My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Visuaalisessa tarinankerronnassako tulevaisuus?

Maanantai 10.11.2014 klo 11:23 - Peter Forsgård

Tykkään silloin tällöin käydä työpajoissa ja kuuntelemassa valokuvaajien tai muiden visualistien luentoja. Viime viikon torstaina oli Fimagen järjestämä luento/esittely/keskustelu visuaalisesta tarinankerronnasta. Vetäjänä luonnollisesti Valokuvaaja Kari Kuukka, joka on tuota asiaa jo pitempään pohtinut ja tehnyt.

Alkuun Kuukka kävi läpi tilannetta jossa nyt valokuvausalalla ollaan ja ennen kaikkea sitä mitä tästä eteenpäin. Eteenpäin katsominen on aina tärkeää. Valokuvausalalle on käynyt ihan samalla tavalla kuin monelle muullekin alalle. Musiikissa vinyylit ja CD:t on korvannut ensin iTunes ja sitten Spotify. Televisio on muuttumassa aikataulutetusta on-demand -palveluksi. Katsomo, Ruutu ja YLE Areena sekä Netflix tästä hyviä esimerkkejä. Se on tarkoittanut ansaintalogiikan muuttumista. Valokuvauksessa ja etenkin kuvajournalismissa on käynyt ihan samoin. Paperinen lehti ei ole se tulevaisuus. Oikeastaan ei kyse edes ole tulevaisuudesta vaan paperin aika on jo nyt ohi. Tulevaisuuden sukupolvet katsovat päivittäiset uutiset pikaisesti kännykällään. Hitaampaa journalismia katsotaan tabletilla. Tämä muutos luonnollisesti vaikuttaa siihen mitä valokuvaaja tulevaisuudessa tekee ja ennen kaikkea mitä pitää osata. Näitä ajatuksiaan Kuukka jakoi ja niistä keskusteltiin. Jaan hyvin pitkälle Kuukan ajatukset nykytilanteesta ja siitä mihin suuntaan valokuvaajan tulee itseään kehittää.

Ihmiset haluavat kuulla tarinoita, ovat aina halunneet ja tulevat haluamaan myös tulevaisuudessa. Olen aikaisemminkin täällä blogissani kirjoittanut, että nyt on kuvajournalisteilla tuhannen taalan paikka tehdä hitaampaa kuvajournalismia ja kertoa niitä tarinoita syvällisemmin. Päivittäinen uutiskuva on menetetty ja siellä ei ole kovin suurta taloudellista mahdollisuutta menestyä. Tuo voi toki joskus muuttua, koska mikään ei ole niin varmaan kuin muutos.

Esimerkkien kautta Kuukka näytti miten moni asia on paljon havainnollisempaa ja paremmin esitettyä kuin perinteisellä paperilla. Pelkkä lineaarinen video ei suinkaan riitä, vaan siihen yhdistettynä ei-lineaarisia elementtejä, syntyy jo jotain kiinnostavaa. Luonnollisestikaan se kiinnostavuus ei synny pelkästään siitä tavasta esittää, vaan siitä TARINASTA. Tämä ei myöskään tarkoita, että video olisi se lähtökohta, vaan se voi olla jokin muukin media. Interaktiiviset infograafit ja kartat ovat paljon havainnollisempia kuin vain lehteen printattu kartta. Visuaalisella interaktiivisella sisällöllä kaikissa sen muodoissa on tulevaisuus. Miten sen valokuvaaja voi hyödyntää on sitten toinen asia.

Tulevaisuuden tiedonvälitys täytyy lähteä siitä, että me kaikki olemme medioita. Lähes kaikilla meistä on julkaisuväline käsillä, kännykkä, tabletti jne. Toinen lähtökohta on se miten nuorempi sukupolvi on tottunut kuluttamaan sisältöä ja miten esim. uutisia luetaan. Kuten tuolla aiemmin mainitsin on päivittäisen uutisvirran lukutapa kännykkä. Nuorempi sukupolvi hakee tietoa YouTubesta. Se on heille suurin ja yleisin hakukone. Tuokin on huomioitava seikka. Nämä ovat toki jo tätä päivää ja tuo ei koske pelkästään nuoria. 

Samaan aikaan valokuvaajan ammatti on muuttunut kuukausipalkkaisesta työstä yrittämiseksi.

Kaikki nuo ylläolevat asiat vaikuttavat siihen mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Uudet digitaaliset taidot ovat keskiössä. Mahdollisuudet ovat paljon paremmat kuin ennen. Helppoa se ei ole, mutta mahdollisuuksia on. Pitää olla valmis muuttumaan ja opettelemaan uutta eli katsella ympärilleen avoimin silmin. 

Mediastorm oli yksi tuottaja, jonka Kuukka toi esiin. Aiemmin heidän tuottamaansa materiaalia saattoi katsoa ilmaiseksi. Nyt heillä on maksumuuri. Vajaalla $25 vuodessa on koko sisältö katsovissa. Driftless: Stories from Iowa on kuulemma katsottu 10 miljoonaa kertaa. Tehdään pieni ajatusleikki. Mitä jos maksumuuri olisi ollut alusta asti ja tuon kyseisen tarinan olisi katsonut 10% tuosta 10 miljoonasta? Hinta yhdelle katselukerralle olisi vaikka $1. Siitä voi äkkiä laskea mitä se tarkoittaa sekä kuvaajalle, että tuottajalle 50-50 -jaolla. Pienemmilläkin katsojamäärillä päästään ihan mukaviin tuottoihin. Itse uskon tämänkaltaisiin malleihin. Helppoa se ei ole, koska sisällön pitää olla todella laadukasta jotta siitä ollaan valmiita maksamaan.

Toinen ulottuvuus tässä myös on. Jos ja kun nämä yleistyvät ja niiden suosio kasvaa eli siellä rupeaa liikkumaan raha, kiinnostuu perinteinen media. Heilllä on kaksi mallia, ostaa Mediastormin kaltaiset tuottajat omaan talliin tai ostaa tekijöiltä itseltään sisältöä. Molemmissa tapauksissa valta siirtyy tekijälle ja sopimukset voivat olla aivan eri luokkaa kuin nykyiset avustajasopimukset.

Kuukan omalla julkaisualustalla Docimagessa on katsomisen arvoista sisältöä.

Lopuksi vielä Kuukan manitsemat kolme tärkeintä asiaa visuaalisessa tarinankerronnassa:

1. Tarina

2. Tarina

3. Tarina 

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, multimedia, Kuukka Kari, Fimage, Mediastorm, Docimages

Tim Page ja kuvajournalismi

Torstai 2.10.2014 klo 16:09 - Peter Forsgård

Fimage ry järjesti eilen mielenkiintoisen seminaarin. Viiden tunnin aikana lähes täysi Aalto Yliopiston Sampo-salillinen yleisöä sai tuhdin annoksen kuvajournalismia keskustelun muodossa.

Ensimmäinen osa oli Rauli Virtasen ja legendaarisen sota- ja kriisaluekuvaajan Tim Pagen keskustelua Pagen urasta ja kuvista. Tim Pagen tarinasta voi lukea hänen verkkosivuiltaan. Melko tyypilinen tarina 60-luvulla kuvajournalistiksi päätyvälle.

Virtasen ja Pagen keskustelu kuvista avasi Pagen kuvia hienosti. Tarinat kuvien takaa ja hiukan sen vierestä saivat kuvat elämään ihan uudella tavalla.

timpage.png

Tim Page (etummainen) ja Rauli Virtanen stagella. Screenillä oleva kuva

on Pagen ensimmäinen UPI:lle myymä kuva. (kuvattu iPhonella istumapaikaltani.)

Legendoja on mahtava kuulla livenä. Heissä on jotain karismaattista, mikä saa kuuntelemaan heitä keskittyneesti. Varmaan se sama karisma on salaisuus jolla he myös saavat kuvattavat luottamaan itseensä. Jotain maagista siinä on. Tämä koskee myös muiden genren kuvaajia kuin vain kuvajournalisteja. Pelkkä taito kuvata ja nähdä ei vielä riitä, tarvitaan se jokin. Suosittelen tutustumaan Pagen kuviin ja blogiin, jos ne eivät vielä ole tuttuja. Myös HS teki hänestä artikkelin.

Pienen virkistätymistauon jälkeen alkoi paneeli, jonka aiheen oli kuvajournalismin tulevaisuus. Paneelissa mukana olivat Tim Page, Mikael Pentikäinen, Kaarle Hurtig, Jesper Vuori sekä Niklas Meltio. Keskustelu aaltoili mukavasti ja suinkaan kaikesta ei oltu aivan samaa mieltä. Mitään suuria linjaeroja keskustelijoiden välillä ei ollut, ehkä voisi puhua painotuseroista. Se taas johtui aika pitkälle panelistien erilaisita taustoista.

Tim Page sanoi ettei ole missään muulla törmännyt niin selkeisiin tekijänoikeuksien varastamisiin kuin Suomessa. "Why is Finnish media getting away with murder?" Tim Page kysyi ja viittasi epäreiluihin avustajasopimuksiin. Hänen näkemyksensä, jonka muutkin panelistit jakoivat, oli että tekijänoikeudet kuuluvat vain ja ainoastaan tekijälle. Page sanoi hänen kuviensa olevan hänen eläkkeensä.

Page myös totesi, että "photographers has to think out of the box". Tuohan ei sinänsä ole uutinen kenellekkään valokuvaajalle, tai ainakaan toivottavasti ei ole. Oli kuitenkin hienoa kuulla se hänen suustaan. Hänelle se on merkinnyt mm. häiden kuvaamista. Hän on myös teettänyt julisteita ja postikortteja omista ikonisista valokuvistaan.

Digitaalisuudesta Page totesi kuvatulvan ja kuvaamisen näennäisen helppouden luulevan, että ostamalla kamera on yhdessä yössä David Bailey. Kuvaaminen ja menestyminen vaatii kovaa työtä. Toisin sanoen kuten joku jossain muualla on todennut, että "Over night success requires many years of hard work." Kuvatulva on myös vaikuttanut ettei ikonien syntyminen ole niin helppoa, totesi Page myös.

Moneen kertaan tuli myös esiin, että valokuvaus on liiketoimintaa ja pärjäämiseeen vaaditaan muutakin kuin vain taito valokuvata. Tämähän on ihan itsestään selvää, kun valokuvauksesta on tullut ala, jossa suurin osa on yrittäjiä. Ei voi enää odottaa, että keikat tulevat, vaan ne pitää itse etsiä. Joskus jopa niin, että ensin kuvataan ja sitten vasta myydään. Tätä erityisesti korostivat Jesper Vuori ja Kalle Hurtig kuten myös Niklas Meltio. 

Niklas Meltio valaisi omaa tapaansa tehdä työtään. Hän nimenomaan korosti kuvaajan omaa aktiivisuutta ja muistutti, että "Media do not send photojournalists to places, freelancers has to find the places and sell their work themselves". Tämä on se olennainen ero aikaisempaan ja tämän sisäistäminen on se suurin haaste. Pahaa pelkään, etti tätä ole otettu riittävästi huomioon alan koulutuksessa.

Oman kiinnostavan mausteensa paneelin toi HS:n entinen vastaava päätoimittaja Mikael Pentikäinen, jonka kontolle osittain on laittetu epäreilut avustajasopimukset. Häntä jonkin verran kurmoteltiin yleisökysymysten muodossa tästä. Syynä oli avustajasopimusten yhtenäistäminen, sanoi Pentikäinen. Selityksenä se minusta hiukan ontuu, koska esim. monella kansainvälisellä kuvatoimistolla on yksilölliset sopimukset eri kuvaajien kanssa. Pentikäinen myös oli sitä mieltä, että journalismi tarvitsee uusia rahoittajia. Mitä ne sitten ovat niin, keskustelussa tuotiin esiin "business driven funding", joka taas on ristiriidassa journalismin perusperiaatteiden kanssa ainakin osittain. Uusia tapoja on jo syntynyt mm. Longplay. Joukkorahoitteinen journalismi voisi olla yksi tapa jne. Kaikki keinot eivät tietenkään sovi, mutta keksutelua on hyvä käydä laajalla ideapohjalla.

Kaikkiaan erinomainen tapahtuma ja toivottavasti Fimage ry. järjestää näitä lisää. Itse olen aiemmin ollut Ammattivalokuvaajien jäsen, mutta alkukesästä liityin Fimageen. Se on muuten ollut toistaiseksi nopein jäseneksihyväksyminen, joka kohdalleni on sattunut. Puoli tuntia siitä, kun olin laittanut sähköisen hakemuksen, tuli hyväksymisvastaus mailiini. Fimage ry on nimenomaan visuaalisen alan yrittäjien järjestö. Siinä yksi syy miksi halusin juuri Fimageen.

Kannattaa lukea myös Ulla Pulkan blogaus samasta aiheesta Fimagen sivuilta. 

 

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, Fimage, Page Tim, kuvajournalismi, Meltio Niklas