My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kuva&Kamera messuilta 360-videoita.

Lauantai 5.3.2016 klo 9:26 - Peter Forsgård

Tein Kuva&Kamera -messuilta 360-videoita. Haastattelin Sonyn, Canon, Olympuksen, Garminin ja Pentax:n edustajia.

Messuilla on mukavasti esillä uutuuksia. Tänään lauantaina teen muutaman videon lisää. Alla lista videoiden soittolistaan. 360-videoiden katselu onnistuu parhaiten YouTuben omalla applikaatiolla.

Linkki soittolistaan.

Tässä kaikki seitsemän videota:

 

edit:6.3.2016 klo 9:30, lisätty videot.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Kuva&Kamera, Sony, Canon, Olympus, Pentax, Garmin, Sigma, Leica, Nikon

Hajatelmia Photokinasta

Lauantai 27.9.2014 klo 12:06 - Peter Forsgård

Kuten moni tietääkin Photokina oli viime viikolla. Olin siellä neljä päivää ja se oli nyt neljäs kerta minulle. En varsinaisesti voi vielä sanoa olevani veteraanikävijä, mutta hyvää matkaa siihen. :)

Uusista kameroista voi parhaiten lukea DPReview:n messuja kattavilta sivuilta. Samaisesta paikasta löytyy myös suurimpien kamaranvalmistajien edustajien haastatteluita ym. 

Itse nostaisin yhden kameran esiin. Lytro Illum on ehkä kiinnostavin kamera pitkään aikaan. Jopa niin kiinnostava, että ihan oikeasti tekisi mieli sellainen hankkia. Onneksi 1600€:n hintalappu hiukan hillitsee ostohaluja. Blogasin ensi kerran Lytrosta 2011 ja siitä asti on tullut verkon yli sitä kehitystä seurattua. Tämän vuoden Photokinassa sitten ensi kerran pääsin hypistelemään kyseistä ihmettä. Kyseessä on light field menetelmään perustava kamera. Mielenkiintoista on, että kuvanoton jälkeen voi kuvaaja valita aukon ja tarkennuskohdan jälkikäteen. Tosin sanoen moni niistä kuvaushetken valinnoista siirtyy koneen ääreen. Mielessäni on jo vaikka mitä hauskaa, jota tuolla voisi tehdä. Esimerkkikuvat joita Lytrolla oli messuilla olivat hauskoja. Heidän sivuillaan olevilla esimerkkikuvilla voi leikkiä ja kokeilla mitä light field -kuvaus käytännössä on. On jännä nähdä mihin tämä johtaa, syntyykö tästä uusi isompikin asia vai jääkö tämä kursiositeetiksi. Voisi nähdä, että joku innovatiivinen kameranvalmistaja olisi kiinnostunut ostamaan Lytron. Yleisön kiinnostus Lytroon oli aika iso ja suurimman osan aikaa osostolla oli varsin ahdasta. Itse kävin siellä heti tiistaiaamuna ja sain kunnolla jutella heidän edustajansa kanssa.

Tosiaan kamerosta kannattaa lukea tuolta DPRewiev:n sivuilta. Totta puhuen en ihan hirveästi niihin Photokinassa perehtynyt. Tosin Canonin uutuuksiin tutustuin paremmin maanantai-iltana heidän lehdistötilaisuudessaan. Etenkin G7X vaikutti erinomaiselta. Uusi 7DMKII oli myös monilta osiltaan kiinnostava kamera. Sitä pääsin kunnolla kokeilemaan. Sen nopeutta kehuttiin ja pitihän se nopeus testata. Kokeilin miten hyvin se jaksaa, kun laittaa jatkuvankuvauksen päälle (10fps) ja painaa liipasimen alas. Kuvasin reilut 600 ruutua putkeen kunnes lopetin. 7DMKII ei kertaakaan jäätynyt, vaan nuo kaikki täysikokoiset jpg-tiedostot tallentuivat kortille ilman puskurimuistin täyttymistä. Vaikka harvoin tuota jatkuvaakuvausta tuleekaan käytettyä niin kertoohan tuo jotain. Tuskin menee kuvaustilanne ohi kameran hitauden vuoksi. Se kuvaamani sarja on nähtävissä Instagram-videona. Timelapse/videokäyttöön tuo nopeus ja puskurimuistin suuruus voisi soveltua. 

Muita kameroita joihin kannattaa ehdottomasti tutustua ovat Samsung NX1, Panasonicin LX100 ja Leica M Edition 60. Viimeksi mainittu on M-sarjan 60-vuotisjuhlamalli. Siinä ole lcd-näyttöä lainkaan. Ainoa kameranvalmistaja, jolle on luontevaa jättää näytö pois. Muutenhan on ihan hölmöä jättää digitaalisuuden tuomat hyödyt käyttämättä. Tuota Leicaa tehdään vain 600 kappaleen erä.

Parasta antia Photokinassa aina ovat kohtaamiset ja näyttelyt. Messut inspiroivat ja siellä syntyvät keskustelut ovat jotenkin erityisiä. Ehkä se syy siihen on se, että valokuva on keskiössä ja se oma arki on sivussa kun Photokinassa ja Kölnissä liikkuu. Mikään muu ei häiritse ja vie keskittymistä valokuvasta. Nytkin jokaisena iltana oli mahdollisuus istua iltaa eri ihmisten kanssa, nauttia hyvää ruokaa ja "muutaman" Kölshin palanpainikkkeeksi. Ilmatkin olivat lämpimät ja saattoi istua Kölnin vanhankaupungin terasseilla. 

Toinen isoa asia ovat ne näyttelyt. Käytävät ovat pullollaan erilaisia näyttelyitä, mutta yksi on aina ylitse muiden, Leican osaston näyttely. Tällä kertaa esillä ei ollut varsinaisesti kuvajournalismia, vaan kuvat keskittyivät musiikkikuvien ympärille. Yksi mielenkiintoisimmista oli myös musiikista tunnetun Bryan Adamsin sarja haavoittuneista amerikkalaisista sotaveteraaneista. Toinen kiinnostava oli Anton Corbijn:in A.Somebody, joissa hän on oli itse pukeutuneena ja stailattuna eri muusikoiksi. Kuvan tyyli on myös kullekin artistille ominainen. Tämä sarja oli mennyt minulta aiemmin ohi, vaikka nämä samat tai ainakin osa niistä oli kuulemma ollut esillä Heksingissä olleessa Corbijn näyttelyssä. Alla olevat kuvat kyseisestä näyttelystä.

_z2c0019.jpg
_z2c0014.jpg
_z2c0011.jpg
_z2c0012.jpg
_z2c0022.jpg
_z2c0013.jpg

Noin yleisesti muuten trendeistä oli huomattavaa erilaisten lisähärpäkkeiden suuri määrä. Selfiepole eli teleskooppivartinen monopod, jonka päähän saa pienen kameran oli yksi esimerkki näistä. Ne ovat tarkoitettu lähinnä selfien ottamiseen ja sen avulla saa kameran kauemmas, jos käsien pituus ei riitä. Tavallaan nämä ovat turhakkeita, mutta kertovat alan muuttumisesta ja siitä ajatuksesta, että kuvaaminen on nykyään osa elämää. Erityisesti tähän liittyy myös kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa. Minusta tämä kehitys on vain hyvä asia. Kaikista tulee tarinankertojia, kuva ja visuaalisuus nousee keskiöön. "Hyvän" valokuvan kriteerit muuttuvat? valokuva on kiinnostava tapa kertoa omasta elämästään ja jakaa se muiden kanssa. Totta kai tämä asettaa kysymyksen ammattikuvaajien asemasta ja paikasta tässä kaikessa. Yksi asia on varma ja se on muutos. Se tarkoittaa, että myös ammattikuvaajien tulee muuttua, siis jos haluamme olla mukana ja harjoittaa ammattiamme. Se voi tarkoittaa, että valokuvaajan ammatti on jatkossa sivutoimi ja se elinkeino saadaan jostain muusta. Tämä selfiepole ja muut tähän lifestyle-kuvaamiseen liittyvät asiat ovat vain yksi esimerkki ja ei luonnollisestikaan yksin ole se tekijä, vaan ennemminkin seuraus kehityksestä muiden vastaavien asioiden kanssa.

Onko kuvaajan arkkityyppi on muuttunut siitä kuvausliiviin pukeutuneesta keski-ikäisestä isolla järkkärillä kuvaavasta miehestä, pienellä värikkäällä peilittömällä kameralla omaa elämäänsä kuvaavaksi nuoreksi naiseksi? Jos ei muutunut niin ainakin se on tullut siihen rinnalle. Tämä tietysti vaikuttaa kaikkeen, niin ammattikuvaajiin kuin laitevalmistajiinkin. Se on otettava huomioon. 

Esillä oli myös varsin paljon droneja ja action-kameroita. Tosin odotin niitä olevan vieläkin enemmän, sillä ovathan dronet yleistyneet todella paljon.

Yksi merkille pantava oli liikkuvan kuvankäyttö myös still-kuvauksessa. REDin demossa näytettiin työnkulkua kuinka samasta materiaalista tehdään mainosfilmi ja printtimainokseen kuvat poimitaan tuosta mainosfilmistä. Kyseisellä RED kameralla pystyy kuvaamaan 75fps 6K-resoluutiolla. RED tekee yhteistyötä Epsonin kanssa ja esillä olleet printit olivat huikaisevan laadukkaita. Tämä työnkulku tulee yleistymään. Isoissa projekteissa, joissa tarvitaan molempia, tämä työnkulku on kustannustehokasta. Muoti- ja mainoskuvauksessa se on jo tätä päivää. Panasonic on myös ollut tämän osalta hereillä ja uudessa GH4:sen firmwaressa stillien poimintaa liikkuvasta 4K kuvaata on parannettu. En sitä itse ole vielä testannut, mutta siitä blogausta myöhemmin kunhan saan tuon uden firmiksen ladattaua GH4:seeni. Muutos tämänkin osalta on jo pitkällä. Muistan kuinka tästä puhuin joskus vuosia sitten, niin monet naureskelivat ja kertoivat opettavaiseen sävyyn kuinka se ei voi mennä noin, koska video ja valokuvaus ovat niin eri asia...

red.png

Muuta mielenkiintoista tietoa tämän vuoden Photokinasta voi lukea järjestäjän tiedotteesta (englanninkielinen pdf). Merkille pantavaa oli, että uusia eli ensi kertaa mukana olevia oli ennätysmäärä, 180. Yksi näistä uusista oli Google. Muita tunnettuja ensikertalaisia olivat RED, GoPro ja Blackmagic. Kertooko tuo uusien määrä alan muutoksesta enemmänkin?

Kävin myös messuviikon aikana katsomassa Olympuksen Photography Playgroundin ja Kölnissä olevan The Photobookmuseum:in. Näistä kahdesta koitan saada blogaukset tehtyä alkuviikosta.  

 

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Samsung, Panasonic, Canon, Olympus, RED, Lytro, Leica, Adams Bryan, Corbijn Anton,

Hajatelmia Photokinasta 2012

Perjantai 21.9.2012 klo 16:25 - Peter Forsgård

Tein taas jo melkein "perinteiseksi" käyvän reissun Photokinaan. Tuotejulkistukset ovat aina tärkeitä näillä messuilla, koska ne osaltaan määrittävät aika paljon sen miltä valokuvaus seuraavat pari vuotta näyttää. Sanotaan mitä sanotaan, niin laitteella on aina ollut iso merkitys siihen mihin suuntaan valokuvaus kehittyy. Tänä vuonna se teema ja muutos varmaan on kuvien jakaminen. Nimenomaan siis perinteisen kameran valmistajan kannalta. Kaikki suurimmat kameran valmistajat taisivat julkistaa kameroita, joilla kuvien jakaminen suoraan kamerasta on mahdollista. Tuo ominaisuus on yhä tärkeämpi ja voisi jopa sanoa, että välttämätön kehitysaskel. Mobiilikuvaaminen on niin suosittua, että se on jo uhka perinteisille kameranvalmistajille. Nyt julkistetuilla kameroilla ja niihin liittyvillä mobiiliaplikaatiolla halutaan vastata huutoon.

Canon julkisti maanantaina 17.9. isossa lehdistötilaisuudessa EOS 6D-mallin. Se on käytännössä  täyden kennon 60D. Toki uuteen 6D:hen on lisätty mm. wifi ja GPS. Kaksi erittäin hyvää ominaisuutta. (kuva alla)

canon6d.png

Pokkari puolella julkistetiin S110. Sillä otettuihin kuviin saa GPS koordinaatit älypuhelimeen asennettava applikaation kautta. Kuvien paikkatieto on erinomainen tapa löytää ne mm. Lightroomissa.

Nikon puolestaan julkisti Android-käyttöjärjestelmää käytävän pokkarin hiukan ennen messuja. Samsungin Galaxy Camerassa käyttöjärjestelmänä on myös Android. Samsung vaikutti varsin hauskalta kameralta. Saa ainakin hiukan monipuolisemmat säädöt esim. Instagram-kuviin. :) 

Täyden kennon kamerat olivat myös yksi Photokinan teema. Aiemmin mainitun 6D:n lisäksi Nikon julkisti D600:sen ja Sony sekä SLT-A99:n että mielenkiintoisen täyden kennon pokkarin RX-1:sen.
Molempiin uusiin wifi-kameroihin, niin 6D:hen kuin Panasonicin GH3:een, saa yhteyden älypuhelimeen aplikaation avulla. Ainakin Canonin applikaatio näyttää live view kuvaa esim. iPhonen ruudulla. Se on erittäin kätevä ominaisuus ja sille varmasti löytyy monta hyödyllistä käyttöä.

Laite puolella ehkä erikoisin uutuus oli Hasselbladin peilitön kamera, Lunar. En sen tarkemmin siihen tutustunut, mutta muutaman kuvan siitä otin. Selkeästi Hasselblad on panostanut kameran ulkonäön räätälöitävyteen. Silmiin sattui ainakin käärmeennahalla päällystetty versio, samoin kullattu ym. Hintaakin tuolla on aika kivasti, perushinta jossain hiukan yli 6000€. Eiköhän tuollekin erikoisuudelle löydy ostajia. Pekka Potka blogasi aiheesta ja hänen mielipiteensä tulee aika selkeästi esiin.

hasseli.png

 

Tuotteita toki esiteltiin valtavasti muitakin, mutta ehkä kiinnostuvan kaikesta oli Project1709. Se on Canonin lanseeraama pilvipalvelu valokuville. Se on vasta beta-testausvaiheessa ja siitä on vielä hiukan hankala paljon kirjoittaa, koska en ole siihen vielä ehtinyt tutustua. Betatestaajan tunnarit ovat matkalla. Nopeasti sanottuna se on pilvipalvelu, jonne kuvaaja voi koota kaikki kuvansa. Se kokoaa kuvat myös eri verkkopalveluista esim. Facebookista samaan paikaan. Kuvat ovat helposti löydettävissä monin eri keinoin. Palvelu ei vaadi Canon-kameran käytttämistä, vaan sinne voi ladata millä tahansa otetut kuvat. Kyseessä on minusta varsin mullistava ja täysin uudella tavalla kuvia pilveen kuvia tallentava palvelu. Palaan tähän vielä Project1709 blogauksen myötä kunhan ehdin siihen tutustua.

Näyttelyt ovat aina iso ja tärkeä osa Photokinaa, ainakin minulle. Tällä kertaa isoimmasta näyttelystä vastasi Leica. Se oli koonnut omalle osastolle Leica-kuvaajien näyttelyitä. Vaikuttavin ja kiinnostavin oli Platon Faces of Power, jossa on kuvattu suuri osa maailman maiden johtajista YK:n yleiskokouksen yhteydessä. Esillä oli myös Steve McCurryn kuvia. Näin ensimmäistä kertaa aidon Afgan girl -kuvan livenä. Muita esillä olleita kuvaajia olivat mm. Nik Ut, Araki, Rankin ja moia muita. Nik Ut itse oli paikalla, mutta missasin hänen esityksensä. Ut oli myös ollut paikalla Leican lehdistötilaisuudessa. Itse en tuonne ollut saanut kutsua, mutta sen tilaisuuden tunnelmista voit lukea Sulantoblogista. Tällä kertaa ei tullut käytyä muissa Kölnin tai Dusseldorfin gallerioissa olevissa näyttelyissä. Ei vain ehtinyt, koska reissu oli tällä kertaa päivän lyhyempi kuin yleensä. Toisekseen se kiinnostavin, Walker Ewansin -näyttely aukesi vasta torstaina.

Kuvia Leican osaston valokuvanäyttelyistä:

001_jakob_aue_sobol_0001.jpg
002_rankin_0001.jpg
003_platon_0001.jpg
006_mccurry_0001.jpg
004_araki_0001.jpg
005_erwitt_0001.jpg
007_ut_0001.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Photokina, Canon, Nikon, Sony, Panasonic, Samsung, Hasselblad, Leica, Project1709, Ut Nick, Rankin, Erwitt Elliot, Araki, Sobol, Jakob aue, Platon, McCurry Steve, Ewans Walker

Ajatuksia valokuvauskojeiden tulevaisuudesta

Torstai 7.6.2012 klo 14:37 - Peter Forsgård

Sanotaan että kamera on vain väline jolla valokuvaaja ilmaisee itseään ja laite sinänsä ei ole tärkeä. Tuo pitää varsin hyvin siinä mielessä, että osaavissa käsissä ei kameralla ole niin väliä. Osaava saa aikaiseksi Valokuvan laitteella kuin laitteella.

Historiassa on myös käännekohtia, joiden kohdalla kameroilla on ollut merkitystä valokuvauksen kehittymiseen. Aikoinaan Oskar Barnack:in keksimä pienkamera, Leica, muutti valokuvausta merkittävästi. Se mahdollisti kuvaamisen paikoissa ja tavalla jota ennen ei voinut tehdä. Leica ja pienkamerat olivat iso osa esim. kuvajournalismin synnyssä. Muutamaa vuosikymmentä aiemmin oli Kodak omalla laatikkokamerallaan laajentanut ihmisten mahdollisuuksia valokuvata. Valokuvaus ei ollut enää kolmijalkamiesten yksinoikeus. Perhekuvat eivät enää välttämättä olleet ainoastaan studiossa otettuja portretteja, koska lähes kuka tahansa saattoi kuvata itse.

Taas kerran valokuvaus on murroksessa. Nyt kännykuvat tekevät osittain samaa kuin Kodak yli sata vuotta sitten teki. Koko asia liittyy laajempaan kokonaisuuteen eli digitalisoitumiseen ja kuvien jakamiseen. Minua haastateltiin aiheesta 3T-lehteen. Juttua ei ole verkossa, joten valitettavasti alkuperäiseen lähteeseen en voi linkittää. Toimittaja Tero Lehto kyseli mielipiteitäni kännykkä kuvaamiseen ja kuvien jakamiseen liittyen.

Sanoin mm. seuraavasti: "Kameroiden ongelma on yleensä se, ettei kuvia pysty suoraan jakamaan ilman tietokonetta. Tämä on erikoista, koska helppo jakaminen on tämän päivän juttu. Kameranvalmistajat syövät hitaudellaan omaa bisnestään." (lainaus s.8 3T/Tero Lehto/1.6.2012). Aprikoin myös, että pian kameroissa on mobiiliverkon tuki? Loppukaneettina totesin moibiilikuvauksen hyödyttävän myös kameranvalmistajia, koska kiinnostus valokuvaukseen lisääntyy ja jossain vaiheessa halutaan parempi kamera. Se näkyy järkkäri myynnin kasvuna nyt jo.

Toinen mielenkiinotinen aiheeseen liittyvä ovat huhut Applen suunnitelmista tehdä kamera. Heillähän aikoinaan oli digikameroita, mutta niiden valmistus lopetettiin jo 1997. Lopettamispäätöksen teki Steve Jobs tullessaan takaisin Applelle ja karsiessaan rönsyjä yrityksestä. Applehan oli silloin kohtuu huonossa jamassa.

Jobsin suunnitelmissa oli viime vuosina muuttaa valokuvaus tai suoraan kääntäen hän sanomansa: uudelleen keksiä valokuvaus. Se jo olisi suhteellisen mullistavaa, jos Apple tekee iOS käyttiksellä toimivan kameran. Se avaa uudet mahdollisuudet esim. kamera-applikaatioden käyttöön. Kuvien jakaminen ym. olisi varmaan myös mukana. Mitä muuta se mahdollisesti tuo tullessaan on arvoitus. Huhuissa on ollut esillä yhteistyö Lytron kanssa. Lytrosta blogailin vajaa vuosi sitten. Blogailun aihe oli aika sama kuin nytkin, mutta hiukan eri näkökulmasta. Siinä keskityin enemmän liikkuvaan kuvaan. Apple on ajatellut monista asioista toisin ja todellakin odotan mielenkiinnolla miten he aikovat keksiä valokuvaamisen uudestaan. Mitä uutta se tuo? Applikaatiohin liittyen Business Insiderissa oli mielenkiintoinen kaavio noipeimmin kasvavista app-kategorioista, valokuvaan ja videoon liittyvät appsit ovat määrällisesti eniten kasvavia. Niitä koodaavia yrityksiä myös rahoitetaan eniten.  

Nykyiset kamerat ovat aika pitkälle digikameroiksi muutettuja filmikameroita. Tarvitseeko näin olla tulevaisuudessa, vaikka nykyinen muotoilu onkin käytännössä aika hyväksi havaittu. Muuttaako Apple tämän(kin)? Polaroidin Android käyttiksellä toimiva "älykamera" ei sitä varmaan kuitenkaan tee?     

8 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Apple, Jobs Steve, Lytro, Polaroid, iOS, Android, kamerat, Barnack Oskar, Leica

Kohta ei tarvitse edes tarkentaa?

Torstai 23.6.2011 klo 10:11 - Peter Forsgård

Valokuvaus on muuttumassa rajusti seuraavien vuosien aikana tekniikan osalta. Red Epic tai sen kaltainen tekniikka on muuttamassa valokuvaamista videon suuntaan. Oikeastaan Epic on vastaus siihen tarpeeseen, joka tulee sitten kun lehdet ovat pääasiassa sähköisiä, mutta printtiäkin vielä tehdään. Osittain tämä tarve on jo nyt.

Toinen mielenkiintoinen tekninen innovaatio on Lytro-kamera. Sillä voi kuvata tarkentamatta ja päättää katseluvaiheessa mihin haluaa tarkentaa.  Lytron galleriasta löytyy esimerkkejä kuvista. Kyseistä kameraa on kehitetty jo vuosia ja se on saanut alkunsa Stanfordin yliopistosta. Kehittäjänä on ollut siellä opiskellut Ren Ng. Lytro kutsuu valokuvia "living pictures" ja niitä on käsittääkseni tarkoitus katsella verkossa ja tableteilla. Kannattaa katsoa Ng:n TechCruchille antama haastattelu. Siinä on tarkemmin ja seikkaperäisemmin asiasta. Videohaastattelu löytyy esim. FilmmakerIQ.comistaNew York Timesin artikkelissa on myös aiheesta lisää.

Saa nähdä miten Lytron käy vai tuleeko siitä samanlainen ikuisuusprojekti kuin se filmirullan näköinen digikenno, jonka olisi pystynyt laittamaan mihin tahansa kinokameraan. Sen nimeä en kyllä nyt juuri muista. Lytron kehittäjä Ng esiintyy kyllä vakuuttavasti tuossa linkkaamassani videossa ja on omiaan luomaan uskoa, että kyseessä on todellinen mahdollisuus menestykseen. 

Molemmissa näissä uusissa kehitysaskeleissa on yhteistä se, että ne on tehty perinteisen kameravalmistajien ulkopuolella. Tässäkään ei sinänsä ole mitään uutta, onhan kinofilmikamerankin kehittänyt Leica alunperin valmistanut mikroskooppeja. Oscar Barnack kehitteli pienkameraa kymmenen vuotta ja sota lykkäsi ensimmästä varsinaista Leicaa vielä toiset kymmenen vuotta. Varmasti siihen aikaan moni ison kameran valmistaja katosi markkinoilta. Samalla tavalla digitaalisuus on pyöhinyt valmistajia ja osa kadonnut kokonaan. Perinteiset elektroniikka valmistajat ovat tulleet peliin mukaan. On mielenkiintoista nähdä miten Lytro etenee ja onko siitä haastamaan Canonia ja Nikonia. Mikäli Lytro tosiaan toimii niin kuin se noissa esimerkeissä on, saattaa isoilta kameranvalmistajilta tulla muutama tarjous, jossa Lytro halutaan ostaa.

Toinen merkittävä muutos on editoinnin tai kuvankäsittelyn lisääntyminen. Jos paukutetaan sata kuvaa sekunnissa kertyy kuvia muutama kappale ja niiden valitseminen vie aikaa. Samoin tarkentaminen jälkikäteen lisää koneen ääressä istumista. Sikäli mikäli se on tarpeellista, koska kuvat voivat olla sellaisenaan julkaistavissa ja katsoja päättää mitä kuvasta haluaa katsoa tarkentamalla haluamaansa kohtaan. Living picture tekee kuvien jakamisesta aika mielenkiintoista ja tuossa on todellakin myös huima mahdollisuus lisätä kuvien katselun mielenkiintoa. Kuten videossa todetaan esim. tabletilla katsoessa.

Sitten kun vielä yhdistetään Epicin tekniikka ja Lytro, niin voi katsella leffaa ja tarkennella itse haluamaansa kohtaan. Jokainen katsoo hiukan erilaista leffaa :D  

Joku voi olla sitä mieltä, että onko se sitten enää valokuvaamista. Toisaalta kun Leicat tulivat "kolmijalkamiehet" kritisoivat silloin, että oikeat valokuvat otetaan vain isolla kameralla. Pienkameralla kuvaaminen on jotain muuta kuin valokuvaamista. Kuinka moni enää on sitä mieltä?

Asiat muuttuvat ja kehittyvät. Toiset tykkäävät ja näkevät mahdollisuuksia ja toiset eivät.

Eihän tärkeintä ole valokuva sinänsä vaan tarinoiden kertominen. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Lytro, Ng Ren, Barnack Oscar, Leica

Photokinassa koettua ja nähtyä

Torstai 25.9.2008 klo 22:38 - Peter Forsgård

Photokina 08 tuli nähtyä ja koettua. Kolme kokonaista päivää ehdin messualuetta kiertää. Kaikkea en nähnyt, enkä yrittänytkään. Laskin kauanko voisi yhdellä osastolla vierailla, jos haluaisin kaiken nähdä. Lopputulos oli 30s per näytteilleasettaja ja siinä ei vielä ollut valokuvanäyttelyitä mukana.

Olin kollegani kanssa paikan päällä jo sunnuntaina. Ensimmäinen päivä meni Dusseldorfissa ja tutustuessa huikeaan Albert Watsonin Best of -näyttelyyn. Kysein en näyttely on paras koskaan näkemäni valokuvanäyttely. Se oli sellaista tykitystä, että näyttelystä ulos marssiessani koin etten itse voi enää kuvata, olin nähnyt Valokuvat. Se uskomaton talentti ja genrejen kirjo, jotka Watson hallitsee, on sanoin kuvaamaton. Kärjistäen voin sanoa, että otetaan kuka tahansa gurun asemassa oleva kuvauksen stara, niin Watsonin Best of -kuvista löytyy vastaava saman genren kuva vähintään yhtä hyvin toteutettuna. Ei pelkästään toteutettuna vaan vieläpä Watsonin omalla käsiallalla höystettynä. Matkaan tarttui myös Tashenin julkaisema kirja näyttelystä.

Messualueella Kölnissä vietin suurimman osan ajasta lukuisten valokuvanäyttelyiden parissa. Kiintoisin niistä oli Magnum kuvaajan Thomas Hoepkerin Retrospektiivi. Toinen huikea elämys. Pelkästään näiden kahden valokuvanäyttelyn vuoksi olisi kannattanut lähteä Kölniin. Esillä oli kuvia vuodesta 1955 vuoteen 2008. Esillä olivat kaikki Hoepkerin ikonit. Pitihän sieltäkin kirja ostaa matkaan: Hoepkerin signeeraama Retropsektiv 1995 - 2008.

Toinen mielenkiintoinen näyttely Photokinassa oli brasilialaisen Mercedes Barroksen surrealistiset valokuvat. Ne olivat suurikokoisia hyvin vahvasti tietokoneella käsiteltyjä montaaseja. Itselleni hän oli aivan uusi tuttavuus. Valitettavasti hänen kuviaan ei juuri nyt löydy netistä. Hänen sivunsa ovat kiinni.

Muita erilaisia kilpailuihin liittyviä näyttelyitä oli pitkin messualuetta ja ne tulivat vilkaistua ohi kulkiessa. Niissä ei minusta mitään suuren suurta järisyttävää ollut.

Härpäkkeistä kiinnostavimmat olivat studiovalot ja niihin liittyvät laitteet. Elinchromella on tulossa Rangereille pikkuveli. Erittäin pienikokoiset akkuflässit. Niistä sain perusteellisen esittelyn. CS4 julkistukseen en ehtinyt, koska samaan aikaan olin kuuntelemassa Jonas Bendiksenin luentoa. Siitä ja portfolioreviewsta seuraavassa bloggauksessa.

Kameroista kiinnostivat Canon uutuus 5D MkII. Sen lähelle ei olut mitään asiaa. Sen ympärillä pyöri niin paljo väkeä koko ajan. Onneksi pääsin sitä tarkemmin katsomaan Canonin tilaisuudessa maanantai-iltana. Erittäin kiinnostavasta kamerasta on kyse. Etenkin FullHD-video mahdollisuus on huikea. Kaikki mahdollisuudet kalansilmästä pitkiin teleihin ja syväterävyys hallinnassa. Vincent Laforet on kuvannut esituotantomallilla videon ja jakaa sen bloginsa kautta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus oli Panasonicin G1. Varsin pieni ja näppärän kokoinen järkkäri. Kamerasta puuttuu peili ja etsin on toteutettu videoetsimenä. Etsin toimi varsin hyvin, vaikka pientä häntimistä olikin havaittavissa. Taitaa kuitenkin olla enemminkin tottumiskysymys. Uskoisin, että muutaman vuoden kuluttua kaikissa järkkäreissä on vastaavanlainen etsin.

Lasin takaa sai myös kurkata Leican uutta monsteria S2:sta.

Kaiken kaikkiaan reissu oli varsin mahtava. Matkaseura oli mukavaa, illalliset tuttujen ja tuntemattomien kanssa olivat mukavia. Kokonaisuudessaan matkan parasta antia olivat siis kuitenkin ne hetket tuttujen ja uusien tuttujen kanssa.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Photokina, Watson Albert, Hoepker Thomas, Barros Mercedes, Bendiksen Jonas, Canon 5D Mark II, Panasonic G1, Elinchrome, Laforet Vincent, Leica S2