My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Walter Mitty, valokuvauksen ja median murroksen ihmeellinen maailma.

Sunnuntai 12.1.2014 - Peter Forsgård

Kävin katsomassa muutama päivä sitten elokuvan Walter Mittyn ihmeellinen elämä. (korjattu elokuvan nimi). En tiennyt elokuvasta juuri mitään ennen teatteriin menoa. Yleensä on jonkinlainen käsitys siitä mistä elokuvassa, jota on menossa katsomaan, on kysymys. Nyt elokuvan juoni ja sisältö pääsi täysin yllättämään, onneksi positiivisesti.

Walter Mitty on LIFE-lehden negatiiviarkiston vastaava. Hän on myös daydreamer ja pysähtyy aika ajoin omiin pään sisällä oleviin seikkailuihin, joissa hän on supersankari. Elokuva kertoo myös oman tarinansa medianmurroksesta. Osa elokuvan juonta on LIFE-lehden muuttuminen vain sähköiseksi mediaksi. Walter Mitty ei elokuvassa jää vain haaveilemaan seikkailuista vaan erään kadonneet negatiivinen arvoitus vie hänet oikeisiin seikkailuihin. Tämän enempää en viitsi kertoa mistä tarkemmin on kysymys, jottei juoni paljastuisi liikaa ja elokuvan katsomisesta menisi maku.

Sen verran paljon juoni pyörii valokuvan ja medianmurroksen ympärillä, että jos nuo asiat vähänkään kiinnostavat niin kannattaa mennä katsomaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokuvaus, elokuva

Tanssi Ruumis Tunnoton

Tiistai 11.6.2013 klo 13:02 - Peter Forsgård

Perjantai 13. on löyhä yhteisö, jonka piirissä olemme kahtena keväänä osallistuneet Uneton48-lyhytelokuvakilpailuun. Yksinkertaisesti homma menee niin, että 48:ssa tunnissa tulee tehdä lyhytelokuva. Kaikki musiikkia, äänimaailmaa ja lokaatioita lukuunottamatta pitää siis lyhärin syntyä 48:ssa tunnissa. Molemmilla kerroilla olen ollut kuvaajana yhdessä Hannu Iso-Ojan kanssa. Suunnitelmissa on taas osallitua ensi keväänä.

Kumpanakaan vuonna palkinnoille asti ei olla ylletty, mutta ei se ainoa päämäärä olekaan. Nuo molemmat kerrat ovat olleet todella hauskaa tekemistä. Lopputuloksiinkin saa olla ihan tyytyväinen. Ohessa linkitettynä tämän vuotinen lyhärimme Tanssi Ruumis Tunnoton

Perjantai 13 You Tube -kanavalla on myös katsottavissa viime vuotinen lyhärimme Boxing Henry. Siitä on tosin katseltavissa ainoastaan myöhemmin hiukna pidemmäksi leikattu versio. Kilpailuun jätettyyn versioon ei ihan kaikkea saatu mahtumaan mukaan pituusrajoituksen vuoksi.

Vuoden 2013 parhaimmisto on katseltavissa katsomo.fi:ssä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: videokuvaus, lyhyt elokuva, perjantai13

Elokuvan ihmeellinen maailma: Inside out

Maanantai 27.8.2012 klo 14:29 - Peter Forsgård

Tarkoituksena ei ole aloittaa elokuvakritiikiä tässä blogissa, no ei sen puoleen, ei missään muuallakaan kirjallisesti. Inside Out -elokuva (huom linkki johtaa elokuvan traileriin) kertoo valokuvaaja ja elokuvaohjaaja Anton Corbijnista. Se esitettiin eilen Espoo Cine -elokuvafestareilla.

Corbijn on tunnettu muusikoista ottamistaan kuvista. U2 ja Depech Mode ovat varmaan ne joita Corbijn on pisimpään kuvannut. Hän on myös ohjannut kaksi pitkää elokuvaa, Control ja The American. Musiikkivideoita hän on myös tehnyt kyseisille bändeille.

Elokuva oli varsin mielenkiintoinen, vaikka olikin minsuta venytetty turhan pitkäksi. Saman tarinan olisi varmaan saanut kerrottua lyhyemminkin. Nyt elokuvassa oli monta pitkää kohtausta, jossa Corbijn kävelee etsien lokaatioita. Toki se on merkittävä osuus hänen työstään, mutta turhan paljon niitä oli venytetty. Mukana oli myös paljon kiinnostavaa aihetta, kuten kuvaa kuvauskeikoista ja elokuvan The American teosta. On aina kiehtovaa nähdä miten toiset valokuvaajat työskentelevät.

Stillikuvia oli paljon elokuvassa mukana ja samoin haastatteluita. Niissä oli hassua se, ettei mukana ollut haastateltavista nimeä mainittuna. Toki osan niistä tunnisti, mutta silti joidenkin haastateltavien osalta jäi epäselväksi kuka oli kyseessä.

Yksi hänen lauseensa jäi soimaan päähäni: "I hate digital, it never sees what I see." Corbijn kuvaa edelleen kaiken filmille. Juuri tuosta lainaamani lauseen sisällöstä johtuen. Toki kuvat skannataan ja käsittely on ihan normaalia vedoksen tekoa. Hänellä on erikseen kuvanäkäsittelijä, jolle hän antaa ohjeita vieresrtä miten kuvaa tulee käsitellä. Toisaalta voisi tuntua järkevältä kuvata suoraan sähköisesti, jos negat kuitenkin skannataan. Kyse ei varmaan ole siitä, vaan filmi on hänelle tutumpi media. Samoin filmikamerat joita hän käyttää, tuntuvat varmaan käteen sopivimmilta. 

Muita blogauksiani Corbijnista.

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: elokuvat, valokuvaus, Corbijn Anton

Videokuvaamisesta ja elokuvasta hiukan siinä sivussa.

Maanantai 7.12.2009 klo 9:45 - Peter Forsgård

Kiinnostukseni videokuvauksen on saanut viime aikoina aivan uutta potkua. Kaupallistakin kiinnostusta on jonkin verran ollut. Niistä asioista sitten, kun niistä on enemmän kerrottavaa.

Valokuvauksessa on jo pitkään ollut mahdollisuus teknologian avattua tiet, amatöörikuvaajien saada kuviaan laajasti esille. Kansalaisjournalismi ym. on tähän tuonut oman lisänsä. Tuohon edelliseen lauseeseen voisi myös mahdollisuus-sanan tilalle laittaa ongelma-sanan, ihan riippuen näkökulmasta ja asenteesta.

Samanlaiset mahdollisuudet ovat myös liikkuvan kuvan puolella. Kännyvideot menevät verkkosivuille siinä missä valokuvatkin. Kotimaisen printtimediamme nettisivut ei liikkuvan kuvan mahdollisuuksia hirveästi hyödynnä.

Suomen Kuvalehdessä (49/4.12.2009 s. 16) oli mielenkiintoinen artikkeli suomalaisesta elokuvasta. Kalle Kinnusen artikkeli Menestys kateissa pohtii kotimaisen elokuvan julkista rahoitusta. Kotimaisen elokuvan markkinaosuus on pudonnut vuosituhannen alun lukemiin. Elokuvasäätiön rahoittamat elokuvat ovat olleet ne huonoiten pärjänneet. Kinnusen mukaan esim. hyvin pärjännyt Rööperi-elokuva sai rahoitus pitkin hapain ja vasta kuvausten alettua.

Mielenkiintoista on myös elokuva-alalla ammattilaisten ja amatöörien välisen kuilun kaventuminen. Elokuvasäätiö tukee ainoastaan ammattimaisia tuotantoja. Miten se sitten määritelläänkin? Elokuvasäätiössä ilmeisesti eletään edelleen vanhanaikaisessa maailmassa ainakin tältä osin, vain virallisen koulutuksen saanut voi tehdä ammattimaisesti. Minusta lopputuloksen pitäisi ratkaista, eikä "ammattimaisuus". Monia suomalaisia amatööriprodukteja on päässyt kansainvälisille elokuvafestivaaleille. Ei siellä kysytä onko se ammattimaisesti tehty, tarkoittaen siis koulutetun elokuvantekijän tekemää, vaan sisältö on ratkaissut. 

Star Wreckin tekijöiden tekemä Wreck a Movie-konsepti on osa tätä amatöörien esiin marssia. Tuollainen konsepti on varmasti viralliselle elokuvatuotannolle ja rahoitukselle kauhistus. 

Meillä Suomessa ei vielä, ainakaan näkyvästi, ole järkkärillä tehtävät videot ole kovin suosittuja. Uskoisin senkin ajan koittavan. Se merkitsee lisää amatöörejä lyhyt elokuvien maailmaan. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: videokuvaus, Elokuvasaatio, Wreck a Movie

Anton Corbijn: Control

Maanantai 14.1.2008 klo 23:02 - Peter Forsgård

control.jpgKävin ennen joulua katsomassa Anton Corbijnin ohjaaman elokuvan Control. Se kertoo Joy Division-bändin laulusolistin Ian Curtisin tarinan.

Anton Corbijn on tämän hetken kuumin nimi rock-valokuvauksen saralla. Hänen mustavalkoiset ja varsin yksinkertaiset kuvat rokkareista ovat todella upeita. Corbijn tyyli on varsin karu ja samaa karuutta on myös elokuvassa Control. Karuus viedään juuri sille rajalle, että siitä tulee kau nista olematta kuitenkaan li iallista.

Curtisin tarina on varsin surullinen, mutta kuitenkin Corbijin saa sen näyttämään kauniilta. Kuitenkaan elokuva ei glorifioi Curtisin kohtaloa vaan näyttää sen henkilökohtaisena tragediana, kuten Finnkinon esittelyssäkin mainitaan. Elokuva on ihan must kaikille valokuvasta ja elokuvasta kiinnostuneille. DVD ilmestyy ilmeisesti helmikuun aikana. En ole ihan varma pyöriikö elokuva vielä teattereissa.

Anton Corbijnin kirjoista suosikkini on Star Trek. Sitä ei vielä löydy kirjastostani, mutta eiköhän sekin sinne löydä tiensä. :)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Corbijn Anton, Control-elokuva

Joululahja New Yorkin Modernintaiteen museolle

Keskiviikko 19.12.2007 klo 17:48 - Peter Forsgård

Perikunta on lahjoittanut koko Diane Arbusin arkiston New Yorkin Modernintaiteenmuseolle.

Lue artikkeli New York Timesista. Artikkelit ovat yleensä luettavissa ilmaiseksi jonkun viikon.

Aikaisempia bloggauksiani Arbuksesta:

Kirjaston kätköistä osa 3: Photography is a secret about a secret

Fur-elokuvan arvioinneista muutama huomio

Jos haluaa tarkemmin tutustua Arbusin tuotantoon kannattaa hankkia kirja Revelations. Näppärästi sen saa Luovan kirjakaup asta Albertinkatu 16:sta tai Luovan nettikaupasta tilaamalla.

 

Bookmark and Share Subscribe

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Arbus Diane, MOMA, Fur-elokuva, NY Times, Luova

Fur -elokuvan arvioinneista muutama huomio

Perjantai 6.4.2007 klo 13:58 - Peter Forsgård

poster_fur.jpgDiana Arbusin elämästä löyhästi kertova elokuva Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus on saanut hiukan kritiikkiä suurimpien lehtien kulttuurisivuilla. Hesari kirjoitti jokin aika sitten oman arvionsa ja Turun Sanomat julkaisi omansa arvionsa elokuvasta tänään.

Molemmissa arvioissa kritisoitiin ja ihmeteltiin miksei elokuvassa näytetä Arbusin kuvia. Siihen on hyvin yksinkertainen selitys, jota ilmeisesti ei kummankaan lehden kulttuuritoimituksessa tiedetä. Käsitääkseni, eli toisin sanoen olen antanut itselleni kerrottavan, että elokuva perustuu Arbusin elämästä kertovaan elämäkertaan, jota kuolipesä ei ole hyväksynyt. Siihenkään elämäkertaan ei alkuperäisiä kuvia annettu käyttöön. Joten tätäkään elokuvaa ei siis kuolinpesä ole hyväksynyt, joten siihenkään kuvia ei saatu käyttöön. Tämä on käsittääkseni selitys alkuperäiseten kuvien puutteelle.

Siinä mielessä olen saama mieltä kriitikoiden kanssa, että ilman niitä kuvia Arbusista ei maallikko saa kunnon käsitystä. Arbus on toki tunnettu valokuvaaja, mutta ei kuitenkaan niin tunnettu, että hänen kuvansa olisivat tuttuja suurelle yleisölle.

Itse en ole vielä elokuvaa nähnyt, joten en sen enempää vielä ota kantaa elokuvaan sinänsä.

Diane Arbusin kuviin kannattaa tutustua esimerkikisi tutustumalla kirjaan Revelations. Itseltäni tuo kirja vielä puuttuu hyllystä, mutta eiköhän se tule tässä lähiaikoina hankittua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, Arbus Diane, Fur-elokuva, Revelations