My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kameran kokeilua, Olympus PEN E-P3

Torstai 1.12.2011 klo 14:00 - Peter Forsgård

Osa blogini lukijoista on varmaan huomannut, että olen etsimässä itselleni pientä hyvää kameraa katukuvaukseen. Sain Olympukselta lainaksi PEN E-P3:sen. Mukana oli kit-zoom 14-42 sekä VF-2 etsin. Yhdeksi päiväksi ehdin myös saada kaksi kiinteää valovoimaista objektiivia, 12mm ja 45mm.

Minulle tärkeintä kamerassa on sen käytettävyys eli miltä se tuntuu kädessä. Toki kuvanlaatu on tärkeä, mutta väittäisin ettei siinä ole lopujen lopuksi kovin suuria eroja kuitenkaan. Toki mittaamalla ja käyriä piirtämällä eroja saadaan, mutta käytännön tilanteissa eroja tuskin huomaa paljain silmin.

Mitään varsinaista testiä en ole tehnyt, vaan kamera kulki mukanani päivittäin ja niistä kokemuksista lähinnä blogaan. PEN E-P3:nen tuntui totuttelun jälkeen erinomaiselta kädessä ja kuvaustuntuma oli erinomainen. Erityisesti pidin sen mukana olleesta VF-2 etsimestä. Etsimen kuva oli varsin hyvä ja sen avulla sai hyvän ja tukevan otteen kamerasta. Takana olevasta LCD:n käytöstä en still-kuvauksessa kovin paljon pidä. VF-2 on myös kääntyvä ja kuvata saattoi myös katsomalla ylhäältä alas päin, kuten aikoinaan kuiluetsimestä. Toki sillä erolla, että VF-2 etsimen pitää olla lähellä silmää.

PEN antaa mahdollisuuden käyttää vaikka kuinka paljon erilaisia kuvaan vaikuttavia asetuksia. ART-valikosta löytyy joka lähtöön taidesuotimia ym. Itse noita vierastan ja en näe niille omassa kuvaamisessa kovinkaan paljon käyttöä. Jonkun mielestä ne voivat tehdä kuvaamisesta hauskempaa, en tiedä. Minulle riittää kunhan saan käytettyä aukon esivalintaa ja aukon säätö on kätevästi ulottuvilla ilman, että pitää kuvausotetta irroittaa. Penissä se oli kätevästi peukalon alla.

Lyhyt kokeilu osoitti kyllä sen miksi peilitön järkkäri on suosittu. Se kulkee kätevästi mukana, eikä se herätä juurikaan huomiota kun sen kanssa kulkee kuvaamassa. Kameran on hyvä kompromissi kokonsa suhteen. Elektronisten etsimien laatu on myös parantunut merkittävästi ja ne ovat oikeasti käyttökelpoisia kuvaamiseen.

Käyttäisinkö esim. Pen 3:sta työssäni? Miksen toisaalta voisi. Varsinkin 45mm on erinomainen muotokuvausobjektiivi, sen kinovastaavuushan on 90mm. Valovoimaakin riittää.

Kuten mainitsin mitään varsinaista testiä en tuolla tehnyt. Jos sellainen kiinnostaa kannattaa lukea DPreview:n testi.

Muita mielenkiintoisia harkinnan alla olevia ovat Sonyn Nex-7, Panasonicin GX-1, Canon S100 ja Fujin X10. Noista Canon ja Fuji ovat pokkareita, mutta täyttävät aika hyvin tarpeeseeni liittyvät kriteerit. 

  

Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Olympus

Digiexpossa nähtyä ja koettua 2011

Sunnuntai 6.11.2011 klo 13:17 - Peter Forsgård

Digiexpo on tänä vuonna valokuvaajaystävällisempi kuin vuosiin. Suuret kameramerkit olivat hyvin esillä Rajala Proshopin suurella osastolla. Valokuva aiheisia luentoja oli enemmän. Messuille oli tuotu muutama valokuvaaja maailmalta kertomaan työstään ja näyttämään kuviaan. Siltä osin paras Digiexpo vuosiin. Ne esitykset, jotka kuuntelin keräsi varsin hyvän yleisön eli kysyntää on. Toivottavasti messunjärjestäjien linja jatkuu. Ammattilaispäivänä oli kaikki valmiina. Se oli tänä vuonna fiksusti perjanta aamupäivällä 9-12. Yleisölle messut aukesivat klo 12. Aika moni niistä asioista joita viime vuoden messuista moitin oli korjattu ehdottamaani suuntaan. 

Ehdottomasti parasta antia oli tanskalaisen Morten Rygaardin luento: Rock´n´Roll photography and Celebrity portraits. Rygaardin esitys tyyli on vauhdikas ja valokuvat suurista rocktähdistä ovat upeita. Hän myös demosi kuinka nopeasti ja yksinkertaisesti hän tekee muotokuvansa. Toisaalta kuvia näyttäessään hän kertoi kuinka tämän ja tämän kanssa oli koko päivä aikaa kuvata promokuvat...  Demoihin poimittiin yleisön joukosta vapaaehtoinsia malleja. Mallin päälle saatettiin yllättäen kaataa esim. siirappia jne. Tuskin mallit täysin tietämättömiä kuvauksen kulusta kuitenkaan olivat, vaikka näyttikin siltä että heidät poimittiin satunnaisesti yleisön joukosta. Rygaard kuvasi yhdellä flässillä nuo demokuvat. Flässi oli hänellä itsellään kädessä ja yhteydessä piuhalla kameraan. Kuvia ei näytetty demon aikana, joten oletettavaa on osan kuvan tunnelmasta syntyvän vasta kuvankäsittelyssä. Eikä siinä mitään, vedostaminen on osa prosessia.

Tänä vuonna myös katselin kameroita hiukan sillä silmällä. Vapaa-ajan kuvaamiseen ja myös katukuvaamiseen olen katsellut peilittömiä järkkäreitä. Pokkari tuntuu hiukan hankalalta ja työkäytössä olevia ei viitsi kanniskella aina mukanaan. Mielelläni olisin myös katsellut Canonin peilitöntä järkkäriä, mutta sellaistahan ei ole olemassa. Kiinnostavimmat minusta ovat Sony NEX7 ja Olympus Pen E-P3. Molempia ovat kolleegat kovasti kehuneet. Suoraan sanoen Pen tuntui huomattavasti paremmalta kädessä kuin Sony. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, koska kuvanlaatuerot ovat aika marginaalisia. Sonyssa on paremmat videokuvausominaisuudet kuin Olympuksessa ja se puoltaa Sonyn hankintaa. Video on niin tärkeä osa tekemistäni nykyään, että se on varsin tärkeä asia. Olympuksen micro 4/3 bajonetti mahdollistaa mös Panasonicin micro 4/3-objektiivienkäytön. 

Sitä kautta on laajemmat mahdollisuudet hommata sopiva ja valovoimainen normaalikakkula. Tuskin kovin montaa optiikkaa tulen mahdollisen rungon hankinnan lisäksi ostaamaan. Toki Sonyyn saa kiinni sovitteella lähes minkä optiikan tahansa, joten sekin on yksi mahdollisuus. Jokin manuaalitarkenteinen C/Y-bajonetilla oleva optiikka voisi käydä Sonyyn kivasti. Sony NEX7:ssa on erittäin hyvä etsin. OLED-tekniikalla toteuttu etsin on erinomainen. Olympukseen sen joutuisi hankkimaan erikseen ja se lisäisi kameran kokoa. Hankalia valintoja, koska en ole kovin innokas kameran ostaja. Haluan sellaisen jolla voin sitten kuvata riittävän monta vuotta eteenpäin. 

Ihan mielenkiintoista muuten, että vielä viime vuoden Digiexposta blogatessani kirjoitin: "Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta,..." Näin se mieli voi muuttua, kun kollegat vakuuttelevat ja kehuvat... :D

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Rygaard Morten, Sony, Olympus, Canon, Panasonic, micro four thirds

Digiexpossa nähtyä...

Perjantai 5.11.2010 klo 8:43 - Peter Forsgård

Valokuvaajalle Digiexpo ei tarjoa juuri mitään. Kuten jo vuosi sitten bloggauksessani samasta aiheesta totesin, on kyse kodinelektroniikka- ja pelimessuista. 

Valokuvaukseen liittyviä osastoja oli aika niukasti. Kamera-lehti oli hyvin ja näkyvästi esillä. Vuoden Luontokuvat eivät vielä eilen ammattilaispäivänä olleet esillä (viime vuotinen toistui tässäkin #fail). Kameran valmistajista vain Nikon ja Olympus olivat isommin esillä. Samsungia oli Hirvoxin isolla osastolla ja Sonylla oli pokkareita ja videokameroita jonkin verran näytillä. Epsonilla jotain tulostukseen liittyvää, vaikka pääpaino olikin tykeissä ja kotiteattereissa.

Luulisi, että pokkareiden kanssa kannattaisi Canonin ja Panasonicin kanssa olla myös mukana. Vaikka Sony ei kameramerkkinä niin kauheasti minua itseäni vakuuta, on se kuitenkin nuoremmalle sukupolvelle merkittävä brändi. Playstation on tuttu ja sitä kautta Sony. Se varmasti vaikuttaa Sonyn maineesen kamerana. Tähän huomatus: Sonyn kameroissa ei ole mitää vikaa, vaan ajatus siitä kameramerkkinä ei vain istu omaan päähäni ja se on ainoastaan oma vikani :). Käpistelin eilen messuilla kolleegani Sony NEX5:sta. Sen hiukan oudosta ulkomuodosta huolimatta, se istui erinomaisesti käteen. Kuvan jäljessäkään ei kuulemma ole moittimista. 

Docendon osastolta jäi käteen Mikko Hietaharjun Kuuntele kuvaa -kirja. Kirjassa annetaan näkökulmia kuvan tulkintaan. Sen takakannessa on lause: "Valokuvan kieli rakentuu valon, ajan ja tilan perussäätöjen hallinnasta". Kirjan mukana on myös äänimaailma CD. Tämä kirja voisi toimia varsin hyvin eKirjana, jos kerran musiikkiakin mukana.

Digiexposta vielä sen verran, että ohjelmaa kuvaukseen liittyen messuilla toki on. Perjantaina klo 16.00 on Nikon school: Vinkkejä kuvaamiseen järkkäreillä, 16:30 Asko Vivolin kertoo skannaamisesta jne... Ohjelma löytyy täältä.

Aikaisempia bloggauksia edellisvuosien Digiexpoista.

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

3 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Digiexpo, Kameralehti, Nikon, Olympus, Canon, Panasonic, Sony, Docendo, Hietaharju Mikko

Kuva & Kamera messuilla nähtyä ja kuultua

Sunnuntai 11.4.2010 klo 22:19 - Peter Forsgård

Kuva & Kamera messuilla tuli tänä vuonna vietettyä enemmän aikaa kuin normaalisti. Viikonlopun aikana olleet neljä esitystäni piti siitä huolen.

Mitään järisyttävää uutta en nähnyt, enkä itseasiassa kyllä odottanutkaan näkeväni. Palj on mielenkiintoista kuitenkin oli esillä, joten siellä käytetty aika ei suinkaan ollut turhaa. Härpäkkeiden lisäksi messuilla tapasin paljon vanhoja tuttuja ja kollegoita, joten aika kului varsin mukavasti.

Ferinkuvalla kiinnostaavaa oli heidän Fotosec kuvat. Siinä mustesuihkulla tulostettu kuva kiinnitetään akryylilasiin. Akryylin paksuus vaihtelee muutamasta millistä useamman sentin paksuuteen. Paksu akryyli kuvan päällä tekee kuvasta todella mielenkiintoisen näköisen.

Muut kiinnostavat tuotteet liittyivät videokuvaamiseen. Aivan niin paljon siihen liittyvää kalustoa ei ollut esillä kuin kuvittelin. Suomalainen rigejä tekevä HanGrip ei ollut varsinaisesti mukana messuilla, mutta heidän tuotteitaan oli esillä Digivideoyhdistyksen osastolla.

Valokuvia oli mm. Samsungin osastolla, jossa oli valokuvaaja Jesse Terhon ottamia muotokuvia uudella Samsungin NX10 järkkärillä. Vuoden muotokuvat olivat myös näytillä, osastoa en valitettavasti muista.

Luentotarjonta oli varsin kattava. Lauantaina kävin kuuntelemassa Juha Suonpään esityksen - Miten valokuvastaa tehdään taidetta. Esitys oli juuri niin provosoiva kuin olin etukäteen kuullut. Hyvässä ja humoristessa hengessä toki, mistään änkyröinnistä ei ole kyse. Suonpää kävi läpi luontokuvaan ja taidekuvaan liittyviä sopimuksen alaisia asioita. Hän näytti valtavan määrän kuvia joita hän kävi läpi ja kertoi niiden kautta niistä sopimuksista, joita luonto- ja taidekuvan sisällä on tehty. Sopimus tarkoittaa siis vallitsevaa käsitystä siitä, mikä on hyväksyttävä luonto- ja taidekuva. Lyhyesti ja kiteytetysti tunnin esitys: valokuvasta tulee taidekuva, kun taide yhteisö antaa sille merkityksiä joiden kautta se voidaan tulkita taiteeksi. 

Sunnuntaiaamuna kuuntelin Flatlight Films porukan esitystä Olympuksen iSpeed -kamerasta ja videokuvaamisesta Olympuksen Pen kameralla. ISpeed kykenee 2000 fps, hd-laadulla. Varsin näyttäviä hidastuksia sillä siis aikaan. Pen E-P2 kameran ominaisuuksia myös käytiin läpi ja sen hyötyjä videokuvauksessa.

Omat esityksen menivät ihan ok. Lauantaina sali täyttyi ja kaikki eivät mahtuneet istumaan. Sunnuntaina väkeä oli aavistuksen vähemmän, tosin esityskin oli suuremmassa salissa, joten ihan varma tuosta väkimäärästä en voi olla. Lauantaina Parempia kuvia esityksen jälkeen Canonin osastolla olleet kirjat myytiin loppuun. Canonhan oli Topshotin suurella osastolla yhtenä laitevalmistajana. Sunnuntaina esitystä kuulevat eivät siis voineet ostaa kirjaa, vaan he joutuvat odottamaan, että se postitetaan heille jälkikäteen. Siinä mielessä oikeastaan voisi sanoa, että esitykset olivat erittäin onnistuneet. Täyttivät tehtävänsä.

Kuvalon tietoiskuissa oli varsinkin sunnuntaina hyvin väkeä. Kuvalo lanseerasi messuilla ammattikuvaajille suunnatun Pro palvelun.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, messut, Kuva & Kamera, Digivideoyhdistys, Ferin kuva, HanGrip, Fotosec, Terho Jesse, Flatlight Films, Olympus, Suonpaa Juha, Canon, Kuvalo, Parempia kuvia

Ennustuksia ja ajatuksia valokuvauksesta vuonna 2010

Torstai 31.12.2009 - Peter Forsgård

Vuoden ja vuosikymmenen vaihtuessa usein katsotaan taaksepäin. En tällä kertaa ajatellut tehdä niin, vaan katson eteenpäin.

Kerään tähän ajatuksia mielikuviani siitä mitä valokuvarintamalla tapahtuu 2010. Kyse on enemmänkin ajatusleikistä kuin vakavasti otettavasta trendien haistamisesta. Ennustukset eivät myöskään perustu mihinkään sisäpiiritietoon. Eivät voi, koska sellaista ei minulla ole.

Uskon, että suurimmat asiat tapahtuvat videokuvauksen puolella. Kehitystä on sekä laite, että kuvauksen puolella. Kuvauksen osalta siten, että lehtien verkkosivuilla videoiden määrä kasvaa ja niiden laatu paranee merkittävästi. Oikeastaan tuon asian kehittäminen on melkeinpä välttämätöntä. Samalla se luonnollisesti merkitsee valokuvaajille uusia mahdollisuuksia, jos ovat siis valmiita siihen tarttumaan. Laitteiden osalta automaattitarkennus järkkäreissä yleistyy myös videokuvauksessa. Samoin äänenhallinta monipuolistuu tai oikeammin mahdollistuu.

Mielenkiintoinen kehitys on myös Olympus Pen in kaltaiset rungot. Eiköhän Photokinassa syyskuussa viimeistään nähdä uusia valmistajia myös tämän osalta. 

Tässä kohdassa on hyvä huomauttaa: vaikka laitteet sinänsä eivät ole tärkeitä. Kuvan sisältö ja valokuvauksen kehittyminen on se juttu, niin kaikki suuret valokuvauksen sisältöön ja ilmaisuun liittyvät mullistukset ovat mahdollistuneet laitteiden kehittymisen myötä. Tällä hetkellä on menossa kaksi mullistusta kameroiden kehityksessä; video ja todella suuret herkkyydet. Videosta olikin jo puhetta, mutta valokuvauksen kannalta yli sadatuhannen ISOn herkkyydet avaavat aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää vallitsevaa valoa tai oikeastaan sen puutetta. Toki vielä nuo suuret herkkyydet tuottavat aika kohinasta kuvaa, mutta eiköhän Photokinassa nähdä uusia parannuksia tähänkin.

Uskon myös, että sosiaalisen median, Twitterin/Qaikun/Facebookin, kuvienjako mahdollisuudet lisääntyvät. Niitä myös tullaan käyttämään entistä enemmän. Sitä myötä kansalaisjournalismi lisääntyy. Sanomalehdille tämä luonnollisesti ei ole hyvä kehitys. Osittain saavat syyttää siitä myös itseään. Viime aikaiset kirjoitukset esim. nuorison tekemisistä ovat osoitautuneet virheellisiksi. Viittaan siis Latokartanon kouluun liittyviin tapahtumiin sekä tapiolaisten nuorten haastatteluun. Jos sanomalehdet jatkavat tuota linjaa, niin lukijamäärät vähenevät ja luottamus hiipuu. Sanomalehdissä täytyy ymmärtää, että heidän yksinvaltius on ohi. Ihmiset kertovat toisilleen asiat ennen kuin lehdet ehtivät kertoa sen. Lehtien ongelmat ja sitä kautta kuvajournalismin ongelma on sisäinen eikä suinkaan kansalaisjournalismin yksistään. Osa ongelmasta menee toki myös kuvajournalistien kontolle. Onko siellä halua uudistua ja vastata ajan haasteisiin? Uskon, että osalla on ja osalla ei. Ne selviytyvät, jotka ovat valmiita muuttumaan. Tämä ei suinkaan koske vain vuotta 2010. Muutos alkoi jo vuosia sitten ja jatkuu ensi vuoden jälkeenkin.

Valokuvataiteen rintamalla soisi uusia raikkaita nimiä nousevan esiin. Helsinki School ei oikein ole tarjonnut uutta ihan viime aikoina, mutta varmasti sekin vielä ensi vuonna ainakin ulkomailla kantaa. Yksi mielenkiintoinen on ainakin tammikuussa Luovassa oleva Tanja Konsteniuksen Kadotetut-valokuvanäyttely. Toivottavasti siitä syntyy jotain mielenkiintoista jatkossakin. Mitä Tanjan kuvia tiedän niin ei ihan tuollaista ole Suomesa ollut esillä hetkeen aikaan. Ei ainakaan suomalaisen kuvaajan kuvaamana. Vinkatkaa, jos olen väärässä.

Valokuvakoulutuksen osalta ollaan aika pahasti myöhässä. Uusi opetussuunnitelma, jossa painotetaan digitaalisuuden vaatimuksia tulee voimaan vasta 2012. Toki kouluissa on digitaalisuutta opetettu, mutta Opetushallituksen hyväksymä opetussuunnitelma on pahasti ajastaan jäljessä. Millainen tulevaisuus on valmistuvalla valokuvaajalla, jolla on hyvät taidot kehittää filmi, mutta vajavaiset kuvankäsittelytaidot? Miten yrittäjyys on otettu huomioon? No nyt mennään hiukan sivuraiteille alkuperäisestä ennustus asiasta.  

Niin ja Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta 2010!

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, ennustus, business, Olympus, Photokina, Konstenuis Tanja, valokuvanayttely

« Uudemmat kirjoitukset