My Instagram feed:

My favorite tweets:

www.peterforsgard.com

Follow JPeterF on Twitter PeterF on LinkedIn
PeterF on Vimeo JPeterF on You Tube
PeterF on Google+ PeterF on Instagram

Arkisto

Avainsanat

Aaltoes (2 kpl)Aalto Jussi (5 kpl)Aalto Tuija (4 kpl)Adams Ansel (10 kpl)Adobe (4 kpl)American Photo (3 kpl)Andrews Blake (2 kpl)Android (4 kpl)applikaatio (1 kpl)apurahat (2 kpl)Araki (2 kpl)Arbus Diane (5 kpl)arkisto (1 kpl)arkistointi (2 kpl)Art Fair Suomi (2 kpl)Asdam Knut (2 kpl)ASMP (2 kpl)Ateneum (4 kpl)audio (1 kpl)audioslideshow (10 kpl)Austrup Fearnley (2 kpl)Avedon Richard (6 kpl)avustajasopimus (2 kpl)Barack Obama (5 kpl)Beckett Martin (3 kpl)Bendiksen Jonas (2 kpl)Bieber Jodi (2 kpl)Black Star Rising (5 kpl)blogaaminen (1 kpl)blogi (31 kpl)blogit (1 kpl)Bloom Philip (8 kpl)Bombay Flying Club (2 kpl)Bonet Pep (2 kpl)Brady Matthew B. (3 kpl)Brander Signe (3 kpl)Bremer Caj (2 kpl)Bremer Stefan (6 kpl)Burri Rene (3 kpl)business (65 kpl)c/o (1 kpl)cameratruck (1 kpl)canon (1 kpl)Canon (47 kpl)Canon 5D Mark II (8 kpl)Canon 7D (2 kpl)Canon EOS (2 kpl)Canon S90 (2 kpl)Capa Robert (4 kpl)Cederqvist Simon (3 kpl)cheerleading (1 kpl)CitiesDreamsIllusions (2 kpl)copyright (1 kpl)Corbijn Anton (7 kpl)Crewdson Gregory (2 kpl)croudfunding (7 kpl)dAgata Antoine (3 kpl)Dahl Cecile (2 kpl)Deutsche Borse Photography Prize (2 kpl)digi (3 kpl)digiexpo (1 kpl)Digiexpo (8 kpl)Docendo (5 kpl)Docimages (2 kpl)dokumentarismi (1 kpl)domain (5 kpl)drone (1 kpl)elokuva (1 kpl)elokuvat (1 kpl)Emphas.is (3 kpl)english (1 kpl)ennustus (5 kpl)Epson (2 kpl)erikoista politiikkaa (10 kpl)Erwitt Elliot (2 kpl)etiikka (1 kpl)exhibition (1 kpl)exif (1 kpl)Facebook (11 kpl)FEP (3 kpl)filmi (2 kpl)Fimage (2 kpl)Fink Larry (2 kpl)Finnfoto (17 kpl)Flattr (2 kpl)Flickr (2 kpl)forumit (1 kpl)foto12 (1 kpl)fotofinlandia (1 kpl)Fotofinlandia (15 kpl)Fotografiska (5 kpl)fotogrammi (1 kpl)fotoSkoda (1 kpl)Frakes Bill (3 kpl)Frank Robert (2 kpl)Freeman Michael (2 kpl)galleria (2 kpl)Garmin (2 kpl)Getty Images (2 kpl)Gillmore Dan (2 kpl)Goldin Nan (4 kpl)Google Plus (2 kpl)GoPro (2 kpl)Greenberg Jill (2 kpl)greenscreen (1 kpl)guru (8 kpl)haakuvaus (10 kpl)Hakasalmen huvila (2 kpl)HanGrip (2 kpl)Hasselblad (2 kpl)Hauswolff Annika von (2 kpl)HCP (8 kpl)Heald Laura (2 kpl)Heikura Hannes (9 kpl)Helsingin Piirin Valokuvaajat (2 kpl)Helsingin Sanomat (6 kpl)Helsinki (31 kpl)Helsinki School (6 kpl)Henry Alexx (2 kpl)Hipstamatic (2 kpl)historia (3 kpl)Hoepker Thomas (3 kpl)Holga (2 kpl)Hujanen Touko (2 kpl)huoltoyhtiot (1 kpl)hybridi (1 kpl)hyperlapse (2 kpl)ICP (5 kpl)ilmaisu (2 kpl)ilmakuvaus (1 kpl)Instagram (9 kpl)internet (1 kpl)Intia (2 kpl)iOS (1 kpl)iPad (6 kpl)iPhone (3 kpl)iStock (2 kpl)iZettle (1 kpl)jalkapallo (3 kpl)japanilainen valokuva (1 kpl)Jarvis Chase (6 kpl)Jobs Steve (2 kpl)Jokela Markus (3 kpl)jooga (1 kpl)joulukalenteri (2 kpl)julkaisulupa (1 kpl)julkiset paikat (1 kpl)Jung Irmeli (2 kpl)Kaleva Matti J. (3 kpl)Kallio Harri (2 kpl)kamera (8 kpl)Kameralehti (3 kpl)Kameraseura (4 kpl)kamerat (18 kpl)Kamppi (2 kpl)kansalaisjournalismi (3 kpl)Karsh Yosuf (2 kpl)Karttunen Johanna (2 kpl)katse.org (4 kpl)katukuvaus (4 kpl)kauasCreative (1 kpl)keikat (1 kpl)Kelby Scott (2 kpl)Kero Sami (2 kpl)keskusta reitti (1 kpl)Kiasma (4 kpl)Kickstarter (6 kpl)kilpailu (1 kpl)kinofilmi (1 kpl)kirja (12 kpl)Kirjamessut (3 kpl)kirjaston kätköistä (1 kpl)kirjaston katkoista (20 kpl)kissa (1 kpl)kissanpennut (1 kpl)Kodachrome (2 kpl)Kodak (6 kpl)Koivunen Vesa (6 kpl)Kolari Jukka (9 kpl)kontaktikuvaus (1 kpl)Kopiosto (2 kpl)koripallo (1 kpl)Korjaamo (2 kpl)Koskinen Paivi (2 kpl)koulukuvaus (3 kpl)koulutus (14 kpl)Koutaniemi Meeri (4 kpl)Kovalainen Ritva (2 kpl)kritiikki (1 kpl)kulttuuripolitiikka (1 kpl)Kuukka Kari (14 kpl)Kuva & Kamera (8 kpl)kuvablogi (4 kpl)kuvajournalismi (64 kpl)kuvakilpailut (2 kpl)Kuvalo (3 kpl)kuvamanipulaatio (2 kpl)kuvan julkaisu (1 kpl)kuvankäsittely (1 kpl)kuvankasittely (15 kpl)kuvanluku (1 kpl)kuvapankki (10 kpl)kuvatoimisto (2 kpl)LaChapelle David (5 kpl)Laforet Vincent (8 kpl)laki (1 kpl)Lange Dorothea (4 kpl)Langhans Jan (2 kpl)Lavaklubi (2 kpl)lehtikuvaus (1 kpl)Leibovitz Annie (7 kpl)Leica (5 kpl)Leinonen Kati (2 kpl)Leskela Jouko (3 kpl)lightroom (14 kpl)Lightroom (3 kpl)Lightroom Journal (2 kpl)Lindahl Erik (3 kpl)LinkedIn (2 kpl)linkki (52 kpl)lisenssi (1 kpl)Luceo (2 kpl)lukijan kuvat (1 kpl)Lumia (3 kpl)Luova (13 kpl)lyhyt elokuva (1 kpl)Lytro (5 kpl)Magic Lantern (2 kpl)Magnum (8 kpl)mainonta (1 kpl)mainoskuvaus (1 kpl)maisemakuvaus (1 kpl)Malmstrom Henrik (3 kpl)manipulointi (1 kpl)Mannermaa Lauri (2 kpl)Mannikko Esko (2 kpl)Mann Sally (9 kpl)Mapplethorpe Robert (3 kpl)markkinointi (3 kpl)Mark Mary Ellen (3 kpl)matkakuvaus (1 kpl)McCurry Steve (10 kpl)media (2 kpl)Mediapaivat (2 kpl)Mediastorm (5 kpl)Melcher Paul (2 kpl)messut (5 kpl)metadata (1 kpl)Metso Juha (2 kpl)Mexican Suitcase (6 kpl)micro four thirds (1 kpl)Mikkila Janne (2 kpl)Minkkinen (14 kpl)mobiilikuvaaminen (13 kpl)Model Lisette (2 kpl)moraali (1 kpl)Moriyama Daido (2 kpl)muistikortti (1 kpl)multimedia (4 kpl)muotokuva (4 kpl)muotokuvaprojekti (1 kpl)muotokuvaus (26 kpl)Musta Taide (6 kpl)mustesuihkutulostus (1 kpl)myytit (3 kpl)Nachtwey James (4 kpl)nakemys (1 kpl)näyttely (1 kpl)nayttely (8 kpl)nelikopteri (1 kpl)neulanreika (1 kpl)neulanreikä (1 kpl)Newton Helmut (4 kpl)Ng Ren (2 kpl)Nikon (15 kpl)Nitsa (3 kpl)Nokia (8 kpl)NOOR (2 kpl)NY Times (5 kpl)Olympus (25 kpl)online video (1 kpl)Page Tim (2 kpl)Pagter Soren (2 kpl)Panasonic (13 kpl)Panasonic G1 (3 kpl)panoraama (1 kpl)Parempia kuvia (12 kpl)Parr Martin (2 kpl)patentti ´672 (2 kpl)Penn Irving (3 kpl)Pentax (2 kpl)Perander Robert (5 kpl)perjantai13 (1 kpl)Petersen Anders (9 kpl)Phaidon (2 kpl)photofilm (1 kpl)photography (1 kpl)Photokina (10 kpl)Photoshelter (2 kpl)Photoshop (4 kpl)photostories (1 kpl)piilomainonta (1 kpl)Piiroinen Heidi (2 kpl)piktorialismi (1 kpl)plagiaatti (3 kpl)plateblog (2 kpl)Plato (3 kpl)Platon (3 kpl)Plugi (2 kpl)podcast (1 kpl)pokkari (2 kpl)Polaroid (5 kpl)portfolio (1 kpl)Potka Pekka (4 kpl)Praha (4 kpl)printti (1 kpl)Puputti Tiina (2 kpl)Pureview (4 kpl)Qaiku (2 kpl)radio (1 kpl)Rajala (3 kpl)Rautaheimo Kaisa (2 kpl)RED (4 kpl)Riis Jakob (4 kpl)ruokakuvaus (2 kpl)Saanio Matti (4 kpl)salama (2 kpl)salamalaitteet (1 kpl)Salgado Sebastiao (2 kpl)salibandy (24 kpl)Salo Merja (3 kpl)Sammallahti Pentti (2 kpl)Samsung (4 kpl)Sanoma Magazines (2 kpl)SanomaNews (5 kpl)Sanoma Oy (3 kpl)SanomaWSOY (3 kpl)Saudek Jan (2 kpl)SAV (10 kpl)Schoeller Martin (4 kpl)Scoopshot (5 kpl)sekalaista (1 kpl)Seymour David (2 kpl)Sigma (3 kpl)Social Cam (2 kpl)softat (1 kpl)some (23 kpl)somesukuprojekti (1 kpl)sony (1 kpl)Sony (10 kpl)Sports Illustrated (3 kpl)Steichen Edward (2 kpl)Steidl (3 kpl)stereokuvaus (1 kpl)Stockholms Fotomassa (4 kpl)striimaus (1 kpl)Strobist (2 kpl)Stuart Matt (2 kpl)studio (10 kpl)Studio IMG (2 kpl)studiokuvaus (1 kpl)Sudek Josef (2 kpl)Sulanto Matti (4 kpl)suomalainen valokuva (3 kpl)Suomen Lehtikuvaajat (3 kpl)suttukuvat (2 kpl)Szarkowski John (2 kpl)taidevalokuvaus (1 kpl)Takala Antero (3 kpl)Tammi Maija (4 kpl)Taro Gerda (2 kpl)tearsheet (1 kpl)tekijanoikeus (51 kpl)tekijanoikeusaloite (3 kpl)Teknari (4 kpl)tekniikka (4 kpl)televisio (2 kpl)Tennispalatsi (9 kpl)Teosto (2 kpl)Terho Jesse (2 kpl)testit (1 kpl)The Americans (2 kpl)the Impossible Project (1 kpl)The New Yorker (2 kpl)The Online Photographer (3 kpl)tietokone (1 kpl)timelapse (6 kpl)tineye (1 kpl)TinEye (3 kpl)top 10 (5 kpl)Tsekki (2 kpl)Tukholma (2 kpl)tulevaisuus (1 kpl)Twitpic (2 kpl)Twitter (11 kpl)tyonkulku (1 kpl)tyopaja (11 kpl)Unia ja Sarjakuvia (6 kpl)urheilukenttä (2 kpl)urheilukuvaus (9 kpl)Ut Nick (2 kpl)Uuden vaurauden vaikuttajat (4 kpl)vaalijulisteet (2 kpl)Vaasa (1 kpl)valaisu (4 kpl)Valkonen Jukka (1 kpl)valokuva (85 kpl)valokuvaaja (3 kpl)valokuvakilpailut (1 kpl)valokuvamessut (3 kpl)valokuvanayttely (61 kpl)valokuvan vuosi (1 kpl)valokuvataide (3 kpl)Valokuvataiteen museo (12 kpl)Valokuvataiteenmuseo (2 kpl)valokuvau (2 kpl)Valokuvaus (20 kpl)valokuvaus (718 kpl)valokuvauskilpailu (4 kpl)valokuvauslehti (1 kpl)valokuvausmessut (1 kpl)valokuvaus SAV (1 kpl)Vanhanen Hannu (1 kpl)varilampotila (1 kpl)Vasko Ea (2 kpl)vblog (2 kpl)Vblog (2 kpl)vedostus (1 kpl)Veijo Karoliina (2 kpl)verkkokaupat (1 kpl)verkkolehti (2 kpl)verkkosivut (3 kpl)verkkoyhteys (1 kpl)Veturitalli (1 kpl)Vhoto (1 kpl)Viddy (1 kpl)video (14 kpl)Videokuvaus (2 kpl)videokuvaus (39 kpl)videostock (1 kpl)Vignette (2 kpl)VII Photo (1 kpl)VII Photo Agency (1 kpl)VII The Magazine (2 kpl)Vilna (2 kpl)Vimeo (2 kpl)Vine (1 kpl)vinkit (1 kpl)Virka Galleria (2 kpl)visuaalinen tarinankerronta (1 kpl)Vivolin Asko (1 kpl)VPhoto (1 kpl)Vuoden lehtikuva (11 kpl)Vuoden lehtikuvaaja (2 kpl)Vuoden luontokuva (2 kpl)Vuoden muotokuvaaja (10 kpl)Vuori Jesper (1 kpl)VVI (4 kpl)Wagstaff Sam (1 kpl)Watkins Carlton E. (2 kpl)Watson Albert (7 kpl)webdokumentti (1 kpl)WeeGee (1 kpl)Weselius Hanna (1 kpl)Westermark Kirsi (1 kpl)Weston Edward (2 kpl)WhatTheDuck (1 kpl)White Charles (1 kpl)William Imaging Research (1 kpl)Winogrand Gary (1 kpl)World Press Photo (2 kpl)World Press Photo Award (2 kpl)Worley Brian (1 kpl)Wornell Gary (1 kpl)Wreck a Movie (1 kpl)xpoSeptember (1 kpl)Yamaji Yuka (1 kpl)Yoe Uusisaari Marylka (1 kpl)You Tube (8 kpl)Zacuto (1 kpl)Zeiss (3 kpl)Zenger Felix (1 kpl)

Kuvat nyt heti ja vähän työnkulusta.

Torstai 6.10.2011 klo 9:30 - Peter Forsgård

On taas jäänyt blogaaminen hiukan vähemmälle. Viime aikoina on ollut varsin kiitettävästi videokuvauksia ja niiden editoimisessa menee aikaa. Valokuvan käsittelyyn menee huomattavasti vähemmän aikaa. Olen valokuvauksen opiskellut aikoinaan filmillä ja sieltä jäänyt tapa pyrkiä tekemään mahdollisimman valmista jo kuvausvaiheessa.

Myös uusi Parempia kuvia -kirjaprojekti on ollut päällä ja siihen olen jonkin verran kuvaamisen lisäksi myös kirjoittanut. Siitä kirjasta lisää hiukan myöhemmin. 

Yhä enemmän seminaarien ja tilaisuuksien kuvauksissa halutaan kuvat välittömästi esiin. Olin viime viikolla kuvaamassa isoa kansainvälistä seminaaria Lissabonissa tai tarkemmin sanottuna Sintrassa. Ehdotin järjestäjille, että valokuvia voisi laittaa mahdollisimman nopeasti esille järjestäjän esim. Flickr-galleriaan. Sinänsä asiassa ei mitään ihmeellistä. Maailmansivu kuvia on lähetetty nopeasti eteenpäin, jotta kuvat ehtivät seuraavan päivän lehteen. Nämä kuvat toisn eivät olleet seuraavan päivän lehdessä vaan puhujan kuva oli julkaistu verkossa ennen kuin esitys oli loppunut. Kuva oli myös jaettu Twitterin kautta ja moni osallistuja oli myös retwiitannut kuvat ennen puheen päättymistä.

Työnkulku meni suunnilleen seuraavasti:

Aikataulun perusteella katsoin kauanko puhujalla on aikaa ja kuvaamiseen käytin noin puolet siitä ajasta. Koitin siinä ajassa saada riittävän asiallisen kuvan. Puhujan kuvaaminen on aika usein tarkkailua ja sopivan hetken odottamista. Osa puhujista seisoo tiiviisti puhujakorokkeella ja toiset liikkuvat koko esityksen ajan.

Kuvat siirsin iPadille suoraan kamerasta. Kuvat eivät menneet langattomasti vaan käytin USB piuhaa. Langaton olisi parempi ratkaisu, mutta vaatisi wifin ja muun vastaavan säätämistä.

Avasin kuvat Photogene-appsillä ja tarvittaesa sillä hiukan käsitelin kuvia. Kyseinen ohjelma on varsin monipuolinen kuvankäsittelyohjelma. Käytän lisäksi "kynää" jolla voin käsitellä kuvia. On todella kätevää "piirtää" suoraan kuvaan.

Photogenestä siirsin kuvat wifin avulla suoraan järjestävän tahon Flickeriin. Lisäsin kuvan tiedot ja tägit suoraan Photogenessä.

Menin sen jälkeen Flickeriin määrittelemään GPS-koordinaatit kuvalle eli kerroin Flickerille kartan avulla missä kuva on otettu.

Osan kuvien osalta vielä twiittasin kuvasta.

Huonoja puolia kokonaisuudessa on tietysti se, että kuvien siirtoon ja muuhun säätämiseen menee aikaa. Samaan aikaan ei voi kuvata. Varmuuden varaksi minulla oli koko ajan toinen kamera valmiina, jos jotain kuvaamisen arvoista tapahtuu kuvien siirron aikana. Useinkaan noissa seminaaritilaisuuksissa ei mitään yllättävää satu. Toista tietysti voi olla julkiset puheet ym.

Kuvien värit iPadillä olivat suhteellisen kohdallaan vaikka se ei välttämättä aivan paras kuvankäsittelynäyttö olekaan. Iltajuhlan kuvista huomaa, että värien saaminen kohdalleen on varsin haastavaa. Tilassa oli väriä vaihtavia LED-spotteja. Ne osoittautuivat varsin haasteelliseksi ihon värille, kuten kuvista näkee. Kokeilin myös putsata väärää väriä salamalla, mutta tulos oli vielä huonompi.

Kokonaisuutta myös helppottaisi, jos iPadillä olisi joku toinen ottamassa kuvia "vastaan" ja siirtäisi ne verkkoon. Assari/content editor olisi ollut hyvä olla erikseen, mutta kuten arvata saattaa budjetti tulee vastaan.  

Kuvasato löytyy ICCO:n Flickr-virrasta. Tätä kirjoittaessa siellä ovat vain ne kuvat, jotka siirsin tilaisuuden aikana. Myöhemmin sinne on tulossa lisää kuvia.  Kaiken kaikkiaan varsin mielenkiintoinen kuvaus. Sinänsä tuo koko prosessi on aika monelle varmaan tuttu, niin silti ilman välineiden ja mahdollisuuksien tuntemista ei tuota pysty tekemään. Niitä pitää myös osata käyttää, jotta kuvaustilanteessa homma sujuu jouhevasti. Kysymys on myös siitä, että pystyy tuon asiakkaalle tarjoamaan. Valokuvaaja osaamispaletti kasvaa koko ajan.

On muistettava, vaikka kuvan sisältö ja sen "hyvyys" on tärkeää, niin myös kuvien esille saattaminen tilanteeseen liittyvällä oikealla tavalla on yhä tärkeämpää. Mitä iloa on valokuvasta, jos sitä ei ne näe joille se on kohdistettu?

  

Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, iPad, Flickr, Photogene, tyonkulku

Samaan aikaan muulla....

Sunnuntai 8.5.2011 klo 12:00 - Peter Forsgård

Bongasin Kari Kuukan blogista mielenkiintoisen iPad-kirjan. Mikäli mahdollista tuohon kannattaa tutustua. Valokuvaajien on hyvä myös lukea kyseisen blogauksen lopussa olevat kysymykset. Our Choice on yksi huikeimmista "kirjoista" jonka olen iPadilla nähnyt. Sisältö on rautaista kamaa ja se on esitetty laitteelle ominaisella tavalla. Yksi parhaista joita olen nähnyt.

 

Stolen Camera Finder on saitti, jossa voi etsiä verkosta valokuvia kameran sarjanumeron perusteella. Erilaisia hakukoneita, joilla voi löytää kuviaan verkosta on olemassa. Tämä taitaa olla ensimmäinen, jolla voi etsiä varastettua/kadonnutta kameraansa. (via PhotographyBLOG)

 

Picturecorrect -blogissa on listattu valokuvaajia teeman Top 10 photographers every student should study. Tuossa listassa minulle vierain kuvaaja on Jacques Henri Lartigue. Tosin aika monta hänen ottamaansa kuvaa tunnistin, kun niitä Googlasin. Nämä listat ovat joka kerta erilaisia ja yhtä oikeaa listaa ei ole olemassakaan. Pääasia on tutustua mahdollismman moneen valokuvaajan, jos haluaa oppia. Muilta oppiminen ei tarkoita plagiointi vaan muiden kuvista saa inspiraatiota omaan valokuvaamiseensa.

 

The New Surff -blogissa on kirjoitus valokuvauksen nykyajasta eli kännykameroista ja siitä kuinka kaikki ovat valokuvaajia. Blogauksessa puhutaan myös koulutuksesta. Pelikenttä on senkin osalta muuttunut, oppia voi ilman, että joku opettaa. Siis ainahan niin on ollut, mutta ainakin Suomessa on edelleen vanhan koulukunnan edustajia, joiden mielestä vain "virallinen" koulutus antaa pätevyyden. Totta kai opetuksesta on iloa ja hyötyä, mutta se ei enää ole ainoa tie osaamiseen.   

 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: linkki, Kuukka Kari, iPad, Lartigue Jacques Henri

iPad ja valokuvaus

Tiistai 12.4.2011 klo 15:00 - Peter Forsgård

Minulla on ollut iPad nyt käytössä viime joulukuusta lähtien. Laite on toiminut monessa käytössä erinomaisesti. Oikeastaan ainoa haitta on sen suppea tuki eri videoformaateille. Varsin paljon tulee katseltua videomateriaalia ja turhan usein joutuu palaamaan läppärin ääreen. Ilman valokuvaajalle käteviä sovelluksia vaihtaisin laitteen tablettiin, jossa on Android.

Työssäni iPadillä on monta hyödyllistä käyttöä. Käyttökelpoisin on ollut OnOne Softwaren DSLR Remote HD. Sillä pystyy ohjaamaan kameraa Ipadista käsin. iPad toimii etsimenä ja se toimii myös videokuvauksessa. Kameran täytyy olla kiinni tietokoneessa jotta ohjelma pystyy kameraa ohjaamaan. Kuvauksissa voi antaa asiakkaalle iPadin käteen, jotta hän näkee kuvat sitä mukaan, kun ne otetaan. Joissain kuvauksissa tuo on oikein kätevää. Videokuvaamisessa siitä on myös valtavasti hyötyä. Se toimii loistavana erillisenä näyttönä. Siitä voi myös käynnistää videoinnin. Videoinnissa huono puoli on siinä, että kuvattu pätkä siirretään suoraan koneelle kuvaamisen jälkeen. Se hidastaa merkittävästi seuraavan pätkän aloittamista. Vaihtoehtona ei ole, että videopätkä jää vain kameraan ja kuvaaminen voi jatkua samantien.

Uutena mahdollisuutena on tulossa appsit, joilla voi ohjata Photoshopin uusimpia CS5.5. ohjelmia. Ne appsit ovat tulossa toukokuussa. Adoben omia ja sitten kolmannen osapuolen tekeminä. Mielenkiintoista nähdä mitä propellipäät keksivät. 

Muita oheistoimintaa liittyviä sovelluksia ovat Evernote, Dropbox ym. AirDisplay tekee tarvittaessa iPadistä kakkosnäytön koneelle.

Toki monia näistä asioista voi tehdä läppärilläkin, mutta sormilla ohjaaminen kosketusnäytöltä on näppärää. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valokuvaus, iPad

Hajatelmia iPADista

Maanantai 3.1.2011 klo 13:00 - Peter Forsgård

Palkitsin itseni ennen joulua ja hankin oman iPadin. Olin toki aiemmin hetken aikaa sellaista testaillut lainalaitteella. Sen verran kiinnostava laite valokuvaajan kannalta iPad kuitenkin on, että hankin oman.

Parasta laitteessa on siihen olemassa olevat sovellukset tai appsit kuten niitä nimitetään. Valokuvaajalle on tarjolla paljon mielenkiintoisia appsejä. 

Valokuvaajan portfoliona laite on erittäin kätevä. Olen muutamia portfolio appsejä kokeillut, mutta en ole vielä minulle soveltuvaa löytänyt. Padport on toistaiseksi parhaiten minulle soveltuva. Todennäköisesti otan sen käyttöön ja saan siihen tehtyä mukana kulkevan portfolion. iPadin näyttö on erinomainen kuvien katseluun.

Shuttersnitchiä en ole vielä kokeillut. Kari Kuukka on siitä blogannut ja sieltä löytyy tietoa kyseisestä appsistä. Kannattaa lukea Kuukan blogista, jos Shuttersnitch kiinnostaa. Tarvitsen hyvin harvoin langatonta yheteyttä kamerassani, joten Shuttersnitch ei minulle ole niin tarpeellinen.

Harmaatasapaino säätöön voi käyttää ManualWB appsiä. 

Videokuvauksessa esim. MovieSlate on ihan näppärä appsi.

Noiden valokuvaajille suunnattujen appsien takia päädyin iPadiin. Toiseksi vielä android-tabletit ovat tuossa suhteessa heikoimmilla omalta kannaltani. Muuten kyllä pidän Androidista enemmän kuin Applen kosketusnäyttö-laitteista.  

Toinen mielenkiintoinen asia iPadissa on mahdollisuus lukea suurta määrää lehtiä. Niiden rich-content on hyvä lisä perinteiseen staattiseen lehteen. Ongelmia monilla appsiin perustuvilla lehdillä on se, että työntävän jo olemassa olevan sisällön sellaisenaan pädillä luettavaksi. Sellainen ei juurikaan tuota mitään lisäarvoa. Sisällön tulisi minusta hyödyntää niitä mahdollisuuksia joita tabletit tarjoavat. Tuo on minusta se kynnyskysymys, joka ratkaisee onko näistä uusista julkaisumuodoista lehtien pelastajaksi. Myös uusia innovaatioita lehtiin ja lukukokemukseen olisi hyvä keksiä. Gourmet Live on lisännyt lehteensä peleistä tuttuja ominaisuuksia. Lukemalla ahkerasti voi unlockata uusi reseptejä jne. En nyt väitä, että tuo on se viisasten kivi, mutta mielenkiintoinen uusi näkemys lehden lukemiseen se ainakin on. samalla se on yksi uusi innovaatio ja yritys parantaa lukukokemusta. Uskon vahvasti, että lehtien tulevaisuus on tabletmikrojen kaltaisissa laitteissa. Kuinka lehdet saavat ansaintalogiikkansa ratkaistua on siten toinen asia.

Suomalaisista lehdistä nousee esiin HS. Valitetattavasti vain negatiivisessa mielessä. Siinä ei ole mitään sellaista lisäarvoa, jotta haluiasin sen tilata. Rich-content puuttuu kokonaan. Mistä lie johtuu? Eikö tekijöitä ole vai eikö HS vain oivalla? Nähtäväksi jää miten tuo kehittyy, mutta voipi olla että juna meni jo....

Vaikka iPad onkin hyvä laite, niin on siinä omat ongelmansakin. Yksi suuri hankaluus on Flash-tuen puute. Se tulee jatkuvasti vastaan surffatessa, koska aika monet valokuvaajien sivut ovat tehty Flashillä. Safari iPadissa on jotenkin vajavainen. Saatavilla on muitakin selaimia, mm. Skyfire. Se on siitä kätevä, että se näyttää myös Flash-videot. Tosin en ole vielä keksinyt miten saan kirjanmerkit siirrettyä Safarista Skyfireen. Safarilla olen saanut synkattua kirjanmerkit Maccini ja PC-koneen välillä eli kaikissa koneissani on samat kirjainmerkit.

Androidissa on parempi mahdollisuus räätälöidä käyttöliittymä oman näköiseksi. Tosin hiukan parannusta toi pädin päivitys 4-versioon käyttiksestä. 

Apple on varsin hyvin saanut kehitettyä ekosysteemin i-laitteiden ympärille. iPadia ei voi ottaa käyttöön ilman iTunes-kytkentää eli tarvitaan tietokone laitteen käyttöönottoon. Android-laitteet saa käyttöön ilman kytkentää mihinkään tiettyyn ohjelmaan. Androidissa on mahdollisuus myös ladata appsejä muualta kuin Android-marketista. Applen laitteisiin appsit saa ainoastaan Appstoresta. Omat puolensa tuossakin toki on. Apple varmistaa sovellusten toimivuuden jne. Toisaalta Apple pystyy aika tarkkaan kontrolloimaan mitä appseja on mahdollista julkaista. Yksi esimerkki on esim. Wikileaks appsin poistaminen Appstoresta. Androidille sen edelleen saa. Tämä Androidin avoimempi politiikka saattaa kääntää edun Androidille kunhan sille saadaan riittävästi laitteita. Laitteiden myötä myös appsien määrä lisääntyy.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

1 kommentti . Avainsanat: valokuvaus, iPad

Samaan aikaan muualla: iPadistä yksi linkki

Tiistai 2.11.2010 klo 13:00 - Peter Forsgård

Jim Pickerell ennustaa Black Star Rising blogissa iPadin vaikutusta valokuvausbusinekseen.

Blogauksen alussa taustoitetaan iPad-julkaisuihin. Esimerkkinä on Wired-lehden iPad-versio. Lukijamäärät lehdillä ovat nousseet. Wired lehteä myytiin 105.000 kappaletta iPad-versiona, kun se ilmestyi kesäkuussa. Se on Pickerellin mukaan 25.000 kappaletta enemmän kuin saman lehden printtiversiota. Varmasti tässä määrässä on sitä uutuuden viehätystä ja määrät tulevat tasaantumaan. Merkittävintä tuossa on se, että sähköisen lehden on hyvin helppo olla maailmanlaajuinen. Jakelu on varsin vaivatonta. Se avaa uusia mahdollisuuksia lehdille. Luonnollisesti se on myös uhka suomalaisille lehdille, jos jäävät vanhoihin rakenteisiin kiinni.

Pickerellin blogauksen lopussa käydään läpi mahdollisuuksia ja uhkia valokuvaajan kannalta.

Seuraavat numeroidut kohdat ovat sovelletusti lainattuja kohtia kyseessä olevan blogin loppuosasta. Kunkin kohdan perässä ovat omat kommenttini ja pohdinnat.

 

1: Visuaalisuus lehdissä kasvaa. Tarvitaan sen alan tuottajia, mutta se lisäys ei välttämättä ole valokuva, vaan video ja muu multimedia.

Kuten olen blogissani useampaan kertaan kirjoittanut, joku ne videot tekee ja miksei valokuvaaja laajentaisi osaamistaan siihen suuntaan? Ei pelkästään journalistinen sisältö vaan myös mainokset ja henkilö"kuvat" voivat olla videoita.

 

2: Visuaalisuuden parantuminen tarkoittaa lisää työpaikkoja sille sektorille.

Tarvitaan niitä videoiden editoijia, uuden median taittajia/koodareita jne.

 

3: Vaikka kysyntä kasvaa ei Pickerell näe, että yksittäisen kuvan hinnan lasku kääntyisi.

Tämä on yksi sudenkuoppa valokuvauksessa tällä hetkellä. Yksittäisen stillin hinta on pudonnut varsin alas. Osa syynä royalty-free stock -markkinoiden luoma hinta mielikuva. Osittain myös perustuu puhtaasti kysynnän ja tarjonnan lakiin: tarjontaa sen verran paljon, että hinnat laskevat.

 

4: Valokuvaajilta vaaditaan yhä kovempaa työntekoa. Suhtautumista hinnoitteluun tulee miettiä. Onko kannattavampaa myydä kaikki oikeudet, yksittäisten oikeuksien sijaan?

Tämä on se hankala kysymys mitä tulee miettiä. Jokainen valokuvaaja joutuu tuon asian pohtimaan ja päättämään omasta ratkaisusta.

 

5: Strategian pohdintaa liittyen tuohon edelliseen kohtaan. Pitäsisikö saada lisämaksua sähköisestä käytöstä? Siinäkin on oma sudenkuoppansa suhteessa mistä luovutaan ja kuinka paljosta ja korvaako se lisämaksu siitä mistä joudutan luopumaan.

Tulevaisuuden kysymys on enemminkin se, että pitääkö printissä käytöstä maksaa lisää sähköisen käytön lisäksi.

 

Oli miten oli, niin kaikki tämä nykyinen kehitys vaatii tarkkaa seuraamista ja tutustumista uusiin laitteisiin ja mahdollisuuksiin. Tulee miettiä ja toivottavasti keksiä uusia toimintamalleja jne. Pickerell kehottaakin kaikkia valokuvaajia tutustumaan tablet-laitteisiin, jotta oppivat ymmärtämään millaista visuaalista sisältöä niissä voidaan näyttää.

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, Black Star Rising, iPad, business

Ajatuksia iPadistä.

Torstai 21.10.2010 klo 9:00 - Peter Forsgård

Sain käsiini kokeiltavaksi iPadin. Ensimmäiseksi kiinnosti nähdä miltä aikakausilehti ja sen valokuvat näyttävät. Merkille pantavaa oli, että kuvien laatu pitää olla viimeisen päälle. Toki niiden pitää olla muutenkin, mutta iPadin näyttö on sen verran hyvä että suttuiset kuvat eivät mene läpi. Sitä katsoessa korostuu tunne isosta diasta. Printti on valaistu pinnan kautta ja eLehti on läpivalaistu.

Tutustuin Time-lehteen ja New York Timesiin. Molemmat olivat varsin näyttäviä. Kunhan nuo laitteet yleistyvät ja esimerkiksi Android-tabletit tulevat kunnolla markkinoille, on aikakausilehtien tulevaisuus noissa laitteissa. Tuskin printti mihinkään häviää kokonaan, mutta itse ainakin uskon lukevani lehteni tuollaisista tableteista. Onko se jo ensi keväänä? Voi olla, en tiedä. Suomalainen Teknari ei ole vielä saanut appsiään Applen appstoreen. Syy kuulemma siellä eli Applen päässä jumittaa. Harmi, olisi ollut kiva siihen tutustua iPadin kautta. Saan varmaan myöhemmin kokeilla laitetta uudestaan. Palataan sitten sen Teknarin osalta asiaan.

Palatakseni vielä niihin valokuviin. Nuo uudet aikakausilehtien esittämismuodot vaativat kunnolliset valokuvat ja siinä voi piillä ammattikuvaajien sauma. Niihin ei oikein sovi mikä tahansa lukijan kuva, koska laatu vaan ei riitä. Näyttävyys on sitä luokkaa. Kuvat on myös helpompi optimoida ja saada näyttäviksi, kun tiedetään tarkkaan millä laitteella lukija lehteä lukee. Verkkolehteä luetaan jos jonkinlaisilla näytöillä. Niissä kuvat voivat olla minkä värisiä tahansa. En tosin osaa sanoa miten paljon eri iPadeissä näytöt heittelevät eli kuinka tasalaatuisia ne ovat suhteessa toisiinsa.

Kokonaan oma lukunsa on videoiden käyttömahdollisuus aikakausilehdissä. Se tuo niin paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia sekä valokuvaajille, että lehdentekijöille.

Valokuvaukseen liittyviä appseja en ole kokeillut, mutta varmaan senkin aika tulee. Portfoliona tuollainen olisi varsin namu. Kuvat suoraan iPadille ja sitä kautta se voisi toimia näyttönä, josta asiakas tarvittaesa näkee koko ajan miltä kuvat näyttävät. En tiedä toimisiko iPad näyttönä videokuvauksessa? Muistaakseni olen jossain saitilla nähnyt kiten tuo onnistuisi, mutta en nyt saa päähäni missä. 

 

Bookmark and Share Subscribe Creative Commons License

2 kommenttia . Avainsanat: valokuvaus, iPad, kuvajournalismi, Android, Teknari