My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Muotokuvaus on vaikea laji.

Tiistai 5.6.2012 klo 20:51 - Peter Forsgård

Tasavaltamme Presidentin Sauli Niinistön muotokuvasta käytiin kohtuullisen suuri keskustelu. Siitä ei sen enempää. Ranskassa valittiin juuri hiljattain myös uusi presidentti, valituksi tuli Francois Hollande. Luonnollisesti hänestäkin on otettu virallinen muotokuva.

Hätäisimmät valokuvaajakolleegat ehtivät jo innostua, kun kuultiin hänen valinneen Magnumiin kuuluvan valokuvaajan Raymond Depardon:in. Toki se kuulostaa aika paljon paremmalta kuin joku puoluetoimiston webbituki, mutta... 

Valitettavasti tämäkään valinta ei ihan ollut onnistunut. Depardonin reportaasit ovat varsin vahvoja ja hän on varsin hyvä ihmiskuvaaja, mutta muotokuvaaja hän ei ole. Ei ainakaan tuon Hollanden muotokuvan perusteella. Kuva on ensinnäkin aika valoton eli valolla ei ole kovin suurta roolia kolmiulotteisuuden tunteen lisäämisen kanssa. Kuva on kovin kaksiulotteinen ja näyttää ihan kuin Hollande seisoisi pahvitausta edessä. Tausta muutenkin näyttää turhan ylivalottuneelta.

Muuten kyllä valinta kuvata miljöössä on piristävä ja poikkeaa ainakin viimeaikaisten virallisten muotokuvien osalta. 

Oikeastaan tässä on varsin hyvä esimerkki siitä, että kannattaa valita kuvaaja kuvaustehtävän mukaan. En palkkaisi kuvajournalistia tämän tyyppisen muotokuvan ottajaksi, kuten en vastaavasti palkkaisi muotokuvaaja tekemään journalistista repparia.

Creative Commons License

9 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, muotokuvaus, Depardon Raymond, Magnum

Erikoista politiikkaa: A-lehtien avustajasopimus

Perjantai 17.9.2010 klo 10:01 - Peter Forsgård

A-lehdet ovat esittäneet avustajilleen eli free-toimittajille ja -kuvaajille uuden avustajasopimuksen. Journalisti-lehden mukaan sopimuksessa vaaditaan freetä salamaan palkkionsa, A-lehtien kilpailijoille saa tehdä töitä ainoastaan A-lehtien luvalla.

Hetkinen nyt... palataanpa hiukan ajassa taaksepäin.

Kuluja leikatakseen lehtitalot eivät juurikaan palkkaa uusia valokuvaajia, vaan käyttävät nykyään free-kuvaajia. Ennen lehtitaloissa oli vakikuvaajia selkeästi enemmän. Asiassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, jos palkkiot ja tekijänoikeusasiat ovat kunnossa. Parhaissa tapauksissa olla jopa parempi kaikkien kannalta. Valitettavasti noita parhaita tapauksia on ilmeisen harvassa, varsinkaan tekijänoikeuksien kannalta. Nyt ollaan esim. SanomaNews:ssä uusittu sopimuksia, koska se free-juttu ei ollutkaan edullisempaa kuin ne vakikuvaajat. Asia liittyy juuri niihin kuvankäyttöoikeuksiin.

Wikipedian mukaan freelancer tarkoittaa "ilman pysyvää työsuhdetta lukuisille työnantajille työskentelevään vapaaseen ammattilaiseen, esimerkiksi toimittajaan, muusikkoon tai juontajaan." Tarkkaavainen lukija varmaan huomasi kohdan, lukuisille työantajille. Jos A-lehdet rajoittaa freen vapauksia tehdä töitä usealle lehdelle, onko hän enää free? 

Tuosta voi vielä syntyä mielenkiintoisia tilanteita, koska vain yhdelle toimeksiantajalle tekevä ei verotuksen mukaan ole free vaan suhde voi muuttua työsuhteeksi. Se tulee aiheuttamaan sählinkiä sekä "freelle" että A-lehdille. Kustannuksiltaan tuo muutos ei välttämättä ole myöskään kovinkaan edullista.

Minua ihmettyttänyt se, että miten lehtialalla jatkuva kulujen leikkauspolitiikka mahdollistaa alan kehittämisen. Osa leikkauksista tuntuvat olevan rahansiirtoa kehitystyöhön toisella sektorilla.

Heitän tähän pienen ennustuksen: Jos nykyiset lehtitalot jatkavat valitsemallaan linjalla, kuvatoimistot nousevat kuvajournalismin julkaisemisessa ohi perinteisten sanoma- ja aikakausilehtien. Jossain vaiheessa mukaan tulee kirjoittavia toimittajia ja ne muuttuvat eLehden muotoon. Perinteinen media valuu ns. skeidajournalismin ja uutispalojen julkaisijaksi. Nämä uudet pelurit tekevät ne oikeasti kovat jutut. Kuvajournalismi siirtyy tekijöittensä käsiin ja perinteisen median kontrolli pienenee. Esimerkkejä näistä uusista pelureista ovat mm. VII The Magazine, Magnum In Motion, Luceo Images ja MediaStorm ym. Pitkässä juoksussa, kunhan ansaintalogiikka selkiytyy, tämä voi olla ja myös uskon sen olevan kuvajournalismin voitto. Matkalla tosin menee pesuveden mukana hyviäkin tekijöitä, valitettavasti.

(via Digicamera.net uutiset 17.9.2010)

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, erikoista politiikkaa, A-lehdet, SanomaWSOY, Mediastorm, Luceo Images, Magnum In Motion, VII The Magazine

Ansaintalogiiika, tekijänoikeudet jne...

Sunnuntai 15.8.2010 klo 13:00 - Peter Forsgård

Törmäsin verkossa tällä viikolla neljään erittäin mielenkiintoiseen haastatteluun. Gerald Holubowitcz on haastatellut neljää valokuvausalan ihmistä kuvajournalismin tulevaisuudesta. Sortir du Cadre (Thinking outside the box) sarjan videoiden linkit: 

Stephen Mayes (managing director of VII Photo Agency)

Paul Melcher (co-founder and senior vice-president of PictureGroup)

Jean-Pierre Pappis (Polaris Images)

Mark Lubell (managing director of Magnum)

Kaikki neljä ovat varsin vaikutusvaltaista valokuvausalan vaikuttajaa. Kukin video kestää noin 20-30 minuuttia. Aika pitkiä kyllä ovat, mutta kannattaa käyttää aika niiden kuuntelemiseen. Sisältö on erinomaista ja niistä saa hyvän käsityksen kuvajournalismin ja valokuvauksen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Tai siis tulevaisuuden osalta tietysti ajatuksia siitä mihin ollaan menossa.

Kullakin haastatellulla oli yhteistä se, että kaikki kannustivat käyttämään uusia jakelumahdollisuuksia ja löytää niistä se oma tapa. Vaikka toistaiseksi ei ole löydetty sitä toimivaa ansaintamallia, niin vanhaan tapaan tukeutuminen ei enää toimi.

Valokuvauksessa ollaan menossa samaan kuin musiikkibisneksessä. Artistit tienaavat konserteilla ja ohjeismateriaalilla suurimman osan tuloistaan. Itse musiikin myymisestä ei juurikaan tienaa. Valokuvausalalla tuo kuulostaa aika vaikealta yhtälöltä. Valokuvatulla materiaalilla ei tienata, vaan taloudellinen hyöty tulee kirjoista, näyttelyistä, luennoista ym. Mark Lubell puhuu tästä tarkemmin. Se löytyy videosta noin 10:30 kohdalta.

Picture Groupilla on mielenkiintoinen politiikka. Kaikki heidän kuvansa on kenen tahansa upattavissa minne tahansa saitille. Aiemmin heidän kuviaan vaarastettiin paljon ja ratkaisu oli juuri tuo uppaamisen mahdollisuus. Missä heidän tulonsa näistä uppaamisista? Kukin upattu kuva sisältää mainoksen. Picture Group tekee yhteistyötä GoogleAd:sin kanssa. He käänsivät varastamisen tuloiksi. Tämä on heidän kannaltaan parempi ratkaisu, koska ei ole mitään järkeä yrittää rakentaa muureja ympärille. Parasta on että kuvat leviävät mahdollisimman laajalle. Paul Mercher puhuu asiasta videolla noin kahden minuutin kohdalla.

Näiden videoiden aihepiiriä liippaa erään myrskyvideon tarina. Arttu Pelgonen kuvasi upean videon viime sunnuntain uskomattomasta myrkystä. Video levisi verkossa kulovalkean tavoin ympäri maailmaa. Ihan tarkkaan en tiedä minne Pelgonen oli sen alunperin laittanut, ilmeisesti Vimeoon. Tietojen mukaan siitä oli HS ja Nelonen maksanut 325€. Tällä hetkellä videota ei tietääkseni ole verkossa. Onneksi joku siitä videosta sentään jotain maksoi, vaikka summa on aika vaatimaton.

Kyseisen videon uutisarvo on muutaman päivän. Sen jälkeen se ei uutislehtiä hirveästi enää kiinnosta. Minusta on harmi, että Pelgonen poisti videon Vimeosta, koska nyt sillä olisi selkeä arvo näkymisen muodossa. Alunperin se olisi kannattanut laittaa Vimeoon salasanan taakse ja laittaa tiedoksi medialle. Näin medialla olisi ollut mahdollisuus ostaa siihen julkaisuoikeus ja parhaassa tapauksessa se olisi levinnyt maksullisena eri medioihin, vieläpä ympäri maailmaa. Viikon päästä tästä sen olisi voinut laittaa julkiseksi ja antaa levitä maailmalle. En usko, että on mitään hyötyä piilottaa enää sitä videota. Kukaan ei ainakaan osta sitä, jos se on piilossa. Toimintamallit ovat muuttuneet, tykkäsimme siitä tai emme.

Kuten jo aiemmin kirjoitin ja noilla videoillakin tulee esiin, mitään aukotonta ansaintamallia tässä uudessa tilanteessa ei ole vielä keksitty. Paul Mercher toteaakin, että valokuvaus on vielä pieni lapsi, joka etsii paikkaansa maailmassa.

Kaikilla noilla haastatelluilla on kuitenkin selkeä usko siihen, että kuvajournalismilla on tulevaisuutta. Mikä sen muoto tulee tulevaisuudessa olemaan, on hakusessa.

Vielä kerran kehotan katsomaan ja kuuntelemaan nuo videot läpi.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, tekijanoikeus, business, Mayes Stephen, Melcher Paul, Pappis Jean-Pierre, Lubell Mark, Magnum, VII Photo Agency, Polaris Images, Picture Group, Holubowitcz Gerald, Pelgonen Arttu

Kommentteja kuvajournalismin kuolemasta

Keskiviikko 4.8.2010 klo 11:16 - Peter Forsgård

Editorial Photographers United Kingdom and Ireland (EPUK) järjestön blogissa oli kirjoitus kuvajournalismin kuolemasta - For God´s sake somebody call it!. Kirjoittajan on Neill Burgess, joka on ollut aiemmin Magnumin palveluksessa Lontoossa ja nykyään pitää omaa kuvatoimistoa edustaen mm. Sebastio Salgadoa.

Kuvajournalimisn kuolemaa on ennustettu jo pitkään. MOMAn edesmennyt kuraattori John Szarkowski sanoi -58, että kuvajournalismi ei ollut enää kiinnostavaa.

Burgess julisti kuvajournalimsin kuolleeksi: “Photojournalism: time of death 11.12. GMT 1st August 2010. Amen."

Jotta voidaan arvioida onko kuvajournalismi kuollut vai ei, on ensin mietittävä mitä se kuvajournalismi on. Yksinkertaisesti sanottuna se kertoo uutisen valokuvan keinoin. Siihen toki liittyy myös journalismin perusperiaatteet kiinteästi mukaan. Vaatimukset oikeudenmukaisesta asian esittämisestä, kaikki faktat mukana ym. Kuvajournalismin tulee esittää asia niin kuin se tapahtui. Määritelmässä ei kait mitään sen ihmeellisempää.

Kirjoituksessaan Burgess sanoo: "Magazines and newspapers are no longer putting any money into photojournalism. They will commission a portrait or two. They might send a photographer off with a writer to illustrate the writer’s story, but they no longer fund photojournalism. They no longer fund photo-reportage. They only fund photo illustration."

Kuvajournalismi toki viittaa siihen, että kuvareppareiden tulisi olla aikausi- ja sanomalehtien toimeksiannosta tehtyjä. Suomessa ovat sanomalehdet aiemmin olleet puolueiden äänenkannattajia, osa on sitä vieläkin. Ilmaan voi heittää kysymyksen voiko niissä lehdissä edes journalismia ollakaan? Journalismin määritelmän mukaan minusta sen voi hyvinkin kyseenalaistaa.

Palatakseni takaisin aiheeseen. Tuon ylläolevan Burgesin tekstin mukaan voidaan sanoa kuvajournalismin kuolleen. Seuraava kysymys on, että mitä sitten? Onko se ainoa tapa tuoda asioita esiin? Voiko kuvareppareita tuottaa muilla keinoin? Voiko joku muu rahoittaa kuvareppareita?

FSA:n projekti 30-luvun lama-Amerikassa ei ollut lehtien rahoittama. Tuskin kukaan kuitenkaan kyseenalaistaa tätä projektia, vaikka määritelmän mukaan journalismista sen varsinaisessa merkityksessa ei ollutkaan kyse.

Freelancekuvaajat ovat viime vuosina perustaneet kuvatoimistoja. ne tarjoavat uusia tapoja esittää kuvia. Perinteiset lehtitalot ovat olleet ilmeisesti turhan jäykkiä liikkumaan. Toisaalta aika monet valokuvaajat ovat olleet pakotettuja toimimaan free-pohjalta. Muutamia näitä uusia kuvatoimistoja ovat mm. VII Photo, Mediastorm ja Bombay Flying Club. Magnum kuvatoimisto perustettiin turvaamaan jäsenilleen oikeudet omiin kuviinsa. Innovaatio siis sekin omana aikanaan, aivan kuten nuo mainitsemani uudemmat toimistot ovat nyt.

Uudet esittämistavat mahdollistavat uudenlaisen lähestymistavan. Koko journalismi on tällä hetkellä murroksessa, vanha ansaintamalli on sulanut alta ja uutta ei (vielä) ole löytynyt. Minä ainakin uskon, että sähköinen julkaisualusta, ala iPad ja WeTab, mahdollistaa uuden nousun. Se voi luonnollisesti vaatia valokuvaajilta uuden oppimista. Noilla alustoilla pelkkä still-kuva ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta liikkuvakuva ja audioslideshow ovat niissä omiaan. Kuvajournalismi laajeni merkittävästi teknisen innovaation, kinokameran, mahdollistamana. Nyt uudet tekniset laitteet mahdollistavat (ehkä) sen herättämisen henkiin.  

Voisiko yksittäinen valokuvaaja perustaa yhteisön, jossa esim. tuhat fania maksaisi kuvaajalle 20 euroa kuussa? Kuvaaja sitten tuottaisi kuvareppareita ajankohtaisista asioista. Tämä ei ehkä ole sitä perinteistä kuvajournalismia, mutta tuskin perinteisellä ajattelulla kuvajournalismi pelastuukaan.  

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, kuvajournalismi, Burgess Neil, Salgado Sebastiao, Szarkowski John, VII Photo, Magnum, Bombay Flying Club, Mediastorm

Steve McCurry ensi viikolla Suomessa

Lauantai 20.3.2010 klo 21:32 - Peter Forsgård

Steve McCurry vierailee ensi viikolla Suomessa. Hänellä on parhaillaan näyttely Salossa Veturitallissa. Hän pitää yleisöluennon tiistaina 23.3. Finnfoton jäsenjärjestöjen jäsenille. Tilaisuuteen mahtuu 270 ja tilaisuus on tietojeni mukaan jo täyteen varattu.

Luennon jälkeen hän signeeraa kirjojaan Luovan galleriassa klo 18.30 alkaen.

Steve McCurrysta lisää luennon ja signeera ustilaisuuden jälkeen.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, McCurry Steve, Magnum, Luova

Audioslideshown ja hybridin voima

Maanantai 16.11.2009 klo 21:18 - Peter Forsgård

Seuraavista esimerkeistä näkee miten vahvoja ja siksi kiinnostavia uudet tavat esittää kuvareppareita ovat.

Magnum in Motion on Magnum kuvatoimiston sivusto verkossa, jossa on esillä toinen toistaan vaikuttavampia audioslideshowta. 

Thomas Hoepkerin A Vanished Country kertoo Itä-Berliinistä. Ensimmäiset kuvat sarjassa ovat vuodelta 1959 ja viimeisimmät 1990-luvulta.

Mediastorm on toinen kiinnostava reppareista koostuva saitti. Se on vuonna 1994 per ustettu ja uudelleen avattu maaliskuu ssa 200 5. He myös hyödyntäjät tehokkaasti sosiaalista mediaa, Facebookia ja Twitteriä. Eipä löydy muuten oikein suomalaisia sanomalehtiä, esim. HS loistaa poissa olollaan.

Mediastormin sivuilla on Marcus Bleasdalen Rape of a Nation. Reportaasi Kongon Demokraattisen Tasavallan tilanteesta. Marcus Bleasdale oli myös esitelmöimässä Tukholman Fotomessuilla. Hänellä oli siellä myös näyttely. Minusta kuitenkin tämä audioslideshow on vaikuttavampi, kuin ne printit seinällä.

Toivottavasti suomalaisetkin kuvajournalistit heräävät ja huomaavat kuinka vahva väline video ja audioslideshow on tuoda asiansa esiin. 

Olen näistä molemmista blogannut aiemminkin ja jatkossakin aion näitä linkittää. Toivottavasti rinalle voisi linkittää, jonkun vastaavan suomalaisen tekemän repparin.

edit: HS:n Facebook ja Twitter. Nämä löytyivät eli hyvä näin.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, audioslideshow, Hoepker Thomas, Magnum in Motion, Bleasdale Marcus, Facebook, Twitter

JPG magazine ja sosiaalinen media.

Keskiviikko 2.7.2008 klo 9:37 - Peter Forsgård

JPG magazine on mielenkiintoinen konsepti. Siinä yhdistyy painettu valokuvauslehti ja yhteisöllinen verkkosivusto. Painetun lehden sisältöön vaikuttaa vahvasti netissä toimiva yhteisö. Yhteisöön voi liittyä kuka tahansa riippumatta siitä tilaako lehden paperiversiota vai ei.

Itselleni on tullut lehdestä nyt kaksi numeroa. Numerossa 15:sta kiinnostavin artikkeli oli "Backstage at a Gregory Crewdson shoot". Hän kuvaa elokuvastillimäisiä valokuvia, joissa kaikissa on katsojan mahdollista rakent aa oma ta rina. Set up on massiivinen, miljöössä valoina käytetään suuria elokuvavalaisimia. Ne nostetaan suurilla nostureilla oikeille paikoilleen. Jokainen pieninkin yksityiskohta valtavissa asetelmissa on viimeistä piirtoa myöten suunniteltu. Kuvien ja Crewdsonin asemasta valokuvataidemaailmassa kertoo printtien hinnat. Yhdestä vedoksesta pyydetään 100.000 dollaria ja jokaisen kuvan vedosmäärä on 10. Voidaan siis sanoa, että kyseessä on "million dollar shoot". Crewdsonin kuviin ja taustoihin voi tutustua paremmin tutkimalla kirjaa 1985-2005. Google kuvahaulla löytyy myös paljon kuvia.

Muuten lehdessä on paljon lukijoiden toimittamia kuvia. Lehden nettisivuille voi laittaa kuviaan esille ja yhteisö sitten äänestää mitkä kuvat päätyvät painettuun lehteen. Eihän lukijoiden kuvien julkaisussa sinänsä mitään uutta ole, mutta kun se tehdään sosiaalista mediaa hyödyntäen on siinä jotain uutta. Julkaistuista kuvista maksetaan palkkio 100 dollaria sekä JPG-lehden vuosikerta eli mistään "ilmaiseksi meille kuvia"-lehdestä ja toiminnasta ei siis ole kyse. Palstalla Where I´m at on muutaman sivun verran lukijoiden lähettämiä kuvia omasta elin- ja asuinympäristöstään.Ne ovat ihan mielenkiintoista katsottavaa, vaikka toki kuvien taso vaihteleekin.

Toinen mielenkiintoinen sosiaalisen median megtrendiä hyödyntävä on kuvatoimisto VIIphoton VIIvisionaires. VIIphoto on tällä hetkellä lähes Magnumin veroinen kuvatoimisto, perustajajäsenenään mm. James Nachtway. VIIvisionairesin mekanismia ja motiivia en rehellisesti sanottuna oikein ymmärtänyt. Nopeasti tarkasteltuna kyseessä on Facebookin ja Flickrin yhdistelmä. Sivustolta löytyvät monipuoliset mahdolisuudet jakaa kuviaan muiden kanssa ja siellä on myös Naamasta tuttuja gadgetsejä ym. Täytyy tutustua tuohon sivustoon tarkemmin. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, valokuvauslehti, JPG-magazine, Magnum, Nachtwey James, Crewdson Gregory, some, VII-photo

Uudessa GEO:ssa juttu Magnumista.

Keskiviikko 5.3.2008 klo 17:03 - Peter Forsgård

Sanomagazinesin uusin lehti GEO on käännösjulkaisu samannimisestä kansainvälisestä lehdestä. Olen silloin tällöin selaillut kyseisen lehden saksankielistä versiota.

Ensimmäisessä suomenkielisessä numerossa on peräti 50-sivuinen juttu kuvineen Magnumista. Kannattaa ehdottomasti ostaa irtonumero, varsinkin kun ensimmäisen numeron hinta on peräti 1€ (norm. 8,90€). Hinta ja laatu eivät kohtaa, mutta kerran näinkin päin. :)

Muutenkin GEO panostaa isoihin kuvareppareihin. Sen kuvareportaasit ovat 20-30 sivun mittaisia. Varmasti sellainen lehti johon kannattaa viimeistä än nyt tutustua.

GEO:n verkkosivuilta löytyy myös valokuvagalleria.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Magnum

Mennyttä, olevaa ja tulevaa

Torstai 27.12.2007 klo 17:25 - Peter Forsgård

Vuoden vaihtuessa eri saiteilla esitellään Vuoden parhaita kuvia. Oikeastaan pitäisi kuitenkin puhua parhaista julkaistuista kuvista.

American Photo ja Popular Photography esittelevät saitillaan myös Vuoden parhaita. 83 kuvaa eri kategorioista pyörii slideshowna. Kannattaa katsoa läpi. Kunkin kategorian parhaista on myös selostukset kuvista ja kuvaajista.

Muotokuvauksen paras on mielenkintoinen. Martin Schoellerin Close-up -sarjan muotokuvat ovat poikkeuksia muotokuvan valtavirrasta. Itse en niistä kovin paljoa pidä, mutta muutamaan persoonaan tuollainen valaisu kieltämättä sopii. Kahdella strip-boxilla valaistuna katseesta tulee minusta aavistuksen erikoinen. Tosin voi olla, että kuvat ovat valaistu isolla softboxilla suoraan kameran suunnasta. Boxi sijoitettuna niin, että kuvaaja itse on boxin edessä. Mallin silmistä katsottuna näin näyttäisi olevan. Clare-agencyn sivuilta löytyy lisää Schoellerin kuvia. 

Lisää vuoden parhaita varmasti tulossa. Palataan niihin kunhan niitä tulee lisää.

Joulupukki toi Magnum Magnum -kirjan. Kirja on Magnumin 60-vuotis juhlajulkaisu. Siihen on kerätty lähes kaikkilta Magnum-kuvaajilta 6 kuvaa. Äkkipäätä katsottuna Sebastioa Salgado on ainakin poissa. Yksi suomalainenkin löytyy, Ilkka Uimonen. Kunkin kuvaajan kuvat on kerännyt kolleega Magnumista eli kuvaajat ovat keränneet toistensa kuvista 6 itselleen merkittävää kuvaa. He ovat myös kirjottaneet lyhyen selostuksen kuvavalinnan taustoista. Kirjassa on myös kunkin kuvaajan kohdalla lyhyesti kirjoitettu elämäkertatietoja. Kirjan on painanut saksalainen Steidl. Se on tunnettu ja käsittääkseni arvostetuin valokuvakirjoja painava painolaitos ja kustantamo. Magnum Magnum on ihan ehdoton must jokaisen valokuvaajan hyllyssä.

Ensi vuonna Helsingissä on taas kohtuullisen monta varsin mielenkiintoista valokuvanäyttelyä. Valokuvataiteen museossa on lehtikuvauksen teemavuosi. Keväällä Hannes Heikuralla on suuri yksityisnäyttely, Markus Jokelan kuvia on esillä kesällä. Syksyllä on Ismo Höltön ja Mikko Savolaisen Retrospektiivi.

Teemanäyttelysitä mainittakoon kesällä esillä oleva New Generation - kuvajournalismin nuoret näkijät. Se on varsin mielenkiintoinen, onhan kuvajournalismin tasoa viime vuosina moitittu. Toinen mielenkiintoinen teemanäyttely on Vuosi 1918: Valokuvat ja muisti. Kaksi muuta mainittavaa näyttelyä ovat Uusi Suomi ja Arno Rafael Minkkisen työpajassa syntyneiden kuvien näyttely, MEXICOAXACA.

Valokuvataiteen museossa on siis paljon nähtävää ensi vuonna.

Eräs vuoden kohokohdista on helmikuun alussa avattava Nan Goldinin näyttely Kiasmassa. Nan Golding tuli tunnetuksi alunperin klubeilla esittämästään diashowsta The Ballad of Sexual Depency. Siitä on myös painettu kirja.

Mielenkiintoisia näyttelyitä vuonna 2008 tulee myös tarjoamaan Galleria Luova.fi. Näyttelyohjelma ei vielä ihan ole valmis, mutta julkaistaneen ainakin kevään osalta pikapuolin. Mikäli joku on muuten kiinnostunut hakemaan näyttelyä kyseiseen galleriaan, löytyy ohjeet täältä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, American Photo, Schoeller Martin, Steidl, Goldin Nan, Luova, Minkkinen, Valokuvataiteen museo, Magnum

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma osa 1

Keskiviikko 30.8.2006 klo 10:29 - Peter Forsgård

Kävin tänä kesänä katsomassa ihan kohtuullisen määrän valokuvanäyttelyitä. Näyttelyitä oli laidasta laitaan, kuvajournalisteja, suuria mestareita ja valokuvataiteijoita. Mieleenpainuvin ja paras, jos nyt niin voi sanoa, oli Oslossa norjalaisen eläkkeelle jääneen lehtikuvaajan Johan Brunin näyttely Norske Folkemuseumissa. Hän oli kuvaajana Dagbladetissa vuodesta 1948 vuoteen 1989. Hänen on norjalaisen lehtikuvauksen legenda. Kuvia näyttelyssä oli kaikilta elämänaloilta, suurin osa Dagbladetissa julkaistuja reportaasikuvia. Eläkkeelle jäätyään hän on kuvannut pää asiassa maisemia. Tunnetuimpia niistä ovat varmaankin kuvat vuonoja ja vesistöjä ylitävistä silloista.

Oslossa oli toinenkin varsin mielenkiintoinen näyttely. Magnum-kuvaaja iranilainen Abbas oli näyttävästi esillä Nobelin rauhankeskuksessa. Hänen näyttelynsä Childred of Abraham kuvaa kolmen suuren Lähi-Idässä vaikuttavan uskonnon kulttuuria, siis lähinnä niiden eroja. Hänen ei kuvissaan ole kiinnostunut itse uskosta vaan siitä miten se vaikuttaa kulttuuriin. Kuvia oli jossain määrin myös muualta maailmasta, mutta aina kuitenkin liittyen Lähi-Idän kulttuureihin ja uskonnon vaikutuksesta joka päiväiseen elämään.

Kolmas Oslossa mielenkiintoni herättänyt näyttely oli Knut Åsdamin retrospektiivi Austrup Fearnleyn Modernintaiteen museossa. Esillä oli paljon muutakin kuin valokuvaa. Åsdam tekee videotaidetta, instalaatiota ym. Urbaanit ympäristöt ovat hänelle tyypillisiä kohteita. Tämä oli juuri se osa mikä minua kiinnosti eniten. Hän on kuvannut yksinnäisyyttä ja eristyneisyyttä kaupungeissa. Hän on ottanut kuvia suurista kerrostalokomplekseista pimeän aikaan. Huoneistoissa palavat valot muodostavat erilaisia kuvioita. Pimeät puistomaisemat olivat samalla symppaatisia, mutta myös hiukan pelottavia. Åsdam oli ihan mielenkiintoinen tuttavuus, vaikken ihan kaikkia hänen valokuviaan ja videotaidetta ymmärtänytkään.

Juhannuksen Prahan vierailun aikana kävin kolmessa hiukan suuremmassa valokuvanäyttelyssä. Jan Saudekin retrospektiivi oli vaikuttava kokemus. Näyttelyn virallinen nimi oli The Best of Jan Saudek. Hänen kuviinsa kannattaa tutustua osoitteessa saudek.com. Varhaisimmat kuvat näyttelyssä olivat 50-luvulta ja viimeisimmät 2003. Yksi suosikeistani oli kuva "Hey Joe", vuodelta 1959. (Näyttelyluettelo tosin sanoo kuvan olevan vuodelta 1956). Kuva ei ole sitä tyyliä mistä minä Saudekin kuvat olen oppinut tuntemaan.  Kuusikymmentäluvun kuvia oli vähemmän. Niiden kuvien esikuvana oli Edvard Steichenin keräämä Family of Man-näyttely. Kyseinen näyttely on muovannut varsin monen kuvaajan ajatuksia.

Seitsemänkymmentä luvulta alkaen on tyyli sitä mistä minä ainakn Saudekin kuvat olen tunnistanut. Hän löysi vuonna 1972 sen kuuluisan seinän. Aluksi kuvat olivat mustavalkoisia ja väri tuli mukaan joskus 80-luvulla. Värit ovat hyvin saturoituneita olematta kuitenkaan karkkivärejä. Värit ovat pastellimaisia. Kuvissa on jotenkin samaa tyyliä kuin nykyajan fantasiamuotokuvissa. Esimerkkinä vaikka kuva "A Little Golden Cloud spent the Night on the Bosom of a Giant Cliff (Lermontov) " vuodelta 1985. Varmasti saisi muutaman kommentin Photoshoppailusta, jos tuon kuvan nyt kuvaisi...

Jan Sudekin studiosta kirjoitin tänne blogin aikaisemmin. Voit käydä täältä lukemasta jutun, jos Sudek kiinnostaa. Vierailemisen arvoinen paikka ehdottomasti.

Langhansin-galleriassa oli näyttely Traces and Omen. Näytelyn perusteema ja keskustelu oli; valokuvan suhde totdellisuuteen ja todellisuuden muokkaamiseen. Minua kiinnosti eniten Larry Finkin Forbidden pictures. Finkin sarjaa parhaiten kuvaa valokuva, jossa George W. Bush-lookalike kähmii vieressä istuvaa naista rinnoista. Kuva symboloi amerikkalaisten tapaa pistää kätensä paikkoihin, jonne ne eivät kuulu. Kuvat ovat lavastettuja ja niissä tapahtuu paljon. Niissä on myös elokuvamainen ote. Ne vaikuttavat elokuvan still-kuvilta, ainakin minusta. Osasta kuvia tuli mieleen AES+F-ryhmä, joka muuten oli esillä myös Kiasmassa ARS06:ssa. Toinen mieleen tullut kuvaaja oli Gregory Crewdson. Aihe piirit ovat heillä kaikilla toki erilaisia, mutta tyylilajissa on jotain samaa.

Muita pienempiä näyttelyitä tuli sitä mukaa katsottua, kun ne tulivat vastaan. Kuvia oli näissä pikkugallerioissa laidasta laitaan, mutta oikeastaan mitään erikoista ei tullut vastaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvanayttely, Brun Johan, Abbas, Magnum, Asdam Knut, Saudek Jan, Fink Larry, Langhans-galleria, Crewdson Gregory, Austrup Fearnley, AES+F