja oikeastaan oli ihan näppärä käyttää. Tarkennuspisteen saa kivasti sormea näpäyttämällä siihen kohtaan kuva-alaa kuin haluaa. Tietenkään nopeissa tilanteissa se ei välttämättä oel toimiva tapa, mutta silloin voi toimia kuten tähänkin asti. 

Tarkennusnopeus oli minusta aavistuksen hidas, mutta on aivan riittävä satunnaiseen harrastajan kuvaamiseen. Ratkaisevan hetken katukuvissa toki ongelma tarkennusken hitaus voi olla. Riippuu siis kokonaan siitä mitä kuvaa. Kokeiltavassa kamerassa oli mukana adapteri, jolla sai EF-sarjan objektiivit kiinni M-sarjan bajonettiin. Se on erinomainen lisä, vaikka itse sitä tuskin tulisi kovi usein käytettyä. Sitä käyttäessä tarkennus hidastui entisestään.

Verkossa liikkuu huhuja (yllätys), että ensi vuoden alkupuolella tulisi toinen malli EOS-M -sarjaan. Canon rumors -verkkosivulla näitä huhuja on. Huhuihin pitää aina suhtautua huhuina, mutta tuolla saitilla on varsin hyvä track record noiden huhujen suhteen. Toiveissa tosiaan olisi, että seuraavasta M-mallista löytyy etsin ja tarkennusta olisi hiukan fiksattu nopeammaksi. Kamera kaipaa myös muutamia hyviä valovoimaisia prime-objektiivejä. Nyt primeista saatavilla on vain 22mm f2 pannukakku. Noilla parannuksilla kamera on oikein houkutteleva vaihtoehto esim. katukuvauskameraksi.

Sen verran täytyy loppuun laittaa, että olen itse kuvannut vuosikausia Canon kameroilla ja minulla on siihen myös suhde Parempia kuvia -kirjasarjan kautta. Se voi olla omiaan vaikuttamaan mielipiteeseeni kyseisestä kamerasta. Toki olen kirjoittanut siitä niin objektiivisen arvion kuin mahdollista. Muutenkaan en ole mikää varsinainen kameratestaaja siinä mielessä, että voisin suoraan vertailla eri kameroiden ominaisuuksia. En tähän myöskään laita esille kuvia, joita sillä kuvasin. Testikuvani eivät ole laajemmin kiinnostavia. Verkko on muutenkin pullollaan eri tilanteissa otettuja vertailukuvia. Toisekseen en epäile minkään tunnetun valmistajan kameran kuvanlaatua. Kaikilla saa osaavissa käsissä "hyviä" valokuvia. Olennaisempaa on käytettävyys omassa käytössä. Jokaisella meistä on omat tavat kuvata ja mikään niistä ei lähtökohtaisesti ole väärä. Kuvat ratkaisevat, ei millä ja miten ne on kuvattu.

Lisätietoja kamerasta löytyy esim. DPReviewn hands on previewsta.

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kamera, Canon, EOS-M

Peilittömistä ja vähän muutenkin kameroista

Maanantai 23.7.2012 klo 10:37 - Peter Forsgård

Canon on julkaissut vihdoin oman version peilittömästä järkkäristä. Uusi malli kantaa nimeä EOS-M. Tuosta uutuudesta löytyy esittely esim. DPReviewn verkkosivuilta. 

Muutama asia pisti tuossa uutukaisessa silmään, kun noita esittelyjä ja testejä katselin. Itse odotin, että markkinoille olisi tullut high-end malli. Nyt tämä EOS-M on enemmänkin satunnaisten harrastajien kamera. EOS HD-blogissa on analysoitu tätä asiaa tarkemmin. Loistavaa että tuossa uutuudessa on APS-C kenno. Se takaa, että kuvanlaatu on loistava. Hyvää on myös vanhojen salamalaitteiden yhteensopivuus. Samaan aikaan lanseerattiin myös adapteri jolla EOS-M runkoon saa kiinni EF-objektiivit. Kiinnostava uutuus tämä toki on, mutta ei varmaan ole minua varten. Turhan automaattiselta vaikuttaa, vaikka siitä löytyykin erivalotustavat. Epäselväksi jäi miten esim. aukkoa säädetään? Jos se säädetään kosketusnäytöstä, on se käytännössä aika hankalaa kuvaustilanteessa. Jos se on takana olevasta kiekosta, on tilanne toinen. Peukalolla pyörittämällä takakiekosta olisi hyvä toimiva ratkaisu. Toivotaan, että se on niin.

Aika näyttää tuleeko tästä EOS-M kamerasta high end versio. Uskoisin, että tulee. Katukuvauksessa sellainen olisi varsin namu. Tarvittaessa olisi paljon laadukkaita käytössä, vaikka katukuvauksessa usein selviääkin yhdellä hyvällä prime-lasilla.

Yleisesti ottaen kamerat soisi kehittyvän peilittömien suuntaan. Itse uskon, että peili tulee katoamaan lähitulevaisuudessa harrastajille, niin normi- kuin aktiiviharrastajillekin, suunnatuista kameroista. Etsimen korvaa elektroninen etsin. Tekniikka on kehittynyt niin paljon noiden osalta, että peili käy tarpeettomaksi. Isoimmissa ja ammattikäyttöön tarkoitetuissa rungoissa peili varmaan säilyy pitempään. Niistäkin se katoaa siinä vaiheessa, kun kuvataan käytännössä liikkuvaa kuvaa josta sitten ne stillit sitten otetaan. Tarkoitan siis tilannetta, jossa kuvausnopeudet ovat yli sata kuvaa sekunnissa ja isoilla resoluutiolla. Tätähän jo jonkin verran esim. muotikuvauksissa on tehty RED-kameroilla. Samasta setistä saadaan printtiin stillit ja tabletti-lehteen videot.

 

Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, kamerat, Canon, RED, Canon EOS-M