My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Valokuvanäyttelyiden ihmeellinen maailma

Keskiviikko 26.5.2010 klo 10:17 - Peter Forsgård

Kävin lauantaina katsomassa viime tipassa muutaman mielenkiintoisen näyttelyn. Valokuvataiteen museossa oli eiliseen asti esillä Antero Takalan maisemakuvia 50 vuoden ajalta. Mindscapes on läpileikkaus Takalan pitkästä urasta maisemakuvaajana. Hän on erittäin paljon tutkinut valoa. Lukuisilla kuvausmatkoillaan YLE TV -kuvaajana hän on pitänyt kirjaa valosta ja sen luonteesta eri puolella maailmaa. Bloggasin tuosta aiheesta 10.8.2008.

Takalan maisemakuvat ovat sävyiltään hyvin mielenkiintoisia. Tummat ja mystinen tunnelma näyttää kaamoksen ja suomalaisen valon erityispiirteen.

Esillä oli myös hänen tutkielmansa näyttämötaiteilijoista. Niiden valo on luoto hyvin samankalitaiseksi kuin maisemakuvienkin. Valon näkemisessä ja käytössä Takala on varsin taitava.

Valokuvataiteenmuseossa oli esillä myös Susanna Majurin Vedentutkijan tytär -näyttely. Osa kuvista on otettu vedenalla ja altaan pohjalle on levitetty taustaksi isoja kankaita ym. Näidenkin kuvien maisemat ovat löytyneet pohjoisesta, mm. Islannista. Susanna Majurin haastattelu on museon sivuilla. Itse luin tuon haastattelun vasta käytyäni katsomassa kuvat. Haastattelussa tuodaan esiin kuvien eroottisuus. Itse en kokenut sellaista ollenkaan. Täytyypä katsoa uudestaan jossain vaiheessa nuo kuvat, josko sieltä löytää sen erotiikan.

Meilahdessa Taidemuseossa oli esillä Helsinki Schoolin näyttely. Ihme kyllä taisi olla heidän ensimmäinen isompi näyttely Helsingissä. Olen ennenkin sanonut, että oli kyseisen koulukunnan tai yhteenliittymän kuvista ja niiden sisällöstä mitä mieltä tahansa, on se ilmiönä erittäin mielenkiintoinen. Se tapa, jolla Timothy Persons on vienyt sen maailmalle, on hieno. Siitä on monella opittavaa. Erityisesti pidin Nelli Palomäen henkilökuvista sekä Ea Vaskon abstrakteista "maisemakuvista" vai ovatko ne kuvia tilasta.

Jotta bloggaukseni ei ole pelkästään näyttelyistä, mitkä ovat jo ohi, muutama sana myös Stefan Bremerin Toisaalla -näyttelystä Jukka Male museossa. Esillä on kuvia Intiasta, Johnny Rottenista Moskovasta ja Suomesta. Intian kuvat reissusta yhdessä Teemu Kupiaisen kanssa Viulunsoittaja kadulla -kirjasta. Bremer on luvannut vaihtaa näyttelyn kuvia silloin tällöin, joten siellä kannattaa pistäytyä aika ajoin katsomassa mitä uutta seinille on tullut.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, valokuvanayttely, Bremer Stefan, Jukka Male museo, Taidemuseo Meilahti, Valokuvataiteenmuseo, Takala Antero, Helsinki School, Palomaki Nelli, Vasko Ea, Kupiainen Teemu

Helsinki School ja sen menestys

Perjantai 8.6.2007 klo 9:17 - Peter Forsgård

Kuraattori Timothy Persons oli eilen Valokuvataiteenmuseossa esittelemässä Helsinki School Uutta Valokuvaa TAIKISTA-näyttelyn.

Kuraattori Persons aloitti esittelyn kertomalla Helsinki Schoolin taustoista ja sen synnystä. Tullessaan TAIKiin noin kaksitoista vuotta sitten oli hänen ensimmäinen tehtävä saada oppilaat tekemään portfoliot. Sellaiset kuulemma puuttuivat kokonaan. Hän piti sitä ihmeellisenä, kuin ka mitään voi saada esille ja myytyä, jos ei ole mitään millä esittelee itsensä? Ensimmäiseltä sukupolvelta meni kuulemma muutama vuosi saada portfolio asiat kuntoon. Suurin mörkö oli ymmärtää kaupallisuuden ja markkinoinnin merkitys tärkeänä osana kokonaisuutta. Personsin mukaan Suomi on ainoa länsimainen maa, jossa kaupallisuus noin yleisesti on katsottu pahaksi asiaksi. Ulkomailla hän saa paljon hämmästyneitä kysymyksiä, esittäessään kyseisen asian. "Are they still living in the 70s?" on aika yleinen kommentti. Tämä händiäppi on saatu Personsin toimesta aika hyvin korjattua ainakin TAIKin valokuvataiteen osastolla, hyvä niin. Kaupallisuuden vastustaminen on menneen maaailman idealismia, jolla ei saada loppupeleissä mitään positiivista aikaan. Onneksi muillakin aloilla, esim. ICT-sektorilla, on kaupallisuuteen satsattu jo vuosia. Suurimpana ja kauneimpana Nokia, mutta joukossa on paljon pieniäkin menestystarinoita. Niiden innovaatioilla ja niiden kaupallistamisella ja siihen liitetyllä PR:llä on luotu paljon hyvinvointia yhteiskuntaamme. Ilman kaupallista ajattelua jäisi moni veromarkka saamatta...  

TAIK tuottaa tällä hetkellä enemmän valokuvataiteen huippunimiä kuin mikään muu taidekoulu maailmassa. Personsin sanojen mukaan, jos 5 miljoonainen kansa pystyy tähän tällä alalla, on mikä tahansa muukin mahdollista. Hieno asenne ja hienoa, että hän on saanut sen vietyä läpi TAIKissa.

Miten tuo saatiin aikaan? Persons vei oppilaat taidemessuille portfolioittensa kanssa. Hän sanoi vieneensä oppilaat ulos luokkahuoneesta ja käytti taidemessuja opetustilanaan. Oppilaat joutuivat heittämään itsensä likoon niissä paikoissa joissa omia töitään saa tehtyä tunnetuksi. Ensimmäinen sukupolvi oppi ja nyt seuraavat sukupolvet etenevät edellisen jalan jäljillä hyödyntäen edellisten kokemusta. Personsin asenne on positiivinen ja hän uskoo kovien satsausten tuovan menestystä. Pitää olla valmis heittämään itsensä likoon. Hän sanoi, että "Aiming high is likely to get at least small results, but aiming low gets no results." Hyvin kiteytetty. Toinen tärkeä metodi oli opettaa kuvaaja kykeneväksi tulkitsemaan omaa työtään. Sitä tarvitaan siinä oman portfolion esittelyssä. Aluksi oppilaat esittelivät toinen toistensa portfolioita, koska toisen töistä puhuminen on helpompaa.

Minkä tasoista kuvaa sitten Helsinki School vie eteenpäin maailmalle? Taidemaailma ja taiteen ostajat ainakin tuntuu pitävän ja ottavan sen innolla vastaan. Ruotsalaisen valokuvaajan Anders Petersenin sanoja lainaten: "Helsinki School is selling like hell and everybody is talking about it." Minä itse en ihan hirveästi pitänyt niistä valokuvista, joita Valokuvataiteen museossa oli esillä. Yhtenäistä niissä töissä oli niiden kumpuaminen taiteilijan omasta elämästä. Tarkemmin sanottuna ne tuntuivat olevan terapiaa valokuvaajalle itselleen. Monet kävivät läpi omaa elämäänsä valokuviensa kautta. Syy miksi en niistä pitänyt oli niiden valokuvauksellinen ankeus. Harvoista kuvissa oli käytetty valokuvalle tyypillisiä ja vahvoja elementtejä, kuten valoa ja syvyysvaikutelmaa. Suurin osa kuvista oli valottomia ja kaksiulotteisia.

Toiset ovat sitä mieltä, että taiteen tulisi olla kriittistä yhteiskuntaa kohtaan. Toki se voi sitäkin olla, mutta ei se minusta ole taiteen ainoa tehtävä. Taide on siitä hieno asia, että se voi toimia niin monella tavalla. Yhteiskuntakritiikki on yksi osa-alue, henkilökohtainen terapia on yksi ja luonnollisesti esteettinen puhtaasti kauneuteen perustuva elämys on yksi. Kaikilla näillä aluiella on oma paikkansa ja mikään niitä ei välttämätä ole toistaan parempi. Kuten sanottu Helsinki School on noista lähinnä sitä henkilökohtaista terapiaa, mutta oli siellä varsin esteettisesti ja kaunistakin kuvaa. Huomautuksena vielä, että eiväthän nuo minun esittämät kategoria tai lähestymistavat ole suinkaan toisiaan poissulkevia. Se joka pystyy yhdistämään nuo kolme tekee todella kovaa ja vaikuttavaa valokuvaa.  

Oma suosikki oli Ea Vasko ja erityisesti työ Study VII sarjasta Defining Darkness.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Helsinki School, Persons Timothy, Vasko Ea, Valokuvataiteen museo